Hop til indhold

Dyrlæge etik vs betaling


Amocca
 Share

Recommended Posts

Gæst The dogfather

Kunne da godt være jeg lige skulle ringe til samtlige dyrlæger i Kolding-området og høre om de tager Visa Electron...

 

Hvis det ikke bliver hundeloven der dræber mine børn kan det da blive mit kreditkort...

 

:shock:

 

Men okay...nu sker det jo tit at man får malet fanden på væggen....håber da ikke der er dyrlæger der vil afvise mig skulle jeg være så uheldig...hvem fanden render rundt med 15000 i kontant om natten? Nu ligger min dyrlæge heldgivs i et pænt kvarter...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 188
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

der er vel ingen dyrlæger der beder dig lægge 15000 kontant-du kan jo nøjedes med at fremlægge en kvittering fra sygeforsikringen ............og de 20% af beløbet kan du jo hæve i en kontantautomat på vej til dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
der er vel ingen dyrlæger der beder dig lægge 15000 kontant-du kan jo nøjedes med at fremlægge en kvittering fra sygeforsikringen ............og de 20% af beløbet kan du jo hæve i en kontantautomat på vej til dyrlægen.

 

 

Man kan ikke hæve mellem 2 og 6 i min bank...ved selvfølgelig ikke med de andre...

 

Men min pointe var nu også bare at det ikke er alle der har dankort...

 

Men noget andet er, at de tager sgu godt ved...jeg fik en regning på 250kr. for at få at vide jeg skulle give Pablo ris og kylling...:mrgreen:...selvfølgelig dejligt med råd og jeg betalte med glæde...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes altså også bare det handler om ansvar.. Som Spix nævner er det jo også dybt uansvarligt at have en højgravid kat og ikke økonomisk kunne lægge en garanti... (F.eks. have penge til et normalt kejsersnit liggende, eller tilgængelige på dankort el.)...

 

Når man anskaffer sig et dyr så har man også et økonomisk ansvar... Ikke kun for mad og legetøj, men også for sygdom...

 

Man kunne i princippet have liggende hvad en aflivning koster og sige at alt derudover vil man ikke bruge på sit kæledyr... Ja hvor ansvarligt det er ved jeg ikke, men man har da gået så langt som til at tænke over det FØR man står i en træls situation.

 

Jeg er ganske sikker på at hvis man kommer til en hvilken som helst dyrlæge og ligger 3000 kr på bordet og siger "det er alt jeg kan få fat i klokken bæ om natten", så ville han også operere! Men hvis man trækker på skuldren og siger "Vi har ingen penge", så er det klart at han vælger at anbefale en aflivning, fremfor en stor dyr operation!

Link til indlæg
Del på andre sites

igen det er ikke dyrlægens problem.

Kan man ikke sørge for sin hund- sålad være at have en.

 

 

Synes godtnok du er skrap.:roll:

 

Så skal jeg ikke have hund fordi jeg ikke kan hæve mere end 6000 i døgnet.:confused:

 

Jeg har en forsikring for at jeg kan få behandlet min hund, men det er åbenbart ikke godt nok i dine øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan ikke hæve mellem 2 og 6 i min bank...ved selvfølgelig ikke med de andre...

 

Men min pointe var nu også bare at det ikke er alle der har dankort...

 

Men noget andet er, at de tager sgu godt ved...jeg fik en regning på 250kr. for at få at vide jeg skulle give Pablo ris og kylling...:mrgreen:...selvfølgelig dejligt med råd og jeg betalte med glæde...

 

ok men så kan man tegne en sygeforsikring til 1500 om året eller 125 om måneden, og fremvise kvitteringen- så ved dyrlægen der kommer penge-og så er kvitteringen ens "dankort" der sikrer næsten gratis behandling.

 

Mange dyrlæger giver da gratis råd¨på telefon - så 250kr lyder voldsomt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes godtnok du er skrap.:roll:

 

Så skal jeg ikke have hund fordi jeg ikke kan hæve mere end 6000 i døgnet.:confused:

 

Jeg har en forsikring for at jeg kan få behandlet min hund, men det er åbenbart ikke godt nok i dine øjne.

 

Hvis du har en forsikring har du jo også sørget for din hund... Og tager du til dyrlægen og har papirene med på din hund, vil han jo kunne se at den ER forsikret, og kan behandles...

 

Det ER ejerens ansvar at ens kæledyr kan få behandling og at denne kan betales.. Dyrlæger er ikke frivillige som skal stå til rådighed for alle og enhver...

Ligesom at du kun kan tage til tandlæge hvis du har råd til det.. Sådan ER Danmark nu engang bare!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har en forsikring har du jo også sørget for din hund... Og tager du til dyrlægen og har papirene med på din hund, vil han jo kunne se at den ER forsikret, og kan behandles...

 

Det ER ejerens ansvar at ens kæledyr kan få behandling og at denne kan betales.. Dyrlæger er ikke frivillige som skal stå til rådighed for alle og enhver...

Ligesom at du kun kan tage til tandlæge hvis du har råd til det.. Sådan ER Danmark nu engang bare!

 

Måske dyrlægen godkender kvit. på forsikting, en ikke sikkert.

 

Dyrlægen bør måske også have forståelse for at man ikke kan hæve mere end. f.eks 6000 her og nu.

Dyrlægen kan jo også vælge at tage mod andre kort end kun lige dankort.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
ok men så kan man tegne en sygeforsikring til 1500 om året eller 125 om måneden, og fremvise kvitteringen- så ved dyrlægen der kommer penge-og så er kvitteringen ens "dankort" der sikrer næsten gratis behandling.

 

Mange dyrlæger giver da gratis råd¨på telefon - så 250kr lyder voldsomt.

 

Ja men det var jo dyrlægevagten...men det kostede det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes godtnok du er skrap.:roll:

 

Så skal jeg ikke have hund fordi jeg ikke kan hæve mere end 6000 i døgnet.:confused:

 

Jeg har en forsikring for at jeg kan få behandlet min hund, men det er åbenbart ikke godt nok i dine øjne.

 

nej det er ikke det jeg siger- men det lyder somom nogle næsten bebrejder dyrlægen at de ikke kan betale.Og det er jo ikke dyrlægens problem- nøjagtigt som hvis du tanker benzin- kan du ikke betale- så får du problemer især hvis du har fyldt på tanken.

 

Min veninde fortæller ofte at de nye kunder ringer på meget sene/tidlige tidspunkter- og det undrer hende altid at de lige vælger at skifte dyrlæge på det tidspunkt. Som regel er det netop folk som ikke har betaltden tidligere dyrlæge- og nu er de nødt til at finde en ny fordi hunden er syg igen. Og hun gider ikke have de kunder,

Ofte kommer de nemlig med de forklaringer der er herinde- "vi kan ikke hæve, kvitteringen er blevet væk, dankortet er knækket osvosv" men det ender med det samme hver gang- hunhar nu fast abonnement hos en inkassoadvokat og det koster hende mange ærgelser og penge.

 

i vinters var der en der ikke kunne betale- han kom så med en gås istedet for. Med det kan hun jo ikke købe olie for, betale terminer, købe nyt udstyr eller bare få salt til ægget af. Og mange dyrlægepraksiser (på trods af de har høje priser) kører på pumperne idag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke om det var en vagtdyrlæge eller ej, eller om katteejer kendte dr dyr eller ej heller... Den oprindelige tråd på HG siger således:

 

 

 

Jeg hører tit og ofte at folk ikke er tilfredse med deres dyrlæge, fordi der skal betales kontant eller der ikke kan afbetales. Der lød blandt andet det helt store ramaskrig fra KG den anden dag, da en dyrlæge ikke ville udføre et akut kejsersnit, da ejer ikke havde pengene til dette, men denne tilbød dog at aflive katten uden betaling.

 

Hvad gør I, når I er til dyrlæge med jeres dyr. Er det kontanter, dankort, giro eller afbetaling?

 

Hvis I ikke er ejer af et dankort, hvad gør I så i en nødsituation?

 

Finder I det forargeligt, hvis en dyrlæge nægter at behandle, men gerne afliver et sygt dyr på grund af ejers pengemangel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke om det var en vagtdyrlæge eller ej, eller om katteejer kendte dr dyr eller ej heller... Den oprindelige tråd på HG siger således:

 

 

 

Jeg hører tit og ofte at folk ikke er tilfredse med deres dyrlæge, fordi der skal betales kontant eller der ikke kan afbetales. Der lød blandt andet det helt store ramaskrig fra KG den anden dag, da en dyrlæge ikke ville udføre et akut kejsersnit, da ejer ikke havde pengene til dette, men denne tilbød dog at aflive katten uden betaling.

 

Hvad gør I, når I er til dyrlæge med jeres dyr. Er det kontanter, dankort, giro eller afbetaling?

 

Hvis I ikke er ejer af et dankort, hvad gør I så i en nødsituation?

 

Finder I det forargeligt, hvis en dyrlæge nægter at behandle, men gerne afliver et sygt dyr på grund af ejers pengemangel?

 

Vores dyrlæge tager heldigvis også andet end kun dankort. Vi kan så komme på den hvis dyrlægen ikke har vagt og f.eks. Groa brækker benet.

 

Vores dyrlæge skriver det er kontant betaling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo ikke fordi jeg skal hænge mig i om dyrlægen kun tager dankort eller hvad han gør...

 

Den sag som der er henvist her til handler ikke om at dyrlægen ikke lige modtog dankort eller ikke kunne vente til dagen efter med betalingen... Som jeg læser det kunne ejeren IKKE BETALE uanset hvad, hvis man gør det klart for sin dyrlæge at man IKKE har pengene til en operation, synes jeg det er ufatteligt stort af dyrlægen at han vælger at aflive dyret GRATIS (Det koster altså ca. 1000 kr de fleste steder!), fordi disse mennesker har økonomiske problemer i forvejen.

 

Jeg er sikker på at hvis man står tudende hos sin dyrlæge og siger "Gør hvad der skal gøres, hvis bare vi kan finde en afdragsordning", så vil de fleste dyrlæger faktisk gøre det!

Hvis jeg gik ind til en frisør og før klipningen sagde; Ja altså jeg har ingen penge!

Så ville de da heller ikke klippe mig!

 

Det er en bred sag, for det handler jo om så mange andre ting i sådan en situation... Faktum er bare at hvis de mennesker har gjort klart at de ikke har pengene, så må de "tage hvad de kan få"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
ok men så kan man tegne en sygeforsikring til 1500 om året eller 125 om måneden, og fremvise kvitteringen- så ved dyrlægen der kommer penge-og så er kvitteringen ens "dankort" der sikrer næsten gratis behandling.

 

Mange dyrlæger giver da gratis råd¨på telefon - så 250kr lyder voldsomt.

 

Nu forstår jeg jo også hvorfor den forsikring er det første en dyrlæge taler om, som et gode når en hvalpeejer træder ind i butikken, det er en garanti for indtjæningen er sikret, og der er vel ingen hundeejer der har oplevet at deres forsikrede hund har kostet mere end deres forsikringsselskab finder rimeligt,:vedikke: men der er nok en del husejere der har set hvad forsikring er, deres kæreste eje, deres bolig er ikke en brik værd, det er en undervandsbåd der ikke er tæt! :banan:

 

:mrgreen:

 

Guldvægten har de kloge altid på sig, et meget fintfølende instrument, der kan kurere alt i denne verden! :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til de som stiller sig kritisk overfor dyrlægens afvisning, med etikken som begrundelse

 

Hvor etisk er det lige at anskaffe sig et dyr som man ikke har råd til at sygdomsbehandle, når der er problemer?

 

Jeg synes faktisk det er katteejeren der handler etisk.

 

 

 

Du kan jo godt have midlerne når du anskaffer dig et dyr, men komme til at mangle dem.

 

 

Men hvis det kræver at have 15.000 til rådighed lige her og nu, så tror jeg der var mange der aldrig skulle have haft dyr :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Skriver det lige igen - nej, et stort sted som kbh dyrehospital vil ikke vente på forsikringspenge.

 

 

Noget andet er, hvorfor tror i katten var gravid? Jeg tænker underlivsbetændelse..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Du kan jo godt have midlerne når du anskaffer dig et dyr, men komme til at mangle dem.

 

 

Men hvis det kræver at have 15.000 til rådighed lige her og nu, så tror jeg der var mange der aldrig skulle have haft dyr :hmm:

 

Jo nu jeg tænker over det, det kræver ubegrænset kærlighed, og en god stak gysser, garneret med held og lykke, ik :engel:

 

Det er krav jeg ikke har mulighed for at indfri, såå:damn: ingen hund er tjænt med den skæbne jeg kan tilbyde :engel: men jeg har da lov at kikke på :hjerte: og det er da også en stor fryd :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan altså heller ikke forarges over at dyrlægen ikke tør låne 15.000 kroner ud til tilfældige mennesker der møder op på klinikken midt om natten - og det er jo i praksis det der er sket.

Dyrlæger kan helt sikkert godt lide dyr - men de kan også godt lide mad og tøj og at kunne betale deres egne regninger. Og når de har oplevet tilstrækkeligt med mennesker der "nok skulle betale senere", men i praksis ikke havde vilje/evne til det, så ville jeg også tage mine forbehold.

 

Min storebror kører et ejendomsservice firma - "Vicevært on call". En vinduespusning kan gøres for fx. 150 kr med regning og det hele. Ikke desto mindre har han flere tilfælde hvor folk har bestilt ham til at komme og pudse vinduer i forbindelse med fraflytning - og hvor lejeren så er forsvundet op i den blå luft. For 150 kroner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke om det var en vagtdyrlæge eller ej, eller om katteejer kendte dr dyr eller ej heller... Den oprindelige tråd på HG siger således:

 

 

 

Jeg hører tit og ofte at folk ikke er tilfredse med deres dyrlæge, fordi der skal betales kontant eller der ikke kan afbetales. Der lød blandt andet det helt store ramaskrig fra KG den anden dag, da en dyrlæge ikke ville udføre et akut kejsersnit, da ejer ikke havde pengene til dette, men denne tilbød dog at aflive katten uden betaling.

 

Hvad gør I, når I er til dyrlæge med jeres dyr. Er det kontanter, dankort, giro eller afbetaling?

 

Hvis I ikke er ejer af et dankort, hvad gør I så i en nødsituation?

 

Finder I det forargeligt, hvis en dyrlæge nægter at behandle, men gerne afliver et sygt dyr på grund af ejers pengemangel?

 

Okay... Der er jo fokus på noget andet end den beskrevne situation, som vi ikke kender nok til, for at kunne bedømme.....

 

Hvis Silke skal have behandling hos egen dyrlæge, så har dyrlægen som regel slet ikke tid til at udskrive regningen med det samme. En enkelt gang har jeg ventet i måneder på at få lov til at betale:roll:. Dyrlægen er god til dyr, men ikke til papirarbejde..:mrgreen: Jeg er såmænd mest bekymret for, om hun husker det hele.. Eller om hun glemmer at sætte priserne OP.

 

Men jeg har da altid haft pengene klar. Og det er endnu aldrig sket, at jeg ikke har haft råd til at betale en dyrlægeregning.

 

HVIS Silke skulle behandles for noget som var dyrere end jeg ville kunne klare, så er der jo forsikringen. Og med den i hånden forventer jeg da, at jeg kan gå ind i min bank og låne de penge, som jeg senere vil få udbetalt af forsikringen.. :vedikke: Jeg ville da aldrig skylde min dyrlæge? Det er vel, hvad man har en bank til..

 

Men jeg har ikke prøvet det. Jeg har ikke haft brug for det. Og jeg ville blive pissesur, hvis min bank ikke ville låne mig de penge:evil:! For jeg skylder dem ingenting, og jeg har været kunde i mange år.

 

Mon ikke det er som i alle andre situationer her i livet: Hvis man kender hinanden og har tillid til hinanden, så er det ikke så vigtigt om pengene bliver betalt med det samme. Men hvis man ikke kender hinanden eller man har dårlige erfaringer med hinanden, så er det fair nok hvis pengene skal på bordet samtidig med en dyr ydelse.

 

Nye kunder må da forvente at de skal betale kontant. Og det kan man, hvis man har en bank, som man er positivt kendt i.

 

Så vidt jeg ved er det da nøjagtig lige sådan hos tandlægen? De første gange betaler man i samme øjeblik man lukker munden.. Senere bliver det mindre vigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan jo godt have midlerne når du anskaffer dig et dyr, men komme til at mangle dem.

 

 

Men hvis det kræver at have 15.000 til rådighed lige her og nu, så tror jeg der var mange der aldrig skulle have haft dyr :hmm:

 

Jamen I kan have mange gode argumenter, det flytter bare ikke faktum- og faktum er at det er ikke dyrlægens problem at I ingen penge har,hvis jeres hund bliver syg.

Det er somom I vil gøre det til et spørgsmål om at dyrlægen er dum, fordi han/hun ikke tager alle dyr ind til behandling:Hvis dyrlægen går ind på en afdragsordning af feks en alvorlig operation på 15000kr- ,så kan hunden nå at blive syg 5-6 gange mere enden de penge er betalt tilbage og det bliver så en løbende konto- det kræver et enormt administrationsarbejde for dyrlægen at administrere dette og tid er penge i en forretning.

 

Men så lad os kigge lidt på de tal.

 

det koster ca 15oo om året i sygeforsikring

den dækker op til 25000 kr pr år, minus selvrisiko på 400 kr og minus 20% i egenbetaling

 

Hvis man ved med sig selv man ikke har 15000 skulle det værste ske med ens hund- så kan man sikre sig relativt billigt ved at:

 

betale 125 kr pr mdr til sygeforsikring

have en bøtte med kontanter i ,som er til hunden- beholdningen kan så beregnes ud fra de 25000 kr:

******************************************

 

DVS

ind på pbs hver måned = 125kr

________________________________

 

selvrisiko = 400kr

20% af 24600kr = 4920 kr

 

i kontanter har du dermed altid = 5320kr i en "hundebøtte"

 

 

og du vil til hver en tid , nat og dag,sommer og vinter, kunne betale en dyrlægeregning på 25000kr med din kvittering i hånden. Og igen det er din hunds liv det gælder- ikke din dyrlæges hund.:vuf:

og husk så at tegne en forsikring der dækker hele hundens levetid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus
Jamen I kan have mange gode argumenter, det flytter bare ikke faktum- og faktum er at det er ikke dyrlægens problem at I ingen penge har,hvis jeres hund bliver syg.

Det er somom I vil gøre det til et spørgsmål om at dyrlægen er dum, fordi han/hun ikke tager alle dyr ind til behandling:Hvis dyrlægen går ind på en afdragsordning af feks en alvorlig operation på 15000kr- ,så kan hunden nå at blive syg 5-6 gange mere enden de penge er betalt tilbage og det bliver så en løbende konto- det kræver et enormt administrationsarbejde for dyrlægen at administrere dette og tid er penge i en forretning.

 

Men så lad os kigge lidt på de tal.

 

det koster ca 15oo om året i sygeforsikring

den dækker op til 25000 kr pr år, minus selvrisiko på 400 kr og minus 20% i egenbetaling

 

Hvis man ved med sig selv man ikke har 15000 skulle det værste ske med ens hund- så kan man sikre sig relativt billigt ved at:

 

betale 125 kr pr mdr til sygeforsikring

have en bøtte med kontanter i ,som er til hunden- beholdningen kan så beregnes ud fra de 25000 kr:

******************************************

 

DVS

ind på pbs hver måned = 125kr

________________________________

 

selvrisiko = 400kr

20% af 24600kr = 4920 kr

 

i kontanter har du dermed altid = 5320kr i en "hundebøtte"

 

 

og du vil til hver en tid , nat og dag,sommer og vinter, kunne betale en dyrlægeregning på 25000kr med din kvittering i hånden. Og igen det er din hunds liv det gælder- ikke din dyrlæges hund.:vuf:

og husk så at tegne en forsikring der dækker hele hundens levetid.

 

Vi glemmer vidst trådens fokus: her var tale om en kat med akut kejsersnit! Såvidt jeg har hørt så vil forsikringsselskaberne IKKE forsikre ikke-neutraliserede katte....

 

Det var stort fokus fra forsikringsselskabets side da jeg skulle forsikre charlie i sin tid (han blev dog kastreret som 6 mdrs og derefter forsikret).

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi glemmer vidst trådens fokus: her var tale om en kat med akut kejsersnit! Såvidt jeg har hørt så vil forsikringsselskaberne IKKE forsikre ikke-neutraliserede katte....

 

Det var stort fokus fra forsikringsselskabets side da jeg skulle forsikre charlie i sin tid (han blev dog kastreret som 6 mdrs og derefter forsikret).

 

selvfølgelig kan du forsikrer en intakt kat eller hund

og vi taler lige præcis om problemstillingen- skal dyrlægen lægge ud,hvis ikke du kan betale!!!!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...