Hop til indhold

Aslan - Måske som Broholmer


Aslan
 Share

Recommended Posts

For ca 1,5-2 år siden hjalp Sonja mig med at skrive et brev til avls udvalget i broholmerforeningen, bla på baggrund af at vi fik super mange avlstilbud på Aslan (de fleste herinde ved jo han er uden om selskabet :mrgreen: )

På daværende tidspunkt ønskede avlsudvalget ikke at se Aslan.

 

Men, da den ene dame blev skiftet ud (den selv samme dame som har kaldt Aslan hærværk, været meget link flink på Aslans hjemmeside SAMT tillod sig at sætte sig i vores stol igår og tilsvine Aslan til MArtin :stupid: ) i avlsudvalget, blev jeg kontaktet på FB.

 

De havde haft Aslan oppe til revision, og ville rigtig gerne se ham til eksteriørbedømmelse.

Den bedømmelse som broholmerselskabet bruger til at avlsgodkende deres hund.

 

Jeg kan nok ikke ligge skjul på at Aslan altid har været den flotteste og mest vidunderlig hund i verden (i mine øjn) :mrgreen: Så vi tog imod invitationen om at komme til eksteriørbedømmelse.

Vi har gået til ringtræning, trænet herhjemme, og gjort hvad vi kunne for at gøre det så nemt OG så godt som muligt.

Vi begyndte endda at barfe (dog var det mest forbi kræet gik fra maden :evil: ) med godt resultat.

 

Nå, men igår var jo den store dag, og har jo afsløret bedømmelsen i om alt og intet :mrgreen: Men som tak for hjælp og støtte fra rigtig mange personer, vil jeg dele dagen med dem som har lyst :5up:

 

Faktisk startede det fredag med et bad :mrgreen: og Aslan gik SELV ind i badet :shock: Martin og jeg var mundlamme, men begyndte da at vaske ham og han var mors dygtige dreng :lun:

 

Lørdag morgen stod jeg op kl 5. Gik med Aslan, han fik spist. Martin stod op kl 6 og begyndte at lave kaffe og pakke bil osv.

 

Kl 7 kom Morten, en af Aslans aller bedste menneskevenner, og som har fulgt ham fra hvalp af. Han ville gerne med.

kl 7:15 kører vi, vi skulle være i Horsens kl 9 (ja vi skulle jo indregne tissepauser på den korte strækning :mrgreen: ). Og ankom kl 8:50, som nummer 2 hund (faktisk nr 1).

 

Og det starter jo ud glimrende, vi støder på en dame som spørger hvem den smukke hund dog er, for den skal parre hendes tæve!

Martin præsentere så Aslan, og hun smiler og siger "nååårh ham den "ulovlige" og begynder at grine og fortsætter med "han skal gå igennem i dag, for han skal parre min tæve"!

 

Ikke at vi bukker under for stress :genert::genert:

 

Vi får hilst på dem vi skal hilse på, og grunden til at vi skulle komme en time før, var at vi skulle sættes ind i tingene..... men der var kaos :mrgreen: Så vi fik egentlig ikke rigtig snakket om noget.

 

Kl 10 blev vi så kaldt ind itl målning, elektronik apperatet virkede ikke, og imens manden rumsterede med det, stod Aslan bare og stod, som en voksen han-hund med roligt temperament ville gøre (jaaaa jeg havde blanke øjne af stolthed) :lun: Men det blev til 76 cm over skuldrene og 48 under brystet og manden jublede og sagde "ja det er jo helt perfekt" :-D

 

kl ca 10:10 røg vi ind til fotografering og DET er Aslan jo vandt til :5up: (og vi stod selv for fotograferingen, men imens aslan blev bedømt havde vi fået en anden til det).

 

Og så ind i hallen hvor vi havde sat stole op, isolerende tæppe til Aslan (det var i en maskin hal).

 

Så går det løs "Nr 2" bliver der råbt :shock:

Og ind går vi, jeg kan nærmest se hvordan dommeren kigger på Aslan og lyser op i et kæmpe smil.

Vi løber og løber og løber og Aslan er bare i sit es, super på, super dejlig, løber perfekt.

Og så kan bare hører "iih" og "neii" og " se der" :oops:

Vi bliver sendt skråt over, igen løber Aslan perfekt, ingen kohaser!!!

Vi kommer tilbage og dommeren smiler og roser. Og begynder at undersøge Aslans tænder. Perfekt saksebid (pas - men gode tænder :mrgreen: ), begge kugler, stærk bagdel, rigtig fint krys, imponerende temperament og sådan fortsatte han. Mette (en dame fra FB) sagde senere at dommeren nærmest stod og hoppede af lykke :mrgreen:

Aslan skruede sin charme på, præcis som han er :lun: Der var bare intet at komme efter.

 

Helhedsindtryk: Stor velbygget meget harmonisk rød han. God substans i hoved, krop og benstammer. Typisk hoved og udtryk. God hals og front. Gode vinkler og benstammer. Bevægelserne i orden. Godt temperament.

 

og så kom ordene "jeg bedømmer denne pragtfulde han til XXXX"

 

Alt imens dommeren stod og snakkede, bekyndte blitzene at gå i gang, følte mig sådan helt VIP :lol: på Aslan vegne :lol: (jeg selv har det super dårligt med at folk tager billeder af mig :stupid: )

 

Så gav jeg hånd og takkede, og også til avlsudvalget for muligheden som så ytrede at nu SKULLE han bare gå igennem HD'en.

 

Og jeg var stolt, og martin var stolt, og morten var stolt.

 

Så kl 10:30 var det slut med bekymringer og spekulationer :5up:

 

X er en bedømmelse enhed. Får hunden XXX+ er den avlsgodkendt, men skal søge om at blive parret,

er den XXX++ eller derover er den i fri avl, dvs man selv må bestemme partner til ens hund, dog ser avlsudvalget helst at man spørger dem til råds.

Max man kan få er XXXXX.

 

Så teoretisk set ville Aslan gå i fri avl, hvis han var lavet i selskabet. Der var EEN anden han igår, der også fik så høj en bedømmelse :5up:

 

Jeg fik snakket med Super super mange søde og rare mennesker og rigtig mange dejlige hunde.

Og fik delt massere af Welldone stænger ud.

 

Dog havde vi et enkelt møde vi godt kunne have været foruden... men jeg er kommet til den konklusion at grunden til at man har behov for at gå ned forbi 6 hunde og kritisere dem alle, er fordi man er misundelig :mrgreen:

 

Der er ingen i min omgangskreds der gider bruge 6 timer på at snakke hund, så det undre mig at nogle menensker laver fnidder fnadder istedet for at udnytte tiden til at snakke hund :mrgreen:

Men jeg fik mange rigtig gode bekendtskaber igår, og rigtig mange ytrede at det var dejligt at Aslan langt om længe blev bedømt trods hans fortid :5up:

 

Det næste bliver så at avlsudvalget søger om..... ja nu kalder jeg det stamtavle, men da der ikke er en stamme bag aslan.... hedder det vel et dokumentations nummer?????

 

Og hvis DKK giver os det (den knap så flinke dame fra igår syntes det var tåbeligt vi var blevet inviteret for DKK ville aldrig godkende Aslan :mrgreen: ), ja så kan vi udstille.

 

Dernæst skal Aslan HD fotograferes og mental testes.

 

Og har han c hofter eller bedre, så kan han teoretisk set komme med i avlen.

Dette har jeg intet kendskab til, men jeg forestiller mig, at hvis man ender med at bestemme sig for et prøvekuld, så bliver det lavet på en meget racetypisk stor tæve. Og de mangler hanner.

 

Men det er jo nok langt inde i fremtiden, og lige nu nyder vi jo bare at Aslan virkelig ER en fin broholmer (lignende)hund :mrgreen:

 

Tænk sig engang at mit lille hundebarn scorede den højeste karakter ud af 30-33 hunde (en delt førsteplads).

 

Lidt forfængelig er man vel på sin hunds vegne :drille::drille::drille:

 

Og så lidt billeder :mrgreen:

 

P1010025.jpg

 

P1010026.jpg

 

P1010027.jpg

 

Og os, parat til at nyde en hel dag med massere af hunde

 

P1010011.jpg

 

 

Og som tak for at jeg tog billeder af samtlige hunde til dokumentation, blev vi inviteret på smørbrød. Hvor jeg så fik lejligheden til at snakke med dommeren som har dømt broholmere siden før racen blev fci (?) godkendt.

 

Men update følger hvis DKK vil godkende ham :5up: Hvis ikke, så har vi nu papir på at Aslan er super lækker :drille::drille::drille::drille:

Redigeret af Aslan
  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 91
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tillykke tillykke- krydser alt for at HD foto er OK, ellers dur han nok ikke til avl. Men at gå fra papirløs hund helt udenfor inderkredsens interesse til faktisk Exelent, kan da gøre enhver mor stolt. Men pudsigt at pludselig komme med i ha-ha- det bedre selskab. Formoder de er godt indspiste, fordi der har været interessekonflikter, som alle andre steder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med resultatet og med en dejlig oplevelse. Jeg kan se det er Bo Lasthein der har været jeres dommer, han er et varmt og rart menneske med en masse erfaring.

 

Jeg kender jo hverken dig eller din "hunde-historie" så jeg kunne da godt tænke mig at høre lidt om omstændighederne for at du har en uregistreret broholmer og nu har fået interesse for at bidrage mere seriøst til racen?

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Vil i bruge ham til avl?

 

Hvis DKK acceptere ham og hans hofter er i orden, samt mentaltesten er acceptabel, så tror jeg de vil bruge ham i avlen.

 

Tillykke, det må sq have været en fed og sjov oplevelse! :5up:

 

Total, da jeg luftede ham i morges gik jeg med den følelse jeg havde den 25 dec som barn. Glad hele vejen igennem.

 

Tillykke tillykke- krydser alt for at HD foto er OK, ellers dur han nok ikke til avl. Men at gå fra papirløs hund helt udenfor inderkredsens interesse til faktisk Exelent, kan da gøre enhver mor stolt. Men pudsigt at pludselig komme med i ha-ha- det bedre selskab. Formoder de er godt indspiste, fordi der har været interessekonflikter, som alle andre steder.

 

Med de ting jeg hørte igår, vil jeg nok sige at jeg virkelig skal lærer at lukke ørene, og så bare holde mig til de rare mennesker :mrgreen:

Dem findes der heldigvis en del af :5up: Eller også har jeg bare "ramt" de rigtige mennesker.

 

Stort tillykke med Aslan. Vi krydser fingre for at resten også er i orden, og måske det ender med at vi får en lille mini-aslan som nabo, haha :))

 

Årh det ville være skønt, så kunne jeg holde mig opdateret ved dig :banan:

 

Tillykke med den fine "kritik" :banan:

 

 

 

Nu spørger jeg måske dumt, men jeg kender ikke til Aslans historie, men er han ikke ægte broholmer, bare uden stamtavle? :hmm:

 

Aslan er - så vidt det vides - ren broholmer, men uden tavle. Vi kan desværre ikke dokumentere for hans farmor, ud over billeddokumentation.

 

Tillykke med resultatet og med en dejlig oplevelse. Jeg kan se det er Bo Lasthein der har været jeres dommer, han er et varmt og rart menneske med en masse erfaring.

 

Jeg kender jo hverken dig eller din "hunde-historie" så jeg kunne da godt tænke mig at høre lidt om omstændighederne for at du har en uregistreret broholmer og nu har fået interesse for at bidrage mere seriøst til racen?

 

Ja han virkede rigtig flink og han kunne super mange historier, så vi var helt triste da han bare stoppede med at fortælle og så ville hjem :cry:

 

Omstændighederne.... set i bakspejlet manglende viden og så stødte vi på de forkerte mennesker, som bekræftede alle de frygtelige rygter (og da så hvalpene blev født 3 km fra vores hjem, kunne man jo ikke sige nej :engel: )

 

Et par los bag i fra nogle brugere på HF, samt lidt kommunikations hjælp fra Sonja og en hel del parringstilbud, fik drejet vores tanker hen på at spørge selskabet, som på daværende tidspunkt ikke ønskede at se Aslan.

Så kom Fb, gode broholmerbekendtskaber, rigtig information og flinke forstående mennesker, var jo nok det der så har givet det sidste udslag :mrgreen:

Så da invitationen kom, takkede vi ja.

De mangler store hunde i avlen. Så de håber på gode HD billeder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aslan er - så vidt det vides - ren broholmer, men uden tavle. Vi kan desværre ikke dokumentere for hans farmor, ud over billeddokumentation.

 

 

 

Ja han virkede rigtig flink og han kunne super mange historier, så vi var helt triste da han bare stoppede med at fortælle og så ville hjem :cry:

 

Omstændighederne.... set i bakspejlet manglende viden og så stødte vi på de forkerte mennesker, som bekræftede alle de frygtelige rygter (og da så hvalpene blev født 3 km fra vores hjem, kunne man jo ikke sige nej :engel: )

 

Et par los bag i fra nogle brugere på HF, samt lidt kommunikations hjælp fra Sonja og en hel del parringstilbud, fik drejet vores tanker hen på at spørge selskabet, som på daværende tidspunkt ikke ønskede at se Aslan.

Så kom Fb, gode broholmerbekendtskaber, rigtig information og flinke forstående mennesker, var jo nok det der så har givet det sidste udslag :mrgreen:

Så da invitationen kom, takkede vi ja.

De mangler store hunde i avlen. Så de håber på gode HD billeder.

 

Vil det så sige, at hvis han bliver godkendt, så får hans hvalpe DKK-stambog?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil det så sige, at hvis han bliver godkendt, så får hans hvalpe DKK-stambog?

 

Jeg ved det faktisk ikke :vedikke: Jeg kender ikke reglerne for avls arbejdet og slet ikke for rekunstruktions avls arbejde :vedikke:

 

Men kommer vi SÅÅ langt i forløbet, så skal jeg opdatere dig til den tid :5up:

Pt ved jeg jo heller ikke andet, end at de ønsker at han får en god HD fotografering, men de kan jo nå at skifte udvalg og mennesker :mrgreen: Som så har en ny holdning :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...