Hop til indhold

Ang. ældre hunde og sundhedseftersyn.


ridiger
 Share

Recommended Posts

Til Jer herinde som har ældre hund.

 

 

Jeg ved jo, at når hunden bliver ældre, begynder kroppen at ændres og disse kan ændringer kan forekomme i hundens nyre og lever. Og man derfor kan tjekke nyre- og Leverfunktionen via blodprøver og urinprøve.

 

Men :hmm:

 

Hvor tit får I taget blodprøver og urinprøve af Jeres hunde??

Gør I det hver gang ved den årlige sundhedseftersyn?

 

:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Jer herinde som har ældre hund.

 

 

Jeg ved jo, at når hunden bliver ældre, begynder kroppen at ændres og disse kan ændringer kan forekomme i hundens nyre og lever. Og man derfor kan tjekke nyre- og Leverfunktionen via blodprøver og urinprøve.

 

Men :hmm:

 

Hvor tit får I taget blodprøver og urinprøve af Jeres hunde??

Gør I det hver gang ved den årlige sundhedseftersyn?

 

:vedikke:

 

Altså for mit vedkommende, er det endnu blevet ved tanken -Cody blev knap 14 år og Flica er nu 11½ år, men jeg har ikke fået taget blodprøver på nogen af dem, i forbindelse med sundhedstjek, primært fordi der ikke har været noget der tyder på at det har været/er nødvendigt og Flica og Cody har altid fået stor ros til de alm. sundhedstjek, det, kombineret med at de ikke har vist nogle tegn, i dagligdagen, på at der skulle være noget galt, er årsagen til at jeg endnu ikke har fået taget blodprøver, selvom jeg har tænkt tanken -Cody var, bortset fra dårlig hørelse og begyndende grå stær, sund og rask ind til den dag han blev ramt af en hjerneblødning..

 

Men hvis man begynder at tage de blodprøver, går jeg udfra at det er hvert år/ved hver sundhedstjek.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså for mit vedkommende, er det endnu blevet ved tanken -Cody blev knap 14 år og Flica er nu 11½ år, men jeg har ikke fået taget blodprøver på nogen af dem, i forbindelse med sundhedstjek, primært fordi der ikke har været noget der tyder på at det har været/er nødvendigt og Flica og Cody har altid fået stor ros til de alm. sundhedstjek, det, kombineret med at de ikke har vist nogle tegn, i dagligdagen, på at der skulle være noget galt, er årsagen til at jeg endnu ikke har fået taget blodprøver, selvom jeg har tænkt tanken -Cody var, bortset fra dårlig hørelse og begyndende grå stær, sund og rask ind til den dag han blev ramt af en hjerneblødning..

 

Men hvis man begynder at tage de blodprøver, går jeg udfra at det er hvert år/ved hver sundhedstjek.

 

Bubber er selv 11½ og jeg har heller ikke fået taget nogle prøver.Tanken var overhoved ikke faldet mig ind. Dyrlægen sagde heller ikke noget da vi var til den årlige. Mødte en ældre dame idag og hun spurgte ind til hans prøver nu da han var en ældre herre.

Nu sidder jeg her og kan ikke slippe tanken.

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt synes jeg ikke der er nogen årsag til at få taget blodprøver, hvis hunden ikke har nogen symptomer eller ændret adfærd/appetit/tørst/ændringer i fordøjelsen eller hyppigheden af urinering.

 

Da jeg fik Rocky på 13 for et par måneder siden, fik han taget blodprøver, da der var mistanke om et problem med nyrerne. Der var ikke noget der, men hans skjoldbruskkirtelfunktion var nedsat, så han fik medicin for det, og så skulle han tjekkes igen en måned senere, for at se om det var den rette dosis.

Nu hvor det er stabilt, skal han tjekkes hvert halve år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt synes jeg ikke der er nogen årsag til at få taget blodprøver, hvis hunden ikke har nogen symptomer eller ændret adfærd/appetit/tørst/ændringer i fordøjelsen eller hyppigheden af urinering.

 

Da jeg fik Rocky på 13 for et par måneder siden, fik han taget blodprøver, da der var mistanke om et problem med nyrerne. Der var ikke noget der, men hans skjoldbruskkirtelfunktion var nedsat, så han fik medicin for det, og så skulle han tjekkes igen en måned senere, for at se om det var den rette dosis.

Nu hvor det er stabilt, skal han tjekkes hvert halve år.

 

Heller ikke for at tage evt, sygdomme i opstarten hvor de måske kan klares for "små penge" end hvor det måske vil ende i en operation?

Link til indlæg
Del på andre sites

Heller ikke for at tage evt, sygdomme i opstarten hvor de måske kan klares for "små penge" end hvor det måske vil ende i en operation?

 

Jo, selvfølgelig, hvis det var tilfældet. Men du nævnte nyre- og leversygdomme, og jeg ved ikke, om der er noget man kan gøre operativt, hvis de svigter eller får nedsat funktion med alderen. :hmm:

 

Men ellers, hvis det ville give dig ro i sindet at få taget nogle prøver, så skal du vel bare gøre det. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst labberdrengene

Min Rollo på 10 år, fik taget blodprøve for 1½ år siden, da han pludseligt drak meget mere end han plejer, det viste sig at være pga gigtsmerter, så han fik smertestillende i en periode. I vinters drak han igen, så gav jeg ham smertestillendende igen, uden flere blodprøver.

Jeg vil kun få taget prøver hvis der er en grund til det, ellers ikke..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får jævnligt taget blodprøver på Thailo (ca. en gang om året) fordi jeg vil vide om hans organer kræver at hans kost bliver lagt om. Desuden synes min dyrlæge at det er rigtig rart at have nogle normale værdier at sammenligne med, hvis han skulle blive syg,... noget jeg sagtens kan følge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sif på 11 år blev aflivet tidligere på året grundet nyreproblemer... Det kom relativt pludseligt... Hun var ved dyrlæge et par gange, hvor de forsøgte at afhjælpe problemet medicinsk, dette lykkedes ikke.... Næste skridt var en operation, men de kunne ikke love, at dette ville afhjælpe problemet, så det blev aflivning istedet...

 

Dette er selvfølgelig en trist udgang på historien, men jeg tror på, at for Sif havde det været værre at skulle gennemgå en operation, smerte osv. uden nødvendigvis at få afhjulpet problemet...

 

Jeg må nok erklære mig enig med Aussiepower, få taget blodprøverne hvis der er tegn på problemer... Sif begyndte at drikke voldsomme mængder vand og kunne ikke holde på vandet... Urinprøver viste, at det var rent vand der kom ud igen, nærmest ingen urinstoffer i det... :megaked:

 

Om man vil kunne afhjælpe nyresvigt medicinsk hvis det opdages meget tidligt ved jeg ikke, det lød ikke umiddelbart sådan på dyrlægen....

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke får taget blodprøve for at få kontrolleret nyre- levertal og sukkersyge.

Det har hun fået hvert år siden hun blev 7.

 

Mange hunde får problemer med nyrer og lever når de bliver ældre. Og det er ikke noget, man kan se eller mærke på hunden, før det er for sent. For leveren er jo meget større end der er brug for. Og en hund kan f.eks. sagtens klare sig med en enkelt nyre. Ligesom mennesker kan.

Når først en hund begynder at vise tegn på sygdom i nyrer og lever, så er det faktisk for sent at gøre noget ved det.

Men hvis man opdager sygdommen inden der opstår symptomer, så kan en simpel diæt eller en kostforandring redde hundens liv og give den nogle gode år ekstra.

 

Min bernersennen-tæve Ronja, fik tilbudt sådan et årligt alderdomscheck da hun blev 6 år. Og allerede da hun blev 7, viste blodprøven, at hun havde begyndende problemer med sin leverfunktion.

---Hun fik en speciel diæt, og levede et helt normalt liv til hun døde af andre årsager 13½ år gammel:lun:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået foretaget disse alderbestemte blodprøver, også på mine nu afdøde katte. Eller kan man jo ikke vide om nogle organer er ved at miste deres funktion.Og dyret langsomt bliver svagt eller får smerter.

Og så ,hvis der er noget unormalt , kan specialfoder jo ofte nå at gøre resten af hunden/kattens liv leveværdigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...