Hop til indhold

Hunden med i bilen.....


Gæst cairn
 Share

Recommended Posts

Hvor ser man det tit......

 

På bagsædet af en forankørende bil - stor hund bevæge sig fra den ene side til den anden...... og måske her i sommervarmen stikke hovedet ud ad vinduet under kørslen..........

 

Eller man ser føreren af en anden bil lukke døren op og ud springer lille Fido.............

 

Nåh ja.... det må bero på almindelig uvidenhed om naturkræfterne.... for det er ganske vist, at hundeejerne elsker deres dyr...ellers var hunden jo eller ikke med på turen i bilen

 

:neutral:

 

Hvis føreren er ude for et trafikuheld med hunden i bilen - og der ikke benyttes sikkerhedssele til hunden .... eller at den er placeret i hundebur..

 

ja så slynges hunden gennem bilen med følgende kraft

 

Bilen kører med 50 km/t ved uheldet:

 

Hunden vejer 5 kg og rammer forruden med 196 kg

Hunden vejer 10 kg og rammer forruden med 393 kg

Hunden vejer 25 kg og rammer forruden med 982 kg

 

Bilen kører med 80 km/t ved uheldet:

 

5 kg rammer med 314 kg

10 kg rammer med 629 kg

25 kg rammer med 1571 kg

 

Kilde: Rådet for Større færdselssikkerhed

 

Test selv din egen hund på rådets hjemmeside :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ser man det tit......

 

På bagsædet af en forankørende bil - stor hund bevæge sig fra den ene side til den anden...... og måske her i sommervarmen stikke hovedet ud ad vinduet under kørslen..........

 

Eller man ser føreren af en anden bil lukke døren op og ud springer lille Fido.............

 

Nåh ja.... det må bero på almindelig uvidenhed om naturkræfterne.... for det er ganske vist, at hundeejerne elsker deres dyr...ellers var hunden jo eller ikke med på turen i bilen

 

:neutral:

 

Hvis føreren er ude for et trafikuheld med hunden i bilen - og der ikke benyttes sikkerhedssele til hunden .... eller at den er placeret i hundebur..

 

ja så slynges hunden gennem bilen med følgende kraft

 

Bilen kører med 50 km/t ved uheldet:

 

Hunden vejer 5 kg og rammer forruden med 196 kg

Hunden vejer 10 kg og rammer forruden med 393 kg

Hunden vejer 25 kg og rammer forruden med 982 kg

 

Bilen kører med 80 km/t ved uheldet:

 

5 kg rammer med 314 kg

10 kg rammer med 629 kg

25 kg rammer med 1571 kg

 

Kilde: Rådet for Større færdselssikkerhed

 

Test selv din egen hund på rådets hjemmeside :5up:

 

:5up: - Enig. Og netop derfor er alle vores hunde forsvarligt i bur, når vi kører bil. :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tacco sidder enten på bagsædet i sele eller ligger i bagagerummet. det med bagagerummet er jo egentlig ikke godt nok :neutral: men skal man have bur for at det er forsvarligt eller kan man "nøjes" med et gitter det sidder bag bagsæderne. Der kan nemlig ikke rigtig være et bur i vores bagagerum.?

 

Samme problem har vi.. Vi har jo to hunde og der er ikke plads til to bure i bagagerummet :???: På bagsædet er der heller ikke plads, vi er som regel fem mennesker i bilen og så er der ikke plads til en hund også. Medmindre vi køber en ny, større bil, som jo ikke er helt billigt.

 

Det er bare træls fordi det er så farligt for hundene og os selv - vi har en hund på henholdesvis 45 og 38 kg. Og det er jo ikke helt ufarligt, hvis de flyver ud gennem forruden under en hård opbremsning :( Kan bare ikke komme i tanke om en løsning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut bedst med bur, for så kan den ved eventuelt uheld blive slynget mindst muligt rundt. Selv har jeg p.t. kun stofbur i bilen, hvilket heller ikke er godt nok, for det tager heller ikke ordentlig fra, hvis uheldet skulle være ude.

 

Hvis vi skal se på hvordan man sikrest har hunden med i bilen, kan man skele lidt til hundepatruljernes indretning. Det er små metalbure, hvor hunden naturligvis har mulighed for at vende sig og ligge ordentligt, men uden der er alt for meget overskydende plads.

 

De transportkasser der er godkendt til flytransport kan også være en løsning. Ellers laver mange smede og lignende specialfremstillede bure til langt størstedelen af de bilmodeller der kører rundt på vejene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det kommer an på hvordan det eventuelle gitter er fastgjort. Jeg hælder 100% til et ordentlig bur i bilen.

 

Der er jo flere steder hvor de laver bure tilpasset til den pågældende bil, så måske der kan laves noget i nogle af de biler der ikke er super god plads i :)

 

Man kan jo også få specialfremstillet et efter egne mål :-) Det er vi i gang med, da vi skal have 2 hunde i en lupo..

 

Jeg får det lavet igennem mit arbejde, men der findes masser af folk der tilbyder det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo også få specialfremstillet et efter egne mål :-) Det er vi i gang med, da vi skal have 2 hunde i en lupo..

 

Jeg får det lavet igennem mit arbejde, men der findes masser af folk der tilbyder det!

 

Lige præcis. Vores er også lavet til at passe til bilen, men det er min kæreste selv der har stået for det. Det mangler bare lige at blive pulverlakeret, så er det som det skal være :)

Link til indlæg
Del på andre sites

. Jeg hælder 100% til et ordentlig bur i bilen.

 

Der er jo flere steder hvor de laver bure tilpasset til den pågældende bil,

 

 

 

http://www.safedogshop.dk/group.asp?group=151&sub=1

 

Variocage New enkeltbur - Single Large

Pris inkl. moms kr. 3.600,00 - Udført i stål med sort/grå pulverlak. Crash testet, SP + TÜV-godk, variabel regulering af dybden gør det egnet til flere bilmodeller, kan løbende tilpasses fra hvalp-til-voksen

 

Det er godt nok ret dyrt.......Men vi kunne ikke dy os, og så havde jeg stadig penge jeg havde tjent på min lejlighed.

I det mindste får man stjerne godbider og lugtende fiske godbidder med :roll:

Den er sikker (siges det) og så kan den udvides, hvilket er en fordel for os, da vores "lille" hvalp vokser lidt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mia.basse

Vores hund - Basse er en berner sennenhund på 12-13 uger. han har et bur til at være i i bilen:rolleyes:. han er simpelt hen for raskløs hvis han tumler rundt deromme bag i bilen:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg sidder oppe i lastbilen kan jeg rigtig se ned i bilerne. Jeg er virkelig rystet over folks uvidenhed:

Løse børn eller voksne i bilen

løse hunde

tasker, flasker eller dåsesodavand/øl.

ildslukker på hattehylden

løse mobiltelefoner

 

Airbags er OK, men farlige når man ikke har sin sele på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Funky-drengen sidder i et stofbur som er gjort fast til bunden af bilen, men vi har også gitter imellem 'bag og front'. Det er efter min mening et must at hunden ikke kan 'flyve' igennem bilen ved uheld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej - nu føler jeg mig som verdens dårligste hundeejer. :cry:

 

Sascha er nemlig løs i bilen - nogle gange endda på forsædet... jeg vidste slet ikke hvor farligt det var, eller havde ikke tænkt på det. Jeg vidste egentlig heller ikke, at man kunne få bure til alm. biler - hvor er jeg uvidende! Nå ja, så ved jeg det nu, og jeg ved også, hvad jeg skal ud og købe næste gang... :5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...