Hop til indhold

Efter hvalpe-/ungehunde træning, hvad fortsatte I så med?


Hestkjær
 Share

Recommended Posts

Martha har gået på 2 hvalpehold, og nu er vi i gang med træning på unghunde hold. Desværre stopper dette snart - det ene hold har vi kun 2 gange tilbage på:megaked:.

Jeg kunne jo godt tænke mig at fortsætte, da jeg synes, det er hyggeligt at komme afsted. Og Martha har godt af at lære noget samt møde andre hunde - uden det er leg.

Men jeg er meget i tvivl om, hvad vi evt skal fortsætte med:hmm:. Derfor kunne jeg godt bruge noget inspiration fra jer andre - altså da I var færdige med jeres hvalpe-/ungehunde hold, hvad valgte I så at gå videre med? Eller valgte I at stoppe helt med træning?.

Agility er desværre ikke en mulighed for os pga Martha's størrelse (hun må ikke udføre spring).

Har tænkt lidt på RallyO - eller Rally - er det egentligt det samme???? Men er det at forlange for meget af min hund (ikke en super intelligent race).

 

Har I nogen gode foreslag til fortsat træning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun anbefale rally :5up: Og det er det samme som rally-O eller rally-lydighed. Alle racer kan være med der, og det er rigtig godt for de tunge hunde.

Men det er bedst at tage LP1 eller C-hold først (ved ikke om I træner DKK eller DcH?) for den grundlæggende lydighed skal helst være i orden før man starter til rally. Jeg har i hvert fald selv været godt irriteret over at stå og vente på folk, som først skulle til at lære deres hund at gå på plads :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun anbefale rally :5up: Og det er det samme som rally-O eller rally-lydighed. Alle racer kan være med der, og det er rigtig godt for de tunge hunde.

Men det er bedst at tage LP1 eller C-hold først (ved ikke om I træner DKK eller DcH?) for den grundlæggende lydighed skal helst være i orden før man starter til rally. Jeg har i hvert fald selv været godt irriteret over at stå og vente på folk, som først skulle til at lære deres hund at gå på plads :???:

 

Jeg har egentligt holdt mig lidt fra det med lydighed, da jeg ikke så den store fremtid i det for vores race, men kan da godt følge dig, hvis nogle af grundelementerne i Rally kommer fra lydighed. Og så længe det er begynderholdet, så er kravene til os vel ikke voldsomme - gider ikke sådan noget, hvor vi er dømt til fiasko fra starten:-D.

Er også blevet anbefalet Rally pga størrelsen, så kunne da godt tænke mig den vej - men ikke på konkurrence plan (så god tror jeg ikke hun bliver).

Vi træner som sagt 2 steder DKK og Sannes hundecenter - DCH hvor vi bor vil ikke træne en mastiff, for det er en kamp-/muskelhund:stupid:.

 

skipper er mildest talt ikke nogen stjerne :oops: men vi hygger os til rally :-D vi holdt 5 mdrs pause efter unghundeholdet og så startede vi til rally (O'et står for obedience og det er det samme med og uden o :blink:)

 

vi holdt kun pause fordi det ikke passede med nogle hold før.

 

Martha behøves sørme heller ikke blive en stjerne:-D. Nemlig det med hyggen og lidt andet udfordring end de almindelig øvelser herhjemme, kunne være godt for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nogen af øvelserne kan hun godt allerede:5up:. Men altså kun med godbid belønning efter udførsel - og er der ikke noget med, at det må man ikke i Rally? Eller er det kun ved konkurrencer - for jeg kan godt leve med, at vi ikke tager til konkurrencer i den:-D.

 

Vores gå plads kunne godt være bedre og mere stabil:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

med Caia har jeg gået på hvalpemotivation, dernæst blev det til unghunde holdet, letøvet, og sidst kom vi på konkurrence holdet. Samme klub hele vejen igennem.. og det er DKK program.. Altså lp lydighed. Pt træner vi lydighed igen efter en længere pause da den har stået på HTM...

 

Sideløbende har vi trænet en masse HTM og gået til Rally over en længere periode.. ( Går stadig til Rally).

 

Med Chili har det været hvalpemotivation, sidenhen træning i DCH på C holdet, for så at gå over til Dkk lydighed.. Udover lydigheden har det stået på tricks træning, spor og Rally.. Nu går vi fast til agility sammen.

 

Jeg synes Rally og Lydighed er alletiders, og jeg synes de fleste hunde kan være med i forhold til Rally træningen:blink:

Redigeret af Chili Con Caia
glemte lige lidt...
Link til indlæg
Del på andre sites

Martha har gået på 2 hvalpehold, og nu er vi i gang med træning på unghunde hold. Desværre stopper dette snart - det ene hold har vi kun 2 gange tilbage på:megaked:.

Jeg kunne jo godt tænke mig at fortsætte, da jeg synes, det er hyggeligt at komme afsted. Og Martha har godt af at lære noget samt møde andre hunde - uden det er leg.

Men jeg er meget i tvivl om, hvad vi evt skal fortsætte med:hmm:. Derfor kunne jeg godt bruge noget inspiration fra jer andre - altså da I var færdige med jeres hvalpe-/ungehunde hold, hvad valgte I så at gå videre med? Eller valgte I at stoppe helt med træning?.

Agility er desværre ikke en mulighed for os pga Martha's størrelse (hun må ikke udføre spring).

Har tænkt lidt på RallyO - eller Rally - er det egentligt det samme???? Men er det at forlange for meget af min hund (ikke en super intelligent race).

 

Har I nogen gode foreslag til fortsat træning?

Jeg gik første hvalpe, så unghund, så let øvet, øvet og rutine i den klub jeg gik med Misja i, men mellem unghund og let øvet, skiftede jeg trænings sted til en privat med helt små hold, 2 trænere og adfærslære (lær at læse din og andres hunde) og der gik jeg 3X5 for så at gå tilbage til min "gamle" klub.

 

Jeg startede med AG (agility) men pga skader på første Misja og sidenhen mig selv kom vi aldrig videre med det. I en år-række hjemme trænede jeg og tog på kurser når lejligheden bød sig og sidste år gik vi så igen hos en privat hvor vi lærte at shape og fri-shape og nu går Misja på snart 9 år, til Rally O sammen med en god veninde hver lørdag.

 

Jeg synes bestemt at du med fordel, når nu i synes det er sjovt, forsætter med alm. lydighed frem til hun er 2-3 år (eller når du synes i er klar begge to) og så "hopper" på fx. Rally O og derefter giver alle andre baghjul til konkurrancer og mht. fordomme om en mindre kvik race :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid godt kunne li at gå til lydighed og lidt konkurrencer i DCH.

Da jeg desværre måtte aflive Beauty og fik ny hund en Malinois Zille.

Viste det sig ret hurtigt at hun syntes slet ikke lydighed er spor sjovt.

Men hun viste i stedet stor interresse for agility, så efter 4 måneder på Store hvalpe, lige mere for at lære hende at kende.

Kom hun på D-konkurrece holdet for der er mere udfording i form af spor, også er vi kommet på begynder agility.

Vi træner i DCH Broager.

 

Skal lige siges Zille var 1 år gammel og er hendes 3. hjem, så hun skulle ikke presses til noget, men have det sjovt de første par måneder.

 

Så efter godt 8 år med almindelig lydighed og lidt konkurrencer har jeg måtte omskoles til agility og deres regler. *SS*

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Altså nogen af øvelserne kan hun godt allerede:5up:. Men altså kun med godbid belønning efter udførsel - og er der ikke noget med, at det må man ikke i Rally? Eller er det kun ved konkurrencer - for jeg kan godt leve med, at vi ikke tager til konkurrencer i den:-D.

 

Vores gå plads kunne godt være bedre og mere stabil:hmm:

 

Ingen godbidder til rally konkurrence.. Først når hele banen er gået.

 

Til lydighed må man godt løbe ud af ringen efter hver endt øvelse og belønne..

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nogen af øvelserne kan hun godt allerede:5up:. Men altså kun med godbid belønning efter udførsel - og er der ikke noget med, at det må man ikke i Rally? Eller er det kun ved konkurrencer - for jeg kan godt leve med, at vi ikke tager til konkurrencer i den:-D.

 

Vores gå plads kunne godt være bedre og mere stabil:hmm:

Du må gerne bruge godbider til træningen i RO og hvis du ikke gider lydighed længere, så meld dig da endelig til et begynder RO, det kan jo være at i ender med at overraske jer selv :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nogen af øvelserne kan hun godt allerede:5up:. Men altså kun med godbid belønning efter udførsel - og er der ikke noget med, at det må man ikke i Rally? Eller er det kun ved konkurrencer - for jeg kan godt leve med, at vi ikke tager til konkurrencer i den:-D.

 

Vores gå plads kunne godt være bedre og mere stabil:hmm:

 

Du må gerne give godbidder til træningen.

 

Jeg tror, at I begge vil synes, at rally er sjovt, så jeg ville bare kaste mig ud i det og tilmelde mig et begynderrallyhold. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg startede med AG (agility) men pga skader på første Misja og sidenhen mig selv kom vi aldrig videre med det. I en år-række hjemme trænede jeg og tog på kurser når lejligheden bød sig og sidste år gik vi så igen hos en privat hvor vi lærte at shape og fri-shape og nu går Misja på snart 9 år, til Rally O sammen med en god veninde hver lørdag.

 

Jeg synes bestemt at du med fordel, når nu i synes det er sjovt, forsætter med alm. lydighed frem til hun er 2-3 år (eller når du synes i er klar begge to) og så "hopper" på fx. Rally O og derefter giver alle andre baghjul til konkurrancer og mht. fordomme om en mindre kvik race :blink:

 

Hvad er shape og fri-shape?

 

Ville du også anbefale lydighed før Rally? Ja kunne da være sjovt at modbevise de andre med hensyn til race, men vil sige, at det er ikke målet. Bare at vi hele tiden udvikler os og har det sjovt samtidigt:-D.

 

Du må gerne bruge godbider til træningen i RO og hvis du ikke gider lydighed længere, så meld dig da endelig til et begynder RO, det kan jo være at i ender med at overraske jer selv :blink:

 

Jeg har ikke været på noget lydigheds hold endnu - er stadig kun på unghold, så kan ikke sige, om lydig ikke er for os. Har bare ikke haft det så meget i tankerne, da jeg jo har haft mine tvivl om hendes formåen på disse hold. Men måske man skulle starte på lydighed hos DKK på begynder, og så se efter en enkelt sæson om Rally skal skiftes til fuldt.

 

Du må gerne give godbidder til træningen.

 

Jeg tror, at I begge vil synes, at rally er sjovt, så jeg ville bare kaste mig ud i det og tilmelde mig et begynderrallyhold. :-)

 

Vil du mene, at jeg kan gøre det uden lydighedstræning først?

 

Karla gik til hvalp, unghund, hvalpeagility og så agilty og rally. Johna kommer nok til at følge samme mønster :-D

 

Jeg tror helt sikkert, at i ville synes rally var sjovt og det har sanne jo også :-D

 

Her kan du se Karla gå en begynderrallybane

 

Hold fast hun er dygtigt:5up: - så god er Martha ikke endnu:mrgreen:.

 

Det var faktisk ude ved Sanne, at de har nævnt Rally - ved du, om hun har begynder rally, eller om vi er sammen med alle de garvede?

Jeg har overvejet lidt nu her efter alle jeres gode input, om jeg skulle melde hende til begynder lydighed hos DKK og så Rally hos Sanne - ville det ikke være ok? Så håber jeg bare, at holdene ud ved Sanne ligger, så jeg kan deltage, for ville så nødigt skulle hoppe fra derude - synes det er så god træning for Martha:-D.

 

Hvordan er det nu - Rally må de gerne være i snor, ik? Men agility må de ikke? Hvad med lydighed - er det med eller uden snor?

 

Jeg gik ikke mere end hvalpe og unghund med Hayly, da hun altså ikke var den smarteste kniv i skuffen, så ingen af os fik så meget ud af træning:oops:. Men Martha er anderledes. Lige nu er hun rigtig god i gang med første teenage fase, så indkald er ikke så skarp mere. Ville I vente med opstart på lydighed og Rally til hun over denne periode - ca ved 12 mdr alderen? Eller kan jeg godt hoppe på nu, og så tage det vi kan få ud af det ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er shape og fri-shape?

 

Prøv at læse her:

Klikkertræning og lokning

 

 

Ville du også anbefale lydighed før Rally? Ja kunne da være sjovt at modbevise de andre med hensyn til race, men vil sige, at det er ikke målet. Bare at vi hele tiden udvikler os og har det sjovt samtidigt:-D.

 

Det var faktisk ude ved Sanne, at de har nævnt Rally - ved du, om hun har begynder rally, eller om vi er sammen med alle de garvede?

Jeg har overvejet lidt nu her efter alle jeres gode input, om jeg skulle melde hende til begynder lydighed hos DKK og så Rally hos Sanne - ville det ikke være ok? Så håber jeg bare, at holdene ud ved Sanne ligger, så jeg kan deltage, for ville så nødigt skulle hoppe fra derude - synes det er så god træning for Martha:-D.

Det synes jeg lyder som en udemærket idé

 

Hvordan er det nu - Rally må de gerne være i snor, ik? Men agility må de ikke? Hvad med lydighed - er det med eller uden snor?

I Rally begynder skal de være i snor, i AG skal de være uden, i LP begynder er de med snor på, men i visse øvelser uden eller m. lang line - når vi snakker træning.

 

Men Martha er anderledes. Lige nu er hun rigtig god i gang med første teenage fase, så indkald er ikke så skarp mere. Ville I vente med opstart på lydighed og Rally til hun over denne periode - ca ved 12 mdr alderen? Eller kan jeg godt hoppe på nu, og så tage det vi kan få ud af det ?

Det er nu jeg ville tage lydigheden, hvis det var mig og så se om ikke hun er mere mental moden lidt senere og så starte Rally der - fx. til foråret/i det nye år eller når hun er lidt mere stabil i kontakten.

 

Tilføjelse: grunden til at jeg forslår at tage en ting ad gangen i første omgang er, for at sætte både hende men sørme også dig selv op til susses. Der er ikke noget mere de-motivererne (staves?) end at gabe over for meget for hurtigt, så hellere starte ud i det små og så vokse sig stor med opgaven...

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva gik hvalpe, unghunde og familiehold hos DCH. Efter et skift til en anden DCH afdeling kom vi på c-holdet.

 

Efter hofte-diagnosen skiftede vi til rally - og det har jeg ikke fortrudt.

Der ligger et par videoer af rally-baner på tøsernes hjemmeside

http://www.123hjemmeside.dk/Livas-verden/41347522

 

I konkurrence må du ikke give guffer på banen, men til træning er alt tilladt - bare I har det sjovt.

 

Maggie går til hvalpetræning hos DKK og DRK og jeg regner med at fortsætte begge steder og tage "turen igennem systemet".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg startede med Rally efter hvalpehold. Jeg har ikke gået til Lydighed først, og det tror jeg bestemt ikke man behøver. Alle på vores hold er kommet direkte fra hvalpehold til Rally.

 

Men vi hygger også bare, og har ingen ambitioner og jeg har jo heller kke prøvet andet, så skal ikke kunne sige, om det ville have været bedre at starte med Lydighed. Jeg syntes bare at Rally tiltalte mig mere end Lydighed - derfor blev det dét, jeg valgte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er shape og fri-shape?

 

Ville du også anbefale lydighed før Rally? Ja kunne da være sjovt at modbevise de andre med hensyn til race, men vil sige, at det er ikke målet. Bare at vi hele tiden udvikler os og har det sjovt samtidigt:-D.

 

 

 

Jeg har ikke været på noget lydigheds hold endnu - er stadig kun på unghold, så kan ikke sige, om lydig ikke er for os. Har bare ikke haft det så meget i tankerne, da jeg jo har haft mine tvivl om hendes formåen på disse hold. Men måske man skulle starte på lydighed hos DKK på begynder, og så se efter en enkelt sæson om Rally skal skiftes til fuldt.

 

 

 

Vil du mene, at jeg kan gøre det uden lydighedstræning først?

 

 

 

Hold fast hun er dygtigt:5up: - så god er Martha ikke endnu:mrgreen:.

 

Det var faktisk ude ved Sanne, at de har nævnt Rally - ved du, om hun har begynder rally, eller om vi er sammen med alle de garvede?

Jeg har overvejet lidt nu her efter alle jeres gode input, om jeg skulle melde hende til begynder lydighed hos DKK og så Rally hos Sanne - ville det ikke være ok? Så håber jeg bare, at holdene ud ved Sanne ligger, så jeg kan deltage, for ville så nødigt skulle hoppe fra derude - synes det er så god træning for Martha:-D.

 

Hvordan er det nu - Rally må de gerne være i snor, ik? Men agility må de ikke? Hvad med lydighed - er det med eller uden snor?

 

Jeg gik ikke mere end hvalpe og unghund med Hayly, da hun altså ikke var den smarteste kniv i skuffen, så ingen af os fik så meget ud af træning:oops:. Men Martha er anderledes. Lige nu er hun rigtig god i gang med første teenage fase, så indkald er ikke så skarp mere. Ville I vente med opstart på lydighed og Rally til hun over denne periode - ca ved 12 mdr alderen? Eller kan jeg godt hoppe på nu, og så tage det vi kan få ud af det ?

 

At snoren er af er ikke en nødvendighed i forhold til lydighed. Der er dog nogle øvelser der kræver det. Men dem kan man jo evt. vente med:stupid:

 

 

Planen for min prinsesse(5 mdr.+2 uger) er at hun når hvalpeholdet slutter i denne måned, kommer over på klubbens C-introhold. Hvor længe vi er der afhænger af hvordan vi bruger de næste par måneder og hvor ihærdigt vi får trænet. I sidste ende er det planen at hun skal debuterer i konkurrence til august, så ingen stress og jag der... Måske sker det før og så er det jo bare super fedt.

 

Til foråret starter vi til agility(vi er så småt begyndt at træne lidt præ-handling) og her er det meningen hun skal debutere i konkurrence til næste efterår hvis hun er klar til det... Der er jo lige noget psykisk der lige skal være i orden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun anbefale rally :5up: Og det er det samme som rally-O eller rally-lydighed. Alle racer kan være med der, og det er rigtig godt for de tunge hunde.

Men det er bedst at tage LP1 eller C-hold først (ved ikke om I træner DKK eller DcH?) for den grundlæggende lydighed skal helst være i orden før man starter til rally. Jeg har i hvert fald selv været godt irriteret over at stå og vente på folk, som først skulle til at lære deres hund at gå på plads :???:

 

Den er jeg så ikke helt enig i det med at hunden skal kunne en masse inden man starter til Rally.

kommer måske and på om man har en træner der kan finde ud af at sætte folk igang med noget forskelligt alt efter hvor langt de er med træningen.

men kan godt forstå det træls vis du skal stå og træne plads vis hunden allerede kan det men så burde du endten komme på mere avanceret hold eller din træner burde sætte dig igang med noget andet:5up:

der er da også nogle på mit hold der er helt nybegynder men det har da ikke noget med mig og gøre jeg træner jo øvelserne på mit niveau.

 

Hestekjær

Syntes Rally ville være en god ide, vi hvertfald glade for det og var også det vi tog efter unghundeholdet, men det jo smag og behag det skal jo være det DU har lyst til.

Men ellers er det jo bare og se hvad de tilbyder af spændende ting i nærheden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville droppe lydigheden og kun tage rally :oops: men det er mig... Jeg synes lydighed er demotiverende, for vores øvelser er bare ikke gode nok til lydighed.... :vedikke:

 

Karlas plads er fin for mig - og fin nok til rally - men den er ikke lige nok til lydighed. Hendes dæk er fin hvis jeg må give hende tyyyyydeligt signal, men det er ikke godt nok til lydighed osv. Osv.

 

I rally ka. Jeg få 100 point selvom hendes plads er ikke er helt lige og jeg må bruge tydelige håndtegn for at få hende til dække osv...

 

Og i rally begynder har de snor på ja... Jeg ved ikke om Sanne har rlly begynder lige nu, men hun har rallyhold, og hun er jo god til at differenciere øvelserne, så alle kan være med

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg lige tager en snak med mine trænere, hvad de kan tilbyde, og så se hvad jeg kan få til at passe ind i min kalender. Jeg hælder meget til Rally, så vil lige høre hvorvidt det er nødvendigt de 2 steder, om jeg har haft lydighed inden. Hvis ikke så tror jeg måske, vi kaster os ud i Rally uden lydighed:hmm: - er ikke. Uha er sådan i tvivl. I er kommet med gode argumenter hver især - tusind tak for gode input!

 

Det vigtige for mig er ikke, at vi bliver konkurrence dygtige. Men at vi får en god og sjov træning sammen, hvor vi netop, som en af jer skrev, kan opnå succes med det vi laver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg lige tager en snak med mine trænere, hvad de kan tilbyde, og så se hvad jeg kan få til at passe ind i min kalender. Jeg hælder meget til Rally, så vil lige høre hvorvidt det er nødvendigt de 2 steder, om jeg har haft lydighed inden. Hvis ikke så tror jeg måske, vi kaster os ud i Rally uden lydighed:hmm: - er ikke. Uha er sådan i tvivl. I er kommet med gode argumenter hver især - tusind tak for gode input!

 

Det vigtige for mig er ikke, at vi bliver konkurrence dygtige. Men at vi får en god og sjov træning sammen, hvor vi netop, som en af jer skrev, kan opnå succes med det vi laver.

 

Jeg har en ide til dig. Mandag 11.15 altmulig holdet. De træner lydighedsøvelser, rally øvelser og hvalpeagility. Der går i forvejen en irsk ulvhund, så mon ikke Martha kunne blive overrasket over at møde en der er større end hende. Ingen belastning på hvalpeagilityen, men super gode selvtillidsøvelser. Grundøvelserne til rally træner de den del på( spand, sit foran etc) og så har de nogle alm. lydighedsøvelser også. Hjemkald, bliv etc. Der passer M og dig lige ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en ide til dig. Mandag 11.15 altmulig holdet. De træner lydighedsøvelser, rally øvelser og hvalpeagility. Der går i forvejen en irsk ulvhund, så mon ikke Martha kunne blive overrasket over at møde en der er større end hende. Ingen belastning på hvalpeagilityen, men super gode selvtillidsøvelser. Grundøvelserne til rally træner de den del på( spand, sit foran etc) og så har de nogle alm. lydighedsøvelser også. Hjemkald, bliv etc. Der passer M og dig lige ind.

 

Det lyder helt super:5up: Pernille snakkede også om, at der burde være noget for os mandagen, men på træningsplanen kunne jeg kun se Rally tirsdag aften, og det kan vi ikke. Martha har altid godt af at møde hunde i hendes egen størrelse:-D (men hun møder nu også med jævne mellemrum voksne mastiff'er, så det er ikke uvant for hende).

Hvordan gør du så ifht, at vi jo bliver nye på holdet, og de andre er mere garvet? Eller starter du et nyt hold op? Er der plads til os på holdet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...