Hop til indhold

Husdyr i ejerlejlighed

Gæst Zarina
 Share

Recommended Posts

Gæst Zarina

Jeg har en ejerlejlighed, og inden jeg købte den, sikrede jeg mig, at det var tilladt at holde hund.

Nu er der imidlertid kommet forslag til ændringer i vedtægterne, og der står:

"10.3. Husdyr

Der må ikke holdes husdyr i ejendommen i videre omfang end fastsat i husordenen. Der må dog altid holdes førerhund.

Stk. 2: Såfremt der foretages ændringer i husordenens bestemmelser om husdyr, vil disse ikke kunne håndhæves i forhold til bestående rettigheder, der bibeholdes indtil dyrets død.

Stk. 3: I det omfang det bestemmes i husordenen, at husdyr ikke må være til gene for omkringboende, eller at bestyrelsen kan stille vilkår for husdyrhold i øvrigt, kan bestyrelsen pålægge et medlem at fjerne dyret fra ejendommen, såfremt vilkåret ikke overholdes."

I forslaget til den nye husorden står der kort og godt "Husdyr ikke tilladt."

Så vidt jeg har forstået vil det ikke få betydning for nulevende dyr i ejendommen. Men jeg havde da bestemt regnet med at skulle have hund igen, når min nuværende hund er død, og jeg finder det helt urimeligt, at jeg ikke selv kan afgøre, om jeg skal have hund, når jeg har betalt over en million for en ganske lille lejlighed.

Nu er mit spørgsmål: hvad har ejerforeningen egentlig af sanktionsmuligheder, hvis jeg ikke overholder vedtægterne? De kan vel ikke smide mig ud af en lejlighed, jeg har købt og betalt? Hvad siger juraen egentlig?

Det skal for en god ordens skyld siges, at der aldrig har været klager over de to hunde, der bor i ejendommen, og ingen af dem står og gør hele dagen. Til gengæld har der været mega meget larm fra en baby og div. stereoanlæg. Men dem forbyder man jo ikke icon_rolleyes.gif

På forhånd tak for hjælpen!

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 100
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tak for svar.

Jeg har umiddelbart svært ved at forestille mig, at man kan blive smidt ud af en ejerlejlighed, medmindre man ikke betaler sin termin - og jeg har tidligere hørt, at man reelt ikke kunne gøre noget i forhold til reglerne for høj musik, hvis folk ikke overholdt dem.

Derfor er jeg interesseret i at høre om lignende erfaringer og/eller om den helt konkrete jura, der er på området.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forslaget er ikke vedtaget endnu?

Så nu skal du arbejde hårdt, og få sat et modforslag op, som hedder at man kun må have een hund pr lejlighed.

Og i stedet for at køre smædekampagne (folks babyer larme ect.) bør du fokusere på hvordan hundene der bor der nu, jo ikke er til gene.

Det er langt fra altid at forslag vedtages. I min boligforening har der TRE gange været foreslået at forbyde muskelhunde, men det nedstemmes altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

AnjaCS skrev:
Forslaget er ikke vedtaget endnu?

Så nu skal du arbejde hårdt, og få sat et modforslag op, som hedder at man kun må have een hund pr lejlighed.

Og i stedet for at køre smædekampagne (folks babyer larme ect.) bør du fokusere på hvordan hundene der bor der nu, jo ikke er til gene.

Det er langt fra altid at forslag vedtages. I min boligforening har der TRE gange været foreslået at forbyde muskelhunde, men det nedstemmes altid.

Nej, det er ikke vedtaget endnu - og jeg har heller ikke tænkt mig at lave en smædekampagne, havde bare brug for at få lidt luft herinde :-D

Ja, jeg vil selvfølgelig komme med et modforslag - god idé med kun én hund per lejlighed :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Zarina skrev:
Nej, det er ikke vedtaget endnu - og jeg har heller ikke tænkt mig at lave en smædekampagne, havde bare brug for at få lidt luft herinde :-D

Ja, jeg vil selvfølgelig komme med et modforslag - god idé med kun én hund per lejlighed :5up:

I affekt kommer folk tit til at fokusere på de andres dårlige sider, frem for ens egne gode, og det er nemlig ikke ret effektivt :)

Men I er sikkert flere med hund, og der er sikkert mange som på ingen måde føler sig generet af de hunde der bor der?

Og at imødekomme med nogle retningslinier, vil jeg tro er vejen frem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

AnjaCS skrev:
I affekt kommer folk tit til at fokusere på de andres dårlige sider, frem for ens egne gode, og det er nemlig ikke ret effektivt :)

Men I er sikkert flere med hund, og der er sikkert mange som på ingen måde føler sig generet af de hunde der bor der?

Og at imødekomme med nogle retningslinier, vil jeg tro er vejen frem :)

Vi er kun to med hund i ejendommen, og den anden hundeejer er lejer, og kan derfor ikke stemme, så jeg er bange for, at det er svært at få et flertal :(

Nej, vi har som sagt aldrig modtaget nogen klager over nogen dyr overhovedet, så jeg har lidt svært ved at se, hvorfor det her pludselig kommer ud af den blå luft.

Nu vil jeg prøve at snakke med min faster, som er jurist og høre, om der overhovedet er nogen sanktionsmuligheder. Hvis der ikke er det, er det jo også meningsløst at vedtage reglen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Zarina skrev:
Vi er kun to med hund i ejendommen, og den anden hundeejer er lejer, og kan derfor ikke stemme, så jeg er bange for, at det er svært at få et flertal :(

Nej, vi har som sagt aldrig modtaget nogen klager over nogen dyr overhovedet, så jeg har lidt svært ved at se, hvorfor det her pludselig kommer ud af den blå luft.

Nu vil jeg prøve at snakke med min faster, som er jurist og høre, om der overhovedet er nogen sanktionsmuligheder. Hvis der ikke er det, er det jo også meningsløst at vedtage reglen.

Det tror jeg bestemt der er!

Jeg mener at man jo, når man flytter ind, vælger at indordne sig under husreglerne, og derfor skal de følges, ellers kan man smides ud, og står dermed emd en lejlighed som man ejer, men ikke kan bruge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må stå i jeres vedtægter, hvilke sanktionsmuligheder, bestyrelsen har mod dig, hvis du ikke overholder vedtægterne. I vores ejerforening, har man mulighed for at tvinge ejere til salg, hvis de ikke overholder vedtægterne.. Jeg vil gætte på de hundeejere, som bor til lege, kan snakke med dem de har lejet lejligheden af og høre om de ikke har modtaget en fuldmagt? for så kan de den vej rundt måske få ejeren til at stemme ja til en hund pr. lejlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige snakket med en jurist - det er lidt af et gråzoneområde.

Nu vil jeg i første omgang prøve at snakke folk til fornuft, så må jeg jo tage den derfra. Suk hvor jeg ikke orker at bøvle med det :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fedtmule

Du skal ikke modsætte dig reglerne - det fører ikke til andet end ulykke.

Vær aktiv i debatten og forslå evt. at man kan få lov til at have hund på dispensation. Som dyreven mener jeg dybest set ikke man bør have en hund i en lille lejlighed - i hvert fald har det stor betydning, hvilken hund man har. Så lovforslaget er i mine øjne godt. Arbejd på en dispensatioonsordning i stedet for, hvor ejerforeningen kan vælge at give dispensation. Dvs. kommer der en person som vil have en Tyrkisk Kangal kan man sige nej og kommer der en som vil have en lille puddel kunne man sige ja osv.

Tror det vil være din bedste mulighed. Opfør dig ordentlig så opnår du mest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet i min tidligerer ejerbolig at få et brev fra administrator om at fra flytte pga husdyr.

Det skal siges, at min ene stressede genbrugshund larmede en del, og der var meget lydt.Jeg havde 2 gravhunde og 2 cavalier.Jeg ønskede selv at flytte , men som enlig mor + 4 hunde var det lidt ala ,tjener for lidt.

Satte lejligheden til salg og hørte derefter intet, efter 8 mdr blev den solgt og jeg købte mit lille enderækkehus, hvor naboægteparret var døvstumme, så de blev ikke generet af mine hunde. Så jeg takker for denne meddelse , nu efter mange år med god have.

Og de har senere fået uønskede beboere tvangsudsat, men det var i det ene tilfælde en pzykisk syg, der råbte og skreg om natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

fedtmule skrev:

Vær aktiv i debatten og forslå evt. at man kan få lov til at have hund på dispensation. Som dyreven mener jeg dybest set ikke man bør have en hund i en lille lejlighed - i hvert fald har det stor betydning, hvilken hund man har. Så lovforslaget er i mine øjne godt. Arbejd på en dispensatioonsordning i stedet for, hvor ejerforeningen kan vælge at give dispensation. Dvs. kommer der en person som vil have en Tyrkisk Kangal kan man sige nej og kommer der en som vil have en lille puddel kunne man sige ja osv.

men det åbner jo op for massiv forskelsbehandling og dårlig stemning imellem beboerne hvis én får en hundetilladelse og en anden ikke gør. Og hvis man får nej til en labrador skal man så gå på kompromis og ende med en lille puddel man egentlig ikke passer sammen med fordi man gerne vil have hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var oppe at vende i din andelsboligforening hvor jeg bor. Kun en af de fremmødte var for. De fleste var enige om at lejlighederne er nemmere at sælge når man må have hund, da der efterhånden er mange steder man ikke må have hund. Vi købte kun lejligheden fordi man netop må have to hunde :). Pøj pøj!!

Link til indlæg
Del på andre sites

fedtmule skrev:

Som dyreven mener jeg dybest set ikke man bør have en hund i en lille lejlighed - i hvert fald har det stor betydning, hvilken hund man har. Så lovforslaget er i mine øjne godt. Arbejd på en dispensatioonsordning i stedet for, hvor ejerforeningen kan vælge at give dispensation. Dvs. kommer der en person som vil have en Tyrkisk Kangal kan man sige nej og kommer der en som vil have en lille puddel kunne man sige ja osv.

Lige lidt OT:

Tror ikke du skal fremhæve at det er som dyreven du ikke bryder dig om at hunde holdes i små lejligheder,... det må være i kraft af din uvidenhed. Mange der har kæmpehunde på landet, holder dem i bryggerset (isoleret fra resten af familien) der vel som regel er mindre end en lille lejlighed. Ja undskyld, men jeg har boet med to store hunde i en et-værelses og vil mene de havde et udmærket liv. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

fedtmule skrev:

enig med Ascha, sikke noget pjat at sige. Vi har haft 3 store hunde + 2 katte, i hvad der nok hedder en toværelses i DK. Helt uden problemer. De skal jo ikke motioneres indenfor ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Zarina: Ja, jeg kan også blive frustreret over at der efterhånden er så FÅ steder (især lejligheder inde i byen) hvor man faktisk må holde husdyr. Eller også må man holde kat, men ikke hund.

Her i min ejendom er der ingen begrænsning på husdyr, og her bor både hunde og katte. De generer absolut ikke nogen!

Jeg kan blive sur over at man køber en lejlighed (som f.eks. ejer), og at man så alligevel ikke må råde over sit eget hjem. Jeg synes det er noget fis!

Men ja, som de andre også foreslår må du nok igang med at finde de gode argumenter frem, og jeg synes helt bestemt også det er værd at tage med, at lejlighederne kan være nemmere at sælge hvis man må holde husdyr.

Det sker sikkert rundt omkring, men jeg har endnu ikke hørt om en lejlighed der ikke kunne sælges, fordi den forrige ejer havde en enkelt hund.

fedtmule skrev:

Åh altså. Jeg bliver lidt træt af at høre den der :genert:

Min kæreste og jeg bor i en 65kvm. lejlighed, og vores mellemstore hund lider absolut ingen nød. Det er ikke meningen at vores hund skal være meget aktiv når hun er hjemme, men tværtimod slappe af, og måske tulle lidt rundt med noget legetøj.

Vil hun løbe rundt som en gal kan det gøres ude i skoven, stranden eller nede på græsplænen der ligger 5min. fra hvor vi bor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fedtmule
  skipper-odense skrev:
men det åbner jo op for massiv forskelsbehandling og dårlig stemning imellem beboerne hvis én får en hundetilladelse og en anden ikke gør. Og hvis man får nej til en labrador skal man så gå på kompromis og ende med en lille puddel man egentlig ikke passer sammen med fordi man gerne vil have hund.

Hvis den ene får accept så er det lykkeligt for vedkommende. Hvis en anden ikke gør, så ændrer det ikke på noget i forhold til et total forbud.

Om man skal gå på kompromis. Tja.. man har jo sit frie valg. Ingen tvinger dig til at købe hverken den ene eller anden hund eller for den sags skyld bo et sted hvor man ikke må have hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fedtmule

@ Ascha

Du ved at der ligefrem er "mange" på landet med "kæmpehunde" der holder dem i bryggerset isoleret fra resten af familien! Hvad i alverden har det med sagen at gøre? Tror du jeg synes det er sådan det skal være? Hunde skal ikke bures inde. De skal selvfølgelig have lov til at rende frit omkring og snuse, grave, lege og udforske. De skal gerne have masser af plads, hvilket en hund i en lejlighed ikke har.

Men som jeg skriver afhænger det af hunden - men bestemt også ejeren.

Hvad laver "lejlighedshunden" imens du er på arbejde?

Mit gæt.. den er inde i lejligheden..

Du kan jo prøve at lade dine døre stå åbne hele dagen og se om den helst vil være i lejligheden eller om den hellere vil ud og lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

skipper-odense skrev:

Jeg vil så æde min gamle hat på, at en lab i lejlighed er mindre støjende end en puddel..

Link til indlæg
Del på andre sites

fedtmule skrev:
Hvad laver "lejlighedshunden" imens du er på arbejde?

Mit gæt.. den er inde i lejligheden..

Du kan jo prøve at lade dine døre stå åbne hele dagen og se om den helst vil være i lejligheden eller om den hellere vil ud og lege.

Øh, hvad skulle den ellers lave? Jeg har hus med have.. men mine hunde er da stadig i huset, når jeg er på arbejde. Nøjagtig ligesom de var i lejligheden, da jeg boede i lejlighed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst fedtmule

Dvs. hunden er buret inde 8-9 timer i træk. Man kommer hjem. Så er der aftensmad, børn, tv osv. Hvad får hunden af opmærksomhed, motion, simulation.

Mit gæt igen.. den får for lidt :)

Det optimale er at hunden kan få lov til at løbe frit omkring på et større areal. En villahave er bedre end en baggang, men igen det afhænger af hund og ejer. Har man en Lab og tager den med på jagt i weekenderne eller på daglige ture ved åen, i skoven osv, så betyder det ikke ret meget om den bor i en lejlighed/hus eller ej.

Jeg er da godt klar over at jeg får en masse folk på nakken over det jeg skriver, men min påstand er den at hunde herhjemme har for lidt plads at lege på :) En hel dag i en lejlighed, baggang eller lille hundegård er ikke godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

fedtmule skrev:
Dvs. hunden er buret inde 8-9 timer i træk. Man kommer hjem. Så er der aftensmad, børn, tv osv. Hvad får hunden af opmærksomhed, motion, simulation.

Mit gæt igen.. den får for lidt :)

Det optimale er at hunden kan få lov til at løbe frit omkring på et større areal. En villahave er bedre end en baggang, men igen det afhænger af hund og ejer. Har man en Lab og tager den med på jagt i weekenderne eller på daglige ture ved åen, i skoven osv, så betyder det ikke ret meget om den bor i en lejlighed/hus eller ej.

Jeg er da godt klar over at jeg får en masse folk på nakken over det jeg skriver, men min påstand er den at hunde herhjemme har for lidt plads at lege på :) En hel dag i en lejlighed, baggang eller lille hundegård er ikke godt nok.

Jeg er slet ikke enig! Der er lavet svenske studier over hundes aktivitetsniveau, når ejer er på arbejde. Og hundens aktivitet er betinget af, at der er menensker til stede. Dvs. at de stadig er inaktive - uanset om de kan gå i haven eller ej. Mine hunde skal under ingen omstændigheder gå i haven, når de er alene! Det vil jeg bestemt ikke risikere!

Og hvem siger i øvrigt at hunde, der er alenehjemme 8-9 timer bliver aktiveret for lidt? Har du telepatiske evner, siden du kan tankelæse, hvor lang tid vores (stakkels) hunde blive aktiveret om dagen?

Jeg tvivler seriøst på at du har hunde, der bliver aktiveret mere end mine. Og ja - mine er alene 8 timer alle hverdage!

Link til indlæg
Del på andre sites