Hop til indhold

Kan vi egentlig selv finde ud af det der med at vælge race?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Tænk lige over at Irske Settere måske ikke lige holder sig på matriklen :genert: det er jo en jagt hund, og tænk hvis den får færten af et eller andet og stikker af :(

 

for hundens og jeres skyld - hegn haven ind!!!

 

Men fordi en hund er en jagthund behøver den da ikke stikke af så snart den får færten af vildt - jagthunde bliver da netop trænet til kun at 'jage' (eller hvad vi nu skal kalde det afhængigt af type jagthund) på kommando:genert:

Jeg tænker da ikke at f.eks. labradors har tendens til at stikke af blot fordi de er jagthunde

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 446
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Men fordi en hund er en jagthund behøver den da ikke stikke af så snart den får færten af vildt - jagthunde bliver da netop trænet til kun at 'jage' (eller hvad vi nu skal kalde det afhængigt af type jagthund) på kommando:genert:

Jeg tænker da ikke at f.eks. labradors har tendens til at stikke af blot fordi de er jagthunde

 

Det kan godt ske det er noget jeg har fået i hovedet af den gale vej :vedikke: men er ret sikker på at de irske settere er slemme til at stikke af, sådan en hund man ikke kan have uden snor på når man går tur :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt ske det er noget jeg har fået i hovedet af den gale vej :vedikke: men er ret sikker på at de irske settere er slemme til at stikke af, sådan en hund man ikke kan have uden snor på når man går tur :hmm:

 

Det kan da også sagtens være, jeg kender ikke noget til irske settere. Tænkte bare at en jagthund ikke nødvendigvis har tendens til at stikke af fordi det er en jagthund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Det var altså ikke til dig, men til Sammar, jeg anbefalede :mrgreen: Du skal da ikke have andet end Aussier.... de er jo perfekte til dig :lun:

 

åh jo jeg skal :fornaermet:

 

jeg skal have:

 

en sammy - fordi den er så smuk

en borzoi - fordi jeg elsker at se på dem bevæge sig

en corgi - fordi den er så kær med de korte ben

en basset hound - fordi den bare er så skøn med de lange øre

en pomser - fordi den har verdens sødeste hvalpe

en tamaskan - fordi den ligner en ulv uden at være det

en bomuldshund - fordi den har den skønneste pels

en GD - fordi den er så majestætisk

en amstaff - fordi den er så totalt cool at se på

 

... hmmm er der flere jeg skal have :hmm:

 

Helt sikkert :mrgreen:

 

Helt seriøst:

Så overvejede jeg for et stykke tid siden at skifte race pga. de skridigheder der er i racen, men som du skriver så er den perfekt til mig, så min beslutning blev at jeg ikke ville lade mig skræmme væk - jeg brugte trods alt tid næsten 2 år på at finde en race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
kender du nogen aussier som kan gøre sig indenfor brugs da min veninde gerne vil med hendes men jeg mener bestemt ikke det er racen hvor brugstræning da det er hyrdning hunden brænder for ikke det andet vi har søgt på nettet med har ikke fundet nogen som kunne gøre sig i brugs eller IPO

 

Det er sørme svært. Hvis jeg skulle sige nogle linjer så ville det blive de gamle linjer, som Twin Oaks mv. ... Disse linjer er kendetegnet ekstrem høj "arbejdsmoral", mod, drive mv. - men det er også linjer som kan være lidt af en bundfuld for deres ejer og mange af dem har bevaret den oprindelig Aussies temp. som reservation, vagt og de kan være lettere skarpe i det.

 

 

det var ikke for og lede efter en ny da hun formentlig ikke skal have racen igen:???:

 

men hun tænkte på træne det med hende hvilket jeg mener er dumt:confused:

Jeg har en formodning om hvor den venindes Aussie stammer fra og I'm sorry to say, men det er ikke just arbejde og godt temperament som er min første tanke med disse linjer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst k9lover

 

Helt seriøst:

Så overvejede jeg for et stykke tid siden at skifte race pga. de skridigheder der er i racen, men som du skriver så er den perfekt til mig, så min beslutning blev at jeg ikke ville lade mig skræmme væk - jeg brugte trods alt tid næsten 2 år på at finde en race.

 

Vi du dele med os hvad det er for skridigheder (stridigheder) der er med racen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi står og skal finde en hund til min svigermor. Vil I hjælpe?

 

Hun er pensionist og ikke særlig mobil længere. Bor i et rækkehus med lille have. Den skal kunne nøjes med meget lidt motion, men har 90 kvm hus og haven til sin rådighed, som den selv kan spæne rundt i. Den skal være kærlig, stille og rolig og måske ikke for stor.

 

Hun har ikke så meget andet at gå op i, så den skal gerne kunne lide menneskeselskab og nusseri. Må gerne sådan følge med hende rundt i huset og være med i det hun nu laver. Og ellers synes det er hyggeligt, at ligge hos hende og se tv.

Min svigermor havde i sine unge dage schæfere og elsker stadig denne race, men sådan én kan hun i hvert fald ikke magte nu.

 

Jeg har selv tænkt på en havaneser, men kender ikke så meget til dem...synes bare de ser søde ud - især som hvalpe.

 

Nogen gode forslag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst k9lover
Og det er ikke noget man som "almindelig" aussieejer, behøver at bekymre sig om, hvis du skulle finde på at anskaffe en aussie K9lover :blink:

 

Arhhe okay det var jo sådanne tanker jeg havde:-D:-D:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Shiba var faktisk den vi startede med at kigge på og i flere måneder var overbeviste om var den rigtige. Men jagtinstinktet skulle være ret slemt.

 

Hos det fleste Shiba'er jeg har mødt, er jagtinstiktet meget velbevaret, heldigvis :blink: - kombineret med den selvstændighed de besidder, så er det ikke den nemmeste hund at træne til at gå fri for eksempel, men en lækker race med meget personlighed :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi står og skal finde en hund til min svigermor. Vil I hjælpe?

 

Hun er pensionist og ikke særlig mobil længere. Bor i et rækkehus med lille have. Den skal kunne nøjes med meget lidt motion, men har 90 kvm hus og haven til sin rådighed, som den selv kan spæne rundt i. Den skal være kærlig, stille og rolig og måske ikke for stor.

 

Hun har ikke så meget andet at gå op i, så den skal gerne kunne lide menneskeselskab og nusseri. Må gerne sådan følge med hende rundt i huset og være med i det hun nu laver. Og ellers synes det er hyggeligt, at ligge hos hende og se tv.

Min svigermor havde i sine unge dage schæfere og elsker stadig denne race, men sådan én kan hun i hvert fald ikke magte nu.

 

Jeg har selv tænkt på en havaneser, men kender ikke så meget til dem...synes bare de ser søde ud - især som hvalpe.

 

Nogen gode forslag?

 

Jamen de fleste af selskabshundene kan vel du... men kan hun komme lidt ud med den? Og hvad når hun ikke er mere? (nu ved jeg ikke, hvor gammel hun er, men...)

 

Jeg vil foreslå en voksen hund - en løve måske? Ved, at kennel løwchen har "udstationeret" voksne hunde til ældre mennesker før, så det var måske en mulighed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen de fleste af selskabshundene kan vel du... men kan hun komme lidt ud med den? Og hvad når hun ikke er mere? (nu ved jeg ikke, hvor gammel hun er, men...)

 

Jeg vil foreslå en voksen hund - en løve måske? Ved, at kennel løwchen har "udstationeret" voksne hunde til ældre mennesker før, så det var måske en mulighed?

 

Tak for svar :5up:

 

Hun kan godt komme lidt ud, ikke særlig langt eller hurtigt. Går med rolator. Men har hjemmehjælp, som godt kunne gå med et par gange om ugen. Hun er egentlig ikke så gammel (i slutningen af 50'erne) men er førtidspensionist - så der kan sagtens være mange år i hende endnu :blink:

Men måske har du ret i, at en voksen hund ville være en god idé, så hun ikke skal stå med renlighedstræning osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænk lige over at Irske Settere måske ikke lige holder sig på matriklen :genert: det er jo en jagt hund, og tænk hvis den får færten af et eller andet og stikker af :(

 

for hundens og jeres skyld - hegn haven ind!!!

Haven kan ikke hegnes ind. Så skal vi i hvert fald have lavet garage for enden af vejen (500-600meter) for ellers hegner vi også bilerne inde, det ville være noget bøvl :-)

Mine forældre har haft Labrador de 20 ud af 22år de har boet her, og vi har aldrig oplevet at de har fået færden af noget og stukket af. Hanhund/jagthund eller ej.

Tænk på de store gårde osv hvor der også bor hunde, det er i hvert fald ikke hver dag man kommer forbi en indhegnet gård, det kan ikke lade sig gøre i praksis. Men jeg forstår dig udmærket godt, jeg tror bare man skal have været helt herude, for at indse at chancen for, der sker noget med hunden er næsten lig nul.

Når jeg tænker over det, så har alle vores omkring liggende naboer også hunde uden indhegn og jeg har aldrig hørt om påkørsler eller lignende ;-)

 

Men fordi en hund er en jagthund behøver den da ikke stikke af så snart den får færten af vildt - jagthunde bliver da netop trænet til kun at 'jage' (eller hvad vi nu skal kalde det afhængigt af type jagthund) på kommando:genert:

Jeg tænker da ikke at f.eks. labradors har tendens til at stikke af blot fordi de er jagthunde

Præcis :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

åh jo jeg skal :fornaermet:

 

jeg skal have:

 

en sammy - fordi den er så smuk

en borzoi - fordi jeg elsker at se på dem bevæge sig

en corgi - fordi den er så kær med de korte ben

en basset hound - fordi den bare er så skøn med de lange øre

en pomser - fordi den har verdens sødeste hvalpe

en tamaskan - fordi den ligner en ulv uden at være det

en bomuldshund - fordi den har den skønneste pels

en GD - fordi den er så majestætisk

en amstaff - fordi den er så totalt cool at se på

 

... hmmm er der flere jeg skal have :hmm:

 

Helt sikkert :mrgreen:

 

Helt seriøst:

Så overvejede jeg for et stykke tid siden at skifte race pga. de skridigheder der er i racen, men som du skriver så er den perfekt til mig, så min beslutning blev at jeg ikke ville lade mig skræmme væk - jeg brugte trods alt tid næsten 2 år på at finde en race.

 

 

:shock: har lige googlet den, og nøøøøj :lun: sikke en lækker ulvehund :hjerte: ville det være meget slemt at tage sådan en lækker bisken med hjem fra USA :oops::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, hvad mon jeg skal have :vedikke:

 

- Jeg ønsker en hund til lydighedstræning (og prøver) på eliteniveau.

- Og gerne agility, HVIS jeg ellers får mulighed for at dyrke det igen en gang...

- Den skal kunne og ville træne/arbejde en hel dag, hvis jeg har lyst til det.

Men samtidig skal den også kunne affinde sig med at der er dage hvor der sker nul og nix ud over en gå tur og et fodersøg, hvis jeg er syg eller bare ikke gider, uden at den kravler på væggende af den grund.

- Den skal have den berømte tænd/sluk knap, hvor den er på hele tiden når vi arbejder, men slapper af så snart jeg siger/indikere at nu er det slut.

- En hvis grad af reserverthed overfor mennekser er okay, men decideret skyhed er absolut ikke ønskværdigt.

- Den skal kunne leve i en flok med andre hunde, men behøver ikke at have særlig interesse eller ønske om at være social og aktiv med fremmede hunde, uden for vores egen flok, den skal bare kunne acceptere og håndtere at der er andre hunde omkring den.

- Den skal være førefikseret. Det må godt være lidt af en enmandshund uden det er helt overdrevet -vi er to voksne i huset, men kun én der lufter, fodre og træner :blink:

- Pelspleje på 1-2 timer om ugen er ok. Og langhårshunde fortrækkes helt klart.

- Den vil blive gået tur med gennemsnitligt 2 gange om dagen (nogle dage kan det være 3 gange og enklte dage kun 1 gang) En Morgen/formiddagstur på mellem 45min. op til omkring halvanden time, hvor det som regel forgår uden snor det meste af tiden.

Og en aften tur der svinger fra 15-45 minutter alt efter årstiden -jeg er mørkeræd, derfor er aftenturen om vinteren ikke så lang og når det er mørkt forgår det altid i snor. Om sommeren forgår noget af turen ofte uden snor.

- Træning og mental aktivering svinger helt fra en halv time om dagen (ved sygdom eller "Off-dage") og til 3-4 timer om dagen. Et gennemsnit ligger på 1½ til 2½ time om dagen.

- Jeg går hjemme permenet og alene tiden svinger lige fra slet ikke alene hjemme nogle dage, til 1-4 timer andre dage og helt op til 10 timer ganske få gange om året.

 

Jeg fortrækker og har mest erfaring med hyrdehunderacer, men Belgisk Hyrdehund eller Schæfer vil jeg ikke have...

 

Belgierne fordi jeg syntes at der er for stor risiko for mindre godt temperament, og så syntes jeg ikke at de er helt kvikke/kloge nok til lydighed på højt plan :engel:

 

Og Schæferen fordi jeg syntes at de er ret larmende, på en irreterende måde, med hylen og gøen og andre underlige, trælse lyde. Når der er en Schæfer i nærheden syntes jeg næsten altid at jeg høre den før jeg ser den :genert: Og så syntes jeg også at jeg har oplevet tildens til at de kan være ret pjevsede/pylrede.

 

Stort undskyld til Belgier og Schæfer elskere :oops:

 

korthåret collie, border, aussie, sheltie, måske en god toller eller en staby?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi står og skal finde en hund til min svigermor. Vil I hjælpe?

 

Hun er pensionist og ikke særlig mobil længere. Bor i et rækkehus med lille have. Den skal kunne nøjes med meget lidt motion, men har 90 kvm hus og haven til sin rådighed, som den selv kan spæne rundt i. Den skal være kærlig, stille og rolig og måske ikke for stor.

 

Hun har ikke så meget andet at gå op i, så den skal gerne kunne lide menneskeselskab og nusseri. Må gerne sådan følge med hende rundt i huset og være med i det hun nu laver. Og ellers synes det er hyggeligt, at ligge hos hende og se tv.

Min svigermor havde i sine unge dage schæfere og elsker stadig denne race, men sådan én kan hun i hvert fald ikke magte nu.

 

Jeg har selv tænkt på en havaneser, men kender ikke så meget til dem...synes bare de ser søde ud - især som hvalpe.

 

Nogen gode forslag?

Pekingeser!! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

korthåret collie, border, aussie, sheltie, måske en god toller eller en staby?

 

Interessante bud :-D

 

Min far har Korthåret Collier, og det er søde hunde, men det er ikke lige mig, hverken af udseene eller ellers og så er der jo ingen pels at nulre i :mrgreen:

 

Border tror jeg som nævnt tidligere, måske er lidt for meget for mig... Jeg har dog overvejet om det skulle prøves på et tidspunkt (jeg kan jo tilpasse mig ;-) ). Men det vil nok være lidt af en opgave at finde en der er 100% mig. Border collien findes jo snart med temmeligt forskelligt udseene og nogle af dem syntes jeg rent ud sagt er direkte grimme :oops: Og selv om det selvfølgelig ikke er det vigtigste, så vil jeg nu gerne have noget pænt at kigge på og så er vi ved at være over i udstillingstypen, men samtidig vil jeg gerne have, drive, intelligens og fart efter arbejdstypen, sååå :genert:

 

Sheltien har jeg svaret på i et tidligere indlæg. Jeg har haft én engang og har overvejet det igen, men jeg ved nu ikke rigtig...

 

Skulle jeg væk fra hyrdehundene, men stadig gå lydighed på konkurrence plan, har jeg faktisk overvejet Tolleren, jeg syntes de er så søde, men jeg syntes jeg har hørt at der er nogle problemer med racen sådan rent temperamentsmæssigt og sådan :vedikke:

 

Staby kender jeg ikke så meget til, men rent udseene mæssigt tiltaler de mig ikke specielt, så lige umiddelbart virker det ikke så sandsynligt at jeg kaster min kærlighed på dem, men jeg kan jo blive omvendt af deres egenskaber hvis jeg lære dem bedre at kende :-)

 

Aussien; Jaaaa :klap: Helt perfekt, super smuk, sød, sjov og dejlig at arbejde med, det kunne være jeg bare skulle holde mig til dem :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy
Jeg blander mig lige her... Ved du om der er nogle opdrættere af Silken Windhounds i Danmark? :hmm:

 

Det er der ikke.

Det tætteste er en enkel i sverige og et par i tyskland.

Den i sverige sender kun en hvalp pr. kuld til f.eks. danmark - aldrig 2.

Kennelen beholder den bedste hvalp fra HVERT kuld også.

Så du skal nok regne med en lang venteliste & tålmodighed hvis du vil have en Windhound (også kaldt Windsprite).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der ikke.

Det tætteste er en enkel i sverige og et par i tyskland.

Den i sverige sender kun en hvalp pr. kuld til f.eks. danmark - aldrig 2.

Kennelen beholder den bedste hvalp fra HVERT kuld også.

Så du skal nok regne med en lang venteliste & tålmodighed hvis du vil have en Windhound (også kaldt Windsprite).

 

Hold da op, det var ikke mange kenneler :genert: Det er nu ikke fordi jeg skal have en ny hund nu, overhovedet. Men man kan jo godt tænke lidt fremad, og jeg synes de er ualmindeligt smukke. (Og så lyder de rigtig dejlige)

Gad vide om der er nogen der opdrætter langhårede whippets i Danmark? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...