Hop til indhold

Hvilke metoder opdrager du efter?

Gæst Buddha
 Share

Hvilke metoder opdrager du efter?  

46 stemmer

1. 1. Hvilke metoder opdrager du efter?

• Vi øver mange lederskabsøvelser
      1
    • Bruger kun et par såkaldte lederskabsøvelser
      18
    • Ren og skær kammeratskab
      27

Recommended Posts

De 3 muligheder må være plus minus lidt hist og her, det er lidt svært at kategorisere dem helt firkantet.

1: Hunden går ind og ud af døren efter mig/os, spiser efter os, hilser på gæster efter os, går tur ved siden eller bag mig/os osv.

2: Hunden spiser efter os, men kommer og går som det passer den i sofaen, må hilse på gæster først hvis den kan forholde sig roligt etc

3: Hunden spiser når den er sulten, det gør jeg/vi også. Hund og menneske skiftes til at starte aktiviteter og bestemme hvilken retning gåturen går i

Redigeret af Buddha
Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 101
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ren og skær kammeratskab...det er squ fint nok til os. Det behøves ikke være så farlig lederskabs-avanceret.

PS: Jeg må modificere efter at have læst diffinitionerne: Dyret bestemmer IKKE hvor vi skal hen på en gåtur og den slags...vor Herre bevars, så kom vi jo hverken frem eller tilbage i al almindelighed. Jeg tænkte mere på lige at slappe af fra de "gode" gammeldags metoder.

Måske skulle jeg have valgt den ikke existerende afstemningsmuligheder: Samarbejde er vejen frem...

Redigeret af Zaz-zaz
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svaret kammeratskab, men vil egentlig hellere kalde det forældreskab :mrgreen: Vi laver ikke nogen lederskabsøvelser, men der er altså bare nogle ting, mine hunde ikke må og overskrider de det, så bliver jeg gal! (De må ikke gå på "jagt" alene - dvs. løbe efter naboens katte eller andre dyr og de skal opføre sig ordentlig overfor hinanden - dvs. Billen må ikke snuppe de andres mad :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg følger for det meste bare Victoria Stillwell...eeelsker hende :lun:

Men har stemt, rent og skært kammeratskab...og Izzie vælger tit hvor vi skal hen. Så vi kommer da rundt omkring :mrgreen:

Vores første vaps kunne "kommandoen": Følg Hunden. Så vidste han, at vi bare traskede efter ham dér hvor han ville hen. Vi var også viden omkring :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg svarede få lederskabsøvelser ... mest fordi det er praktisk at jeg går ud af døren før hundene så jeg kan se, hvad vi kommer ud til ...

hundene må være hvor de vil - dog ikke på bordet ... de bestemmer af og til hvor gåturen går hen ... de bestemmer også af og til, hvornår træningen er færdig - dvs. de viser det - og så laver jeg en enkelt øvelse som jeg ved kræver minimalt af dem - og så bestemmer jeg at træningen er slut for i dag ...

de må sige til og fra i alle mulige sammenhænge - og alt efter hvad de siger bliver det mere eller mindre respekteret - f.eks bliver det hørt at Tulle ikke synes det er fedt, at hun skal flytte sig, når hun har lagt sig godt til rette på min hovedpude ... men det ændrer ikke på, at hun faktisk SKAL flytte sig når jeg kommer i seng ... men hun må gerne brumme (Tulle er en ret talende hund) at hun synes det er dumt og dårligt ...

Men alt i alt er det nok mest kammeratskab vi kører på ... men med mig som den ældste og klogeste ... håber jeg ;D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke stemt da der ikke er nogle af de 3 muligheder der passer.

Vi bruger positiv forstærkning, Groa får mad når 3-4 gange om dagen når det passer ind.

Vi har en smule lederskabsøvelser, men der er også dage hvor hun bestemmer hvor vi skal gå hen, og hun må gerne tage initiativ til leg.

hun mår være i sofaen (undtagen når vi spiser) og hun sover i sengen sammen med os.

så det er vel lidt en blanding af det hele

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores første vaps kunne "kommandoen": Følg Hunden. Så vidste han, at vi bare traskede efter ham dér hvor han ville hen. Vi var også viden omkring :mrgreen:

:lol:

Jaa...men der er squ ikke så mange steder at gå hen herude...så når vi går tur er det bare for at gå tur med Izzie. Såå hun kan jo ligeså godt vælge hvor vi går :engel:

Tit vælger hun at gå den samme vej, nemlig over mod festivalspladsen :engel: så må jeg jo guide hende en anden vej.

Men lige nu hvor hun er i løbetid forsøger hun at guide mig hen imod den lækre smækre Frede der bor længere henne :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svaret kammeratskab, men vil egentlig hellere kalde det forældreskab :mrgreen: Vi laver ikke nogen lederskabsøvelser, men der er altså bare nogle ting, mine hunde ikke må og overskrider de det, så bliver jeg gal! (De må ikke gå på "jagt" alene - dvs. løbe efter naboens katte eller andre dyr og de skal opføre sig ordentlig overfor hinanden - dvs. Billen må ikke snuppe de andres mad :mrgreen:)

What she said :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaah, egentlig lever jeg med Møffe efter ideologien, vi er to forskellige arter og ergo har vi ikke en rangstatus ift. hinanden - vi sameksisterer blot :blink: Og hvis der nu skulle være en rangstatus, jamen, så tror jeg ikke på at Møffe nogen sinde skulle betvivle den - for hallooooo, der er mig, der har adgang til ressourcerne! Så hvis han skulle forsøge og få succes med at overtage lederskabet, jamen, så ville hans liv blive ødelagt - for adgangen til mad ville jo pludselig forsvinde.

Træningsmæssigt bruger jeg 100% positiv forstærkning og vi træner næsten 100% efter klikkermetoden - omend vi bruger en smuuuule lokning en sjælden gang imellem. Derudover forsøger jeg også at gøre mig interessant for hunden ved hjælp af leg, så jeg bliver sjov at være i selskab med og ikke bare en super duper attraktiv foderautomat :blink:

Dog skal jeg ikke sige mig fri for en konsekvens, når han ikke reagerer på nej eller indkald. Så kommer jeg over og flytter ham, eller følger ham hen til, hvor jeg kaldte - om sidstnævnte virker, aner jeg dog ikke, men det er lang tid siden, at det var nødvendigt. Derudover skal jeg ikke sige mig fri for såkaldte lederskabsøvelser - men det er i anden sammenhæng.

Fx. - overvejer jeg, om jeg skal være den, der først går ud af døren - fordi jeg derfor naturligt er den, der bærer ansvaret, hvis der skulle dukke noget uforudset op (som kun en hund kunne forestille sig, at der ville). Derudover har jeg indtil videre altid bestemt i hvilken retning vi skal gå. Og så prøvede jeg i en periode at lære Møffe, at han ikke måtte gå foran mig - det lykkedes, men blev ødelagt, da vi var til træning - så måtte han jo pludselig være foran mig, selvom han havde line på. Så blev det ligesom ødelagt og den diskriminering gad jeg ikke arbejde med. Til sidst kan jeg nævne, at jeg engang imellem finder en godbid, der på forunderlig vis lå lige der. Om det bekræfter mine lederevner, eller bare bekræfter, at jeg er interessant og værd at være i selskab med - do not ask me :mrgreen:

Men som DKW, forsøger jeg altid at lægge kræet op til succes - hvilket klikkertræning jo også går ud på :blink:

PS. Jeg valgte altså ren og skær kammerat-skab, trods lederskabsøvelser - for, som I har læst, så ser jeg dem ikke som egentlige lederskabsøvelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Træningsmæssigt bruger jeg 100% positiv forstærkning og vi træner næsten 100% efter klikkermetoden - omend vi bruger en smuuuule lokning en sjælden gang imellem. Derudover forsøger jeg også at gøre mig interessant for hunden ved hjælp af leg, så jeg bliver sjov at være i selskab med og ikke bare en super duper attraktiv foderautomat :blink:

Dét var noget skråsikkert.... 100% positiv forstærkning ligefrem?

Dog skal jeg ikke sige mig fri for en konsekvens, når han ikke reagerer på nej eller indkald. Så kommer jeg over og flytter ham, eller følger ham hen til, hvor jeg kaldte - om sidstnævnte virker, aner jeg dog ikke, men det er lang tid siden, at det var nødvendigt. Derudover skal jeg ikke sige mig fri for såkaldte lederskabsøvelser - men det er i anden sammenhæng.

Aha... SÅ alligevel ikke 100% :mrgreen::mrgreen:

Men som DKW, forsøger jeg altid at lægge kræet op til succes - hvilket klikkertræning jo også går ud på :blink:

Dén er jeg så ikke helt enig i..

At sætte hunden op til succes, er at sørge for at opgaven, og for den sags skyld hverdagen også, er tilrettelagt/udformet på sådan vis, at hunden ganske enkelt ikke kan fejle.

Eksempelvis at man ligesågodt kan køre hjemkaldskommandoen på dén dag hvalpen kommer hjem i huset, ifm. med madudleveringen.. Dén er sikker, hver gang.

Hunden opdager først den har lært kommandoen, den dag der IKKE står en madskål med foder i. Til dén tid er det alligevel for sent for den at ændre sin refleks. (betingelse, tror jeg det hedder..)

Det er også at sørge for at ens dirigering indledningsvis indlæres et sted hvor terrænet i sig selv sikrer at hunden render den rigtige vej på kommandoerne. Dermed at sikre sig at hunden ikke kan fejle.

Ved klikkertræning levner du da reelt rigelig plads til at hunden kan fejle... Du belønner den bare ikke når den gør det, eller hur?

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dét var noget skråsikkert.... 100% positiv forstærkning ligefrem?

Aha... SÅ alligevel ikke 100% :mrgreen::mrgreen:

Ok, så la' gå da :engel:

Men altså, det er jo også min egen fejl, at jeg ikke har indlært tingene ordentligt, så det er bare tegn på egen utilstrækkelighed - og jeg dunker migselv hårdt i hovedet hver gang :mrgreen:

Dén er jeg så ikke helt enig i..

At sætte hunden op til succes, er at sørge for at opgaven, og for den sags skyld hverdagen også, er tilrettelagt/udformet på sådan vis, at hunden ganske enkelt ikke kan fejle.

Petitesser :engel:

Ej, sådan definerer jeg ikke "lægge op til succes". Selvfølgelig er dit heller ikke forkert, men synes også man kan bruge udtrykket i "min"/klikkertræningssammenhæng.

Eksempelvis at man ligesågodt kan køre hjemkaldskommandoen på dén dag hvalpen kommer hjem i huset, ifm. med madudleveringen.. Dén er sikker, hver gang.

Sådan gjorde jeg (næstem) med hjemkald. I starten kaldte jeg kun, når han kom af egen fri vilje (for det meste i forbindelse med mad dog) og så hævede jeg kravene stille og roligt. Det vil sige, når han kiggede på mig og når han osv osv osv. Og altid belønning, når han kom.

Hunden opdager først den har lært kommandoen, den dag der IKKE står en madskål med foder i. Til dén tid er det alligevel for sent for den at ændre sin refleks. (betingelse, tror jeg det hedder..)

Uden at vide, hvor mange gange en hund skal opleve indkaldet, for at det bliver en vane.. Så ville jeg mene, at Møffe burde have fået det som vane nu (eller før, jeg kom til at kalde i et par situationer, hvor han ikke kom) - alligevel virker det ikke i alle situationer - kan se bedste ven 20 meter væk - og det er her, jeg mener det med, at lægge kræet op til succes - kræv ikke mere, end du ved, den kan honorere. Når det så går galt, nytter det jo bare ikke at lære kræet, at når mor siger "kom", så er der en masse spændende dufte eller en god ven, lige hvor jeg er.

Det er også at sørge for at ens dirigering indledningsvis indlæres et sted hvor terrænet i sig selv sikrer at hunden render den rigtige vej på kommandoerne. Dermed at sikre sig at hunden ikke kan fejle.

Altså, du lægge noget uimodståeligt, som hunden ikke kan modstå i et kedeligt terræn - og sætter signal, når hunden løber imod det? Og så ved hunden, at når du siger sådan/gør sådan, så skal den gøre sådan, når det bliver en vane?

Du må meget gerne forklare :engel:

Ved klikkertræning levner du da reelt rigelig plads til at hunden kan fejle... Du belønner den bare ikke når den gør det, eller hur?

:blink:

Nøøøøh, det gør jeg ikke. Altså, belønner for 'forkert' adfærd :blink:

Men vil stadig sige, at man ikke kræver mere af kræet, end man ved, det kan honorere. Og dermed lægger det op til succes - for den skal nok, uden at miste lysten :blink: I stedet for at kræve, at hunden twister/danser/drejer rundt om sig selv, så nøjes man med at klikke for en hoveddrejning eller en pupil, der bevæger sig i rigtig retning. Det skal hunden nok tilbyde. Og ignorerer bare sit og gi' pote og hvad den nu ellers kan finde på. Når hunden så kan tilbyde hele adfærden, belønner du et par gange for frivilligt tilbud og så siger du "danse" (eller hvad du nu ville sige), for hunden tilbyder med 90% sandsynlighed samme adfærd igen - og igen - og igen. Det kommer så an på, hvor godt det er indlært.

Hvordan ville du lære en hund at twiste?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, du lægge noget uimodståeligt, som hunden ikke kan modstå i et kedeligt terræn - og sætter signal, når hunden løber imod det? Og så ved hunden, at når du siger sådan/gør sådan, så skal den gøre sådan, når det bliver en vane?

Du må meget gerne forklare :engel:

Nej. Dirigering er henholdsvis "stop" "ud" og "højre/venstre"

"Stop" er hele vejen igennem koblet sammen med sit, så man går ud til et læhegn eller en vold for eksempel.

Sætter hunden af ved volden, lægger en dummy et par metter ude til venstre for hunden og én et par meter til højre for hunden og går et par skridt tilbage vinkelret fra volden overfor hunden.

Så sender man hunden til henholdsvis den ene og den anden dummy (i starten har man kun én dummy ude). Volden/læhegnet elelr hvad man nu bruger, har det formål, at sørge for at hunden ganske naturligt vil løbe langs med den, hén til dummyen. Hunde generelt skifter ikke gerne fra én terræntype til en anden.

Dette leder helt pr. automatik hunden i den ønskede retning.

Nøøøøh, det gør jeg ikke. Altså, belønner for 'forkert' adfærd :blink:

Men vil stadig sige, at man ikke kræver mere af kræet, end man ved, det kan honorere. Og dermed lægger det op til succes - for den skal nok, uden at miste lysten :blink: I stedet for at kræve, at hunden twister/danser/drejer rundt om sig selv, så nøjes man med at klikke for en hoveddrejning eller en pupil, der bevæger sig i rigtig retning. Det skal hunden nok tilbyde. Og ignorerer bare sit og gi' pote og hvad den nu ellers kan finde på. Når hunden så kan tilbyde hele adfærden, belønner du et par gange for frivilligt tilbud og så siger du "danse" (eller hvad du nu ville sige), for hunden tilbyder med 90% sandsynlighed samme adfærd igen - og igen - og igen. Det kommer så an på, hvor godt det er indlært.

Hvordan ville du lære en hund at twiste?

slet ikke. Hvad skulle jeg bruge det til?
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej. Dirigering er henholdsvis "stop" "ud" og "højre/venstre"

"Stop" er hele vejen igennem koblet sammen med sit, så man går ud til et læhegn eller en vold for eksempel.

Sætter hunden af ved volden, lægger en dummy et par metter ude til venstre for hunden og én et par meter til højre for hunden og går et par skridt tilbage vinkelret fra volden overfor hunden.

Så sender man hunden til henholdsvis den ene og den anden dummy (i starten har man kun én dummy ude). Volden/læhegnet elelr hvad man nu bruger, har det formål, at sørge for at hunden ganske naturligt vil løbe langs med den, hén til dummyen. Hunde generelt skifter ikke gerne fra én terræntype til en anden.

Dette leder helt pr. automatik hunden i den ønskede retning.

Men hvad så, når hunden ikke kan se en dummy? Vil den ikke koble dummyen sammen med det hele i situationen tænker jeg? Sådan ligesom når man lokker med en godbid og man så ikke rigtig kan komme af med håndtegnet for adfærden... For det bruges vel også i dagligsdagssituationer, hvor der ikke lige er en dummy.

slet ikke. Hvad skulle jeg bruge det til?

Rent for sjov :mrgreen: Er der slet ikke nogen børn, som du får besøg af/kommer ud til med hunden? Især børn elsker den slags tricks :mrgreen: Og jeg synes det er hygge :engel: Især fordi det ikke er noget der absolut skal gennemtærskes, så hunden gør det i tordensvejr, med hundrede stykker velduftene kyllingerlår og 10 hunde omkring sig. Gi' pote var en succes her til fødselsdagen i lørdags (lidt for meget dog, måtte lige begrænse drengen - Møffe er jo ikke en 'gi-pote'-maskine :-P

Link til indlæg
Del på andre sites