Hop til indhold

Han/hun/den-tiltale??


Ditte91
 Share

Hvordan tiltaler I hunden?  

79 stemmer

  1. 1. Hvordan tiltaler I hunden?

    • Han/ham eller hun/hende
      69
    • Den
      1
    • Lidt af begge
      9


Recommended Posts

Nysgerrigheden længe leve :slem:.

 

Hvordan omtaler I jeres hund? Den/han, ham/hun, hende? Eller begge dele?

 

Jeg siger for det meste han/ham om Oskar, men til tider kan den smutte og så ryger der et "den" ud.

 

Hvordan har I det med tiltalen? Altså, nybagte mødre vil jo nok se lidt skeptisk ud, hvis man kaldte hendes barn for den, er det, det samme når det gælder hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Primært bare ved navn...

 

Men ellers med han, for det er jo det han er.

 

Han er ikke en "den", eller "det". Mine fisk kan gå under den kategori af upersonlige, "kønsløse" dyr, men dælme ikke min hund, han er et levende væsen med sin helt egen, tydelige personlighed :lun:

 

Kan endda lidt fortørnet finde på at udbryde, at han hedder Bamse og er en hanhund, hvis nogen omtaler ham som "den" :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Siger altid han/ham om Nelson. Og hvis vi møder andre hunde spørger jeg altid ejeren, om det er en pige eller dreng, så siger jeg til Nelson: "Er han/hun sød?". Og så logrer han næsten sin lille hale af... :hjerte:

 

/Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger kønsbestemt benævnelse ved alle levende væsener som jeg kan kønsbestemme, min egen hund naturligvis inkluderet.

 

Det generer mig ikke at andre folk siger "Den" om Asta, men jeg har meget svært ved det når de omtaler deres egne hunde som "Den" - nok fordi det signalerer en voldsom distance til et forhold der bør være noget af det næreste.

Når de gør det, gør jeg et ekstra nummer ud af får sagt han/hun om pågældende hund rigtigt mange gange - nogle fatter pointen, andre den'er lystigt videre :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han/ham om egen hund og dem jeg ved hvad er :blink: kan dog godt i alt min små tossethed sige "nårh var den sød hvis vi går forbi hund uden at snakke med den, og Zacko ligner en som godt ville have sagt hej"

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænkte nok at resultatet ville blive sådan ;-) men har nu alligevel set nogle brugere herinde skrive den om egne/andres hunde :engel:

 

Må indrømme det er en dårlig vane for mit vedkommende at sige den. Jeg synes ikke det lyder pænt, bestemt ikke. Hele mit liv har jeg dog været vant til at der blev brugt "den" eller navn om mine forældres hunde, så tror det er derfra jeg stadig har "men" :roll:

 

Når jeg taler om Oskar, så plejer jeg også at sige han/ham og prøver tit at stoppe mig i det, hvis jeg siger andet :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Primært bare ved navn...

 

Men ellers med han, for det er jo det han er.

 

Han er ikke en "den", eller "det". Mine fisk kan gå under den kategori af upersonlige, "kønsløse" dyr, men dælme ikke min hund, han er et levende væsen med sin helt egen, tydelige personlighed :lun:

 

Kan endda lidt fortørnet finde på at udbryde, at han hedder Bamse og er en hanhund, hvis nogen omtaler ham som "den" :evil:

 

Lige mine ord. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer tit til at kalde den for den :genert: Jeg mener det ikke ondt.

Skulle måske have stemt lidt af hvert, for siger jo også "motor han gad ikke..." osv.

 

Husk at d.e.n. jo betyder "det evigt nuttede" :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er så evigt enige på det felt næsten allesammen.. Selvfølgelig er min hund ikke en "den". Og alle de hunde, vi kender ved navn er "han"ner eller "hun"ner.

Så jeg HAR stemt 1..

Men faktisk vil jeg nok sige "den" hvis jeg taler om hunden i al almindelighed.. Der TROR jeg ikke, jeg ville skrive h*n eller ham/hende som jeg ville hvis jeg talte om en gruppe mennesker..

 

F.eks.: "..En hund har godt af at få klippet negle. Ellers får den ondt i poterne..."

 

Eller: "...hvis et menneske ikke kan læse, så må h*n gå mere i skole.."

 

--Så jeg burde måske stemme på 3..:hmm:

 

At andre kalder deres egen hund for "den", det har jeg det rigtig skidt med.

At andre kalder Silke for "den" er jeg fløjtende ligeglad med. Hvis det er mennesker, der betyder noget for Silke og mig, så siger de "hun" og "hende" om Silke:mrgreen:.

Link til indlæg
Del på andre sites

den1 pronomen Betydning og brug

stedord, der bruges om en bestemt ting eller person

 

Eksempler

Hvor har du stillet cyklen? Den står i kælderen.

Idiomer

være den

i legen tagfat være den, som skal fange de andre

 

Ordsprog o.l.

Den, der gemmer til natten, gemmer til katten.

 

den2 artikel Betydning og brug

den bestemte artikel for fælleskøn

 

Kollokationer

den gode, den onde og den grusomme

Eksempler

Hvis er den cykel, der holder udenfor?

 

 

:engel: Jeg mener selvfølgelig altid den gode, når jeg siger den. Og Motor er også fælleskøn endnu, han er jo ikke moden :mrgreen:

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige læst et par af indlæggene op for kæresten, som siger den om Smilla. :evil: Især hvis han taler i tlf med nogen (så sidder jeg ved siden af og siger højt ''hun''! ''hende''!! . :lol: (Ingen er i tvivl om, hvor højt han elsker Smilla, men jeg tror det er en gammel vane for ham, at bruger den om en hund. Er enig med jer andre. Jeg ser hellere folk siger 'han' om Smilla end 'den'. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Primært bare ved navn...

 

Men ellers med han, for det er jo det han er.

 

Han er ikke en "den", eller "det". Mine fisk kan gå under den kategori af upersonlige, "kønsløse" dyr, men dælme ikke min hund, han er et levende væsen med sin helt egen, tydelige personlighed :lun:

 

Kan endda lidt fortørnet finde på at udbryde, at han hedder Bamse og er en hanhund, hvis nogen omtaler ham som "den" :evil:

 

Bortset fra at Luna er en dame og bliver kaldt hun, så er jeg fuldstændig enig i ovenstående.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger hun/hende om mine egne og også efter køn på hunde jeg kan kønsbestemme, med få undtagelser.

 

Jeg opdager selv når jeg skriver, siger den om en hund, for jeg synes det er forkert, men rent sprogligt kan det blive svært forståeligt hvis man ikke gør det en gang imellem..

 

Hvis man fesk skal omtale en 3 hund man ikke ved hvad hedder i samme sætning som sine egne og DEN er af samme køn. Så kan det blive svært forståeligt for modparten, hvis alle hedder "hun".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kommer tit til at kalde den for den :genert: Jeg mener det ikke ondt.

Skulle måske have stemt lidt af hvert, for siger jo også "motor han gad ikke..." osv.

 

Husk at d.e.n. jo betyder "det evigt nuttede" :engel:

 

Det gør jeg da også nogen gange - og jeg kan altså ikke helt forstå, at nogen kan finde på ligefrem at blive sure over, at andre siger 'den' om en hund. Det kan godt nok ikke bringe mit pis i kog hvis nogen kalder Samson for 'den' i stedet for 'han'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...