Hop til indhold

Hundebørn vs. menneskebørn


Potemis
 Share

Recommended Posts

Ingen børn her - kun "hundebørn" :engel:

Kæresten har to tvillingedrenge på 7, som vi har hver anden weekend og en uges tid i hhv. sommer- og juleferien. Jeg synes da det er hyggeligt de weekender vi har dem, uden tvivl - men jeg har det også rigtig fint med at vi ikke har dem fuldtid, for jeg ønsker ikke at få børn - og min kæreste ønsker heldigvis heller ikke flere. Jeg har intet imod børn, synes venner og families børn er rigtig søde - men jeg ønsker bare ikke selv en hverdag der indeholder børn. Jeg har ikke lyst - og tror virkelig heller ikke på at jeg har temperament til det! - til at få ødelagt min nattesøvn i en god periode, og senere hen skulle ind og trøste midt om natten fordi barn har haft mareridt eller er syg - eller stå virkelig tidligt op for at få det til at hænge sammen i hverdagen - jeg har heller ikke lyst til kun at have alenetid til at passe mit forhold, om aftenen når ungerne er lagt i seng - jeg har heller ikke lyst til at bruge mindre tid på min hund - jeg har heller ikke lyst til at være afhængig af børn evig og altid - og pga. allergier i familien er jeg samme tid rædselsslagen for at få et barn med allergi, som vil betyde omplacering af Ayo, og det skal bare aldrig nogensinde ske! Og når man kan liste sådanne ting op og overhovedet ikke tænker noget som helst positivt om at få sine egne børn - så skal man vidst bare lade vær. ;-)

 

Når vi har drengene i weekenderne, så er vi begge meget indeover dem - det er ikke sådan at jeg bare står på sidelinjen og er ikke-eksisterende for drengene - slet ikke. Jeg opdrager på dem som Michael gør, jeg hjælper dem med at smøre/skære deres mad, om sommeren når de er ude, spiller jeg ofte bold sammen med dem, når de sidder og spiller computer, er der ofte noget de meget gerne vil vise mig, jeg finder deres tøj og hjælper dem i tøjet, vi er begge inde hos dem om aftenen når de bliver lagt i seng, indtil nu har jeg altid været med oppe og hente dem når vi henter dem i skolen hver anden fredag (det er dog desværre ikke længere muligt at jeg kan være med til, pga. arbejdstider :???:) osv., jeg synes jeg er en stor del af deres liv når vi har dem i weekenderne - de havde endda også selv lavet julegaver til mig :hjerte: og alt sådan noget har jeg det rigtig godt med - men fordi det kun er hver 2. weekender og i ferierne. Så synes jeg det er vældig hyggeligt - men jeg har ikke lyst til at have en hverdag som sådan går op i børn.

 

Altså skulle ét eller andet helt utænkeligt ske, så vi var nødt til at have drengene boende fast, så ville jeg selvfølgelig overhovedet ikke protestere - og jeg ville helt sikkert tage imod dem som om de var mine egne så. Men så længe jeg har et valg, så vælger jeg egne børn fra. Men kunne ALDRIG vælge drengene fra, hvis der skete noget, som gjorde de skulle bo fast hos os. Så var de mere end velkomne. :kys: Og så fik vi naturligvis det hele til at køre rundt og fungere alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 444
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

jeg vil mene, at de normalvægtige der jævnligt spiser usundt også jævnligt har dage, hvor de så spiser færre kalorier end de forbrænder - så det udligner sig. mens jeg f.eks. også kun har relativt få dage, hvor jeg spiser for mange kalorier - tilgengæld næsten ingen hvor jeg ikke spiser nok. så kan man nok regne ud, hvor det ender. og hvis en decideret undervægtig decideret spiser som en elefant uden at tage på, vil jeg påstå, at vedkommende har en fysisk sygdom. jeg kender ingen af den slags undervægtige. hvis reelt undervægtige i en længere periode tæller alle kalorier og f.eks. spiser 3000 sunde kalorier dagligt, vil jeg vædde med, at mere end 99% vil tage på. selvfølgelig medmindre de er supermegaaktive, så kan man jo sagtens forbrænde mere end det. michael phelps forbrænder vist noget i stil med 10.000 kalorier i døgnet når han træner igennem.

 

Nu fandt jeg ud af at vi oplever tingene lidt forskelligt. Stopper den bare her, okay?.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, hvadvedjeg, ikke særligt meget om kød og kræft i hvert fald. troede egentlig primært, at det var kødets langsommere nedbrydning i tarmen der var årsag. og der er det vel meget andet end fedtsyrer der er afgørende.

Det nye er, spis flere proteiner, de mætter bedre:engel: stadig masser af grønt og pas på med kulhydrater, spis groft når du spiser kulhydrater, nyd for guds skyld din mad, så mætter den bedre:slem:

Verdens bedste kur af Christian Bits og Arne Astrup

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er altså bare forskel på hvor hurtigt folk tager på og derfor også på hvor meget de skal passe på.

 

Selvfølgelig er der det. Og denne forskel består i:

 

1) Aktivitetsniveau

2) Hvilestofskifte (som afhænger af vægt, højde, kropskomposition etc.)

 

Jeg er 2 meter høj og vejer 100 kg, hvoraf en relativt høj del er muskelmasse (=højt hvilestofskifte). Jeg træner meget hårdt 3 gange om ugen, og går 2 timer om dagen. Der er absolut ikke noget mærkeligt i at jeg kan indtage 3.800 kalorier om dagen uden at blive tyk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt det du siger dèr kan jeg godt forstå,.... problemet, som jeg ser det, er jo at mange der er normal vægtige ikke tager på selvom de jævnligt spiser usundt. Eller tag de undervægtige, der kan æde som en elefant uden at tage på,... altså, der må da være en årsag til at nogle mennesker udnytter alt de putter i munden og andre ikke gør.

 

Jeg VAR en af dem som kunne spise hvad jeg ville og lige så meget jeg ville, 160cm høj og 45kg, ville gerne have lidt kvindelige former:oops: efter en operation og ny medicin, begyndte jeg at bule ud( følte jeg) men lægen sagde, at nu brugte kroppen ikke alt energi til sygdom, så nu lagerede den det overskydende, jeg vejer nu mere end jeg gjorde som gravid i 9mdr, hele 62kg og ville gerne BARE smide 5, men både talje mål og vægt er normal:engel: jeg skal bare vænne mig til det, og fysisk er jeg meget stærkere, trods det at alderen trykker lidt:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var nu heller ikke dig jeg langede ud efter, dig udveksler jeg bare meninger med for at opnå en forståelse. Jeg synes bare man skal passe lidt på med at tale om at folk selv har et valg, om at det er så simpelt og, i det hele taget, at forklejne andres problemer som man ikke selv har erfaring med.

 

Tænker lidt på en anonym person der engang har sagt: anything is possible, for he who doesn`t have to do it himself.

 

vil blot afslutte med at sige, at jeg hverken forklejner eller mener, at det er simpelt - faktisk det lige modsatte, ekstremt komplekst og for mange mennesker desværre tæt på umuligt at forandre. men fint med at stoppe diskussionen, enige bli'r vi nok ikke helt alligevel :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi man er normalvægtig behøver man ikke være sund.

Kender et par normalvægtige som er det man kalder tyndfed, de har bl.a. alt for højt kolesteroltal.

 

Helt korrekt. Til gengæld er det altid usundt at være fed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige umiddelbart er det væsentligt bedre med et sindsygt blodsukker én aften om ugen, end et konstant forhøjet niveau på grund af dagligt indtag af sukker.

 

Hvor finder du dokumentation for dette? Tror det er vigtigt med konstant blodsukker, evt kan du nærstudere diabetesforeningens oplysninger.

 

Men diskussionen gav mig endnu mere lyst til den børnefødselsdag, ekstremisme i en hver form er skræmmende og jeg vil bekæmpe det med alle midler.

 

Gad vide hvad I mener om folk der er undervægtige?.

 

Manden kæmper stadig for at komme over 60 kg, jeg er ganske træt af kommentarerne, når jeg køber flødekager, wienerbrød, fløde til sovsen mm, som jeg ikke selv kan fordrage, hold da op, helligheden flyder over i disse dage - det må virkeligt være hårdt, at være ung og vokse op, når vildt fremmede føler behov / ret til at kommentere fremmedes vægt, håber nogle overvejer konsekvensen af deres ord (også på skrift på hf).

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver sgu lidt harm over udtalelser som jeres, for det styrker jo opfattelsen af at fede mennesker bare kan tage sig sammen,..... så ville de ikke være fede mere. Gad vide hvad I mener om folk der er undervægtige?.

Du har ret. Men jeg skrev nu mit indlæg med henblik på de mennesker, der forkynder, at de har "noget med stofskiftet".

 

Jeg har det fint med undervægtige. Jeg ville for eksempel meget ønske, at jeg selv tilhørte gruppen. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har ret. Men jeg skrev nu mit indlæg med henblik på de mennesker, der forkynder, at de har "noget med stofskiftet".

 

Jeg har det fint med undervægtige. Jeg ville for eksempel meget ønske, at jeg selv tilhørte gruppen. :genert:

 

Og hvad så med dem der vitterlig har noget med stofskiftet?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Manden kæmper stadig for at komme over 60 kg, jeg er ganske træt af kommentarerne, når jeg køber flødekager, wienerbrød, fløde til sovsen mm, som jeg ikke selv kan fordrage, hold da op, helligheden flyder over i disse dage - det må virkeligt være hårdt, at være ung og vokse op, når vildt fremmede føler behov / ret til at kommentere fremmedes vægt, håber nogle overvejer konsekvensen af deres ord (også på skrift på hf).

Præcis derfor kan jeg, uden at blinke, sige at jeg aldrig spiser kage, chips, slik osv., for jeg orker ikke at høre på folk der keder sig når de står i kø...... Og køber man det ikke, kan man jo heller ikke spise det. :vedikke: Så sådan kan man også blive hellig.

 

Du har ret. Men jeg skrev nu mit indlæg med henblik på de mennesker, der forkynder, at de har "noget med stofskiftet".

 

Jeg har det fint med undervægtige. Jeg ville for eksempel meget ønske, at jeg selv tilhørte gruppen. :genert:

Du beskriver det fint ovenover.

 

Hvis en tynd siger: jeg kan ikke tage på, går der nogle helt andre tanker igennem hovedet på folk end hvis en tyk siger: jeg kan ikke tabe mig. Det ene er positivt, det andet er negativt og i bund og grund er det jo det samme problem folk har, man bliver bare mødt ret forskelligt af sine omgivelser.

 

Den forskel er man med til at styrke, når man strøer om sig med uigennemtænkte udtalelser der indikerer at overvægtige omgås sandheden lemfældigt, at det bare er et spørgsmål om at spise mindre osv.. Og ja, det bliver jeg sgu lidt knotten over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er der folk som grundet stofskifteproblemer eller f.eks. PCOS er overvægtige uanset hvad de spiser. Der findes også folk som får lungekræft uagtet at de aldrig har rørt en cigaret.

 

Med lungekræften er kausalitet mellem smøger og sygdom dog på 95% - og mon ikke procenten også er deromkring når det gælder spisevaner og fedme?

 

Jeg tænker ikke 'tag dig sammen' når jeg ser et overvægtigt menneske. Ikke mere end jeg gør om mig selv som ryger, i hvert fald. Som ryger synes jeg faktisk jeg har meget til fælles med overvægtige: vi har en skrækkelig afhængighed af at putte ting i munden som er usunde for os. Og jeg erkender at sukker og fedt kan skabe samme slags tilfredsstillelse som nikotin kan.

Men NATURLIGVIS har det en indvirken på vores helbred og, i 'spisernes' tilfælde, fysiske fremtoning.

Ja, nogle (pisse provokerende :mrgreen: ) mennesker kan æde en plade marabou om dagen uden at tage på. Jeg kan ikke. Sådan er verden så uretfærdig. Men jeg er nu enig med Jonas i at langt det meste overvægt skyldes ens kost og om man så er i stand til at lade være med at æde den plade marabou.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er simpelthen chokeret over at der bliver kommenteret åbent på folks indkøb? Ikke her, men i selve supermarkedet?? Når man står i kø??? Jeg havde nok virkelig galpet op, hvis nogen tillod sig at kommentere når jeg spiser kage eller lignende..

 

Mest hos bageren og jeg kan selv høre, hvor tåbeligt det lyder, hvis jeg svarer 'jeg spiser dem ikke selv, de er til min mand, som er for tynd' - det er et sted, hvor jeg simpelthen ikke kan finde på noget som helst smart at sige. Fair nok at tænke stygt, når jeg kommer og køber 2-4 flødeskumskager dagligt, kan grundlæggende godt forstå dem, men HVIS jeg nu gik hjem og selv åd dem....ville kommentarerne næppe motivere mig til at stoppe. Men det er eskaleret og blevet ret ekstremt, måske fordi jeg på det sidste har købt ind til gravidvenindens ædeorgier, dagligt og i samme butik i speltramt område :hmm: Tænker bare på dem, der har et spiseproblem eller vokser op med mindreværd, det må være virkeligt belastende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er virkelig også underligt, at folk har sådan en fordømmende indstilling til andre mennesker. Det er faktisk ret trist, at man ikke engang kan købe de kager eller det slik, man har lyst til uden at det skal kommenteres af andre mennesker - som jo kunne være pisse ligeglade... Det rager da ikke dem, hvad man køber.

 

Fatter ikke hvorfor folk har så travlt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er simpelthen chokeret over at der bliver kommenteret åbent på folks indkøb? Ikke her, men i selve supermarkedet?? Når man står i kø??? Jeg havde nok virkelig galpet op, hvis nogen tillod sig at kommentere når jeg spiser kage eller lignende..

 

Ja det er jeg også. Der var en mand der gik fuldstændig amok på mig fordi han så at jeg primært havde købt kød og grøntsager, og at det hele var økologisk. Meget mærkelig mand.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Fatter ikke hvorfor folk har så travlt :vedikke:

 

Fordi at det koster os 8 milliarder om året at folk ikke kan lade være med at fylde i hovedet. Penge som vi i høj grad har brug for på andre og væsentligt mere udbytterige områder. Det er jo ikke ligefrem fordi at statskassen bugner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu synes jeg ikke, at jeg vil sidde og diskutere Missings situation, men det var bestemt ikke sådan jeg læste det. Jeg læste det slet ikke som om at hun tog udgangspunkt i hende selv, men bare konstaterede, at det generelt kan være svært for mennesker at tabe sig og at det kan skyldes noget psykisk og at det dermed ikke er kroppen, der bremser en i det.

Men sådan tolker man jo tit forskelligt :-)

 

Nu har jeg ikke fulgt med i den foregående debat, men jeg fik lige lyst til at kommentere denne :genert:

 

Hvis du havde spurgt mig for 10 år siden, så ville jeg have påstået at overvægtige bare burde tage sig sammen... Og jeg så gladeligt tv-programmer om overvægtige der forsøgte at tabe sig, alt imens jeg sad helt seriøst og undrede mig over at de kunne syntes det var så svært...

På dette tidspunkt vejede jeg selv 58 kilo og behøvede slet ikke at tage hensyn til hvad jeg spiste, jeg bibeholdt min vægt om jeg så levede af flødekager...

 

Så fik jeg PCO, og i løbet af et år tog jeg 15 kilo på :shock:

 

Det tog lægerne rigtig lang tid at finde ud af hvad jeg fejlede, men i dag ved de det og jeg får den rette medicin.

 

Da jeg startede på medicinen tabte jeg 10 kilo i løbet af det første halve år, og dette helt uden at tænke over det, men så begyndte jeg at glemme min medicin i ny og næ, og desuden havde jeg i løbet af min sygdomsperiode skabt mig nogle vaner som jeg aldrig havde haft før. Min kost så aldeles anderledes ud, og bestod hovedsageligt af sukker, fordi at når man har PCO så råber kroppen konstant på sukker, men selv om jeg nu var/er medicineret, så har jeg utroligt svært ved igen at vænne mig af med at spise alt det her sukker.

 

Og når man spiser så meget sukker, så bliver man træt fordi ens blodsukker fiser op og ned hele tiden, og når man er så træt, så orker man ikke at ændre vaner og spise noget andet....

 

Og under min sygdom har jeg jo slæbt slik og atter slik med hjem, så Bo som egentlig også var forholdsvis slank for 10 år siden, ja han er også blevet overvægtig med tiden.

 

Og i vores tilfælde er der ingen tvivl om at overvægten skyldes at vi spiser, ikke for meget, men helt klart det forkerte. Men at ændre dette mønster er slet ikke så let som jeg rent faktisk troede det ville være...

 

Så jeg tror bestemt at ens psyke, eller manglende overskud pga. forkert kost, kan bremse en kolosalt under en slankekur eller livsomlægning.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er simpelthen chokeret over at der bliver kommenteret åbent på folks indkøb? Ikke her, men i selve supermarkedet?? Når man står i kø??? Jeg havde nok virkelig galpet op, hvis nogen tillod sig at kommentere når jeg spiser kage eller lignende..

 

Jeg syntes godt nok også at det er vildt chokerende, og jeg ville helt sikkert også tabe underkæben hvis jeg oplevede det, men det har jeg da heldigvis endnu aldrig gjort, egentlig sært nok, taget i betragtning af at jeg jo om nogen, er størrelse dobbelt hus.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det er virkelig også underligt, at folk har sådan en fordømmende indstilling til andre mennesker. Det er faktisk ret trist, at man ikke engang kan købe de kager eller det slik, man har lyst til uden at det skal kommenteres af andre mennesker - som jo kunne være pisse ligeglade... Det rager da ikke dem, hvad man køber.

 

Fatter ikke hvorfor folk har så travlt :vedikke:

 

Folk har bare ufattelig travlt...

 

Da jeg var syg, tror jeg dog jeg fik sat skræk i livet på én af dem, som frimodigt kommenterede på hvad folk puttede i indkøbskurven.

Var stadig slemt anoretisk på det tidspunkt og vejede i nærheden af 30 kg.

Men var pakket helt vildt ind i 4-5 lagt overtræksbukser og jakker for at holde varmen, så jeg så pænt bred ud bagfra....

Så da en mand kommenterede at jeg da vist ikke burde putte mayonnaise i kurven, fik han et chok af en anden verden da jeg vendte mig om og spurgte om han stadig mente det, nu han rent faktisk kunne se mig?

Ikke pisse smart at kommentere på, at en fuldstændig udsultet pige putter fedt i indkøbskurven, bare fordi jeg så tyk ud bagfra. :roll:

 

Og det havde da ikke være mere i orden, hvis jeg nu rent faktisk havde været tyk - Man aner sgu' ikke hvad der ligger bag fedmen.

Kender en skøn knægt, som vejer ca. 150 kg. for meget... Det er da nemt at dømme ham som doven og sige han selv er skyld i det.

Men høre man hans livshistorie, så kan det godt være men måske burde revurdere den opfattelse og bør føle sig meget lille fordi man har tillagt ham de negative egenskaber.

 

Folk burde sgu' styre sig og kigge indad, hvis man virkelig har sådan et behov for at dømme - For så er det sgu' en selv der har et problem.

Hvis folk tror det gavner statkassen at kommentere på fremmede folks indkøb og madvaner, så tager de grueligt fejl, men kan være medvirkende til at gøre problemet endnu værre.

Det er simpelthen så dumt, at det går over min forstand at folk kan være så dumme.

 

Undskyld.... Lige et udbrud, da debatten røg ind i en af mine kæpheste :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er vildt chokeret over at nogen kan finde på at kommentere hvad andre folk putter i indkøbskurven :scared:

 

Jeg er først og fremmest overrasket over at nogen tager sig tid til at glo på hvad folk har i kurven.. Mine fem minutter i Fakta skal helst være et hit and run. Jeg tror aldrig jeg har set efter hvad folk køber. Nogensinde. Ok, der var hende der købte 30 liter koldskål, der løb på dato ugen efter. Men ellers..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...