Hop til indhold

Cykel-træning...


Amocca
 Share

Recommended Posts

Sidste år var jeg så heldig at vinde sådan en fætter her:

 

[ATTACH]43481[/ATTACH] Cykelmedhund

 

Jeg har dog aldrig fået den brugt :oops:

 

Så købte jeg et kolonihavehus - ca. 3 km fra min bopæl. Og midt i al skramlet dernede, stod en fin cykeltrailer. Den skal have nye hjul, men svigerfar har et par barnevognshjul liggende, som han mener han kan montere...

 

Så fik Anna jo lige den lyse ide, at hun kunne kaste hvalpen i cykeltraileren, spænde Karla fast ved siden af cyklen og dermed cykle ned i i kolonihaven... :klap:

 

Men hvordan søren starter man sådan noget cykel-træning? Det var ikke noget jeg nogensinde havde planlagt at skulle med min hund...

 

Noget med at trække med hunden fastspændt først, tænker jeg? og så begynder at cykle ligeså stille? Og hvad med cykeltraileren. Jeg skal have installeret en eller anden form for låg / net på den, så hvalpen ikke kan springe ud.

 

Den minder lidt om denne her

trailer_tr101%5B1%5D.jpg

 

Hvis jeg sætter et "trådbur" henover og monterer et "øje" indeni, så jeg kan spænde hvalpen fast, kan jeg så ikke godt forsvare at cykle med hende i en sådan? Det er jo ikke lange ture det drejer sig om... 10-15 minutter max...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sys det er en super smart idé med vognen :5up:

 

Den der cykeldims kan jeg ikke lige se mig ud af :vedikke:

Hvis der ikke er længere ville jeg nok tage hunden i snor..

 

uh nej, det tør jeg ikke.... hvis cykeldimsen ikke virker, så må Karla være i traileren... tør ikke en slap snor ved siden af en cykel og så ved siden af en trafikerete vej... forestiller mig alverdens uheld og ødelæggelser... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gismo hunden

God idé med traileren.

 

Hvis det var mig vil begge hunde komme i traileren, fastgjorte.

Jeg ville ikke turde have en hund løbende ved siden af cyklen.

 

Mon ikke de skal trænes som ved at lære at køre bil?

 

Først skal de bare lære at være i trailerne, så kan du spænde dem fast og til sidst trække dem en tur i trailerne og tilsidst cykler du....ud i sommeren :vinken::vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel noget med at starte med at have hende i løs snor, trække cyklen men have den mellem jer.. og så belønne der.. når hun så forstår ideen med at gå der, så kan du vel ret hurtig begynde at cykle lidt :-)

 

Jeps det er også sådan jeg ville gøre.. Og så have Karla på højre side, så hun er væk fra trafikken:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

uh nej, det tør jeg ikke.... hvis cykeldimsen ikke virker, så må Karla være i traileren... tør ikke en slap snor ved siden af en cykel og så ved siden af en trafikerete vej... forestiller mig alverdens uheld og ødelæggelser... :shock:

 

Jeg ville bare ikke bryde mig om at have hunden løbende dernede hvor man ikke kan se den :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

uh nej, det tør jeg ikke.... hvis cykeldimsen ikke virker, så må Karla være i traileren... tør ikke en slap snor ved siden af en cykel og så ved siden af en trafikerete vej... forestiller mig alverdens uheld og ødelæggelser... :shock:

 

Flexi! :5up: indlær en række kommandoer som UDEN OM, STOP, DREJE, DEN ANDEN VEJ. og så kører det bare derudaf! :5up::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Flexi! :5up: indlær en række kommandoer som UDEN OM, STOP, DREJE, DEN ANDEN VEJ. og så kører det bare derudaf! :5up::mrgreen:

 

flexline? er du vimmer? Vi skal køre langs med en af de mest trafikerede veje i byen på noget af stykket. Så næsten hellere end almindelig snor... Men håber at cykeldimsen virker, for så er hun jo spændt fast i en fin afstand af cyklen uden at kunne komme i hjulet eller komme ud på vejen...

 

Jeg kunne selvfølgelig også bare kyle hvalpen i cykelkurven :hmm: Men den ender jo nok med at være lige rigelig stor til den - ligesom Karla - og så tænker jeg, at det er en fordel at traileren er indlært istedet...

 

Men måske skulle jeg bare smide dem begge i traileren som Gizmo foreslår...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel noget med at starte med at have hende i løs snor, trække cyklen men have den mellem jer.. og så belønne der.. når hun så forstår ideen med at gå der, så kan du vel ret hurtig begynde at cykle lidt :-)

 

Det er den måde som jeg brugte Bubber og han løber lige så fint ved sidden af. Lige udfor der hvor pedalerne er :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

flexline? er du vimmer? Vi skal køre langs med en af de mest trafikerede veje i byen på noget af stykket. Så næsten hellere end almindelig snor... Men håber at cykeldimsen virker, for så er hun jo spændt fast i en fin afstand af cyklen uden at kunne komme i hjulet eller komme ud på vejen...

 

Jeg kunne selvfølgelig også bare kyle hvalpen i cykelkurven :hmm: Men den ender jo nok med at være lige rigelig stor til den - ligesom Karla - og så tænker jeg, at det er en fordel at traileren er indlært istedet...

 

Men måske skulle jeg bare smide dem begge i traileren som Gizmo foreslår...

 

Du har jo altid hunden på venstre side, så der er aldrig nogen farer ved det.

 

Har kørt på mange trafikerede veje på den måde! :blink: Synes det er stressende med den korte snor, hvis hun pludselig skal stoppe op, eller sådan noget. Og hvis karla er samme str. som izzie så er hun for lille til den der cykeldims :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige købt en hundejogger, -efter jeg havde betalt 400 kr for at få Silke fragtet hjem fra dyrlægen efter en røngtenfotografering... 10 minutters kørsel..:roll:

 

Silke ER jo en ældre dame, og når man ikke har bil, så er det absolut en god ide selv at kunne fragte sin hund på en anden måde.

 

Silke har hurtigt lært at hoppe ind i joggeren og sidde for lukkede døre. Men hjulene skal pumpes inden vi forsøger at køre med den..... Jeg regner nu mest med at gå med den.. I hvert fald i starten.

 

 

Hunde har ikke vildt godt af at rende ved siden af en cykel.

Kunne du ikke sætte et håndtag på vognen, så den også kunne bruges til at trække som en legevogn? Og det må være til at finde noget fiskenets-agtigt at trække hen over kassen. Hvis hunden ikke er ret stor, så behøver det jo ikke være et bur.

Eii, du kunne give Karla seletøj på, og så kunne du og hun trække vognen med hvalp i:klap:.. (billeder, billeder...:mrgreen:)

 

Nåeh... Du vil måske have begge hundene i kassen.....

Hvad med at lave et par bøjler, som der er på min hundejogger, og så sy et hus af kraftigt lærred...

 

Cykelanhænger / Jogger til Hunden XXL

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke turde den ''cykelholder'' ved trafikeret vej, netop fordi du ikke selv har fat i Karla og den kan hoppe af og så er Karla løs. :???: Jeg ville til enhver tid foretrække at have Karla i hånden. Og man kan altså cykle meeeget langsomt (hvis man har lidt balance i kroppen og sadlen ikke sidder for højt :lol:) så du kan jo sagtens nå at sætte et ben ned, hvis hun begynder at lave krumspring..

 

Go for it. :klap: :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine sad fint i cykelanhænger uden træning af nogen art, hverken trafik eller lyde skræmte hende - det stoppede så, da hun forsøgte at myrde nabocykel, mens vi holdt for rødt :roll:

 

Tror ikke det er så svært at gøre hvalp cykelvant :5up:

 

Måske er det anderledes i jydelandet, men i København er der masser af glasskår, småsten, tåbelige fodgængere etc nær cykelstien, jeg ville ikke turde komme susende med hund løbende ved siden af cykel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Petrine sad fint i cykelanhænger uden træning af nogen art, hverken trafik eller lyde skræmte hende - det stoppede så, da hun forsøgte at myrde nabocykel, mens vi holdt for rødt :roll:

 

Tror ikke det er så svært at gøre hvalp cykelvant :5up:

 

Måske er det anderledes i jydelandet, men i København er der masser af glasskår, småsten, tåbelige fodgængere etc nær cykelstien, jeg ville ikke turde komme susende med hund løbende ved siden af cykel.

 

Nej, det er der også glasskår og mennesker der vader ud af busser og ud på cykelstierne uden at se sig for her. :blink: Også derfor jeg synes det er rarest ikke at cykle stærkere end at man hurtigt kan sætte en fod ned. Det tager bare lidt længere tid så. Men det er jo også for hundens skyld at det ikke skal gå for stærkt..:-)

 

Jeg aner dog ikke om Amocca er heldig der er cykelsti ud til kolonihaven om der kun er græsrabat..:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Birgitta, hvorfor skulle hunde ikke have godt af at rende ved siden af cyklen?? Det gør Motor da mange gange om ugen. De må bare ikke galopere på asfalt og lignende.

 

 

---

Vi bruger enten lang line eller flex når vi cykler med Motor, så man kan give snor hvis han stopper eller lignende. Fede ved en længere snor er - på de strækninger der tillader det - at hunden ikke skal løbe helt klods op af cyklen. Men det er jo begrænset hvor meget snor man kan styre samtidigt med cykelstyret, så derfor bruger vi til flexien.

 

Da han skulle lære at være i cykelvognen, var det mest at han skulle forstå at han ikke måtte hoppe ud. Larm og bumb var hurtigt totalt ligegyldige - vi var jo på vej et sted hen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitta, hvorfor skulle hunde ikke have godt af at rende ved siden af cyklen?? Det gør Motor da mange gange om ugen. De må bare ikke galopere på asfalt og lignende.

 

 

---

Vi bruger enten lang line eller flex når vi cykler med Motor, så man kan give snor hvis han stopper eller lignende. Fede ved en længere snor er - på de strækninger der tillader det - at hunden ikke skal løbe helt klods op af cyklen. Men det er jo begrænset hvor meget snor man kan styre samtidigt med cykelstyret, så derfor bruger vi til flexien.

 

Da han skulle lære at være i cykelvognen, var det mest at han skulle forstå at han ikke måtte hoppe ud. Larm og bumb var hurtigt totalt ligegyldige - vi var jo på vej et sted hen :-D

 

Det er de ensformige bevægelser i samme tempo, der slider på leddene.

Det er helt unaturligt for en hund.

Men selvfølgelig, hvis man er helt sikker på at leddene ikke fejler noget, og at det kun er kort tid af gangen og man stopper ofte, så sker der måske ikke så meget.....

 

Men som så meget andet, der kan være skadeligt, så opdager man det først når skaden er sket:vedikke:.

Jeg har selv cyklet med hund......... Men det var i de meget gamle dage, hvor man kunne have hunden løbende LØS inde på fortovet. Så kunne hun stoppe og snuse... Og så måtte jeg jo bare stoppe og vente på hende.

Det var min første hund, Trille:engel:..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er der også glasskår og mennesker der vader ud af busser og ud på cykelstierne uden at se sig for her. :blink: Også derfor jeg synes det er rarest ikke at cykle stærkere end at man hurtigt kan sætte en fod ned. Det tager bare lidt længere tid så. Men det er jo også for hundens skyld at det ikke skal gå for stærkt..:-)

 

Jeg aner dog ikke om Amocca er heldig der er cykelsti ud til kolonihaven om der kun er græsrabat..:vedikke:

 

Jeg er ret enig, men synes også at hvis hunden sætter farten op så må man godt følge med :blink: Izzie ELSKER at løbe lynhurtigt, men desværre er jeg ikke hurtig nok :genert: ikke engang min mor kan følge med når hun rigtig løber til :lol: men på cyklen får hun rigtig lov til at "strække ud" som jeg kalder det. Hun elsker det højere en bolde :mrgreen:

 

Det er de ensformige bevægelser i samme tempo, der slider på leddene.

Det er helt unaturligt for en hund.

Men selvfølgelig, hvis man er helt sikker på at leddene ikke fejler noget, og at det kun er kort tid af gangen og man stopper ofte, så sker der måske ikke så meget.....

 

Men som så meget andet, der kan være skadeligt, så opdager man det først når skaden er sket:vedikke:.

Jeg har selv cyklet med hund......... Men det var i de meget gamle dage, hvor man kunne have hunden løbende LØS inde på fortovet. Så kunne hun stoppe og snuse... Og så måtte jeg jo bare stoppe og vente på hende.

Det var min første hund, Trille:engel:..

 

 

Det er da kun hvis det er meget langt, man cykler og hunden ikke har mulighed for selv at sætte ned i tempo. :hmm:

 

Izzie har fx slet ikke noget der hedder trav :vedikke: det er galop, hurtigere galop og LYN galop :lol:

 

Hun får ikke lov for lang vej, men nøj hvor hun bare elsker når hun rigtig får lov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Det er de ensformige bevægelser i samme tempo, der slider på leddene.

Det er helt unaturligt for en hund.

Men selvfølgelig, hvis man er helt sikker på at leddene ikke fejler noget, og at det kun er kort tid af gangen og man stopper ofte, så sker der måske ikke så meget.....

 

Men som så meget andet, der kan være skadeligt, så opdager man det først når skaden er sket:vedikke:.

Jeg har selv cyklet med hund......... Men det var i de meget gamle dage, hvor man kunne have hunden løbende LØS inde på fortovet. Så kunne hun stoppe og snuse... Og så måtte jeg jo bare stoppe og vente på hende.

Det var min første hund, Trille:engel:..

 

Nu skriver Amocca jo at der er 10-15 min ned til kolonihaven.. :-D

 

Hvordan kan en slædehund løbe så mange kilometer, hvis det skulle være skidt for leddene? Eller er det underlaget du tænker på?

 

Men derudover, når vi løber længere ture med cykel (f.eks. for motionen) så gør vi det også i forskellige tempoer, på de almindelige ture får Motor lov at stoppe hvor det ikke er til fare, både for at snuse og tisse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver Amocca jo at der er 10-15 min ned til kolonihaven.. :-D

 

Hvordan kan en slædehund løbe så mange kilometer, hvis det skulle være skidt for leddene? Eller er det underlaget du tænker på?

 

Men derudover, når vi løber længere ture med cykel (f.eks. for motionen) så gør vi det også i forskellige tempoer, på de almindelige ture får Motor lov at stoppe hvor det ikke er til fare, både for at snuse og tisse.

 

..Dårligt eksempel. Slædehunde får jo netop afkortet deres liv med 4-5 år fordi de arbejder... :shock: Og de er endda avlet til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...