Hop til indhold

Trænede hanhunde, tak


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Og hvor blev så lige de trænede hanhund af i denne tråd.

For også med hensyn til "besværlige tæver" kan trænede og erfarne hanhunde være en stor fordel.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 235
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er heller ikke sikkert, at kemien passer :genert:

 

Bare fordi en tæve er højløbsk, lader hun sig ikke parre med, hvem som helst - og bare fordi der er en højløbsk tæve til stede, er det ikke sikkert, at hanhunden vil parre. Og hvad så - vil du da tvangsparre :???:

 

Lige præcis!

Min venindes shiba lader kun min cavalier komme i nærheden når hun er højløbsk. Alle andre lokkes til, men bliver afvist på det bestemteste ved nærkontakt!

Desværre skal hun måske parres en dag, det ved jeg ikke lige hvordan det skal foregå. Tvivler på at DKK vil godkende en shiba-cavalier parring :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså man må sgu acceptere at bare fordi en hanhund KAN parre alle tæver, så er det ikke sikkert at den vil.

 

Man kan godt høre at du aldrig har haft heste. Jeg vil eddermanme gerne se dig tvangsparre en hest. Altså enten så virker det, eller også gør det ikke.

 

Desuden har jeg oplevet mange tilfælde af tvangsparringer eller insemineringer hvor tæven er gået tom. Det er altså bare ikke meningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg heldigvis aldrig været ude for en tæve som har bidt, men kun sagt fra på anden måde.

Men, under forudsætning af at jeg er 200 % sikker på at tidspunktet er det rigtige, ville jeg nok give hende mundkurv på, og så bare se at få det overstået.

Du har da sikkert ret i, at hunde har følelser osv. men nu er det altså os mennesker der har ansvaret for, at de hvalpe der produceres er sunde og raske dyr, derfor må man en gang imellem sætte "frøkenens primadonnanøkker" lidt til side.

 

Jeg kan kun beklage at du ikkke har bedre forståelse for andre levende væsener.

Det er DIG som vil have hvalpe og tæven bliver det redskab du skal bruge til at føre dig frem med dine sunde hvalpe.

 

Hvalpe er der nok af - også i den race du har.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf

Har lige lidt blandet jeg føler jeg bliver nød til at sige, bare sådan... For god ordens skyld.

 

Hjemmeinseminering: Jeg håber virkelig at i sørger for at hvad end man bruger til at inseminere med (pipette?) er sterilt, eller meget tæt på, for det kunne let forklare hvorfor det ikke virker ordentligt - du får ikke meget ud af det hvis de får en lille infektion med i købet. (Jeg ved godt hanhundes "trold" ikke er bakteriefri, men der er altså forskel på hvilke bakterier det er).

 

Jeg er som sådan enig i at det kan kaldes voldtægt, men er imod brugen af ordet, da der følger en hel masse menneskelige følelser med og de ikke nødvendigvis er passende. Jeg har kendt en tæve som var forsøgt voldtaget af de lokale labradors så ofte at hun til sidst nægtede at gå ned i parken, fordi det var for meget for hende - der vil jeg bruge det.

 

Alt i alt kommer det ned til om tæven lider overlast. Hvis hun nægter parring kan det jo være fordi at hun kan mærke at de ikke passer sammen genetisk (lavet undersøgelse både på mennesker og dyr, hvor man har set at man søger mager der "komplimenterer" ens egen arvemasse, har desværre ingen links) og så har hun som sådan en ganske legitim grund og selvom du laver "verdens bedste hvalpe" hvilket jeg tvivler på, medmindre du kun mener eksteriørmæssigt. Så kan der sagtens være problemer med dem som du aldrig opdager, fordi vi ikke ved nok om sygdomme.

Hvis det bare er fordi hun er besværlig, så skal hun lokkes og overtales hvis noget - det er simpelthen ikke sundt det andet. Forøvrigt ved jeg ikke hvordan du vil kunne skelne

 

Og jeg må lige sige - jeg er totalt imod tanken om tvangsparringer, men må også indse at hunde ikke har samme forhold til sex, som vi har. Når min kastrat hopper på naboens hund når hun er i løbetid (ikke at overhovedet rammer den rigtige ende), så er hun fuldstændig ligeglad. De fleste kvinder ville blive ganske rasende hvis nogen stod og humpede deres ben....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja måske, men jeg får lavet nogle rigtig gode hvalpe.

 

Må vi se dem?

 

Jeg ville rigtigt gerne træne min hanhund (tror jeg får flere avlshanner og har haft rigtigt mange...så mener det seriøst) - jeg KAN bare ikke gennemskue hvordan :hmm: kan sagtens dressere ham til at hoppe op på ryggen af en tæve, men der er jo lidt flere detaljer involveret i en parring.

 

Det gør andre opdrættere også, de fortæller det bare ikke.

 

Lige den udtalelse vil jeg (og ret mange andre) gerne holdes ude af! Der findes også opdrættere der afliver defekte hvalpe - det gør jo ikke ligefrem den slags mindre forkert!

Link til indlæg
Del på andre sites

Din tæves sind ??? Undskyld mig, men det er altså dyr vi taler om, eller har jeg misforstået noget ??
Men hvordan definerer du da sind?

 

Fordi for mig er det følelser, evnen til at være bevidst om noget, personlighed osv. Altså noget som jeg mener langt de fleste dyr har. Det er jo ikke bare en tom skal.

Derfor virker det uforståeligt for mig, at du mener at dyr ikke har et sind. Så vil gerne høre hvad du lægger i det ord :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg heldigvis aldrig været ude for en tæve som har bidt, men kun sagt fra på anden måde.

Men, under forudsætning af at jeg er 200 % sikker på at tidspunktet er det rigtige, ville jeg nok give hende mundkurv på, og så bare se at få det overstået.

Du har da sikkert ret i, at hunde har følelser osv. men nu er det altså os mennesker der har ansvaret for, at de hvalpe der produceres er sunde og raske dyr, derfor må man en gang imellem sætte "frøkenens primadonnanøkker" lidt til side.

 

Du taler som om dine kuld nærmest redder verden! Nu er det jo ikke sådan at der er nogen der sætter sig ned og græder hvis dine ønskekuld ikke bliver produceret... Primadonnanøkker... det er da vist dig der har det, når du tror dine kuld er så vigtige at hundenes grænser skal tilsidesættes for din grande plan...

Det er jo stadig muligt at fremskaffe sunde og raske hvalpe når man lader hundene varme op til hinanden, og gør det på naturens facon!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja dette emne kan der nok ikke opnåes nogen accept eller enighed omkring.

Det er for "skrap kost" for nogle og andre kan slet ikke finde forståelsen for at tvangsparringer nogle gange kan være nødvendigt.

Men jeg er glad for at have fået oplyst lidt om emnet, også selvom nogle måske, næste gang de skal købe en hundehvalp vil "krydsforhøre" opdrætteren om, hvordan parringen blev gennemført.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja dette emne kan der nok ikke opnåes nogen accept eller enighed omkring.

Det er for "skrap kost" for nogle og andre kan slet ikke finde forståelsen for at tvangsparringer nogle gange kan være nødvendigt.

Men jeg er glad for at have fået oplyst lidt om emnet, også selvom nogle måske, næste gang de skal købe en hundehvalp vil "krydsforhøre" opdrætteren om, hvordan parringen blev gennemført.

 

 

Er utrolig imponeret over, hvordan du sådan bare lige kan konkludere på vores alles vegne. Vi er altså for sarte og kan ikke "tåle mosten". Men i det mindste har du fået givet os lidt værdifuld information... mener du selv?

 

:mrgreen: Det er fandme sjovt! Så er man godt nok uimodtagelig for kritik, når man som dig mener at have fat i den endegyldige sandhed!

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja dette neme kan der nok ikke opnåes nogen accept eller enighed omkring.

Det er for "skrap kost" for nogle og andre kan slet ikke finde forståelsen for at tvangsparringer nogle gange kan være nødvendigt.

Men jeg er glad for at have fået oplyst lidt om emnet, også selvom nogle måske, næste gang de skal købe en hundehvalp vil "krydsforhøre" opdrætteren om, hvordan parringen blev gennemført.

 

Og jeg er glad for at du har været villig til at tage diskussionen, således jeg/vi evt. har kunne påvirke dig til at tænke lidt over hvor langt man bør gå for, hvad man mener er et godt kuld.

 

Jeg håber ihvertfald du vil prøve at sætte dig over i vores grøft og så læse tråden igennem endnu engang, om et par dage, for således at kunne få et lille syn på dine handlinger udefra. Det kan være det slet ikke rykker på dine holdninger men det kan også være at du vil se lidt anerledes på nogle af tingene. Det er ihvertfald hvad jeg vil gøre (altså læse den tråden igen). For en god diskussion skal man jo forhåbentlig også gerne lære noget af, fremfor bare at få ret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan heller ikke helt gennemskue din debat-teknik, du spurgte om man kunne forvente trænede hanhunde, du fik et genrelt / rungende nej, hvorefter du ikke giver det mindste hint om, hvordan du havde forestillet dig træningen eller fremviser de der perfekte hvalpe, som jeg efterhånden er ret nysgerrig efter :hmm:

 

Mine hanner har alle parret på hippie-metoden og jeg synes hvalpene hver og en er verdens bedste ;-) så det kan lade sig gøre med tålmodighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg heldigvis aldrig været ude for en tæve som har bidt, men kun sagt fra på anden måde.

Men, under forudsætning af at jeg er 200 % sikker på at tidspunktet er det rigtige, ville jeg nok give hende mundkurv på, og så bare se at få det overstået.

Du har da sikkert ret i, at hunde har følelser osv. men nu er det altså os mennesker der har ansvaret for, at de hvalpe der produceres er sunde og raske dyr, derfor må man en gang imellem sætte "frøkenens primadonnanøkker" lidt til side.

 

Jeg ville virkelig ønske at du ville oplyse dit kennelnavn, så jeg kunne være 110% sikker på at jeg aldrig, aldrig nogensinde fik købt en hvalp fra dig!

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan heller ikke helt gennemskue din debat-teknik, du spurgte om man kunne forvente trænede hanhunde, du fik et genrelt / rungende nej, hvorefter du ikke giver det mindste hint om, hvordan du havde forestillet dig træningen eller fremviser de der perfekte hvalpe, som jeg efterhånden er ret nysgerrig efter :hmm:

 

Mine hanner har alle parret på hippie-metoden og jeg synes hvalpene hver og en er verdens bedste ;-) så det kan lade sig gøre med tålmodighed.

 

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med hensyn til detaljere oplysninger om træning af hanhunde, da jeg ikke selv ejer en hanhund.

Det eneste jeg kan bidrage med er oplysningen om, at man som tævehundejer har stor glæde af, at komme "på besøg" hos en trænet hanhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er utrolig imponeret over, hvordan du sådan bare lige kan konkludere på vores alles vegne. Vi er altså for sarte og kan ikke "tåle mosten". Men i det mindste har du fået givet os lidt værdifuld information... mener du selv?

 

:mrgreen: Det er fandme sjovt! Så er man godt nok uimodtagelig for kritik, når man som dig mener at have fat i den endegyldige sandhed!

 

Jeg konkluderer kun for at vise, ati jeg ikke længere har tid at deltage, men hvis I andre fortsætter vil jeg da glæde mig til at læse Jeres indlæg på et senere tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med hensyn til detaljere oplysninger om træning af hanhunde, da jeg ikke selv ejer en hanhund.

Det eneste jeg kan bidrage med er oplysningen om, at man som tævehundejer har stor glæde af, at komme "på besøg" hos en trænet hanhund.

 

Jeg forstår ikke hvordan du kan tillade dig at kræve, at hanhundeejere skal "træne" deres hanhund inden de sætter den på en hanhundeliste, når du ikke engang ved hvad "træningen" er??

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med hensyn til detaljere oplysninger om træning af hanhunde, da jeg ikke selv ejer en hanhund.

Det eneste jeg kan bidrage med er oplysningen om, at man som tævehundejer har stor glæde af, at komme "på besøg" hos en trænet hanhund.

Men har du slet ikke gjort dig nogle tanker om hvordan sådan en træning skal foregå? Det kunne jo være, at der sad nogen opdrættere og læste tråden, som gerne vil gøre parringen nemmere ved at træne hanhunden, men ligesom flere af os bare ikke ved hvordan.

 

Træner du egentligt dine tæver? For så kunne du måske komme med nogle fif udfra den træning du evt. tilrettelægger for dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg synes altså ikke flere timer "forspil" er nødvendigt.

Næh, men det kan sagtens være, at din tæve synes det. Og det ér altså hende, der styrer slagets gang. Hun giver hanhunden tydelige tegn, når hun er parat, og det plejer altså ikke at kræve den udvidede kystskippereksamen for en hanhund at fatte budskabet.

 

Min første airedale var avlshund og det kom der mange gode og frugtbare hundeægteskaber ud af. En opdrætter kom forbi hver dag i 4-5 dage og det kunne godt ske, at første dag gik med pjank og fjas de to hunde imellem.

 

Men pludselig viste tæven altid, at nununu var hun klar og så var det slut med både pjank og fjas.

 

Det ér jo ikke altid, at vi mennesker kan vide, hvornår det helt rigtige tidspunkt er indtruffet, heller ikke selvom tæven - måske på skrømt - lægger halen lidt til siden ind imellem.

 

Jeg tror, at du er lidt utålmodig, Sigurd, når du kører til bryllup. Kan du ikke indgå en aftale med hanhundens ejer om kaffe i haven. Så kan du selv tage lidt blødt brød med og så er ventetiden ikke helt så irriterende.

 

På et tidspunkt skal hundene jo nok "finde hinanden".

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja dette emne kan der nok ikke opnåes nogen accept eller enighed omkring.

Det er for "skrap kost" for nogle og andre kan slet ikke finde forståelsen for at tvangsparringer nogle gange kan være nødvendigt.

Men jeg er glad for at have fået oplyst lidt om emnet, også selvom nogle måske, næste gang de skal købe en hundehvalp vil "krydsforhøre" opdrætteren om, hvordan parringen blev gennemført.

 

Du bruger måske for mange timer på hundeweb, måske har du siddet og lavet statistikker og stamtavle forskning i så lang tid, at du glemmer din hund i hele spillet. Vi har vel hunde fordi vi er glade for dem? Ikke fordi de er fødemaskiner. Er man glad for sit dyr, så bør man også respektere det, mener jeg. Vi tvinger dem i forvejen til en hel del ting - bare det at dyrke raceavl, måske gider din hund nogle gange ikke parre en hanhund fordi der er en større mening med det, end du kan læse dig frem til på en internetside. Måske ville samojeden ikke kæmpe med problemer som hoftedysplasi, hvis de fik lov at være naturlige og parre sig lidt hist og pist. Ja jeg ved godt, at så ville det ikke være sammier mere, men grundtanken i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, men det kan sagtens være, at din tæve synes det. Og det ér altså hende, der styrer slagets gang. Hun giver hanhunden tydelige tegn, når hun er parat, og det plejer altså ikke at kræve den udvidede kystskippereksamen for en hanhund at fatte budskabet.

 

Min første airedale var avlshund og det kom der mange gode og frugtbare hundeægteskaber ud af. En opdrætter kom forbi hver dag i 4-5 dage og det kunne godt ske, at første dag gik med pjank og fjas de to hunde imellem.

 

Men pludselig viste tæven altid, at nununu var hun klar og så var det slut med både pjank og fjas.

 

Det ér jo ikke altid, at vi mennesker kan vide, hvornår det helt rigtige tidspunkt er indtruffet, heller ikke selvom tæven - måske på skrømt - lægger halen lidt til siden ind imellem.

 

Jeg tror, at du er lidt utålmodig, Sigurd, når du kører til bryllup. Kan du ikke indgå en aftale med hanhundens ejer om kaffe i haven. Så kan du selv tage lidt blødt brød med og så er ventetiden ikke helt så irriterende.

 

På et tidspunkt skal hundene jo nok "finde hinanden".

 

Præcis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, som Dinah er inde på, så er det ikke ukendt for opdrættere, at hundene tager på besøg i et par dage. Min opdrætter tog sin hunhund en tur til sjælland, og sov hos hanhunde ejeren, begge gange de er blevet parret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man hører jo også om temperamentsfylde eller nervøse tæver, der påføres mundkurv inden parring???? Ok- jeg ville hellerikke lade min hanhund skade, men altså der må være en grænse for overgreb fra ejeres side.

Hørte i år om en tæve, der skulle tvangsparres, hvor de holdt halen, der brækkede- sikke en smerte og der foregik da vist ??? hos en rutineret hanhundeejer.

Men det er ulige nemmere, hvis hundene bor sammen og virkelig kan lide hinanden og bare får lov at lege deres kærlighedsleg i haven. Så vil hanhunden, hvis han er dygtig ikke presse på , men vente til der gives signal fra tæven, at SÅ er det nu.

Sådan en tæve vil jo så ofte være uvilig til at lade andre hanhunde komme til og må lokkes lidt og gives tid.

Iøvrigt mangler denne tråd da noget vedr det korrekte tidspunkt for den enkelte tæve???

Når det kan skifte fra gang til gang mht hvilken dag det er optimal for 1 ste parring og rammer er så vide som fra 5 til 19 ne dagen , fra 1 ste blødningsdag, så vil nogle taver jo automatisk ikke udsende klare signaler, hvis man prøver at gennemføre på f.eks 12-14-16 dagen.

Og så kan hanhunden ikke klandres for indaktivitet, eller dårlig rutine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag det nu lige roligt, ellers ender vi vel ud i, at hanhunden skal komme med røde roser og at der skal lys på bordet og spilles dæmpet romantisk musik under parringen

Jamen, sådan opfatter din tæve måske hanhundens springen omkring hende, alt imens han kurtiserer hende på det inderligste. Hvem ved?

 

Men du har faktisk helt ret i, at langt de fleste parringer foregår helt frivilligt og afslappet og heldigvis for det.

 

Men mht. den mere bestemte menneskehånd så kan jeg fortælle, at en opdrætter brugte den til at holde en af sine tæver fast med, fordi hun hele tiden flyttede sig, da min hanhund ville til fadet. Men hver gang opdrætterens bestemte menneskehånd holdt om tæven, så stoppede min hanhund og gik imellem hånden og sin udkårne.

 

Hvorfor han gjorde det, aner jeg ikke, men det gjorde han altså. Jeg tror nu ikke, at der lå de helt store eksistentielle overvejelser bag. Han brød sig bare ikke om det.

 

Og netop denne tæve ville ikke parres, selvom hun kom på havebesøg over flere dage, og tilsidst sagde opdrætteren, at så måtte hanhunden et smut til dyrlægen og "blive tappet". Men der satte jeg så foden ned og sagde fra. Jeg har ikke en egentlig fornuftig grund til at være imod inseminering, men efter at have set tævens opførsel, syntes jeg, at hun nok skulle være fri for moderskabets glæder.

 

Sådan er vi alle så forskellige og opdrætteren var meget utilfreds med min beslutning. Men eftersom hun havde været der med flere tæver, der alle var blevet parret til en halv hvalps pris (jeg gjorde det nemlig af totalt egoistiske årsager og ikke for prisen), så mente jeg jo ikke, at hun havde grund til at være utilfreds. Ydermere havde bemeldte tæve også før modsat sig parringer med et par andre hanhunde, så det kunne der jo være en fornuftig grund til.

 

Hun ville meget gerne lege med min hanhund og fare rundt i haven, men giftes ville hun bare ikke. Og det syntes jeg så, at hun skulle blive fri for.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...