Hop til indhold

Foder købt i supermarkeder


Gæst Sigurd
 Share

Recommended Posts

Hvor køber du Olivers? Jeg har nemlig hørt at man kan få det billigere ved private forhandlere, de er bare ikke sådan til at opdrive på Fyn. :hmm:

 

jeg ved ikke om jeg må reklamere for hende herinde, hun er selv bruger :hmm: men jeg sender dig lige en pb :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 129
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Imo svært at sige :hmm:

 

Når man får 15kg for 250, synes jeg i hvert fald, at det er billigt!

 

 

Når man kommer over 400kr begynder jeg nok at kunne tro på, at foderet er rimeligt ud fra prisen - men det er ikke nok til, at jeg stoler på det!

 

Gransker altid ingredienslister og er oftest langt fra begejstret, væmmes over Specifik, der ellers går for "kvalitets-dyrlæge-foder" - det er jo næsten værre en Pedigree!

 

Specific's ingrediensliste (tænk, at de kalder sig kvalitetsfoder - men det er så også billigere end Hill's og RC):

 

Korn • Fisk og fiskeprodukter • Vegetabilsk proteinekstrakt • Olie og fedtstoffer • Hydrolyseret svineprotein • Gær • Mineraler • Æg og ægprodukter • Cellulosepulver • Plantago psyllium husk • L-carnitin

Pedigree:

 

Korn (min. 20% ris, min. 4% majs), Kød & kødbiprodukter (min. 4% kylling i brune bidder :lol: ), Olie og fedtstoffer (min. 0,6% fiskeolie), Vegetabilsk proteinekstrakt, Vegetabilske biprodukter (min. 4% tørret roemasse), Mineraler.

 

Tænk, mente også, at der var sukker i Pedigree? Trods alt ikke!

 

RC har typisk nogle lidt bedre baseret ingredienslister og uden biprodukter!

 

Tager lige Giant Breed Puppy som eksempel...:

 

Tørret fjerkrækød, ris, vegetabilsk proteinisolat, majs, animalsk fedt, hydrolyseret animalsk protein, roetrævler, sojaolie, fiskeolie, mineraler, gær, frugto-oligosakkarider, psylliumfrø og skaller, hydrolysat af gær (kilde af mannan-oligosakkarider), æggepulver, tagetesekstrakt (luteinkilde).

 

Ingen biprodukter, halleluja ;-) Selvom det stadig kunne se bedre ud, imo (for ikke at snakke om deres konserveringsmidler - men det gælder også Hill's og Pedigree i hvert fald som minimum: BHA, BHT og ethoxyquin, mener de alle bruger alle tre, som er allergener for ikke at snakke om formodet carcinogenic - talk danish, Rikke! Forøger risikoen for kræft). Men de er svære at sikre sig imod, da producenten, så vidt jeg har forstået, kun er forpligtet til at nævne det, hvis denne SELV har proppet det i. Om producenten så har modtaget varerne konserveret, visse vasse, det behøver de ikke nævne...

 

Anyways, man kan i dag få foder i en helt anden boldgade, som eksempelvis Orijen (hvor alt kød vist stammer fra friland eller bedre):

 

Indhold Friskfanget laks af 6 forskellige arter (Ikke opdræt), tørret laks, kartoffel, dybhavsfisk fra nordlige vande (torsk, kuller, skrubbe), hvid ferskvandsfisk, sød kartoffel, ferskvandsørred, solsikkeolie, naturligt konserveret lakseolie, tørret alfalfa, havgrøntsager fra Canada, (bl.a. tang og sunde alger), pastinak, porre, psyllium-frøskaller, knust skal fra rejer, krabber og hummer, rosmarin, lecitin, chicorie rod, lakridsrod

 

Eller Acana:

 

Råt udbenet oksekød, tørret lammekød, tørret sild, sød kartoffel, ærter,

okselever, sildeolie (Konserveret med naturlige tocopheroler), rå udbenet bisonokse, rå udbenet lam., soltørrede lucerneblade, tørret laks, lammelever, ærtefibre, græskar, spinat, majroer, tomat, gulerod, æble.

Oooh det var et foder jeg godt gad at bruge, om jeg turde for Misja får et allergifoder hvor det hele er hydrolyseret for at hun kan tåle det.....Iiih men den der ingrediensliste ser bare så god ud :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ved at gå hysteri i fodring af hund.....Jeg har schæfer og opdrætter dem også...Jeg har kennelordning hos Rc, og kan der for købe det billigt....Men jeg skifer 2-3 gange foder om året....Med hensyn til indhold, ja så nærlæser jeg varedeklaration opå produktet, inden jeg køber...Hvis jeg vil købe stort, så får jeg tilsendt smagsprøver, så jeg ved at hundene kan lide foderet.......

Jeg vil sige at Aldis foder til hunde som hedder:Alnutra kan sagtens bruges hvis jeg har lavvande i kassen....

Jeg ser sådan på det,hvorfor skal mine hunde leve af engelsk bøf, hvis jeg selv må nøjes med pasta...

Hvis jeg har drægtige tæver, så er det altid Rc starter foder jeg bruger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer altså ikke an hvilket navn der står på posen.

 

Det har jeg heller ikke sagt. Det der interesserer mig er hvad der er i foderet,... eller snarere hvad der ikke er.

 

Det er indholdet der tæller, og hvis hvalpene eller forældre hunden ser godt ud og ikke mangler noget, kan det da være fuldstændig ligegyldig om det er fra Hills eller Aldi.

Lige med de to produkter,... joeh, men nu anser jeg heller ikke Hills for at være af høj kvalitet, det er bare dyrt.

 

Det er op til ejeren selv at finde et foder der passer til hundens behov.

Og hvordan gør man det hvis man ikke sætter sig ind i hvad der puttes i hundefoder? (i det omfang man nu kan).

 

Jeg kan blive så tosset over at læse sådanne indlæg som her. Hvis hundens behov dækkes kan det simpelthen ikke være rigtig at det kun er det eller det specielle navn der kan bruges.:damn:

Jamen sikke noget, da. :ae: Måske ville det hjælpe lidt på dit humør hvis du læste mine indlæg i en helhed så du ikke behøvede at flyve i flint over en isoleret sætning, du tydeligvis har misforstået.

 

Så prøv dig frem. Jeg har selv prøvet både det dyre og billige foder og har fundet et foder både min hund og jeg er tilfredse med. Min dyrlæge siger at så længe hunden ikke fejler noget så er et almindelig fuldfoder fint. Men ja, der er da flere affaldsstoffer i de helt billige, men der er også billige fodertyper der er fuld ud på højde med ex. eukanuba. Se evt. tænk og test´s test af hundefoder. Der bliver bla Doggy fra brugen vurderet rigtig fint.:drille:

Men når et foder er fyldt med affald (der ofte slet ikke kan spises med mindre der bliver gjort et eller andet ved det), hvordan kan du så tro at det er lige så godt som et foder der trods alt er lavet af rigtige, optagelige proteiner, kulhydrater osv.?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ved at gå hysteri i fodring af hund.....

Med den "åbenhed" der er i branchen, undrer det mig egentlig ikke. Men hvis det hjælper at kalde folk hysteriske, så er det helt iorden med mig.

 

Jeg ser sådan på det,hvorfor skal mine hunde leve af engelsk bøf, hvis jeg selv må nøjes med pasta...

Det du lever af er kontrolleret og skal opfylde nogle ret skrappe krav for at blive godkendt. Det din hund lever af, er det man ikke må putte i røde pølser,... det synes jeg ligesom siger det hele.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg er en af de naive der vælger at betale for mærket.... Hvorfor? Fordi jeg kan se forskellen på mine dyr fra da jeg engang også var til supermarkedsmad. Ja supermarkedsmaden opfylder visse standarder der er lavet for alm. dyrefoder. Men der er forskel på alm. og premium. Det er tydeligt.

 

Jeg har tidligere selv solgt dyrefoder og jeg vil klart anbefale Premium frem for alm. Selvom hunde sagtens kan `leve` på alm./discount. Men det kan bla. være med til at fremkalde allergi pga. bl.a. tilsætningsstoffer. Og det er træls at komme ud i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ved at gå hysteri i fodring af hund.....Jeg har schæfer og opdrætter dem også...Jeg har kennelordning hos Rc, og kan der for købe det billigt....Men jeg skifer 2-3 gange foder om året....Med hensyn til indhold, ja så nærlæser jeg varedeklaration opå produktet, inden jeg køber...Hvis jeg vil købe stort, så får jeg tilsendt smagsprøver, så jeg ved at hundene kan lide foderet.......

Jeg vil sige at Aldis foder til hunde som hedder:Alnutra kan sagtens bruges hvis jeg har lavvande i kassen....

Jeg ser sådan på det,hvorfor skal mine hunde leve af engelsk bøf, hvis jeg selv må nøjes med pasta...

Hvis jeg har drægtige tæver, så er det altid Rc starter foder jeg bruger...

 

Kan du ikke uddybe det?

 

Der kan være mange grunde til man vælger noget bestemt til sin hund.

Mange gør meget for at leve sundt i dag, hvorfor skal det kun være forbeholdt os mennesker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ved at gå hysteri i fodring af hund.....Jeg har schæfer og opdrætter dem også...Jeg har kennelordning hos Rc, og kan der for købe det billigt....Men jeg skifer 2-3 gange foder om året....Med hensyn til indhold, ja så nærlæser jeg varedeklaration opå produktet, inden jeg køber...Hvis jeg vil købe stort, så får jeg tilsendt smagsprøver, så jeg ved at hundene kan lide foderet.......

Jeg vil sige at Aldis foder til hunde som hedder:Alnutra kan sagtens bruges hvis jeg har lavvande i kassen....

Jeg ser sådan på det,hvorfor skal mine hunde leve af engelsk bøf, hvis jeg selv må nøjes med pasta...

Hvis jeg har drægtige tæver, så er det altid Rc starter foder jeg bruger...

 

Du vælger selv hvad du vil putte i din krop det valg får hundene ikke.

Om det så ligefrem behøver være "engelsk bøf" ved jeg ikke, en sund "hakkebøf" kan vel gøre det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligvis fint til mindre racer, men en GD skal have meget fedt, så da jeg fodrede med det måtte jeg give ekstra tilskud, som jeg i øvrigt også gør når jeg fodrer med købmandens det billige, og hvorfor så betale meget mere for foderet?

 

Jeg tror Olivers er mest rettet mod den gennemsnitlige overvægtige familiehund, og så synes jeg det er lidt opreklameret. []bHvis man nærstuderer ingredienslisten er det ikke noget særligt.[/b]

Vi bruger Olivers og er godt tilfreds med det.

I samarbejde med vores dyrlæge som vi kender lidt privat fik vi lavet en foder analyse af Olivers vs. Dyrlægens Sicens Diet resultatet var godt...Olivers og SD ligger utrolig tæt på hinanden hvad foder sammensætningen angår så helt ringe kan det vidst ikke være ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ved at gå hysteri i fodring af hund.....Jeg har schæfer og opdrætter dem også...

 

Tror mange i dyr/billig-debatten glemmer detaljen, at det dyre foder kan man nøjes med færre gram pr dag end det billige (og betydeligt færre lorteposer i den anden ende).

 

Hysteri er godt, det er tegn på vi brænder for sagen og nærstuderer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, så blev der krig:blink:

 

Jeg er enig i at hunden ikke skal leve af fjer og affald, men man betaler så sandelig også for navnet på posen. Det skal man også have i tankerne når der handles foder.

 

Men vi herinde skal nok også have i tankerne at ikke alle "dyrker" deres hun lige meget og vurderer forskelligt. Ex en hund til landet der ikke skal yde det helt vilde ud over at gå vagt mm, behøver måske ikke at få elitefoder til 70 kr kiloet.

 

Men det er selvfølgelig en vurderingssag.

 

Det vigtigste er jo at hunden trives og nyder maden...:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, så blev der krig:blink:

 

Jeg er enig i at hunden ikke skal leve af fjer og affald, men man betaler så sandelig også for navnet på posen. Det skal man også have i tankerne når der handles foder.

 

Men vi herinde skal nok også have i tankerne at ikke alle "dyrker" deres hun lige meget og vurderer forskelligt. Ex en hund til landet der ikke skal yde det helt vilde ud over at gå vagt mm, behøver måske ikke at få elitefoder til 70 kr kiloet.

 

Men det er selvfølgelig en vurderingssag.

 

Det vigtigste er jo at hunden trives og nyder maden...:vuf:

ja men er syntes du det? at det vigtigste er at hunden trives og nyder maden????

Er du grundlæggende ligeglad med hvad foderet indeholder bare hunden trives og nyder den?

og hvad mener du med trives?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, så blev der krig:blink:

 

Jeg er enig i at hunden ikke skal leve af fjer og affald, men man betaler så sandelig også for navnet på posen. Det skal man også have i tankerne når der handles foder.

 

Men vi herinde skal nok også have i tankerne at ikke alle "dyrker" deres hun lige meget og vurderer forskelligt. Ex en hund til landet der ikke skal yde det helt vilde ud over at gå vagt mm, behøver måske ikke at få elitefoder til 70 kr kiloet.

 

Men det er selvfølgelig en vurderingssag.

 

Det vigtigste er jo at hunden trives og nyder maden...:vuf:

 

igen en vurdering hvad trives er, der er vi jo ikke enige.

Min vurdering, hunde bliver mæt, kan lide foderet, ikke udsættes for for meget "tom luft", sukker og kan optage så meget som muligt af foderet(bonus, der kommer mindre ud bagefter).

Bonus er også den pæne pels= mindre lugtende hund, mindre eller slet intet "skæl".

 

Husk også at at typisk skal en hund have mere af det billige foder (supermarked) end det lidt dyrere.

 

70 kr kg? nu hellere ikke de tal de fleste er oppe i og hvad gør det kg prisen er højere, hvis det koster det samme at foder hunde på bedre foder fordi de kan nøjes med mindre foder?

 

Jeg handler stort alt til os selv i netto og rema1000, men kød køber jeg hvor det smager bedre, "føles" bedre.

Han (hunden) får billige tyggeting, hapser ect. men foderet finder jeg noget godt, i min optik, til en fornuftig penge (400-500 kr for 13,5-15 kg.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror mange i dyr/billig-debatten glemmer detaljen, at det dyre foder kan man nøjes med færre gram pr dag end det billige.

Ja, og det er egentlig ikke en særlig god ting hvis man har en hund der er kronisk sulten. Mærkeligt at fabrikanterne konkurrerer ved at dyret skal have så lidt af det, som muligt, når der er så mange overvægtige hunde. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Men jeg har engang(hvor jeg pga. forvirring var nødt til at købe foder det eneste sted der var åbent) oplevet at der kom ligeså meget ud som der kom ind...så tillader jeg mig at antage at der nærmest intet var blevet optaget...

 

Jeg vælger at se på min hund(pels, om de skider ligeså meget som de æder, vægt, energiniveau, hvor sultne de virker til at være når der skal fodres osv) når jeg vælger foder...

 

 

Måske er det noget jeg bilder mig ind...men jeg tror godt jeg kan se på mine vuffer om det er sult eller smagen på foderet der afgører hvor "glade" de er for at se foderskålens vej til spanden...:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke uddybe det?

 

Der kan være mange grunde til man vælger noget bestemt til sin hund.

Mange gør meget for at leve sundt i dag, hvorfor skal det kun være forbeholdt os mennesker?

Hvad er det du vil have uddybet???.

Med hensyn til at der er ved at gå hysterei i fodring......:banan:Ja der taler denne tråd da for hvad det er jeg mener.

Ja hundene skal leve sundt, det er en selvfølge. Men som en kendt forhandler engang sagde til mig, så er det ikke foderet der koster, det er posen og brandingen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det du vil have uddybet???.

Med hensyn til at der er ved at gå hysterei i fodring......:banan:Ja der taler denne tråd da for hvad det er jeg mener.

Ja hundene skal leve sundt, det er en selvfølge. Men som en kendt forhandler engang sagde til mig, så er det ikke foderet der koster, det er posen og brandingen.

endnu en grund til at fravælge supermarkeds foder :mrgreen: det er da det foder der reklameres mest for og brandes.

 

Du nævner sundt og hysterisk, men er det hysterisk at vi er nogle mener at foder uden alt muligt ufordøjeligt i er usundt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg skrev tidligere i tråden kender jeg hunde der umiddelbart har det fint på supermarkedets foder. Men lissom jeg ikke vil købe andet end øko-kød til manden vil jeg helst heller ikke fodre hunni med foder hvor kødet (hvis der er retti kød i supermarkedets foder :vedikke:) kommer fra dyr der har haft et elendigt liv. Derudover har jeg en halv-defekt hund der ud fra min overbevisning har bedre af foder med "ordentlige" ting i. Men jeg er faktisk ligeglad med hvad andre gør :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Foder nummer 1

Sammensætning: Kylling, kyllingelever, kartofler, majs, kyllingefedt (beskyttet af tokoferoler, vitamin E kilder), lakseolie, boullion, roetrævler, tørrede æbler, ølgær, tomater, yuka ekstrakt, mineraler, glukosamin hydroklorid, chondroitin sulfat, DL-methionin, L-lysin, mannanoligosakkarider, fruktooligosakkarider, probiotics, organisk kobber, cholinklorid, organisk zink, organisk mangan, organisk selen, biotin, niacine, kalcium pantotenat, vitamin A, vitamin B12, tilsætning af riboflavin (vitamin B kilde), tiaminmononit- rat (vitamin B1 kilde), pyridoxin-hydroklorid (vitamin B6 kilde), folinsyre, vitamin D3, vitamin E (alfatokoferol).

Pris: 399 for 15 kilo

Foder nummer 2

Sammensætning: Korn (min. 4% ris, min. 4% fuldkornshvede, min. 4% hel majs), Kød & kødbiprodukter (min. 14% kylling i brune bidder, min. 4% kødsaft, Olie og fedtstoffer (min. 0.2% fiskeolie), Vegetabilske biproduketr (min. 4% tørret roemasse), Vegetabilsk proteinekstrakt, Mineraler, Grøntsager (min. 4% gulerødder i de orange bidder, min. 4% bønner i grønne bidder)

Pris 229,95 for 12 kilo

Det er en helt typisk mulighed, det ene købt i dagligvarebutik det andet fra en specialbutik

Hvad for en ville du købe?

Er det kun prisen du vil se på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Foder nummer 1

Sammensætning: Kylling, kyllingelever, kartofler, majs, kyllingefedt (beskyttet af tokoferoler, vitamin E kilder), lakseolie, boullion, roetrævler, tørrede æbler, ølgær, tomater, yuka ekstrakt, mineraler, glukosamin hydroklorid, chondroitin sulfat, DL-methionin, L-lysin, mannanoligosakkarider, fruktooligosakkarider, probiotics, organisk kobber, cholinklorid, organisk zink, organisk mangan, organisk selen, biotin, niacine, kalcium pantotenat, vitamin A, vitamin B12, tilsætning af riboflavin (vitamin B kilde), tiaminmononit- rat (vitamin B1 kilde), pyridoxin-hydroklorid (vitamin B6 kilde), folinsyre, vitamin D3, vitamin E (alfatokoferol).

 

Pris: 399 for 15 kilo

 

 

Foder nummer 2

Sammensætning: Korn (min. 4% ris, min. 4% fuldkornshvede, min. 4% hel majs), Kød & kødbiprodukter (min. 14% kylling i brune bidder, min. 4% kødsaft, Olie og fedtstoffer (min. 0.2% fiskeolie), Vegetabilske biproduketr (min. 4% tørret roemasse), Vegetabilsk proteinekstrakt, Mineraler, Grøntsager (min. 4% gulerødder i de orange bidder, min. 4% bønner i grønne bidder)

 

Pris 229,95 for 12 kilo

 

Det er en helt typisk mulighed, det ene købt i dagligvarebutik det andet fra en specialbutik

Hvad for en ville du købe?

Er det kun prisen du vil se på?

chokerende lille prisforskel på chokerende forskellig kvalitet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Foder nummer 1

Sammensætning: Kylling, kyllingelever, kartofler, majs, kyllingefedt (beskyttet af tokoferoler, vitamin E kilder), lakseolie, boullion, roetrævler, tørrede æbler, ølgær, tomater, yuka ekstrakt, mineraler, glukosamin hydroklorid, chondroitin sulfat, DL-methionin, L-lysin, mannanoligosakkarider, fruktooligosakkarider, probiotics, organisk kobber, cholinklorid, organisk zink, organisk mangan, organisk selen, biotin, niacine, kalcium pantotenat, vitamin A, vitamin B12, tilsætning af riboflavin (vitamin B kilde), tiaminmononit- rat (vitamin B1 kilde), pyridoxin-hydroklorid (vitamin B6 kilde), folinsyre, vitamin D3, vitamin E (alfatokoferol).

Pris: 399 for 15 kilo

Foder nummer 2

Sammensætning: Korn (min. 4% ris, min. 4% fuldkornshvede, min. 4% hel majs), Kød & kødbiprodukter (min. 14% kylling i brune bidder, min. 4% kødsaft, Olie og fedtstoffer (min. 0.2% fiskeolie), Vegetabilske biproduketr (min. 4% tørret roemasse), Vegetabilsk proteinekstrakt, Mineraler, Grøntsager (min. 4% gulerødder i de orange bidder, min. 4% bønner i grønne bidder)

Pris 229,95 for 12 kilo

Det er en helt typisk mulighed, det ene købt i dagligvarebutik det andet fra en specialbutik

Hvad for en ville du købe?

Er det kun prisen du vil se på?

 

der er ingen tvivl om, at jeg ville købe den øverste. og dit såvel som bernerazuros eksempel viser jo også med AL tydelighed, at der er forskel - og at forskellen ikke ligger i posedesign eller reklamebudget - jeg har i hvert fald aldrig set en reklame for min hund's kvalitetsfoder. at tro, at man får samme kvalitet i det billigste som i det dyreste er naivt efter min mening. at kigge på indholdet er jo vejen frem, sådan som det i øvrigt også er med det foder vi selv spiser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Hvad er det du vil have uddybet???.

Med hensyn til at der er ved at gå hysterei i fodring......:banan:Ja der taler denne tråd da for hvad det er jeg mener.

Ja hundene skal leve sundt, det er en selvfølge. Men som en kendt forhandler engang sagde til mig, så er det ikke foderet der koster, det er posen og brandingen.

 

Undre mig faktisk også lidt over det med brandingen :hmm:

 

De fodermærker jeg kender for rigtig meget reklame er Hills, RC, Pedigree, Eukanuba, og tildels Orijen og Acana.

For mig at se er der ingen sammenhæng mellem pris, kvalitet, brand og reklame på de mærker..... :vedikke:

 

Kan du ikke uddybe hvilke fodermærker det er man betaler for brand og pose?

 

Ved heller ikke lige hvorfor der er gået hysteri i fodringen og hvorfor denne tråd er udtryk for det - Synes egentlig det er rimelige argumenter der er kommet for, hvorfor nogle vælger bestemte mærker.

Ikke noget hysterisk der.

 

Tværtimod, så skal du se når vi går i gang med barf/ikke barf og korn/ikke korn debatten :genert::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...