Hop til indhold

ALARM Lises Hundehjem ALARM


Gæst lillemor
 Share

Recommended Posts

Den stakkels hvalp har jo ikke haft en reel chance endnu for at lære bidehæmning med alle de hjem den har haft. Synes sku den skal have en chance, det er jo faktisk et rigtigt levende lille liv vi her taler om. Hvad med at i aflevere den til et internat, og fortæller dem hvalpens historie, og om dens mange hjem, måske de så kan være behjælpelig med at finde et godt hjem til den.

 

5 1/2 mdr.s liv ? Den fortjener sku at opleve lidt mere, og ikke mindst fortjener den at få den rette omsorg og kærlighed, og at blive et menneskes bedste ven. Hjælp den til et godt liv.

 

:5up:

 

Jeg synes også, at det er et alt for tyndt grundlag at aflive på. Det er et levende væsen og ikke en ting.

 

Aflever den til et af de seriøse internater f.eks. Dyrenes Beskyttelse eller Dyreværnet. De har meget bedre chancer for at finde et godt og blivende hjem til den, end man har som privatperson.

Labrador er en populær race, og når den er så ung, så skal den nok hurtigt få et hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 171
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst freya3010
Hvad sker der?????.

 

Jeg havde også problemer i en anden tråd, hvor der blev postet ni af mine indlæg... de samme altså:lol::lol::lol:..

 

 

Nå mht. til hvalpen, så mener jeg også klart at den skal have en chance... Jeg er sikker på at enhver hvalp der har været ude for så meget, vil være noget fortumlet oven i hovedet... dermed sagt ikke skør.. men lidt forvirret...

 

Men det kommer også an på hvor langt i vil gå... vil i evt. hyre en adfærdsbehandler så man kan gå i dybten med problemet?.. hvad med noget hundemessage.. dette kan være afslappende for hunden.. måske den har ondt??

 

Mht. til bideri.. ja så kan jeg komme med MANGE historier om hvordan Freya var da hun var de der 5 mrd.... Hun var efter min mor konstant... og ofte havde min mor blå mærker over det hele... hund kunne ikke finde ud af at være en leder og derfor blev hun et stykke legetøj... Jeg har aldrig oplevet det samme... Men derfor siger jeg blot at det lyder som om at jeres hvalp blot er hvalpekåd og skal have hjælp til at spores rigtig ind...:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lillemor, jeg kan fortælle dig en historie om en hund, hvis liv minder meget om din hvalps.

 

Vi overtog ham, da han var 6 måneder. På dette tidspunkt havde han allerede boet 4 forskellige steder. Han havde gemmengået en masse ting, inden han kom til os og var generelt en utilpasset hund.

Han havde bl.a. oplevet, at hans mad og vand blev taget fra ham, fordi hans ejere fandt det frustrerende, at han skulle tisse om natten. Derfor fjernede de det i håbet om at han ikke skulle ud så tit.

Dette gjorde, at han følte en stor trang til at passe på hans mad. Da han kom, kunne vi ikke engang gå forbi ham hvis han lå med et kødben, uden at han knurrede, fordi han var bange for vi tog det. Han lærte det med tiden, efterhånden som han erfarede, at vi ikke tog hans mad fra ham.

 

Han havde heller aldrig lært bidehæmning, ligesom din hvalp bed han utrolig hårdt. Jeg kan ikke tælle alle de gange jeg har haft bidemærker på hænderne og på armene. Men det var hans måde at lege på. Han havde aldrig lært andet. Men det lærte han også med tiden.

 

Desuden havde han fået tæsk i hans sidste hjem, inden han kom til os. Dette bevirkede, at han var bange for pludselige bevægelser. Det kom han aldrig helt over hos fremmede, men han lærte, at vi ikke gjorde ham noget.

 

Han skulle lære alting forfra - han havde aldrig lært noget som helst konstruktivt. Hvis han gjorde noget, han ikke måtte fik han bare skældud, tæsk eller blev lukket inde i et rum alene. Hans tillid til mennesker lå på et meget lille sted! Der gik næsten et år før han faldt ordentligt til hos os, og det siger lidt om hans opfattelse af verden. Han ville ikke knytte sig til nogen, for han risikerede at blive sendt væk igen.

 

Han kunne ikke være alene hjemme, dette tog næsten et år at træne. Sandsynligvis pga. hans angst for at blive solgt videre.

 

Han havde det svært med at gå løs, hvilket gjorde det svært at motionere ham ordentligt fysisk, men det lærte han også næsten. Udover det var han virkelig intelligent. Jeg vil sammenligne ham med Border Collien. Han forstod øvelsen efter ganske få gentagelser og fandt det derefter kedeligt, så vi skulle hele tiden finde på nyt. Vi brugte næsten al vores fritid på at træne hunde, fordi han krævede så meget. Desuden havde vi vores anden hund, som også skulle trænes og luftes.

 

Vi skulle egentlig bare have fungeret som mellemled, han skulle være solgt videre igen. Men da vi så den lille, usikre hund med de store, brune øjne der borede sig ind i vores og med et lille forsigtigt slik hilste os velkommen, kunne vi bare ikke sende ham videre. Han skulle ikke sendes væk igen.

Desværre blev han syg og skulle aflives, men vores arbejde var ikke spildt, for han havde det godt de sidste to år af hans liv. Det fortjente han. Og det gør din hvalp også.

Jeg er overbevist om, at hvis han kunne rettes op og blive en god hund, så kan din hvalp også. Renlighedstræning og bidehæmning kan alle hunde lære. Jeg er sikker på, at din hvalp sagtens kan få et nyt hjem og IKKE behøver blive aflivet.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide mere om hende - Har muligvis et sted der kunne være interesseret i at hjælpe hende.

 

Men det kræver de har lidt flere oplysninger om hendes adfærd.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst liseshundehjem

Denne meddelelse er fra Lises Hundehjem

Jeg vil kort meddele at der er så mange usandheder i det oprindelige indlæg, så jeg agter overhovedet ikke at gå ind i sagen, i det jeg efter at have snakket med politiet er blevet rådet til at lade min advokat gøre dette.

Jeg vil dog pointere at den aktuelle person som startede dette indlæg aldrig skulle have haft en hund, hvilket jeg beklager meget, da hun jo overhovedet ikke har sat sig ind i en hvalps behov. - Hele hendes indlæg er et tydelig bevis på dette.

Hvis ikke hele denne diskution bliver slettet én gang for alle vil sagen blive overgivet til advokat med eventuel påkrav om erstatning.

 

Med venlig hilsen

 

Lises Hundehjem

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne meddelelse er fra Lises Hundehjem

Jeg vil kort meddele at der er så mange usandheder i det oprindelige indlæg, så jeg agter overhovedet ikke at gå ind i sagen, i det jeg efter at have snakket med politiet er blevet rådet til at lade min advokat gøre dette.

Jeg vil dog pointere at den aktuelle person som startede dette indlæg aldrig skulle have haft en hund, hvilket jeg beklager meget, da hun jo overhovedet ikke har sat sig ind i en hvalps behov. - Hele hendes indlæg er et tydelig bevis på dette.

Hvis ikke hele denne diskution bliver slettet én gang for alle vil sagen blive overgivet til advokat med eventuel påkrav om erstatning.

 

Med venlig hilsen

 

Lises Hundehjem

Slå nu lige lidt koldt vand i blodet. Der er ingen grund til at true ad os, vi har jo faktisk bare forsøgt at hjælpe hvalpen, hvilket også burde være i din interesse. Desuden er der også stillet mange kritiske spørgsmål til trådstarter, noget du må vide hvis du ellers har læst hele tråden.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tvivler desuden på at en privat hundeformidler, der er lukket, har råd til en advokat over sådan en lille ligegyldig ting, at en enkelt bruger kritiserer stedet. Og tråden i det hele taget handler om hundeopdragelse og hvad man bør være opmærksom på, når man køber hvalp...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tvivler desuden på at en privat hundeformidler, der er lukket, har råd til en advokat over sådan en lille ligegyldig ting, at en enkelt bruger kritiserer stedet. Og tråden i det hele taget handler om hundeopdragelse og hvad man bør være opmærksom på, når man køber hvalp...

Ja.. Det virker fuldstændig absurd at reagere på den måde fordi en enkelt familie har haft en dårlig oplevelse. Sådan er det altså nogle gange her i livet, nogle gange er der nogen der ikke kan lide en som person eller det man gør, men derfor behøver man vel ikke pudse en advokat på dem..

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne meddelelse er fra Lises Hundehjem

Jeg vil kort meddele at der er så mange usandheder i det oprindelige indlæg, så jeg agter overhovedet ikke at gå ind i sagen, i det jeg efter at have snakket med politiet er blevet rådet til at lade min advokat gøre dette.

Jeg vil dog pointere at den aktuelle person som startede dette indlæg aldrig skulle have haft en hund, hvilket jeg beklager meget, da hun jo overhovedet ikke har sat sig ind i en hvalps behov. - Hele hendes indlæg er et tydelig bevis på dette.

Hvis ikke hele denne diskution bliver slettet én gang for alle vil sagen blive overgivet til advokat med eventuel påkrav om erstatning.

 

Med venlig hilsen

 

Lises Hundehjem

 

Nu har jeg fået læst alle 9 sider:shock: og mener bestemt ikke, at der er den store diskussion omkr LISES HUNDEHJEM, men derimod problemerne i, at få en genbrugshund i huset.:vinken:

// Co-admin

Redigeret af Dinah
Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det jo mærkeligt at hun alligevel fik hende, Lises Hundehjem...

 

 

Til trådstarter, ja hvalpe på 5 måneder skal altså stadig lære bidehæmning.

Vores nabo fik deres hund da hun var 5 måneder, tidligere ejer ville ikke have hende fordi hun bed... Det gik ualmindeligt hurtigt over, tror at halvdelen af det var mangel på kærlighed og opmærksomhed. Og ja, så vidste hun nok heller ikke hvad hun ellers skulle tygge i..

Din hund er sikkert stadig i gang med at skifte tænder, du må kende fra dine børn hvor ondt dét kan gøre.

 

Det ér kun en hvalp, omsat til menneske alder er hun altså kun knap 3 år.... Hvor mange 3-årige børn har lært det hele?

 

Hvis du ikke vil have hende, så please gør hende den tjeneste at få en ny familie. Jeg ville SÅ meget ønske at jeg kunne hjælpe, men det kan jeg ikke.

Synes du skal bruge et stykke tid på at skrive en lang afhandling om hende, og så placer det inde i foromtalte omplacerings forum.. måske er alle så heldige at hunden kan komme til et blivende hjem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne meddelelse er fra Lises Hundehjem

Jeg vil kort meddele at der er så mange usandheder i det oprindelige indlæg, så jeg agter overhovedet ikke at gå ind i sagen, i det jeg efter at have snakket med politiet er blevet rådet til at lade min advokat gøre dette.

Jeg vil dog pointere at den aktuelle person som startede dette indlæg aldrig skulle have haft en hund, hvilket jeg beklager meget, da hun jo overhovedet ikke har sat sig ind i en hvalps behov. - Hele hendes indlæg er et tydelig bevis på dette.

Hvis ikke hele denne diskution bliver slettet én gang for alle vil sagen blive overgivet til advokat med eventuel påkrav om erstatning.

 

Med venlig hilsen

 

Lises Hundehjem

Slå koldt vand i blodet tak.

For at kunne forlange vi sletter hele tråden skal du kunne bevise dine påstand i form af et dokument. Ellers bliver det påstand mod påstand.

 

Desuden er det DIT ansvar at bedømme folk der henter hundene hos dig, så at skrive nu at hunden ikke skulle have fået det hjem nu, er din egen skyld.

 

Vi ser frem til en henvendelse fra jeres advokat.

 

Så indtil videre sletter vi ikke denne tråd.

 

// Guanomo Co-admin

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj
Denne meddelelse er fra Lises Hundehjem

Jeg vil kort meddele at der er så mange usandheder i det oprindelige indlæg, så jeg agter overhovedet ikke at gå ind i sagen, i det jeg efter at have snakket med politiet er blevet rådet til at lade min advokat gøre dette.

Jeg vil dog pointere at den aktuelle person som startede dette indlæg aldrig skulle have haft en hund, hvilket jeg beklager meget, da hun jo overhovedet ikke har sat sig ind i en hvalps behov. - Hele hendes indlæg er et tydelig bevis på dette.

Hvis ikke hele denne diskution bliver slettet én gang for alle vil sagen blive overgivet til advokat med eventuel påkrav om erstatning.

 

Med venlig hilsen

 

Lises Hundehjem

 

Hold da op :shock:

 

Skal der ikke mere til før der er trusler om advokat, brug dog tiden på de hunde i evt. har og skal have videre ud til andre familier

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne meddelelse er fra Lises Hundehjem

Jeg vil kort meddele at der er så mange usandheder i det oprindelige indlæg, så jeg agter overhovedet ikke at gå ind i sagen, i det jeg efter at have snakket med politiet er blevet rådet til at lade min advokat gøre dette.

Jeg vil dog pointere at den aktuelle person som startede dette indlæg aldrig skulle have haft en hund, hvilket jeg beklager meget, da hun jo overhovedet ikke har sat sig ind i en hvalps behov. - Hele hendes indlæg er et tydelig bevis på dette.

Hvis ikke hele denne diskution bliver slettet én gang for alle vil sagen blive overgivet til advokat med eventuel påkrav om erstatning.

 

Med venlig hilsen

 

Lises Hundehjem

 

For hvad??? :confused:

 

For tabt forretnings fortjeneste?? I er jo ved at lukke ned. Hvor meget forretning er der lige tabt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg er så nødt til at kommentere lidt alligevel.

 

Vi er ikke NYE hundeejer, da vi lige har fået aflivet vores 11 årige velfungerende hanhund, på grund af alderdom.

Det kan ikke komme som nogen overraskelse, at der følger en historie med ved en omplaceringshund. Dén historie vil man kun yderst sjældent få den "virkelige" side af.

Og så er der godt nok forskel på en 5 måneders unghund, og en 11 år gammel hund. Dét burde man dælme kunne regne ud

 

Når vi køber en renlig hund, ved vi godt, at der kan være begynderproblener, men hun burde have nogle ting der viste tegn på, at hun er renlig, men hun opfore sig som en hund der ALDRIG har trænet det, for som sagt viser hun intet når hun skal.

Sagt tidligere også.

Man kan ikke forvente af en 5 måneders hund, at den er renlig. Og da slet ikke en omplaceret hund.

 

Da jeg går hjemme ved hende træner jeg meget med hende, selvfølig med måde, og hun får den motion en aktiv LABRADOR hvalp skal have og vi havde aldrig købt hende, hvis vi vidste, at der var formel 1 i kende, for vi ved, at den kræver noget mere og slet ikke hvis vi havde fået afvide at de ikke hviste hvad hun mere var blandede af.

EN formel 1 kræver IKKE mere end andre labber. Den er heller ikke hverken mindre eller lettere end andre labber, som du skrev i første indlæg.

 

Ved du overhovedet hvad en formel 1 er?

 

Det må da siges at være et dårligt internat.

Hvad der er kritisablet, er at hunden er solgt til en uerfaren ejer, der har så store og høje forventninger til en hund, når hunden, alene pga dens alder, slet ikke kan opfylde de krav.

 

Efter ar have talt med den tidligere ejer, har vi også fået at vide at hun har haft en hundepsykolog med ind over både inden og efter købet af hunden. Og det var ham der anbefalede hende at komme af med den igen. Både pga det psykiske som den tydeligvis havde og så også pga racen(Formel 1)Dette fortalte hun også til Lises hundehjem, men det udeblev også af "salgstalen

Der er ingen "race" der hedder formel 1. Ejhelelr en afart eller en variant.

EN formel 1 er en labrador af engelsk/irske jagt og markprøvelinjer. Og af sind er det velnok de absolut mest samarbejdsvillige avlslinjer der eksisterer, udover at de også er så bløde som smeltet smør.

AT en hund er af engelsk/irsk jagt- og markprøveafstamning, er derfor den absolut ringeste undskyldning for ens egen inkompetence, for man får ganske enkelt ikke en nemmere hund end dét.

 

Det har jeg fra bekendte som har næsten 20 års erfaring med Formel 1. Han har trænet med flere hunde for andre + sine egne.

Mit bud er at manden aldrig har haft en formel 1. Men at han derimod har haft noget mærkeligt udefinerbart tavleløst, som en mørk aften kunne ligne en labrador, hvis man kastede et blik efter den på hundrede meters afstand, bagfra.

 

Hvis du har evnerne og masser af tid, så er det en god hund. Men den kræver en del mere end almindelig labrador. Det er selvfølgelig ikke ment som om det er jordens værste hunderace.

Samme svar som tidligere:

EN formel 1 er en labrador af engelsk/irske jagt og markprøvelinjer. Og af sind er det velnok de absolut mest samarbejdsvillige linjer der eksisterer, udover at de også er så bløde som smeltet smør.

AT en hund er af engelsk/irsk jagt- og markprøveafstamning, er derfor den absolut ringeste undskyldning for ens egen inkompetence, for man får ganske enkelt ikke en nemmere hund end dét.

 

 

Det tror jeg egentlig ikke den gør - den stresser bare mere end den "almindelige" labrador ved manglende aktivitet og derfor virker den sværere at have med at gøre.

:rolleyes:

 

Heller ikke..... Nej.

 

 

 

 

Det du beskriver, lyder mest af alt som ganske almindelig hvalpeadfærd, fra en lidt usikker hvalp, der misforståes, og som mangler ganske simpel aktivering. AT få et lod i livet. EN mening med galskaben.

 

 

 

Hvad angår hundehjemstruslen, så har vi haft noget tilsvarende andetsteds engang. Forum kan IKKE holdes til regnskab for sådan noget, ejheller pålægges at slette en tråd.

Medmindre der er tale om bagvaskelse og den slags, på en måde der gør det umuligt for modparten at forsvare sig mod det. Modparten skal iøvrigt rammes økonomisk eller personligt.

Eller så'n cirka ihvertfald. Sagen er dog at hverken forum eller tråden selv kan pålægges noget som helst.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

.

 

 

 

:rolleyes:

 

Heller ikke..... Nej.

 

 

 

 

Det du beskriver, lyder mest af alt som ganske almindelig hvalpeadfærd, fra en lidt usikker hvalp, der misforståes, og som mangler ganske simpel aktivering. AT få et lod i livet. EN mening med galskaben.

 

 

 

 

Du behøver ikke rulle med øjnene af mig. Læg mærke til at jeg skriver TROR. Det betyder faktisk at jeg ikke er sikker. Og vi er i øvrigt ganske enige. Det er bare den generelle opfattelse, at Labben er en god familiehund, fordi den ikke kræver ret meget aktivering. Det er jo en meget forkert opfattelse og det prøver jeg bare at forklare i mit indlæg. Og i den forbindelse er 'stresset' måske et forkert ord at bruge, men jeg kan ikke beskrive det på andre måder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Labben lider jo desværre under den´s "vente-gen" og tilpasser sig nemt, også selvom den kan mangle en del stimulering.

 

Måske derfor det tit bliver betegnet som den perfekte familiehund.

 

Men kigger man på internatter osv... så er dr som regel altid en del labber disse steder

Link til indlæg
Del på andre sites

Labben lider jo desværre under den´s "vente-gen" og tilpasser sig nemt, også selvom den kan mangle en del stimulering.

 

Måske derfor det tit bliver betegnet som den perfekte familiehund.

 

Men kigger man på internatter osv... så er dr som regel altid en del labber disse steder

Præcis. Og jeg har nu altid hørt at formel 1 labradorere reagerere hurtigere på den manglende aktivering end "almindelige" labradorere.
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Læder mor

Den eneste der burde råbe alarm her er da den stakkels hund....

 

hvem der har sagt hvad ved vi andre ikke en dyt om, og der er altid en anden parts oplevelse af sagen også.

 

MMeenn i har set hunden, valgt den og betalt den så den hund er jeres ansvar, i har valgt den - den har ikke valgt jer. nu ¨må i så være jeres ansvar bevidst og tage vare på hunden, hvis i ikke selv kan træne den med god effekt så må i betale for proff. hjælp og gå til hundetræning med den.

- ikke sælge sorteper videre men tage det ansvar i har ´´bundet´´ jer til da i valgte den.

Ingen ved præcis hvilken hund de får, en hvalp man har haft fra start kan også udvikle sig anderledes end forventet, det får da sjældent ejerne til at sælge den videre.

jeg har tre omplaceringshunde, det fælles for dem alle var de havde utrolig trygheds behov da de kom hjem til os, de sov i sengen den første tid og fik massere af opmærksomhed og kærlighed, i dag er alle tre ude af sengen igen og mere trofaste hunde er svære at finde.

jeg ønsker både jer og hunden en god fremtid med fælles kærlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste der burde råbe alarm her er da den stakkels hund....

 

hvem der har sagt hvad ved vi andre ikke en dyt om, og der er altid en anden parts oplevelse af sagen også.

 

MMeenn i har set hunden, valgt den og betalt den så den hund er jeres ansvar, i har valgt den - den har ikke valgt jer. nu ¨må i så være jeres ansvar bevidst og tage vare på hunden, hvis i ikke selv kan træne den med god effekt så må i betale for proff. hjælp og gå til hundetræning med den.

- ikke sælge sorteper videre men tage det ansvar i har ´´bundet´´ jer til da i valgte den.

Ingen ved præcis hvilken hund de får, en hvalp man har haft fra start kan også udvikle sig anderledes end forventet, det får da sjældent ejerne til at sælge den videre.

jeg har tre omplaceringshunde, det fælles for dem alle var de havde utrolig trygheds behov da de kom hjem til os, de sov i sengen den første tid og fik massere af opmærksomhed og kærlighed, i dag er alle tre ude af sengen igen og mere trofaste hunde er svære at finde.

jeg ønsker både jer og hunden en god fremtid med fælles kærlighed.

Jeg er ikke enig med dig i, at de absolut skal beholde hunden. Hvis de i virkeligheden ikke er interesserede i at træne hunden, så synes jeg hunden er bedre tjent med at komme til en anden familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du behøver ikke rulle med øjnene af mig. Læg mærke til at jeg skriver TROR. Det betyder faktisk at jeg ikke er sikker. Og vi er i øvrigt ganske enige. Det er bare den generelle opfattelse, at Labben er en god familiehund, fordi den ikke kræver ret meget aktivering. Det er jo en meget forkert opfattelse og det prøver jeg bare at forklare i mit indlæg. Og i den forbindelse er 'stresset' måske et forkert ord at bruge, men jeg kan ikke beskrive det på andre måder.

 

Læg mærke til at det IKKE er rulle-med-øjnene smileyen jeg brugte.

Og gerne INDEN du farer i flint en anden gang....

 

Rulle med øjnene er dén her :roll:

 

Dénne er mere i retningen: "Åhhh ja.... endnu én af dé fordomme" :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis. Og jeg har nu altid hørt at formel 1 labradorere reagerere hurtigere på den manglende aktivering end "almindelige" labradorere.

 

Og det gør de så bare ikke. Hvis de gjorde, ville de ikke være så anvendelige som de ér, som apportører.

 

Og endnu engang:

 

Formel 1 er IKKE en selvstændig type eller afart eller andet i dén dur. Det er slet og ret hunde af engelsk/irske jagt og markprøvelinjer, og som sådan ikke en dyt anderledes end de danske jagt- og markprøvelinjer, elelr de svenske, elelr tyske, eller franske, eller.... eller... eller........

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...