Hop til indhold

Hvilken hanhund?


Gæst Lisette - slettet bruger
 Share

Recommended Posts

Gæst Ina - slettet bruger

Hej

Jeg ved godt du er over and out, men jeg mener som de fleste andre at du ikke skal avle på din hund, i sær ikke når de oplysninger du har er så sparsomme. Nyd den som den er og glæd dig over de forhåbentlig mange år du vil have den.

Hilsen Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vi vil gerne have nogle forslag til hvilken hanhund der ville være godt at sætte på hende og hvilke egenskaber man ville få ud af det. Manden er helt vild med goldens, men jeg er bange for at den bliver for kraftig til hende. Men kom som sagt med jeres forslag, og en begrundelse hvorfor :-).

 

Jamen jeg vil da gerne besvare dit spørgsmål så når det nu er et konkret svar/forslag du efterlyser: INGEN :!: Og begrundelsen har du fået af alle de andre ;-)

 

 

Ja det er debatforum, hvorfro der også er rigeligt plads til at lave nye tråde om de ting som man ønsker at debattere, man behøver ikke at (mis)bruge andres ;-)

 

Er det misbrug hvis man ikke får det svar man havde håbet på??? Alternativet til at vi skriver hvad vi mener om den sag, er at du ingen svar havde fået overhovedet. Ville det have været bedre???

 

Mariah, hvad pokker relevans har den info der så lige :confused:. Kan godt nok ikke lige se hvad mine marsvin har med hundene at gøre!!! Desuden burde du vel næppe udtale dig om noget som du ikke ved noget som helst om.

 

Dine marsvin har vel som sådan ikke noget med hundene at gøre, men hvis det forholder sig som Mariah siger, så er det jo rimelig relevant i forhold til at sætte et kuld hvalpe i verden? Hvis du ikke kan overskue dine marsvin, så er et hvalpekuld måske ikke lige den løsning der ligger lige for? De kræver trods alt en del mere.... Hvis du omvendt ikke er den som Mariah henfører til, så har du ret, så har det ingen relevans.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Håber du er mægtig stolt af dig selv Nollike, når du nu er så god til at dømme andre:-D:-D:-D:-D

 

Har kun et at sige og det er "Danmarks hyggeligste hundeforum" - forhåbentlig er I bedre ved hundene end folk I ikke er enige med!

Link til indlæg
Del på andre sites

Håber du er mægtig stolt af dig selv Nollike, når du nu er så god til at dømme andre:-D:-D:-D:-D

 

Hvori ligger fordømmelsen?

 

Har kun et at sige og det er "Danmarks hyggeligste hundeforum" - forhåbentlig er I bedre ved hundene end folk I ikke er enige med!

 

Jeg mener ikke at der er nogen som ikke har været gode ved dig, du har bare fået anderledes svar end du havde regnet med. Prøv at læse tråden igennem igen med de objektive briller på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lisette - den reaktion, der er kommet herindefra, kan vel ikke overraske dig? Det er jo præcis samme reaktion, folk kommer med på hestefora, når folk vil avle på deres blandingshoppe, som de ikke rigtig ved, hvad indeholder... :mrgreen:

 

Nå, men jeg er selv ny indenfor hundeverdenen, så jeg har ingen gode råd. Men hvad end du beslutter dig for, ønsker jeg dig held og lykke. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Objektive briller? Tja.. det var der måske et par stykker der selv skulle have gjort inden de skrev deres indlæg!

 

Og Nollikke jeg kan for anden gang oplyse dig om at det IKKE handler om at jeg ikke får de svar jeg ØNSKER, men at folk svarer på det jeg spørger om. Og det er der så vidt INGEN der har gjort endnu - heller ikke dig! Det står folk fuldstændig frit for at komme med et nyt debatindlæg der hedder at man ikke skal lave hvalpe på blandinger hvis de vil det, og så kan de få afløb for deres styretrang der. Det er sgu da underligt at man i dagens Danmark ikke engang kan respekterer et simpelt ønske om at man holder sig til emnet! Jeg har ikke engang BESTEMT mig til om hun skal have hvalpe eller ej.. men folk opfører sig som om jeg har!

 

I øvrigt vil jeg gerne slettes som bruger hvis der er en admin der ser det her!

Link til indlæg
Del på andre sites

Objektive briller? Tja.. det var der måske et par stykker der selv skulle have gjort inden de skrev deres indlæg!

 

Har du overvejet om det måske NETOP var de objektive briller der blev brugt da dit indlæg blev besvaret?

 

Og Nollikke jeg kan for anden gang oplyse dig om at det IKKE handler om at jeg ikke får de svar jeg ØNSKER, men at folk svarer på det jeg spørger om. Og det er der så vidt INGEN der har gjort endnu - heller ikke dig!

 

Når du ikke ved hvad der er i din hund er det jo heller ikke til at vide hvad der vil være godt at "sætte på hende", derfor må svaret være "ingen" for du aner ikke hvad der vil komme ud af det!

 

Det står folk fuldstændig frit for at komme med et nyt debatindlæg der hedder at man ikke skal lave hvalpe på blandinger hvis de vil det, og så kan de få afløb for deres styretrang der. Det er sgu da underligt at man i dagens Danmark ikke engang kan respekterer et simpelt ønske om at man holder sig til emnet! Jeg har ikke engang BESTEMT mig til om hun skal have hvalpe eller ej.. men folk opfører sig som om jeg har!

 

Du stiller vel ikke irelevante spørgsmål? Forventer du at vi skal komme med svar vi ikke kan stå inde for? For der er ingen endnu, som har ment at du skulle finde en hanhund. Jeg kan med min bedste vilje ikke se at vi er røget uden for emnet, vi svarer bare ikke som du gerne vil. Og det er altså den chance man må tage når man deltager i en debat ;-)

 

I øvrigt vil jeg gerne slettes som bruger hvis der er en admin der ser det her!

 

Der er kun 1 admin her og du kan jo evt. skrive ham en pm hvis du gerne vil ud. (Alternativt kan du jo lade være med at logge ind, så er du hurtigt glemt). Du kan finde ham under A i medlemslisten.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ina - slettet bruger

Hej

 

Jeg må lige indskyde en sidste kommentar. Det er jo nemt nok at få hvalpene. Men det er da dem der skal tænkes på!!! Hvordan ville de blive?? Hvilket liv ville de få??? Det syntes jeg er et svært spørgsmål for det kan ikke besvares, i dette tilfælde.

Jeg ville da ikke engang selv vælge at mine to beagler skulle have afkom. Det må være op til opdrætteren som i dette tilfælde har over 30 års erfaring med den type hund.

Hilsen Ina

Link til indlæg
Del på andre sites

Et TÆNKT eksempel. IKKE at sammenligne direkte, men KUN på spørgestilen...

 

Hvis nu jeg skrev: "Min hund er bange for højder, så jeg overvejer at smide ham ud fra nogle høje ting, så han opdager, at det ikke er farligt. Hvor højt skal jeg starte? Sofahøjde? Eller bare skammel?"

 

Ville du så ikke forklare mig, at du ikke synes det er hensigtsmæssigt at smide min hund ud fra højder for at vænne den af med sin højdeskræk? Eller ville du rent faktisk sige "Hmm... 20 cm kan den nok godt klare"? eller "min kan sagtens hoppe ned fra sofabordet, så start du bare der"?

 

Og nej, jeg sammenligner ikke startindlægget med at smide hunde ud fra ting eller deslige slemme ting. Det er bare for at illustrere, at hvis man bliver stillet overfor et spørgsmål til en fremgangsmåde man ikke finder hensigtsmæssig, eller en ide, man ikke synes er god... Sååå ville man nok ikke bare svare på spørgsmålet, men forklare hvad ens tanker er omkring projektet.

 

Ja Lisette, jeg kan godt se, at du gerne vil "melde dig ud af klubben" så at sige, men jeg mener stadig at mine tanker var relevante i forhold til stemningen i denne tråd. Og jeg er helt enig med Gryn i, at vi befinder os på et debatforum... og var jeg dig, Lisette (hvis du vender tilbage), ville jeg blive meget glad for alle de kompetente refleksioner som folk kommer med, i stedet for at kræve et svar. Jeg ville i hvert fald i en lignende situation ønske at høre folks ærlige tanker omkring mit projekt.

 

Jeg håber ikke at jeg virker alt for bitter, for mit ønske er virkelig bare at sætte det lidt i perspektiv.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest: jeg er DKK-tilhænger, har kennelnavn hos DKK og planlægger avl på min sidst ankomne DKK-tæve, hvis hun vel og mærke bliver ved med at være fornuftig i hovedet, lever op til den mentale beskrivelse af racen og er sund og rask :-) Og så kan du vel gætte min holdning til blandingsavl *GG*

 

Derefter: hvis du absolut vil have hvalpe på din tæve, så skal du enten have meget erfaring med genetik eller også holde dig indenfor samme gruppe af hunde - i dette tilfælde hyrdehunde; jeg tror ikke en flatterblanding ville mangle jagtinstinkt (hvad du så end mener med det).

Afhængigt af din tæves størrelse ville jeg gå efter en hund med en passende størrelse; ikke meget større og ikke meget mindre.

Afhængigt af din tæves temperament og hvad du vil med din avl (noget du forhåbentligt er vant til at tage stilling til fra hestene; marsvin ved jeg intet om), så skal hanhundens temperament passer med det - ønsker du en super arbejdshund med god arbejdsvilje og har din tæve et sådan temperament, så er en ren border nok et godt valg, men dette sætter begrænsninger på aftagere af hvalpene....

Ønsker du roligere mere fornuftige hvalpe end din tæve, så skal hanhundens temperament indeholde dette.

 

Sørg for at både din tæve og hanhunden har en fornuftig sundhedsbog - hvis der er schæfer i hunden, så skal HD og AD tjekkes inden avl; både på tæve og hanhund... Tag højde for arvelige sygdomme i racerne og tjek for disse, hvis det er muligt på både HAN OG TÆVE.

 

Jo mere arbejdsblod/høj aktiveringskrævende racer - jo færre købere, hvis du ikek vil være med til at lave flere internatshunde.

 

Og genetik springer led over; derfor kan det være risikabelt at avle på noget, hvor man ikke kender familiehistorien.

 

Held og lykke, hvis du mener, at verdenen ikke kan leve uden din hunds afkom i fremtiden.

 

MVH

Wivian - der bare for god ordens skyld er imod alle former for blandingsavl og papirløst avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit forslag er: Ingen

 

Og jeg vil gerne begrude ud fra det du selv oplyser :-)

 

Vi har gået og tænkt lidt over at få hvalpe på vores tæve Sara. Ikke lige i morgen men til næste år engang (hun er 1½ år nu). Der er dog det forbehold at hun lige skal genfotograferes for HD, da hun fik konstateret dette som hvalp. Ja vi ved nu det var alt for tidligt at fotografere, men dengang gjorde vi bare hvad vi fik anbefalet. HVIS det er forsvundet eller blevet så godt som en B har vi fået af vide at vi godt kan avle på hende.

 

Der er en risiko for at din tæve har dårlige hofter. Fint at du vil udelukke den mulighed ved at få taget nye billeder.

 

Hvad med albuerne?

 

Sara er en blanding mellem en flatcoated retriver (eller måske en sort schæfer) og en bordercollie, eller dvs. det tror vi hun er, for hun er internat hund så vi ved det ikke med sikkerhed. Hun har så godt som intet jagtinstinkt, men stort hyrdeinstinkt! Jeg skal forsøge at finde et billede og sætte ind af hende.

 

Tjaa - hvad skal vi foreslå/anbefale :confused: Der er jo ingen der reelt ved hvad din tæve er et mix af - ergo er det meget svært at finde en race (krydsning :shock:) der matcher din hund på temperamentet.

 

Din egen er fra internat - hvor mange flere syntes du der skal være der?

Nu tror du nok jeg er sådan en race/stambogssnob - og ja det er jeg også. Det er jeg fordi dette giver en større sikkerhed for hvad det er der træder ind over dørtærsklen til hjemmet, både mht. sygdomme og temperament, klart der vil altid være afvigere eller hunde der kommer til et dårligt miljø som rykker på billedet.

 

Så vi vil gerne have nogle forslag til hvilken hanhund der ville være godt at sætte på hende og hvilke egenskaber man ville få ud af det. Manden er helt vild med goldens, men jeg er bange for at den bliver for kraftig til hende. Men kom som sagt med jeres forslag, og en begrundelse hvorfor :-).

 

Hvilke egenskaber I vil få ud af det sådan helt generelt er der jo ingen der kan svarer på. Der er jo ingen der ved hvad tæven der avles på indeholder.

 

Hvis de eneste grunde til I vil avle på jeres tæve er: Hun er sød og god ved børn, så syntes jeg ærligt I skal overveje at skrinlægge planerne igen. Alle hunde er søde og dejlige, men har de også alle noget positivt at tilføre resten af hundeverdenen, det er det store spørgsmål.

 

Husk også at I skal være forberedte på at I måske ikke kommer af med alle hvalpene, har I tid, råd og plads til feks 3 ekstra hunde?

 

Beklager men jeg kan intet positivt se i disse hvalpeplaner........

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lisette - slettet bruger

Skulle faktisk kun herind for at sende en mail om at jeg ville udmeldes, da jeg bliver ved at få mail om opdateringer herinde. Kom så desværre til at kigge herind og ja det skulle jeg aldrig have gjort.

 

Jeg bliver enormt ked af det og vred på samme tid og har lyst til at skrive en masse mindre pæne ting til jer. Men jeg vil simpelthen ikke synke ned på jeres plan. At I tror at I skal bestemme hvad jeg skal med min hund og kan tillade jer at dømme mig og blive skide forargede fordi jeg overvejer et kuld hvalpe på min "ikke DKK racerene præmiehund", DET ER SIMPELTHEN FOR LANGT UDE!!!!

 

At man absolut synes at det kun er hunde med afstamning der bør avles på er da det værste snobberi jeg længe har hørt! "Hvis jeg ikke mener verden kan leve uden mit tæves afkom"... ja verden kunne da i hvert fald SAGTENS leve uden sådan en total LAM bemærkning!!! Race hunde har alskens sygdomme og fejl PGA. AVLEN, fordi mennesker lægger mere vægt på at hunden ser sådan og sådan ud, end de gør på en sund hund! I bund og grund er raceavl jo kun til for menneskets egen forfængeligheds skyld, på nær brugsracerne som rent faktisk bliver brugt til andet end udstilling og blær!

 

Race avlen har ikke en skid mere berettigelse en blandingsavlen, hvis man ellers tænker sig om i sin avl! Og BEKLAGER da meget at jeg tænkte mig om herinde - det skal bogstaveligt talt aldrig ske igen!!

 

Hav det godt i jeres forsnævrede og fordømmende verden. Det sgutte noget under at det er de samme 10 der skriver herinde, for andre der formaster sig til at have en anden tilgang til tingene får ørerne tudet fulde til man giver sig, eller også kan man jo gå som jeg gør!

 

I øvrigt er der MINDST ligeså mange racehunde på internaterne som der er blandinger efterhånden - hmm hvordan mon det kan være!

 

Og så gider jeg ellers ikke spilde et sekundt mere herinde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da ingen der bestemmer hvad du skal. Der er jo ingen der siger du skal følge vores råd.

Jeg kan kun sige at jeg personligt ikke ville avle på en hund hvis fortid jeg ikke kender.

Jeg har selv haft tre blandingshunde, og nu har jeg en Pudel uden pap.

Du ved ikke selv hvilken race din hund er, hvordan kan du så forvente vi skal sige hvad du skal have den parret med.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Skulle faktisk kun herind for at sende en mail om at jeg ville udmeldes, da jeg bliver ved at få mail om opdateringer herinde. Kom så desværre til at kigge herind og ja det skulle jeg aldrig have gjort.

 

Jeg bliver enormt ked af det og vred på samme tid og har lyst til at skrive en masse mindre pæne ting til jer. Men jeg vil simpelthen ikke synke ned på jeres plan. At I tror at I skal bestemme hvad jeg skal med min hund og kan tillade jer at dømme mig og blive skide forargede fordi jeg overvejer et kuld hvalpe på min "ikke DKK racerene præmiehund", DET ER SIMPELTHEN FOR LANGT UDE!!!!

 

Jeg syntes du skal klappe hesten og komme lidt ned på jorden igen :-D Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg har på ingen måde dømt dig eller forsøgt at bestemme hvad du skal med din hund, jeg er nu heller ikke forarget over dine overvejelser.

 

Det eneste jeg gerne ville var at få dig til at overveje om det nu også er så god en ide at få et kuld hvalpe på en hund hvor man ikke kender baggrunden eller (hvad jeg syntes er vigtigere) hvilke racer den er et mix af. Det kan få fatale følger (for både hvalpene og menneskerne der får dem) hvis der (temperamentmæssigt) kommer en helt forkert race/blanding på som far til hvalpene.

 

At man absolut synes at det kun er hunde med afstamning der bør avles på er da det værste snobberi jeg længe har hørt! "Hvis jeg ikke mener verden kan leve uden mit tæves afkom"... ja verden kunne da i hvert fald SAGTENS leve uden sådan en total LAM bemærkning!!! Race hunde har alskens sygdomme og fejl PGA. AVLEN, fordi mennesker lægger mere vægt på at hunden ser sådan og sådan ud, end de gør på en sund hund! I bund og grund er raceavl jo kun til for menneskets egen forfængeligheds skyld, på nær brugsracerne som rent faktisk bliver brugt til andet end udstilling og blær!

 

Havde du ikke heste du avlede på også? Så ved du også godt at også inden for den gren af dyreverdnen bliver der lavet meget hovsaavl med dårlige dyr tilfølge.

 

Klart der er rigtig mange hunderacer der har fejl og dårligt helbred netop pga. af avlen, det er så også en avl jeg ikke forstår :confused:

 

Race avlen har ikke en skid mere berettigelse en blandingsavlen, hvis man ellers tænker sig om i sin avl! Og BEKLAGER da meget at jeg tænkte mig om herinde - det skal bogstaveligt talt aldrig ske igen !!

 

Ingen avl hvor man ikke tænker sig om har nogen berettigelse, men jeg mener så at folk der avler på racerene hunde viser at de tager et ansvar (klart det er også nemt at finde brådne kar her, men...). Derimod mener jeg ikke det er seriøst at avle på en hund hvis aner man ikke kender. Havde du nu kendt forældredyrene på din hund ville jeg mene snakken var en helt anden.

 

Hav det godt i jeres forsnævrede og fordømmende verden. Det sgutte noget under at det er de samme 10 der skriver herinde, for andre der formaster sig til at have en anden tilgang til tingene får ørerne tudet fulde til man giver sig, eller også kan man jo gå som jeg gør !

 

Jeg mener så ikke det kun er os andre der er fordømmende og forsnæverede i denne debat. Grib lige i egen barm Lisette. Hvis der er enkelte indlæg her du syntes der er personlige syntes jeg du skal "overse" dem og derefter syntes jeg du skal læse resten af indlæggene igen og så forstå at "vi" ikke har skrevet noget af dette ment som en personlig kritik af dig, men læs det som det det er, nemlig et godt råd til dig og et forsøg på at skåne nogle hunde hvis fremtid er meget usikker.

 

I øvrigt er der MINDST ligeså mange racehunde på internaterne som der er blandinger efterhånden - hmm hvordan mon det kan være !

 

Det er fordi der mange tumper der anskaffer sig en modehund (hvilket typisk også er en raceren hund) og ikke aner en hat af hvad det er de har kastet sig ud i. Det ved du vist også godt. :blink:

 

Og så gider jeg ellers ikke spilde et sekundt mere herinde!

 

Ærgeligt, jeg tror vi alle kan lærer meget af hinanden, specielt på de punkter hvor vi ikke er 100% enige.

 

Fortsat god sommer :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes du skal klappe hesten og komme lidt ned på jorden igen :-D Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg har på ingen måde dømt dig eller forsøgt at bestemme hvad du skal med din hund, jeg er nu heller ikke forarget over dine overvejelser.

 

Det eneste jeg gerne ville var at få dig til at overveje om det nu også er så god en ide at få et kuld hvalpe på en hund hvor man ikke kender baggrunden eller (hvad jeg syntes er vigtigere) hvilke racer den er et mix af. Det kan få fatale følger (for både hvalpene og menneskerne der får dem) hvis der (temperamentmæssigt) kommer en helt forkert race/blanding på som far til hvalpene.

 

 

 

Havde du ikke heste du avlede på også? Så ved du også godt at også inden for den gren af dyreverdnen bliver der lavet meget hovsaavl med dårlige dyr tilfølge.

 

Klart der er rigtig mange hunderacer der har fejl og dårligt helbred netop pga. af avlen, det er så også en avl jeg ikke forstår :confused:

 

 

 

Ingen avl hvor man ikke tænker sig om har nogen berettigelse, men jeg mener så at folk der avler på racerene hunde viser at de tager et ansvar (klart det er også nemt at finde brådne kar her, men...). Derimod mener jeg ikke det er seriøst at avle på en hund hvis aner man ikke kender. Havde du nu kendt forældredyrene på din hund ville jeg mene snakken var en helt anden.

 

 

 

Jeg mener så ikke det kun er os andre der er fordømmende og forsnæverede i denne debat. Grib lige i egen barm Lisette. Hvis der er enkelte indlæg her du syntes der er personlige syntes jeg du skal "overse" dem og derefter syntes jeg du skal læse resten af indlæggene igen og så forstå at "vi" ikke har skrevet noget af dette ment som en personlig kritik af dig, men læs det som det det er, nemlig et godt råd til dig og et forsøg på at skåne nogle hunde hvis fremtid er meget usikker.

 

 

 

Det er fordi der mange tumper der anskaffer sig en modehund (hvilket typisk også er en raceren hund) og ikke aner en hat af hvad det er de har kastet sig ud i. Det ved du vist også godt. :blink:

 

 

 

Ærgeligt, jeg tror vi alle kan lærer meget af hinanden, specielt på de punkter hvor vi ikke er 100% enige.

 

Fortsat god sommer :vinken:

 

Helt enig :-D

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes du skal klappe hesten og komme lidt ned på jorden igen :-D Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men jeg har på ingen måde dømt dig eller forsøgt at bestemme hvad du skal med din hund, jeg er nu heller ikke forarget over dine overvejelser.

 

Det eneste jeg gerne ville var at få dig til at overveje om det nu også er så god en ide at få et kuld hvalpe på en hund hvor man ikke kender baggrunden eller (hvad jeg syntes er vigtigere) hvilke racer den er et mix af. Det kan få fatale følger (for både hvalpene og menneskerne der får dem) hvis der (temperamentmæssigt) kommer en helt forkert race/blanding på som far til hvalpene.

 

 

 

Havde du ikke heste du avlede på også? Så ved du også godt at også inden for den gren af dyreverdnen bliver der lavet meget hovsaavl med dårlige dyr tilfølge.

 

Klart der er rigtig mange hunderacer der har fejl og dårligt helbred netop pga. af avlen, det er så også en avl jeg ikke forstår :confused:

 

 

 

Ingen avl hvor man ikke tænker sig om har nogen berettigelse, men jeg mener så at folk der avler på racerene hunde viser at de tager et ansvar (klart det er også nemt at finde brådne kar her, men...). Derimod mener jeg ikke det er seriøst at avle på en hund hvis aner man ikke kender. Havde du nu kendt forældredyrene på din hund ville jeg mene snakken var en helt anden.

 

 

 

Jeg mener så ikke det kun er os andre der er fordømmende og forsnæverede i denne debat. Grib lige i egen barm Lisette. Hvis der er enkelte indlæg her du syntes der er personlige syntes jeg du skal "overse" dem og derefter syntes jeg du skal læse resten af indlæggene igen og så forstå at "vi" ikke har skrevet noget af dette ment som en personlig kritik af dig, men læs det som det det er, nemlig et godt råd til dig og et forsøg på at skåne nogle hunde hvis fremtid er meget usikker.

 

 

 

Det er fordi der mange tumper der anskaffer sig en modehund (hvilket typisk også er en raceren hund) og ikke aner en hat af hvad det er de har kastet sig ud i. Det ved du vist også godt. :blink:

 

 

 

Ærgeligt, jeg tror vi alle kan lærer meget af hinanden, specielt på de punkter hvor vi ikke er 100% enige.

 

Fortsat god sommer :vinken:

 

Helt og aldeles enig. :5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

At I tror at I skal bestemme hvad jeg skal med min hund og kan tillade jer at dømme mig og blive skide forargede fordi jeg overvejer et kuld hvalpe på min "ikke DKK racerene præmiehund", DET ER SIMPELTHEN FOR LANGT UDE!!!!

Det er der vist ingen der tror, du bad om råd, og fik det. Dog uden at forstå hvad det er du har mellem hænderne, og hvad det ikke er. Præmiehund har med en hel anden del af hundeverdenen at gøre i dén diskussion.

 

Race hunde har alskens sygdomme og fejl PGA. AVLEN, fordi mennesker lægger mere vægt på at hunden ser sådan og sådan ud, end de gør på en sund hund! I bund og grund er raceavl jo kun til for menneskets egen forfængeligheds skyld, på nær brugsracerne som rent faktisk bliver brugt til andet end udstilling og blær!

BEvis det.

Fakta er at der ikek er mere sygdom i racehunde emd tavle, som der er i blandingshunde. Og dét skyldes ene og alene fordi statistikkerne ikke adskilelr raceren med tavle, og raceren uden tavle, for kigger man engang i de data der er samlet ved forsikringsselskaberne, forholder det sig faktisk sådan at tavlehunde i dén grad er sundere hunde.

Omend det er et noget subjektivt bedømmelsesgrundlag.

 

Race avlen har ikke en skid mere berettigelse en blandingsavlen, hvis man ellers tænker sig om i sin avl! Og BEKLAGER da meget at jeg tænkte mig om herinde - det skal bogstaveligt talt aldrig ske igen!!

Du vil avle på en internatshund. Det er ikke at tænke sig om, det er at skide med hovedet, og tænke med røven. Og i øvrigt rigelig grund til at fraråde enhver form for avl på en sådan hund.

Udover det aner du ikek hvad hunden indeholder rent genetisk, og vil alligevel avle på den.

Ja undskyld mig, men hjernen er da forsvundet et andet sted hen, for den er ikke i avlsplanerne da.

Blandingsavl eller ej, det er jeg ligeglad med. Men DIT avl på DEN hund, er ikke engang i nærheden af at være fornuftigt blandingsavl, hvis noget sådant overhovedet eksisterer.

 

I øvrigt er der MINDST ligeså mange racehunde på internaterne som der er blandinger efterhånden - hmm hvordan mon det kan være!

Er der dét?

BEvis det, for mig bekendt er der ikke mange af dem der har stamtavle.

Faktisk så jeg den sidste med en tavle for snart et halvt år siden.

 

Og så gider jeg ellers ikke spilde et sekundt mere herinde!

Næh. Når argumenterne ikke holder, såååå.......

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne jo så være det var på tide at danske internater lærte at få deres hunde kastreret/steriliseret for rehoming, som det g¢res i mange andre lande. Da ville diskusioner som denne jo være ganske uoverfl¢dige.

 

Nemlig!!!! Men det kræver nok at nogle dyrlæger ville være med til det.. Det er jo ikke en billig omgang..

 

Men ja, det burde være sådan.. Der kan vi lære lidt af andre lande

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener de gør det konsekvent med internatkatte, men ikke hunde :-D

Jep, voksne katte hanner og hunner bliver sterilliseret inden de kommer ud i nye hjem, kattekællingerne bliver ikke men ejerne får tilbudet om at de kan komme igen når katten er gammel nok til at blive sterriliseret på internatets regning, sådan forgik det ihvertfald på RDV da jeg arb. der...

 

Der var noget kastration og sterrilations tanker igang hos RDV om muskelhundene da jeg gik i protest derfra, men ved ikke om det er kommet igang, det tror jeg nu ikke det er, siden de holder Rednoses i live og "omdøber" dem til Amstaffs:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...