Hop til indhold

Trænede hanhunde, tak


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 235
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvis der er nogen, der overvejer træningshold for kommende avlshanner, så vil vi gerne skrives på venteliste..

 

Vi er især interesseret i træningen af, at dufte det rigtige tidspunkt for ægløsningen..

Det kunne spare meget tid og måske nogle progesteron-målinger for tæveejere i nærheden.

Så kunne de bare lige kigge forbi og Cody ku lave et super-snus og fortælle os om det er tid..

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock: Jeg skal lige sunde mig lidt, var dette virkeligt, eller bare en ond drøm, det gamle kendte mareridt der popper op igen og igen, når mennesket tager magten, og videnskab går amok!:shock:

 

Jeg får billeder på min indre skærm, som bestemt ikke er for børn, og sensurafdelingen, er ikke noget der virker i min verden, ja vel heller ikke ude i virkeligheden.....:hmm:

 

Må nok sige at trykhed og varme ikke var det jeg opfattede som noget der indgik i, den sunde hvalpeproduktion, der var rasehygiejne vist det der var en vigtig faktor, jeg er lammet efter den indsigt og så fra en DKK opdrætter der temmelig tit, ser ned på andres opførsel, og ovenikøbet kræver stram justits!:shock:

 

Det er mere end jeg kan kapere, jeg må være dum, bare på den sådan lidt gammelagtige måde! :damn::damn::damn: Demens kan ikke udelukkes, det siges at komme snigende når man mindst venter det?:vedikke:

 

Så er dianosen dum, vist at foretrække!:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt i alt kommer det ned til om tæven lider overlast. Hvis hun nægter parring kan det jo være fordi at hun kan mærke at de ikke passer sammen genetisk (lavet undersøgelse både på mennesker og dyr, hvor man har set at man søger mager der "komplimenterer" ens egen arvemasse, har desværre ingen links) og så har hun som sådan en ganske legitim grund og selvom du laver "verdens bedste hvalpe" hvilket jeg tvivler på, medmindre du kun mener eksteriørmæssigt. Så kan der sagtens være problemer med dem som du aldrig opdager, fordi vi ikke ved nok om sygdomme.

Hvis det bare er fordi hun er besværlig, så skal hun lokkes og overtales hvis noget - det er simpelthen ikke sundt det andet. Forøvrigt ved jeg ikke hvordan du vil kunne skelne.

 

God pointe og det vil jeg da glæde mig til at høre om Hr. Sigurd har taget med i sine overvejelser,... eller overhovedet er klar over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er nogen, der overvejer træningshold for kommende avlshanner, så vil vi gerne skrives på venteliste..

 

Vi er især interesseret i træningen af, at dufte det rigtige tidspunkt for ægløsningen..

Det kunne spare meget tid og måske nogle progesteron-målinger for tæveejere i nærheden.

Så kunne de bare lige kigge forbi og Cody ku lave et super-snus og fortælle os om det er tid..

 

Det hold vil jeg også på :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste jeg kan bidrage med er oplysningen om, at man som tævehundejer har stor glæde af, at komme "på besøg" hos en trænet hanhund.

 

Jeg har sådan en lille fornemmelse af, at den oplysning ikke er banebrydende for ret mange :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stemmer for at man smider begrebet "trænet hanhund" i forhold til parring væk, og i stedet taler om erfaren han og ejer.

 

For det er endnu ikke lykkedes Sigurd at komme med tanker, ideer eller forslag til denne træning (har aldrig hørt noget så forrykt!). Men kan sagtens se fordelen af at besøge en erfaren herre.

 

Hvorfor pokker nogen insisterer på at få de parringer overstået i vild hast, kan jeg ikke helt forstå. Hvis hanhundeejer ikke tilbyder overnatning, så kan man vel selv booke et hotelværelse? De fleste foretrækker jo alligevel parring over et par dage, så hvad er der i vejen for, at hundene når at løsne lidt op forinden selve parringen.

 

Næste spørgsmål er så hvad folk forstår ved tvangsparring?

 

En tæve må i visse tilfælde holdes lidt når hannen svulmer, da det åbenbart ikke er videre behageligt. Men det er vel næsten almen viden, at når de først sidder sammen, kan det skade hende meget mere, hvis hun prøver at vriste sig fri.

 

Og i visse tilfælde må en han hjælpes lidt på vej, så han ikke okser løs helt uden formål.

 

Jeg ved hvor min grænse går og hvornår jeg ser det som tvang. Men er egentlig nysgerrig på hvor andres grænser ligger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næste spørgsmål er så hvad folk forstår ved tvangsparring?

 

Lad mig formulere det således, at når tæven tvinges om i "missionærstillingen", så er min grænse forlængst overskredet :megaked: :megaked: :megaked:

 

Jeg er tilhænger af den fri vilje - at man skal give hanhunden et lyft eller holde tæven stille, når de har udøvet den fri vilje eller udvist intentioner herom :slem: og evt. hænger sammen - har jeg ingen problemer med :-D

 

Men at holde tæven fast som kvæg i båse eller på ryggen a015.gifa060.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad mig formulere det således, at når tæven tvinges om i "missionærstillingen", så er min grænse forlængst overskredet :megaked: :megaked: :megaked:

 

Jeg er tilhænger af den fri vilje - at man skal give hanhunden et lyft eller holde tæven stille, når de har udøvet den fri vilje eller udvist intentioner herom :slem: og evt. hænger sammen - har jeg ingen problemer med :-D

 

Men at holde tæven fast som kvæg i båse eller på ryggen a015.gifa060.gif

 

Det har jeg det skam også helt fint med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige lidt blandet jeg føler jeg bliver nød til at sige, bare sådan... For god ordens skyld.

 

Hjemmeinseminering: Jeg håber virkelig at i sørger for at hvad end man bruger til at inseminere med (pipette?) er sterilt, eller meget tæt på, for det kunne let forklare hvorfor det ikke virker ordentligt - du får ikke meget ud af det hvis de får en lille infektion med i købet. (Jeg ved godt hanhundes "trold" ikke er bakteriefri, men der er altså forskel på hvilke bakterier det er).

 

 

 

Den er vist til mig....

 

Sterilt, hvad tror du selv??? Regner du med vi bare finder et stykke haveslange og stikker op??? :stupid:

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Stemmer for at man smider begrebet "trænet hanhund" i forhold til parring væk, og i stedet taler om erfaren han og ejer.

 

For det er endnu ikke lykkedes Sigurd at komme med tanker, ideer eller forslag til denne træning (har aldrig hørt noget så forrykt!). Men kan sagtens se fordelen af at besøge en erfaren herre.

 

Hvorfor pokker nogen insisterer på at få de parringer overstået i vild hast, kan jeg ikke helt forstå. Hvis hanhundeejer ikke tilbyder overnatning, så kan man vel selv booke et hotelværelse? De fleste foretrækker jo alligevel parring over et par dage, så hvad er der i vejen for, at hundene når at løsne lidt op forinden selve parringen.

 

Næste spørgsmål er så hvad folk forstår ved tvangsparring?

 

En tæve må i visse tilfælde holdes lidt når hannen svulmer, da det åbenbart ikke er videre behageligt. Men det er vel næsten almen viden, at når de først sidder sammen, kan det skade hende meget mere, hvis hun prøver at vriste sig fri.

 

Og i visse tilfælde må en han hjælpes lidt på vej, så han ikke okser løs helt uden formål.

 

Jeg ved hvor min grænse går og hvornår jeg ser det som tvang. Men er egentlig nysgerrig på hvor andres grænser ligger.

 

 

Min grænse går ved at fastholde tæven hvis hun viser hun vil væk fra hanhunden/ikke vil have ham til bagenden inden parringen er startet.

 

Jeg har intet imod at holde tæven i halsbånden når hundene først hænger sammen, da kan hun alligevel ikke komme væk og hun kan skade dem begge hvis hun forsøger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige læst tråden igennem, og sikke en gennemgående ulækker og frastødende holdning der gennemsyrer den.

 

Jeg har en tæve som jeg holder meget af, en del af vores fællesskab er vores tillid til hinanden.

 

Når jeg f.eks siger "du skal have mundkurv på nu" siger hun bare "super, hvis mor siger det, så er det sådan."..

 

Jeg har tillid til hende, og endnu vigtigere har hun tillid til mig!...

 

Tænk engang at man kan få sig selv til at bryde den tillid ved at lade sit afholdte dyr så brutalt voldtage, og oven i købet deltage i voldtægten?

 

Er det kun i min verden det er normalt at elske sin hund?

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Arkiveringsalf
Den er vist til mig....

 

Sterilt, hvad tror du selv??? Regner du med vi bare finder et stykke haveslange og stikker op??? :stupid:

 

Den var egentlig ikke til nogen bestemt, satsede på at det var, men havde brug for at sikre mig. Det har f.eks været et relativt stort problem med kvæg og det er landmænd og de burde have styr på den slags.

Der er også folk der hjemme-kuperer haler, som så bliver inficerede.

 

Det glæder mig at du følte at du blev nød til at bruge en :stupid: , for det betyder at du har styr på det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stemmer for at man smider begrebet "trænet hanhund" i forhold til parring væk, og i stedet taler om erfaren han og ejer.

For det er endnu ikke lykkedes Sigurd at komme med tanker, ideer eller forslag til denne træning (har aldrig hørt noget så forrykt!). Men kan sagtens se fordelen af at besøge en erfaren herre.

Hvorfor pokker nogen insisterer på at få de parringer overstået i vild hast, kan jeg ikke helt forstå. Hvis hanhundeejer ikke tilbyder overnatning, så kan man vel selv booke et hotelværelse? De fleste foretrækker jo alligevel parring over et par dage, så hvad er der i vejen for, at hundene når at løsne lidt op forinden selve parringen.

Næste spørgsmål er så hvad folk forstår ved tvangsparring?

En tæve må i visse tilfælde holdes lidt når hannen svulmer, da det åbenbart ikke er videre behageligt. Men det er vel næsten almen viden, at når de først sidder sammen, kan det skade hende meget mere, hvis hun prøver at vriste sig fri.

Og i visse tilfælde må en han hjælpes lidt på vej, så han ikke okser løs helt uden formål.

Jeg ved hvor min grænse går og hvornår jeg ser det som tvang. Men er egentlig nysgerrig på hvor andres grænser ligger.

 

Jeg havde egentlig bestemt mig for at droppe denne tråd, da jeg syntes jeg havde fået skrevet hvad jeg ønskede om dette emne.

Men så læste jeg ovenstående indlæg og blev helt glad over, at der trods alt var én person der kunne forstå hvad jeg mener. Ikke at vi er helt enige men det gør ikke så meget,det vigtigste er at jeg føler du forstår hvad jeg mener.

Du har sikkert ret i at jeg skulle have brugt ordet erfarne i sted for trænede. Selvom de hanhundeejere som jeg og mine tæver har været gladest ved at besøge, selv har omtalt deres hanhunde som trænede.

 

Hvordan - og hvad de gør ved jeg ikke og jeg kan derfor ikke beskrive denne "træning" det håber jeg alle de som spørger har forståelse for.8

 

Med hensyn til det sidste spørgsmål om hvor grænsen går, synes jeg ikke man kan svare generelt på det. Grænsen for én tæve kan være meget anderledes end for en anden tæve, men jeg kan sige at der er aldrig nogen af mine tæver der har fået "varrige mén" hverken psykisk eller fysisk, (altså lige bortset fra at de blev drægtige :-)), så det må vel være der jeg sætter grænsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror og mener, at nogle vil opleve for dem underlige parringer pga af hanhundeejers præstationsangst for den aftalte parring. Feks hvis hundene fik lov til at lege uforstyrret i en have, for lige at finde deres grænse og motivation for det forestående..Men hanhundeejereen er bange for ,at for lang tids ophidselsesleg vil give sædafgang inden sammenhænging.

Tror, det er det ,der gør at mange hanhundeejerer gerne ser at tæven fastholdes og står pænt stille , så han kan trænge ind ubesværet.

Men dette er så ofte imod tæveejerens hensyn til sin tæve.??????????????????

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror og mener, at nogle vil opleve for dem underlige parringer pga af hanhundeejers præstationsangst for den aftalte parring. Feks hvis hundene fik lov til at lege uforstyrret i en have, for lige at finde deres grænse og motivation for det forestående..Men hanhundeejereen er bange for ,at for lang tids ophidselsesleg vil give sædafgang inden sammenhænging.

Tror, det er det ,der gør at mange hanhundeejerer gerne ser at tæven fastholdes og står pænt stille , så han kan trænge ind ubesværet.

Men dette er så ofte imod tæveejerens hensyn til sin tæve.??????????????????

 

OK, det var jeg så ikke klar over kunne være en grund, men tak for informationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stemmer for at man smider begrebet "trænet hanhund" i forhold til parring væk, og i stedet taler om erfaren han og ejer.

 

For det er endnu ikke lykkedes Sigurd at komme med tanker, ideer eller forslag til denne træning (har aldrig hørt noget så forrykt!). Men kan sagtens se fordelen af at besøge en erfaren herre.

 

Hvorfor pokker nogen insisterer på at få de parringer overstået i vild hast, kan jeg ikke helt forstå. Hvis hanhundeejer ikke tilbyder overnatning, så kan man vel selv booke et hotelværelse? De fleste foretrækker jo alligevel parring over et par dage, så hvad er der i vejen for, at hundene når at løsne lidt op forinden selve parringen.

 

Næste spørgsmål er så hvad folk forstår ved tvangsparring?

 

En tæve må i visse tilfælde holdes lidt når hannen svulmer, da det åbenbart ikke er videre behageligt. Men det er vel næsten almen viden, at når de først sidder sammen, kan det skade hende meget mere, hvis hun prøver at vriste sig fri.

 

Og i visse tilfælde må en han hjælpes lidt på vej, så han ikke okser løs helt uden formål.

 

Jeg ved hvor min grænse går og hvornår jeg ser det som tvang. Men er egentlig nysgerrig på hvor andres grænser ligger.

 

I vores tilfælde med Cody's parring, var det ham der måtte holdes, da han begyndte at pive da han svulmede op.

Og han skulle ha meget hjælp, da han gav hurtigt op, når han ikke ku ramme.

I begge tilfælde er det næppe under kategori tvangsparring

 

Min grænse ville være nået med en tæve der snerrer og bider efter min han, og som skal holdes for at undgå skader..

(undtagen ved sammenhæng)

 

Jeg har hørt før at nogle tæver ikke vil parre med bestemte hanner.

Ikke et emne jeg er meget klog på, men har i min tid som bedækningsassistent aldrig oplevet at brunstige hopper siger fra over en bestemt hingst og godt vil med en anden.

I tilfælde med sure hopper, har det været et spørgsmål om at hun ikke er helt klar, og så er der ikke andet at gøre end at prøve igen senere. De skal nok lægge røv til, når de selv er klar.

Og de kan sparke og hvine om morgenen. Blir de præsenteret for herren igen om aftenen, så kan fløjten lige pludselig ha en helt anden lyd.

 

Et af naturens og æggestokkenes mærkelige fænomener

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige læst tråden igennem, og sikke en gennemgående ulækker og frastødende holdning der gennemsyrer den.

 

Jeg har en tæve som jeg holder meget af, en del af vores fællesskab er vores tillid til hinanden.

 

Når jeg f.eks siger "du skal have mundkurv på nu" siger hun bare "super, hvis mor siger det, så er det sådan."..

 

Jeg har tillid til hende, og endnu vigtigere har hun tillid til mig!...

 

Tænk engang at man kan få sig selv til at bryde den tillid ved at lade sit afholdte dyr så brutalt voldtage, og oven i købet deltage i voldtægten?

 

Er det kun i min verden det er normalt at elske sin hund?

 

Jeg er helt enig med dig.

 

Jeg måtte faktisk lige checke kalenderen, for jeg kunne ikke forstå hvordan det allerede var blevet 1. april.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
I vores tilfælde med Cody's parring, var det ham der måtte holdes, da han begyndte at pive da han svulmede op.

Og han skulle ha meget hjælp, da han gav hurtigt op, når han ikke ku ramme.

I begge tilfælde er det næppe under kategori tvangsparring

 

Min grænse ville være nået med en tæve der snerrer og bider efter min han, og som skal holdes for at undgå skader..

(undtagen ved sammenhæng)

 

Jeg har hørt før at nogle tæver ikke vil parre med bestemte hanner.

Ikke et emne jeg er meget klog på, men har i min tid som bedækningsassistent aldrig oplevet at brunstige hopper siger fra over en bestemt hingst og godt vil med en anden.

I tilfælde med sure hopper, har det været et spørgsmål om at hun ikke er helt klar, og så er der ikke andet at gøre end at prøve igen senere. De skal nok lægge røv til, når de selv er klar.

Og de kan sparke og hvine om morgenen. Blir de præsenteret for herren igen om aftenen, så kan fløjten lige pludselig ha en helt anden lyd.

 

Et af naturens og æggestokkenes mærkelige fænomener

 

 

Vi har både haft en del hopper til fremmede hingste og selv haft et par avlshingste... og jeg har oplevet at en hoppe vi havde nægtede at lade sig bedække af en bestemt hingst 2 år i træk... 2. år, blev hun så i en af brunsterne trukket hen til en anden hingst... bonus efter 30 sekunder...:vedikke:

 

Jeg vil have det fint med at guide han og tæve, hvis et er nødvendigt og også holde og ligeledes efterfølgende støtte, men det er så også det... dog tror jeg, at det er svært at sige 100% hvor langt man vil gå, da der er stor forskel på situationerne.

 

Nu har jeg en del erfaring indenfor heste og bedækninger og ikke så mange indenfor parringer med hunde, men mht heste, så hjælper det altid at have en springvillig og gerne erfaren hingst... de kan bare et eller andet, som yngre og mindre erfarne 'modeller' mangler. Vi har haft flere hopper på besøg, som er blevet scannet og hvor vi har kunnet se ægget var klart, men hvor hoppen ikke har været så samarbejdsvillig - der har en erfaren hingst kunnet klare 'ærterne', hvor jeg er ret sikker på at en yngre hingst var blevet forskrækket... det handler ofte om overblik og erfaring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den var egentlig ikke til nogen bestemt, satsede på at det var, men havde brug for at sikre mig. Det har f.eks været et relativt stort problem med kvæg og det er landmænd og de burde have styr på den slags.

Der er også folk der hjemme-kuperer haler, som så bliver inficerede.

 

Det glæder mig at du følte at du blev nød til at bruge en :stupid: , for det betyder at du har styr på det :blink:

 

Jeg har ihvertfald tilpas styr på det til ikke at ane hvad jeg skulle bruge en pipette til. Sterilt kan i øvrigt købes hos egen dyrlæge så man ikke kommer galt afsted på den front.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja dette emne kan der nok ikke opnåes nogen accept eller enighed omkring.

Det er for "skrap kost" for nogle og andre kan slet ikke finde forståelsen for at tvangsparringer nogle gange kan være nødvendigt.

Men jeg er glad for at have fået oplyst lidt om emnet, også selvom nogle måske, næste gang de skal købe en hundehvalp vil "krydsforhøre" opdrætteren om, hvordan parringen blev gennemført.

 

Jeg kan så overhovdet ikke se hvordan det nogensinde kan blive en nødvendighed at en tæve med djævlens vold og magt, bare skal parres med dén hanhund... Hvis en ellers nøje planlagt og udvalgt parring ikke lykkedes, så er det da drøn ærgeligt, i nogle tilfælde dyrt, altid skuffende og skønne spildt kræfter med hensyn til alt det arbejde man har lagt i at finde frem til lige den kombination, MEN, jorden går jo altså ikke under, uanset hvor ærgeligt, skuffende eller dyrt det må være!

 

Indrømmet, jeg har stadig kun et kuld hvalpe i baggaen, og det var med en erfaren, særdeles villig tæve og en rimeligt erfaren, dygtig hanhund, så det var piece of cake at få parret de to, og det var da dejligt, især efter som det forgik i Belgien.

Men havde de to ikke kunne "finde melodien", bare med en smule støtte, og/eller havde enten han eller tæve protesteret mod lige denne parring, ja, så havde jeg altså valgt at respektere det og henlagt det under naturens orden, i særdeleshed efter som begge hunde havde bevist at de kunne parre og producere hvalpe på naturlig vis, med andre partnere.

Hvis det var sket, så ville det have kostet mig 4000 - 5000kr. i progesterontest (staveplade) og transport frem og tilbage til Belgien, samt naturligvis "lidt" tid på alt det forarbejde der nu er forud for en parring med at finde hanhunden, og undersøge alt hvad der nu skal undersøges, and so what???

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan så overhovdet ikke se hvordan det nogensinde kan blive en nødvendighed at en tæve med djævlens vold og magt, bare skal parres med dén hanhund... Hvis en ellers nøje planlagt og udvalgt parring ikke lykkedes, så er det da drøn ærgeligt, i nogle tilfælde dyrt, altid skuffende og skønne spildt kræfter med hensyn til alt det arbejde man har lagt i at finde frem til lige den kombination, MEN, jorden går jo altså ikke under, uanset hvor ærgeligt, skuffende eller dyrt det må være!

 

Indrømmet, jeg har stadig kun et kuld hvalpe i baggaen, og det var med en erfaren, særdeles villig tæve og en rimeligt erfaren, dygtig hanhund, så det var piece of cake at få parret de to, og det var da dejligt, især efter som det forgik i Belgien.

Men havde de to ikke kunne "finde melodien", bare med en smule støtte, og/eller havde enten han eller tæve protesteret mod lige denne parring, ja, så havde jeg altså valgt at respektere det og henlagt det under naturens orden, i særdeleshed efter som begge hunde havde bevist at de kunne parre og producere hvalpe på naturlig vis, med andre partnere.

Hvis det var sket, så ville det have kostet mig 4000 - 5000kr. i progesterontest (staveplade) og transport frem og tilbage til Belgien, samt naturligvis "lidt" tid på alt det forarbejde der nu er forud for en parring med at finde hanhunden, og undersøge alt hvad der nu skal undersøges, and so what???

 

Min første tanke, da jeg læste dit indlæg var:

Det var da utrolig som "den glorie" stråler.

Men så kommer du heldigvis senere i indlægget selv med forklaringen, menlig at du kun har prøvet en parring og at denne var helt problemløs.

Så "nyd din glorie" sålænge du har den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke, da jeg læste dit indlæg var:

Det var da utrolig som "den glorie" stråler.

Men så kommer du heldigvis senere i indlægget selv med forklaringen, menlig at du kun har prøvet en parring og at denne var helt problemløs.

Så "nyd din glorie" sålænge du har den.

 

Jeg spørger uden at forvente at du svarer, det er du ikke i vane med, men hvad vil du egentlig med denne tråd?

 

Du vil have trænede hanhunde, men fortæller at du ikke selv har den fjerneste erfaring med hanhunde eller med hvordan disse skulle kunne trænes til det du vil have.

 

Du vil "oplyse os" andre herinde, den er feset ind, men hvad er det du synes du bidrager med i den sammenhæng?

 

Den "oplysning" du står for handler om generelle ting de fleste allerede ved, alligevel fører du dig frem som du alene vide og det er os der er tåbelige når vi taler imod tvangsparring.

 

Bliver du stillet spørgsmål, svarer du som regel ikke, og af en eller anden årsag er du i den situation at du ikke vil kunne genkendes, så ingen må vide hvilken race du har og opdrætter verdens bedste hvalpe på.

 

Og så er du grundlæggende nedladende i din tone overfor os.

 

Ovenstående gør dig ikke spændende, hvis dette er hvad du håber, men du skal såmænd nok få masser af opmærksomhed på det.

 

Alt i alt giver dette et billede af en person som føler sig noget hævet over os andre...

 

Kom dog ned på jorden til os andre, her er såmænd rigtig rart ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...