Hop til indhold

Nogen som kender disse piller og dette foder?

Gryn
 Share

Recommended Posts

Ved ikke om tråden er lagt det rigtige sted, ellers må den jo flyttes.

Vi har ikke kunnet få de piller Groa plejer at få til nytår. I år har vi fået nogen der hedder Diazepam. Er der nogen som har erfaring med disse?

I papirerne fra dyrlægen står der noget om angsdæmpene foder, det hedder Calm og er fra RC. Nogen som har erfaring med dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke kunnet få de piller Groa plejer at få til nytår. I år har vi fået nogen der hedder Diazepam. Er der nogen som har erfaring med disse?

I papirerne fra dyrlægen står der noget om angsdæmpene foder, det hedder Calm og er fra RC. Nogen som har erfaring med dette?

Jeg har en træningsmakker der har prøvet foderet med rigtig god effekt. Medicinen har jeg ikke erfaring med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Diazepam er det samme som stesolid.

De fås også til mennesker og er nervepiller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. det er lidt sjovt det medicin er brugt til hunde også. Det er meget normalt til brug ved angsttilstande ved mennesker.

Men det er vanedannende og folk udvikler derfor en tolerance overfor det, så de ligeså stille kan få brug for mere og mere.

Så derfor prøver sundhedsstyrelsen at begrænse brugen af dette til mennesker.

Men dette er jo ved mennesker der får det i månedsvis/årevis. Så dette sker jo ikke ved, at hunden får det nogle enkelte gang og når der går måneder eller et helt år mellem, at hunden får sådan en pille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt info om de forskellige midler der kan benyttes: (kopieret fra Hundens Paradis) Bemærk hvad der står om afhængighed

ved Diazepam.

[TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD]Nogle af de behandlingsmuligheder der findes:

•Plegisil

•Diazepam

•Clomicalm

•DAB

•Meprobamat

•Zylkène

[TABLE=width: 87%, align: center]

[TR]

[TD]Plegisil:

Virker sløvende, men ikke angstdæmpende.

Hunden bliver træt og usikker på benene.

Lydindtryk forstærkes

Konklusion: Hunden ligger sløv hen. Nogle hunde kan ikke holde på urin og afføring. Hunden bliver oftest endnu mere angst, specielt fordi den opfatter lydene mange mange gange højere, samtidig med den ligger hjælpeløs og føler den ikke kan flygte.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Diazepam:

Diazepam er en stesolid

Virker angstdæmpende (hæmmer nogle af de nerveimpulser, som ellers kan fremkalde angst).

Skal gives fra morgenstunden og efter behov (ca. hver 6.-8. time).

Det anbefales at teste effekten forinden, da det er meget individuelt hvordan det virker.

Påbegynd evt. behandlingen kort efter jul

Behandles over flere uger kan der opstå tilvænning og afhængighed.

Konklusion: Hundens angst bliver dæmpet, men produktet er svært at dossere, så en sikker behandling gives og bør gives over flere dage, med risiko for afhængighed.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Clomicalm:

Angstdæmpende

Kan bruges over en længere periode (2-3 mdr.) da midlet ikke er vanedannende.

Behandlingen bør påbegyndes fra starten af december, for at opnå den bedste effekt.

Kan også bruges til behandling af alene hjemme problemer, forårsaget af angst og utryghed (bør understøttes af adfærdsterapi).

Bør ikke bruges af drægtige og diegivende tæver samt avlshanner.

Kan suppleres med brug af Diazepam nytårsaften.

Konklusion: Rimelig OK effekt, virkningen bør dog testes forinden, for at sikre det virker. Ulempen er, det skal gives over så lang en periode og der ikke er mulighed for at øge virkning omgående.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]D.A.P.:

D.A.P. hjælper med at fjerne eller forebygge angst eller stress relaterede reaktioner hos hunde.

Beroliger hunden og gør den veltilpas

Dog Appeasing Pheromone er nogle feromoner der udskiller sig fra talgkirtler i hudfurerne mellem patterne hos den diegivende tæve.

D.A.P. er en syntetisk kopi af dette naturlige feromon

Kan bruges i forbindelse med:

Nytårsangst

Alene hjemme problemer

Gøen

Urenlighed

Overdreven slikken

Tilpasning til nyt hjem

Pensionsophold

Hospitalsophold

Transport/køresyge

Hvalpeintroduktion

Anden angstrelaterende adfærd

Findes som halsbånd, spray eller som diffuser til at sætte i stikkontakten

Halsbåndet virker i 4 uger - kan i forbindelse med nytår tages i brug ca. 5 dage før maksimal effekt ønskes.

Sprayes i hundens miljø ca. 15 minutter før effekten ønskes. Effekten virker i 1½ til 2 timer.

Som diffuser, bør den tændes ca. 2 uger før maksimal virkningen ønskes, men vil begynde at påvirke hunden meget hurtigt. Varer ca. 4 uger til et rum på 50-70 m² .

Konklusion: God effekt på hunde med angstproblemer. Enkel at bruge og med mulighed for stort set omgående forøgelse af virkningen, ved at spraye i hundens omgivelser. Hunden bliver hverken sløv eller ændrer adfærd. Produktet afgiver ingen dufte. Kan bruges til mange andre angstrelaterede problemer end Skudræd hund.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Meprobamat:

Dæmper angst

Sløver normalt ikke, men…

Max. Effekt efter 1-2 timer

Kan evt. gives i mindre dosis fra middag og sidste pille ved 22.30 tiden

Konklusion: OK effekt på de fleste hunde. Bør ligesom anden medicin testes forinden, for at sikre sig den rette dosis/effekt, da det er for sent når ført lys og lyd brager.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Zylkène:

Produktionen af Zylkène er enkel. Der anvendes ingen kemikalier. Alpha-casozepin dannes når kasein fra komælk behandles med trypsin og herefter frysetørres.

Eksempler på situationer eller perioder, hvor Zylkène kan anvendes:

alene hjemme

flytning

nye familiemedlemmer eller kæledyr

nytårsfyrværkeri

pensionsophold

fremmede mennesker

trafik

efter skræmmende oplevelser

eller når dyrets rutiner på anden vis ændres

Vigtige egenskaber ved Zylkène

Fodertilskud til hunde og katte

Lavet ud fra komælk

Er fremstillet uden brug af kemikalier

Indeholder ingen konserveringsmidler

Er hypoallergent

Indeholder ikke laktose

Start på dosering 1-2 dage før påvirkning

Mængde: 15 mg. pr. kg hund/kat dagligt – (kan gives i dobbelt dosis ved særlige omstændigheder) Ved særlige omstændigheder, kan Zylkène gives ca. 1 time før påvirkning ønskes.

Konklusion: God effekt på hunde med angstproblemer. Rimelig enkelt at bruge. Virker hunden angst i løbet af aftenen, kan øget virkning opnås inden for 1 time.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med mange hunde siger mig, at diacepam er det stof, der virker bedst. Og jeg synes at pligicid er dyrplageri.Især når de bruges alene.

Diacepam bruges også til hunde , der lider af epilepsi i perioder, hvor der er risiko for anfald, f.eks der sker noget extra i hjemmet. Virkning er relativt hurtigt ude af kroppen, så man næste dag normalt kan gå en længerer tur uden den er træt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Diazepam er det samem som stesolid har dyrlægen også lige fortalt mig:) Mine har fået det et par gange, men jeg tror de fik at 3 omgange.. kl. 16 , kl 20 og 23.30 eller noget i den stil... jeg synes at kunne huske at virkningen holdt op netop der omkring hvor de skulle have en ny pille..

Men jeg ved jo ikke om diazepam er lidt anderledes end stesolid på det punkt? men jeg tænkte bare at du måske skal have flere piller klar til Groa end kun en ved middagstid?

Foderet fra RC virker i stil med zylkene men skal gives over længere tid:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med mange hunde siger mig, at diacepam er det stof, der virker bedst. Og jeg synes at pligicid er dyrplageri.Især når de bruges alene.

Diacepam bruges også til hunde , der lider af epilepsi i perioder, hvor der er risiko for anfald, f.eks der sker noget extra i hjemmet. Virkning er relativt hurtigt ude af kroppen, så man næste dag normalt kan gå en længerer tur uden den er træt.

Enig! Da jeg var ung og uerfaren lod jeg en dyrlæge overtale mig til at give Oscar Plegicil alene - det var skrækkeligt! Der var ingen tvivl om at stoffet bedøvede hans krop, men han var ved fuld bevidsthed - det var grimt :ae:

Jeg gik over til diazepam og så har eg givet baldrian for den afslappende effekt. Der er nogle der mener at stesolid alene kan gøre hunden overmodig - det er nu ikke min opfattelse i forhold til Oscar.

Jeg vil mene at du sagtens kan give diazepam...

Link til indlæg
Del på andre sites

Diazepam er det samem som stesolid har dyrlægen også lige fortalt mig:) Mine har fået det et par gange, men jeg tror de fik at 3 omgange.. kl. 16 , kl 20 og 23.30 eller noget i den stil... jeg synes at kunne huske at virkningen holdt op netop der omkring hvor de skulle have en ny pille..

Men jeg ved jo ikke om diazepam er lidt anderledes end stesolid på det punkt? men jeg tænkte bare at du måske skal have flere piller klar til Groa end kun en ved middagstid?

Foderet fra RC virker i stil med zylkene men skal gives over længere tid:)

Diazepam sal gives hver 4-6 time mener jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassil skal have 8 piller ca hver 4. Time startende fra kl. 11 nytårsaftensdag.. Hvis virkning ikke er tilfredsstillende skal vi give ham 10 stk kl 15 og fremefger.

Dosis er en halv til en hel pille pr 5 kg hund hver 4. time..

Dosis kommer an på hvor mange mg der er i pillerne man har... Normalt er det vist 0.5 til 2 mg/kg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan tilføje at ifølge min dyrlæge, som jeg hentede dopingcocktail (plegicil+stesolid) hos lige før jul, er både meprobamat og plegicil taget af markedet af lægemiddelstyrelsen. blot til info. hun havde så købt et lille lager af plegicil til de slemt angste. halfdan får begge dele, når han kører langt i tog. han er ellers ret voldsomt angst og stresset, men så sover han hele vejen.

Link til indlæg
Del på andre sites