Hop til indhold

Kupering


Gæst sarafia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 69
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Desværre slår de fleste spaniels hul på deres hale når de bruges på jagt. Min er ingen udtagelse, jagterne er nu på sit højeste og vi reparere igen på halen, det bliver desværre værre og værre for hvert år der går.

Man lærer noget hver dag, hvis man da bare vil. :cool:

 

Jeg er en af de utallige jagt-ukyndige, der har tænkt, at det nok var lidt overdrevent, når jægere talte om, at visse jagthunde fik skadet halen under jagt.

 

Efter at have læst beskrivelserne omkring, hvilken funktion de forskellige jagthunde har under jagten og ikke mindst efter at have set dine sørgelige fotos, er jeg helt og aldeles overbevist om, at loven er aldeles forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Gryn: for at må deltage i konkurrencer skal man have en stumphale attest fra dyrlægen, desuden skal den være på stumphale positiv listen, den får du lige her

Australian Shepherd, Australian Stumpy Tail Cattle Dog, Boston Terrier, Bouvier des Flandres, Braque du Bourbonnais, Breton, Dansk/Svensk Gårdhund, Engelsk Bulldog, Entlebucher Sennenhund, Fransk Bulldog, Gos d’Atura Catala, Jack Russell Terrier, Karelsk Bjørnehund, King Charles Spaniel, Kroatisk hyrdehund, Mudi, Old English Sheep-dog, Perro de Agua Espanol, Polski Owczarek Nizinny, Pyrenæisk Hyrdehund, Pyrenæisk Hyrde-hund m/korthårshoved, Schipperke, Terrier Brasileiro, Västgötaspids, Welsh Corgi Pembroke.

 

Til Funky: I Sverige fjerne de normalt de 3-4 yderst led på spaniels ved skader, moren til min cocker fik fjernet de 3 yderst led for 2 år siden, og har ikke haft problemer siden, men det kommer selvfølelige an på problemet omfang

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er for loven, fordi den beskytter de 99% af hunde der ellers ville miste deres haler uden anden grund end gammel vane, og mener at man bør avle sig ud af problemet. Det må være muligt (indenfor en forholdsvis kort periode) at avle kortere haler eller mindre aktion.

 

Nu er jeg ikke bidt af jagt, men må også indrømme at jeg aldrig ville sende min hund igennem brombærkrat. Man kan jo sagtens forestille sig at stressniveauet gør at hunden ikke mærker noget,..... før dagen efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke bidt af jagt, men må også indrømme at jeg aldrig ville sende min hund igennem brombærkrat. Man kan jo sagtens forestille sig at stressniveauet gør at hunden ikke mærker noget,..... før dagen efter.

 

Nu kan jeg se du har springere og det er faktisk deres passion, jeg synes det er synd for en jagthund at den ikke får brugt sine instinkter.

Hvis jeg kunne vælge mellem at være fabriksarbejder eller hundetræner, så vælger jeg at være hundetræner, jeg tjener det samme, jeg arbejder 80 timer i ugen, jeg kommer til skade med ryggen, jeg fryser i denne tid og får hold i skulderen af kulden, men jeg kan rent faktisk godt lide at være hundetræner.

 

Min cocker er en god rallyhund, han elsker at gå en rallybane med mig, han får hans legetøj eller bold.

Min cocker er en god agilityhund omend lidt tung, han elsker agility, han får hans legetøj eller bold.

Men min cocker er en passioneret jagthund, han støder fasaner i alt terræn, han henter vildt i den retning jeg sender ham, han vil ikke have hverken legetøj eller bold, han vil finde den næste fugl, og han elsker at få lov til at støde alle de 200 han støder på en dag, når man engang har set sin hund i sit rette element er man ikke i tvivl, dette er min cockers passion.

 

Jeg er ikke jæger, jeg har ikke jagttegn, jeg får ikke vildt med hjem, jeg går i brombærkrat hele dagen, i tirsdag i slud og regn en helt dag, for et se min cocker lave det han virkeligt holder af. Nej jeg har skam ingen fordel af det, andet end at se glæden lyse ud af cockerdyret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et ps, ingen af de hunde jeg møder i løbet af en uge har fordel af kuperingslovgivningen, uheld sker desværre og jeg har kendsskab til lab, schappendoes, bordercollies og goldens der er blevet kuperet og ramt af den dansk lovgivning. Jeg har kendskab til 100 springer spaniels der er blevet ramt og 50 cockere. Vi kommer nok bare ikke de samme steder

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg se du har springere og det er faktisk deres passion, jeg synes det er synd for en jagthund at den ikke får brugt sine instinkter.

Helt enig, så det har jeg også sørget for. Og gør for den sags skyld stadig, selvom min hund nu er en ældre model efterhånden.

 

Min cocker er en god rallyhund, han elsker at gå en rallybane med mig, han får hans legetøj eller bold.

Min cocker er en god agilityhund omend lidt tung, han elsker agility, han får hans legetøj eller bold.

Men min cocker er en passioneret jagthund, han støder fasaner i alt terræn, han henter vildt i den retning jeg sender ham, han vil ikke have hverken legetøj eller bold, han vil finde den næste fugl, og han elsker at få lov til at støde alle de 200 han støder på en dag, når man engang har set sin hund i sit rette element er man ikke i tvivl, dette er min cockers passion.

Min hund fandt faktisk først rigtig ud af at jeg kunne være god at samarbejde med, da jeg meldte ham til markprøvetræning som 9 mdr. gammel,... så jeg er udmærket godt klar over hvor stærk en motivationsfaktor det er. Omvendt skulle jeg engang igennem et brombærkrat på en gåtur og endte med at måtte bære ham det sidste stykke, han nægtede simpelthen at fortsætte. Ved så godt at han i en situation hvor adrenalinet kører på højtryk, render igennem alligevel, men jeg ville aldrig selv sætte ham op til det. Ligesom jeg aldrig selv ville køre en hund så meget op på bold at den kan komme til at skade sig selv, fordi den kører på adrenalin. Der ser jeg det som mit ansvar at beskytte min hund, enten ved at arbejde på at holde stressniveauet nede eller undgå de situationer der bevirker at hunden stresser sådan op.

 

Lige et ps, ingen af de hunde jeg møder i løbet af en uge har fordel af kuperingslovgivningen, uheld sker desværre og jeg har kendsskab til lab, schappendoes, bordercollies og goldens der er blevet kuperet og ramt af den dansk lovgivning. Jeg har kendskab til 100 springer spaniels der er blevet ramt og 50 cockere. Vi kommer nok bare ikke de samme steder

Kan da godt se at det er lidt vildt at man bliver begrænset så meget hvis man er udsat for et uheld, men jeg er stadig for et kuperingsforbud, fordi størstedelen af de hunde man kuperede i sin tid, blev kuperet uden grund. Det er de hunde jeg taler om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen.

Bliver lige nød til at citere for en tråd, du Ascha har skrevet om at sterilisere "Fordi det er sygdomsforbyggende !!!!!"

Du vil gerne sterilisere en tæve for at forbygge sygdomme den ikke har fået endnu, eller af praktiske hensyn, så man ikke skal holde øje med dem. Men at amputere en hale med en skade og en dyrlæge erklæring skal ikke give mulighed for at deltage i prøver, er ikke i orden.

 

Så nu må jeg se om jeg forstå dette korrekt.

Det er ok at sprætte 3 lag op på en hund, fjerne dens livmoder og æggestokke, sy den med 12 sting i hver af de 3 lag af praktiske eller forbyggende årsager,

men det er ikke ok at åbne skindet, klippe 3 led af halen, sy skindet sammen med med 1-2 sting :hmm:Hverken for at forbygge sygdomme eller af praktisk årsager ;-)

 

Nej spøg til siden. Jeg går hverken ind for at sterilisere eller amputere forbyggende eller af praktiske årsager, men jeg synes at ved skader, gener skal det være en real mulighed og også at stille prøver bagefter.

 

Så lad os få indført de svenske regler, ingen kupere af små nuttede hundehvalpe, men med en dyrlægeerklæring er det muligt at stille prøver. Eller er vores dyrlæge stab virkelig så korupte at vi ikke kan stole på deres dømme kraft??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen.

Bliver lige nød til at citere for en tråd, du Ascha har skrevet om at sterilisere "Fordi det er sygdomsforbyggende !!!!!"

Du vil gerne sterilisere en tæve for at forbygge sygdomme den ikke har fået endnu, eller af praktiske hensyn, så man ikke skal holde øje med dem. Men at amputere en hale med en skade og en dyrlæge erklæring skal ikke give mulighed for at deltage i prøver, er ikke i orden.

 

Så nu må jeg se om jeg forstå dette korrekt.

Det er ok at sprætte 3 lag op på en hund, fjerne dens livmoder og æggestokke, sy den med 12 sting i hver af de 3 lag af praktiske eller forbyggende årsager,

men det er ikke ok at åbne skindet, klippe 3 led af halen, sy skindet sammen med med 1-2 sting :hmm:Hverken for at forbygge sygdomme eller af praktisk årsager ;-)

 

Nej spøg til siden. Jeg går hverken ind for at sterilisere eller amputere forbyggende eller af praktiske årsager, men jeg synes at ved skader, gener skal det være en real mulighed og også at stille prøver bagefter.

 

Så lad os få indført de svenske regler, ingen kupere af små nuttede hundehvalpe, men med en dyrlægeerklæring er det muligt at stille prøver. Eller er vores dyrlæge stab virkelig så korupte at vi ikke kan stole på deres dømme kraft??

 

Stående bifald:klap::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen.

Bliver lige nød til at citere for en tråd, du Ascha har skrevet om at sterilisere "Fordi det er sygdomsforbyggende !!!!!"

Du vil gerne sterilisere en tæve for at forbygge sygdomme den ikke har fået endnu, eller af praktiske hensyn, så man ikke skal holde øje med dem. Men at amputere en hale med en skade og en dyrlæge erklæring skal ikke give mulighed for at deltage i prøver, er ikke i orden.

 

Så nu må jeg se om jeg forstå dette korrekt.

Det er ok at sprætte 3 lag op på en hund, fjerne dens livmoder og æggestokke, sy den med 12 sting i hver af de 3 lag af praktiske eller forbyggende årsager,

men det er ikke ok at åbne skindet, klippe 3 led af halen, sy skindet sammen med med 1-2 sting :hmm:Hverken for at forbygge sygdomme eller af praktisk årsager ;-)

 

Nej spøg til siden. Jeg går hverken ind for at sterilisere eller amputere forbyggende eller af praktiske årsager, men jeg synes at ved skader, gener skal det være en real mulighed og også at stille prøver bagefter.

 

Så lad os få indført de svenske regler, ingen kupere af små nuttede hundehvalpe, men med en dyrlægeerklæring er det muligt at stille prøver. Eller er vores dyrlæge stab virkelig så korupte at vi ikke kan stole på deres dømme kraft??

Jeg kan godt følge dig og alligevel synes jeg overhovedet ikke man kan sammenligne de to ting. Kupering blev vel i sin tid forbudt, fordi nogle mennesker synes hunden så sejere ud når halen eller ørene blev kuperede - der er jo ikke nogen, der neutralisere deres hund fordi den skal se sejere ud. Det håber jeg da virkelig ikke :lol:

 

Når det er sagt, synes jeg helt sikkert også det er sørgeligt, at man ikke kan gå til prøver, fordi man har valgt at skåne sin hund for smerter. Så resten er jeg helt enig i :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese: jeg er enig med dig. I min lille naive verden findes der bare ikke mennesker der kunne drømme om at kupere en hunds hale fordi det ser sejt ud. Jeg har haft spaniels siden 97 og de har alle været med fuld hale, det synes jeg ser sejest ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen.

Bliver lige nød til at citere for en tråd, du Ascha har skrevet om at sterilisere "Fordi det er sygdomsforbyggende !!!!!"

Du vil gerne sterilisere en tæve for at forbygge sygdomme den ikke har fået endnu, eller af praktiske hensyn, så man ikke skal holde øje med dem. Men at amputere en hale med en skade og en dyrlæge erklæring skal ikke give mulighed for at deltage i prøver, er ikke i orden.

 

At en jagthund stresser så den ikke mærker at den skader sin hale er ikke sygdom, men uhensigtsmæssig avl (fordi jægerne vil have drive i deres hunde) og ejers ansvar (der vælger aktiviteten). Ja, undskyld hvis jeg er lidt grov nu, men hvor mange ville dyrke agility med deres hund hvis den kom blødende hjem fra træning hver gang, selvom hunden syntes det var fantastisk?.

 

Det er 1 af grundene, men nu vælger jeg jo ikke en aktivitet der kan give min hund cancer eller livmoderbetændelse, så jeg synes ikke det er helt det samme. Rent avlsmæssigt må det unægteligt også være meget mere overskueligt at ændre en hales form, end at avle sig ud af sygdom.

 

men jeg synes at ved skader, gener skal det være en real mulighed og også at stille prøver bagefter.

Det kan vi godt være enige om.

Så lad os få indført de svenske regler, ingen kupere af små nuttede hundehvalpe, men med en dyrlægeerklæring er det muligt at stille prøver. Eller er vores dyrlæge stab virkelig så korupte at vi ikke kan stole på deres dømme kraft??

Det ville også være fint hvis det virker, men loven er så vidt jeg husker blevet strammet fordi der alligevel var mange der omgik lovene, især blandt f.eks. opdrættere af dobermann.

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese: jeg er enig med dig. I min lille naive verden findes der bare ikke mennesker der kunne drømme om at kupere en hunds hale fordi det ser sejt ud. Jeg har haft spaniels siden 97 og de har alle været med fuld hale, det synes jeg ser sejest ud.
Jeg tror heller ikke det er spaniels de mennesker går efter. Jeg tror det er Rottweiler, Dobermann osv.

Jeg synes helt klart også hunde er kønnest med alle legemsdele i behold, men andre deler ikke altid den holdning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

At en jagthund stresser så den ikke mærker at den skader sin hale er ikke sygdom, men uhensigtsmæssig avl (fordi jægerne vil have drive i deres hunde) og ejers ansvar (der vælger aktiviteten). Ja, undskyld hvis jeg er lidt grov nu, men hvor mange ville dyrke agility med deres hund hvis den kom blødende hjem fra træning hver gang, selvom hunden syntes det var fantastisk?.

 

Ja undskyld hvis jeg bliver grov nu - jægerne vil IKKE have en stresset hund der ikke kan mærke sin egen krop. Jægerne vil have en hund som kan finde vildt der hvor vildtet er. Er det fasaner eller kaniner skal der være fart på søget og hunden skal gå ind i det tætteste krat, for det er her vildtet findes. Det har INTET med stres at gøre det er jagt lyst; men indrømmet det er jo unægtelig noget støøre i FT typen

 

Rent avlsmæssigt må det unægteligt også være meget mere overskueligt at ændre en hales form, end at avle sig ud af sygdom.

 

Jeg synes så til gængæld du har en god pointe i at man kan avle sig ud af problemet. Man så jo tydeligt med standardcockeren at mange af dem havde enormt lange haler da kuperingsforbuddet kom og det har da ændret sig til det bedre. Så med lidt seriøs avlsudvælgelse tror jeg du har ret i man kan løse en stor del at problemet.

Derfor mener jeg fortsat at man skal have lov at deltage i div. prøver efter en kupering af veterinære årsager. Så hellere have et par stykker der udnytter det end uheldige hundeførere skal rammes af tåbelig regel som jo da ikke beskytter den hund som er kommet til skade.

 

 

Det kan vi godt være enige om.

 

Det ville også være fint hvis det virker, men loven er så vidt jeg husker blevet strammet fordi der alligevel var mange der omgik lovene, især blandt f.eks. opdrættere af dobermann.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

At en jagthund stresser så den ikke mærker at den skader sin hale er ikke sygdom, men uhensigtsmæssig avl (fordi jægerne vil have drive i deres hunde) og ejers ansvar (der vælger aktiviteten).

 

en jagthund der stresser kan ikke bruges som jagthund, da den 1. ikke vil kunne udføre dens arbejde tilfredsstillende, 2. vil ødelægge arbejdet for de andre hunde 3. ikke er i ro når den ikke skal lave noget.

 

Stress og jagthund hører ikke sammen, og har intet med jægernes ønske om drive, og deraf følgende avl at gøre.

 

 

Det er 1 af grundene, men nu vælger jeg jo ikke en aktivitet der kan give min hund cancer eller livmoderbetændelse, så jeg synes ikke det er helt det samme. Rent avlsmæssigt må det unægteligt også være meget mere overskueligt at ændre en hales form, end at avle sig ud af sygdom.

Der tager du så fejl. MK101 har flere gange præciseret hvordan det hænger sammen med stumphaler og avl, og hvorfor det ikke er en reel anvendelig mulighed ved f.eks spaniels.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Kan godt være det er et dumt spørgsmål men jeg ved intet om haler eller jagt:oops:

 

Men hvordan skulle man snyde, hvis det blev sådan at det var ok at konkurrere med en hund som havde fået fjernet noget af halen, på grund af en sygdom?

Tænker man at en person som ønsker halen fjernet for syns skyld kunne finde på at ødelægge sin hunds hale med vilje så der f.eks gik koldbrand i den, bare for at få den fjernet?

Ellers forstår jeg ikke hvordan man kunne snyde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt være det er et dumt spørgsmål men jeg ved intet om haler eller jagt:oops:

 

Men hvordan skulle man snyde, hvis det blev sådan at det var ok at konkurrere med en hund som havde fået fjernet noget af halen, på grund af en sygdom?

Tænker man at en person som ønsker halen fjernet for syns skyld kunne finde på at ødelægge sin hunds hale med vilje så der f.eks gik koldbrand i den, bare for at få den fjernet?

Ellers forstår jeg ikke hvordan man kunne snyde?

 

Man behøver jo ikke at lave skader på halen for at få den kuperet ;-) Det er bare et spørgsmål om at finde en dyrlæge med en god saks og en knap så god moral, så ville det ikke være noget problem at snyde...

 

EDIT: Hvis altså det var en mulighed at stille med hunde med kuperede haler -udover de få racer hvor det er lovligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man behøver jo ikke at lave skader på halen for at få den kuperet ;-) Det er bare et spørgsmål om at finde en dyrlæge med en god saks og en knap så god moral, så ville det ikke være noget problem at snyde...

 

EDIT: Hvis altså det var en mulighed at stille med hunde med kuperede haler -udover de få racer hvor det er lovligt.

 

Åh ok, er alligevel glad for det var sådan I mente!

Men kunne man ikke bare sørge for at det var dyrlægernes ansvar at kunne dokumentere skaden? Og så en super streng staf ved snyd? Eller at det måske var DKK som skulle vurdere om der skulle skæres og hvor meget, ligesom de vurdere røntgenfotografier.. Så måtte man måske bare betale det mere for det..

Synes godt nok det lyder underligt at folk kunne finde på at gå så meget op i deres hunds udsene, at de ligefrem kunne finde på at amputere uden grund, at være så forfængelig på deres dyrs vegne :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh ok, er alligevel glad for det var sådan I mente!

Men kunne man ikke bare sørge for at det var dyrlægernes ansvar at kunne dokumentere skaden? Og så en super streng staf ved snyd? Eller at det måske var DKK som skulle vurdere om der skulle skæres og hvor meget, ligesom de vurdere røntgenfotografier.. Så måtte man måske bare betale det mere for det..

Synes godt nok det lyder underligt at folk kunne finde på at gå så meget op i deres hunds udsene, at de ligefrem kunne finde på at amputere uden grund, at være så forfængelig på deres dyrs vegne :(

 

Jeg må indrømme, at jeg personligt ikke tror på, at en lempligere holdning til amputering ville få flere til at gøre det. For der er ikke noget at hente ved at gøre det - når vi taler udseendet. I perioden efter kuperingsforbuddet kan det da meget vel være, at det bedre kunne betale sig at komme på udstilling med en hund med kort hale.

 

Men eftersom forbuddet har eksisteret siden 1996, ville det være så stort et særsyn med en hund uden hale i en udstillingsring, at den nu nok nærmere ville fremstå dårligere end de med fuld hale. Så jeg forstår ikke den frygt, man tilsyneladende har, for at nogen skulle have interesse i at snyde sig til en amputering.

 

Og kan heller ikke forstå, at hvis man har en dyrlæges underskrift på en erklæring, og måske endda også har billeder til at bevise skaderne - at det så ikke kan lade sig gøre fortsat at stille hund på prøver eller udstillinger.

 

Så lige den med forfængelighed og amputering tror jeg bestemt godt man kan pakke væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...