Hop til indhold

Den race vil jeg bare IKKE eje...


Gæst Lusen
 Share

Recommended Posts

Jeg synes, at mange terriers og mynder er skønne hund

 

Siger hende, der gav mig klar besked om bull terrier og azawakh :klap:

 

Ingen spidshunde - de er for spejdere, der foretrækker biwuak fremfor Marriot, motion fremfor sofa, kulde fremfor sol og strand

Ingen hyrdehunde - får det dårligt, når de kryber

Ingen korte snuder - har forsøgt at kvæle manden med en pude, når han snorker, tør ikke tænke på en snorkende hund :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 152
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Siger hende, der gav mig klar besked om bull terrier og azawakh :klap:

 

Ingen spidshunde - de er for spejdere, der foretrækker biwuak fremfor Marriot, motion fremfor sofa, kulde fremfor sol og strand

Ingen hyrdehunde - får det dårligt, når de kryber

Ingen korte snuder - har forsøgt at kvæle manden med en pude, når han snorker, tør ikke tænke på en snorkende hund :shock:

 

Du er sjov :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ja jeg tør simpelthen ikke skrive hvilken hunderacer jeg aldrig vil eje.

 

Jeg vil dog gerne fortælle hvilken jeg tidligere har sagt jeg aldrig vil eje.

Generelt: sagt af undertegnet for 5 år siden. "jeg vil aldrig eje en hanhund igen, de er løbske hele året, og udenfor pædagoisk rækkevide"

For 1 år siden " jeg skal aldrig igen overtage andres uduelige køtere, jeg vil selv præge dem og gider ikke kæmpe kampe, som skulle være kæmpet for 2 år siden "

Om racer, sagt af undertegnet " jeg skal aldrig have en border collie, de stresser, opføre sig som om de får bank hver dag og bider andre hunde så snart de får lejlighed til det"

" jeg skal aldrig have en retriever, de er lalleglade savlende idioter der opføre sig som om tilfældige forbipasserede er deres alle bedste venner og de tror at alle andre hunde er skabt til at lege med dem"

 

Alle disse ting er udtalt af en inkonsekvent rablende galt idiot som har en t-shirt hvorpå der stå " livet er for kort til sort- hvide border collier" den t-shirt vil jeg tage på når jeg i denne weekend skal deltage til stævne i Ålborg med den en af mine 8 hanhunde. Hunden jeg skal deltage med er en sort/ hvid border c, en ud af tre jeg har erhvervet mig, hvoraf de to var 3 år gamle inden jeg overtog dem. Når vi køre hjem fra stævnet så finder vi en sø og træner vores Golden retriever i, så han forhåbentlig er klar til markprøve i næste weekend

 

Så med mindre min næste bil tangere en lastvogn så tør jeg ikke udtale mig om hvilke hunde jeg ikke vil eje

 

SUPER indlæg :klap::klap:

 

En gravhund kræver formodentlig (afhængig af individet) mere at få til at gennemføre et givent program end en border. Men min erfaring er, at det kræver samme mængde træning at få en coton til at gå et kl.1 program som det gør med en bc. Forskellen på racerne kommer først rigtig til udtryk når man kommer op i de svære klasser. Tilgengæld kan man meget nemt komme til at lave flere fejl med en hyrdehund, hvor mange andre racer er mere "tilgivende".

 

Nå, men det var jo heller ikke emnet for tråden det her. Måske emnet skal have sin egen tråd?!

 

Som ts må jeg indrømme at jeg nyder at en tråd udvikler sig :5up: alle indlæg er jo udsprunget af netop overskriften i tråden .. så helt okay med mig :blink:

 

Du ved godt at en "retriever" er 5 forskellige racer, ikk?:engel::engel: Bla. labradoren:engel:

 

Men derudover... Så er der mange racer, jeg ikke kommer til at eje. En Chinese Crested ganske enkelt fordi den er ulækker at røre ved og meget lidt køn..

 

Mange racer synes jeg er grimme og andre igen er bare for meget til mig..

 

Men der er så mange, at jeg ikke orker at sidde og nævne dem her:-D

 

Jow jow... men stadig så ser jeg ikke mig selv med en af dem... mine 11 år med en Flatte var 11 skønne men meget livlige/hvalpede år :slem:

 

Må lige tilføje en race mere til min "nej tak" liste, hårløse, jeg ville ikke kunne klare at skulle se på et rystende espeløv hele tiden når jeg om vinteren går i stalden eller skal ned over markerne for at tjekke hegn, derimod er min chi-blanding med i fuld fart og hun er heldigvis ikke skrøbelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Video???

Vil gerne se vidunderet :klap:

 

Her er de til Nordisk Mesterskab i december, hvor de fik en individuel 3. plads. De stillede op med et ret nyt program, som ikke var 100 % afpudset, og der var nerver på, så der er nogle kiks undervejs. Men de gør det stadig godt. :5up:

 

[media]

[/media]

 

Her er deres gamle program, som de bl.a. var til VM med i sommer. Heller ikke det bedste, jeg har set dem udføre det program, men stadig super charmerende. :-D

 

[media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites

Kæresten vil allerhelst have en Beagle men det vil jeg ikke da den er alt for klog til mig, så hellere Aussies dem kan jeg da manipulere en del med :engel::genert:

 

Er mest til hyrdehunde men der er mange border collier jeg ikke vil eje, og hvis jeg skulle eje en så skulle det være udstillingslinier da mange af de andre simpelthen er for grimme :oops:

 

For små hunde er heller ikke mig for stress af at høre deres små potere klikke hen af gulvet, men en chinese crested ku godt gå an simpelthen fordi jeg synes de er chamerende ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skrev jeg ikke om de ekstreme racer for at skabe lige præcis den debat, den har vi vist haft et par gange før. Men bare for at fortælle om "den anden side", jeg kender faktisk ingen bulldogs, som ikke lever et normalt liv, men måske er jeg bare heldig :genert:.

 

Der kan jo også være andre grunde end lige etiske omkring helbredet som gør at folk ikke vil vælge din race ;-)

 

Jeg vil f.eks. ikke have en race som ikke selv kan holde sig ren eller savler, hvilket vel gælder for de fleste racer med rynker og "hænge" mund :-D

 

Ellers kender jeg ikke så meget til bulldogs, men er da glad for at høre hvis det i mange tilfælde ikke er sandt at de ikke kan føde selv, trække vejret osv. som man høre :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

SKON traad!:-D

 

Uha, altsaa nu har jeg vaeret frivillig paa internat i en del aar, og der, modte jeg en MASSE racer, som jeg umiddelbart ikke synes om, men naar man moder disse racer, ansigt til ansigt, som en individuel hund, paa specielt et internat, saa er det meget muligt jeg vil eje saadan en race, pga. individet bag.

 

F.eks var det saadan jeg valgte vores hund Nemo - Aldrig skulle jeg have cocker spaniel: for det forste har jeg faaet indprintet hvor sygelige og adfaerdsvanskelige racen kan vaere, og saa er det en lille hund - jeg er mest til de lidt storre. Det var 9 aar siden jeg modte Nemo paa internat, paa trods af, at jeg ledte mest efter en aflagt afghansk mynde...

 

Saa paa det grundlag, er jeg faktisk aaben for alle racer, jeg har 'fordomme' imod.

 

 

ALT ved den Afghanske mynde hund har altid fascineret mig. Ingen anden race, formaar at komme op paa dens niveau, synes jeg, fordi den passer mit temperament og personlighed saa godt.

 

Border Collien har jeg aldrig rigtig haft mod paa. Ikke fordi der er noget i vejen med den. Den er muligvis FOR arbejdsklog til mig. Jeg vil helst ikke have en hund der skal aktiveres hele tiden, fordi den er saa fantastisk til saa mange ting, og har et utroligt beundringsvaerdigt energi niveau til at blive ved og ved.

Og saa bryder jeg mig umiddelbart ikke om at blive 'hyrdet' eller at mit barn bliver hyrdet.

 

Jeg kan heller ikke fordrage racer, der elsker at go, savler, eller som faelder i mit hjem.

 

Men falder jeg for individet, saa er det faktisk meget muligt man ser mig som lykkelig hundeejer i fremtiden af en bordercollie, yappende terrier, eller savlende boxer:mrgreen:.

thumbnail.aspx?q=525430172739&id=089cbfdd1dd7ae524fdd5fbd5bf09ae3&url=http%3a%2f%2fwww.theboxerdogblog.com%2fwp-content%2fuploads%2f2009%2f03%2fboxer-pups-4.jpgthumbnail.aspx?q=817595952866&id=847d2092862d8678337241112c881657&url=http%3a%2f%2fbrendonbouzard.com%2fblog%2fwp-content%2fuploads%2f2009%2f12%2fScottish-Terrier-1-800x600.jpgthumbnail.aspx?q=562024809766&id=55bbc4d99e6f562b7b17156869355441&url=http%3a%2f%2fupload.wikimedia.org%2fwikipedia%2fcommons%2fd%2fd7%2fBorder_collie_blue_merle_879.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det ikke var pga dumme pelsdyrallergi, så var der faktisk ikke nogle racer jeg slet ikke havde lyst til at eje. :hjerte: Når det så er sagt, så ville jeg være påpasselig med 'modehundene' pga deres skavanker. :cry:

 

Mht udseende så har jeg f.eks ændret mening fra oprindeligt bedst at kunne lide de ultra korthårede (som den gravhund vi har haft) til idag at foretrække semi-langhåret med lidt tunge ører... :engel: Så det ændrer sig hele tiden...

 

Og når man kan klikkertræne en kat, så kan man vel også klikkertræne og arbejde med en hvilket som helst hund? :vedikke: Og desto større er sejren, når det lykkes!!... :-D

 

- Er enig med Aina, det er da for sejt at vinde med en helt utraditionel agilityhund som en gravhund!! Alle snakker om den, fordi den virkelig skiller sig ud fra mængden af sheltier og pudler og bordere... Men hvis man har et brændende ønske om en agilityhund og man ved, det bare liiige er det man vil, så ville det nok være synd at vælge en gravhund, for man kunne jo blive slemt skuffet. :blink:

 

Og korvis der dyrkede lydighed på højt plan med sin gamle cuton - det kan jeg da heller ikke lade være med at bide mærke i. :lun: Havde det været en af hendes bordere havde jeg nok set dem som mere naturligt? :vedikke: :blink: Så at klare sig godt med utraditionelle racer kan vel også være lidt af en drøm? :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Her er de til Nordisk Mesterskab i december, hvor de fik en individuel 3. plads. De stillede op med et ret nyt program, som ikke var 100 % afpudset, og der var nerver på, så der er nogle kiks undervejs. Men de gør det stadig godt. :5up:

 

[media]

[/media]

Her er deres gamle program, som de bl.a. var til VM med i sommer. Heller ikke det bedste, jeg har set dem udføre det program, men stadig super charmerende. :-D

 

[media]

[/media]

 

Hold da kæft hvor er de seje :shock:

 

Sikke en gejst og førefokus - Det er simpelthen vidunderligt at se på!!:klap:

 

Ja, der er da nogle små kiks, men hold da op hvor er jeg imponeret - Og det er fuldstændig surrealistisk at se en gravhund med SÅ stor bagpartskontrol. :5up:

 

Der er sgu' noget vidunderligt over sådan en lille gravhund der slår sig løs :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har altid sagt, at jeg ALDRIG skulle have en hund med skæg - nu har jeg 2... så man skal aldrig sige aldrig - men umiddelart kan jeg ikke se mig selv med følgende hunde:

 

-vogtende hunde

-skt. bernhardshunde (pga. deres savlen)

-GD (elsker dem - men man hører tit at de ikke bliver så gamle)

-helt hårløse hunde

-schæferhunde (tror ikke jeg ville kunne opdrage den godt nok)

-kort snudede hunde (er ikke vild med deres grynten)

 

Venlig hilsen

Trinus

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da kæft hvor er de seje :shock:

 

Sikke en gejst og førefokus - Det er simpelthen vidunderligt at se på!!:klap:

 

Ja, der er da nogle små kiks, men hold da op hvor er jeg imponeret - Og det er fuldstændig surrealistisk at se en gravhund med SÅ stor bagpartskontrol. :5up:

 

Der er sgu' noget vidunderligt over sådan en lille gravhund der slår sig løs :lun:

 

Jahh, hun er skøn. :hjerte: De løber også agility, de er vist i klasse 2 eller 3. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Basset-baby

For mig er det nok nemmest at nævne dem jeg kunne finde på at eje ;-)

 

Hvilket er Basset hound, boxeren, engelsk bulldog og evt. en fransk bulldoog da det fx er mandens drøm :cool:

 

Jeg vil gerne have robuste hunde- dermed ingen tæppetissere :lol:

 

jaja- fordomme. Men både og, jeg gider ikke hunde jeg falder over og som render ind og ud mellem mine ben. Så det er vel egentlig ikke en fordom:vedikke:?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lade og sløve hunde er ikke mig. Sådan nogle af sofa-hunde-gruppen kommer ikke ind her. (altså mine kommer i sofaerne men de er der kun når de har brugt alt deres krudt på træning!).

 

Alle de hunderacer som har mange sygdomsproblemer f.eks. schæfer. Jeg orker ikke at gå ned med flaget og pensionere/aflive i tidlig alder eller medicinere livsvarigt. Det er ikke værdigt for hverken hunden eller mig. Og med den slags racer er det et KÆMPE arbejde at finde en RASK hund ..

 

Hunderacer som er svære at belønne (dårlige egenskaber for legeadfærd og dårlig appetit)

 

Retrievere (de siger mig ikke noget)

 

belgiere (terv og malle) - nej tak. Jeg synes der er for mange minusser på temperamentssiden.

 

Men ellers - ja det skal være en hund med knald på, gode brugsegenskaber og masser af selvsikkerhed

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde
Springer med på den :genert:

 

Derudover vil jeg ikke have:

 

- Ruhårede eller hårløse hunde

- Store hunde (fra lidt over knæet og op)

 

Ellers er jeg ikke så krævende, tror jeg. Bortset fra at jeg så har pelsdyrsallergi.

 

Hvad er der ved cotons der ikke siger dig saa meget?

 

Bare nysgerrig:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne aldrig finde på at støtte avl af racer hvor de basale funktioner er blevet besværliggjort. Selv min venindes broholmere falder ved at de ikke kan klø sig selv bag ørerne (de står og klør ud i luften uden at ramme). Jeg kunne aldrig finde på at købe en hund der ikke kan forventes at bliver 10 år+ for det er for hårdt at miste dem.

 

Ruhårshunde er for mærkelige at røre ved og jeg gider ikke gøre rent efter spidshundes pels (schæferen falder også på den konto).

 

Hyrdehundene er jeg generelt ikke begejstret for, for hvad de har af intelligens af lydighedsmæssig karakter, synes jeg de ofte mangler på det sociale plan.

 

Rent udseendemæssigt falder alle hunde der ikke har sort pigmentering, for jeg synes det ser ulækkert ud og de får et ubehageligt udtryk i øjnene.

 

Min top ti over hunde jeg aldrig ville kunne finde på at købe ser nogenlunde sådan ud:

 

1. Engelsk bulldog

2. napolitansk mastiff

3. dogue de bordeaux

4. basset hound

5. engelsk mastiff

6. border collie

7. nøgenhunde

8. labrador

9. newfoundland

10. tysk jagtterrier

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MorTilKatja

Jamen der er rigtig mange racer jeg ikke vil eje *g*

 

Som en start alle der har længere pels end en D/S :D Jeg er bare ikke god til det med at holde en lang pels ;)

 

Så er der dem med korte snuder, stritøre og/eller stump haler, jeg syntes ganske enkelt ikke det er pænt..

 

Gravhunde, mest fordi efter jeg som barn blev bidt af en, så stoler jeg ikke nok på dem :) (jo jo jeg kan da ae dem, men derfra og have dem som kæledyr er for mig lang vej :))

 

Og så skal de heller ikke have aaaaalt for meget krudt i rumpen, de må godt have det når de er ude, men skal så kunne slå over og være rolige når de er inde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Jeg tror ikke jeg har nogen race jeg ikke ville eje som sådan...altså ingen decideret antipati overfor nogen...

 

Men kan måske lave en liste over ting der kunne gøre at jeg valgte en race fra:

 

-Hvis jeg synes racen er skabet(for meget lyd)

-Lang pels(de er svære at tørre og jeg er panisk angst for skovflåterne jeg aldrig ville finde)

-For spinkel(jeg vil have en robust hund)

-For inaktiv(nej tak til couch-potato)

-Lille

-Usamarbejdsvillig

-Racer der er ødelagt af dårlig avl

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant tråd at læse :5up: Vildt sjovt at læse om jeres holdninger til de forskellige racer :-)

 

Jeg har det som mange af I andre... Der er ikke mange racer, som jeg ville eje. Nemmere at nævne dem jeg godt kunne tænke mig ;-)

 

- Men man skal jo aldrig sige aldrig, og så kunne jeg helt sikkert ende op med en race, som jeg ellers ville gå langt uden om, for jeg kan ikke udelukke, at jeg ville falde for det enkelte individ fremfor racen.

 

Nu har jeg tre basenjier, og jeg har svært ved at se mig selv med andre racer lige nu, men på min liste over yndlingshunde er:

 

shiba

islandsk fårehund

lagotto romagnolo (selv om den måske ikke er selvstændig nok til mig)

og måske pudel

 

Jeg har det bedst med selvstændige racer, som ikke render efter mig hele tiden, og som man skal yde lidt ekstra for i træningen.

 

For et par år siden var jeg helt sikker på, at jeg skulle ha' border collie, da jeg levede og åndede for træning, men af personlige årsager blev det ikke til noget alligevel, og det er jeg glad for i dag, for jeg ville passe utrolig dårligt sammen med den type hund.

 

Jeg har ikke samme interesse i træning mere, men er glad for meget lange ture i naturen, så jeg vil kun have aktive og adræte hunde, som snildt kan gå ture på 10-15 km.

 

Derfor bliver det nok aldrig aktuelt for mig med:

 

selskabshunde (undtagen pudel måske ;-))

store og tunge racer

 

Desuden bryder jeg mig ikke om terrier - lige bortset fra jack russel, som jeg synes er vildt charmerende ;-)

 

Så mon ikke bare at min næste hund skal være basenji igen? :blink:

 

I øvrigt lidt pudsigt... Jeg lever og ånder for min race, men jeg anbefaler den aldrig til andre, da det er så speciel en race, at jeg stort set aldrig møder folk, som lige passer til den type hund :vedikke: :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det er rigtig, rigtig svært at sige! Tror de fleste racer jeg ikke vil have, kun er fordi jeg aldrig har kendt dem.

 

Schnauzer siger mig af en eller anden grund ikke rigtigt noget.

Tænker at en for signalfølsom hund heller ikke vil fungere godt her.

Beagler synes jeg er fantastiske, men tror jeg ville blive irriteret over at deres snuder altid er i jorden (siger jeg og har en hund som har skrabt alt farve af snuden, ved at slæbe den henover asfalten :lol:).

En udtalt jagthund som jeg ikke ville kunne tilfredsstille på anden måde, ville nok heller ikke gå, da jeg ikke interesserer mig for jagt. Det meste andet kunne jeg højst sandsynligt godt finde sjovt.

 

Nummer 3 drømmer jeg om skal være en lille hund, både for at jeg kan have en lille sag at bære rundt på :mrgreen: men også fordi Motor ELSKER små hunde, han befinder sig virkelig, virkelig godt med dem. Så måske en Halfdan-klon, eller en chihuahua.

 

Ingen spidshunde - de er for spejdere, der foretrækker biwuak fremfor Marriot, motion fremfor sofa, kulde fremfor sol og strand

 

Mig og Motor passer vildt dårligt sammen ud fra det her :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil aldrig eje en ruhåret hund. Jeg kan godt lide at putte med min hund, og det er ikke så rart med en hund, der stikker :genert:

 

Jeg vil heller ikke eje en spidshund.. De er for selvstændige og det er mit temperament bare ikke til.. Har haft en terrier blanding og det var rigeligt.. Selvom jeg synes, at mange af dem er super flotte og meget fascinerede på en eller anden måde, fordi de er så oprindelige..

 

Vil heller ikke købe en hund, der har problemer med helt naturlige ting som at trække vejret, når de løber eller føde selv.. Primært fordi jeg ikke vil støtte den slags avl og ikke fordi de ikke er dejlige hunde :-)

 

Af jagthunde vil jeg kun eje apporterende jagthunde, retrieverne er mine favoritter :mrgreen:

 

Hyrdehunde er også lige mig.. Træningsvillige, samarbejdende, aktive og utroligt smukke. Eneste minus er, at de fleste har tendens til at gø mere end gennemsnittet og har tendens til at stresse en del, hvis de ikke vænnes til at slappe af fra starten. Men det kan man jo tage højde for i opdragelsen :-)

 

Newfoundlænder, Berner Sennen og Grand Danois er også hunde, jeg gerne vil eje fordi der bare er et eller andet over dem.. Newfoundlænder er en stor, godmodig bamse :hjerte:, Berner Sennen står for mig som en rimelig rolig hund, der dog stadig i en vis udstrækning vil være med "hvor det sker," og det kan jeg godt lide :-) Og Grand Danois er bare dejlig. Stor, lidt klodset og ikke specielt elegant :lol: Meget charmerende :hjerte: Vi luftede hund med en pige, der ejede en på et tidspunkt og jeg blev bare forelsket :lun:

 

Så er der Terrierne.. Jeg er normalt ikke til små hunde, men hvad de ikke har i størrelse har de i ego :lol: Charmerende, sjove hunde.. Sådan en ville jeg ikke være afvisende overfor.. Så er der selvfølgelig også Cavalier king charles spaniel, tibetansk spaniel, dansk svensk gårdhund og sheltie, som også er ret søde.. Men ved ikke helt om jeg skal have sådan en bette en.

 

Og nu kom jeg jo til at skrive hvad jeg gerne ville eje i stedet for det modsatte :genert:

 

Men altså.. Vil ikke eje hunde, der:

 

  • Er for små
  • Er ruhårede
  • Er alt for selvstændige og som udgangspunkt ikke kan gå løse
  • Hunde, der er så sky eller vogtende fra naturens side, at den ikke vil trives i vores samfund
  • Hunde, der er avlet ekstremt. Fx. schæferen, amerikansk bulldog, fransk bulldog.

Og det var vist det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...