Hop til indhold

Agility right from the start


Gæst spitZ
 Share

Recommended Posts

Gæst spitZ

Har godt nok kun læst de første 100 sider :oops: Men bliver altså lige nød til at fortælle hvor god en bog det er (indtil videre).

 

Skal lige starte med at sige at jeg aldrig har læst en bog på engelsk (muligvis engang under tvang i folkeskolen), men kan sagtens forstå teksten, og læse det næsten lige så hurtigt som dansk, fordi den er skrevet på en meget afslappet måde.

Aner intet om agility i forvejen, men jeg kan sagtens følge med. Det er virkelig right from the start! Den starter med et kapitel generelt om indlæringsteori og klikker træning, så der ikke er noget at blive forvirret over. Selv de specielle agility-udtryk er ret nemme at regne ud hvad betyder, uden en ordbog.

Den er delt op på en måde som gør at jeg husker de forskellige afsnit rigtig godt, og det er nemt at finde tilbage, hvis der er noget som lige skal skimmes igen. Forfatterne fokusere meget på at gøre alt i bitte små bidder og gøre det hele sjovt. Der er også masser af øvelser som man kan lave med en hund som ikke kan eller må springe eller løbe hurtigt.

Har ellers næsten kun læst begynder-hvalpe bøger og det er fedt at læse en bog som går lidt videre i nogle af de ting som måske er beskrevet med et enkelt afsnit i dem...

 

Nu mangler jeg bare en hund! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
Dejligt med en anbefaling :5up: tænker du at man også ville synes den var god hvis man i forvejen var agilitynørd?:vedikke:

 

Altså eftersom jeg fatter 100% af det, er det meget muligt at en person som dig ville finde den kedelig :lol:

Nu starter den jo også helt fra bunden, så det kan godt være det bliver mere avanceret når jeg kommer længere i den. Den er trods alt på over 400 sider, så der er lang vej endnu!

 

Men hvis du ikke har læst den, så tager jeg den da bare med når jeg skal på nusse hvalpe besøg eller til agility opvisning hos dig, så kan du jo lige skimme den igennem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

He, jeg skulle lige til at spørge hvornår Du gerne ville nusse hvalp? Jeg kan enten imorgen eller lørdag... Ellers bliver det først engang i næste uge...

 

Hvis du ville kigge på agility-halløj kunne vi mødes på dyrskuepladsen... Men ved ikke om det er noget vi hellere skal gøre senere? Der er jonpænt længe til du og den bettebskal løbe endnu ;-)

 

Men ellers kan jeg anbefale at sætte kryds i kalenderen d 13-14 august, hvor der er 2dages stævne i Hedensted :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst spitZ
He, jeg skulle lige til at spørge hvornår Du gerne ville nusse hvalp? Jeg kan enten imorgen eller lørdag... Ellers bliver det først engang i næste uge...

 

Hvis du ville kigge på agility-halløj kunne vi mødes på dyrskuepladsen... Men ved ikke om det er noget vi hellere skal gøre senere? Der er jonpænt længe til du og den bettebskal løbe endnu ;-)

 

Men ellers kan jeg anbefale at sætte kryds i kalenderen d 13-14 august, hvor der er 2dages stævne i Hedensted :mrgreen:

 

I morgen kan jeg godt! Og det ville passe mig helt vildt godt, for jeg er desværre blevet forhindret i at besøge min hvalps opdrætter, så jeg er sådan lidt i hvalpe-nusnings-underskud!

 

 

Fedt, vil helt klart komme og se jer løbe. Til august er min hvalp tre måneder, tror du måske man kunne tage ham med den ene dag? Eller er det for voldsomt?

Link til indlæg
Del på andre sites

I morgen kan jeg godt! Og det ville passe mig helt vildt godt, for jeg er desværre blevet forhindret i at besøge min hvalps opdrætter, så jeg er sådan lidt i hvalpe-nusnings-underskud!

 

 

Fedt, vil helt klart komme og se jer løbe. Til august er min hvalp tre måneder, tror du måske man kunne tage ham med den ene dag? Eller er det for voldsomt?

 

Johna skal med til stævne i slutningen af juli i Vejen er min plan.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...

Betyder det svar at den handler om måske klikker systemet (belønningen systemet ) ? Mere end om hvad agility er ? Baner m.m ? Kh Camilla jeg har nemlig selv købt bogen klik dig til Succes den er mega god men tingene er meget udpenslet flere gange men fordelen er jo så for nogle at man kun behøver at læse nogle afsnit men jeg leder efter den rette bog med det at træne min hund til netop denne sport kh Camilla

Link til indlæg
Del på andre sites

Betyder det svar at den handler om måske klikker systemet (belønningen systemet ) ? Mere end om hvad agility er ? Baner m.m ? Kh Camilla jeg har nemlig selv købt bogen klik dig til Succes den er mega god men tingene er meget udpenslet flere gange men fordelen er jo så for nogle at man kun behøver at læse nogle afsnit men jeg leder efter den rette bog med det at træne min hund til netop denne sport kh Camilla

 

det her er rendyrket agility. Handlingslege og opstart af forhindringsarbejde. Bogen er baseret på Gregg Derretts handlingssystem... Den er letlæselig og har mange gode fifs til nye ekvipager der vil igang med arbejdet, hvad end hunden er ung eller gammel. Men bogen er tydeligt skrevet til førere af unge hunde indkøbt specifikt til agility...

 

hvis du ikke har løbet agilit før vil den være fin ballast samtidig med et præ-agilityhold. Gregg Derretts handlingssystem er ikke så meget brugt herhjemme... Jeg løber dog efter det og synes selvfølgelig det er det mest enkle og tydeligste for hunden ;-)

Men der findes jo utallige handlingssystemer at vælge imellem og det er meget forskelligt fra træner til til træner hvad der undervises i på trænkngsstederne...

 

synes dog sagtens man kan bruge bogen selvom man ikke løber efter Derretts handling selv. Der er mange gode øvelser i den.

 

Men nej, det er ikke en bog om belønningssystemer eller klikkertræning. Bogen går ud fra at fører allerede har dette som ballast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har bogen, og der er da mange interessante ting i, men den har godt nok stået og samlet støv længe. Men den bliver pillet frem nu når jeg om et par uger skal have begynder hold igen.

 

Jeg vil samtidigt sige at selvom jeg ikke følger Derrets handlingssystem, så har jeg haft stor glæde af hans dvd'er, for man kommer jo ikke uden om et solidt front cross eller rearcross uanset hvilket system man følger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er også et afsnit om læringsteori og klikkersystem i den, men "klik dig til succes" er langt grundigere, og IMO også bedre...

 

Gud, er der? Det må jeg bare valgt at skippe... Husker det slet ikke. Har dog heller ikke læst den fra ende til anden, har bare taget lidt hist og pist til handlingslege osv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Amocca, der er 5 sider i afsnittet om lærings teori og det skitsere ganske kort det der fx ligger i operant betingning. Så kan godt forstå du har overset det... Og det efterfølges så af små 15 sider om klikkertræning.

 

*****

 

Det gode ved bogen er jo at der er en masse øvelser man kan lave forud for selve agilitytræningen. For jeg kan mærke på Carla at hun er meget lydfølsom, og det giver os lidt problemer med vippen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gud, er der? Det må jeg bare valgt at skippe... Husker det slet ikke. Har dog heller ikke læst den fra ende til anden, har bare taget lidt hist og pist til handlingslege osv...

 

Amocca, der er 5 sider i afsnittet om lærings teori og det skitsere ganske kort det der fx ligger i operant betingning. Så kan godt forstå du har overset det... Og det efterfølges så af små 15 sider om klikkertræning.

Nej, der er virkelig ikke meget skrevet om læringsteori/shaping etc. - men åbenbart synes de det er nok for at kunne komme tingene igennem..! Og det synes jeg jo ikke... :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville synes det var et problem i forhold til de aktiviteter der er beskrevet i bogen, hvis man skulle kunne læringsteorien på fingerspidserne, men det synes jeg nu ikke er tilfældet.

Jeg tænkte nu ikke så meget på læringsteorien som på resten... Jeg skal tilstå at jeg ikke har læst bogen sådan heeeelt grundigt, men fik da det indtryk at meget skulle shapes, og det er ikke helt nemt hvis man er ny.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes heller ikke at det er for en nybegynder. For mange af øvelserne giver kun mening hvis man allerede har lidt kendskab til agility.

 

Også derfor jeg mener den kunne være et godt supplement til et præ-agilityhold...

 

Men har man aldrig løbet agility før, så tror jeg måske du har ret i, at den kan være lidt for "nørdet"...

tænker den er optimal til en hundefører med sin nummer 2 agilityhund, som han/hun træner op helt fra dag 1?

Link til indlæg
Del på andre sites

Også derfor jeg mener den kunne være et godt supplement til et præ-agilityhold...

 

Men har man aldrig løbet agility før, så tror jeg måske du har ret i, at den kan være lidt for "nørdet"...

tænker den er optimal til en hundefører med sin nummer 2 agilityhund, som han/hun træner op helt fra dag 1?

Det er også lige min tanke om bogen... Eller en erfaren hundeejer, der har trænet andet på nogenlunde højt plan tidligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...