Hop til indhold

Hovawart eller Bullmastiff?


Valhrona
 Share

Recommended Posts

Vi skal have hunde nr. 3 til sommer. Vi er meget i vildrede, om vi vil have en Hovawart eller en Bullmastiff.

 

Hovawarten er ikke til at opdrive i Danmark med DKK stamtavle for øjeblikket, og vi skal ikke have en "fabrikshund" fra Haslev eller hvor de nu bor i øjeblikket.. Vi har dog fået kontaktoplysninger på et par kenneler i Tyskland og Sverige, så det kan lade sig gøre med lidt tålmodighed og research. Jeg har haft en Hovawart tidligere. En dejlig og fræk vagthund med en kæmpe personlighed.

 

En Bullmastiff med DKK stamtavle hænger heller ikke på træerne, men vi er i kontakt med en opdrætter og det kan også godt lade sig gøre. Vi har jo Goofy nu, som er 3/4 Bullmastiff (og 1/4 grand danois). Han har også en kæmpe personlighed plus det vagtsomme og beskyttende gen og vi elsker Bullmastiffer!!

 

Det vi ønsker af en hund er en "sofahund", som elsker at være sammen med din flok, men som også gider deltage i hundeleg/træning/gåture. Vovsen bliver som vores to andre en del af familien (uden børn) og vores liv er tilrettelagt omkring vores hunde.

 

Hvad ville I vælge? (Bullmastiffen er jo på obs-listen forstå det hvem der kan, og vi vil jo gerne gå på udstilling og evt. få et kuld eller to og bidrage til racens udvikling, uanset om det bliver en Bullmastiff eller Hovawart)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener nu mere sofahund i stil med, at den gider nusse og hygge med familien. Der må meget gerne være noget energi på også. Vi har en labbe, som er utrættelig! :blink:

Så er jeg med ;-)

 

Og kan ikke tale hverken for eller imod nogen af racerne. Men eftersom du har erfaring med begge racer, må du være den der bedst kan tage stilling?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om du har dyrlægeregninger i tankerne, for så er der jo ikke så meget at tænke over. De 3 bullmastiffer jeg har kendt er/ har været meget dyre på den front,... de fejler noget hele tiden og bliver desuden ikke ret gamle. Den ene blev faktisk smidt ud af forsikringsselskabet fordi den var for dyrt et bekendtskab.

 

Det jeg kender til hovawart er at de generelt kan blive ret gamle (af den størrelse hund) og generelt er ret sunde. Det er en af de racer jeg har haft i kikkerten, men ikke fra DK, for der er ingen DKK kenneler (eller det var der ikke dengang) og jeg vil gerne kunne skrives op. I Sverige er der dog et ret stort antal opdrættere.

 

Hvis du vil have min ærlige mening, så hop på hovawarten. En bullmastif er godt nok en charmerende hund, men de laver jo ikke andet end at spise og sove, efter de har rundet deres 3. fødselsdag. Dem jeg har kendt har været søde hunde, ihvertfald overfor mennesker, men ellers meget kedelige imo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har i mit nærområde en hofa (DKK), der faktisk er en dejlig dreng , men altså ,hvor jeg jeg set mange af denne nok XXX avler med skidt temperament og elendig bygning.

Jeg ville så altid foretrække en bullmastif. Men det er nok mig som person, og fordi jeg har mødt en del med supertemperament.

 

Har du også mødt nogle der ikke har haft en eller andet hudlidelse?.

 

Og når du nu taler dårlig bygning, så havner rigtig mange bullmastiffer på oprationsbordet gr. ødelagte korsbånd. Først det ene ben, og efter et år eller to, kommer de igen med samme skade på det andet ben. På det punkt er de rigtig sarte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har i mit nærområde en hofa (DKK), der faktisk er en dejlig dreng , men altså ,hvor jeg jeg set mange af denne nok XXX avler med skidt temperament og elendig bygning.

Jeg ville så altid foretrække en bullmastif. Men det er nok mig som person, og fordi jeg har mødt en del med supertemperament.

 

Ja jeg er også meget opmærksom på, at racen desværre har fået et kedeligt rygte i DK primært på grund af den hvalpefabrik, som står for langt størstedelen af Hovawarter herhjemme, som som avler helt ukritisk (De er ikke DKK). Min Hovawart var derimod DKK, og opdrætteren tog det yderst seriøst. Faren var fra Tyskland, men kom op, så hvalpekøberne kunne møde ham IRL. Hvalpene blev mentaltestede og man kunne ikke bare vælge den hund man synes bedst om. De blev først "parret" med den rigtige familie, når de var mentaltestede. Der er en håndfuld DKK opdrættere herhjemme, men der er næsten aldrig hvalpe. De Bullmastiffer vi har mødt har alle haft et fantastisk væsen, men vi har også kun mødt bullere fra seriøse opdrættere, som også har sindet med i overvejelserne, når de avler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om du har dyrlægeregninger i tankerne, for så er der jo ikke så meget at tænke over. De 3 bullmastiffer jeg har kendt er/ har været meget dyre på den front,... de fejler noget hele tiden og bliver desuden ikke ret gamle. Den ene blev faktisk smidt ud af forsikringsselskabet fordi den var for dyrt et bekendtskab.

 

Det jeg kender til hovawart er at de generelt kan blive ret gamle (af den størrelse hund) og generelt er ret sunde. Det er en af de racer jeg har haft i kikkerten, men ikke fra DK, for der er ingen DKK kenneler (eller det var der ikke dengang) og jeg vil gerne kunne skrives op. I Sverige er der dog et ret stort antal opdrættere.

 

Hvis du vil have min ærlige mening, så hop på hovawarten. En bullmastif er godt nok en charmerende hund, men de laver jo ikke andet end at spise og sove, efter de har rundet deres 3. fødselsdag. Dem jeg har kendt har været søde hunde, ihvertfald overfor mennesker, men ellers meget kedelige imo.

 

Ja en Hovawart er en af de sundeste racer og har generelt en høj levealder. Det med, at en bullmastiff kun gider spise og sove og er kedelige vil jeg derimod ikke give dig ret i. Dem vi har mødt (og også vores egen Goofy, som også er fyldt 3 år) vil gerne både kæle, lege, går tur og passe på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja en Hovawart er en af de sundeste racer og har generelt en høj levealder. Det med, at en bullmastiff kun gider spise og sove og er kedelige vil jeg derimod ikke give dig ret i. Dem vi har mødt (og også vores egen Goofy, som også er fyldt 3 år) vil gerne både kæle, lege, går tur og passe på.

 

Det er jo som man er og har temperament til. Jeg sværger jo til de aktive jagthunderacer og der har altså været mere energi i begge mine hunde, som 11-12 årige, end i nogle af de 3-års bullmastiffer jeg er stødt på. Men som sagt er det jo en smagssag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke talt med dem nej, men set dem på dansk Hovawart klub. De har da så vidt jeg ved heller ingen hvalpeplaner angående Hovawarter eller har de?

 

Næh men du kunne jo tage en snak med hende:-D Det kan jo være hun har noget på bedding snart. Eller kan hjælpe med nogen, der har. Hun er rigtig sød. Eller det var hun ihvertfald for små 9 år siden, da jeg undersøgte racer. Jeg endte nemlig på hovawarten og labben. Og tog kontakt til hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh men du kunne jo tage en snak med hende:-D Det kan jo være hun har noget på bedding snart. Eller kan hjælpe med nogen, der har. Hun er rigtig sød. Eller det var hun ihvertfald for små 9 år siden, da jeg undersøgte racer. Jeg endte nemlig på hovawarten og labben. Og tog kontakt til hende.

 

Det kunne være jeg skulle prøve det så. Det ser dog ud til at hun satser mere på Corgier efterhånden. Jeg har kontakt til hvalpeanviserne, og der er et kuld på vej i Sverige med en "dansk" far importeret fra Tyskland. Så bliver det da ikke mere internationalt! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du gerne vil udstille og have et kuld hvalpe på hunden, så lyder det jo virkelig til, at du kan 'gøre noget' for racen i dk hvis du importerer en god howavart:-) det projekt synes jeg lyder spændende:-)

 

Og når du nu har en bullmastiff derhjemme, er det jo den anden race du mangler i huset;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du gerne vil udstille og have et kuld hvalpe på hunden, så lyder det jo virkelig til, at du kan 'gøre noget' for racen i dk hvis du importerer en god howavart:-) det projekt synes jeg lyder spændende:-)

 

Og når du nu har en bullmastiff derhjemme, er det jo den anden race du mangler i huset;-)

 

Ja jeg synes vi mangler begge dele! Og det ville da være ærgerligt, hvis Bullmastiffen også bliver ulovlig. På den anden side er der noget over en stor dejlig bamse med et kæmpe hoved og et udpræget "nus-mig"-gen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...