Hop til indhold

lidt om dominans/humpen/kampen om magten


søster lagkage
 Share

Recommended Posts

vi møder jo mange hunde på vores ture, og halfdan leger, snuser og går tur med en del forskellige hunde. SÅ tit møder jeg hundeejere, der fortæller, at deres hund er alfa, og ikke accepterer andre alfa'er, og når de så vil acceptere min hund, så er det fordi, at han er underhund, han underkaster sig, så deres hund kan bestemme, og så er alt godt.

 

samtidig møder jeg så mange ejere af især unge hanhunde, som går frygteligt op i, at deres hunde har prøvet at dominere ved at humpe, allerede fra små. uhauha, de dominerer og dominerer. og når halfdan så i et anfald af kådhed/opkørthed/stress/hormoner, forsøger sig med en bestigning, SÅ er fanden løs i laksegade, sikke en dominerende hund jeg har!

 

halfdan har så lejlighedsvis en tendens til at humpe på arme/ben af folk han kender dårligt. det er primært folk, der "kører ham op" f.eks. min svigermor, der kaster med arme og ben i vild brydeleg - det kan hans stressniveau bare ikke tåle. jeg kan altid høre, når det sker, selv om jeg ikke er i rummet, for så begynder min svigermor "nej, du bestemmer ikke over mig, nej det gør du ikke, det er mig der bestemmer, det er ikke dig der bestemmer, nej det er ej".

 

åh, og så kom min kollega, en kvinde, ind, mens jeg havde halfdan med på arbejde. hans elskede hende straks, hun duftede sikkert af sin gamle jagthund. jeg havde måske nogle fordomme om hende som hundeejer. de to pjatter rundt, det er fint nok for mig, men da hun så tager sin telefon, ser halfdan lige chancen, og hopper på hendes ben. åhnej, endnu engang en dominerende møghund-historie. men min kollega var bare sådan helt "altså, de unge hunde, de er jo helt rundtossede, og kan ikke skelne noget fra noget, det hele er bare fuld fart frem og højt humør".

 

så blev jeg glad :hjerte:

 

men jeg blev også dybt overrasket. det er VIRKELIG sjældent, at jeg på mine gåture møder andre hundeejere, der ikke straks tillægger humpen dominans-kamp. og som ikke ser ALT samvær mellem hund og hund og hund og menneske som en kamp om magten. så kan man godt nogen gange føle, at der er meget stor forskel på hundeejerne herinde og hundeejerne som jeg møder til hverdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, de gamle "magtkamp" teorier lever i bedste velgående... Karla har aldrig humpet en hund eller et menneske, så den slags snakke i den sammenhæng har jeg da været forskånet for... men menneske / hund magtkampen.... ååååh, den kan man næsten ikke slippe for at høre om...

 

Heldigvis gider min hund ikke lege med de andre oppe i parken, så jeg slipper for at stå sammen med de andre hundeejere og høre på kloge teorier :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

så kan man godt nogen gange føle, at der er meget stor forskel på hundeejerne herinde og hundeejerne som jeg møder til hverdag.

 

Det ER altså også meget lærerigt at være herinde.. :5up::klap: Man får viden og erfaring fra så mange forskellige hundeejer typer..

 

Tænk hvis jeg ikke havde jer - så ville alle mine holdninger til hunde være dem, som jeg havde arvet fra min mor...:shock: - og så havde Halfdans humperi sikkert været et direkte seksuelt magtliderligt overgreb på min hund/mit ben.. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, de gamle "magtkamp" teorier lever i bedste velgående... Karla har aldrig humpet en hund eller et menneske, så den slags snakke i den sammenhæng har jeg da været forskånet for... men menneske / hund magtkampen.... ååååh, den kan man næsten ikke slippe for at høre om...

 

Heldigvis gider min hund ikke lege med de andre oppe i parken, så jeg slipper for at stå sammen med de andre hundeejere og høre på kloge teorier :mrgreen:

 

det er bare lidt svært, fordi jeg også elsker smalltalken, og jeg oplever, at min hund har meget glæde af, at han har så mange hundevenner i alle aldre og af alle typer. men det er bare så svært at tale folk efter munden, og på den anden side også lidt svært at spille klog, særligt som helt ung og jo også på mange måder uvidende nybegynder. så det gør jeg faktisk sjældent.

 

i sidste uge måtte jeg dog pille en stor dunderklumpsagtig, legeknurrende og ustyrlig 5 mdr. labradorhvalp af en lillebitte 12 ugers gravhundehvalp, der bare havde ligget på ryggen med halen mellem benene i måske et helt minut - jeg fik FRYGTELIGT skæld ud. de skulle selv finde ud af det, gravhvalpen syntes det var sjovt, den skulle nok skrige, hvis det blev for meget osv. så går man hjem med en sådan lidt :???: følelse.

 

nåja, og måske lidt fjollet, men jeg kan godt blive lidt fornærmet på min hunds vegne, når andre beskriver ham som enten usikker underhund eller dominatormonster. når nu jeg synes, at han er ingen af delene.

 

Det ER altså også meget lærerigt at være herinde.. :5up::klap: Man får viden og erfaring fra så mange forskellige hundeejer typer..

 

Tænk hvis jeg ikke havde jer - så ville alle mine holdninger til hunde være dem, som jeg havde arvet fra min mor...:shock: - og så havde Halfdans humperi sikkert været et direkte seksuelt magtliderligt overgreb på min hund/mit ben.. :stupid:

 

undskyld :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

i sidste uge måtte jeg dog pille en stor dunderklumpsagtig, legeknurrende og ustyrlig 5 mdr. labradorhvalp af en lillebitte 12 ugers gravhundehvalp, der bare havde ligget på ryggen med halen mellem benene i måske et helt minut - jeg fik FRYGTELIGT skæld ud. de skulle selv finde ud af det, gravhvalpen syntes det var sjovt, den skulle nok skrige, hvis det blev for meget osv. så går man hjem med en sådan lidt :???: følelse.

Du skal ikke et eneste øjeblik lade sådanne hundeejere få held med at give dig en dårlig følelse. Du gjorde det eneste rigtige og du fortjener i stedet STOR ros for at have modet til at handle.

 

Enhver med en smule omtanke i hovedet ville straks kunne forstå, at der er et alt for stort misforhold mellem en glad, legesyg labradorhvalp og så en langt yngre gravhundehvalp. Selvfølgelig kan de lege sammen, men denne form for leg var uheldig og blev heldigvis stoppet - for denne gang.

 

I øvrigt er det forresten fløjtende ligegyldigt, hvor fornuftig du så end er, for du kan altid være så uheldig at komme ud for uvidende hundeejere. Så tro du kun på dig selv, så længe du kender baggrunden for, hvorfor du handler som du gør. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

nåja, og måske lidt fjollet, men jeg kan godt blive lidt fornærmet på min hunds vegne, når andre beskriver ham som enten usikker underhund eller dominatormonster. når nu jeg synes, at han er ingen af delene.

 

 

 

undskyld :oops:

 

Du skal skam ikke undskylde - Otto kan skam også være rimelig ustyrlig og i andres øjne dominerende.. Så forstår udemærket din irritation over, at andre skal dømme..

 

Synes Halfdan er smuk, sød og ret sjov...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit indlæg - jeg er helt enig - og det samme er al videnskaben, så den der populær-viden - den burde være passe, men det er den ikke... Ikke alle steder - men det kommer.

 

Bare bliv ved med at sprede ordet:-)

 

jeg så ham den skrækkelige Cesar Millan i Tv en dag... Her var der en hund, der dominerede lyspletter på væggen.. altså reflekser... Jeg måbede over, at ejerne købte den vanvittige forklaring på deres hunds stereotype adfærd.

 

Men det gjorde de. Kom der en her og sagde sådan, så ville jeg smide vedkommende ud.

 

Så et andet TV program - ikke óm hunde dog, men med en meget dominant papegøje, som afbrød ejeren hele tiden.. Og plukkede sine fjer af. Hm. Ejeren fik besked på at buret hang for højt, så det skulle ned i gulvhøjde, så fuglen ikke kunne dominere sådan som nu..

 

jesus... Iegn købte ejeren den bare..

 

Nå men jeg må logge ud nu. Jeg har en super dominerende kat, der står på mit skød! Det er da dominans er det ikke? Joh det er jeg sikker på, for det har jeg selv set i tv, at det er..... :-)

 

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Tak for dit indlæg - jeg er helt enig - og det samme er al videnskaben, så den der populær-viden - den burde være passe, men det er den ikke... Ikke alle steder - men det kommer.

 

Bare bliv ved med at sprede ordet:-)

 

jeg så ham den skrækkelige Cesar Millan i Tv en dag... Her var der en hund, der dominerede lyspletter på væggen.. altså reflekser... Jeg måbede over, at ejerne købte den vanvittige forklaring på deres hunds stereotype adfærd.

 

Men det gjorde de. Kom der en her og sagde sådan, så ville jeg smide vedkommende ud.

 

Så et andet TV program - ikke óm hunde dog, men med en meget dominant papegøje, som afbrød ejeren hele tiden.. Og plukkede sine fjer af. Hm. Ejeren fik besked på at buret hang for højt, så det skulle ned i gulvhøjde, så fuglen ikke kunne dominere sådan som nu..

 

jesus... Iegn købte ejeren den bare..

 

Nå men jeg må logge ud nu. Jeg har en super dominerende kat, der står på mit skød! Det er da dominans er det ikke? Joh det er jeg sikker på, for det har jeg selv set i tv, at det er..... :-)

 

:-)

 

Det allerværste dominanstegn synes jeg godt nok er når mågerne skider på mit vasketøj :evil:

 

Større dominans findes næppe :vedikke: og så fra en fugl, men den befinder sig naturligvis også meget højere oppe end jeg, det er vel derfor!

Link til indlæg
Del på andre sites

sidst min lillebror var på besøg, sad han i sofaen, og halfdan blev angrebet af akut lillebrorkærlighed, og endte med at nærmest stå på skuldrene af ham og kysse ham i hele hovedet. hvortil min lillebror spørger, om han prøver at dominere ham - selv om han intet ved om hunde, og de ikke interesserer ham som sådan, ligger den der dominanstanke bare så indgroet. synes du, at det der virker som dominans? måtte jeg spørge, og nej, han syntes vist mest, at det virkede som glæde.

 

i øvrigt er det som om, at de positive træningsmetoder er blevet meget hurtigere udbredt, end teorierne bag - jeg kender mange hundeejere, der træner med positiv forstærkning, har hunden i sengen, og aldrig kunne drømme om vold og magt, men de mener altså stadig, at deres hund dominerer, når den f.eks. humper. eller hopper op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg er ved at være så træt af den skide dominansteori....

 

Har følgende eksempler, på menneskets stupiditet:

 

- Yorkie hvalp er til træning for første gang. Ejeren stiller sig midt i rundkredsen af meget større og "vilde" hvalpe. Yorkie reagere meget nervøst og kan ikke helt finde en udvej.... Han giver sig så til at pisse op af ejerens sko. Straks blev han udråbt som dominant og han dominerede ejeren - Så ham skulle hun vist passe på!!

 

- Hund vil ikke flytte sig fra sengen, når manden vil lægge sig. Hunden er da dominant og viser sin højere rang, ved at indtage den bedste plads i huset og konen er hundens "ejendom/tæve" :roll:

 

- Tre hunde slås, når ejeren går. Dette er fordi at ejeren er Alfa og de der efter kæmper om alfa rollen. Den hund der af ejeren bliver udnævnt som alfa, tisser over hele huset, men er samtidig den der får alvorligt klø af de to andre hunde. Ejeren mener at "alfaen" kan blive respekteret af de to andre, ved at han forskelsbehandler den og at den får fortrinsret til nogle ting ifht. de to andre - F.eks at gå først ud af døren.

 

Dette er eksempler fra den seneste uge!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ved at være så træt af den skide dominansteori....

 

Har følgende eksempler, på menneskets stupiditet:

 

- Yorkie hvalp er til træning for første gang. Ejeren stiller sig midt i rundkredsen af meget større og "vilde" hvalpe. Yorkie reagere meget nervøst og kan ikke helt finde en udvej.... Han giver sig så til at pisse op af ejerens sko. Straks blev han udråbt som dominant og han dominerede ejeren - Så ham skulle hun vist passe på!!

 

- Hund vil ikke flytte sig fra sengen, når manden vil lægge sig. Hunden er da dominant og viser sin højere rang, ved at indtage den bedste plads i huset og konen er hundens "ejendom/tæve" :roll:

 

- Tre hunde slås, når ejeren går. Dette er fordi at ejeren er Alfa og de der efter kæmper om alfa rollen. Den hund der af ejeren bliver udnævnt som alfa, tisser over hele huset, men er samtidig den der får alvorligt klø af de to andre hunde. Ejeren mener at "alfaen" kan blive respekteret af de to andre, ved at han forskelsbehandler den og at den får fortrinsret til nogle ting ifht. de to andre - F.eks at gå først ud af døren.

 

Dette er eksempler fra den seneste uge!!!!

 

ja, det er altså helt vildt. hvis de lagde alle forudforståelserne fra sig, og bare så på hunden/situationen, ville de jo se noget helt andet.

 

men hvad gør du? ok, hvis det er i en træningssituation, går jeg ud fra, at træneren opklarer misforståelserne. men hvis du, som jeg, ofte støder ind i de her misforståelser, som ærligt talt tit er tragiske for hunden, på gåture f.eks. - siger du noget? jeg er simpelthen alt for konfliktsky til at kloge mig over for fremmede :genert:

 

nogen gange siger jeg: "nå, altså når min hund gør det, så har det ikke noget med dominans at gøre så er det bare glæde/uopdragenhed/stress" eller hvad det nu er i situationen. så føler jeg lidt, at jeg kun udtaler mig om min egen hund ... af og til siger jeg også "altså min hundetræner siger jo ..." :oops: - det er mest hvis den anden part udtaler sig mere generelt om hundeadfærd/opdragelse, og jeg synes, at de er helt galt på den. det er meget svært, synes jeg. og så kan jeg godt blive lidt følsomish, og gå rundt og tænke igennem for mig selv resten af dagen, hvad jeg skulle have sagt af fabelagtige, velformulerede klogheder :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det er altså helt vildt. hvis de lagde alle forudforståelserne fra sig, og bare så på hunden/situationen, ville de jo se noget helt andet.

 

men hvad gør du? ok, hvis det er i en træningssituation, går jeg ud fra, at træneren opklarer misforståelserne. men hvis du, som jeg, ofte støder ind i de her misforståelser, som ærligt talt tit er tragiske for hunden, på gåture f.eks. - siger du noget? jeg er simpelthen alt for konfliktsky til at kloge mig over for fremmede :genert:

 

nogen gange siger jeg: "nå, altså når min hund gør det, så har det ikke noget med dominans at gøre så er det bare glæde/uopdragenhed/stress" eller hvad det nu er i situationen. så føler jeg lidt, at jeg kun udtaler mig om min egen hund ... af og til siger jeg også "altså min hundetræner siger jo ..." :oops: - det er mest hvis den anden part udtaler sig mere generelt om hundeadfærd/opdragelse, og jeg synes, at de er helt galt på den. det er meget svært, synes jeg. og så kan jeg godt blive lidt følsomish, og gå rundt og tænke igennem for mig selv resten af dagen, hvad jeg skulle have sagt af fabelagtige, velformulerede klogheder :engel:

 

Jeg synes også, at det er svært, for man har jo ikke lyst til at stå og belære/rette andre mennesker og fremstå som sådan en Kloge Åge, der tror, at hun ved bedre end alle andre. Jeg tænker også, at mange nok også ville tænke, at jeg ikke har noget at have det i, fordi jeg er relativt ung. Nu står jeg sjældent og smalltalker med fremmede mennesker på turene, for Tyson er jo ikke sådan en hund, der synes, at det er fedt, at vi bliver stående sammen med en flok fremmede hunde. Men det sker da, at vi kort står og snakker med folk, og jeg er også stødt på den der herlige snak om alfa og dominans.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sys godt nok også det er sindssygt svært at sige noget til andre :oops:

1 stk tidligere veninde der har 1 stk totalt understimuleret gravhund, når den nærmer sig hendes ansigt eller vil sove ved hendes hoved så får den en ordentlig røffel for den skal i hvert fald ikke dominerer :shock:

1 stk bekendt, hvalpen er alene hjemme ca 10 timer pr dag, bliver sjældent luftet andet end i haven, for den vil jo helst bare putte :evil: Når den så tisser i sofaen får den en ordentlig omgang for den skal ikke dominerer, derefter sker det i sengen og nu er den både forvist fra seng og sofa for den er så dominerende :megaked:

Aner ikke hvad jeg skal sige til sån nogen, for de er så sikre på deres sag at jeg nærmest får en røffel for at komme med mine dumme dumme udtalelser :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
ja, det er altså helt vildt. hvis de lagde alle forudforståelserne fra sig, og bare så på hunden/situationen, ville de jo se noget helt andet.

 

Måske.. Måske ikke :vedikke:

Tror folk kan have rigtig svært ved at forstå at en logren ikke nødvendigvis betyder at hunden er glad osv.

Men med lidt hjælp, kan man gør dem opmærksomme på småting som ændre deres syn på sagen.

 

men hvad gør du? ok, hvis det er i en træningssituation, går jeg ud fra, at træneren opklarer misforståelserne. men hvis du, som jeg, ofte støder ind i de her misforståelser, som ærligt talt tit er tragiske for hunden, på gåture f.eks. - siger du noget? jeg er simpelthen alt for konfliktsky til at kloge mig over for fremmede :genert:

 

Det er desværre heller ikke altid, at man i en træningssituation kan tage debatten, lige når folk kommer med kommentaren.

Mange gange kan man og kan forklare folk tingene rimelig nemt... I andre situationer kræver det for meget forklaring til at det kan tages med det samme, men skal gemmes til en teori time.

 

I det daglige gider jeg helt ærligt ikke bruge ret meget tid på det. Folk kloger sig jo allerede overfor mig, ved at kalde deres eller min hund dominant eller andet, som slet ikke passer.

Med nogle mennesker hvor jeg føler vi kan få en fornuftig snak om det, så tager jeg den op og snakker med folk om det.

Andre gange lader jeg folk tro hvad de vil tro, fordi det er så stort og teoretisk emne, at man nemt taber folk undervejs :vedikke:

 

nogen gange siger jeg: "nå, altså når min hund gør det, så har det ikke noget med dominans at gøre så er det bare glæde/uopdragenhed/stress" eller hvad det nu er i situationen. så føler jeg lidt, at jeg kun udtaler mig om min egen hund ... af og til siger jeg også "altså min hundetræner siger jo ..." :oops: - det er mest hvis den anden part udtaler sig mere generelt om hundeadfærd/opdragelse, og jeg synes, at de er helt galt på den. det er meget svært, synes jeg. og så kan jeg godt blive lidt følsomish, og gå rundt og tænke igennem for mig selv resten af dagen, hvad jeg skulle have sagt af fabelagtige, velformulerede klogheder :engel:

 

Det er tit en god indgangsvinkel, at man har hørt fra nogle andre, at det kan være fordi.... Så lyder man ikke selv så bedrevidende :engel::mrgreen:

Tager det nu heller ikke så tungt, hvis man skal bruge sin egen hund som eksempel - Det kan jo være at nogle husker det og i en anden situation tænker, at det måske er det samme med deres egen :vedikke:

 

Jeg skal også virkelig, virkelig tage mig selv i nakken og tage mange dybe indåndinger, når jeg støder på bestemte typer. Jeg er ved at lære at dæmpe mig... Men hvor er det bare svært og jeg kan blive helt fortvivlet på deres hunds vegne, hvis jeg ikke føler jeg kan trænge igennem til dem.

 

Men er også blevet bedre til at lægge det fra mig - For man kan altså ikke ændre alles syn på den sag på én gang. Især fordi det faktisk er temmelig kompliceret og der ligger en del teori bag, kan det være ret svært at forstå for dem der ikke har brugt tid på at sætte sig ind i det.

 

Der er den gammeldags dominansteori langt nemmere at forstå og forholde sig til. Hunden prøver at overtage magten og skal holdes nede vha. nogle meget simple midler. Længere er den ikke..... :damn:

 

Jeg synes også, at det er svært, for man har jo ikke lyst til at stå og belære/rette andre mennesker og fremstå som sådan en Kloge Åge, der tror, at hun ved bedre end alle andre. Jeg tænker også, at mange nok også ville tænke, at jeg ikke har noget at have det i, fordi jeg er relativt ung. Nu står jeg sjældent og smalltalker med fremmede mennesker på turene, for Tyson er jo ikke sådan en hund, der synes, at det er fedt, at vi bliver stående sammen med en flok fremmede hunde. Men det sker da, at vi kort står og snakker med folk, og jeg er også stødt på den der herlige snak om alfa og dominans.

 

Netop alderen kan være et problem... Vi ser det jo også herinde, hvor unge af nogle nærmest ikke har nogen som helst bemyndigelse til at udtale sig om noget som helst - De mangler jo erfaringen :roll:

 

Godt så.... Man troede også jorden var flad engang og at solen drejede rundt om jorden.

 

Det hjælper jo at have sine kilder og viden i orden - Så kan 20 års erfaring baseret på en fuldstændig forkert dominansteori skydes i jorden på få minutter. :mrgreen:

Der er dog et men... Gør man det på den måde, bliver folk oftest pisse sure og lukker fuldstændig i :engel:

Så det er kun folk jeg føler jeg kan få en god snak med, at jeg gider tage den op og fortælle et par ting som måske ikke helt stemmer overens med den gamle teori.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

For det meste lukker jeg bare orene og gaar videre. Ja, der er jo underlige mennesker alle vegne, og der er mange meninger, jeg ikke bryder mig om, og saa gaar jeg bare hofligt og taenker mit. indeni mellem siger jeg fra.

 

Man skal huske paa ikke at tage det for naert og gaa for meget op i hvad fremmede siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

For det meste lukker jeg bare orene og gaar videre. Ja, der er jo underlige mennesker alle vegne, og der er mange meninger, jeg ikke bryder mig om, og saa gaar jeg bare hofligt og taenker mit. indeni mellem siger jeg fra.

 

Man skal huske paa ikke at tage det for naert og gaa for meget op i hvad fremmede siger.

 

akja, det ville på en måde være nemmere, men jeg KAN bare med min bedste vilje ikke ignorere folk der er vildt urimelige. og det frustrerende er, at jeg ofte ikke har andet end en klar følelse af indignation at hænge min uenighed op på - ville bare ønske, at jeg vidste mere om alting, og var en bedre debattør. så ville jeg nok tage flere kampe. nu prøver jeg bare at lade det passere. men når der er "ofre" for disse opfattelser - f.eks. misforståede hunde, eller børn der efter min mening opdrages helt galt. så har jeg svært ved at ikke lade det gå mig på længe efter. faktisk kommer jeg nogen gange til at tude af frustration efter et møde med en f.eks. helt ekstremt uvidende hundeejer. det er ikke et charmerende karaktertræk, til en vis grænse har du selvfølgelig ret i, at man også må acceptere, at folk er forskellige.

 

men det trøster mig lidt at høre, at jeg ikke er den eneste, der kan have det lidt svært med at finde en grimasse der kan passe i sådanne situationer :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg sys godt nok også det er sindssygt svært at sige noget til andre :oops:

1 stk tidligere veninde der har 1 stk totalt understimuleret gravhund, når den nærmer sig hendes ansigt eller vil sove ved hendes hoved så får den en ordentlig røffel for den skal i hvert fald ikke dominerer :shock:

1 stk bekendt, hvalpen er alene hjemme ca 10 timer pr dag, bliver sjældent luftet andet end i haven, for den vil jo helst bare putte :evil: Når den så tisser i sofaen får den en ordentlig omgang for den skal ikke dominerer, derefter sker det i sengen og nu er den både forvist fra seng og sofa for den er så dominerende :megaked:

Aner ikke hvad jeg skal sige til sån nogen, for de er så sikre på deres sag at jeg nærmest får en røffel for at komme med mine dumme dumme udtalelser :oops:

 

Lån dem nogle bøger f.eks. Anders Hallgrens Alfasyndromet eller Freddy Worm Christiansens Ulve og hundes adfærd - eller find artikler på nettet til dem :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit indlæg - jeg er helt enig - og det samme er al videnskaben, så den der populær-viden - den burde være passe, men det er den ikke... Ikke alle steder - men det kommer.

 

Bare bliv ved med at sprede ordet:-)

 

jeg så ham den skrækkelige Cesar Millan i Tv en dag... Her var der en hund, der dominerede lyspletter på væggen.. altså reflekser... Jeg måbede over, at ejerne købte den vanvittige forklaring på deres hunds stereotype adfærd.

 

Men det gjorde de. Kom der en her og sagde sådan, så ville jeg smide vedkommende ud.

 

Så et andet TV program - ikke óm hunde dog, men med en meget dominant papegøje, som afbrød ejeren hele tiden.. Og plukkede sine fjer af. Hm. Ejeren fik besked på at buret hang for højt, så det skulle ned i gulvhøjde, så fuglen ikke kunne dominere sådan som nu..

 

jesus... Iegn købte ejeren den bare..

 

Nå men jeg må logge ud nu. Jeg har en super dominerende kat, der står på mit skød! Det er da dominans er det ikke? Joh det er jeg sikker på, for det har jeg selv set i tv, at det er..... :-)

 

:-)

Det er en god ide at trykke på "citer" når du svarer en bestemt.På den måde bliver alting lidt mere gennemskueligt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...