Hop til indhold

Hvad laver I på en gåtur? :-)

Gæst JulieHansen
 Share

Recommended Posts

Gæst JulieHansen

Hej alle!
:vinken:
:vinken:

Jeg har et spørgsmål, hvad plejer i at lave på en gåtur?

Går i bare, eller plejer hunden at gå løs? Leger I?

Jeg er nemlig løbet tør for idéer & synes godt det kan blive lidt kedeligt nogengange....

Link til indlæg
Del på andre sites

Morgenturen er en tur hvor hunden bare skal gøre det nødvendige, møder vi andre hunde får de lov til at hilse..

Eftermiddagsturen er helt hundens, vil han på den lille mark går vi på den lille mark, går han til bilen er et den store klostermark. Det er de to steder han kan gå løs. Det er altid andre hunde som han kan hygge sig med, så det er unødvendigt med andet.

Får han ikke nok på markerne går vi et spor eller to.

Aftenturen er lige som morgenturen

Link til indlæg
Del på andre sites

Om morgenen kommer Gracie bare i haven, og får lavet, hvad hun nu skal en 5-10 minutters tid.

Om eftermiddagen går vi tur. Hun går løs hele vejen, undtagen hvis vi går langs parkeringspladsen, ned til stierne.

Nogen gange får hun bare lov at løbe, snuse og passe sig selv hele turen, og finder jeg en god pind, kaster jeg den et par gange.:vuf:

Andre gange kalder jeg hende til mig, og vi træner, fri ved fod, stillingsskift, stå, indkald, slalom mellem mine ben, fremadseldelse rundt om et træ, gå på line på træstammer osv. i korte sekvenser. jeg har nemlig bemærket at hun tænder meget mere på lydighedstræningen, hvis det foregår på den måde. Hun er SÅ glad og stolt, når jeg roser og giver fri efter en veludført øvelse, :banan:

Nogen gange går vi hen på en legeplads, hvor hun kan springe over ting, rende igennem rør, træne balance og hvad vi ellers kan finde på. Det synes vi bwgge er sjovt.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige for tiden skifter jeg mellem at gå raske "motions-ture" i snor, og ture op på markerne hvor de løber løse. På "de løse ture" får de snust og tisset, og så løber de, sådan virkelig strækker ud. Når de er færdige med det, så træner vi lidt alt muligt. Det kan være LP-øvelser, tricks eller flatwork (agilityhandling uden forhindringer), og jeg blander det hele hip som hap. Indkalds-lege laver jeg også, hver gang vi er ude. Ellers har jeg ikke den store fantasi til at finde på nyt, og er rigtig doven til at lave næse-ting med dem... :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også jeg er enormt dårlig til at finde på nye ting.

Vi træner indkald, gå pænt ved fod, bliv siddende/liggende, balance på sten eller træstammer.

Men meget/det meste af tiden render han bare og snuser :genert:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin
Når vi går tur, er Luna løs og render og snuser og sniffer og gnasker hestepærer..

Jeg træner sjældent på tur. Vi, leger heller ikke, da vi ikke er så gode til at lege.. Og så glemmer jeg ofte at tage noget legetøj med..

Mums :mums: Den er Qiwi of Selma med på :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mums :mums: Den er Qiwi of Selma med på :banan:

Det er flipsedyret også - og de er også rigtigt lækre at rulle rundt i :rolleyes::mrgreen:

men til TS

vi går ca 20-30 minutter om morgenen hvor han lige får opdateret sladderspalter og bummelummet

- om eftermiddagen går vi, afhængig af sæsonen, 1-2 timer, hvor han får lov at grave og snuse alt det han lyster også kan vi også godt li' at løbe stærkt sammen :banan:

nogle gange begynder jeg at gå baglæns eller sidelæns et langt stykke og det synes Flipsedyret bare er lidt for mærkeligt og måske en anelse tumpet..... og det gør resten af byen sikkert også :rolleyes::klap:

Vi er i det hele taget ret gode til at fjoge rundt... men det er nu også rigtig hyggeligt at finde et sted og sidde også bare nyde duftene synes Flips :lun:

om aften tager vi endnu en runde på en halv times tid hvor han lige får laver de sidste "statusopdateringer" og får skidt af for natten :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin

Mine ture ser således ud:

Formiddags tur(arbejder om aftenen) ca 2 timer(her er de uden snor):

Her går vi altid over på engen/mosen. Går forskellige ruter hvor der er indlagt pitstop forskellige steder.

Vi har et leverpostej/torskerogn på træer sted. En masse gamle krogede træer, som de kan finde leverpostej på.

Så har vi træningsstedet her træner jeg lydighed/trick o.s.v

Mosegris marken, her graves der efter mosegrise.

Guffestedet. Et område med masser af buske, her leder de efter guf på grene.

Søgestedt. Her ligger jeg spor/graver ting ned eller et mad søg.

Og så benytter jeg muligheden, når der er en stor gren på vores vej, at lege "løb byttet op og hold det fast" Jeg spurter med grenen, som de griber fat i og rusker/holder fast.

Somme tider har jeg legetøj med, som de skal finde og bringe tilbage til mig.

Mellem disse pitstop løber de og snuser, som de lyster. Måske kan de rejse en fasan eller hare. Her "træner" jeg også indkald (med fløjte)

Eftemiddag/aften turen er forskellig fra dag til dag(meget afhængig om jeg skal arbejde):

Her træner vi agility eller går en slentre tur (det er en tur hvor der ikke forventes andet af dem, end at de går pænt) Da jeg mener, at det er sundt, de lærer at der ikke altid er knald på. Måske en tur gennem byen eller gennem gågaden.

Eller en tur i skoven/stranden. I skoven har de sporline på, men kan løbe og snuse som de lyster. Ved stranden er de løse og kan skabe sig "tossigt".

Til natten:

En tissetur. Denne tur foregår altid i nærområdet. Her kan de læse "avisen" og selv skrive et par linjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst solskin
:lol::lol:

Lige præcis hestepærer har jeg ikke så meget imod.. Så for det meste får hun lov:-D Det er jo også begrænset hvor meget hun når at få spist, før jeg når frem til hende og genner hende videre:-)

Qiwi og Selma tager gerne en "klump" i forbifarten. Det er også fint for mig.

Når vi bsøger min veninde som har heste, er det ligesom at se en flok danskere til "spis hvad du kan", de guffer indtil de brækker sig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Morgenturen er bare en trissetur. Evt. leger vi lidt, hvis jeg er i humør til det (det er jeg dog sjældent så tidligt om morgnen :lol:)...

Eftermiddagsturen er vores "primære" tur. Her træner vi, fx. dirrigering, rally, fri ved fod eller andet. Vi leger, fjoller, går balance på ting o.lign. Vi leger sjældent med andre hunde, men nogle gange går vi tur med en anden hund, så hun kan hygge og snuse med den...

Aftentur får hun for det meste kun om sommeren. Her om vinteren bliver det oftere bare indendørs aktivering og træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, jeg har lige fået fået i Ninjamor's bog. Den er virkelig inspirerende. :5up:

Vi går 2-3 ture om dagen. Hvoraf den ene er den lange tur, som delvis foregår uden snor og hvor vi laver lidt ''sjov''. Vi veksler gerne mellem (nogle gange gør vi det hele) lidt fodersøg, et par dirigeringer rundt om træer eller lygtepæle, lidt fremadsendelse og måske et par øvelser (for det meste ''blive'', ''zigzag mellem ben'', ''twiste'', ''bakke''.. (hun gider ikke sidde og dække, så hun får våd mås..), kravler på væltede træstammer og sten, hvis vi lige passerer nogle (dvs hun skal altid derhen for hun ved, at så får hun en godbid :lol:). Jeg gemmer som regel også en the-pose/ nøgle eller vi finder en kogle/ træstump som jeg gnider godt i hænderne og smidder ud i skovbunden, mens hun sidder med ryggen til. Nogle gange har vi en bold/ trækketing med. Ellers får hun lov at lege (hente, jagte, trække) med min handske.

Hvis hun render i forvejen gemmer jeg mig tit for hende (for at øve, at hun bliver og holder øje med mig). Jeg siger heller ikke noget, hvis jeg skifter retning. Jeg burde nok øve indkald lidt mere.:oops: Hun reagerer faktisk bedre på mit kropssprog. Men det må jo betyde, at hun holder godt øje med mig. :)

Når vi har snor på øver vi, at hun skal gå rigtigt rundt om lygtepælen (jeg venter på hun selv finder ud af det).

Det var vist det. :hmm:(Men jeg glæder mig til at få læst mere i Ninjamors bog og få flere ideer).

På det seneste er jeg dog blevet mere obs på, hvad Smilla har lyst til. Og prøver at gå i den retning hun gider. Indimellem viser hun mig tydeligt, at hun f.eks ikke gider ned i skoven. Specielt nu her efter sneen er væk :confused:... (Hun elsker sne). Hun har aldrig været en hund, der hoppede og dansede når jeg fandt hundesnoren frem. Så jeg må nok bare øve mig i at skære lidt ned også (tilpasse det hende)...

Link til indlæg
Del på andre sites

på halfdans morgentur står den bare på komatisning, ham og manden er trætte og stener lidt rundt, halfdan får snust og forrettet sin nødtørft. hvis vi har kødrester, får han det som et lille fodersøg. det tager som regel en halv times tid i alt.

på eftermiddagsturen går han løs, det tager 1-2 timer afhængigt af vejr osv. vi leger rigtig meget på turene. løbe-jagte-leg f.eks. og så har jeg tit noget legetøj med, som jeg kan gå og svinge lidt med, og så leger vi lidt trækkeleg el.lign. vi småløber også lidt, og så går jeg og kaster med godbidder, eller lægger dem rundt på bænke, sokler, store sten osv., og så kravler og hopper han rundt for at finde dem. vi småtræner også, men først og fremmest gakker vi rundt og pjatter. vi møder også næsten altid andre hunde, som halfdan leger eller snuser rundt med.

på aftenturen bestemmer halfdan som regel hvor vi går hen. det er bare en snuse-tissetur, med mindre han vil ned på plænen, der møder vi nogle gange nogle af hans "venner", og så får de lov at lege. det tager en halv til en hel time.

jeg elsker vores gåture :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op i er aktive. Jeg får helt dårlig samvittighed af at høre hvordan i går ture med jeres hunde på flere timer. Altså vi går én gang om dagen her når der er sne og den varer ca. 15 min. Når de så ellers skal ud, løber de rundt i haven. Det tager dog ikke andet end max. 5 min., så er det for koldt og de kommer ind. Om sommeren tager turen 1/2 time. De læser avisen og skriver selv en spalte eller to og så gør de det de skal og snuser rundt.

Men vi træner inde med dem om aftenen, enten ved aktivitets legetøj, eller Rally øvelser (vi går til træning torsdag aften). Så er vi i Water walker med dem hver 1 1/2 uge. Jeg har ikke fornemmelsen af at de mangler noget udfordring, hverken mentalt eller på motions plan.

Faktisk skal vi hver morgen lokke Molly ud på gåtur, for det er da godt nok noget der er noget overdrevet nu her når det er koldt. Hun vil allerhelst ligge og putte på skødet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogslover

Min hund går meget løs, hun er næsten kun i snor på vejene og hvor der er mange mennekser.

Vi leger tit på gåturene, men det kommer an på, hvor vi går hen.

Hvis vi går i skoven, så er der jo en del lugte og spænende ting, der skal studeres :-)

Nogle gange går vi hen til en agility bane, og det elsker hun.:-)

Hun hilser gerne på andre hunde og mennesker, hvis de altså vil:-)

Vi har det altid hyggeligt og sjovt på gåturen:-)

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du læser den, så læg mærke til en utrolig pæn pomeranianblanding, der er med på et par af billederne. :engel:

Ork, du kan tro jeg har beundret jer på hele 2 billeder. :hjerte: :klap:Jeg har også spejdet efter flere herinde fra. Jeg tror måske jeg har fundet Budda hunden på christianiabike, Splintens hunde og Frank med Lexus? (stor rød hund). :-) ....Rigtigt? Flere? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork, du kan tro jeg har beundret jer på hele 2 billeder. :hjerte: :klap:Jeg har også spejdet efter flere herinde fra. Jeg tror måske jeg har fundet Budda hunden på christianiabike, Splintens hunde og Frank med Lexus? (stor rød hund). :-) ....Rigtigt? Flere? :hmm:

Ja, det er rigtigt. Og Berner-Rikke og Møffe er med på flere af billederne. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Sammen med Splintens hunde går Lykkelivs, hun går bagest og så PIV PIV PIV er Pelle altså også med :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sammen med Splintens hunde går Lykkelivs, hun går bagest og så PIV PIV PIV er Pelle altså også med :fornaermet:

Det er et super flot billede af dig og Pelle. :lun: Der er kun det ene af Pelle, ikke?

Rikke og Møffe har jeg da også lige genkendt. :5up: Rigtig gode billeder af dem også. :hjerte:

Det er altså lidt sjovt, man sådan ''kender'' folk. :-) Hvis der er nogle i min familie/ omganskreds, der skal have hund på et tidspunkt, skal de helt sikkert have den bog. Det må være enhver hunds drømmebog. :lun:

Jeg glæder mig til at prøve at lave de der spor-ting med Smilla + grave legetøj/ godbidder ned. Det har jeg f.eks aldrig prøvet.:-) Og der er rigtig mnge gode tips til at fastholde kontakten, som jeg også skal have øvet. Og jeg er jo slet ikke færdig med at læse endnu... :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det er et super flot billede af dig og Pelle. :lun: Der er kun det ene af Pelle, ikke?

Tak, neej altzå... Alle de gule labber du ser i bogen er Pelle :o) På stenen, ved fodboldmålet, på vej ud af lågen og på tur set bagfra, gribe godbidder m.fl.

Rikke og Møffe har jeg da også lige genkendt. :5up: Rigtig gode billeder af dem også. :hjerte:

Ja de er fine

Det er altså lidt sjovt, man sådan ''kender'' folk. :-)

Jeg er også rigtig glad for at det er hunde og hundeejere jeg kender, næsten allesammeb, det gør det meget mere personligt

Hvis der er nogle i min familie/ omganskreds, der skal have hund på et tidspunkt, skal de helt sikkert have den bog. Det må være enhver hunds drømmebog. :lun:

Hvor var det sødt sagt, tak skal du have :-D

Jeg glæder mig til at prøve at lave de der spor-ting med Smilla + grave legetøj/ godbidder ned. Det har jeg f.eks aldrig prøvet.:-) Og der er rigtig mnge gode tips til at fastholde kontakten, som jeg også skal have øvet. Og jeg er jo slet ikke færdig med at læse endnu... :5up:

Jeg er rigtig glad for at have kunne være til inspiration :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites