Hop til indhold

DKK har ændret avlsrestiksioner

Ulla H
 Share

Recommended Posts

Har de også ændret for jeres race. Engelsk cocker og springer skal fra 1 jan 2011 have opnået mindst en Very God ( = blå bånd)+ sundhedskrav for avlsgodkendelse.

Dvs, at der skal det, der svarer til en gammel 1 ste præmie til nu. Talte med en dommer og bedømmelseskreterierne er ikke lavet om.

Dette vil da unægtelig indkrænke genpuljen for avl.

Men der burde være andre ting , som sind og sundhed,brugsværdi og evner for dette, levealder for slægten osv, der også talte med.

Mærkelig nok er der ikke adviseret fra Spanielklubben vedr dette.

Så hvis nogle er ved at arrangerer sig med parring, så check lige vedr ændringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette vil da unægtelig indkrænke genpuljen for avl.

Men der burde være andre ting , som sind og sundhed,brugsværdi og evner for dette, levealder for slægten osv, der også talte med.

Krav indskrænker jo altid genpuljen, men jeg synes, at det lyder som et fremskridt, at der kommer nogle sundhedskrav ind, før man må avle på en race. Til gengæld er jeg lidt kold over for, om der er krav om rødt eller blåt bånd. Min første airedale fik fx CK-kvalitet (kan ikke huske, hvad alt det hedder) om lørdagen og blåt bånd (2. præmie) om søndagen, så det kan man ikke tage så alvorligt.

Mht krav til sundhed, fysisk og psykisk, samt evt. også nogle krav til arbejdsegnethed er jeg helt enig med dig i. Men mange opdrættere ønsker ikke dette, og så kan man jo passende spørge sig selv om årsagen. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er sundhedskrav de samme- det er exteriørkravene der er ændret.

Så tænker jeg lidt ,at hvis man fremstiller en unghund på en dårlig dag, så må man jo på den igen, men lidt pengemaskine er det da.

En rimelig korrekt cocker , der er til Exelent eller Very Good, men ikke lige vil vise sig med afskub eller liflig halesvind , bliver jo ofte kun en God.

Så siger dommeren bare - desværre din hund er bedre , men jeg vil se noget mere,også selv om hunden ikke er nervøs. Bare ikke superglad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er sundhedskrav de samme- det er exteriørkravene der er ændret.

Allerede eksisterende sundhedskrav? Jeg bliver helt misundelig. I min race er der kun et krav....en 2. præmie! Et par opdrættere har forsøgt i det mindste at indføre en mentaltest, men det blev slået ned med hård hånd af de øvrige opdrættere.

Gad vide, hvad de mon er bange for? :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har de også ændret for jeres race. Engelsk cocker og springer skal fra 1 jan 2011 have opnået mindst en Very God ( = blå bånd)+ sundhedskrav for avlsgodkendelse.

Dvs, at der skal det, der svarer til en gammel 1 ste præmie til nu.

Så vidt jeg kan se, så må en "very good" efter de nye regler svarer til en "good" i de gamle regler :confused: Hvis det er tilfældet, så er der reelt ikke tale om en ændring i avlrestriktionerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Bankov.

Det troede jeg også først, men en up to date DKKdommer siger, at kreterier for bedømmelsesresultat ikke er ændret.

Så hun mener at det er en grad opad for exteriørgodkendelse.

Og så sker det jo at selv en champion af en slags i åben klasse ryger ud med en andenpræmie???

Nå, mit pelsdyr skal vel først smide hvalpepels, og få lidt mere voksenpels før han kan gøre sig.

Har netop fået Hunden med posten men ikke kigget endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, golden retriever har ikke fået skrappere krav.

Ville ønske der som minimum blev indført krav om brugsprøve.

Så det er stadig kun HD/AD og øjne, der skal tjekkes.

Krav om brugsprøve på retrievere er meningsløst.

Det fortæller intet, absolut intet, om hundens brugsmæssige egenskaber.

Det eneste en brugsprøve ved retrievere fortæller noget om, er at hunden er baselt dresserbar, og nogenlunde lydig, og dermed kan tillades adgang ved markprøverne.

Man kunne ønske sig at de ville indføre tests af cnm og eic, ihvertfald på prøvebasis en tid, for at se om der er et reelt behov for det.

Udover dét så tror jeg egentlig bare de skal holde fingrene fra kravene. Markprøvekrav får de aldrig indført, og udstillingskrav vil være ødelæggende for retrieverracernes brugsegenskaber, så hvis de indfører dét bliver de nødt til at indskærpe overfor dommerne at hundene skal være "fit for function". Og ikke blot dét, de er nødt til at uddanne dommerne via markprøverne, så dommerne rent faktisk ved hvad dét indebærer, for det gør de fleste sgutte.

Min konklusion er, at både udstillings- såvel som markprøvekrav, vil være en utopi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Krav om brugsprøve på retrievere er meningsløst.

Det fortæller intet, absolut intet, om hundens brugsmæssige egenskaber.

Det eneste en brugsprøve ved retrievere fortæller noget om, er at hunden er baselt dresserbar, og nogenlunde lydig, og dermed kan tillades adgang ved markprøverne.

Man kunne ønske sig at de ville indføre tests af cnm og eic, ihvertfald på prøvebasis en tid, for at se om der er et reelt behov for det.

Udover dét så tror jeg egentlig bare de skal holde fingrene fra kravene. Markprøvekrav får de aldrig indført, og udstillingskrav vil være ødelæggende for retrieverracernes brugsegenskaber, så hvis de indfører dét bliver de nødt til at indskærpe overfor dommerne at hundene skal være "fit for function". Og ikke blot dét, de er nødt til at uddanne dommerne via markprøverne, så dommerne rent faktisk ved hvad dét indebærer, for det gør de fleste sgutte.

Min konklusion er, at både udstillings- såvel som markprøvekrav, vil være en utopi.

Jeg ved godt at brugsprøve ikke siger særlig meget, min cavalier kunne så nemt som ingenting bestå :mrgreen:

Men det ville sende et signal til opdrætterne, og måske endda vække hvalpekøberes lyst til at træne med deres retriever - og måske endda gå videre til markprøver.

Jeg er såmænd ikke uenig i din konklusion, synes bare det er så trist. Men har efterhånden indset, at det aldrig vil blive andet en udstillingsgolden, og så med jagt-golden som en lille bi-ting:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt at brugsprøve ikke siger særlig meget, min cavalier kunne så nemt som ingenting bestå :mrgreen:

Men det ville sende et signal til opdrætterne, og måske endda vække hvalpekøberes lyst til at træne med deres retriever - og måske endda gå videre til markprøver.

Det tror jeg nu ikke er tilfældet.

Krav om at hunden skal gå stabilt i åben klasse, markprøve B, for at få adgang til brugsklassen på udstilling derimod VILLE sende et signal. Og et kraftigt et af slagsen, for det er der dælme ikke nogen af dem der gør.

Og hvordan ville man definere "stabilt"? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

Så vidt jeg kan se, er der skærpet i kravet til avlsgodkendelse.

Før skulle vi have en "Good" for godkendelsen. Der var "Excellent", "Very Good" og "Good".

Nu skal vi have et "Very Good" for godkendelse men stadig med "Excellent" som bedste præmiering for hunden.

"CK" gives i konkurerence til hunde med Champ-kvalitet (Læs: de hunde dommeren vil se til bedste han/tæve)

Så jo, kravet er skærpet.

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg kan se, er der skærpet i kravet til avlsgodkendelse.

Før skulle vi have en "Good" for godkendelsen. Der var "Excellent", "Very Good" og "Good".

Nu skal vi have et "Very Good" for godkendelse men stadig med "Excellent" som bedste præmiering for hunden.

"CK" gives i konkurerence til hunde med Champ-kvalitet (Læs: de hunde dommeren vil se til bedste han/tæve)

Så jo, kravet er skærpet.

Peter

Nej, kravet er ikke skærpet.

SKK havde en fin grafik på det, men kan naturligvis ikke finde den længere. Har endda postet den på h-f før. Men kort sagt er præmieringsgraderne nu sådan:

Excellent med CK = det gamle excellent

Excellent uden CK = det gamle very good

Very good = det gamle good

Good = også mere eller mindre det gamle good

Sufficient = det gamle sufficient.

Så reglerne er som sådan ikke blevet skærpet. Og jeg er ganske sikker på, at de samme grimme hunde, der på et eller andet punkt i livet formåede at få en præmieringsgrad der gjorde dem avlsgodkendte, stadig nok skal nå at få sådan en. Og hvis ikke; så er det nok også meget godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, kravet er ikke skærpet.

SKK havde en fin grafik på det, men kan naturligvis ikke finde den længere. Har endda postet den på h-f før. Men kort sagt er præmieringsgraderne nu sådan:

Excellent med CK = det gamle excellent

Excellent uden CK = det gamle very good

Very good = det gamle good

Good = også mere eller mindre det gamle good

Sufficient = det gamle sufficient.

Så reglerne er som sådan ikke blevet skærpet. Og jeg er ganske sikker på, at de samme grimme hunde, der på et eller andet punkt i livet formåede at få en præmieringsgrad der gjorde dem avlsgodkendte, stadig nok skal nå at få sådan en. Og hvis ikke; så er det nok også meget godt.

Som du dog kan formulere det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

I den sidste ende må det blive dommeren ,der afgør om der bliver forskel.

Hvis man læser udstillingsreglementet, er det "nye" excellent det samme som det "gamle", så der er hævet een grad i præmieringen.

CK er så kommet ovenpå ved konkurrencen.

Men ellers har du ret - der bliver avlsgodkendt hunde, hvor man står og krummer tæer.

Link til indlæg
Del på andre sites