Hop til indhold

Hvad ligger til grund for vores holdninger til kamphunde?


Gæst Vivi
 Share

Recommended Posts

Gæst Stefano

Den hygger sig aligevel.

Den hygger sig aligevel.

Han klarer den også.

 

Hvis en hund bliver blind efter et langt liv med syn, så ville jeg give en chance og prøve noget forskelligt. Mister en hund et ben? Det kan de også godt klare, lige så vel som mennesket kan tilpasse sig nye omstændigheder kan et dyr også - det er noget af en etisk sag at aflive sit dyr pga. et handicap - men hvis jeg havde en hund som blev blind og simpelthen ikke kunne tilpasse sig med medfølgende stresss og angst -> så ville den aller sidste løsning være aflivning. :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 559
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det ved jeg så ikke, om jeg er enig i. Hvis jeg havde en hund, som virkelig led under at være blind, ville det ikke være utænkeligt, at jeg ville overveje aflivning.

 

ja men du kan jo ikke vide om kræet lider, før den har prøvet at være blind :vedikke: og ved et angreb tror jeg det er yderst sjældent at der ryger 2 øjne :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg frygter ikke for frygtens skyld, det er noget sludder.

Mine indsamlede facts gør at jeg tager mine forbehold.

Jeg kunne ikke drømme om at lade min hund hilse på disse hunde. Og jeg skifter fortov, eller vender om.

Det gør jeg så også med visse andre hunde.

 

Tager du ikke også dine forbehold ved at huske at låse døren ind til din lejlighed, og ved at holde lidt øje med trafikken, hvis du er passager i en bil? Derfor behøver det da ikke at styre din hverdag, ligesom jeg heller ikke føler at mine forbehold for visse hunde styrer min hverdag.

 

Det lyder nærmest som om du synes jeg er paranoid og i stedet burde tænke: "Pyt, det går nok, dem jeg kender har nok bare været uheldige, kom lille chihuahuamand, nu skal vi i hundeskoven og finde nogle muskelbasser du kan lege med!".

Tjo Jeg låser da døren når vi går eller går i seng. Men det er nu ikke for at sikre os, det er mere for at sikre dem der kunne finde på at gå ind når det er mørkt eller vi ikke er hjemme. Præcis samme grund jeg ikke tager blaffere op hvis jeg har hund med og det er mørkt, ikke at han vil æde dem eller noget, han sidder bare der og brummer dem ind i nakken og det har jeg fundet ud af de ikke synes er så sjovt.

Nej jeg tænker ikke over færdselen når jeg er med i en bil, det er ikke min opgave. Jeg er kun passager.. Når min tid kommer, tja så kommer den uanset hvad og hvordan jeg gør.

 

Jamen hvad gør du hvis du er på cykel, stopper du hver gang der er en forhindring eller noget der muliggør et uheld? Der trods alt omkring 17.500 cykelulykker der ender på skadestuen årligt.

Jeg forstår ikke din angst, frygt, nervøsitet? Men ok er du ikke ok med at hunden hilser på bestemte hunde jamen så skal den da heller ikke. Din nervøsitet går jo direkte ned i hunden og så kan man lynhurtig stå med et seriøst problem.

 

Der er da også visse hunde Lexus ikke får lov til at hilse på. Men det er kun fordi han ikke bryder sig om dem, og det kan jeg se på hans adfærd længe inden de mødes

Link til indlæg
Del på andre sites

ja men du kan jo ikke vide om kræet lider, før den har prøvet at være blind :vedikke: og ved et angreb tror jeg det er yderst sjældent at der ryger 2 øjne :hmm:

Altså, forstår jeg dig rigtigt, hvis jeg læser det sådan, at du hellere vil have en hund, der døjer med en eller flere men efter et overfald fremfor at den skulle dø?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår er hund stor? :hmm: i skriver om frygten for store hunde, så lapper og golden er i også netvøse for?

De er jo større end en staff.

 

hvis det er mig du spørger, så ja, men kun delvist. for tiden hilser vi slet ikke på fremmede hanhunde i snor, som vi bare passerer. halfdan er ikke i stand til at opføre sig særligt anstændigt for tiden, og jeg vil undgå konflikter for hans og den anden hunds skyld.

 

som jeg har skrevet tidligere i denne tråd, er jeg særligt forsigtig ifht. terriere (fra jack russell til amstaff), vogtende racer (ambull, rotte osv.), pinscher (fra doberman til dværgpinscher) og visse andre racer som f.eks. chow, shar pei, malamut, ridgeback og andre, hvor jeg har indtryk af, at de har forhøjet tendens til egetkønsaggression. labber og goldens med egetkønsaggression har jeg aldrig oplevet, så er naturligvis mindre forsigtig med dem - stadig forsigtig. og så har jeg jo øjne i hovedet, og kan som regel godt se, om en hund har venlige hensigter. bemærk, at jeg kun taler om hanhunde - og at jeg i øvrigt er stor modstander af den nye hundelov af rigtigt mange gode grunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det har du nok ret i :-) Men så med andre psykiske eller fysiske konsekvenser af et overfald.

 

Du kan ikke vide om hunden har det skidt, før den har fået chancen! Mange hunde er i stand til at leve resten af deres liv efter en skade eller et overfald. Det handler bare om at kunne hjælpe dem og træne med dem, hvor de har det svært. Ligesom med så mange andre ting.

 

Altså, forstår jeg dig rigtigt, hvis jeg læser det sådan, at du hellere vil have en hund, der døjer med en eller flere men efter et overfald fremfor at den skulle dø?

 

Ja! Så længe den ikke går og har ondt resten af livet, så synes jeg det er mere etisk korrekt end at lade den aflive med det samme pga. et overfald eller en lille skade.

 

Hvornår er hund stor? :hmm: i skriver om frygten for store hunde, så lapper og golden er i også netvøse for?

De er jo større end en staff.

 

Er aldrig helt tryg ved store hunde, min hund bryder sig ikke om dem. Så er jeg hamrende ligeglad med hvilken race det er. Men hvis jeg kender hunden så har jeg ingen problemer. Fx. Karinas Gracie som er godheden selv :lun: og hun er heller ikke voldsom som mange store hunde er, så Izzie kan fint acceptere hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en af dem, der går uden om amstaffer og ambulls (ja og rednoses).. Dette skyldes at Luna blev overfaldet af en amstaff for 2 år siden:cry: En anden årsag er ejerne herude, de er ikke lige guds bedste børn og er ikke personer, jeg ville stole på:genert:

 

EN har styr på sin ambull, og den render ikke hen til os.. Enkelte har deres hund i snor..

 

Jeg vender ikke om, men jeg tager gerne en bue udenom eller skrår ind over græsset, hvis der kommer en med hunden løs.. Er den i snor, bliver Luna blot kaldt på plads og kommer i snor (det gør hun nu ved alle hunde vi møder, som er i snor) og så passerer vi forbi

 

Vi har mødt Lonny's Luna en enkelt gang.. Og hun er ikke med i det ovenstående

 

Men jeg undgår nu mange hunde, fordi Luna ikke gider hilse.. Små hunde undgår os, Luna er stor hund, så hun er farlig.. Så jeg kan godt se det fra andres side.. Det er træls.. Men skræk kan man ikke altid selv styre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Min holdning til kamphunde. Altså KAMPHUNDE hunde der er trænet til kamp med andre dyr!? Det er noget forbandet svineri, de hundeejere der træner hundene til kamp skulle smides i det dybeste hul og låses inde og nøglen skulle smeltes om til en kugle som skulle bruges den dag man blev træt af idiotes jammeren!

Nogle der er næsten lige så slemme er de mennesker der går på sunset og spiser..Sunset kæden støttede jo ham kamphunde opdrætteren i USA i 2010

 

 

Men dem møder man jo nok aldrig i gadebilledet....

Til gengæld kan man møde andre kamphunde der også mistrives fordi de ikke får den positive opmærksomhed og træning som de burde...

Ligesom, man nok også kan møde jagthunde, hyrdehunde eller selskabshunde der også er totalt misforstået!

 

Mickael Vick-sagen er helt enestående og noget vi herhjemme virkelig kan lære noget af, for Vick's hunde blev ikke behandlet som gods eller farlige våben, nej de blev behandlet som ofre og det synes jeg sætter det hele i et helt andet perspektiv, tænk hvis man behandlede hunde eller andre dyr sådan herhjemme i dyreværnsager - mon ikke det ville gøre noget ved straf-udmålingen?! :hmm::blink:

... og ikke mindst folks holdning til de farlige hunde :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår er hund stor? :hmm: i skriver om frygten for store hunde, så lapper og golden er i også netvøse for?

De er jo større end en staff.

 

Tja, det er jo ikke helt så sort/hvidt. Jeg vurderer ekvipagen i hvert tilfælde og der er da også labradorer som min hund ikke skal hilse på. Men jeg bor i et område hvor typerne der har muskelhunde ikke, efter min overbevisning, er deres ansvar voksent og hundene er tit store testoteron sprudlende hanhunde der puster sig op over for alle af samme køn. Dem skal min hund så absolut ikke hilse på og det viser han helt klart også selv at han ikke ønsker. Men vi møder da også søde amstaff lignende tæver som han får lov at hilse på, men ikke lege med. Man skal jo også tænke på deres forskellige legestile og min 8 kg hund tåler altså ikke et bodyslam fra en amstaff eller en kåd labrador unghund.

 

Jeg har en meget blød hund der bøjer af for alle større hanhunde der puster sig op, han er absolut godt klar over sin egen størrelse. Han vil heller ikke lege fangeleg med store voldsomme unghunde, men elsker den selvsamme leg med hunde på hans egen størrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men dem møder man jo nok aldrig i gadebilledet....

Til gengæld kan man møde andre kamphunde der også mistrives fordi de ikke får den positive opmærksomhed og træning som de burde...

Ligesom, man nok også kan møde jagthunde, hyrdehunde eller selskabshunde der også er totalt misforstået!

 

Mickael Vick-sagen er helt enestående og noget vi herhjemme virkelig kan lære noget af, for Vick's hunde blev ikke behandlet som gods eller farlige våben, nej de blev behandlet som ofre og det synes jeg sætter det hele i et helt andet perspektiv, tænk hvis man behandlede hunde eller andre dyr sådan herhjemme i dyreværnsager - mon ikke det ville gøre noget ved straf-udmålingen?! :hmm::blink:

... og ikke mindst folks holdning til de farlige hunde :genert:

Jeg tror det ville blive svært, hvis ikke umuligt at lave om på den lynch stemning der er kommet i DK. Stod det til mig, ja så var der ingen listehund for listen ville ikke eksistere. Man kunne vælge den hund man ville hvis man kunne bevise at man var sit ansvar bevist. Det er jo bevist at man sagtens kan have en amstaff uden at den flår og flænser andre hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjo Jeg låser da døren når vi går eller går i seng. Men det er nu ikke for at sikre os, det er mere for at sikre dem der kunne finde på at gå ind når det er mørkt eller vi ikke er hjemme. Præcis samme grund jeg ikke tager blaffere op hvis jeg har hund med og det er mørkt, ikke at han vil æde dem eller noget, han sidder bare der og brummer dem ind i nakken og det har jeg fundet ud af de ikke synes er så sjovt.

Nej jeg tænker ikke over færdselen når jeg er med i en bil, det er ikke min opgave. Jeg er kun passager.. Når min tid kommer, tja så kommer den uanset hvad og hvordan jeg gør.

 

Jamen hvad gør du hvis du er på cykel, stopper du hver gang der er en forhindring eller noget der muliggør et uheld? Der trods alt omkring 17.500 cykelulykker der ender på skadestuen årligt.

Jeg forstår ikke din angst, frygt, nervøsitet? Men ok er du ikke ok med at hunden hilser på bestemte hunde jamen så skal den da heller ikke. Din nervøsitet går jo direkte ned i hunden og så kan man lynhurtig stå med et seriøst problem.

 

Der er da også visse hunde Lexus ikke får lov til at hilse på. Men det er kun fordi han ikke bryder sig om dem, og det kan jeg se på hans adfærd længe inden de mødes

 

Jeg vil svare dig med nedennævnte citat af mit tidligere indlæg i denne tråd (indlæg nr 101)

Jeg kan simpelthen ikke klare at du nærmest påstår at det er ubegrundet angst, og at jeg trænger til hjælp til at bearbejde frygt, eller hvad det var du skrev.

Nedenstående er nogle af de simple facts jeg konkluderer ud fra, det er ikke fikse ideer, eller for meget EB-læsning.

Jeg har derimod dannet min holdning ud fra konkrete 1. og 2. håndsberetninger.

 

Jeg har fornylig adspurgt folk i chihuahuagruppen (der er 475 medlemmer, men de færreste er jævnligt online. Jeg vil skyde på at vi er 100-150, som jævnligt kigger forbi, og vi er vel 50 som skriver derinde) om deres hunde nogensinde er blevet overfaldet, og i så fald af hvilke racer.

 

Ud af 31 overfald, folk havde oplevet som første eller andenhåndsoplevelser, blev de 17 begået af muskelhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener du seriøst det? :???: Vil du hellere dø end overleve et overfald fx.?? :confused: Det er jo vanvittigt Brian! livet er værdifuldt, og hunde såvel som mennesker kan få psykiske konsekvenser men det kan man hjælpe. Jeg ville tusind gange hellere have en levende, men skrøbelig hund der ville kræve en masse arbejde frem for en død hund der ingen chance havde :cry:

 

Jeg har en veninde som blev voldtaget, på den virkelig grove, og virkelig grænseoverskridende måde... I dag 15 år efter er hun stadig indlagt i tide og utide fordi hun forsøger på at begå selvmord, skærer i sig selv osv. Den veninde jeg havde før er væk.. Jeg VED at hun ønsker hun var død, jeg har endda hørt hendes mor sige at hun faktisk kunne ønske at datteren var død ved overfaldet; Hun havde alligevel mistet sit liv..

 

Jeg tror altså også at blev jeg udsat for hvad min veninde har været, at jeg ville ønske at dø..

 

Med hensyn til hunde, har jeg det på samme måde... Jeg vil IKKE leve med Dexter hvis han f.eks. får psykiske mén fra et overfald i sådan en grad at det ændre ham markant (Mange hunde blive utrygge ved andre hunde, udfarende, endda aggressive selv)... Så ville jeg nok vælge at få ham aflivet, da en hel del af hans dejlige personlighed ligger i at han er en super glad og "social" hund...

 

Til det med rødt: Nixen bixen, det at løfte sin lille hund op er bestemt ingen hindring for en angrebshund der er tændt, den hund der angriber vil hoppe op og hapse den lille ud af favnen. Jeg har 2 IRL-venner der har været udsat for det.

 

Det er mere hindring end hvad andre kan gøre med deres 30 kgs hund... Du kan stadig få din hund "væk" og i en noget større grad bruge digselv som skjold... Det eneste jeg kan gøre er at gå imellem, og håbe Dexter ikke selv involvere sig i et evt. forsvar på den angribende hund. Jeg siger da ikke at bare fordi man løfter hunden op, så er den i sikkerhed, men nu taler vi igen "Størst chance".. Og igen har en hund på armen mindre risiko for at blive ædt, end en hund på jorden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det er mere hindring end hvad andre kan gøre med deres 30 kgs hund... Du kan stadig få din hund "væk" og i en noget større grad bruge digselv som skjold... Det eneste jeg kan gøre er at gå imellem, og håbe Dexter ikke selv involvere sig i et evt. forsvar på den angribende hund. Jeg siger da ikke at bare fordi man løfter hunden op, så er den i sikkerhed, men nu taler vi igen "Størst chance".. Og igen har en hund på armen mindre risiko for at blive ædt, end en hund på jorden :-D

 

Nu vil jeg ikke lave statistik på 2 tilfælde, men jeg kan fortælle at begge de hunde jeg taler om døde af deres kvæstelser. Begge fik knækket ryggen, de blev hapset ned af ejers favn.

Den ene blev aflivet så snart man fandt ud af at den var blevet lam, den anden gennemgik flere operationer, og blev aflivet efter 12 dage.

 

Der, hvor vi med små hunde har en chance frem for de større hunde, som ikke kan løftes, er hvis vi på stor afstand, og i god tid vælger at tage vores hund op, før den overhovedet bliver opdaget af den anden hund.

Hvis først den hund, som vil angribe, har set at den lille bliver taget på arm, kan der faktisk ske det stikmodsatte, nemlig at angriberen får endnu mere lyst.

Spørg mig ikke hvorfor, det er en herinde der har påpeget det engang, jeg mener det var Umulia eller Lonny, måske en af dem kan forklare hvad det handler om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu er ordet muskelhund jo et ret diffust begreb der dækker over op til 50 procent af alle racer

Nu ved jeg ikke om det er mig du skriver det til, men i indsamlingen af data i tråden nævnte folk flere forskellige racer (såmænd også hunde som DS gårdhund og labrador), det er bare mig der kaldte det "muskelhunde" i denne tråd.

 

Og nu er jeg gået over til at skrive kamphunde, bl.a. fordi jeg er træt af standardkommentaren "Alle hunde har muskler".

 

Og det er der nogen der synes er for hårdt, så jeg kan også kalde det listehunde.

 

Hvad synes du vi skal kalde det?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er enig angående at løfte op for at beskytte, håbløs taktik, har haft en hidsig terrier hængende i først mit jakkeærme, siden i halfdans ben, da jeg løftede ham for at beskytte ham, fordi han var virkelig utryg, det var virkelig som om, at det fik den til at lugte blod :evil: faktisk tror jeg måske bare, at den legede (vildt og mobbende), og så blev endnu mere overkåd - men altså, det gør jeg aldrig igen, løfter op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil svare dig med nedennævnte citat af mit tidligere indlæg i denne tråd (indlæg nr 101)

Jeg kan simpelthen ikke klare at du nærmest påstår at det er ubegrundet angst, og at jeg trænger til hjælp til at bearbejde frygt, eller hvad det var du skrev.

Nedenstående er nogle af de simple facts jeg konkluderer ud fra, det er ikke fikse ideer, eller for meget EB-læsning.

Jeg har derimod dannet min holdning ud fra konkrete 1. og 2. håndsberetninger.

 

Jeg har fornylig adspurgt folk i chihuahuagruppen (der er 475 medlemmer, men de færreste er jævnligt online. Jeg vil skyde på at vi er 100-150, som jævnligt kigger forbi, og vi er vel 50 som skriver derinde) om deres hunde nogensinde er blevet overfaldet, og i så fald af hvilke racer.

 

Ud af 31 overfald, folk havde oplevet som første eller andenhåndsoplevelser, blev de 17 begået af muskelhunde.

? Jeg skriver

Jeg forstår ikke din angst, frygt, nervøsitet? Men ok er du ikke ok med at hunden hilser på bestemte hunde jamen så skal den da heller ikke. Din nervøsitet går jo direkte ned i hunden og så kan man lynhurtig stå med et seriøst problem.

 

Der er da også visse hunde Lexus ikke får lov til at hilse på. Men det er kun fordi han ikke bryder sig om dem, og det kan jeg se på hans adfærd længe inden de mødes

Jeg ved ikke hvad jeg må kalde det når jeg ikke må kalde frygt, angst eller nervøsitet... Jeg kender ikke den hvad-du-end-vil-kalde-det og jeg forstår den bare ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Nu ved jeg ikke om det er mig du skriver det til, men i indsamlingen af data i tråden nævnte folk flere forskellige racer (såmænd også hunde som DS gårdhund og labrador), det er bare mig der kaldte det "muskelhunde" i denne tråd.

 

Og nu er jeg gået over til at skrive kamphunde, bl.a. fordi jeg er træt af standardkommentaren "Alle hunde har muskler".

 

Og det er der nogen der synes er for hårdt, så jeg kan også kalde det listehunde.

 

Hvad synes du vi skal kalde det?

 

Som jeg skriver et andet sted i tråden, er det jo ikke alle kamphunde der er listehunde, og modsat heller ikke alle listehunde der er kamphunde...

 

Jeg synes ikke man skal kalde kangal og tornjak for kamphunde, idet det er vogtende og hyrdende racer...

 

Årsagen til at jeg spørger er fordi jeg efterlyser noget konkret...altså handler tråden om listehunde eller kamphunde? Eller om begge dele+ lidt til?

 

Hvis det bare er sådan lidt af det hele der får et stempel, så er det jo(ihvertfald for mig) ikke synderligt overraskende at de hunde der tales om har en del overfald på samvittigheden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke vide om hunden har det skidt, før den har fået chancen! Mange hunde er i stand til at leve resten af deres liv efter en skade eller et overfald. Det handler bare om at kunne hjælpe dem og træne med dem, hvor de har det svært. Ligesom med så mange andre ting.
Det ved jeg godt man ikke kan! Jeg siger jo netop også, at hvis det endte med, at hunden havde det skidt, ville jeg kunne overveje det. Det er jo aldrig en nem beslutning, og jeg ville selvfølgelig ikke gøre det fra den ene dag til den anden.

 

 

 

Ja! Så længe den ikke går og har ondt resten af livet, så synes jeg det er mere etisk korrekt end at lade den aflive med det samme pga. et overfald eller en lille skade.

 

 

OKay... Og igen... Det er slet ikke det jeg skriver. Jeg ville jo ikke aflive en hund alene, fordi den var blevet overfaldet og heller ikke på grund af en lille skade. Som jeg skrev i mit første indlæg, snakker jeg om en hund, der lider.

 

Det gør du så åbenbart ikke, og så er det jo klart, at vi taler forbi hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er enig angående at løfte op for at beskytte, håbløs taktik, har haft en hidsig terrier hængende i først mit jakkeærme, siden i halfdans ben, da jeg løftede ham for at beskytte ham, fordi han var virkelig utryg, det var virkelig som om, at det fik den til at lugte blod :evil: faktisk tror jeg måske bare, at den legede (vildt og mobbende), og så blev endnu mere overkåd - men altså, det gør jeg aldrig igen, løfter op.

 

Jeps, og jeg ved simpelthen ikke hvad der er klogest at gøre. Nogen har foreslået at tage hunden op og så sparke den angrebslystne hund et vist sted.

Men helt ærligt så tror jeg altså ikke min reaktionsevne vil ovrstige en angrebslysten hund..

 

Det nærmeste jeg er kommet situationen var da en fri amstaff kom løbende mod mig og min hund nede i byen, hvor den stod med sin ejer uden line udfor en hiphop butik. Da jeg så den sætte i løb, nåede jeg at tage min hund op og vende ryggen til. Ejer kaldte på hunden, men forgæves, men han var så hurtig til at løbe hen og få fat i hunden (og undskylde). Og i virkeligheden tror jeg hunden var en stor hvalp, ganske venligsindet, og bare blev legekåd ved synet af min hund. Men jeg fik en forsmag på hvor hurtigt det kan gå, og hvor langsom min reaktionsevne er, selvom jeg skynder mig :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg skriver et andet sted i tråden, er det jo ikke alle kamphunde der er listehunde, og modsat heller ikke alle listehunde der er kamphunde...

 

Jeg synes ikke man skal kalde kangal og tornjak for kamphunde, idet det er vogtende og hyrdende racer...

 

Årsagen til at jeg spørger er fordi jeg efterlyser noget konkret...altså handler tråden om listehunde eller kamphunde? Eller om begge dele+ lidt til?

 

Hvis det bare er sådan lidt af det hele der får et stempel, så er det jo(ihvertfald for mig) ikke synderligt overraskende at de hunde der tales om har en del overfald på samvittigheden...

 

Tråden jeg lavede i sin tid i chihuahuagruppen hed noget med: Er din chihuahua blevet overfaldet og af hvilke(n) race®.

Så det gjaldt alle racer. Der var som sagt også andre racer nævnt, og der var såmænd også en enkelt amstaff som var blevet overfaldet af en anden race. Det ord der blev nævnt mest var amstaff / amstaffblanding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...