Hop til indhold

En hund jeg kan sparke


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Sagen er den, at jeg faktisk er noget nær det mest klodsede menneske der kan gå på to ben. Dette kombineret med en meget sensitiv hund = problemer.

 

Asta er meget bevidst om sin krop og tager meget "på vej" over små ting. Hun er meget dårlig til at håndtere fysiske påvirkninger, og verden falder faktisk en lille smule fra hinanden bare man træder hende over poten.

Jeg skal skynde mig at sige, at hun aldrig er blevet ynket i forbindelse med min klodsethed. Tværtimod har jeg forsøgt alt fra at ignorere til at holde godbidsfest hver gang jeg har trådt på hende eller sparket til hende. Det har desværre bare ikke hjulpet.

 

Hun stoler overhovedet ikke på mig længere og det skaber problemer i forhold til vores lydighedstræning, da det er MEGET svært for hende at holde stationære positioner med mine fødder i nærheden. Hun flytter sig eller går ind på plads når jeg går ind til hende, og opfører sig generelt som en håndsky hund ville gøre det - bare med mine fødder. Jo større støvler, jo værre er det.

 

Jeg har trænet og trænet og klikket for at blive siddende selvom jeg sparker ud efter hende osv, men det føles lidt som en endeløs kamp. Hver gang det går godt, kommer jeg til at sparke til hende eller træde på hende igen og vi falder tilbage til udgangspunktet eller måske nok skridtet før dét :damn:

 

Nu vil jeg forsøge noget target på mine ben, og se om det kan hjælpe. Men er der nogle der har erfaringer med den her slags problemer?

Jeg kan ikke undgå at komme til at træde på hende ind imellem, også selvom jeg virkeligt gør mit bedste :oops: Men jeg tænker, kan man mon vænne en hund til at bliver sparket og trådt på? :hmm: Altså, jeg gør det jo ikkemed vilje og det er ikke hårdt - hendes reaktion på det er jo helt ude af proportioner. Nu mangler jeg bare at forklare hende det :genert:

 

Forslag og ideer modtages med kyshånd :genert:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det ske at du skal øve i bare tæer med hende, indenfor (medmindre du er viking)? Eller smøre dine tæer eller sko ind i leverpostej?

 

Tror klik for berøring (ikke trampe) er en ret god ide til at starte med.

 

Er hun sart overfor hendes fødder? Sådan når du rører med hånden, tager fat i poten ol? Det er Motor, på grænsen til hys, så vi øver at jeg bare holder i dem og piller ved dem, med godbidder og klikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, det var godt nok et helt nyt problem, et jeg aldrig havde hørt om før :lol:

 

For at være helt ærlig, så kan jeg ikke lige komme på hvad der kan få en hund til at kunne lide at blive trådt på og sparket til :hmm:

 

Har du prøvet at være lidt hård ved hende når I f.eks. leger trækkeleg, ala at dunke hende i siderne, ruske hende i håret, skubbe til hende osv., så hun på denne måde lære at forbinde det med leg, og samtidig er lidt oppe og køre så hun ikke i samme grad tænker over det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det ske at du skal øve i bare tæer med hende, indenfor (medmindre du er viking)? Eller smøre dine tæer eller sko ind i leverpostej?

 

Tror klik for berøring (ikke trampe) er en ret god ide til at starte med.

 

Er hun sart overfor hendes fødder? Sådan når du rører med hånden, tager fat i poten ol? Det er Motor, på grænsen til hys, så vi øver at jeg bare holder i dem og piller ved dem, med godbidder og klikker.

 

Kan Lykkeliv se sine tæer? :confused::blink: :drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde nøjagtigt det samme problem med Leroy, men det viste sig jo at han nok har levet et liv i smerter i lang tid før jeg blev opmærksom på det.

Han ville ikke gå på plads mindre end en havl meter fra mine ben, og jeg har mig bekendt aldrig sparket ham :hmm:

 

Desværre er det nok noget der ligger til den enkelrte hunds personlighed. Hvis det du allerede har gjort ikke virker, så har jeg svært ved at forestille mig noget der vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg skifter konsekvent sko, når jeg træner Carla. Det er oftest Converse,som er små og ikke tunge. Udelukkende af samme årsager som du beskriver. Samtidig har det hjulpet mig meget, at træne ben-øvelser. Altså øvelser, der er fokuseret omkring mine ben. Det kan være zigzag i gang, mens jeg står stille, eller bare at stå mellem mine ben og blive belønnet.

 

Her om vinteren bruger jeg sådan nogle billige "bamsesko", som er helt lette, men stadig varme.

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt kan jeg varmt anbefale en labrador, hvis man endelig skal sparke en hund. Der er ligesom en ret bred flade at ramme. Eksperimenterede nemlig selv med det forleden, da mine forældres lab besluttede sig for pludselig at forsøge at plukke en hane til døde...:shock:

Hanen overlevede dog - men mangler halen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hun kan jo sagtens håndtere at jeg er voldsom ved hende ellers. Jeg kan rykke og daske og holde alt det jeg vil uden at hun overhovedet rykker på så meget som et knurhår og hende og Olen karter jo rundt og bider, skubber og slår til hinanden uden at hun bliver skræmt over dét. Det er bare de forbandede fødder og forvørigt kun når jeg står op. Hun ligger gladeligt op af mine ben i sengen og bliver ikke bange når jeg bevæger dem dér :stupid:

Det dumme er også, at hun har den fineste plads og indtager gladeligt plads-positionen i tide og utide. Det er kun når mine fødder er i bevægelse mod hende, at hun reagerer - nærmest refleksivt - ved at kaste sig til siden eller sætte sig ind på plads - hvilket jo faktisk bringer hende tættere på mine fødder :damn:

 

Hun ér sart overfor sine ben, men ikke sådan at jeg ikke kan holde hende i poten eller klippe negle... Hun er nok meget sart overfor direkte smertepåvirkning på fusserne :hmm:

 

Leverpostej på støvlerne var måske ikke nogen dum idé :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du overvejet at det er din egen motorik som du skal arbejde med? :slem:

 

Hvis Asta kan mærke at du har tjek på dine lemmer, så kan det jo være at hun kommer til at stole mere på dig?

inden jeg begyndte at styrketræne var jeg jo også en skovl på ben :stupid::mrgreen:

- men måske nogle simple balanceøvelser kan gøre det :hmm::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej altså, hver gang du beskriver Asta, er det altså fuldstændig som om det er Mingus :hmm:

 

Mingus er meget følsom, det er dog værst med halen. Den er meget langhåret og derfor kommer man nemt til at strejfe den. Og han bliver ked af det og forskrækket hver gang. Derfor er det f.eks. svært at gå tæt rundt om han i dæk og sid, men det arbejder vi på.

 

Jeg har ikke andre forslag end det du selv er inde på, nemlig med klik og gradvis tilvænning. På et eller andet tidspunkt må det da opveje de få gange det sker ved uheld :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej altså, hver gang du beskriver Asta, er det altså fuldstændig som om det er Mingus :hmm:

 

Mingus er meget følsom, det er dog værst med halen. Den er meget langhåret og derfor kommer man nemt til at strejfe den. Og han bliver ked af det og forskrækket hver gang. Derfor er det f.eks. svært at gå tæt rundt om han i dæk og sid, men det arbejder vi på.

 

Jeg har ikke andre forslag end det du selv er inde på, nemlig med klik og gradvis tilvænning. På et eller andet tidspunkt må det da opveje de få gange det sker ved uheld :vedikke:

Asta er også MEGET følsom med sin hale :lol:

 

Problemet er nok at det ikke er få gange det sker ved uheld :genert: Det er tit og ofte, flere gange ugentligt faktisk. Og det er faktisk kun blevet værre af at jeg har maven at slæbe rundt på :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg legede engang sådan en leg hvor jeg skubbede hunden væk med mine fødder, og så var det meningen den skulle forsøge at komme forbi mine fødder og hen til mig for at hoppe oven på mig, måske var denne leg en måde at vænne hende til dine fødder på?

Ja, det var da også en god idé. Må jeg klart prøve :mrgreen:

 

... Så håber jeg bare ikke jeg falder over mine egne fødder og kommer til at skubbe/sparke for hårdt :genert::stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det var da også en god idé. Må jeg klart prøve :mrgreen:

 

... Så håber jeg bare ikke jeg falder over mine egne fødder og kommer til at skubbe/sparke for hårdt :genert::stupid:

 

Eller lander ovenpå hende :lol:

 

Det skal så siges, at jeg rent faktisk lå ned på gulvet når jeg gjorde det, på denne måde var der ingen chance for at jeg faldt over hunden, men måske vil det ikke have samme effekt iht. at vænne hende til dine fødder i oprejst tilstand :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller lander ovenpå hende :lol:

 

Det skal så siges, at jeg rent faktisk lå ned på gulvet når jeg gjorde det, på denne måde var der ingen chance for at jeg faldt over hunden, men måske vil det ikke have samme effekt iht. at vænne hende til dine fødder i oprejst tilstand :hmm:

Har lige forsøgt siddende, ingen effekt :hmm: Må vist op og stå, med risiko for fladmast Staby som resultat xD

Link til indlæg
Del på andre sites

nu er jeg selv ret klodset og jeg både sparker og jokker jævnligt på mysla:genert:

hun er ret uforstående overfor det:vedikke: fatter ikke hvad hun har gjort og efterfølgende holder hun da også lidt afstand når jeg går i mod hende.

 

Feks jokkede jeg hende over en pote til træning og efterfølgende ville hun ikke sidde eller ligge når jeg kom ind til hende..

 

Kunne man forestille sig at du kunne lære Asta at i træningsøvelser der sker der ikke noget og at det bare er derhjemme du er en klodsmajor?

 

Det kræver selvfølgelig at du er ultra opmærksom på hvor du sætter dine fødder når i træner;-) Og fuldstændig ligesom heste, hunde og andre dyr kan blive mere bevidste om deres "bagpart", så kan vi vel også;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun ér sart overfor sine ben, men ikke sådan at jeg ikke kan holde hende i poten eller klippe negle... Hun er nok meget sart overfor direkte smertepåvirkning på fusserne :hmm:

Jeg er ikke selv den yndefuldeste skabning på jord, men efter at have trådt stakkels Danny ned et par gange, lærte jeg (mig) at gå som på ski, når vi skulle bakke i 2-skridtsøvelserne.

 

På den måde kan der max. slippe en lille tissemyre ind under skosålerne, men ikke en hundepote.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...