Hop til indhold

Bliver sgu så gal..!


Tine1
 Share

Recommended Posts

Ja - jeg havde ellers lovet mig selv ikke at udstille Ottos opdrætter herinde, men jeg har altså lige brug for at komme ud med noget...

 

Jeg er bare så utilfreds* (*pænt ord for noget meget grimmere - I kan selv vælge et)..!!

 

Synes bare, at det er bøvl efter bøvl... Han blev først vaccineret, da han var 10 uger... Jeg fik aldrig besked om, at halvdelen af kuldet døde. Jeg har først modtaget hans stambog i forgårs - næsten 6 mdr efter jeg fik ham hjem.. Hun nægter at acceptere, at Otto har en pelsfejl - og mener vist, at det kan kureres med olie... indenfor 2-3 år.. Og sidste nyt er, at hun nu påstår, at Otto ikke har PL..?!?! Hvad fanden er han så lige blevet opereret for, tænker jeg..???

 

Ottos PL blev udløst af et traume, men det "raske" ben er også løst - og har samme knogledeformationer som det opererede.. Han har dog ingen gener fra det, som det ser ud nu..

 

Før hans knæ røg og da jeg kun viste noget om pelsfejlen og de 3 døde hvalpe fra hans kuld, skrev jeg til hende og søgte om refusion, da han ikke bør bruges til avl - og udover at hun selvfølgelig afviste enhver anklage, havde hun adresseret mailen "til Ottos fortvivlede mor" - kun lidt nedladende.

 

Jeg har for længst vinket farvel til refusion eller hjælp til operationsudgifterne, men hun bør sgu da i det mindste respektere racen og acceptere, at en af hendes hvalpe ikke er "faldet helt heldigt ud"..?!? Eller er det bare mig..??

 

Der har før været debatter herinde om, hvad der er bedst "stambogshunde eller blandingshunde" - og sådan noget her får mig da seriøst til at ændre min holdning... Det er sgu da bare noget hø med sådan noget kennel noget..!!

 

(Undskylder grimt sprog, urimelige anklager og grimme genereliseringer...:damn:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke jeg forstår, hvorfor det ender ud i en blanding vs. stambog tanke?

 

Hvilken stambogsførende organisation er din opdrætter organiseret i, og har du henvendt dig til dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Ærgelige oplevelser du har haft må man sige.. Synes det er ærgeligt at nogen mennesker er så skruppelløse i deres avl, de ødelægger det for alle dem som sætter en ære i at avle nogle gode og sunde hunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke jeg forstår, hvorfor det ender ud i en blanding vs. stambog tanke?

 

Hvilken stambogsførende organisation er din opdrætter organiseret i, og har du henvendt dig til dem?

 

Det jeg mener med stambog vs. blanding er bare, at hvis du køber en blandingshvalp til f.eks. 4000 rimelig kroner gennem den blå avis eller sådan noget - så får du hvad du betaler for = "en lykkepose" ...

 

Som førstegangshundejer, har jeg købt en hund hos en kennel for at føle mig sikker på, hvad jeg får - og jeg føler ikke, at jeg har fået, hvad jeg har betalt de ekstra mange tusind kroner for.

 

Jeg har kontaktet DKK (dog ikke juristen), som ikke umiddelbart mener, at jeg har krav på refusion, da det først er fornyligt at man er begyndt at screene for PL.. Og som jeg har skrevet i mit første indlæg, så har jeg også opgivet den tanke.. Det der irriterer mig er bare, at hun fuldstændigt negligerer mine henvendelser og min dyrlæges vurdering af Otto.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg mener med stambog vs. blanding er bare, at hvis du køber en blandingshvalp til f.eks. 4000 rimelig kroner gennem den blå avis eller sådan noget - så får du hvad du betaler for = "en lykkepose" ...

 

Som førstegangshundejer, har jeg købt en hund hos en kennel for at føle mig sikker på, hvad jeg får - og jeg føler ikke, at jeg har fået, hvad jeg har betalt de ekstra mange tusind kroner for.

 

Jeg har kontaktet DKK (dog ikke juristen), som ikke umiddelbart mener, at jeg har krav på refusion, da det først er fornyligt at man er begyndt at screene for PL.. Og som jeg har skrevet i mit første indlæg, så har jeg også opgivet den tanke.. Det der irriterer mig er bare, at hun fuldstændigt negligerer mine henvendelser og min dyrlæges vurdering af Otto.

 

Jeg synes du skal kontakt DKK igen. Det kan godt være at du ikke kan få refusion, men du skal som minimum gøre opmærksom på de problemer du har haft med opdrætter. Så de har dine oplevelser in mente, hvis de senere skulle opleve problemer med vedkommende.

 

Sådan lige mht stamtavlen, så er det jo købers egen pligt at tjekke sundheden hos forældredyrene, såfremt der ikke stilles krav til sundhed fra stambogsførende klub.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv. :???: :ae:

 

Jeg tænker, at det, du i virkeligheden er mest sur over, er, at hun bare affejer/underkender dig og dine oplevelser? Altså, i og med at hun siger, at han ikke har pelsfejl, ikke har PL osv. Det ville jeg sgu også blive sur over, for det er jo nærmest at påstå, at du lyver - og i hvert fald at antyde, at du er lidt hysterisk. :evil:

 

Om du burde have refusion eller ej aner jeg intet om, men mon ikke også, du ville være ligeglad med det, hvis hun tog dig lidt mere seriøst og anerkendte, at der altså er nogle problemer med den hvalp, hun har avlet?

 

Og det er imo IKKE ok, at hun ikke fortalte dig, at halvdelen af kuldet døde, og at du først nu har fået Ottos stambog!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at hvis man vil sikre sig en hund, der opfylder alle racens krav, såvel exteriør (udseende), pelskvalitet,standartstørrelse, ingen genetiske sygdomme,ingen tandfejl efter tandskift osv, må man købe hos en opdrætter, der vil/tør sælge hvalpen som udstilling/avlshund. Altså krav om , at den udvokset opfylder disse krav. Dette giver som regel , hvis hunden ikke opfylder dette , en ny hvalp uden beregning. Hvis altså dette er aftalt.Eller evt aftalt, at man får refunderet .

En sådan hvalp koster så en del mere end den gængse normalpris.

Alle også de seriøse, kan ved parringer komme ud for at hvalpene ikke bliver som forventet. Eller bar enogle af dem.

Men ikke en undskyldning for, ikke at tage tråden op, når en køber henvender sig med et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

tine, jeg forstår godt din skuffelse. som ulla siger kan man jo ikke være garanteret imod fejl, når man køber en 8 ugers hvalp, men når opdrætter bevidst har undladt at fortælle om fejl ved otto, synes jeg, at det vidner om ret dårlig moral. så vidt jeg har forstået, har opdrætter haft en formodning om ottos pelsfejl siden han var helt lille? det burde man selvfølgelig oplyse, og da særligt til en køber der lufter et ønske om at forsøge sig med en avlsgodkendelse.

 

fejl der dukker op kan opdrætter og køber jo ikke hundrede procent gardere sig imod - det være sig pl, bidfejl, eksteriørfejl osv. men man ønsker selvfølgelig, at ens opdrætter er interesseret i disse fejl, og at man (særligt når det drejer sig om noget potentielt alvorligt som pl) har indtryk af, at opdrætter tager konsekvensen, rent avlsmæssigt, eller i hvert fald undersøger, om det bør have konsekvenser. frem for at "feje det ind under gulvtæppet" eller lige frem nægte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår dig så godt, for mig ville refusionen være det mindste, tænk at ignorere pelsfejl og knæ, det værste er, hvis det heller ikke bliver brugt til at forbedre opdrættet :cry:

 

Jeg ville klart kontakte DKK og gøre opmærksom på din utilfredshed, måske du ikke får noget ud af det, men når der er 10 af din slags, kan det være racen vinder ved det :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv. :???: :ae:

 

Jeg tænker, at det, du i virkeligheden er mest sur over, er, at hun bare affejer/underkender dig og dine oplevelser? Altså, i og med at hun siger, at han ikke har pelsfejl, ikke har PL osv. Det ville jeg sgu også blive sur over, for det er jo nærmest at påstå, at du lyver - og i hvert fald at antyde, at du er lidt hysterisk. :evil:

 

Om du burde have refusion eller ej aner jeg intet om, men mon ikke også, du ville være ligeglad med det, hvis hun tog dig lidt mere seriøst og anerkendte, at der altså er nogle problemer med den hvalp, hun har avlet?

 

Og det er imo IKKE ok, at hun ikke fortalte dig, at halvdelen af kuldet døde, og at du først nu har fået Ottos stambog!

 

Det er lige præcist hendes affejende holdning til det hele, der gør mig sur.. Synes hendes opførsel er uden respekt for mig og for racen..

 

Jeg tror at hvis man vil sikre sig en hund, der opfylder alle racens krav, såvel exteriør (udseende), pelskvalitet,standartstørrelse, ingen genetiske sygdomme,ingen tandfejl efter tandskift osv, må man købe hos en opdrætter, der vil/tør sælge hvalpen som udstilling/avlshund. Altså krav om , at den udvokset opfylder disse krav. Dette giver som regel , hvis hunden ikke opfylder dette , en ny hvalp uden beregning. Hvis altså dette er aftalt.Eller evt aftalt, at man får refunderet .

En sådan hvalp koster så en del mere end den gængse normalpris.

Alle også de seriøse, kan ved parringer komme ud for at hvalpene ikke bliver som forventet. Eller bar enogle af dem.

Men ikke en undskyldning for, ikke at tage tråden op, når en køber henvender sig med et problem.

 

Otto er købt som familiehund, selvom tanken om avl og udstilling var fristende, da man blev grebet af den skønne race. Jeg har aldrig haft en forventning om, at en opdrætter skulle garantere en perfekt hund voksen hund, men her synes jeg nu, at der er tale om fejl, som påvirker os meget.. F.eks. er Otto endt ud med at være lang og kortbenet - racen skulle være kvadratisk, men det kan man bestemt ikke kalde ham.. Det ville jeg aldrig brokke mig over - for det har ingen forringelse af hans kvalitet som familiehund.

 

Fatter hellerikke lige den med stambog, For DKK hvalpe skal stambogen følge hvalpen/hunden, og kun måske i tilfælde med afbetaling kan den holdes tilbage. Men meget få opdrættere gør denne ordning.

 

I dette tilfælde var det hendes dyrlæge, der ikke havde sendt nogle papirer ind til DKK - Har både rykket hende og hendes dyrlæge flere gange, men der skete først noget i sagen, da jeg fik DKK til at kontakte hende. Heller ikke der reagerede hun på mine henvendelser.

 

tine, jeg forstår godt din skuffelse. som ulla siger kan man jo ikke være garanteret imod fejl, når man køber en 8 ugers hvalp, men når opdrætter bevidst har undladt at fortælle om fejl ved otto, synes jeg, at det vidner om ret dårlig moral. så vidt jeg har forstået, har opdrætter haft en formodning om ottos pelsfejl siden han var helt lille? det burde man selvfølgelig oplyse, og da særligt til en køber der lufter et ønske om at forsøge sig med en avlsgodkendelse.

 

fejl der dukker op kan opdrætter og køber jo ikke hundrede procent gardere sig imod - det være sig pl, bidfejl, eksteriørfejl osv. men man ønsker selvfølgelig, at ens opdrætter er interesseret i disse fejl, og at man (særligt når det drejer sig om noget potentielt alvorligt som pl) har indtryk af, at opdrætter tager konsekvensen, rent avlsmæssigt, eller i hvert fald undersøger, om det bør have konsekvenser. frem for at "feje det ind under gulvtæppet" eller lige frem nægte.

 

Lige mht til pelsfejlen, så hun vist fået fortalt fra andre, at hvalpene havde pelsfejl fra de var helt små - men hun tror ikke selv på det at de har det.. og derfor har hun ikke informeret mig om det.. Hun ser sine hunde og hvalpe som perfekte og fejlfri og ingen kan vist overbevise hende om noget andet.

 

Jeg har skrevet til hende, at jeg ikke forventer refusion - men at hun bør acceptere facts, respektere racen og få sine hunde PL screenet, finde andre avlslinjer eller hvad man nu gør for at undgå historien gentager sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Jeg tror at hvis man vil sikre sig en hund, der opfylder alle racens krav, såvel exteriør (udseende), pelskvalitet,standartstørrelse, ingen genetiske sygdomme,ingen tandfejl efter tandskift osv, må man købe hos en opdrætter, der vil/tør sælge hvalpen som udstilling/avlshund. Altså krav om , at den udvokset opfylder disse krav. Dette giver som regel , hvis hunden ikke opfylder dette , en ny hvalp uden beregning. Hvis altså dette er aftalt.Eller evt aftalt, at man får refunderet .

En sådan hvalp koster så en del mere end den gængse normalpris.

Alle også de seriøse, kan ved parringer komme ud for at hvalpene ikke bliver som forventet. Eller bar enogle af dem.

Men ikke en undskyldning for, ikke at tage tråden op, når en køber henvender sig med et problem.

 

Ja, jeg er helt enig:5up:

 

Vil lige tilfoje at jeg kobte fra en top kennel, og der fik jeg forst hendes papirer da hun var 6 mdr. gammel. Det var da lidt irriterende, men ikke noget alvorligt, synes jeg.

 

Desuden indformerede min opdraetter mig at selv ud af multi ch. linier kan der komme 'grimme' hvalpe.;-)

Desuden bor man som kober virkelig selv goere sit for at sorge for at man kober fra et anerkendt sted og ikke saette sit lid til nogen paa baggrund af ordet 'kennel'.

 

Jeg ville nok klage min nod til DKK at denne kennel ikke avler efter standarden, hvis der har vaeret gentagne problemer med dennes hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå at du er vred!

jeg synes ikke det er ok at hun ikke fortalte dig om pelsfejlen og de døde søskende. og jeg synes da slet ikke at det er ok at hun siger det ikke passer og er nedladende.

Og angående PL så forstår jeg da slet ikke at hun afviser det. Ingen opdrætter ønsker da at lave fejl, men det er levende materiale vi har med at gøre.. Man kan ikke forudse fejlene men man kan gøre noget ved dem.

Man kan da altid starte med at sige at de 2 forældredyr ikke skal bruges sammen mere. Eller på den samme linje igen.

Og det kan da godt være at hun ikke skal give resusion (selvom jeg ikke kan tro det er rigtigt. Købeloven gælder da uanset hvad du har købt hunden som.. Du kan ikke få en anden, men i og med at varen er defekt skal den da repareres? Og lige meget hvad så er det da god opdrætteretik at tilbyde en resusion for en fejl på en hvalp.

 

Mht stamtavlen så er det jeg oplever hver eneste gang at hvis jeg vælger min dyrlæge fremfor DKKs idmærker så "sylter" de min sag.. Og jeg må sende papirer ind op til flere gange. Jeg har flere gange oplevet at stambøgerne først er kommet når hvalpene er næsten et år..Selvom deres DKK nr blev frigivet allerede kort efter de var 3 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg er helt enig:5up:

 

Vil lige tilfoje at jeg kobte fra en top kennel, og der fik jeg forst hendes papirer da hun var 6 mdr. gammel. Det var da lidt irriterende, men ikke noget alvorligt, synes jeg.

 

Desuden indformerede min opdraetter mig at selv ud af multi ch. linier kan der komme 'grimme' hvalpe.;-)

Desuden bor man som kober virkelig selv goere sit for at sorge for at man kober fra et anerkendt sted og ikke saette sit lid til nogen paa baggrund af ordet 'kennel'.

 

Jeg ville nok klage min nod til DKK at denne kennel ikke avler efter standarden, hvis der har vaeret gentagne problemer med dennes hunde.

 

Det med stambogen betragter jeg nu heller ikke som værende alvorligt. Jeg har bare været fælt irriteret over, at hun ikke reagerer på mine henvendelser.

Den mere alvorlige er, at hun benæger, at Otto har PL, selvom jeg lige har betalt 15.000 for at få ham opereret for det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix

Jeg kan også udemærket godt forstå din frustration over opdrætter :evil:.

 

Det er muligt hun ikke vil give refusion, men at feje sådan nogle problemer ind under tæppet og ikke tage sit ansvar som opdrætter alvorligt, det er total mangel på respekt både for otto, dig, fremtidige hvalpekøbere og ikke mindst racen :(.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maria Hjort

Sikke en kedelig situation :(

 

Jeg har selv stået i samme situation med PL med min første tæve og det førte også til mange frustrationer og korrespondance mellem opdrætter og os.

 

Faktum er at du iflg købeloven HAR krav på refusion på halvdelen af købsprisen hvis hunden har patella luxation - uanset om der først er opstartet screening nu.

 

Du skal have fat i DKK juristen! (omend det nærmest er umuligt).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at hvis man vil sikre sig en hund, der opfylder alle racens krav, såvel exteriør (udseende), pelskvalitet,standartstørrelse, ingen genetiske sygdomme,ingen tandfejl efter tandskift osv, må man købe hos en opdrætter, der vil/tør sælge hvalpen som udstilling/avlshund. Altså krav om , at den udvokset opfylder disse krav. Dette giver som regel , hvis hunden ikke opfylder dette , en ny hvalp uden beregning. Hvis altså dette er aftalt.Eller evt aftalt, at man får refunderet .

En sådan hvalp koster så en del mere end den gængse normalpris.

Alle også de seriøse, kan ved parringer komme ud for at hvalpene ikke bliver som forventet. Eller bar enogle af dem.

Men ikke en undskyldning for, ikke at tage tråden op, når en køber henvender sig med et problem.

 

Ikke nødvendigvis dyrer :engel:

 

Jacki er købt som familie- OG brugshund med garanti for, at hun skal kunne avlsgodkendes/avlskåres i DKK/schæferhundeklubben - dette har jeg helt præcis givet NUL kroner for :lol:

 

Kan hun ikke det, hvilket hun ikke kan pga. bløde ører, har jeg krav på ny hvalp alternativt et nedslag i prisen :-D Hvilket jeg IKKE vil gøre brug af, hun er lige god, bløde ører eller ej :hjerte:

 

Men jeg forstår godt TS' frustration :???:

 

Da Bondo blev aflivet kun 19 mdr. gammel grundet usikkerhed, en usikkerhed der går igen i mindre grad i en kuldsøster samt mindst 1 halvsøster, modtog jeg én kort mail fra opdrætter. Jeg kunnet have leveret ham tilbage til opdrætter og fået alle pengene igen, men det ville jeg ikke byde MIN hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik jo også refunderet 50% af købsprisen. Har kennelen kennelmærke? Hvor lang tid har du haft Otto? Det første halve år efter købstidspunktet er det sælger der bærer bevisbyrden for at Otto ikke var ''defekt'' på overdragelsestidspunktet. Derefter er det dig (dvs du skal have dyrlægen til at sige, at lidelsen højst sandsynlig er arvelig og at han må have været ''defekt'' da du fik ham).

 

Det er rigtig svært at komme igennem til Juristen, men du må bare hænge i røret. De er rigtig søde til at hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Købeloven

 

Derimod er det altid en mangel, hvis hunden har fejl, som generer eller måske ligefrem invaliderer den.

 

 

En mangel skal kunne føres tilbage til opdrætteren, som regel enten som noget arveligt eller noget medfødt. Opdrætteren er ansvarlig, selv om han eller hun ikke kendte til manglen på købstidspunktet (skjulte fejl). På den anden side må køber selv bære ansvaret

 

Jeg siger stadig du skal kontakte Juristen eller Forbrugerklagenævnet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Det med stambogen betragter jeg nu heller ikke som værende alvorligt. Jeg har bare været fælt irriteret over, at hun ikke reagerer på mine henvendelser.

Den mere alvorlige er, at hun benæger, at Otto har PL, selvom jeg lige har betalt 15.000 for at få ham opereret for det..

 

ja, det ville jeg ogsaa vaere:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har før været debatter herinde om, hvad der er bedst "stambogshunde eller blandingshunde" - og sådan noget her får mig da seriøst til at ændre min holdning... Det er sgu da bare noget hø med sådan noget kennel noget..!!

 

Ja jeg, som mk101, kan heller ikke lige forstå dén dér.

 

En stambog er et selektionsredskab, ikke en garanti.

Bruger man den ikke INDEN man køber hvalpen, kunne man lige så godt have købt uden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik jo også refunderet 50% af købsprisen. Har kennelen kennelmærke? Hvor lang tid har du haft Otto? Det første halve år efter købstidspunktet er det sælger der bærer bevisbyrden for at Otto ikke var ''defekt'' på overdragelsestidspunktet. Derefter er det dig (dvs du skal have dyrlægen til at sige, at lidelsen højst sandsynlig er arvelig og at han må have været ''defekt'' da du fik ham).

 

Det er rigtig svært at komme igennem til Juristen, men du må bare hænge i røret. De er rigtig søde til at hjælpe.

 

Jeg har haft ham siden 23. juli - dvs. 7½ md.

 

Må lige prøve at få fat i hende juristen i næste uge...

 

Ja jeg, som mk101, kan heller ikke lige forstå dén dér.

 

En stambog er et selektionsredskab, ikke en garanti.

Bruger man den ikke INDEN man køber hvalpen, kunne man lige så godt have købt uden.

 

Ja - det er så det, som jeg har fundet ud af nu...

 

Måske er meget af det her almen viden for jer - men når man som usikker førstegangshundekøber, står på det kæmpe marked med arvelige lidelser, ulovlige hunde, 1000 vis af forskellige hundetemperamenter, socialiseringsformer osv og skal vælge sin første lille hund, så er det de - af de forskellige "kennelorganisationer" - anerkendte kenneler man henvender sig til for at være sikker på, at man ved, hvad man som køber får med hjem.

 

Når man som opdrætter står overfor en intetvidende type som mig, så må det et eller andet sted også være hans/hendes ansvar at forklare om sagens natur.. fremfor at sælge racen som et enkelt individ, hvor sind, udseende, temperament osv. ens for alle hunde af den specifikke race.

 

(EDIT: Jeg vidste selvfølgelig godt før jeg købte Otto, at alle hunde udvikler sig forskelligt både i forhold til udseende og temperament... Gjorde vist lige mig selv en del dummere, end jeg egentlig er... Håber budskabet kom frem alligevel)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...