Hop til indhold

Race der kan gå løs

Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Gæst Michelle w

Nu ved jeg self ikke hvor du går ture, men her hvor jeg bor, er der en del vildt. Så det ville ikke bare være en hare i ny og næ (og klog af skade VED jeg at Reiki kan jage løbe en hare op). Og jeg mener faktisk ikke at det er ok, så længe det kun sker engang imellem -kender flere jægere og ved hvordan vildtet kan se ud efter et møde med en hund desværre:-(

Ang skoven, så må hunden jo slet ikke være løs der (medmindre self det er hundeskov). Ikke kun af hensyn til om de evt jager vildtet, men osse fordi de kan forstyrre det hvis de f.eks. forlader stien og undervejs får trykket en hare, et rålam e.l.

Nu ved jeg godt at der sikkert kommer en eller anden kommentar om "jamen man kan aldrig have 100% kontrol" -og nej det kan man velsagtens ikke. Men kan man ikke kalde hunden hjem ved mødet med de ting man med rimelig sandsynlighed kan forvente at møde på en gåtur, ja så skal hunden ikke gå løs.

Vi kan ikke træne ALT, og at træne "møde med marsmænd, spøgelser" osv, er jo osse helt unødvendigt.

Men hvis man, de steder hvor man går tur, kan forvente af og til at møde en hare, så bør hunden altså ikke gå løs, hvis ikke den kan kaldes hjem når den ser en hare.

Kan den ikke lade fåreflokke være, jamen så må snoren på hvis man skal passere sådan nogen osv.

Måske er mine krav til hvornår hunden kan gå løs, mægtigt høje. Måske min islænder osse ville gå uden snor, hvis han boede hos dig. Jeg ved det ikke. Han går jo 90% af tiden ganske afslappet med, tager lige en afstikker et par meter ind i højt græs osv men bliver ved mig.

Grunden til at jeg siger jeg er nødt til at være over ham, er at HVIS noget vildt hopper op, så er det altså for sent at råbe op -jeg er nødt til allerede at have ham under kommando INDEN han er begyndt sin jagt. Er han først løbet efter dyret er det for sent.

Og går han rundt "fri", så kan jeg være nok så opmærksom, men jeg kan altså ikke nå at få ham "hjem" før han tager jagten op, HVIS et dyr springer op. Derfor må han så være under kommando hele tiden, eller slet ikke gå løs.

Hvis det er godt nok for dig eller andre, at hunden tøffer afslappet med 90% af tiden (og ikke opsøger børn, andre hunde osv), ja så kan han vel osse betegnes som en hund der kan gå løs.

-men jeg kender altså ingen med islændere der ikke smutter, hvis de ikke er under kommando, og et stykke vildt kommer springende forbi. Og det er bare ikke godt nok efter MIN mening, medmindre man går rundt på egne marker e.l. hvor man selv bestemmer.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 173
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Michelle w

Hovsa, så glemte jeg self lige at få skrevet at jeg altså hele tiden har været enig i at der er forskel på hvor lette hunde er at lære at gå løse.

-det er KUN hvorvidt det er sværere at lære f.eks. en beagle at gå i snor end f.eks. en retriever vi åbenbart er uenige i -måske osse måden det skal indlæres. For ja, man kommer til træning for at lære teknikkerne.

Men den der med at mødes med en flok hunde der kun lige skal til at lære gode vaner, for så at lære dem dårlige vaner er jo lidt uheldigt.

Jeg kan ikke komme med en super idé til at undgå situationen, idet de fleste jo nok starter til træning med en 8ugers hvalp der ikke kan forventes at kunne gå pænt i snor endnu.

-ikke desto mindre bliver der jo stadig tale om "lappe-arbejde" når vi først indlærer at trække (ofte får de jo, særligt af nye hundeejere, succes med at få lov at hilse osv i stram snor), for derefter at skulle lære dem at gå pænt.

At man så ikke forventer at alt går glat på træningspladsen, ændrer jo ikke ved at man faktisk lægger ud med at give dem dårlige "snorvaner", som vi så er nødt til at rette på senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, jer er ikke så uenig med dig som du måske tror..

Der er ikke meget vildt hvor vi går tur. Har i 2 år boet ved stranden og der havde vi stort set kun mågerne (og dem kan hun kaldes fra) og en hare en sjælden gang, som hun jo altså endu sjældnere nogede at opdage. Løber hun endelig efter en hare eller rådyr, så er hun så langsom at hun opgiver efter kort tid ( måske 100 m) og returnere, med mindre sheila står i sin flex line og skriger op! Så kan det godt tage lidt længere tid at få ørene igen.

Hun forlader heller ikke skovvejen og går ind i underskoven, med mindre sheila gør og det er musejagt. Så heller ikke her føler jeg mig ramt af at færdes løs med hende. Heller ikke i skoven, selvom det ikke er tilladt.

Jeg kan se på Sheila lang tid inden om der er fært i luften, så får mysla snoren på inden hun selv opdager noget:) Bevares, det har da glippet nogle gange, mest når jeg har haft min hjerne et andet sted, men hun løber som sagt ikke ret langt og kan faktisk stoppes mange gange.

Så din reiki lyder mere som at have en jagtlyst som min Sheila og hun går jo heller ikke løs, andet end få udvalgte steder..

Og til det med at gå pænt, så mener jeg heller ikke at det er samarbejdslysten der bestemmer om hvor svært det kan være at indlære.. Jeg mener, som skrevet, at det mere har at gøre med hunden aktivitetsniveau eller måden hvorpå den bevæger sig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde en Shiba som min første hund, en spidshund som virkelig er spids :slem: Han gik så fint i snor og mestrede både flex og alm. line og trak ikke og var skøn at gå tur med. Min labrador er min nr. 2 hund og han kan ikke gå i snor! Han trækker og det er vildt og voldsomt!

Cooper (min labrador) er simpelthen bare ikke trænet godt nok. Jeg har lavet en masse fejl, men mest af alt, så satte jeg ikke ind, da det begyndte at vende som unghund, hvor han ellers havde gået fint i snor. Det betyder jeg har en hund der ikke kan finde ud af at gå i snor i dag og øv hvor jeg ærge rmig. Det kræver virkelig arbejde nu, fordi den vane han har skal ændres og det ville sørme være bedre hvis jeg havde lært ham det ordenligt fra starten:stupid:

Nikko (min Shiba) havde jeg også til at gå løs, men jeg skulle virkelig være over ham og jeg slappede ikke af på samme måde, som jeg gør, hvis jeg går uden snor med min lab.

Jeg må sige, jeg er enig med Michelle og jeg tager det ikke som hun er nedladende, men det er jo rigtigt, at hunden er dårlig trænet/ikke trænet ordenligt hvis den ikke kan gå pænt i snor, men det er jo op til ejeren selv, om man er ligeglad med det eller om man ser det som et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 4 months later...
Gæst Michelle w
Min mops dreng på kun fire måneder kan gå frit så jeg vil sige at mopsen lære det meget hurtigt

Stort set alle racer kan gå løs når de er så små. På det tidspunkt er de fleste hvalpe endnu ikke voldsomt selvstændige, og vil helst være indenfor rimelig afstand af deres mennesker;-)

Så spørgsmålet er om mopsen osse er en race der er nem at lære at gå løs når den er voksen -det aner jeg så ikke om den er

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MartineSophia
Stort set alle racer kan gå løs når de er så små. På det tidspunkt er de fleste hvalpe endnu ikke voldsomt selvstændige, og vil helst være indenfor rimelig afstand af deres mennesker;-)

Så spørgsmålet er om mopsen osse er en race der er nem at lære at gå løs når den er voksen -det aner jeg så ikke om den er

Jeg vil nu sige at han ikke går helt tæt på mig men løber istedet rundt eftersom min mops er en del vildere end de andre mops jeg har mødt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Jeg vil nu sige at han ikke går helt tæt på mig men løber istedet rundt eftersom min mops er en del vildere end de andre mops jeg har mødt.

Jo jo, nu menter jeg jo heller ikke at hvale pr definition er nærmest limet til benet. Bare at hvalpe generelt har en tendens til ikke at bevæge sig alt for langt væk fra deres mennesker. Det betyder ikke at de som voksne vil være lige så opmærksomme på om de kommer væk fra "mor":-)

Jeg udelukker på ingen måde at din hund hele livet igennem vil være nem at have løs, eller at mopsen generelt er god til det. Jeg kender slet ikke mopsen på det punkt.

Jeg siger blot at man ikke kan antage at når ens hvalp er nem at have løs, så vil det blive ved at være sådan. For i takt med at de bliver ældre, bliver de jo osse mere selvsikre og modige, og for nogen racer betyder det osse at de pludseligt får lyst til (og tør) tage på eventyr på egen pote

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så har man enkelte møgkræ som allerede som 8 ugers siger: "De finder mig nok når de savner mig" og bare skrider :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gode erfaringer med de DdB'er jeg har haft, og har ikke haft nævneværdige problemer. MEN! Grundet hundeloven har jeg været meget varsom med at slippe hunden kløs på nye steder. Skulle det ske at jeg så en fremmed hund vil min kommende hund komme i snor øjeblikkeligt. Skulle der ske et eller andet vil jeg have at min hund er så tæt på mig som overhovedet muligt. Jeg vil ikke udsætte min hund for en situation hvor den ville forsvare sig og blive dømt til aflivning.

Som f.eks: DcH Bladet 01 12

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

uden snor er det så alle steder eller bare på marker og andre områder med friløb for hunde???

schæfere er gode til og at gå løs med alderen mine er sjældent i snor og de smutter ingen steder hen man man skal dog være opmærksom med andre dyr som katte , fugle osv kan være noget som de vil løbe efter men ellers er racen udmærket til friløb de fleste steder.

men retriverere og pudler kunne også være en mulighed

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
uden snor er det så alle steder eller bare på marker og andre områder med friløb for hunde???

schæfere er gode til og at gå løs med alderen mine er sjældent i snor og de smutter ingen steder hen man man skal dog være opmærksom med andre dyr som katte , fugle osv kan være noget som de vil løbe efter men ellers er racen udmærket til friløb de fleste steder.

men retriverere og pudler kunne også være en mulighed

Ikke på fortove og lignende, men steder hvor det er ok at hunden løber frit, om det så er strand, skov, marker. Er klar over at der skal træning til, så de ikke jagter alle mulige dyr, helt klart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Ikke på fortove og lignende, men steder hvor det er ok at hunden løber frit, om det så er strand, skov, marker. Er klar over at der skal træning til, så de ikke jagter alle mulige dyr, helt klart.

jeg havde xaro med alle steder før og sjældent med snor også på gader og stræder og han fulgte bare mig og kom der andre hunde kaldte jeg ham lige på plads Jubi kan ikke gå uden snor på gaderne men det er fordi jeg ikke har gidet og lære hende og ikke gå ud over fortovet :engel:

men generelt kan racen færdes alle steder uden snor og uden problemer med mennesker og børn jeg har Jubi med på legepladser når jeg er der med min søn og hun bindes af ved siden af alle de legende børn og slippes fri når vi leger lidt med en bold i nærheden

Goofey kan færdes stort set alle friløbs områder også uden snor han bliver hos mig og går ikke langt væk racen er god til og være løs da de oftest foretrækker ejers selskab og ikke vandrer så langt væk .

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

'Pleasende' racer har vel som udgangspunkt nemmere ved at lære indkald - eller vil hellere komme. Dog ved jeg ikke med det driftige. Der findes jo mange meget driftige racer, som samtidig er meget førerfikserede som en del af deres egenskaber. De to vi har i huset kommer mig f.eks. på sinde :mrgreen: Hvis en hund har meget drift er den også tit 'nemmere' at belønne, hvis man kan arbejde med driften og kanalisere den hen på en selv.

Der findes jo også hunde som er luddovne og SAMTIDIG vil skide en et stykke når man beder dem om noget ;-) Et par engelske bulldogs vi havde som naboer i Sverige kommer mig nu på sinde :lol:

Ud over det er jeg enig med Ninjamor. Stort set hunde kan have et sikkert indkald - ved nogen tager det måske bare mere træning end andre. Men jeg synes det er røvsynd at så mange dømmes 'ude' på forhånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Og så har man enkelte møgkræ som allerede som 8 ugers siger: "De finder mig nok når de savner mig" og bare skrider :sjov:

hehe, det behøvr de såmænd ikke være specielt selvstændige for at gøre. Vi havde da jeg var barn, en collie. Da han var 8-10 uger og for første gang i sit liv var med på stranden, ville han åbenbart gerne på besøg hos (eller måske flytte ind hos?) en tysk familie der gik forbi os i modsat retning.

Vapsen løb jo og legede, og pludselig var han væk -lige i hælene på tyskerne og et godt stykke væk før vi opdagede det:stupid:

Batmusen -når jeg hører "kan gå uden snor" så opfatter jeg det altså som alle steder (hvor det er lovligt self). Hvis uden snor, blot betyder at hunden kan gå rundt i baghaven uden at løbe væk (sådan groft sagt), så kan de fleste hunde jo opfylde det.

Med "kan gå uden snor", forstår jeg en hund der kan færdes de fleste steder uden snor, og uden at opsøge andre mennesker, hunde osv, og self uden at jage evt katte/harer e.l. der måtte komme forbi. Og naturligvis med et sikkert indkald.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
'Pleasende' racer har vel som udgangspunkt nemmere ved at lære indkald - eller vil hellere komme. Dog ved jeg ikke med det driftige. Der findes jo mange meget driftige racer, som samtidig er meget førerfikserede som en del af deres egenskaber. De to vi har i huset kommer mig f.eks. på sinde :mrgreen: Hvis en hund har meget drift er den også tit 'nemmere' at belønne, hvis man kan arbejde med driften og kanalisere den hen på en selv.

Der findes jo også hunde som er luddovne og SAMTIDIG vil skide en et stykke når man beder dem om noget ;-) Et par engelske bulldogs vi havde som naboer i Sverige kommer mig nu på sinde :lol:

Ud over det er jeg enig med Ninjamor. Stort set hunde kan have et sikkert indkald - ved nogen tager det måske bare mere træning end andre. Men jeg synes det er røvsynd at så mange dømmes 'ude' på forhånd.

Det tror jeg osse de kan -men jeg er ikke sikker på det altid er til hundens bedste at insistere på "indkald fremfor snor". Reiki har meget mere frihed i snor end uden. Det er self en smule afhængig af hvor vi går, for der er jo osse steder hor han fint kan drøne rundt og hygge og snuse uden snor.

Men er der f.eks. meget vildt i området og jeg vil have ham uden snor, så er jeg nødt til at sætte mig så hårdt på ham at han dårligt kan trække vejret uden at have mig hængende over sig.

Ikke fordi han ikke ved hvad det betyder når jeg kalder, men fordi at HVIS han først ER sat af efter et dyr, så er ørerne lukkede. Men siden han både hører og lugter bedre end jeg, er jeg altså nødt til at vurdere både ham og omgivelserne og derudfra forudsige om han mon har fært af noget eller har set noget -og så nå at handle på det.

Dvs at der er meget meget lidt frihed i at få snoren af for ham.

Det samme tænker jeg kunne gælde hvis man har støver(?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg opfatter uden snor alle steder, også på den trafikerede hovedgade, på alle villaveje osv.

Mine 4 første hunde kunne dette, , hvis der kom et egern , sad en kat ,gik en tamhøne på fortovet, så sagde jeg NEJ og de gik udenom.

En sen aften gik jeg så hjem gennem Tåstrup Hovedgade og pludselig var Lady, cavalier væk. WHAT, kaldte og kaldte, det var lige ved den nu lukkede pølsevogn. Gik lidt tilbage og råbte og så kom en dørvogter med skuldre på 11/2 meters bredde grinene ud af rockernes stamcafe og spurgte, om jeg manglede en lille hund.

Så Lady besøgte lige deres stamcafe Chimpansen.Måske var hun imponeret af deres mange Harlyer udenfor.

Efter denne oplevelse så kom de i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

helt enig her :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
hehe, det behøvr de såmænd ikke være specielt selvstændige for at gøre. Vi havde da jeg var barn, en collie. Da han var 8-10 uger og for første gang i sit liv var med på stranden, ville han åbenbart gerne på besøg hos (eller måske flytte ind hos?) en tysk familie der gik forbi os i modsat retning.

Vapsen løb jo og legede, og pludselig var han væk -lige i hælene på tyskerne og et godt stykke væk før vi opdagede det:stupid:

Batmusen -når jeg hører "kan gå uden snor" så opfatter jeg det altså som alle steder (hvor det er lovligt self). Hvis uden snor, blot betyder at hunden kan gå rundt i baghaven uden at løbe væk (sådan groft sagt), så kan de fleste hunde jo opfylde det.

Med "kan gå uden snor", forstår jeg en hund der kan færdes de fleste steder uden snor, og uden at opsøge andre mennesker, hunde osv, og self uden at jage evt katte/harer e.l. der måtte komme forbi. Og naturligvis med et sikkert indkald.

ja det er jeg klar over skrev vidst også at jeg gik med ham på gaden uden snor det var ihvertfald sjældent han havde snor på så néj det er ikke i baghaven jeg mente :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken race/r mener du har stor flair for at lære at gå løs? Hvad er den oprindeligt avlet til at lave?

Sheltie. Aner ikke hvad den oprindelig er avlet til, men har flere gange set eksemplarer af slagsen gå løs, hvor de bliver ved ejer, snuser rundt og ikke tager sig af mennesker, andre hunde, katte, cyklister eller andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit umiddelbare bud mht. indkald vil være hyrdehunde gruppen.

Og dog, for jeg ser en del bordere herude der hellere vil brage ind i fårefoldene end komme på ejeres indkald! Så jeg tror at meget afhænger af føre og tilrettelæggelse af træning og "af kodning" af ens hund og så "rette ind" efter det og at man "er foran" sin hund så man kan stoppe og kalde ind før noget andet tager over for hunden (hvis du forstår) og så vil jeg sige "ingen" ved biler og veje, jeg ville aldrig turde føle mig sikker..

Jeg har en halv Lab. retriver og halv slædehund (samojede/Husky) og det jeg fra start af lagde allermest vægt på, var indkaldet! ikke "kom nu her" indkaldet, men "På plads (som i vend snuden min vej og løb, NU STRAKS) indkaldet.

Misja har nedlagt små gnavere i form af markmus og mosegrise fra hun var omkring ½ år gammel (og spist dem hun fangede), hun har aldrig været opmærksom på hvor jeg var i de hjemlige omgivelser (på vores 100 hk. store eng-mose) og hun reagerede ikke som der stod i bøgerne når jeg gemte mig - hun opdagede 2 gange ikke at jeg var "væk" og efter over ½ time opgave jeg (hun gravede efter mus og kiggede ikke op) og de 2 gange hvor hun opdagede jeg var væk, søgte hun tilbage hvorfra vi kom og løb så mod hjem - men mod hjem er over bla. Klausdalsbrovej så derefter opgave jeg at HUN kiggede efter mig, men sørgede og sørger altid for, at hun SER at jeg nu går/skifter retning....Jeg har et øje på hende heletiden, for ellers får hun "snuset" sig selv væk uden nogen af os opdager det!

Nå, men jeg vover at påstå at hendes "på plads" indkald m/u fløjte er 99,99 %, dog skal der ikke fløjtes når hun har for tæt musse.kontakt, men lige vente 2 sek. Hun har en stor radius på hjemmebane, men løber ikke væk, hen til fremmede hunde eller mennesker, men blot hen til "hendes" næste eng-mark. I videst muligt omfang får hun en "vente" kommando inden hun ryger ude af syne, fordi fremmede ikke skal møde en enlig hund de ikke ved er venlig og for dem harmløs.

På udebane er hun langt mere OBS på hvor jeg er og søger heletiden ud og hjem til mig af sig selv og har et godt indkald, også der!

Jeg tror det er alfa og omega hvad man beslutter sig fra start af, SKAL det bare være 100% eller ej og så gå 100% efter på at lære den dét uanset race.

Misja og jeg havde ingen særlig god kontakt det første 1 års tid, jeg lavede en masse fejl med hende, hun var hverken til at bestikke elle lokke og hun sig selv nok og egenrådig som bar pokker (meget ringe social og menneskelig kontakt hendes første 8 uger), hun gad ikke mad eller godbider osv men indkald kunne hun og vi - og resten kom efterhånden som jeg blev en bedre føre for hende.

Min første hund var ren Lab. retribver, det samme her, hans indkald var super og stabilt - indtil han blev kønsmoden, så var alt - ALT på 4 poter bare bedre. Det ændrede sig så igen da han kom ind i en mere rolig periode omkring 11-12 mdr.s alderen...

Undskyld hvis det blev lidt langt og rodet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sgu da også bare det seriøst mest latterlige råd nogensinde overhovedet :sjov:

Jamen det var faktisk lidt sjovt, for den ene gang gemte jeg mig i en busk, i regnvejr og en flok får stod og gumlede græs lige over for mig og holdt øje med hvad pokker sådan en busk-kravler lavede ude i regnvejr og inde i en busk! :genert:

Men Buster og Max havde læst de bøger, de kunne slet ikke have at jeg kom ude af synes (se lige bort fra de måneder hvor Buster tænkte med tisseren) så der virkede den :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites