Hop til indhold

Er vi hundeejere blevet hysteriske med hundemad??


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Hvis Teitur ikke havde haft allergi og kronisk betændelse i sin bugspytkirtlen, så havde han da også fået lidt godt fra bordet en gang i mellem, feks lidt kød fra aftensmad, et stykke steg nytårsaften, nogle små pølser, et stykke ost, den sidste skive kødpølse i en pakke, en leverpostejsmad osv osv. Det ville jeg ikke have været det mindste bekymret over. Jeg tror ikke jeg ville have skænket foderet ret mange tanker, andet end at han skulle have et godt foder, det skal smage og dufte godt, være uden farve og tilsætningstoffer, fordi det er unødvendig og han skulle trives på det. ligegyldig om der er korn i eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 60
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gæst Beaglepack
Nu spørger jeg måske rigtig dumt, men er der ikke også meget salt på popcorn, chips og flæskesvær? :) Og så tænker jeg med osten at der jo er meget mælk i, hvilket ikke er så godt til hunde?

 

Men jeg kan SAGTENS forstå dig - det må ikke være sjovt at have en allergi hund, og når nu dine ikke kan tåle alt, så er det med at passe på. Så mine spørgsmål er altså bestemt ikke en kritik - mere bare hvad tanker du måske har gjort dig? :)

 

Jo jeg kan da godt forstå du undrer dig - men nu er chips og den slags kun inde i billedet med lange mellemrum - der kan godt gå 3-4 måneder i mellem - beaglerne har max. fået en kartoffel chips og ditto flæskesvær. Hvad ost angår er det ganske rigtig slim dannende så jeg vil tro det max er et par gange om måneden. Hytteosten er langt bedre i sær når man har mave hunde som mine.

De ting jeg har remset op er altså ikke noget mine får hver eneste dag - men med mellemrum - jeg foretrækker den gode hundemad og et enkelt hjemmelavet måltid i ny og næ. Kager og slik er absolut forbudt - men det får vi heller ikke ret meget, da jeg har diabetes - så det giver ligesom sig selv :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jeg kan da godt forstå du undrer dig - men nu er chips og den slags kun inde i billedet med lange mellemrum - der kan godt gå 3-4 måneder i mellem - beaglerne har max. fået en kartoffel chips og ditto flæskesvær. Hvad ost angår er det ganske rigtig slim dannende så jeg vil tro det max er et par gange om måneden. Hytteosten er langt bedre i sær når man har mave hunde som mine.

De ting jeg har remset op er altså ikke noget mine får hver eneste dag - men med mellemrum - jeg foretrækker den gode hundemad og et enkelt hjemmelavet måltid i ny og næ. Kager og slik er absolut forbudt - men det får vi heller ikke ret meget, da jeg har diabetes - så det giver ligesom sig selv :mrgreen:

 

Mange tak - så forstår jeg det :D;) Nej det er bestemt heller ikke fordi min får hver dag, det var mere bare sådan indimellem. :) Er hytteost godt for hunden? tænker at det måske kunne være godt til træning? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Mange tak - så forstår jeg det :D;) Nej det er bestemt heller ikke fordi min får hver dag, det var mere bare sådan indimellem. :) Er hytteost godt for hunden? tænker at det måske kunne være godt til træning? :)

 

 

Hytteost er rigtig godt - det er meget bedre at bruge som eks.vis skånekost i stedet for A-38. Hunden kan bedre omsætte hytteosten - da mange hunde ikke tåler mælkeprodukter.

Jeg spiser det selv og så får beaglerne ofte lige en klat oveni tørfoderet.

Har de haft dårlig mave kommer jeg det også sammen med havregrøden - så glider det lidt lettere ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hytteost er rigtig godt - det er meget bedre at bruge som eks.vis skånekost i stedet for A-38. Hunden kan bedre omsætte hytteosten - da mange hunde ikke tåler mælkeprodukter.

Jeg spiser det selv og så får beaglerne ofte lige en klat oveni tørfoderet.

Har de haft dårlig mave kommer jeg det også sammen med havregrøden - så glider det lidt lettere ned.

 

 

Godt at vide - mange tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter har jo sart mave.. Der er nogle ting vi ved at han ikke får diarré af, og det får han lov at få...

 

Han får tørkost, suppleret med kød og grøntsager, og så har vi nogle godbidder han kan tåle.. Sjovt nok er nogle af dem han ikke reagere på fra pedigree og frolic, hvilket jeg synes er super underligt for der er jo ALT i dem, så de burde da slå en sart mave ud...

 

Derudover elsker han ost f.eks... Hvilket han også får engang imellem... Derudover får han brød engang imellem også... En super dårlig vane fra da han var lille, men.. oh well!

Link til indlæg
Del på andre sites

mine får et godt foder som jeg er tilfreds med af god kvalitet og som DE fungere på.. Så får de også en masse løst ved siden af rester pålæg hvad jeg lige kan finde i køleskabet til godbidder osv. så længe de ikke har allergi og er sunde og raske så er det sådan det køre ved os.

 

Jeg er ret enig med det Linda skriver herover. Iso får et foder som hun fungerer fint på, og det tror jeg at nogle faktisk glemmer - at kigge på om hunden trives godt på sit foder. Jeg tror absolut at der findes hundeejere der er "kornforskrækkede", og går mere efter hvad de slev kan læse ud fra indholdsdeklarationen, end hvad deres egen hund viser dem.

 

Udover sit foder har Iso fra start af fået lov at smage på div. andre ting. Jeg tror nemlig på at det "hærder" hundenes mave. Det er min helt personlige overbevisning, og er ikke grundet på noget som helst andet end min egen tro på det. Og det er altså bare små smagsprøver, det er ikke sådan at hun regelmæssigt har fået større mængder af noget.

 

Jeg er også overbevist om at hunde har smag, og synes at visse ting smager bedre end andre. Det synes jeg i hvert fald at jeg ret tydeligt har kunnet se, både på Iso og mine gamle hunde. Ikke mindst til træning, hvor Iso kan køre højt, der er det ikke alle guffer der dur. Det kan også ses på hvordan hun tigger, nogle ting tigger hun slet ikke, men hvis der f.eks. kommer flæskesvær på bordet så savler hun nærmest. :lol: Og selvfølgelig må hun så smage, jeg køber flæskesvær måske to gange om året, så hvis hun får 3-4 stykker tror jeg ikke hun ta'r skade af det. "Rene madrester" kan hun få ret tit (hvis der var nogle :oops:), oftest blandet op i hendes tørfoder, men de mere underlige og usunde ting får hun alligevel ret sjældent og kun i små mængder. Alt i alt spiser jeg selv meget mere usundt end Iso. Dog spiser jeg ikke lort og døde mus... :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Puuha, her kommer min mening :slem: Jeg tror nu alligevel, at der er mange der vil være enige :o)

 

Mht foder så vil jeg ikke kalde mig selv hysterisk, men mere bevidst.

Det betyder rigtig meget for mig, at det min hund spiser HVER dag, indeholder ALT det hunden har brug for, for at holde sig sund.

Derfor vil jeg ikke vælge noget med korn og alt det andet, som egentligt bare er "fyld" i foderet, og som hunden ikke har brug for.

Når jeg ved, at min hund kommer til at spise det samme foder i et stykke tid, så VED jeg, at det kommer til at påvirke min hunds sundhed.

Med sundhed der mener jeg led, pels, knogler osv. Det betyder RIGTIG meget for mig, at min hund får alle de vitaminer, mineraler som der skal til, for at hun kan holde sig rask osv.

Jeg kan se en stor forskel på min hunds høm høm :o) Den er blevet mindre, selvom hun spiser mere. Dvs at hun optager mest muligt i hendes krop. (Hun er ikke forstoppet). Hendes høm høm er flot :o)

MEN smagen betyder også meget for mig, og det ville det måske ikke på samme måde, hvis jeg havde haft en race/hund som ikke var så småtspisende, som min er. Så jeg kunne sagtens finde på at give hende noget mindre sundt foder, hvis hun spiste mere. Min hund skal også trives på sit foder. Men ville klart vælge noget uden så meget "fyld" i, hvis min hund fungerede bedre på det.

 

Men men men... Jeg skal ihvertfald heller ikke "spille hellig". Hun får også chips, popcorn og andet der er usundt for hende, som bestemt ikke er hundemad. Jeg ville dog ikke give hende en skål popcorn hver dag :hmm:Men hun får da masser af forskellig menneskemad en gang imellem. :)

 

Altså hvis jeg skal gøre det kort..

Så giver jeg min hund kvalitetsfoder, fordi det er det hun lever af, og spiser hver eneste dag. Grunden til det er, at jeg gerne vil have hendes basale behov for vitaminer, mineraler, kød osv dækket, så jeg er sikker på, at hun ikke mangler noget. Det skal også smage godt, fordi hun er småtspisende, og hun spiser mere. Hun skal også fungere på det, og have nogle flotte hømhøm'er :o)

Alt det hun får ved siden af, betyder ikke så meget igen, fordi hun ikke spiser chips og popcorn HVER eneste dag, som hendes eneste "kilde" :)

 

Jeg synes bestemt ikke, at det er hysterisk af mig, men det kan da godt være i andre synes det.

Bare lige for at understrege en sidste ting, så vil jeg ikke fornærme nogen. Hvad I fodrer jeres hunde, betyder ikke noget for mig. Det er jeres helt eget valg.

Alle hunde fungerer på forskelligt foder osv :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge vores får tørkost, men fordi man aldrig ved, hvad sådan en hund render over eller bliver givet, kan man lige så godt hærde deres maver fra starten og lade dem smage både dit og dat. Da vi fik Simba skulle han selvfølgelig KUN have kvalitetstørfoder og bla bla bla. Resultatet var en hund, der fik dårlig mave bare han drak af en vandpyt. Efter vi gav lidt mere los har han haft fin mave. Jeg tror - men det er så kun noget jeg tror - at man skal lade dem få lidt af det hele, så står de sig bedst, hvis nogle pludselig føler for at give dem en småkage eller de hapser et eller andet de finder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle vil måske kalde mig hys.

Groa får ALDRIG pølser og andre ting med sukker eller megen salt.

Laver selv de fleste af hendes godbider, og så får hun altid den sidste bid af mit kød får vi har spist til aften.

Jeg går dog ikke i selvsving hvis nogen kommer til at give hende et stykke pålæg, men jeg vil ikke have man giver hende småkager eller chokolade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke betegne mig selv som hysterisk. Jeg går op i, at det kødvarer (hun er råfodret) er af ordenlig kvalitet - bruger mange forskellige leverandører, som er egnet som menneskeføde. Men når det så er sagt, så elsker Martha pomfritter, og hun får altså lov at få nogle stykker, når vi får. Når vi er til træning, så bruger vi mest Frolic'er, da hun elsker dem, og vil gøre rigtig meget for at få sådan en. En sjælden gang i mellem får hun lov at få en Dentastix. Og alt dette ved jeg godt, jeg kan side stille med at give et barn slik. Men jeg har det ok med det - så længe det ikke er ofte og meget hun får af det, så kan jeg ikke se, hvad der er i vejen med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ret enig med det Linda skriver herover. Iso får et foder som hun fungerer fint på, og det tror jeg at nogle faktisk glemmer - at kigge på om hunden trives godt på sit foder. Jeg tror absolut at der findes hundeejere der er "kornforskrækkede", og går mere efter hvad de slev kan læse ud fra indholdsdeklarationen, end hvad deres egen hund viser dem.

 

Udover sit foder har Iso fra start af fået lov at smage på div. andre ting. Jeg tror nemlig på at det "hærder" hundenes mave. Det er min helt personlige overbevisning, og er ikke grundet på noget som helst andet end min egen tro på det. Og det er altså bare små smagsprøver, det er ikke sådan at hun regelmæssigt har fået større mængder af noget.

 

Jeg er også overbevist om at hunde har smag, og synes at visse ting smager bedre end andre. Det synes jeg i hvert fald at jeg ret tydeligt har kunnet se, både på Iso og mine gamle hunde. Ikke mindst til træning, hvor Iso kan køre højt, der er det ikke alle guffer der dur. Det kan også ses på hvordan hun tigger, nogle ting tigger hun slet ikke, men hvis der f.eks. kommer flæskesvær på bordet så savler hun nærmest. :lol: Og selvfølgelig må hun så smage, jeg køber flæskesvær måske to gange om året, så hvis hun får 3-4 stykker tror jeg ikke hun ta'r skade af det. "Rene madrester" kan hun få ret tit (hvis der var nogle :oops:), oftest blandet op i hendes tørfoder, men de mere underlige og usunde ting får hun alligevel ret sjældent og kun i små mængder. Alt i alt spiser jeg selv meget mere usundt end Iso. Dog spiser jeg ikke lort og døde mus... :badr:

 

Jeg havde det sådan i starten... VILLE bare have at Dexter skulle spise noget godt kvalitets foder, og jeg havde sat i mit hovede at han SKULLE have Orijen, fordi det var anbefalet af mange husky ejere... Men Dexter havde yoyo mave konstant når han fik Orijen (Diarré, hård mave, diarré, hård mave osv)...

 

Nu er vi endt ud med at bruge et lidt snusket ukendt mærket (i mine øjne :lol:) men det opfylder kravene til hvad han har brug for... Så supplere vi op med råt foder, og så får han tilskud af vitaminer osv... De tilskud får han ikke fordi det ikke er i hans tørfoder, men fordi jeg er super bange for han ikke får nok :oops: Fordi vi har fået at vide der ikke er nogen garantier for indholdet i råt foder :oops:

 

Nå men et eller andet sted så er jeg noget frem til at så længe hunden er sund og rask, og man sørger for dyrlæge tjek (tænder osv), sørger for at hunden hverken er for tynd eller tyk, så kan jeg ikke se det skader at man bruger noget foder som måske indeholder korn eller lignende... Altså nu snakker vi selvfølgelig hunde som ikke er allergiske...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er absolut ikke hysterisk, og Rex har ikke sart mave. Så han får tørfoder, ofte suppleret med rester. Og kan han i ny og næ få et enkelt måltid som består af rugbrød med leverpostej:mums: så er hans dag reddet, så det får han ind imellem. Han får lov at smage på stort set alt, rå grønsager kan han dog på mystisk vis få sorteret helt fra, hvis det er blandet i hans tørfoder, og skulle de havne i hans mund, kan vi efterfølgende finde dem nede i den ene stue på gulvet:fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er på ingen måde hysterisk... og dog. Mine hunde fungerer som affalskværne og får tit rester, men de får også deres fuldfoder. Den eneste der ikke får rester er den gamle græker, som har forhøjede levertal.

Lige mht. foder er jeg faktisk ret ligeglad - bare mine hunde trives, ser sunde ud og kan arbejde.

 

Tilgengæld er jeg dybt hysterisk på mange andre områder, fordi jeg er bange for skader. Ingen boldleg på vådt græs, ingen boldleg hvis der er flere hunde, regelmæssig kiropraktorbehandlinger osv. Når man bruger så mange penge og så meget tid på sine hunde og forventer noget af dem, så er det også min opgave at passe godt på dem. Og især med border collier, der er det ikke altid deres store styrke, at passe på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Jeg er på ingen måde hysterisk... og dog. Mine hunde fungerer som affalskværne og får tit rester, men de får også deres fuldfoder. Den eneste der ikke får rester er den gamle græker, som har forhøjede levertal.

Lige mht. foder er jeg faktisk ret ligeglad - bare mine hunde trives, ser sunde ud og kan arbejde.

 

Tilgengæld er jeg dybt hysterisk på mange andre områder, fordi jeg er bange for skader. Ingen boldleg på vådt græs, ingen boldleg hvis der er flere hunde, regelmæssig kiropraktorbehandlinger osv. Når man bruger så mange penge og så meget tid på sine hunde og forventer noget af dem, så er det også min opgave at passe godt på dem. Og især med border collier, der er det ikke altid deres store styrke, at passe på.

 

Har det lidt som dig. Mine får lidt af hvert med et fornuftigt grundfoder. Rester, dåsemad, kallun etc. De får kødben en gang i ugen, og det giver altid lidt mavebøvl i det små, mine omplaceringshunde skal lige have vendet maverne til det, så små til opstart og så størrre og større. Jeg går ikke i panik bare fordi de har lidt lind mave i et par dag, det har jeg også en gang imellem

 

De får ikke chokolade, kager og slik, nok mest fordi det vil jeg have for mig selv, ellers ryger resten stort set ned i hovedet på affaldsskværnen.

 

De får det foder jeg vinder blandet i deres eget, jeg prøver ofte nye fodretyper hvis jeg synes det lyder int.

 

Kiroprakter ja, er helt hysterisk, tror den der trækker på et ben etc. I dag køre jeg til fyn 1 time og 15 min hver vej, fordi den ene af mine ftere laver et ekstra hop, når hun går fra den ene gangart til den anden. Totalt hysterisk:damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har det lidt som dig. Mine får lidt af hvert med et fornuftigt grundfoder. Rester, dåsemad, kallun etc. De får kødben en gang i ugen, og det giver altid lidt mavebøvl i det små, mine omplaceringshunde skal lige have vendet maverne til det, så små til opstart og så størrre og større. Jeg går ikke i panik bare fordi de har lidt lind mave i et par dag, det har jeg også en gang imellem

 

De får ikke chokolade, kager og slik, nok mest fordi det vil jeg have for mig selv, ellers ryger resten stort set ned i hovedet på affaldsskværnen.

 

De får det foder jeg vinder blandet i deres eget, jeg prøver ofte nye fodretyper hvis jeg synes det lyder int.

 

Kiroprakter ja, er helt hysterisk, tror den der trækker på et ben etc. I dag køre jeg til fyn 1 time og 15 min hver vej, fordi den ene af mine ftere laver et ekstra hop, når hun går fra den ene gangart til den anden. Totalt hysterisk:damn:

 

Altså jeg tror også jeg er på grænsen til paranoid indimellem - især efter at Otto har haft noget med sin nakke. Bare de laver en lille forkert bevægelse, så er jeg ved at få et nervøst sammenbrud :shock: Faktisk en anelse pinligt... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min filosofi er (både ved mennersker og hunde) at en varieret kost er bedst. Så længe den grundlæggende kost er sund, så er der også plads til mindre lødig kost, mad er jo ikke kun et spørgsmål om den rette ernæring, det er også et spørgsmål om livskvalitet, og livskvalitet får man altså ikke af at spise noget man ikke kan lide...

 

Og dyrlægens anbefaling om altid at give det samme foder for ellers får hunden dårlig mave, den har jeg valgt at gå stik imod, for i mit hoved er det sgu da logik for burhøns at hvis man altid får det samme dag ud og dag ind, så er det da klart man får dårlig mave hvis man pludselig får noget andet... Desuden gider jeg da ikke selv spise det samme evig og altid, så det skal Luna da heller ikke :vedikke:

 

Jeg vælger kun den type foder som jeg har en idé om er den sundeste for hende, men når hun så har tømt den sæk, så finder jeg en anden type foder som er tilsvarende sund, og til tider har jeg flere forskellige sække stående, så jeg kan variere hendes foder fra dag til dag.

 

Udover hendes tørfoder, så får lov til at smage på næsten alt hvad jeg spiser, hun får resterne af min grillkylling, hun får en chips eller to, og at stikke hovedet ned i skålen jeg har pisket flødeskum i er også et hit :blink:

 

Jeg tænker bestemt over mængderne af hvad jeg giver hende, men bestemt ikke hvilken type mad jeg giver hende. Det eneste der egentlig er forbudt herhjemme, det er kvalitetschokolade og stærkt krydret mad.

 

Og ovenstående har heldigvis resulteret i at Luna ikke får dårlig mave af foderskift, hun har vænnet sig til lidt af hvert. Det eneste der egentlig slår hendes mave lidt ud af kurs, det er når jeg giver hende rå kødben, så får hun rigtig hård mave, men så undlader jeg bare at give hende råt før jeg kan se at hendes mave er i orden igen.

 

Så nej, jeg er absolut ikke hysterisk :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

At mine får lidt af dit og lidt af dat og spiser det foder jeg vinder blandet sammen, det handler ikke specielt om religion, men mere om at i mit hoved er hunde altædende inkl. ådselsædere, så at være skraldespand er naturligt for dem... Derfor bør (og kan) deres maver altså sagtens holde til lidt af hvert....

 

Mine har meget sjældent dårlig mave, når de har er det selvfølgelig svært at isolere hvad der evt. kunne have forårsaget det... men har aldrig oplevet, at det har stået på så længe at det har været nødvendigt at hitte ud af hvad det mon var forårsaget af...

 

De få ting jeg undgår er fx Eukanuba som grundfoder, da det giver Karla mat pels, Pedigree som grundfoder, da det får dem til at skide lorte så store sommiddagstallerkner og købe godbidder fordi Karla får blød mave og hendes lorte får NØJAGTIG samme farve som gufferne, hvilket jeg synes er skræmmende :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er det helt præcis, at krydret mad er skidt? Jeg er med på at sort peber er direkte usundt, men andre krydderier, er det 'bare' skrækken for diarre? Når jeg kigger i dåsemaden fra lukullus er der forskellige krydderier i, så direkte skadelige er de (forhåbentligt) ikke :hmm:

 

Jeg har forsøgt at tage mod til mig og slæbe mine til kiropraktor, men efter jeg selv gik til sådan en i et år, uden resultat, har jeg mistet tilliden til den slags :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er det helt præcis, at krydret mad er skidt? Jeg er med på at sort peber er direkte usundt, men andre krydderier, er det 'bare' skrækken for diarre? Når jeg kigger i dåsemaden fra lukullus er der forskellige krydderier i, så direkte skadelige er de (forhåbentligt) ikke :hmm:

 

Jeg har forsøgt at tage mod til mig og slæbe mine til kiropraktor, men efter jeg selv gik til sådan en i et år, uden resultat, har jeg mistet tilliden til den slags :oops:

 

Jeg mener bestemt ikke at krydderier er dårlige, tværtimod, så sætter vores hunde også pris på at maden smager af noget. Så her hos os, så er det bare af hensyn til den der skal gøre rent efter deres diarre :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Chinook får et godt grundfoder. Et han trives på og som han kan li og vi skifter gerne smagsvarianter, for han har nemt ved at synes det bliver kedeligt.

Derudover får han hvad vi nu har af rester over foderet, igen for at han skal synes det er lidt interessant. Og her er jeg ikke særlig "picky". Det kan være alt muligt, kødrester, kartofler, grøntsager, salater, måske lidt stegefedt eller kogevand og også ret krydret mad.

Og han får også en chip, flødeskum eller hvad jeg nu lige synes han skal forkæles med ind imellem. En fast tradition er at han gør min is-skål ren efter jeg har taget det jeg vil have :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har det lidt som dig. Mine får lidt af hvert med et fornuftigt grundfoder. Rester, dåsemad, kallun etc. De får kødben en gang i ugen, og det giver altid lidt mavebøvl i det små, mine omplaceringshunde skal lige have vendet maverne til det, så små til opstart og så størrre og større. Jeg går ikke i panik bare fordi de har lidt lind mave i et par dag, det har jeg også en gang imellem

 

De får ikke chokolade, kager og slik, nok mest fordi det vil jeg have for mig selv, ellers ryger resten stort set ned i hovedet på affaldsskværnen.

 

De får det foder jeg vinder blandet i deres eget, jeg prøver ofte nye fodretyper hvis jeg synes det lyder int.

 

Kiroprakter ja, er helt hysterisk, tror den der trækker på et ben etc. I dag køre jeg til fyn 1 time og 15 min hver vej, fordi den ene af mine ftere laver et ekstra hop, når hun går fra den ene gangart til den anden. Totalt hysterisk:damn:

 

 

nu bliver jeg lidt nysgerrig når du køre til fyn for behandling hvor køre du så hen??? tænker det må være et godt sted når du køre langt for det og overvejer at mine skal til noget et eller andet :blink:

 

 

Sorry for OT

Link til indlæg
Del på andre sites

nu bliver jeg lidt nysgerrig når du køre til fyn for behandling hvor køre du så hen??? tænker det må være et godt sted når du køre langt for det og overvejer at mine skal til noget et eller andet :blink:

 

 

Sorry for OT

 

Hun kører til AnneLine Forside - A-Touch - www.a-touch.dk hvilket minder mig om, at jeg skal have bestilt tid til Karla hos hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Min filosofi er (både ved mennersker og hunde) at en varieret kost er bedst. Så længe den grundlæggende kost er sund, så er der også plads til mindre lødig kost, mad er jo ikke kun et spørgsmål om den rette ernæring, det er også et spørgsmål om livskvalitet, og livskvalitet får man altså ikke af at spise noget man ikke kan lide...

 

Og dyrlægens anbefaling om altid at give det samme foder for ellers får hunden dårlig mave, den har jeg valgt at gå stik imod, for i mit hoved er det sgu da logik for burhøns at hvis man altid får det samme dag ud og dag ind, så er det da klart man får dårlig mave hvis man pludselig får noget andet... Desuden gider jeg da ikke selv spise det samme evig og altid, så det skal Luna da heller ikke :vedikke:

 

Jeg vælger kun den type foder som jeg har en idé om er den sundeste for hende, men når hun så har tømt den sæk, så finder jeg en anden type foder som er tilsvarende sund, og til tider har jeg flere forskellige sække stående, så jeg kan variere hendes foder fra dag til dag.

 

Udover hendes tørfoder, så får lov til at smage på næsten alt hvad jeg spiser, hun får resterne af min grillkylling, hun får en chips eller to, og at stikke hovedet ned i skålen jeg har pisket flødeskum i er også et hit :blink:

 

Jeg tænker bestemt over mængderne af hvad jeg giver hende, men bestemt ikke hvilken type mad jeg giver hende. Det eneste der egentlig er forbudt herhjemme, det er kvalitetschokolade og stærkt krydret mad.

 

Og ovenstående har heldigvis resulteret i at Luna ikke får dårlig mave af foderskift, hun har vænnet sig til lidt af hvert. Det eneste der egentlig slår hendes mave lidt ud af kurs, det er når jeg giver hende rå kødben, så får hun rigtig hård mave, men så undlader jeg bare at give hende råt før jeg kan se at hendes mave er i orden igen.

 

Så nej, jeg er absolut ikke hysterisk :lol:

 

Sådan tænker jeg også, nøjagtigt. Jeg bruger godt nok ikke så meget tørfoder (måske 50g dagl.) men koger selv, hvor jeg varierer proteinkilden. På den måde er jeg ihvertfald sikker på at han ikke bliver fyldt med underlødigt, beriget affald fra kødindustrien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...