Hop til indhold

Hva synes i om dækkener til langhårede hunde?


Linda
 Share

Recommended Posts

Ja som overskriften siger hva synes i så???

 

Jeg har jo 2 langhårshunde og Kiki har i denne kolde tid meget sit back on track dækken på. Hun er blevet 7 år og har altid været sund og rask dog har hun det seneste år haft små tilfælde af hvor hun har haft lidt ondt, det dog hurtigt ovre. Mend a hun ligger meget ned udendørs og ruller sig meget i snnen, har hun dækken på fordi jeg er bange for hun bliver kold...

 

Koda som er endnu mere pelset har lige fået sig et regndækken, det brugte vi meget sidste weekend hvr vi var i sommerhus ved blåvand og da det sneede nogle gange og der lå en del sne havde han det på. Når han først bliver våd er han længe om at tørre så tænker også han ville kunne blive kold.

 

Synes ikke selv jeg er pylret overfor mine hunde, og ved da at det sikkert ikke er SÅ nødvændigt igen med tøj til dem da de er mege udendørs så vil jeg bare gere beskytte dem lidt så de ikke får snebolde overdet hele...

 

Samtidig har det været praktisk og mindsket rengøringen lidt hehe

 

hva synes i??? er det kun forbeholdt nogle hunde med dækkener eller er det okay at jeg med langhårs hunde også gør det???

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gæst FrøkenWhipsy

Næh - det er da helt OK med dækken til en langhåret hund :5up:

Så længe det har et formål andet end at behage ejeren så synes jeg bare det er med at smække et dækken på bæstet :slem:.

Så kan sagtens forstå hvis man bruger et regndækken for at undgå en våd pelsbold eller giver et dækken på i det koldevejr.

 

 

 

.....og burde du ikke sove på dette ugudelige tidspunkt?!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh - det er da helt OK med dækken til en langhåret hund :5up:

Så længe det har et formål andet end at behage ejeren så synes jeg bare det er med at smække et dækken på bæstet :slem:.

Så kan sagtens forstå hvis man bruger et regndækken for at undgå en våd pelsbold eller giver et dækken på i det koldevejr.

 

 

 

.....og burde du ikke sove på dette ugudelige tidspunkt?!?

 

 

Helt enig med dig men tænker der er delte meninger om det med dækkener, det er blevet mere naturligt at give sine hunde dækkener på for nogle år siden havde jeg aldrig drømt om nogle af mine hunde skulle have dækkener på men er blevet lidt anderledes på det område.

 

hehe arbejder nat så hopper i seng om et par timer men hvad i alverden er det for et tidspunkt at stå op på??? :shock: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FrøkenWhipsy
Helt enig med dig men tænker der er delte meninger om det med dækkener, det er blevet mere naturligt at give sine hunde dækkener på for nogle år siden havde jeg aldrig drømt om nogle af mine hunde skulle have dækkener på men er blevet lidt anderledes på det område.

 

hehe arbejder nat så hopper i seng om et par timer men hvad i alverden er det for et tidspunkt at stå op på??? :shock: :blink:

 

Hehe, jeg har skam den fornøjelse at være på nattevagt (er sygeplejerske)....ahmen...men selvfølgelig går jeg da ikke på HF i arbejdstiden *host host* :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fair nok syntes jeg.

 

Jeg mødte en dame den anden dag jeg var ude og gå med Nova der sagde "Jamen er det ikke en cairn?! Den har da masser af pels, hvorfor har den så dækken på? :shock:".

Jeg fortalte hende så at hunden har helt nøgen mave og da hun snakkede med Nova og Nova trillede om på ryggen så hun alle sneklumperne på inderlår og op ad forbenene og så kunne hun egentlig godt forstå at det var nødvendigt på længere gåture.

 

Dumle får også dækken på på de længere gåture. Nu er han ikke særlig langpelset i år. Han har ihvert fald ikke samme pufpels som sidste år, men han fryser alligevel mindre end Nova. Alligevel skal han jo altid i de store snebunker og bliver våd på lange gåture og lange gåture og være våd i det her vejr det giver altså kulde, så på med et dækken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor skulle det ikke være ok :vedikke:

 

Du gør det fordi du mener at det hjælper dem, og jeg kan da ikke finde en bedre grund til at give sin hund dækken på :-D

 

Enig :5up:

 

Men tænker bare der sikkert er andre ligesom mig selv for nogle år siden er af den overbevisning at dækkener kun er til korthårs hunde og ikke til langhårs hunde... Har selv ændret mig på det punkt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jamen, hvad skulle der dog være galt i det?

 

Alle der har eller har haft en langhåret hund i snevejr, har set de gigantiske snebolde der samler sig i pelsen efter kort tid.

 

Selv korthårede Kaia kan få nogle ordentlige klumper i pelsen, når det tør lidt :???:

 

Så havde jeg pengene til et ordentligt dækken til Bamse pt. så fik han også dækken på, selvom han ikke fryser - men det er unægtelig ikke ret sjovt at have klumper af sne, på størrelse med en knyttet hånd, hængende mellem benene :vedikke:

 

Og selvom han ikke decideret fryser, så må det være koldt for maven, hvor der er noget mindre pels og det er jo sjovt nok den der er i sneen det meste af tiden ;-)

 

Det samme gælder sko - Er der et behov, så på med dem, hvis hunden vil gå med dem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, jeg har skam den fornøjelse at være på nattevagt (er sygeplejerske)....ahmen...men selvfølgelig går jeg da ikke på HF i arbejdstiden *host host* :engel:

 

 

:fyfy: tsk tsk ja sån noget hf surferi i arbejdstiden ku jeg så ikke finde på :pift: eller det har jeg vidst indrømmet jeg ku :genert:

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser ikke noget problem i at bruge et dækken...Vi bruger også et Back on Track til lexus.

 

Vi er meget glade for Lexus' dækken....Jeg ville have et problem hvis det var pynte tøj til hunden, DET høre ingen steder hjemme:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe Tyson bevæger sig rundt, fryser han ikke udendørs, så han har ikke noget dækken. Dog ville det være meget rart i den nyfaldne sne netop for at undgå alle de kæmpe snebolde, der sætter sig i pelsen. I regnvejr ville det også være smart til at holde ham tør. Jeg er bare alvorligt bange for, at han ville hade mig og nægte at bevæge sig, hvis jeg gav ham et dækken på. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er en alletiders idé, jeg bruger jo selv Hurtta, Ezydog, og andre fornuftige dækkener til Victor.

 

Der er dog desværre mange der griner af os, og kommer med kommentarer så sent som igår i hånlig tone "er du nu helt sikker på at han kan holde varmen" :roll:

 

Her i det nordjydske er der stadig mange fordomme, da det vist meget er gamle damer med deres hjemmehæklede grydelapper, der indtil nu har brugt tøj, og de er jo åbenbart legale at gøre nar af.:???:

 

Men Victor har ingen underuld, og er næsten pelsløs på maven, så han fryser selvsagt rigtigt meget om vinteren, og lige så om efteråret/foråret, så der bruger vi regndækken på de våde dage, for bliver han våd, så bliver han altså våd til skindet, og så bliver en tur der med dækken kan vare en halv til en hel time, altså kortet ned til 5-10 minutter fordi han jo så bliver så våd at han kommer til at fryse, og det er da vigtigt at han får sin motion :5up:

 

Vi mennesker klæder os jo også efter vejret :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv et tyndt regndækken til Thailo som han får på når det er koldt og der falder regn/ slud. Har hunden ingen underuld (som min) kan de godt have svært ved at holde varmen, især når de bliver lidt ældre.

 

Selv om jeg selv anvender dækken til en langhårshund, kan jeg nu godt tænke mit, når jeg som forleden dag f.eks. ser en ung golden have et dækken på, som det Lexus er vist med. Så er det lige før jeg synes det er synd for hunden, for den må jo have det varmere under det dækken end derhjemme, indendørs, hvor den jo ikke skal løbe rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan man da ha' dækken til langhårede hunde! En lang pels er jo ikke automatisk en varm pels, det er jo underulden der varmer. Og så er det jo det med sne/isklumperne, som du selv er inde på. De hiver og slider i pels/hud, så en gåtur kan bli' til den rene pine for en langhåret hund. Våde hunde er heller ikke godt i det kolde vejr, og en "ældre" dame som Kiki (eller Frostie) har også godt af at holde musklerne varme.

 

Frostie har sit BoT-dækken på når vi er ude at gå i frostgrader - men okay, hun har heller ingen pels... Iso har tyk men ikke ret lang pels, så hun har ikke dækken på under gåture, men f.eks til træning og stævner i ridehus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe Tyson bevæger sig rundt, fryser han ikke udendørs, så han har ikke noget dækken. Dog ville det være meget rart i den nyfaldne sne netop for at undgå alle de kæmpe snebolde, der sætter sig i pelsen. I regnvejr ville det også være smart til at holde ham tør. Jeg er bare alvorligt bange for, at han ville hade mig og nægte at bevæge sig, hvis jeg gav ham et dækken på. :genert:

Jamen helt sikkert ville han det! Men det går over, og hvis de virkelig har brug for sit dækken, så går de faktisk helt frivilligt ind i det efter et stykke tid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Jeg har en schæfer som jeg træner en hel del med,(schæferhundeklubben samt PH). Jeg bruger vinterdækken i denne kolde tid. Det vil sige når vi har trænet, og hun skal i den kolde bil, så ligger hun der en halv til hel time måske lidt længer, så ud og træne igen det kan vi godt gøre 3 til 4 gange på en dag, derfor er det godt med et vinterdækken så hun ikke skal blive for kold. (kolde og stive muskler)

Det er jo lige som os mennesker når vi har været ude og løb/gå tager vi jo også en jakke på hvis vi skal stå stille længer tid.

Men ellers bruger vi det ikke kun til træning. Mener så længe hunden rør sig skal den nok holde varme.

:vuf: mus144

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige mht. at hade at få dækken på, der gør Victor godt nok ikke noget gratis, han skal stadig, efter at have brugt dækken i de kolde måneder hele sit liv, stadig have godbidder for at gå ind i dækkenet :lol: Min kæreste stønner stadig lidt opgivende, men ja...sådan er det. Men når først det er på, så ænser han det ikke.

 

Men uden dækken, så foregår al udendørs aktivitet i den kolde/våde tid med en hund der så ikke får tisset af/lavet nr. 2 :stupid: og bare haster afsted med et febrilsk udtryk i øjnene, for at komme hjem.

 

Regnvejr er en farce uden dækken (hvis vi bliver overraskede), der trækker han det bedste han har lært og så prøver han at søge ly under en busk, og stiller sig så med lukkede øjne :lol: a'la "jeg mediterer og lukker alting ude indtil det går væk" :lol: Hvor han så må bæres hjem for at få dækken på, for fandeme nej, om han vil gå, for det regner jo:fornaermet:, og sultanen af Brunei går ikke uden sin "kappe" :rolleyes:

 

Halleluja for dækkener siger jeg bare :yeah:

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna havde sit BoT på i går. Vi var i netto, det var bidende koldt, så hun fik det på inden vi gik ind (efter 2-3 ting) og så havde hun det på hjem.

 

Luna har underuld, ja. Men hun har også dumme led, så det er ikke så meget fordi hun kan fryse, at jeg har dækkenet med. Og det kan jo være samme situation med den Golden, der havde BoT på

 

Vi får da også nogle blikke, når Luna kommer gående i sko, men hellere blikke end dumme smertefulde poter:-D Og det samme med evt. dækken

Link til indlæg
Del på andre sites

Mingus er langhåret, men har ikke rigtig nogen underuld. Så når det regner om vinteren, har han dækken på. Desuden bruger vi det også til agility, for han fryser så snart han står stille.

 

Og ja, det er også praktisk, for så slæber han ikke så meget skidt ind :mrgreen:

 

Cajsa er ikke så langhåret, men er godt polstret sådan generelt :genert:

Så hun har ikke noget dækken endnu, men tror måske det kommer når vi skal til at træne agility igen efter nytår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja selvfølgelig er det i orden med et dækken til langhårede hunde, det er jo ikke dem alle der har underuld. Selv har jeg ingen dækkener til mine golden. Jeg har endnu ikke oplevet at de fryser, snare tværtimod, de nyder sneen og kulden og tager ofte en morfar udenfor. :-D

Ja selv den anden dag hvor Victor det fjols sprang i åen, da frøs han ikke. Jeg frøs bare ved tanken. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal gerne indrømme at jeg er en af dem der syntes at det er lidt fjollet med dækken, til en sund og rask, langhåret hund, med underuld ;-)

 

Men det er selvfølgelig vuderet ud fra mine egne hunde, hvor jeg ved at der skal virkelig meget til før de bliver gennemvåde helt ned til skindet, og som åbenbart må have en meget speciel pels -eller også er det noget meget specielt sne, vi har her, for jeg syntes ikke at mine hunde plejer at få snebolde i pelsen, andre steder end i poter og på haserne og der hjælpe et dækken jo ikke alligevel :lol:

 

Det eneste tidspunkt nogle af mine (minus Flica), har haft dækken på, har været hvis vi har været til prøver og kunkurrencer i øseneregnevejr, hvor hunden ligger stille rigtig meget af tiden. Når vi går tur og de er i bevægelse, har de i hvert fald ingen problemer med at holde varmen, og er de blevet meget våde bliver de lige tørret med et håndklæde når vi kommer hjem, og så er det jo ind i varmen :-D

Og så har jeg også lidt en teori om at dækken hæmmer pelsvæksten, hvilket jeg personligt ikke er interesseret i :genert:

Men i sidste ende, må man jo gøre som man hver især har det bedst med :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Åhhhh ja de kære dækkener. He he ja jeg er jo rigtig dobbelt moralsk på det punkt. Jeg har altid syntes det var utrolig fjollet når jeg så hunde med meget pels have dækken på (jeg kan forså at de korhårede har brug for det).

Men igen som mange siger så kan der være mange årsager til at de tadig har brug for det og jeg respekere at man gør det man syntes er bedst for sin hund. Og efter 4 år med vores labrador, har jeg faktisk krafigt overveje at købe et vinterdækken til ham. Når vi går tur er der ingen problemer, for det foregår i fuld fart hele tiden og med sådan et på er jeg sikker på han ville komme til at svede. men feks. når han søger foder ude i sneen, syntes jeg han ligner en der går og fryser lidt eller når han er med ovre ved hestene, så sidder han tit bare og kigger/venter og det må da være kold i det her vejr. Så til ham tror jeg også jeg skal have købt et dækken.

Vores 2 flatcoated derimod kunne jeg endnu ikke finde på at give vinterdækken på, for de virker slet ikke til at fryse og det er selvom de er med ude i flere timer, feks hvis de vælger at gå med over til hestene når jeg er derovre (det gør de ALTID hvis de har muligheden). Så suser de rundt i halmbjerget og søger efter mus, leger indbyrdes så de e rsom regel altid meget aktive når de e rmed ude og fryser derfor heller ikke. Men jeg tror heller ikke de ville fryse selvom de lå/sad stille, men hvis de gjorde ville jeg også give dem dækkken på :blink: Så ja alt i alt syntes jeg vist at det er op til folk selv at vurdere og jeg kigger ikke mere skrævt til folk der bruger dækkender til ders hund, netop fordi jeg er blevet mere klog på at det kan være nødvendigt.

 

Jeg skal dog have købt et Back on Track dækken til vores 2 flatter, da de begge bøvler lidt med ryggen og jeg spurgte deres massør om det ikke ville være en god ide og det syntes han bestemt. Det er så netdækkendet han syntes jeg skal købe, så det er kun til indendørs brug (eller i bilen).

 

Jeg ved egenlig ikke hvorfor jeg altid har været så meget modstander af dækkender til hunde, for i de 10 år jeg har haft heste har jeg altid gladeligt og med god samvittighed brugt dækkener. Tror det kom sig af at min første hest var 14 år da jeg købte ham, han var en gammel galophest og det er en god alder for sådan en. Han bøvlede med lidt gigt om vinteren og kunne ikke holde varmen, så han havde selvfølgelig altid vinterdækkken på om vinteren. Om foråret og efteråret havde han som regel et regndækken på, for ellers frøs han efter et par timer ude på folden hvis det regnede.

da jeg købte mit føl for 8 år siden tænke jeg at han skulle i hvert fald ikke bruge dækken (man ødelægger deres egen pelssætning hvis man giver dem dækken på) han skulle have lov til at sætte sin egen tygge vinterpels og som regel kan føl og unghese det uden problem. Men da han var 1½ år skiftede jeg mening. Jeg tog en dag ud til ham efter arbejde og det var en dag det havde sneet en del, der sod han simpelthen og rysede af kulde da jeg kom for at tage ham ind fra fold og han var gennemvåd. Siden den dag har han stået med vinterdækken hele vinteren og med regndækken/overgansdækken efter behov resen af året. Det er selvfølgelig lidt anderledes med heste fordi de bare står stille på folden i rigtig mange timer om dagen uden mulighed for at komme ind. Mange ryttere bruger dog dækken for egen bekvæmmeligheds skyld, så hesten ikke er våd eller bedskidt når man skal ud at ride og jeg skal da også gerne inderømme at det er et stort plus.

 

Så man har altså et standpunkt til man tager et nyt, og jeg kan god mærke at jeg har ændret mit syn rigtig meget omkring det at bruge dækkener til hunde.

 

Så jeg syntes du skal bruge dækkener til din/e hund/e hvis du syntes :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Jeg skal gerne indrømme at jeg er en af dem der syntes at det er lidt fjollet med dækken, til en sund og rask, langhåret hund, med underuld ;-)

 

Men det er selvfølgelig vuderet ud fra mine egne hunde, hvor jeg ved at der skal virkelig meget til før de bliver gennemvåde helt ned til skindet, og som åbenbart må have en meget speciel pels -eller også er det noget meget specielt sne, vi har her, for jeg syntes ikke at mine hunde plejer at få snebolde i pelsen, andre steder end i poter og på haserne og der hjælpe et dækken jo ikke alligevel :lol:

 

Det eneste tidspunkt nogle af mine (minus Flica), har haft dækken på, har været hvis vi har været til prøver og kunkurrencer i øseneregnevejr, hvor hunden ligger stille rigtig meget af tiden. Når vi går tur og de er i bevægelse, har de i hvert fald ingen problemer med at holde varmen, og er de blevet meget våde bliver de lige tørret med et håndklæde når vi kommer hjem, og så er det jo ind i varmen :-D

Og så har jeg også lidt en teori om at dækken hæmmer pelsvæksten, hvilket jeg personligt ikke er interesseret i :genert:

 

Men i sidste ende, må man jo gøre som man hver især har det bedst med :-D

 

Jeg er ret enig i det du skriver, du fik det bare skrevet noget kortere og mere overskueligt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...