Hop til indhold

Debarked hunde?


Inkognito
 Share

Recommended Posts

Det er af etiske årsager. F.eks. hunde-træning, er det så sundt at gå til hunde-træning, når hanhunde ikke kan koncentrere sig skal kastreres.

 

Hanhunde er lømler og skal opdrages som sådan. Bastarder. Deri består deres styrke. De skal lære omgås tæver, også i løbe tid. Ikke så meget pjat, ligesom drenge på skolebænken i vores nutid, der over en række har "ADHD". Der er kommet alt for meget lomme-psykiatri indefor hunde, såvel lomme-psykologi efter skematiske mønstre på en græsplæne.

 

 

 

Sikke der kom gang i tråden pludseligt!

 

Altså jeg synes også de første mange indlæg du skrev var noget uforstående, men ovenstående er lidt interessant, det er i hvert fald noget mange, inkl. mig selv, har brugt tid på, det at lære hunden at stå på en træningsplads. Jesus et arbejde :lol: Og for hvem, i sidste ende?

 

Kan se du har husky, går ud fra at du løber eller trækker med den, og ud fra den vinkel, forstår jeg udemærket hvad du mener med at hanhunden mister sin gnist, det ér altså ikke unormalt at hanhunde bliver roligere efter kastration, de er ikke lige så meget 'på' uden de hormoner, og det kan mærkes når man løber med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 112
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst stenshoej
Til Stenshoej

 

-Hvorfor ikke?

 

Det er et fysisk indgreb, der forhindrer en adfærd som er upassende!

 

 

det er bevist at det for mange hanhunde kan være nødvendigt at kastrere dem, fordi alle hormonerne ikke gavner dem på nogen måde.

 

debarking må da kun være for fornøjelsens skyld... kastration er jo for at hjælpe hanhunden med bedre at kunne takle forskellige situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er bevist at det for mange hanhunde kan være nødvendigt at kastrere dem, fordi alle hormonerne ikke gavner dem på nogen måde.

 

debarking må da kun være for fornøjelsens skyld... kastration er jo for at hjælpe hanhunden med bedre at kunne takle forskellige situationer.

 

Jeg troede det var for at hjælpe hanhunden ejer :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er jo så en af de dovne hundeejere der valgte at kastrere min hanhund. Jeg har kæmpet en brav kamp for at løse vores problemer uden kastration, men jeg endte med at kaste håndklædet i ringen for en måned siden. Og ja det er det bedste jeg nogensinde har gjort!

 

Jeg har gået til træning med ham i 2 år, ved forskellige trænere, og fra vi ramte kønsmodningen har jeg ikke kunne komme i kontakt med ham. Heller ikke trænerne. Træning bestod af mig der afprøvede forskellige kontaktøvelser og en dybt stresset hund der ikke tænkte på andet end dufte og andre hunde. Vi har været til adfærdsbehandler som gav mig forskellige redskaber til at få kontakt, stadig uden resultat. Gåture var et helvede fordi han ikke havde fokus på andet end tævepletter og skiftevis plantede sig ovenpå en og nægtede at gå eller var ved at rive armen af mig fordi han sprang ud efter en duft.

 

En mere erfaren hundeejer havde da muligvis løst problemet på 5 minutter, men det oversteg altså mine evner. Og sådan er det, det kan jeg ikke få dårlig samvittighed over, uanset hvor meget jeg har ødelagt hans personlighed :roll:

 

Han blev kastreret for godt en måned siden. Gåture er en fryd, han snuser og gør ved som en normal hund, men der er kontakt og han trækker ikke. Træning er pludselig sjovt for os begge. I dag har vi gennemført et fællesdæk, noget der havde været fuldstændig umuligt for en måned siden. Bortset fra det er han præcis den samme som før :hjerte: Og at sidestille min handling med folk der debarker deres hund er simpelthen ude af proportioner :evil:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Jeg troede det var for at hjælpe hanhunden ejer :hmm:

 

tja ;-) som man nu ser det..

 

en hanhund som er en omvandrende stressbombe fordi nabotæverne er i løb...

at give den et lille snit hjælper da ikke ejeren?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gud hvor har jeg været fristet rigtig mange gange til at få Sally debarked, men det er jo heldigvis også forbudt herovre :mrgreen: Hold fast hvor kan den hund drive mig til fuldstændigt vanvid i en bil!!

 

OT! HAr du set det afsnit med Vic. Stilwell, hvor en kvinde har gd'er og de voldgøer i bilen, hvor de får et gardin for?

 

 

Den tror jeg har været oppe at vende for læænge siden... er ikke sikker på Kim vil have den debat op igen? ;)

 

Muligvis, men så skal han ikk gøre mig nysgerrig :mrgreen:

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

tja ;-) som man nu ser det..

 

en hanhund som er en omvandrende stressbombe fordi nabotæverne er i løb...

at give den et lille snit hjælper da ikke ejeren?

 

Set fra min stol er mange af de ting vi udsætter vores hunde for - tøj, kastreringer, udstillinger, at være alene hjemme i dagtiden - også for vores (hundeejerens) skyld. I sidste ende for at vi kan beholde hunden.

Det vigtigste for mig er at hunden hunden kan trives med det, og det har jeg lidt vanskeligt ved at forestille mig at den kan ved debarking.

Link til indlæg
Del på andre sites

OT! HAr du set det afsnit med Vic. Stilwell, hvor en kvinde har gd'er og de voldgøer i bilen, hvor de får et gardin for?

 

Nej. Vi har været en del løsninger igennem for Sally, og det der virker lige for tiden er et overdækket bur. Der var engang hvot det overhovedet ikke virkede. I et års tid kørte hun med maske for øjnene, evt kombineret med en husher-muzzle. Men det overdækkede bur er faktisk nok til at hun slapper nogenlunde af nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej
Set fra min stol er mange af de ting vi udsætter vores hunde for - tøj, kastreringer, udstillinger, at være alene hjemme i dagtiden - også for vores (hundeejerens) skyld. I sidste ende for at vi kan beholde hunden.

Det vigtigste for mig er at hunden hunden kan trives med det, og det har jeg lidt vanskeligt ved at forestille mig at den kan ved debarking.

 

Det var også til kastration min kommentar lød :-)

 

debarking forstår jeg virkelig ikke!...

 

men ja. alt hvad vi gør er jo for at få hunden til at passe så godt som muligt ind i vores verden. det virker ikke altid, og derfor må man nogle gange tage andre midler i brug.

jeg modsiger nok mig selv lidt... da det i sidste ende er for ejerens skyld vi gør det. men sådan er det nu engang når vi ønsker at have dem som tilpassede kæledyr.

men debarking.. nej.. hunde skal nu engang have lov til at beholde deres gø ;-) så må vi andre tage høreværn på.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er bevist at det for mange hanhunde kan være nødvendigt at kastrere dem, fordi alle hormonerne ikke gavner dem på nogen måde.

 

Hvem har bevist det?

Jeg har været med på specialhold med mine vrag-hunde og har set mange eksempler på folk der kommer med en hund som de er ved at give op over. De har kontaktet dyrlægen som har anbefalet, at hunden kastreres, og det er den blevet. Det hjalp ikke, og først da kontakter man adfærdsbehandler. I løbet af to træningsaftener har de lært hvad kontaktøvelser går ud på. Jeg vil påstå at have set bevist at mange hanhunde er blevet kastreret overflødigt.

Det vil en dyrlæge sikkert være uenig i for de par tusind det koster luner jo i pengekassen uanset.

 

debarking må da kun være for fornøjelsens skyld... kastration er jo for at hjælpe hanhunden med bedre at kunne takle forskellige situationer.

 

Debarking kunne jo være at naboer ikke vil finde sig i hundeglammen hele dagen. I Danmark må man chikanere sine naboer alt det man kan, sådan er det ikke andre steder. I visse dele af verden griber man til kniven, ja, det løser problemet, men fjerner ikke årsagen. Årsagen kan være understimulering, stress, forkert valg af race, hunden er syg etc. Eller at vedkommende måske aldrig skulle have haft en hund?

 

Ved kastration tror jeg også at det er hundeejerne der tager den nemme løsning. Egentlig tror jeg ikke at kastrater altid har det lige let idet vi har berøvet dem noget som vi med vores ubrugelige næser ikke kan skelne - deres lugt. At de måske ikke længere er så trygge ved situationer ser man bort fra fordi det er mest belejliget. Igen kalder jeg det symptombehandling.

 

Dyrlæger kan løse 90% af alle problemer ved kastration, og/eller en pose Hill's. Hvis de også måtte debarke og halekupere og helst også ørekupere, kunne de sikkert løse 100% af alle problemer, og de behøvede ingen avancerede klinikker, men kunne klare sig med denne her:

 

Service-center.jpg

 

Og en pose Hill's naturligvis.

 

Og det der måtte blive til overs kan Cesar jo tage sig af. Nej, ikke levningerne af Hills hundefoder, men af adfærdsproblemer. Det klarer han med "symptombekæmpelse" for det er jo grundlæggende hvad han foretager sig.

 

Nu er jeg nysgerrig. Hvilken aftale er det?

 

Det er at mine hanhunde under forud givne forhold får "lettet trykket" på samme måde som en dyrlæge ville gøre før en inseminering (ikke af hanhunden altså). Det er ikke så kompiceret, hundene får samtidig lært at det er her og kun her, og ingen andre steder den kan foregå. Derfor er jeg er fri for utidig kønsdrift hvor jeg gerne vil være fri for det.

Måske nogen synes det er ulækkert, jeg synes det er ulækkert at kastrere og debarke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kastrerer ikke pga bekvemmelighed, jeg kastrerer ikke ham, der pisser inde og går med ble, jeg vælger at sterilisere og kastrere for at undgå uønskede hvalpe, som jeg synes vi har rigeligt af. Jeg ved, at selv den bedste hundeejer kan komme i ulykkelige omstændigheder og gør det eneste, jeg synes er ansvarligt, at få snittet dem, der ikke skal yngle. Synes ingen af mine har mistet gnist, sjovt nok er pisse-prinsen Zamzam (som er den eneste, der ikke skal kastreres), den med mindst gnist :hmm: jeg forstår ikke at kastrering er symptombehandling (ok, for Petrine som var vanvittig konstant var det nok), for mig er det forebyggelse af underlivsbetændelse og forebyggelse af uønskede hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg medgiver, at for nogle ekstremer og uengageret hundeejere er det vejen frem. Derfor var en tæve måske det rette valg, men det er billigere at kastrere en hanhund!

 

Der er bare ikke meget at debattere andet for nørder!

 

Hanhunde er lømler og skal opdrages som sådan. Bastarder. Deri består deres styrke. De skal lære omgås tæver, også i løbe tid. Ikke så meget pjat, ligesom drenge på skolebænken i vores nutid, der over en række har "ADHD". Der er kommet alt for meget lomme-psykiatri indefor hunde, såvel lomme-psykologi efter skematiske mønstre på en græsplæne.

Aaaaaaarj altså hvor føler jeg mig dum nu! :stupid: Her sidder jeg, en ADHD-diagnosticeret kvinde, anti-lømmelopdraget og psykiatri-behandlet græsplænefrit og uden for lommen (og i øvrigt stolt nørd! :5up:) med en steriliseret tæve, og så kunne jeg have sparet 2000 kr. ved at vælge en hanhund!?! Så kan man da forhåbentlig lære at engagere sig en anden gang!

 

(Hvordan har man egentlig ADHD over en række? Og hvad hvis man har pladen fuld? :genert:)

 

Hvorfor ikke bruge dem som sådan: HAN eller TÆVE ??? - www.los-cockers.dk

Tæven er jo den allerværste, dræberen!

 

Til Ascha

 

Tja, tæven er dræberen, i gammelt folkemunde, undskylder, hvis jeg er den eneste som har hørt det. Lidt ligesom "cave canem", der af en gammel bekendt som studere historie på tel aviv universitet har fået fortalt, at det ikke alene betyder hunden bider, men mere en hentydning af tæven bider. Skal heller ikke sige sagligheden af det synspunkt.

 

Nej, vel mere fordi den har et stærkere "jagtinstinkt" og beskytter gruppen på en anden måde end hanner, der mere er kamphaner. Nogle mener to tæver slås til døden og i den dur. Det kommer vel ikke af intethed, selvom der eksistere vandrehistorier.

 

Det kan da umuligt være dit link du refererer til, når du pludselig snakker om, at "tæven" er en dræber?! :???: I øvrigt forstår jeg ikke helt, at du med den holdning foretrækker, at (i dine øjne) uengagerede og ekstremistiske (hvilket er dobbeltkonfekt) hundeejere anskaffer sig tæver. Det ville jo ende i det rene blodbad med alle de morderiske Molly'er og Lady'er på fri fod! :shock:

 

(Det siger vel egentlig pinligt meget om mit manglende engagement, at jeg overhovedet ikke kan genkende beskrivelsen af en tæve, hverken ud fra dit link eller dine egne udtalelser :oops:)

 

Nej, jeg har ikke tid eller tålmodigheden til læse bøger. Jeg bruger istedet tiden på min hund, dersom dem der har skrevet bøgerne gerne skulle havde taget udgangspunkt i. Tja, og bruger tiden på den "gode måde", vil jeg mene!

 

Så alle hundeejere som vælger at tro på, at vi rent faktisk stadig kan lære noget nyt om vores firbenede venner, vores samspil med dem, og ikke mindst; deres trivsel lige så godt kunne begynde at tro, at jorden var firkantet?? :hmm: Vores stakkels hunde altså. :roll:

 

Ok, så fik vi det på det rene. Det er en abstrakt forstilling, det her!

 

Med dig i hovedrollen??? :slem:

 

Aaaaaaaaah hvor det lettede. Havde helt glemt at være sarkastisk og OT i dag. :engel:

 

Trolderik.JPG ...?? :rolleyes:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Læst og til Audrey!

 

"Så alle hundeejere som vælger at tro på, at vi rent faktisk stadig kan lære noget nyt om vores firbenede venner, vores samspil med dem, og ikke mindst; deres trivsel lige så godt kunne begynde at tro, at jorden var firkantet?? :hmm: Vores stakkels hunde altså. :roll:"

 

Har opfattelsen at den bedste måde hvorpå man omgås hund er ved intuition i situationen og øjeblikket. Alt for meget til læst viden, og gøre en videnskab ud af hunde, kan nok udrydde uvidenhed, men samtidigt gøre den tilegnet paradoksalt dum i situationen og øjeblikket ved simpelthen at blive forudindfattet i sin tilgang til såvel hunde og mennesker, der arbejder med hunde.

 

Det virker måske meget godt på en træningsbane og i adfærdsbehandling, hvor man sætter nogle processor i gang for opnå nogle faste resultater og standarder. Jeg kan se, hvad de kan. Og det kan jeg ikke, eller har et begær for opnå det i formen. Gennem skole om adfærd, ved mellemveje som f.eks. positiv forstærkning, får ejeren veltrænet og måske sunde hunde.

 

 

En spurgte hvilken træningsmetoder jeg bruger. Er ingen ekspert i træning af hunde eller ved meget om psykologi, filosofi, biologi og deres termer. Min hund er som hvalp trænet med klicker og godbider, fordi det er nemmest måde indlære hvalpen. Det er implementeret på vores ture i naturen. Afløst af berøring og ros/peptalk, fællesskab og gensidig opdragelse, deri også skæld ud, der også kommer den anden vej. Undgår ikke frustrationer. Lære at kende hinandens sindstilstand, bruge hinandens begrænsninger og muligheder. Gøre overlap i vores positionering. Min indgangsvinkel er hundes sansning skal under selvkontrol. Hvilket jeg anser som den fornemmeste opgave for en hundeejer. Det kommer så ved brugen til forlænget sansning, der ligeledes går begge vej.

For mig et langsigtet projekt fra hvalpens anskaffelse, og i forhold til hundens udviklingstrin, der gerne skal munde ud i status qou om et års tid. Der er intet videnskabeligt i det. Kan ej gøre det til en videnskab.

 

-Det har blot intet med 'debarked' at gøre. Mon ikke jeg skal stoppe her.

Redigeret af jukon
Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ascha

 

Nej, vel mere fordi den har et stærkere "jagtinstinkt" og beskytter gruppen på en anden måde end hanner, der mere er kamphaner. Nogle mener to tæver slås til døden og i den dur. Det kommer vel ikke af intethed, selvom der eksistere vandrehistorier.

Du blander to ting sammen; tævens øgede forsvar overfor hendes hvalpe (moderinstinktet) og hundes måder at afgøre hvem der har ret til en resssource (kald det rangforsvar).

 

Jamen, kan man deraf konkludere, der ingen forskelle er på hunde i deres køn. Eller må det bare ikke stå som hunde værende rovdyr?

Har svært ved fortolke den negativ definition.

Når vi taler måden hunde opfører sig på overfor mennesker, tror jeg ikke der er den store forskel.

 

Nej, jeg har ikke tid eller tålmodigheden til læse bøger. Jeg bruger istedet tiden på min hund, dersom dem der har skrevet bøgerne gerne skulle havde taget udgangspunkt i. Tja, og bruger tiden på den "gode måde", vil jeg mene!

 

Sjovt nok mener nogle at man kan lære alt via praktisk erfaring (jeg mener at det er fordi folk ikke ved bedre). Jeg er bare glad for at det kun er blandt hundefolk man hører den, og at det ikke har bredt sig til vores uddannelsessystem.

 

Her i forumet har der været masser af tråde hvor man forarges over at feks Cesar Millan bekæmper symtomet frem for at løse problemet.

På den anden side er der også ambitionerne i hundesport og hvis målet er førstepladsen, er man nok tilbøjelige til at se bort fra om det er årsagen eller symptomet man bekæmper.

 

 

 

Indtil det bliver muligt at fremstille hunde syntetisk, har hunde kønsdrift, og det må vi leve med. Nogen vælger at skære de uønskede dele af/ud af deres hund, mens de harmes over at andre bruger pighalsbånd eller skærer stemmebåndene over på deres hunde.

 

Menneskers kønsdrift kan få dem til at gå langt, enddog til at dræbe. Trods det at mennesker kan købe sig til at få afreageret deres seksualitet, eller hjælpe sig selv... Den mulighed har hunde ikke, og ja ind imellem kan det godt skabe frustration når de ikke kan afreagere deres seksualitet. Jeg har den aftale med mine hunde at der findes én tilladt mulighed de kan afreagere deres seksualitet på, og det virker. Helt uden kniv, og alligevel er jeg fri for deres kønsdrift i utide.

 

Mht til racer der larmer og debarking, alt for ofte glemmer folk hvad det i grunden er for en hund (race) de anskaffer sig. De anskaffer sig en hunderace eller blanding fordi den ser flot ud, eller fordi hvalpen er nuttet. Senere kommer racens egenskaber til at give problemer, eksemplevis ved racer med meget lyd på (ingen race nævnt, ingen glemt). Er det samtidig en hund der er fysisk udholdende og lavet til at arbejde, men skal være alene 8 timer hver dag, og får to daglige gåture á 1000 meter, ja så giver det problemer.

Amerikanere der er meget til symptombehandling vælger debarking, eller henter Cesar. Den mere elegante løsning består i at man vælger hunde(race) ud fra deres egenskaber som voksne, og ens egen situation og evne til at håndtere hunde, fremfor deres udseende eller nuttethed som hvalp. OK, ved godt det bliver et langt sejt træk...

Af en eller anden grund dukker en amerikansk trend på et eller andet tidspunkt op her. Jeg bryder mig ikke særlig meget om amerikanernes måde at holde hund, og ja, de får oftest deres hunde kastreret i 7 ugers alderen. Tamagochi for resten af livet!

 

Jeg forstår ikke helt dit forsøg på at lyde bedre vidende i forhold til de der vælger en fysisk neutralisering. Du har jo selv forsøgt dig med kemisk kastration, hvilket jo ligeså godt kan kaldes symptombehandling som den kirurgiske. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ascha

"Du blander to ting sammen; tævens øgede forsvar overfor hendes hvalpe (moderinstinktet) og hundes måder at afgøre hvem der har ret til en resssource (kald det rangforsvar). "

 

Hunde der lever i en tilpasset gruppe, gør det pga. af miljøet byder større overlevelsechancer i forhold til fødekilder og rovdyrsnit. Deri kan man diskuttere forskellige dyr indenfor hundefamilien.

 

"Når vi taler måden hunde opfører sig på overfor mennesker, tror jeg ikke der er den store forskel."

 

Tæver tager anden positionering end hanhunde. De reagere nuanceret set anderledes i forhold til bytte, og under konflikter med andre rovdyr end hanhunde. Det er forholdet jeg anser ejerne af hjemmesiden, linket, prøver give deres erfaring omkring.

 

Nej, ikke alene overfor mennesker, men i nuancerne vil der være forskel tæver og hanhunde pga af forskellig biologi.

 

"Sjovt nok mener nogle at man kan lære alt via praktisk erfaring (jeg mener at det er fordi folk ikke ved bedre). Jeg er bare glad for at det kun er blandt hundefolk man hører den, og at det ikke har bredt sig til vores uddannelsessystem."

Problemet er måske snarere at for mange sidder på skolenbænken, lære teori og tænker hypotetisk. Hvorimod der for få der implementere pragmatiske løsninger i felten, og måske derved afprøver den første gruppe. Det kan godt være du hylder uddannelsessystemet og dets princip. Til gengæld findes rigtigt mange på "arbejdsmarkedet", ikke mig indberegnet, der er dygtige og uundværlige, faglærte såvel ufaglærte, som løber hovedet imod muren af den grund.

Redigeret af jukon
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes overhovedet ikke en neutralisering er symptombehandling altid. I nogle tilfælde er det måske, men der er også andre tilfælde, hvor folk kæmper en kamp hver dag fordi deres hund stresser konstant over ikke at kunne få afløb for deres drifter. Og jeg nægter bare at tro på, at det er sundt for en hund at gå rundt og være frustreret og stresset en stor del af tiden.

 

Jeg har som sagt haft hunde, der nægtede at spise og nærmest ikke sov, når der var løbske tæver i nærheden. De travede for det mest rastløse rundt og hvis vi endelig fik dem til at lægge sig, lå de bare og pev. Ellers rendte de ud og ind hele tiden, hvis de fik lov, og kunne slet ikke finde ro. Hvis de da ikke lige kom op at slås over tæverne. Nu stod det heldigvis ikke på så længe af gangen, men hvis man kæmper med det i større eller mindre grad hver eneste dag, forstår jeg udmærket godt, at man kommer til et punkt, hvor man vælger at neutralisere sine hunde.

 

Og selvfølgelig bliver det en lettelse for ejeren ikke at skulle forholde sig til en stresset hund hele tiden. Men det ER da heller ikke sundt for hunden at være i den tilstand temmelig tit. Jeg tvivler på, at stress er ret meget sundere for hunde end det er for mennesker - det må da slide på kroppen at være i en konstant stresstilstand.

 

Jeg er ikke fortaler for, at man neutraliserer sine hunde ved første udsigt til problemer uden at have forsøgt noget andet først, men i nogle tilfælde synes jeg det er helt på sin plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...