Hop til indhold

Dyrlæge etik vs betaling

Amocca
 Share

Recommended Posts

Inspireret af tråd på HG.

Mennesker møder op med kat der kræver akut kejsersnit klokken midt om natten. De har ingen penge med. Dyrlægen vil ikke udføre kejsersnit uden betaling, men tilbyder at aflive katten uden betaling, så den ikke skal lide...

Hvad tænker i?

Jeg må være ærlig og sige, at jeg forstår dyrlægen. Har en veninde der er veterinærsygeplejerske og de ressourcer de må bruge på at forsøge at få indkrævet penge af og til er enorme...

Et kejsersnit hos envagtdyrlæge er jo ikke ligefrem en billig affære, og ofte er vagtdyrlægen jo en fremmed dyrlæge, så han kender ikke de kliemter ser kommer ind... Forståeligt at han ikke vil give en regning...

Men, findes der er lægeløfte for dyrlæger? Og brydes det i så fald her? Dyrlægen tilbyder jo at stoppe kattens smerter ved at aflive...

Man kender selvfølgelig ikke hele historien, måske var dyret så afkræftet at dyrlægen simpelthen fandt det uforsvarligt at operere... Hvem ved...

Men hvad tænker i?

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 188
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes måske at sådan en dyrlæge skulle genoverveje sin levevej :hmm:

..altså dyrene er jo ikke til for at hjælpe ham, det skulle gerne være omvendt jo :genert:

og det med administration er jo ligesom noget der følger med, såh... :blink:

Tjaaa.... Men ville du stole på et menneske du ikke kendte, der bad dig om at udføre arbejde for 15000 kr uden at ville betale for det her og nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes måske at sådan en dyrlæge skulle genoverveje sin levevej :hmm:

..altså dyrene er jo ikke til for at hjælpe ham, det skulle gerne være omvendt jo :genert:

og det med administration er jo ligesom noget der følger med, såh... :blink:

Du glemmer måske lige at for at dyrlægen skal overleve så skal der altså penge ind :mrgreen:, han kan ikke leve at hjælpe dyr, han skal også have mad på bordet:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis dyrelægen ikke kendte kunden og denne var en fast kunde i biksen så kan jeg godt forstå dyrelægen, situationen har nok heller ikke været sjovt for dyrelægen derfor der blev tilbudt gratis aflivning...

Det er et arbejde og de kan jo ikke hjælpe folk gratis sådan fungere tingene jo desværre ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos tandlægen får man behandling før man betaler, også hos tømreren.

Jeg har prøvet at stå med en akut aflivning på Københavns Dyrehospital og blive opkrævet betaling FØR, det virker ufatteligt grådigt og koldt på mig, dyrlæger må, som alle andre fra DSB til tømrere, udføre sin opgave og sende folk til inkasso.

Bare fordi det er dyr, er der ingen undskyldning for at være så grådig, derudover har vores faste dyrlæge gratis behandling til hjemløse (medicinen får hun dækket af en eller anden fond).

Jeg kunne sagtens stå uden en krone på lommen midt om natten, at det skulle diskvalificere mine dyr til behandling har jeg svært ved at gennemskue.

• Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at stå med en akut aflivning på Københavns Dyrehospital og blive opkrævet betaling FØR, det virker ufatteligt grådigt og koldt på mig, dyrlæger må, som alle andre fra DSB til tømrere, udføre sin opgave og sende folk til inkasso.

Bare fordi det er dyr, er der ingen undskyldning for at være så grådig, derudover har vores faste dyrlæge gratis behandling til hjemløse (medicinen får hun dækket af en eller anden fond).

Jeg kunne sagtens stå uden en krone på lommen midt om natten, at det skulle diskvalificere mine dyr til behandling har jeg svært ved at gennemskue.

Ku' ikke har sagt det bedre selv...hvem f....render rundt med 15.000 kr på lommen midt på en tilfældig nat. :shock:

Jeg havde været i samme situation som dem, hvis det havde været mig. Mine dyrlægepenge står på min opsparingskonto (som jeg IKKE har kort til) og havde det været den sidste halvdel af måneden kunne jeg altså ikke have betalt før jeg havde været i banken næste dag, da der ikke liiiige altid er dækning for 15.000 kr på det tidspunkt.

Jeg forstår slet,slet ikke den dyrlæge, og jeg synes bare ikke det er i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ku' ikke har sagt det bedre selv...hvem f....render rundt med 15.000 kr på lommen midt på en tilfældig nat. :shock:

Jeg havde været i samme situation som dem, hvis det havde været mig. Mine dyrlægepenge står på min opsparingskonto (som jeg IKKE har kort til) og havde det været den sidste halvdel af måneden kunne jeg altså ikke have betalt før jeg havde været i banken næste dag, da der ikke liiiige altid er dækning for 15.000 kr på det tidspunkt.

Jeg forstår slet,slet ikke den dyrlæge, og jeg synes bare ikke det er i orden.

Jeg havde valgt at lave et overtræk og så flytte pengene når banken åbnede eller man kan også selv flytte pengene på netbank.

Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste mennesker har dankort, så der findes ingen undskyldning for ikke at kunne betale. Så enten har de ikke haft et dankort eller de har ikke haft råd til at betale de 15.000 kr.

Der står altså ikke 15.000,- på mit Dankort, men det er ikke ens betydende med at jeg ikke kunne stampe dem op af jorden hvis Noomi havde brug for behandling. Det ville bare være rart og nemmere hvis det ikke behøvede at ske midt om natten :genert: Jeg synes at det er urimeligt at de ikke vil behandle hvis ikke man har pengene med :cry:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

De fleste mennesker har dankort, så der findes ingen undskyldning for ikke at kunne betale. Så enten har de ikke haft et dankort eller de har ikke haft råd til at betale de 15.000 kr.

Jeg har intet dankort, manden har, men det kommer ikke med til fx hundetræning, sker der noget til træning, vupti aflivning :hmm:

Jeg er ikke bleg for at overtrække + har langt over 15.000 klar til hundene (har fravalgt forsikring), men kl 2 om natten? Med tårerne trillende? I vild panik over døende dyr?

Men hvorfor forskellen? Hvorfor skal dyrlægen forudbetales? Når håndværkeren ikke skal? Når min løn er bagudbetalt?

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nb aner ikke havd det kosetde, de 15000 var bare et eksempel på et stort beløb ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

:kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du ville blive chokeret over HVOR mange mennesker der faktisk ikke har dankort.

Svigermor arbejde i nordea, og her på fyn var der rigtig mange der kun havde hævekort, men måske fyn-boerne bare er en flok tabere..... skal jeg jo ikke kunne udtale mig om :vedikke::vedikke:

Nå jow, og trods jeg har fint styr på økonomien, og at vi spare op og altid har lidt ekstra på budgetten, betaler vores regninger til tiden....... så kan jeg bare kun hæve højest 5000 om dagen og max 5000 over rådighedsbeløbet (eller hvad man lige kalder det)!

Så skulle det en dag gå så galt, så håber jeg skam ikke jeg støder på sådan en dyrelæge der ville forlange så mange penge FØR en behandling :x:

Redigeret af Aslan
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Denne artikel http://www.e-pages.dk/scanpub/236/25 kan måske løfte sløret for eventuelle tvivlsspørgsmål.

Dyrlægen har pligt til at hjælpe dyret, så derfor har denne nok valgt at tilbyde aflivning i stedet, da det er langt nemmere og billigere end kejsersnittet.

Man kan så diskutere om det er nogle gode retningslinjer de går efter, men jeg kan nu et langt stykke af vejen, godt følge dem. Deri hvor mit dilemma er, er at det er levende væsner man har med at gøre, så selvfølgelig kommer der nogle følelsesmæssige overvejelser med også. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Damn!!! jeg er glad for min dyrlæge har tage dyrlægeløftet ;). Jeg har iøvrigt aldrig oplevet sådan en behandling ved de dyrlæger jeg har brugt her i det nordjydske, det er jo nærmest standard at man bliver spurgt EFTER BEHANDLINGEN, om man vil betale nu eller ha' en regning med. Vi hari øvrigt både Vic og misserne forsikrede, hvilket har været guld værd i Vic's allergiforløb, og da Frej havde vrøvl med hoften.

Jeg har iøvrigt heller ikke et dankort, det har manden. Så hvis der skulle betales kontant, når han var ude og spille en weekend, og der så indtraf noget akut som mit kontante "in case of emergency-beløb" ikke kunne dække, så var vi da godt nok på den (hvis man mødte en vagtdyrlæge med sådan en holdning), men det tror jeg ikke, for de par gange der har været et småtteri, og jeg har ringet, har det været en dyrlæge, jeg har kendt, der har siddet på vagten.

Ironisk nok er der fordele ved at have en overundersøgt allergihund :rolleyes: Man har kreditværdighed ved mange dyrlæger :mrgreen: i sin søgen efter den bedste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spekulerer over om jeg måske har været ude for en lignende situation - hvor dyrlægen bare valgte ikke at være ærlig :hmm:

Det jeg fik at vide dengang var, at man ikke kunne røntgenfotografere fordi der var en hævelse på låret. Jeg fik senere at vide af en anden dyrlæge, at det var det rene vrøvl.

Det udviklede sig til en meget meget dårlig situation, hvor en hund, der skulle have været aflivet med det samme, kom til at ligge og lide en hel nat. Og dyrlægen fik ikke en øre :evil:

Men jeg ved stadig ikke om det bare var inkompetence, eller om der lå andet bag :vedikke:

Uanset hvad, vil jeg hellere have ren besked.

Jeg ved ikke hvad et kejsersnit på en kat koster, men der er jo killinger nok i verden, og hvis den pågældende kat var en almindelig huskat, kan dyrlægen måske have haft sin tvivl om ejer ville eller kunne betale prisen. Han tilbød i det mindste at gøre noget, hvilket var mere end de fjolser jeg havnede hos.

Jeg synes at en dyrlæge har en etisk forpligtelse til at hjælpe et lidende dyr, men det er også i orden at han foretager en individuel vurdering i hver enkelt sag - bare han er ærlig om det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fredag, jeg er på arbejde, har netop mødt en unge på 5-7 år, alt for ung til at rejse alene, han havde smidt sin billet - overvejede at sige 'alle børn har jo en mobil i dag', men gik i stedet med ham over og betalte for en billet.

Ikke at jeg er en helgen (hovedmotivationen var at få hylende unge til at holde kæft), men så lidt for mig, betyder så meget for en anden og dyrlæger er ikke ligefrem i lavtlønskategorien.

At der skulle være forskel på dyr, at en ligegyldig huskat skulle være mere undværlig end en racekat, pisser mig fuldstændigt af - den akutte aflivning jeg stod med var en rotte, den betød cirka lige så meget for mig som Petrine og fortjente ikke at skulle vente på betalingen! Skulle dyrlægen så være mere ligegyldig overfor et gadekryds, fordi der er mange af dem? Og helt på dupperne for en sjælden racehund? Jeg tror sagtens det er sådan (min fornemme fugl fik samme sted fin behandling), men det burde godt nok være ens for alle slags dyr.

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig Petrine :5up: Jeg forventer sgu også at dyrlægerne hopper og springer ligeså meget for mine helt almindelige gratis huskatte som for Victor. Førnævnte katte er den ene jo en guldkat, så det skulle altså bare mangle!!!

Når de kan indkassere penge på vaccinationer, neutralisering og hvad ved jeg, så skal de sørme også hjælpe når man står med et akut problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sætningen "de FLESTE har dankort" og "ingen undskyldning for ikke at kunne betale" hænger altså ikke sammen i min verden... For hvad så med dem der netop ikke har dankort, er de/vi så dårligere mennesker der ikke fortjerner at få vores dyr behandlet eller hvad???

• Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

man kunne jo aftale en abetalings ordning med dyrlægen - hvem pokker kan lægge 15000 på bordet akut ????

det kan man netop ikke med en aftenvagt, fordi de jo ikke kender en. Min dyrlæge herovre har efter finanskrisen haft så mange kunder der ikke betaler deres regninger, at de nu tager depositum før operationer!! :shock:Også fra kunder som min manager, hvis arbejdsplads bruger dem som dyrlæge, og de VED at hun ADLRIG ville løbe fra en regning. Det er grotesk at det er sådan det er blevet, men dyrlæger skal jo også betale husleje, lønninger osv.

Hvis vi skal til dyrlæge efter lukketid er det på hospitalet hvor de uddanner dyrlæger, og de ved godt hvad de skal tage for deres tid og behandlinger, men man slipper dog med at betale EFTER behandling, ikke før.. (£ 160 for 3 hæfteklammer i et sår...)

Mht til dyrlæger i Danmark, har jeg engang stået med en nysteriliseret hunkat, som begyndte at bløde en del fra såret, og min egen dyrlæge havde lige lukket, så min far måtte komme 30 km op til mig, for at køre mig og kat ud på den anden side af århus akut. Jeg havde fået beskeden at det var kr 1000,- at betale bare for at se katten, og dem måtte jeg så også lige fremskaffe.

MEN da jeg så kom derud sagde hun at der ikke var tid til at ordne det med pengene, katten skulle åbnes NU eller den ville forbløde, så det kunne vi ordne næste dag, og da jeg så kom for at hente katten sagde hun at betalingen skulle hun nok ordne med min egen dyrlæge, så Gud ved hvad det handlede om, men det var gratis for mig!! Og min søde lille Memphis overlevede :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg ville være SÅ ulykkelig over sådan en behandling. Da Motor fik blod diarré, blev han indlagt en fredag, efter vi også havde været derude akut torsdag nat. Vi talte med en sygeplejerske, hun sagde at det var fint nok at pengene kom fra sygeforsikringen, min bankmand var selvfølgelig på ferie for sådan er det jo helst i panik situationer - vi ringede selvfølgelig til alm brand og tjekkede at de dækkede og vi havde selvfølgelig egen betalingen i kontanter.

Da vi hentede hunden, var det et stort problem, sådan gjorde dyrehospitalet bestemt ikke! Fik det løst og alt endte godt, men jeg var GRÆDE færdig - jeg har en sygeforsikring fordi visse dage på måneden har jeg ikke kontanter til at dække en kæmpe operation, tænk hvis det var et brækket ben lørdag aften!

Nu har jeg så en aftale med min bank, så nu føler jeg mig nogenlunde sikker, men har stadig en lidt panisk følelse når jeg tænker tilbage, så kan man sige, at vi så godt kunne have nået at finde penge nok i løbet af weekenden, men lige der havde jeg altså ikke et dankort for det havde jeg ikke brug for - troede jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites