Hop til indhold

Forvirring omkring Olivers?


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

  • Svar 180
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har haft kontaktet dem om det samme, pga det er nævnt på et andet hundeforum.. Jeg fik dette svar og derudover også et link til en brochure som de ikke har udgivet endnu, derfor har jeg fjernet linket:

 

Kære Anna

Godt du skriver til os med dette.

Vi har for nylig ændret vores deklarationer, så de lever op til EU kravene. Man må deklarere på to forskellige måder, og på vores prøveposer har vi brugt en kort version af pladsmæssige hensyn. Og på vores foderposer og webshop, så bruger vi en anden version. Du kan være helt rolig – deklarationerne dækker over nøjagtig samme indhold.

 

Du må endelig ikke tvivle på kvaliteten af Oliver’s. Forskellen på foder ligger primært i kvaliteten af proteinkilden, og her adskiller Oliver’s sig på det høje indhold af animalsk protein i meget høj kvalitet.

Vil du ikke love at skrive eller ringe, hvis du ellers støder på uklarheder?

Med venlig hilsen

OLIVER'S Petfood

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg fik dette svar: Kære Irene

 

 

 

Jeg er meget glad for du skriver til os med dette, for der er stor forskel på foder.

 

 

 

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at gennemskue forskelligt foder, men netop proteinindholdet adskiller kvaliteten af foder.

 

Billigt foder indeholder ofte proteiner af primært vegetabisk oprindelse, hvor kvalitetsfoder er sammensat af animalske proteiner. Animalske proteiner optages bedst af hunde, og jo bedre kvalitet des bedre optagelighed. Hos Oliver’s udvælges kødkilderne omhyggeligt, så vores hunde får den bedste næring.

 

 

 

Vi har for nylig ændret vores deklarationer, så de lever op til EU kravene. Man må deklarere på to forskellige måder, og på vores prøveposer har vi brugt en kort version af pladsmæssige hensyn. Og på vores foderposer og webshop, så bruger vi en anden version. Betegnelsen ”biprodukter” skal vi desværre bruge ifølge lovgivningen, og det er en betegnelse, der desværre lyder ret negativt i mine ører. Vores råvarer er jo godkendt til menneskeføde før slagtning, men så snart kødet bliver delt og leveret til en petfood fabrikant, så skal vi deklarere det som biprodukter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er her i år, at han har fået olivers, kan godt se at det kunne se ud som var det sidste år, den måde jeg fik det skrevet.

 

Efter hvad min vet. sygeplejeske fortalte, så kunne det sagtens være sådan, at hunden godt kunne tåle den ene sæk foder, men ikke den næste sæk foder, fordi at der kunne være forskel på hvad der kom i foderet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Og jeg fik dette svar: Kære Irene

 

 

 

Jeg er meget glad for du skriver til os med dette, for der er stor forskel på foder.

 

 

 

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at gennemskue forskelligt foder, men netop proteinindholdet adskiller kvaliteten af foder.

 

Billigt foder indeholder ofte proteiner af primært vegetabisk oprindelse, hvor kvalitetsfoder er sammensat af animalske proteiner. Animalske proteiner optages bedst af hunde, og jo bedre kvalitet des bedre optagelighed. Hos Oliver’s udvælges kødkilderne omhyggeligt, så vores hunde får den bedste næring.

 

 

 

Vi har for nylig ændret vores deklarationer, så de lever op til EU kravene. Man må deklarere på to forskellige måder, og på vores prøveposer har vi brugt en kort version af pladsmæssige hensyn. Og på vores foderposer og webshop, så bruger vi en anden version. Betegnelsen ”biprodukter” skal vi desværre bruge ifølge lovgivningen, og det er en betegnelse, der desværre lyder ret negativt i mine ører. Vores råvarer er jo godkendt til menneskeføde før slagtning, men så snart kødet bliver delt og leveret til en petfood fabrikant, så skal vi deklarere det som biprodukter.

 

Hvis det er korrekt, så er det da virkelig en dårlig ting for de tørfoderproducenter, der laver foder uden biprodukter. Derudover bliver det jo umuligt for forbrugeren, at skelne mellem tørfoder uden affald og tørfoder med affald... EU :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er korrekt, så er det da virkelig en dårlig ting for de tørfoderproducenter, der laver foder uden biprodukter. Derudover bliver det jo umuligt for forbrugeren, at skelne mellem tørfoder uden affald og tørfoder med affald... EU :roll:

 

Jeg har svært ved at tro på at frisk laks, frisk kylling mv. pludselig skal betegnes "biprodukt" hvis det vitterligt er frisk laks og kylling. Jeg tænker at de billeder af rene kødlunser og laksesider man får ved disse betegnelser nok har været for positive hele tiden.

Hvis Olivers ikke har ændret på ingredienserne må de deklarationer som ligger på hjemmesiden, og muligvis "bare" ikke er blevet ændret være falsk varebetegnelse :vedikke:

 

Under alle omstændigheder synes jeg, det er lidt skummelt og uigennemskueligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudsigt nok rendte jeg på "en Olivers" i dag.

 

Jeg fik nogle "forretningshemmeligheder", der gør, at jeg ikke betvivler kvaliteten af kødet i produkterne nu. Jeg kan ikke fortælle de nærmere detaljer, men jeg kan sige, at Olivers længe ville flytte til DK og producere, da det ville afhjælpe levering/lager, samt skabe arbejdspladser i DK. Dette har dog taget lang tid, da de netop IKKE ville gå på kompromis med kødets kvalitet og ingredienserne. Selvom de fandt en, der kunne producere foderet, tog det yderligere et år at stable på benene, da der først ikke kunne skaffes råvarer af den kvalitet Olivers ønskede. Det var først her i år, at dette blev muligt.

 

Foderet vil være ændret en lille smule i og med producenten er en anden. Hvis det var kylling fra xx-leverandør, er det kylling fra yy-leverandør nu. Dvs man nok skulle have skiftet gradvist, lidt som hvis man skiftede fodertype helt.

 

Men der er altså ikke gået på kompromis med indholdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt dette i eu's regler om animalske biprodukter. I kategori står:

 

Kategori 3-materiale

Kategori 3-materiale omfatter følgende animalske biprodukter:

  • dele af slagtede dyr, der er egnede til konsum, men som af kommercielle grunde ikke er bestemt til konsum,

 

Så når det ikke skal bruges til konsum, så er det bi-produkt, ganske som mailen fra Olivers siger

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har fodret med Olivers siden det kom til landet, og har været så super meget tilfreds, indtil Christian solgte det.

Der oplevede vi en enorm forandring, specielt på kundeservicen

Der bliver ikke svaret, de skal altid lige snakke med en anden, de ved ikke ret mget, alle siger de er nye

 

Der udover har vi oplevet flere ting på vores hunde der nu gør at vi er blevet meget skeptiske, og kigger nu efter andet foder

Er der nogen der kan anbefale et godt foder, som ikke kæver den store overgang, da vi jo har Pension og Internat

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har fodret med Olivers siden det kom til landet, og har været så super meget tilfreds, indtil Christian solgte det.

Der oplevede vi en enorm forandring, specielt på kundeservicen

Der bliver ikke svaret, de skal altid lige snakke med en anden, de ved ikke ret mget, alle siger de er nye

 

Der udover har vi oplevet flere ting på vores hunde der nu gør at vi er blevet meget skeptiske, og kigger nu efter andet foder

Er der nogen der kan anbefale et godt foder, som ikke kæver den store overgang, da vi jo har Pension og Internat

 

Så ville jeg måske kigge efter kingsmore, cujo har prøvet det og overgangen gik meget smertefrit...også selvom jeg ikek fulgte "reglerne" han fik deres pure version. Nu ryger han over på light.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt dette i eu's regler om animalske biprodukter. I kategori står:

 

 

 

Så når det ikke skal bruges til konsum, så er det bi-produkt, ganske som mailen fra Olivers siger

 

I den fineste variant. Læser man videre kommer disse yderligere oplysninger:

 

I biproduktforordningens artikel 10 er det listet op, hvilke animalske biprodukter der er kategori 3 materiale.

 

Kategori 3 materiale er f.eks.:

Slagtekroppe og dele af dyr, der er slagtet og er egnet til konsum, men som af kommercielle grunde ikke er bestemt til konsum

 

Følgende materialer fra Ante mortem godkendte dyr, der er slagtet på et slagteri:

Slagtekroppe eller kroppe og dele af dyr, som er erklæret uegnede til konsum ved post mortem undersøgelse, men som ikke har udvist tegn på sygdomme, der kan overføres til mennesker eller dyr

Fjerkræhoveder, fjer og svinebørster

 

Huder, skind, fødder og horn fra:

andre dyr end drøvtyggere, for hvilke der er krav om TSE-test

drøvtyggere, der blevet testet for TSE med negativt resultat i overensstemmelse med TSE-forordningen

Blod fra følgende dyr, der ikke udviste tegn på nogen sygdom, som via blod kan overføres til mennesker eller dyr

andre dyr end drøvtyggere, for hvilke der er krav om TSE-test

drøvtyggere, der blevet testet for TSE med negativt resultat i overensstemmelse med TSE-forordningen

Fedtvæv fra dyr, der ikke udviste tegn på sygdom, der via dette materiale kan overføres til mennesker eller dyr

Animalske biprodukter fra fjerkræ og lagomorfer, der er slagtet på bedriften jf. 853/2004, og som ikke udviste tegn på sygdomme, som kan overføres til mennesker eller dyr

Vanddyr (fisk, bløddyr, krebsdyr – men ikke havpattedyr) og dele af vanddyr, der ikke udviste tegn på nogen sygdom, der kan overføres til mennesker eller dyr

Animalske biprodukter fra vanddyr, som stammer fra fødevarevirksomheder

Følgende produkter fra dyr, der ikke udviste tegn på nogen sygdom, der via disse produkter kan overføres til mennesker eller dyr:

Skaller fra skaldyr med blødt væv eller kød

Animalske biprodukter fra rugerier, æg og æggebiprodukter, herunder æggeskaller

Huder og skind, hove, fjer, uld, horn, hår og pels

Daggamle kyllinger aflivet af kommercielle årsager

Blod, placenta, uld, fjer, hår, horn, hornspåner og rå mælk fra levende dyr

Huder, skind, hove, fjer, uld, horn, hår og pelse fra visse døde dyr

Hvirvelløse vand- og landdyr, bortset fra arter, der er patogene for mennesker

Dyr og dele af dyr tilhørende de zoologiske ordener Rodentia og Lagomorpha

Animalske biprodukter fra fremstilling af produkter bestemt til konsum, herunder affedtede knogler og grever

Tidligere fødevarer

Tidligere foder

Køkken- og madaffald, som ikke er kategori 1

Link til indlæg
Del på andre sites

Størstedelen af det der kaldes bi-produkter, som det fremgår af listen der er givet tidligere i tråden, vill ejeg ikke have betænkeligheder ved at stoppe i hovedet på mig selv, og da slet ikke i hovedet af min hund.

 

Man skal altså ikke så fandens mange år tilbae i tiden, førend stort set alt fra slagtedyr blev anvendt til konsum. I dag har man bare svært ved at sælge visse ting, som eksempelvis haler, tæer og lignende. Blodpølse er jo heller ikke just dagens ret i dag, desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Størstedelen af det der kaldes bi-produkter, som det fremgår af listen der er givet tidligere i tråden, vill ejeg ikke have betænkeligheder ved at stoppe i hovedet på mig selv, og da slet ikke i hovedet af min hund.

 

Man skal altså ikke så fandens mange år tilbae i tiden, førend stort set alt fra slagtedyr blev anvendt til konsum. I dag har man bare svært ved at sælge visse ting, som eksempelvis haler, tæer og lignende. Blodpølse er jo heller ikke just dagens ret i dag, desværre.

 

Aarh.. Desværre og desværre - du må godt beholde blodpølsen! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Pudsigt nok rendte jeg på "en Olivers" i dag.

 

Jeg fik nogle "forretningshemmeligheder", der gør, at jeg ikke betvivler kvaliteten af kødet i produkterne nu. Jeg kan ikke fortælle de nærmere detaljer, men jeg kan sige, at Olivers længe ville flytte til DK og producere, da det ville afhjælpe levering/lager, samt skabe arbejdspladser i DK. Dette har dog taget lang tid, da de netop IKKE ville gå på kompromis med kødets kvalitet og ingredienserne. Selvom de fandt en, der kunne producere foderet, tog det yderligere et år at stable på benene, da der først ikke kunne skaffes råvarer af den kvalitet Olivers ønskede. Det var først her i år, at dette blev muligt.

 

Foderet vil være ændret en lille smule i og med producenten er en anden. Hvis det var kylling fra xx-leverandør, er det kylling fra yy-leverandør nu. Dvs man nok skulle have skiftet gradvist, lidt som hvis man skiftede fodertype helt.

 

Men der er altså ikke gået på kompromis med indholdet.

 

Jeg tvivler ikke på hvad du fortæller, men først og fremmest mener jeg det er forkert af en "Olivers" at afsløre "forretningshemmeligheder" overfor en person udenfor firmaet, hvis det virkelig er hemmeligheder, dernæst kan det ikke rigtigt bruges som nogen garanti for kvaliteten når det skal være hemmeligt :vedikke:

 

Nå, men jeg har en bekendt som forhandler foderet og hun har ikke kunne få hverken garanti eller forsikringer om foderets nuværende kvalitet eller bare information. Derfor faser vedkommende foderet ud og ser sig om efter et andet produkt.

 

Uanset hvad der er forkert eller korrekt af de oplysninger Olivers har givet, synes jeg det er ærgerligt både for producenten og helt egoistisk for mig selv, da jeg nu har et mærke mindre at fodre med :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må nok indrømme muligvis at være lidt naiv og blå øjet men der er ikke så mange advarselslamper som lyser hos mig, kan godt være de er gået ned på kvalitet ved det ikke, tvivler på det kan være meget så for jeg synes stadig det er fantastisk til MINE hunde, de fungere på det og så længe de gør det så er det Olivers jeg fodre med.

 

Det er af en kvalitet hvor jeg ikke føler jeg fodre med billig fodre og en prisklasse jeg kan følge med i når jeg har 3 store hunde.

 

Håber ikke Olivers mister for mange kunder påd et her, og håber de får styr på de ting som folk efterlyser så de kan bevare deres gode rygte :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Jeg må nok indrømme muligvis at være lidt naiv og blå øjet men der er ikke så mange advarselslamper som lyser hos mig, kan godt være de er gået ned på kvalitet ved det ikke, tvivler på det kan være meget så for jeg synes stadig det er fantastisk til MINE hunde, de fungere på det og så længe de gør det så er det Olivers jeg fodre med.

 

Det er af en kvalitet hvor jeg ikke føler jeg fodre med billig fodre og en prisklasse jeg kan følge med i når jeg har 3 store hunde.

 

Håber ikke Olivers mister for mange kunder påd et her, og håber de får styr på de ting som folk efterlyser så de kan bevare deres gode rygte :-)

 

Jeg brokker mig ikke over kvaliteten af foderet,men ærgrer mig over at det ikke lader til at mine hunde fungerer så godt på det "nye" Olivers som på det gamle. Og når det er tilfældet, har jeg svært ved at tro at der ikke er ændret på indholdet.

Gaia har, så vidt jeg ved, fået Olivers hele/det meste af sit liv. Reiki har fået det i omkring 3 år. Begge har fungeret upåklageligt på det og har været vilde med det. Det er ikke længere tilfældet, og det ærgrer mig, for helt ærligt har jeg svært ved at finde et foder af tilsvarende eller bedre kvalitet til en pris jeg synes er rimelig (jeg vil gerne betale for kvalitet -men IKKE 700kr for 4-5kg som man ser ved f.eks. ziwipeak) og som mine hunde osse fungerer på.

 

Jeg har prøvet luposan, taste of the wild og wolfblut -ingen af dem med succes. Så jeg håber da at hundene kommer til at synes Olivers er lækkert igen, når de lige har haft lidt tid til at vænne sig til det.

Og jeg håber at Reiki ikke bliver ved at skide så meget (med andre ord: at det ikke skyldes foderet men noget andet han har spist).

 

Jeg tror såmænd ikke kvaliteten af indholdet er forringet -men noget er jo i hvert fald ændret, og det lader ikke til at jeg er den eneste der har hunde som ikke fungerer ligeså godt på det efter ændringen

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...