Hop til indhold

gribetræning


Gæst Aiko
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Jeg skal bare lige høre Jer andre om gribetræning.

Jeg ønsker at lære Aiko at gribe en godbid i luften og senere, at kunne lægge en godbid på snuden, som han så tager når jeg siger "grib"

 

Har I nogen erfaring med dette? Jeg har trænet ca. 3 dage nu, bare et par gange hver gang og så bag efter noget han godt kan finde ud af, så han ikke mister modet ;)

 

Den måde jeg øver det på, er ved at få ham til at sitte ca. 1½m foran mig, så kaster jeg godbiden og tager den igen, når han ikke griber den... først rammer den ham lige på panden og efter et par gange så kigger han bare ned på jorden, hvor han regner med at den ender... og så er det vi laver noget andet ;)

 

Kan godt være jeg er utålmodig, men hvad har I andre gjort? Er det lykkedes for nogle af Jer? ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke formået at få Cajsa til det. Hendes taktik er er at lukke øjnene og samtidig åbne og lukke munden en masse gange, i håb om at jeg er heldig at ramme. Behøver jeg fortælle at det sjældent går op i en højere enhed :mrgreen:

 

Min cavalier er sjovt nok helt eminemt til at gribe, på trods af at Cajsa er noget mere godbidsfikseret :hmm:

 

Med andre ord er jeg nok ikke den bedste til at give råd :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaddin

Jeg blev bare ved med at kaste godbidder i et stykke tid, og de ganeg han åbnede munden for at prøve at gribe, roste jeg ham. Og te har så udviklet sig til at han for det meste kan gribe. Men vi arbejder stadig på det, med ros når han gør noget rigtigt. Bare det at han i starten åbnede munden efter godbidden (uden at gribe den) blev han rost for.

Link til indlæg
Del på andre sites

hos os handlede det om, at det skulle være noget hun GAD gribe... dvs. noget lækkert (og min hund er sær, så hun skulle vide hvad det var på forhånd :lol: dvs. jeg blev nødt til at give hende en smagsprøve først - ellers spytter hun alt ud og undersøger hvad det er, før hun spiser det)...

 

Det samme med bolde / legetøj... hvis det er en ting hun kender og er glad for kan hun faktisk ikke stoppe sig selv fra at forsøge at gribe det i luften....

 

her er en lille video - tag dig ikke af at jeg lyder lidt "hysterisk" men blev meget overrasket over at hun greb den :lol::lol::lol:

 

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Mille var ikke sen til at finde ud af, at det var guf i munden, hvis hun gad strække hals eller hoppe lidt, så den sidder der stort set hver gang, men jeg begyndte først da hun var 13 mdr. og havde lidt bedre kontrol over sine bevægelser (de er jo lidt klodsede det første år :lol:)

 

Jeg tror bare, du skal være tålmodig, det skal nok komme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Simba er 2 år og 8 måneder nu. Han kan på en god dag gribe en godbid, hvis jeg virkelig sigter efter hans mund og så kaster i en blød bue, så den nærmest sejler ind i munden på ham bare han sidder stille og åbner munden.

 

Jeg ved ikke om vi nogensinde når videre, men vi har det jævnligt oppe og vende. Det er bare ligesom han egentlig ikke rigtig gider det.

 

Vi træner ved at han sitter og jeg kaster...måske er det for kedeligt. Han kan godt li noget med knald på. Det kunne da godt være, at jeg skulle prøve at gøre det sjovere for ham :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

hejsa:genert:...jeg er ny herinde men prøver at se om jeg kan få smidt et svar ind...:slem:

jeg gjorde det med min golden, at jeg lagde godbiden på snuden, mens jeg holdt snuden forsigtigt, og når han kunne holde hovedet stille, så slap jeg og sagde; versgod(staves forkert):roll: og det resulterede i en naturlig reaktion at han skulle gribe godbidden,hver gang det lykkes, fik han ros, og ellere et klap, og sluttes af med en ting han er god til, så det ender med en succes, men han skulle jo lige lærer hvad ordet betød i forbindelse med en godbid, for det lykkedes, men det er nu ikke alle hunde der har tallent for det, men så er de gode til nogen andre ting:blink: det vigtigste er, at man ikke bliver sur og straffer hunden, så må man hellere stoppe, hvis man kan mærke på sig selv, at det irreterer en...:damn: held og lykke med det:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Simba er 2 år og 8 måneder nu. Han kan på en god dag gribe en godbid, hvis jeg virkelig sigter efter hans mund og så kaster i en blød bue, så den nærmest sejler ind i munden på ham bare han sidder stille og åbner munden.

 

Jeg ved ikke om vi nogensinde når videre, men vi har det jævnligt oppe og vende. Det er bare ligesom han egentlig ikke rigtig gider det.

 

Vi træner ved at han sitter og jeg kaster...måske er det for kedeligt. Han kan godt li noget med knald på. Det kunne da godt være, at jeg skulle prøve at gøre det sjovere for ham :confused:

 

Han lyder fuldstændig ligesom Cajsa. Min fejl har været, at Cajsa jo stadig får belønningen, selvom hun ikke griber. Så hun anstrenger sig ikke rigtig, for man kan jo bare samle den op fra jorden bagefter, hvis jeg altså ikke lige rammer hende i munden.

 

Men helt ærligt, jeg gider altså ikke gøre det til en kamp om hvem af os der er hurtigst til at samle den op :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Mille var ikke sen til at finde ud af, at det var guf i munden, hvis hun gad strække hals eller hoppe lidt, så den sidder der stort set hver gang, men jeg begyndte først da hun var 13 mdr. og havde lidt bedre kontrol over sine bevægelser (de er jo lidt klodsede det første år :lol:)

 

Jeg tror bare, du skal være tålmodig, det skal nok komme :-D

 

Ronja fandt også lyn hurtigt ud af det, og tror vi startede da hun var 6-7 mdr, det er jo godbidder der kommer flyvende :banan:

 

Ved ikke om de alle er klodsede, for vores har da aldrig været klodset? :cool: Har kravlet og klatret på alt hvad hun kunne komme til fra hun var helt lille...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ronja fandt også lyn hurtigt ud af det, og tror vi startede da hun var 6-7 mdr, det er jo godbidder der kommer flyvende :banan:

 

Ved ikke om de alle er klodsede, for vores har da aldrig været klodset? :cool: Har kravlet og klatret på alt hvad hun kunne komme til fra hun var helt lille...

 

Nej, selvfølgelig er det ikke alle der er klodsede, men mange/nogle goldens - når de er hvalpe/unghunde - synes jeg godt kan være lidt kluntede og klodsede, når de løber rundt og bliver ivrige :lol:

 

Mille faklede rundt med forpoterne, når hun skulle lære noget nyt :-) f.eks. da hun skulle lære dæk, kastede hun sig udad med forpoterne op og ned i luften og landede så på albuerne - ofte med poterne på mine arme :blink: hvor må det egentlig have set sjovt ud :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa

 

Jeg skal bare lige høre Jer andre om gribetræning.

Jeg ønsker at lære Aiko at gribe en godbid i luften og senere, at kunne lægge en godbid på snuden, som han så tager når jeg siger "grib"

 

Har I nogen erfaring med dette? Jeg har trænet ca. 3 dage nu, bare et par gange hver gang og så bag efter noget han godt kan finde ud af, så han ikke mister modet ;)

 

Den måde jeg øver det på, er ved at få ham til at sitte ca. 1½m foran mig, så kaster jeg godbiden og tager den igen, når han ikke griber den... først rammer den ham lige på panden og efter et par gange så kigger han bare ned på jorden, hvor han regner med at den ender... og så er det vi laver noget andet ;)

 

Kan godt være jeg er utålmodig, men hvad har I andre gjort? Er det lykkedes for nogle af Jer? ;)

 

Lykkes det for ham nogle gange, eller overhovedet ikke endnu? Af de hunde jeg har haft, er der nogle der har kunnet det lige fra starten, og andre der bare aldrig fattede det. Nu er det mest omplaceringshunde jeg har, så aner jo ikke om nogen har trænet det med dem, men den ene jeg har haft fra hvalp, er sådan set den bedste til at gribe, både godbidder, bolde og frisbees, og jeg har aldrig trænet det, det skete ligesom bare. Jeg har en anden tæve (ompl.) som aldrig vil lære det. Hun er interesseret i godbidden, men hvis jeg kaster den, i en blød bue, lander den lige på næsen eller i panden og preller af. Hun blinker lige en gang og rejser sig så for at finde den. Hun er altså heller ikke det mest intelligente verden er blevet begavet med.

Min han (ompl.) kan fange en godbid i luften uanset hvor i luftrummet den kommer flyvende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

 

Min kæreste kom faktisk på en god ide, han tog godbidden op lige over snuden på Aiko, som så åbnede munden efter godbidden, hvormed min kæresten lod godbidden falde og roste ham for at "gribe" den, derefter fattede han det ;)

 

Så dereefter hart han kunne gribe godbidden, han er dog ikke særlig ferm til det, lander med et ordentligt bump med forpoterne og ser lidt underlig ud bagefter, så bruger ik rigtig øvelsen, men mindre det er noget rigtig godt han ved at han skal ha, så er han ret god til det ;)

 

Vil lære ham at gribe en godbid, som ligger på hans snude.. Han har bare lidt svært ved at stå stille... :o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke lærte at gribe tørfoder da hun var ung ved at vi hver dag gitk tur med hendes to veninder. Og de blev alle tre fodret enten ved fodersøg eller ved foderkast.

 

Og der gælder loven om "finders keepers", altså den der finder noget, ejer det..

Selv om hun ikke havde særlig meget appetit -på grund af hjerte/lungeorm-- så ville hun jo ikke lade veninderne æde det hele..

 

De blev alle tre ret gode til at gribe:klap:.

 

Jeg ville nok kunne lægge en tørfoder på snuden af Silke uden problemer, men hun ville nok ikke gribe DEN i luften, som nogle hunde kan når de får lov til at tage den..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...