Hop til indhold

omplaceringshund dansk/udenlandsk?


Howlucky
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige siddet og kigget på hunde bl.a på G&G, og faldt så over en side med hunde(primært gadehunde) fra Bosnien som søgte hjem. Så går mit spørgsmål på, hvis i skulle have eller har fået en omplaceringshund, vil i så vælge en dansk eller udenlandsk? Og hvorfor? :-)

 

Vi har Rex, som vi købte privat i DK da han var knap 1 år, og søgte nyt hjem:lun: Hvis/når vi skal have en hund mere, vil jeg også vælge en omplaceringshund fra Danmark (alternativt en hvalp, men så er det jo en anden snak.) Og grunden til jeg vil købe dansk, er at der er så uhyggeligt mange hunde herhjemme også som har brug for et nyt hjem:vedikke: og man kan bare ikke redde dem allesammen, så derfor helst rydde op i eget rod inden man begynder at hjælpe de andre med at rydde op. En anden fordel ved at købe dansk, er at man kan møde hunden inden den evt. flytter ind.

 

Ved ikke om det er egoistisk, men sådan har jeg det bare, hvad siger i andre?:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu bor jeg ikke pt i Danmark, men jeg tager genbrugshunde ind så tit jeg kan, har fire lige nu, og for mig er det vigtigste kriterie, at man kan give hunden et blivende hjem, hvor han/hun kan trives og føle sig elsket til den dag den skal herfra. Hvor den kommer fra betyder ikke så meget. Som du siger kan man ikke redde alle de stakkels hunde der lider rundt omkring i verden. Men man kan gøre sit for at sikre sig, at den hund man tager til sig, passer ind i ens hverdag og kan fungere og have det optimalt indtil den dør af alderdom. Sagt sådan lidt firkantet og idealistiskt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til enhver tid en fra Danmark, jeg har 3 omplaceringshunde herhjemme lige p.t, den sidste jeg fik ind af døren for 1½ år siden, overvejer jeg faktisk at få en aflastningsfamilie til, evt en ny familie, da han er udpræget alene hund, det at vi har mange hunde herhjemme, stresser ham en del.

Han er en sød og rar hund, men passer ligesom ikke ind, i den brogede flok her. Så det er ikke altid, at man kan få det til at hænge sammen med en OP hund, så det med at sikre sig, at hunden passer i ens hverdag, er nu ikke helt let, når du ikke ved hvad du får ind af døren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Enig med Doberfan.

 

Har selv danske omplaceringshunde, fordi jeg ikke tør tage en fra udlandet som jeg ikke har mødt før jeg påtager mig ansvaret.

Men havde jeg ikke andre hunde og masser af tid, så ville det ikke betyde noget om den kom fra udlandet eller DK.

 

Jeg kan godt følge pointen med at rydte op hvor man bor, før at rydte op i andre rod.

Men helt ærligt så tror jeg ikke det gør den store forskel på problemet om man tager en omplacering fra det ene eller det andet land.

Jeg tror er helt andre ting der har indflydelse på om problemerne bliver løst - Uddannelse og ændring i mentaliteten hos landets hundeejere.

Omplaceringen af hundene har kun betydning for den enkelte hund og jeg er egentlig ret ligeglad med hvor hunden kommer fra, bare den får et godt og trygt liv.

 

Hvis omplacering endelig skulle have en indflydelse, så tror jeg helt man skal lade være med at tage omplaceringshunde, så folk ganske enkelt ikke kan komme af med deres hunde i DK hvis de ikke kan magte dem. Så er de nok ikke så tilbøjelige til liiiige at falde for den nuttede lille hvalp uden at sætte sig ind i noget som helst, til liiiige at prøve én gang til med en anden hund nu det ikke gik godt med den første, måske endda de lige får tjekket familiens medlemmer for allergi før de køber en hund osv.

 

I mange lande tvivler jeg dog på det vil have en effekt, hvis man ikke kan omplacere hundene. Når man smider hunde ud fra kørende biler, aflevere hunde på killing stations, binder sin hund i skoven eller smider den ud på gaden som skrald, så tror jeg ikke det betyder noget om der måske er en udlænding der adoptere hunden eller ej - De skal bare af med de uønskede hunde, hvordan og hvad der sker med hunden efterfølgende er nok væsentlig mindre relevant.

Lovgivning, uddannelse og et arbejde for at neutralisere kunne nok meget bedre være vejen frem.

 

Så længe folk tænker sig om, følger deres hjerte og giver et trygt og kærligt hjem med fokus på hundens behov, så er jeg bare glad for at nogen vil åbne deres hjem for hunde som andre ikke vil have, uanset hvor de kommer fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hjemløs hund er en hjemløs hund, ligegyldigt hvor den kommer fra, så det ville slet ikke være med i mine overvejelser. Jeg ville til enhver tid vælge den hund, der havde de bedste chancer for at passe ind i min familie.

 

Og endelig kan man jo ret beset ikke sige at hunde i Danmark lider nød. Ja, der er nogle der sidder på internat - meget få i øvrigt - men sammenlignet med hunde fra f.eks. Spanien og Grækenland, der lever i daglig fare for at blive hængt, brændt ihjel eller forgiftet, så er det altså ikke den værste skæbne at tilbringe nogle uger på hundehotel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht at møde hunden inden adoption, så kunne man jo vente , til en evt udenlands hund, der passer ind hos i ens hjem, er til adoption fra dansk plejefamilie.Jeg har da selv haft 14 stk som plejebørn, så ikke alle hentes ubeset i Kastrup.

Ved samtale med plejefamilien kan jo også oplyses om hundens stærke eller svage sider. Og en pzykisk vurdering.

Mine egne er hentet ubeset i Kastrup, men den sidste efter at være spottet af dansk bekendt og rimelig velbeskrevet.

Hunden skal jo helst fungerer med de vovser der i forvejen er i hjemmet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden skal jo helst fungerer med de vovser der i forvejen er i hjemmet.

 

Jeg har ikke skænket det en tanke, om de kunne med Petrine, katten, bylivet - en omplacering er noget jeg gør for hunden, hvis jeg vil have en, der passer ind, så får jeg en hvalp og sætter mit eget præg :engel:

 

Eneste forskel på en dansk og en udenlandsk er sygdomme og vaccinationer, dem der kommer langvejs fra, kan have eksotiske og dødelige sygdomme med og så er jeg nok for doven, hvis jeg kan køre 4 timer efter en hund, hvorfor så bruge en måned på at vente på en flyver :oops: men det kan sagtens ske en dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Jeg har ikke skænket det en tanke, om de kunne med Petrine, katten, bylivet - en omplacering er noget jeg gør for hunden, hvis jeg vil have en, der passer ind, så får jeg en hvalp og sætter mit eget præg :engel:

 

Eneste forskel på en dansk og en udenlandsk er sygdomme og vaccinationer, dem der kommer langvejs fra, kan have eksotiske og dødelige sygdomme med og så er jeg nok for doven, hvis jeg kan køre 4 timer efter en hund, hvorfor så bruge en måned på at vente på en flyver :oops: men det kan sagtens ske en dag.

 

Kan jeg lære noget om hunde, eller om ansvar for hunde, i hundeforum, JA det kan jeg, men ingen kan lære mig mere end Petrine :vuf:

 

:hjerte: Man kan omplacere en hund, eller lade lovgiverne omplacere deres registrerede hunde, er jeg bange, Jeg er født skræmt!:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Kan jeg lære noget om hunde, eller om ansvar for hunde, i hundeforum, JA det kan jeg, men ingen kan lære mig mere end Petrine :vuf:

 

:hjerte: Man kan omplacere en hund, eller lade lovgiverne omplacere deres registrerede hunde, er jeg bange, Jeg er født skræmt!:shock:

 

Ignorerer totalt det du har skrevet...for at sige...hey...

 

WEE...snuseren...:-D...længe siden

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Petrine

Der er faktisk hunde , der bare ikke kan omplaceres fra middelhavsområdet landlige idyl (ser bort fra forholdene på diverse internater)dernede , til storbylejligheder eller steder med mega trafik.

Hvis f.eks hunden er født på internat og aldrig bare har set en bil og måske lidt skrøbelig pzykisk.Og som så kan fungerer fint på landet her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Nu har jeg jo spanske hunde (IH - hvor jeg elsker, at jeg nu kan sige hundE! Hohoooo, jeg har to vapser, lalalalala, heldige mig :lun:) - og jeg er nok blevet så berørt af alt det, jeg indgående har fået kendskab til i Spanien, at for mig bliver det altid spanske hunde fra nu af. Med mindre selvfølgelig, at det på et tidspunkt bliver sådan, at der ikke længere er spanske hunde, som savner hjem ... men det er vist et spinkelt håb i hvert fald de næste mange år.

Jeg føler for ALLE de hunde rundt om i verden, som mangler hjem. Også herhjemme. Og jeg vil ikke udelukke, at jeg godt kunne finde på at tage en fra et andet land end Spanien, hvis der lige kom et eller andet sammenfald, hvor jeg blev præsenteret for en hund, som bare lige var mig (os).

 

Jeg har så god erfaring i internaternes beskrivelse af hunden og Spanske Hundes arbejde for og hjælp med, at man får den rigtige hund, når man vælger, så for mig gør det ingenting, at jeg ikke har mødt hunden i forvejen. Charlie og Buster har mere end overbevist mig om, at det ikke er noget problem overhovedet. Man skal bare vælge med hjerte OG hjerne.

Derudover er jeg ikke specielt meget hvalpemenneske, jeg passer bare bedre sammen med voksne hunde og det arbejde, som en omplaceringshund giver, end jeg gør med tissetrang hver eneste time og pølletrang hver anden, tyggealder og hvalpefart i det hele taget. Jeg elsker hvalpe, men jeg lever bedre sammen med voksne hunde. Og guderne skal vide, de fleste hellere vil have hvalpe, så jeg er bare glad for, at vi også er nogle, som så gerne tager voksne og også ældre hunde til os, som mangler et godt hjem.

 

Mht. danske omplaceringshunde, så kan jeg godt følge tanken om at feje for egen dør først. Men i DK lider hundene bare ikke nød på samme måde som i andre lande, og jeg tror som Miss Menelli lidt, at det måske ville hjælpe på mentaliteten og brug-og-smid-væk-idioterne herhjemme, hvis det var MEGET sværere at komme af med en hund her. Hvis det i det hele taget var lidt mere anset for at være for hundens HELE liv, man fik en. Og ikke indtil det lige ikke passer mere, som mange åbenbart opfatter det som.

Jeg synes, det er synd for de danske hunde, som skal skifte hjem, men alligevel ville jeg nu ønske, der var færre aftagere, så det var sværere, for folk lærer det åbenbart ikke. Heller ikke hvad angår at få hvalpe, hvor der avles alt for mange. Jeg vil ikke støtte det, avlen herhjemme, hvor vi laver hunde med vilje - der er for mange i verden i forvejen, ALT for mange, også herhjemme, så jeg synes virkelig, folk skulle begrænse det meget, meget mere. Og det gør de ikke, så længe der er efterspørgsel og det er forholdsvis nemt at afsætte hvalpe.

Derudover arbejder ALLE adoptionsforeningerne med forbindelse til udlandet rigtig meget for nedbringelse af bestandene i hjemlandene ved indfangning og neutralisering m.m., og det er supergodt. Ingen avler heller på adopterede hunde, de er neutraliseret fra starten - og kan de ikke blive det pga. en helbredsmæssig grund, så skriver man under på, at man ikke vil avle.

Så når man støtter dem, så støtter man hundene og deres vilkår i deres hjemland, man støtter arbejdet for at begrænse antallet af hunde OG man giver ved adoption et hjem til en hund, som virkelig, virkelig mangler det. I andre mindre udviklede/fattigere/mere dyrefjendske lande er folk kolde over, hvordan de kommer af med deres hunde. Så der hjælper det ikke noget at lade stå til - de lærer ikke noget af, at hundene ikke kan få nye hjem, de smider dem bare ud som skrald alligevel, inden de overhovedet har prøvet at finde et andet hjem til dem.

Og jeg VIL hjælpe og arbejde resten af mit liv for at få ændret mentaliteten på verdensplan, få lukket killing stations med inhumane metoder, støtte de internater og foreninger, som kæmper for at få nedbragt antallet af uønskede hunde og videreformidle dem, som er, etc. Og det gør jeg, når jeg støtter foreninger som WSPA, Spanske Hunde, DFAS og andre - både økonomisk og med oplysningsarbejde og hjælpepakker til internaterne og andre ting - alt, jeg kan komme til at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor hjælpe dem.?????

 

Herhjemme ville sådan 3 stakler da ikke gå rundt i årevis i det danske gadebillede. Tamme udsmidte syge hunde, der søger hjælp og beskyttelse , præsis som vore egne vovser gør, når de er i nød.

Disse 2 er så netop fundet i Grækenland og får nu hjælp gennem det, også danske familier donerer..Man afliver jo ikke overflødige hunde dernede, det er ulovlig, selv for Dr dyr. Han kan få frataget sin autorisation, hvis hunden kunne behandles.

Den mørke liggende er en ren ældgammel gordonsetter, der sikkert har skuffet på jagt. Hun /han har en megastor knude på ryggen, der skal fjernes i disse dage, håber næsten, den går bort i narkosen, for dens egen skyld. Men det er jo også en hjælp til den.

 

Jeg fatter bare ikke hvordan danske dyreelskere kan sætte spørgsmålstegn ved, om hvad det hjælper at vi indvoldveres os i disse landes dyrehold. Hvis netop disse hunde var fundet for år tilbage , ville de sikkert være velegnet til et otium i et dansk hjem hos hundekyndige. Og hvilke lidelser ville de ikke være forskånet for.

Dem, der hjælper ,er ikke naive gamle koner med ingen kontakt til verden, det er ganske almindelige dyrevenner, der udmærket ved, at alle kan ikke reddes, men nogle dyr kan forskånes for et lang liv i helvedes forgård.

 

Men hvad man ikke ser har man ikke ondt af.

Jeg ville ønske at human aflivning blev normalt i disse sydlige lande , så ingen skulle udsættes for så meget lidelse,.

189911_18674græsk jagthund.jpg

gordensetter..jpg

græsk gadehund.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst pixiedee

Dyrenes beskyttelse danmark findes der er link som hedder anmeld vanrøgt.

 

Dette link ville vel ikke eksistere hvis ikke det også foregår herhjemme. Her har vi bare muligheden for at aflive dyret på en human måde.

 

Min skønne hund er købt på internat i danmark, kasseret af en familie som "glemte" hende på en skovtur.

 

Det jeg ville ligge vægt på, som du ganske rigtigt siger er, om hunden passer til dig og familien, så er det vel ligegyldigt hvor den kommer fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

To af mine bedste venner hernede er fra Grækenland og en fra Romanien... begge lande med mange hjemløse hunde... Jeg så billeder af hvordan det var, og de fortalte begge at nogen gange valgte man simpelthen veje fra fordi der var SÅ mange hunde at man blev bange for at blive overfaldt...

 

Jeg spurgte dem omkring mentaliteten, og hvad man kunne gøre for at hjælpe dem.... Begge sagde direkte at folk skulle lade det være... Mentaliteten dernede vil ikke ændre sig af at andre lande kommer og fjerner hundene... Det betyder at deres regeringer netop kan vende hovedet den anden vej og derfor lade stå til... De mente begge at det var en bjørne tjeneste at folk hentede hundene...

 

Jeg synes personligt man skal gå efter sit hjerte, og vælge hvad man vil... Hvis den perfekte hund bor i et andet land, så er det der man skal hente den...

 

Men jeg synes man hjælper en dansk hund, lige så meget som man hjælper en udenlandsk hund ved at give den et godt hjem...

Link til indlæg
Del på andre sites

To af mine bedste venner hernede er fra Grækenland og en fra Romanien... begge lande med mange hjemløse hunde... Jeg så billeder af hvordan det var, og de fortalte begge at nogen gange valgte man simpelthen veje fra fordi der var SÅ mange hunde at man blev bange for at blive overfaldt...

 

Jeg spurgte dem omkring mentaliteten, og hvad man kunne gøre for at hjælpe dem.... Begge sagde direkte at folk skulle lade det være... Mentaliteten dernede vil ikke ændre sig af at andre lande kommer og fjerner hundene... Det betyder at deres regeringer netop kan vende hovedet den anden vej og derfor lade stå til... De mente begge at det var en bjørne tjeneste at folk hentede hundene...

 

Jeg synes personligt man skal gå efter sit hjerte, og vælge hvad man vil... Hvis den perfekte hund bor i et andet land, så er det der man skal hente den...

 

Men jeg synes man hjælper en dansk hund, lige så meget som man hjælper en udenlandsk hund ved at give den et godt hjem...

 

Fx hos GH er det at tage hunde til DK ikke deres største opgave, det er at hjælpe på gaden. Hjælpe de syge dyr, få dem neutraliseret og genudsat. Mange kan jo leve fint på gaden og der er mange mange frivillige i Grækenland som selv har hunde boende kører rundt hver dag til med foder til grupper af gadehunde. Sådan tror jeg de fleste "gadehunde" foreninger arbejder, de gør en masse i hjemlandet, man hører måske ikke så meget om det og folk ved det ikke. Derfor er det lettere at komme med den der med at feje for egen dør først osv. Den er jeg sg. lidt træt af efterhånden. :???:

 

Jeg har haft mine græskehunde i 6 år nu og er efterhånden lidt træt af de debatter, men jeg kan jo bare holde mig lidt fra dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fx hos GH er det at tage hunde til DK ikke deres største opgave, det er at hjælpe på gaden. Hjælpe de syge dyr, få dem neutraliseret og genudsat. Mange kan jo leve fint på gaden og der er mange mange frivillige i Grækenland som selv har hunde boende kører rundt hver dag til med foder til grupper af gadehunde. Sådan tror jeg de fleste "gadehunde" foreninger arbejder, de gør en masse i hjemlandet, man hører måske ikke så meget om det og folk ved det ikke. Derfor er det lettere at komme med den der med at feje for egen dør først osv. Den er jeg sg. lidt træt af efterhånden. :???:

 

Jeg har haft mine græskehunde i 6 år nu og er efterhånden lidt træt af de debatter, men jeg kan jo bare holde mig lidt fra dem.

 

Jeg er absolut ikke imod at tage hundene til Danmark, min mor har en hund fra græske hunde, og jeg har selv haft et par af deres hunde i pleje :-D

 

Jeg synes det er en fin måde at hjælpe til, men jeg tror ikke det er LØSNINGEN på problemet! Jeg tror netop som du også påpeger at det er løsningen at man sterealisere hundene, og der er fodergrupper og at der kommer mere og mere oplysning omkring hundene i selve landet hvor problemet er, så man kan ændre på mentaliteten...

 

Det jeg synes er "forkert" er at man siger man tager en hund fra Grækenland fordi man gerne vil ændre verden... Hvis man ville det så skulle man i mine øjne hellere ligge de 3000 kr og så sterealisere de 4-5-6 hunde man kan få for det beløb... Igen forstå mig ret..

 

Hvis man køber en hund hos græske hunde, så står der faktisk på deres side at man betale 500 kr til at en hund kan blive neutraliseret... Det synes jeg er et super fantastisk initiativ!!

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig at se så hjælper det , ihvertfald nogle steder i det græske. Især hvis politimester og borgmester efterhånden fatter, at turister tager stor afstand fra deres dyrepolitik. Så kan der ofte findes en kommunal grund, blive lagt vandtilførsel ind og nogle frivillige kan lede stedet. Altså et stedligt internat. Og nogle gadedyr mærkes og steriliseres , der dannes fodergrupper og hundene tigger så ikke så vildt på restauranterne.. Så vil de lokale også hellere hjælpe, når dyrene kan afleveres et sådan sted, så de ikke selv hænger på dem.

Sådan er begge mine grækerer fundet. Bare som hvalp. Nana blev fundet da lokale så 2 små hvalpe ihjel kørt på en landevej. besked til nærmeste redder og hun fandt så tæve med 5 hvalpe . Snoopy , besked fra bilkørende kvinde, der så en mand smide kattekillinger ud over klipper i papkasse. Fundet og så var de hundehvalpe. Så det hjælper , for mig at se, for nogle godt nok få dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der bliver gjort masser i Grækenland med demonstrationer, råbe politikere op, frivillige dyrlæger kommer ned og neutraliserer også lokalbefolkningens dyr. Det er jo en fantastisk udvikling de er begyndt at være obs på det og kommer med deres hund når dyrlægen er i landet eller på øen. :-D

 

Ja, når man adopterer en hund fra GH, bliver en hund på gaden neutraliseret det er med i "prisen" på hunden.

 

Vi kan nok ikke helt undgå adoptioner før der sker en drastisk holdnings ændring i landene. Det er jo ikke hunde der fint kan klare sig på gaden som bliver adopteret. Det er udsmidte familiehunde der render rundt og leder efter deres familie og ikke kan leve bare sådan i en fodergruppe. De fleste af de hunde som kommer til landet har været familie hunde. Der kommer selvfølgelig også andre, men det er nogen som har brug for et hjem og ikke kan klare sig på gaden.

 

Dem der klarer sig fint, bliver jo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rart at høre jeres syn på tingene - tak for det:-D Jeg er på ingen måde imod, at i adopterer hunde fra fjerne lande - jeg ser bare så mange hunde herhjemme som også trænger til et nyt hjem, og det er så der jeg har valgt at slå til:genert: Og ja, der er et overtal af hundene fra udlandet som har det 100 gange værre end de danske hunde der mangler nyt hjem. Men det gør jo ikke de uønskede danske hundes situation bedre - og så er det jo i grunden godt at vi ikke alle har samme syn på sagen, for så bliver der hjælpet lidt over det hele:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst pixiedee
Årrh ja kan du tro:-D men har stadig ikke fundet hund nr 2 der bare gik lige og ventede på mig:engel: ikke at jeg ikke kigger mig omkring...

Du ved det når du falder over den. :D Det tog noget tid før jeg selv faldt over Pixie, havde kigget på nogen hjemløse søde labradorer indtil jeg faldt over et billede af hende på dyrenes beskyttelse der stod ikke meget, men vidste bare med det samme at det skulle være hende og så valgte hun også os på internatet .. hun væltede ud af buret og kyssede os alle 3 lige på snuden. havde en rigtig god kontakt med den 6 årige og kiggede laaaangt efter os da vi gik (Ned til banken og hæve pengene).. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...