Hop til indhold

Agilitytræning (fælles)


Amocca
 Share

Recommended Posts

Vi har været til træning og haft en fantastisk aften i det smukkeste solskin :5up:

 

Og hvorfor min hund ikke kunne tage slalomindgange i lørdags, det ved jeg ikke - for idag kunne hun saftsuseme søge enhver slalom jeg smed hende på, ligemeget hvor vi kom fra :banan:

 

Det krydser vi lige fingre for, at hun også kan på lørdag :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Vi har også været til træning idag, og der er kommet en ny en på holdet, men det var sjovt nok lille Jack Pot som Bananna har gået til rally med i en anden hundeklub, så det var rigtig hyggeligt, at der var en man kendte lidt.

 

Ellers har vi trænet uden spring idag. Vi har trænet baner hvor der var mange forhindringer der stod tæt ved hinanden, så det var så meningen at man skulle få hunden til at fravælge den ene frem for den anden. Det gik også gangske glimrende, lidt svært for Bananna når der nu var så mange lækre tunnel indgange der stod og lokkede, men det gik godt.

 

Det var en go træning, der er go stemning på holdet, og det var godt vejr. Hva mere kan man ønske sig.

 

Åh glemte lige at fortælle at der efter træning var leg for hundene, hvilket Bananna nød rigtig meget. Der er i alt 4 hunde på holdet, og de kunne alle sammen lege godt sammen, så det var bare dejligt.

 

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor dejligt at høre at Jackpot er tilbage i agilitytræningen :klap: Vi savner ham godt nok hernede i Horsens, men vi ved jo han hygger sig i Århus :-D

 

Ja han hygger sig rigtig meget, han holdt lige en fest på banen idag, men da vi andre så udvandrede fra banen og han ikke kom med, så var det ikke så sjov en fest, og så kunne man godt blive hos mor, og så kunne man alle forhindringerne til UG.

 

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

Et træningsspørgsmål til de lidt mere garvede... selvom alle er velkomne med input og tanker :-D

 

Karla låser utroligt sent på forhindringer - jeg kan trække hende af et spring nærmest mens hun er i luften! med en forkert bevægelse... Set fra tilskuerpladsen får jeg at vide, at hun gør sit ypperste for at gøre mig glad / gøre hvad jeg beder om... hvilket uden tvivl er sandt...

 

Men det her med at låse på forhindringerne og blive mindre signalfølsom, er det noget der kommer med erfaringen? eller er hun "født" sådan? :vedikke:

 

Og hvad skal / kan jeg gøre? ud over selvfølgelig at blive en dygtigere handler :lol: men er der noget jeg kan træne udover dette?

 

Forstår I hvad jeg spørger om? jeg er ikke helt sikker på, at jeg selv gør :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Et træningsspørgsmål til de lidt mere garvede... selvom alle er velkomne med input og tanker :-D

 

Karla låser utroligt sent på forhindringer - jeg kan trække hende af et spring nærmest mens hun er i luften! med en forkert bevægelse... Set fra tilskuerpladsen får jeg at vide, at hun gør sit ypperste for at gøre mig glad / gøre hvad jeg beder om... hvilket uden tvivl er sandt...

 

Men det her med at låse på forhindringerne og blive mindre signalfølsom, er det noget der kommer med erfaringen? eller er hun "født" sådan? :vedikke:

 

Og hvad skal / kan jeg gøre? ud over selvfølgelig at blive en dygtigere handler :lol: men er der noget jeg kan træne udover dette?

 

Forstår I hvad jeg spørger om? jeg er ikke helt sikker på, at jeg selv gør :genert:

 

Min erfaring med det, har jeg fra Zacho, som havde det på samme måde som Karla - han var utrolig følsom overfor mine signaler og kunne vende på en 25 øre, det gjorde så også at vi ofte lavede nogle dumme fejl og havde flere nedrivninger end gennemsnittet, da der ikke skulle megen forkert bevægelse til fra min side førend han 'slog landingsstellet ud' over et spring for at vende eller bremse - det gjorde også, at han ofte var lettest at handle 'i hånden'...på længere afstande blev han mere ustabil og han havde altid et øje på mig (desværre).

 

Jeg tror bare, at du skal fortsætte træningen og så ellers lære Karla mere selvstændighed - alfa og omega er efter min sølle erfaring, at man skal forsøge ikke, at 'sætte sig for meget på hunden', men lære den at det er OK at arbejde selvstændigt og så sørge for, at hunden får succes med det :-)

 

I er jo stadig i den fase hvor I skal lære hinanden at kende, så jeg er da sikker på at det vil blive bedre og hvem ved, måske det bliver en force fremfor en træls ting, når du også udvikler dig :5up:

 

Jeg tænker at fx Regin ville kunne give dig en del værktøjer - han bruger meget det, at hunden selv skal søge banen rundt og være foran føren :-)

 

Husk lige os ang. det kursus :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med det, har jeg fra Zacho, som havde det på samme måde som Karla - han var utrolig følsom overfor mine signaler og kunne vende på en 25 øre, det gjorde så også at vi ofte lavede nogle dumme fejl og havde flere nedrivninger end gennemsnittet, da der ikke skulle megen forkert bevægelse til fra min side førend han 'slog landingsstellet ud' over et spring for at vende eller bremse - det gjorde også, at han ofte var lettest at handle 'i hånden'...på længere afstande blev han mere ustabil og han havde altid et øje på mig (desværre).

 

Lige præcis! Så længe jeg kan støtte hende og arbejde helt tæt, så er der ingen problemer... men trækker jeg for hurtigt fra en forhindring, så skal hun med... 7-9-13, så springer hun så højt, at hun endnu aldrig har haft en nedrivning, vi laver istedet vægringer :rolleyes: fordi hun får krummet sig så, hun lander på samme side af springet som hun satte af på og fiser så omkring det :stupid:

Jeg tror bare, at du skal fortsætte træningen og så ellers lære Karla mere selvstændighed - alfa og omega er efter min sølle erfaring, at man skal forsøge ikke, at 'sætte sig for meget på hunden', men lære den at det er OK at arbejde selvstændigt og så sørge for, at hunden får succes med det :-)

 

I er jo stadig i den fase hvor I skal lære hinanden at kende, så jeg er da sikker på at det vil blive bedre og hvem ved, måske det bliver en force fremfor en træls ting, når du også udvikler dig :5up:

Du har nok ret, at det kunne ende med at være en force at have en signalfølsom hund - hvis man ellers bliver dygtig nok til at handle den ;-) Jeg må arbejde hårdere med at få hende på afstand

 

Jeg tænker at fx Regin ville kunne give dig en del værktøjer - han bruger meget det, at hunden selv skal søge banen rundt og være foran føren :-)

 

Husk lige os ang. det kursus :mrgreen:

 

godt du mindede mig om det, det havde jeg helt glemt :stupid: og jeg har endda været sammen med Elsebeth hele dagen...

Link til indlæg
Del på andre sites

mmm ja :mums: kogt hjerte er guf... læderstrimler... tænker du sådan noget "nihalet kat"-look? det kunne måske godt være sjovt....

 

jeg tænker at investere i et af de der penalhuse... godbidder er bare lidt for kedelige for hende - altså hun tager hjertens gerne imod dem, men det er ikke rigtigt en "super" belønning... og bold eller pivedyr kører hende så højt i konkurrenceøjemed, at hun bliver ukontrollerbar (det går an til træning, men til konkurrencer hvor mit adrenalin smitter hende, der går det bare ikke)...

 

Så tænker at et penalhus der kan kastes og gives godbidder ud af, evt. kunne være et "kompromis", som vi begge kunne leve med :vedikke:

 

Nogen tanker? anyone?

 

 

Sådan en er jeg begyndt at bruge til Cajsa - og det er en kæmpe succes.

Hun vil gerne både legetøj og godbidder - dog mest godbidder, man er vel retriever - og denne kombinerer jo de to fantastiske ting. Hun har hurtigt lært at komme med den. Der kniber det lidt med Mingus, han tror hver gang at han selv kan åbne den :mrgreen:

Jeg brugte først et almindeligt rundt penalhus, men den er svær at kaste med, i hvert fald for mig. Spørg lige om der bliver grinet når jeg kaster den, og den så flyver tilbage og lander bag mig :genert:

Nu har jeg den fra Hunter, den kan selv jeg kaste et stykke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fårk, det var stormvejr til aftenens træning :-D

 

Det blæste så meget at 5-6 spring væltede - heldigvis inden vi begyndte at bruge dem. Vi måtte så flytte dem lidt hen hvor der var mere læ og det hjalp :5up:

 

Nana var ellers rigtig go' her til aften :klap:- hun er blevet meget skarp til felter! Og hun er til og med begyndt at blive lidt hurtigere :banan:

 

Det var så knap så god en udmelding der kom fra vores træner: Der er ikke plads til og begyndere til vintertræning i ridehuset, øv!!

Jeg vil da ikke holde pause fra midt september og helt til april :megaked:

Jeg må på jagt efter et nyt sted at træne, for så lang pause vil jeg ikke have.

Så hvis nogle af jer kender et godt sted i Nordsjælland eller Roskilde og omegn, så bare sig til :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

så havde robin og jeg vores første agilitytræning.

 

det var utrolig sjovt, og robin elskede det..

dels fordi han også har fået en ny bedste veninde.. :D

en schæfertæve på 18 mnd.. de var ikke til at holde fra hinanden..

 

godt vi ikke var udenfor.. for de levede i deres egen lille verden og spænede rundt i fulde drag, og væltede alt de kom i nærheden af :damn:

mon ikke det legepjat er overstået næste gang?.. når de nu har lært hinanden at kende? :D

 

menmen.. bliver spændende at fortsætte, han gjorde det rigtig godt idag.. løb alle springene, og tog tunnel uden problem..

så kunne det vidst heller ikke have været bedre.. (godt med lidt have træning og frijsenborg besøg?) :blink

 

nu har jeg en udkørt hund, som har sovet siden vi kom hjem :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu fem uger siden, at Tyson forstuvede benet, så her til aften vovede jeg for første gang siden forstuvningen at tage til agilitytræning.

 

Tyson var lykkelig for at være af sted igen. :hjerte: Jeg var lidt mere forsigtig end normalt og tog flere pauser, men det syntes Tyson var noget pjat, så hver gang han så sit snit til det, tog han lige nogle ekstra spring. :lol:

 

Han var så dygtig, den lille musling. :lun:

 

Han tog et par forkerte slalomindgange, men når vi så tog den om, løb han til gengæld en helt perfekt og virkelig flot slalom. :5up: Vi skal nok have trænet mere på indgange... her til sommer hvor han har genindlært slalom via 2x2 metoden, har jeg ellers prøvet også at træne skæve indgange og at sætte et par spring op i skæve vinkler før slalommen. Men det er noget andet, når han løber en hel bane, kunne jeg se her til aften. Han er så ivrig, for det er sjovt, sjovt, sjovt, han har fuld fart på og vil bare videre! :ivrig::hundifart: Og så misser han åbenbart de indgange. :hmm: Nå, det kommer nok med mere træning. :-D

 

Vippen tager han jo stadig ikke. Han løber gerne op på den, men stopper lige før han når midten, og hopper så ned. :rolleyes: Jeg lod ham bare løbe forbi den her til aften, jeg må bruge mere energi på prøve at lære ham den, når jeg er nede for at selvtræne.

 

Men ellers var han bare suveræn. :lun: Der var en tricky lille "sløjfe" ved et par spring efter slalommen, som mange af de andre rodede lidt rundt i, men Tyson tog den perfekt! :5up: Jeg har prøvet at tegne det, men tegningen er altså lidt ubehjælpsom. :genert: Jeg har ikke tegnet hele slalommen, bare de sidste pinde.

 

[ATTACH]31800[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det er nu fem uger siden, at Tyson forstuvede benet, så her til aften vovede jeg for første gang siden forstuvningen at tage til agilitytræning.

 

Tyson var lykkelig for at være af sted igen. :hjerte: Jeg var lidt mere forsigtig end normalt og tog flere pauser, men det syntes Tyson var noget pjat, så hver gang han så sit snit til det, tog han lige nogle ekstra spring. :lol:

 

Han var så dygtig, den lille musling. :lun:

 

Han tog et par forkerte slalomindgange, men når vi så tog den om, løb han til gengæld en helt perfekt og virkelig flot slalom. :5up: Vi skal nok have trænet mere på indgange... her til sommer hvor han har genindlært slalom via 2x2 metoden, har jeg ellers prøvet også at træne skæve indgange og at sætte et par spring op i skæve vinkler før slalommen. Men det er noget andet, når han løber en hel bane, kunne jeg se her til aften. Han er så ivrig, for det er sjovt, sjovt, sjovt, han har fuld fart på og vil bare videre! :ivrig::hundifart: Og så misser han åbenbart de indgange. :hmm: Nå, det kommer nok med mere træning. :-D

 

Vippen tager han jo stadig ikke. Han løber gerne op på den, men stopper lige før han når midten, og hopper så ned. :rolleyes: Jeg lod ham bare løbe forbi den her til aften, jeg må bruge mere energi på prøve at lære ham den, når jeg er nede for at selvtræne.

 

Men ellers var han bare suveræn. :lun: Der var en tricky lille "sløjfe" ved et par spring efter slalommen, som mange af de andre rodede lidt rundt i, men Tyson tog den perfekt! :5up: Jeg har prøvet at tegne det, men tegningen er altså lidt ubehjælpsom. :genert: Jeg har ikke tegnet hele slalommen, bare de sidste pinde.

 

[ATTACH]31800[/ATTACH]

 

Lækkert at I er kommet godt i gang igen :-D

 

Slalommen skal nu nok komme :-)

 

Et spørgsmål - hvorfor handler I den vej rundt om springene og ikke bare lader hunden springe venstre om det 1. spring... på den måde bliver ruten kortere for hunden og vinklen til 2. spring umiddelbart bedre + hunden kan holde tempoet? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lækkert at I er kommet godt i gang igen :-D

 

Slalommen skal nu nok komme :-)

 

Et spørgsmål - hvorfor handler I den vej rundt om springene og ikke bare lader hunden springe venstre om det 1. spring... på den måde bliver ruten kortere for hunden og vinklen til 2. spring umiddelbart bedre + hunden kan holde tempoet? :-)

 

Jeg ved ikke helt, om jeg forstår spørgsmålet? :genert: Hunden SKULLE den vej rundt om springene, sådan var banen. :-) Men jeg ved ikke, om jeg forstår hvad du mener rigtigt? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg ved ikke helt, om jeg forstår spørgsmålet? :genert: Hunden SKULLE den vej rundt om springene, sådan var banen. :-) Men jeg ved ikke, om jeg forstår hvad du mener rigtigt? :vedikke:

 

Bestemmer I ikke selv hvordan I vil handle hunden banen rundt, så længe I bare følger selve banen? :-)

 

Det jeg mener er, at du på din måde efter slalommen jo beder hunden om at springe tilbage til dig (til højre) og derefter beder den tage nr 2 spring bagfra (du enten fører den udenom 2. spring eller giver den en kommando, så den tager springet bagfra)

 

Den hurtigste og mest optimale vej er for hunden at springe 1. spring væk fra dig (så den lander til venstre bagved 1. spring) så kan hunden holde tempoet og følge kurven og derefter ligger 2. spring lige for :-)

 

.... og nu var det så at det havde været smart hvis jeg havde gidet at sætte mig ind i hvordan man tegner :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke helt, om jeg forstår spørgsmålet? :genert: Hunden SKULLE den vej rundt om springene, sådan var banen. :-) Men jeg ved ikke, om jeg forstår hvad du mener rigtigt? :vedikke:

 

Nu går det pludselig op for mig, hvad du mener, du ville have os til at tage turen bag om springene (så at sige), ikke? Det ville jeg også vælge, hvis det var en konkurrence, men vi skulle tage dem på den viste måde, da vores træner netop ville have os til at træne handlingen sådan. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke helt, om jeg forstår spørgsmålet? :genert: Hunden SKULLE den vej rundt om springene, sådan var banen. :-) Men jeg ved ikke, om jeg forstår hvad du mener rigtigt? :vedikke:

 

Jeg tror bare Malene undrer sig over at I ikke tog den mere direkte rute mellem spring 1 og 2 ;-) (mine buer er blevet voldsomt store, men tror det var dette hun mente :-D )

 

[ATTACH]31813[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Bestemmer I ikke selv hvordan I vil handle hunden banen rundt, så længe I bare følger selve banen? :-)

 

Det jeg mener er, at du på din måde efter slalommen jo beder hunden om at springe tilbage til dig (til højre) og derefter beder den tage nr 2 spring bagfra (du enten fører den udenom 2. spring eller giver den en kommando, så den tager springet bagfra)

 

Den hurtigste og mest optimale vej er for hunden at springe 1. spring væk fra dig (så den lander til venstre bagved 1. spring) så kan hunden holde tempoet og følge kurven og derefter ligger 2. spring lige for :-)

 

.... og nu var det så at det havde været smart hvis jeg havde gidet at sætte mig ind i hvordan man tegner :genert:

 

Du var hurtigere end mig. :blink: Men som jeg skrev, jo, det ville være en hurtigere vej rundt, og nok den jeg selv havde valgt, hvis jeg kunne. For det meste kan vi selv vælge, hvordan vi vil handle hunden rundt, men nogle gange vil vores træner have os til at træne bestemte manøvrer, og så skal vi tage banen på en bestemt måde. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Nu går det pludselig op for mig, hvad du mener, du ville have os til at tage turen bag om springene (så at sige), ikke? Det ville jeg også vælge, hvis det var en konkurrence, men vi skulle tage dem på den viste måde, da vores træner netop ville have os til at træne handlingen sådan. :-)

 

Ja det var det jeg mente :-D

 

Ok, så giver det jo mening :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg tror bare Malene undrer sig over at I ikke tog den mere direkte rute mellem spring 1 og 2 ;-) (mine buer er blevet voldsomt store, men tror det var dette hun mente :-D )

 

[ATTACH]31813[/ATTACH]

 

Du er sej til det der tegne-nowet :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været til vores allerførste agilitytræning og det var sååååååå fedt:

Petrine, jeg har rigtig rigtig dårlige nyheder til dig :cry:

 

Det gik FANTASTISK til agility :banan: Træner Bodil mente at Karina var helt fantastisk, og at hun slet ikke behøvede at lære noget, at dt kun var mig der skulle trænes :mrgreen: Hun mente at Karina var et stortalent, og hun pralede af hende til alle dem der kom og skulle træne efter os :lun: Og Karina VAR virkelig fantastisk, hun tog tunnel, A, spring og den dersens rampe næsten uden guide, ja hun gad faktisk slet ikke vente på mig :fornaermet: Man skulle bare vise hende én gang hvordan man gjorde, så kunne hun det, og tog forhindring tre gange til bagefter af bare glæde :mrgreen: Iiiiiiih hvor var det bare FEDT :klap: Jeg er så stolt af min lille agility-prinsesse :hjerte:

We have a winner :vinder:

 

 

Menøhm, jeg er jo total amatør, og forstår intet af begreber, regler og alt muligt andet jeg slet ikke ved endnu :genert: Kunne man lokke en af Jer seje agilityløbere til at oprette en agility-for-dummies-tråd? :oops::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været til vores allerførste agilitytræning og det var sååååååå fedt:

 

 

 

Menøhm, jeg er jo total amatør, og forstår intet af begreber, regler og alt muligt andet jeg slet ikke ved endnu :genert: Kunne man lokke en af Jer seje agilityløbere til at oprette en agility-for-dummies-tråd? :oops::engel:

 

Var det ikke lidt nemmere hvis du selv oprettede en tråd, hvis der er noget specifikt du vil vide (eller spørg her), det er jo lidt svært for andre at vide hvad du ikke ved :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været til vores allerførste agilitytræning og det var sååååååå fedt:

 

 

 

Menøhm, jeg er jo total amatør, og forstår intet af begreber, regler og alt muligt andet jeg slet ikke ved endnu :genert: Kunne man lokke en af Jer seje agilityløbere til at oprette en agility-for-dummies-tråd? :oops::engel:

 

Denne tråd er da åben for alle spørgsmål :-D der er ingen spørgsmål der er dumme jo... så spørg løs, spørg løs...

 

Og hvor lyder det til, at I var gode til træning :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...