Hop til indhold

Når det at tage kæresten med til hundeudstilling, tager en utilsigtet drejning...


Louise_J
 Share

Recommended Posts

Min kæreste er lidt ny i alt det her hundehalløj. Han er vokset op med schæfere og har også trænet lidt, men er ikke dedikeret hunde-freak, som jeg er ;-)

 

I søndags tog vi så til Fredericia, hans første udstilling nogensinde. Han har dog været med mig til agilitykonkurrencer, men det er jo noget helt andet.

Jeg har rigtig mange racer, som jeg bare eeeelsker. Det gør også, at der er rigtig mange racer, som jeg bare er nødt til at vise ham og få ham til at forelske sig i, så jeg kan få lov at få én en dag :engel:

Selvom jeg jo håber, at både Mingus og Cajsa holder for evigt, må jeg jo erkende, at det en dag bliver tid til at finde en ny hund, og også race. Jeg vil gerne løbe agility, men er desværre syg med kraftigt byggede hunde, som f.eks. rottweiler, bullterrier og staffordshire bullterrier. Ikke lige de hunde man vinder over borderne med :mrgreen:. Derfor ender det nok nærmere med en jagt golden, labrador eller flatcoated retriever - måske...

 

Jeg vil jo rigtig gerne smitte kæresten lidt med min begejstring for alle disse hunde og inddrage ham mere i det at være hunde-menneske. Men hvad forelsker han sig i??? GRAND DANOIS :shock: Han fik sig en vældig snak med en ejer af en dejlig blå hund, som velvilligt gned sig op ad os begge. Ingen tvivl om at det er en helt vidunderlig race, jeg elsker deres sind, deres udseende og elegance. Men hvordan pokker skal jeg dog løbe agility med sådan et monstrum :vedikke: Jeg har haft flere på hold med GD'er, og jeg elsker deres stædighed og tilbagelænethed - men det har jo heller ikke været mig der har stået i den anden ende af hundesnoren og fået grå hår.

 

Konklusionen er, at jeg nok ikke tør tage ham med på hundeudstilling længere - næste gang forelsker han sig sikkert bare i mastiff eller noget :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Din kæreste lyder som et menneske med hovedet skruet rigtigt på ;-)

 

I øvrigt er der en masse seriøse agility folk i Finland og Norge der gør det rigtig godt med deres grander. Der er vel en eller anden form for opdeling ift. størrelse på hundene?

Hehe, med visse ting jo :mrgreen:

 

Der er størrelsesinddeling, men der er kun 3 kategorier:

Lille: Hunde med en skulderhøjde op til og med 34,99 cm.Mellem: Hunde med en skulderhøjde mellem 35,00 og 42,99 cm.

Stor: Hunde med en skulderhøjde på 43,00 cm og derover

 

Derfor skal en GD løbe mod eksempelvis border collie, aussie og labrador.

Ikke at jeg nogensinde har planer om at blive så dygtig at jeg kan være med hvor det gælder, men synes alligevel det er lidt fesen at løbe med GD :engel:

 

EDIT: Kunne være sejt hvis de lavede en gigantklasse :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Sjelhøj

hehe kan sku godt forstå han er forelsket i en GD det er jeg også... men manden mener huset er for lille :???: vi har da 114 kvadratmeter :-) så jeg kan sagtens finde plads til en GD eller lign :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe kan sku godt forstå han er forelsket i en GD det er jeg også... men manden mener huset er for lille :???: vi har da 114 kvadratmeter :-) så jeg kan sagtens finde plads til en GD eller lign :-D

 

Sådan en vil alligevel helst sidde ved siden af dig i sofaen, så hvis bare stuen er stor nok til en stor sofa, så betyder det ikke noget med resten af huset ;-)

Min første GD havde jeg i et rækkehus sammen med min dobermann. Huset var 84 kvm i to etager og hundene kom ikke på første sal :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Sjelhøj
Sådan en vil alligevel helst sidde ved siden af dig i sofaen, så hvis bare stuen er stor nok til en stor sofa, så betyder det ikke noget med resten af huset ;-)

Min første GD havde jeg i et rækkehus sammen med min dobermann. Huset var 84 kvm i to etager og hundene kom ikke på første sal :-)

 

jamen vi har en hjørnesofa :-D så det jo intet problem :banan: tror bare ikke manden er heeeelt enig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan uden tvivl gøre det godt i agility med en staff. Det er rigtig mange i Norge der gør det godt med deres, men de har ikke sigtet efter gullet, så man ser de ikke så ofte officielt, men jeg kender mange der har slået både den ene og den anden bc i klubbkonkurrencer. :)

 

Og angående den GD, du må bare styre ham væk fra dem til acer du kan lide ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kommer en GD gennem tunnel og pose i agility :hmm:

Man bør klart forberede sin mand, før man slæber ham til udstilling, min forelskede sig i håbløse racer, men med lidt fodarbejde, fik jeg ham styret på rette spor igen bagefter :-D

Når Jan har været med har han altid stået ved Gravhundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kommer en GD gennem tunnel og pose i agility :hmm:

Man bør klart forberede sin mand, før man slæber ham til udstilling, min forelskede sig i håbløse racer, men med lidt fodarbejde, fik jeg ham styret på rette spor igen bagefter :-D

 

Martha kan sagtens komme igennem både pose og tunnel:mrgreen: - men hun er jo heller ikke helt så høj som en GD.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil have en hund både til udstilling og agility er det nok ikke en jagtgolden du skal have!

 

Er det kun til agility, du ønsker en hund, vil jeg sige at jeg har ejet bordercollie, nem og lydhør hund og trænbar. Men jeg har siden fået ft springer spaniel og ham var jeg sikker på jeg kunne træne til agility, hvis jeg ikke skulle bruge ham til jagt. De er nemme at træne og hurtige som bar pokker. (ikke udstillingsmodel)

 

En setter skal du gå på udstilling med og bruge som agility hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være lidt utraditionelt, men de münsterländere jeg har haft, har været/er geniale til agility, de har farten og er super adrætte, jeg er desværre ikke, fortsat med ham på billedet, kunne godt være at jeg skulle komme igang, han har jo en fest, bare han kan få lov at løbe.

 

IMG_3359 (Large).jpg

 

Faktisk er der også mange i vores nabolande, der bruger deres welsh springer spaniels til det samme, det har jeg så kun, lige ladet den mindste welsh snuse til, men hun gik på med krum hals, og susede igennem posen da hun så den første gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen altså - nu du nævner agility og en masse retrievere, så må jeg da lige reklamere for jagt-golden :D sådan et eksemplar har jeg selv anskaffet mig den her gang, og selvom han ikke er helt agility klar endnu (11 måneder) så tror jeg virkelig at han bliver dygtig!

Han er klart den bedste hund jeg nogensinde har haft.

 

Jeg har også haft en kleiner, og han var super god til agility (men stor og klumset :D). Jeg synes desværre kleineren er blevet lidt for skarp i det, og desværre synes jeg man oplever flere og flere kleinere med et dårligt sind. Men det er nok også et spørgsmål om at vælge den rigtige kennel. Jeg måtte købe min uden stamtavle da jeg ikke skulle bruge ham til jagt (men ellers til en aktiv hverdag, konkurrence i lydighed og agility) og derfor ville ingen kennel sælge til mig.

Min havde desværre en hjerneskade som gjorde at han var MEGET speciel og måtte aflives 3 år gammel.

 

Men hvis du er i noget retriever og godt kan lide deres sind, så skal du bare være obs. på at kleineren er MEGET anderledes i sind :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du vil have en hund både til udstilling og agility er det nok ikke en jagtgolden du skal have!

 

Er det kun til agility, du ønsker en hund, vil jeg sige at jeg har ejet bordercollie, nem og lydhør hund og trænbar. Men jeg har siden fået ft springer spaniel og ham var jeg sikker på jeg kunne træne til agility, hvis jeg ikke skulle bruge ham til jagt. De er nemme at træne og hurtige som bar pokker. (ikke udstillingsmodel)

 

En setter skal du gå på udstilling med og bruge som agility hund?

 

Jeg går ikke op i udstilling - jo, som gæst :blink:

Jeg gider ikke alt det pelspleje med bad og føn og trimning. Og Cajsa er desuden bygget helt forkert :mrgreen:

 

Jeg har overvejet en ft. cocker rigtig meget - absolut en af drømmeracerne, hvor jeg kombinerer et dejligt sind, trænbarhed, og mulighed for agility.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen altså - nu du nævner agility og en masse retrievere, så må jeg da lige reklamere for jagt-golden :D sådan et eksemplar har jeg selv anskaffet mig den her gang, og selvom han ikke er helt agility klar endnu (11 måneder) så tror jeg virkelig at han bliver dygtig!

Han er klart den bedste hund jeg nogensinde har haft.

 

Jeg har også haft en kleiner, og han var super god til agility (men stor og klumset :D). Jeg synes desværre kleineren er blevet lidt for skarp i det, og desværre synes jeg man oplever flere og flere kleinere med et dårligt sind. Men det er nok også et spørgsmål om at vælge den rigtige kennel. Jeg måtte købe min uden stamtavle da jeg ikke skulle bruge ham til jagt (men ellers til en aktiv hverdag, konkurrence i lydighed og agility) og derfor ville ingen kennel sælge til mig.

Min havde desværre en hjerneskade som gjorde at han var MEGET speciel og måtte aflives 3 år gammel.

 

Men hvis du er i noget retriever og godt kan lide deres sind, så skal du bare være obs. på at kleineren er MEGET anderledes i sind :)

 

Jagt golden er bestemt med i overvejelserne - meget kraftigt endda :lun: Elsker jo min golden, det eneste hun mangler er lidt færre kilo og meget mere drive.

 

Det var jo i øvrigt en golden der vandt DcHs agility DM forrige år, så helt tossede er de ikke. Har hilst på den hund i virkeligheden, og den er så sindssygt lækker :5up:

Så jagt golden er lige mig. Men umiddelbart har ft. cocker en bedre størrelse, men jeg forestiller mig også, at der er lidt mere knald på end på en jagt golden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...