Hop til indhold

Jer med steriliserede tæver


Gæst LuiseN
 Share

Recommended Posts

Gæst LuiseN

Hej hunde-folk :-D

Atter har jeg brug for et råd eller to. Stella fylder 1 år i slutningen af april og er nu i midten af sin første løbetid. I de første 8 måneder brugte vi meget tid på at lege i hundeskoven og hos diverse legekammerater. Og så meldte den første løbetid sig og nu 14 dage henne, er Stella og jeg nået til et punkt, hvor vi bare ikke gider at gå frem og tilbage af gader og stræder, hver eneste dag. Selvfølgelig har vi også været nye steder og gå, men hele tiden i snor og uden legekammerater, og det nager mig efterhånden.

Jeg har ingen intentioner om at Stella skal have hvalpe, og at vi hver eneste år skal holde "pause" fra legekammerater og hundeskoven i 2-3 måneder (2 løbetider), synes jeg er sørgeligt både for Stella og jeg. Så derfor er jeg begyndte at overveje om Stella burde blive steriliseret. Der er mange fordele, har jeg læst mig til. Bl.a. kan kræft i æggestokkene og livmoderbetændelse undgåes, falsk drægtighed kommer man uden om og selvfølgelig uønskede graviditet. Jeg har læst flere steder at nogle steriliserede tæver, kan få mat og "kedelig" pels, hvilket faktisk er det eneste, som jeg er lidt bekymret for, da Stella har en rigtig flot og blød pels.

Nu har I læst lidt om mine tanker og overvejelser, og jeg vil derfor gerne høre lidt fra jer med steriliserede tæver. Har pelsen forandret sig, har tæven ændret adfærd endda måske ændringer i sindet og er det svært at holde tæven slank? Og fortæl endelig mere, hvis der er andet som jeg burde vide, før den store beslutningen tages.

 

Hilsen Luise og Stella :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke nogen steriliseret tæve, men jeg kan da fortælle, hvad jeg selv har læst mig frem. (Vil nemlig gerne selv have min tæve steriliseret).

 

Det lyder som en rigtig god idé, at få hende steriliseret i dit tilfælde. Hun ville kunne lege hele året rundt, og slipper for de psykiske ændringer, der kan medføre når tæven er i løb.

Jeg har personligt aldrig hørt om en tæve der mistede sin glans i pelsen, men jeg vil ikke udelukke det. Ellers vil jeg mene, at man kunne prøve sig frem med nogle forskellige tilskud/olier i maden.

Nogle tæver får lettere ved at tage på pga ændret stofskifte. Men det er heller ikke noget der ikke kan ændres på via kosten.

Jeg har læst nogle steder, at de godt kan ændre lidt adfærd, men det håber jeg, at der er andre der kan hjælpe med herinde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som en rigtig god idé, at få hende steriliseret i dit tilfælde. Hun ville kunne lege hele året rundt, og slipper for de psykiske ændringer. Jeg har personligt aldrig hørt om en tæve der mistede sin glans i pelsen, men jeg vil ikke udelukke det. Ellers vil jeg mene, at man kunne prøve sig frem med nogle forskellige tilskud/olier i maden.

Nogle tæver får lettere ved at tage på pga ændret stofskifte. Men det er heller ikke noget der ikke kan ændres på via kosten.

Jeg har læst nogle steder, at de godt kan ændre lidt adfærd, men det håber jeg, at der er andre der kan hjælpe med herinde :-)

 

Jeg har overvejet et tilskud af olie i maden, men det har jeg nu tænkt mig at gøre selvom Stella ikke bliver steriliseret og det skulle jo netop holde pelsen flot og glansfuld, så er "problemet" med en kedelig pels ihvertfald løst. :rolleyes: Jeg håber også at der nogen, som kan fortælle lidt om ændret adfærd, da det egentlig er det vigtigste, men hvad har du læst om ændret adfærd, Eris? :hmm:

 

Mvh Luise og Stella :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min drente tæve, fik fjernet sin livmoder efter 2x betændelse, hendes før så glatte pels, er krøllet og uldet nu, men det er jo det mindste "problem", der skal bare noget mere pelspleje til, og en accept af, at sådan ser hunden ud nu.

Hun vejer for meget, det er også kommet, efter at hun blev steriliseret, selvom jeg sørger for, at hun bliver motioneret hele tiden og får det "rigtige" foder, men det går nok.

Hun kan godt ind imellem, være lidt inkontinent, men ikke noget der giver problemer.

Nu har hun jo fået alle de skavanker, der følger med at blive steriliseret, men det er jo langt fra, alle tæver der overhovedet får gener af det.

Jeg har en glad hund på 8½ år, der tit opfører sig, som om at hun er en hvalp, så betyder det andet, bare slet ingen ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft to steriliseret tæver, begge steriliseret pga. indbildsk drægtighed. De ændre sig ikke psykisk, altså udover de ikke længere dykkede i humøret pga. indbildsk drægtighed. Begge hundene var engelsk cocker og deres pels blev rigtig dårlig. Trimmer racerne har desværre en tendens til at få dårlig pels af sterilisation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft to steriliseret tæver, begge steriliseret pga. indbildsk drægtighed. De ændre sig ikke psykisk, altså udover de ikke længere dykkede i humøret pga. indbildsk drægtighed. Begge hundene var engelsk cocker og deres pels blev rigtig dårlig. Trimmer racerne har desværre en tendens til at få dårlig pels af sterilisation.

 

Det er nu ikke kun trimmeracerne :blink:

Jeg har en münsterländer han, der er kastreret, han har også fået uldtotter flere steder, der bare stikker ud de underligste steder, det ligner lidt hvalpepels, men han har så ikke problemer med vægten, og humøret er helt i top.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna blev steriliseret i 2006 som 3 årig. Hun har kort pels, jeg synes ikke der har været nogen ændring der. Hun har let ved at tage på, men det er til at justere.

 

Og ellers har jeg bare fået mig en dejlig glad hund. Hun led af falske drægtigheder og var deprimeret under løbetiderne... og det var primært årsag til sterilisationen.

 

Har ikke fortrudt et eneste sekund

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har overvejet et tilskud af olie i maden, men det har jeg nu tænkt mig at gøre selvom Stella ikke bliver steriliseret og det skulle jo netop holde pelsen flot og glansfuld, så er "problemet" med en kedelig pels ihvertfald løst. :rolleyes: Jeg håber også at der nogen, som kan fortælle lidt om ændret adfærd, da det egentlig er det vigtigste, men hvad har du læst om ændret adfærd, Eris? :hmm:

 

Mvh Luise og Stella :vinken:

 

Adfærdsændring v. sterilisation? - HundeGalleri.dk <- Det var lige et link til nogle der diskuterer sterilisation.

Som jeg kan forstå det er det meget forskelligt hvordan en tæve reagerer.

Der var dog mange der skrev at deres hunde var mere tilbøjelige for at tage på.

Der var meget delte meninger. Nogen oplevede ikke noget. Andre oplevede en mere hvalpet adfærd fra deres hunde. Nogle fik mere pels, andre blev madaggresive.

Så hvis jeg var dig, ville jeg ihvertfald starte med at tale med din egen dyrlæge. De ved formegentligt mest.

 

Grunde til at jeg fx vil sterilisere min tæve:

Hun bliver falsk drægtig efter hver løbetid. (Stresset, taber alt sin underuld)

Hun er småtspisende, så måske det kunne ændre sig lidt.

Vi skal have en hanhund næste gang (som af andre grunde skal kastereres)

 

Så for os, så er der næsten ikke noget valg, så vi kan jo kun håbe på, at der intet sker eller at der sker gode ting.

Det er synd for Eris ikke at sterilisere hende, fordi hun næsten året rundt er påvirket på den ene eller den anden måde.

 

Så jeg tror næsten, at det er noget du skal veje op med dig selv, din hund og dyrlægen.

Man kan desværre ikke vide, hvad der sker :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella er semi-langhåret og har ikke ændret pels efter hun er blevet steriliseret.

 

Hun er til den tynde side, og jeg tvivler på at hun nogen sinde bliver tyk.

 

Hun blev falsk drægtig (fik "hvalpe") da hun blev steriliseret, men det gik heldigvis hurtigt over.

 

Jeg er slet ikke i tvivl om at jeg fremover vil lade tæver sterilisere mellem første og anden løbetid!

Link til indlæg
Del på andre sites

To steriliserede tæver selv, to andre i familien, alle 4 har samme pels / bedre pels end før steriliseringen, men har tit hørt, at pelsen kan blive kedelig. Alle 4 har tendens til overvægt og der skal være skarpt øje på foderet. Ingen er blevet dovne, alle har det fint - og jeg ville altid steriliseret tæver, jeg får i forvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia

Vi har fået en roligere hund samt en hund, der magter andre.

I dag kan vi godt møde andre hunde uden at hun knurrer og rejser børster med det samme hun ser dem...

pelsen er også som den plejer... Vi har så en hund, der hælder lidt til at være undervægtig, hvilket virker mærkeligt i forhold til alle andre steriliserede damer....

Hun kan til gengæld godt dryppe lidt, men det tager jeg altså med :mrgreen: For jeg har tilgengæld fået mig en hund, som passer perfekt til mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes ikke du skal lade det at i ikke kan gå i hundeskoven og lege være den eneste årsag til at sterilisere, det kan meget vel tænkes at når din hund bliver mentalt moden så GIDER hun ikke rende rundt med en masse fremmede hunde hele tiden, uanset om hun er steriliseret eller ej..

 

Men derudover så fortæller jeg gerne om min hund der blev steriliseret som 9 årig pga en mulig snigende livmoderbetændelse og knuder i mælkekirtlerne. Hun nåede altså at få det meste af det man kan undgå ved at sterilisere tidligt..

 

efterfølgende har hun fået mere underuld (kom først over et halv år efter) som den eneste fysiske ændring. Hun har altid været en åleslank hund og det er hun stadig omend hun nu vejer det hun skal, nemlig 3 kg mere end hun gjorde som unghund, hehe.

 

Hun er blevet meget gladere, mere ukompliceret, ja faktisk fået sin anden ungdom:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ældste hund - engelsk springer spaniel - blev steriliseret for tre år siden, da hun var fyldt 9. Valget blev taget fordi hun havde en tendens til falsk drægtighed og agerede sådan lidt over-seksualiseret omkring løbetid. Hvilket gik udover vores lille ny hvalp, der blev genstand for lidt vel stor opmærksomhed.

 

Beslutningen har absolut været både god og rigtig (det viste sig hun havde let forstørrede ovarier og livmoder), og humøret har været et i top siden. Kort sagt har vi haft samme oplevelser, som de Drentsche beskriver.

 

Pelsen er et kapitel for sig selv! Den har været et helvede at passe lige siden. Den tidligere silkepels har fået en bomuldsstruktur. Der er ufatteligt meget af den, og den hænger alt for godt fat. Så kæmper en evig kamp med coat king for at give hende lidt luft til huden. Den har da kunne klare at blive holdt i udstillingskondition et par år efter indgrebet, men det bliver den ikke længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en tæve der er blevet steriliseret pga akut livmoder betændelse. Hun var før indgrebet ikke påvirket af sine løbetider og der har heller ikke været noget, at mærke efterfølgende. Psykisk er hun glad og legesyg, som før, vægten er en evig kamp hun er kronisk sulten men det var hun også før, så ikke den store forskel.

 

Pelsen er til gengæld et helt kapitel for sig selv. Det første år var der ingen forandring men nu er det rigtig slemt og det bliver langsomt værre og værre. En ting er, at den ser forfærdelig ud og, at hun fælder helt vildt, en anden og langt værre ting er, at hun flere og flere steder på kroppen kun har under uld hvilket gør, at pelsen de steder ikke er vandskyende og hun faktisk har svært ved, at holde varmen. Det er et kæmpe problem når man en vandhund, som min (flatcoat) der elsker, at bade året rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hvis jeg var dig, ville jeg ihvertfald starte med at tale med din egen dyrlæge. De ved formegentligt mest.

 

Grunde til at jeg fx vil sterilisere min tæve:

Hun bliver falsk drægtig efter hver løbetid. (Stresset, taber alt sin underuld)

Hun er småtspisende, så måske det kunne ændre sig lidt.

Vi skal have en hanhund næste gang (som af andre grunde skal kastereres)

 

Så for os, så er der næsten ikke noget valg, så vi kan jo kun håbe på, at der intet sker eller at der sker gode ting.

Det er synd for Eris ikke at sterilisere hende, fordi hun næsten året rundt er påvirket på den ene eller den anden måde.

 

Så jeg tror næsten, at det er noget du skal veje op med dig selv, din hund og dyrlægen.

Man kan desværre ikke vide, hvad der sker :-(

 

Stella skal til sundhedstjek og vaccineres når hun fylder et år, og der vil jeg snakke med dyrlægen om sterilisation. Dog er jeg lidt påpasselig med "kun" at snakke med dyrlægen, da de jo ikke oplever alle de "bivirkninger", som hundeejere med steriliserede tæver oplever. Men tak for rådet - og det er helt sikkert svært, når man aldrig kan vide om Stella vil ændre sig eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pelsen er et kapitel for sig selv! Den har været et helvede at passe lige siden. Den tidligere silkepels har fået en bomuldsstruktur. Der er ufatteligt meget af den, og den hænger alt for godt fat. Så kæmper en evig kamp med coat king for at give hende lidt luft til huden. Den har da kunne klare at blive holdt i udstillingskondition et par år efter indgrebet, men det bliver den ikke længere.

 

Har du forsøgt med olie i maden og har det hjulpet? Det er af ren nysgerrighed, for at høre om det kunne hjælpe på pelsproblemer ved sterilisation. :hmm: Da jeg for alt i verden ikke ønsker at Stella mister sin smukke, silkebløde pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

At give olie hjælper ikke på steriliserede hundes pelsproblemer. Det er unatur stor underuldsproduktion, der gør pelsen kæmpestor og for tæt. Som MK 101 skriver, kan en coatking hjælpe, men en smuk blank fladtliggende pels, skal ikke forventes efterfølgende på en spanielpels. Så pelspleje meget ofte, bliver resultatet af dette indgreb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Speedy blev neutraliseret efter 4-5 løbetider, hun var falsk drægtig og endte med livmoderbetændelse. Hendes pels ændrede sig ikke, og hun tog kun en smule på ( var meget tynd)

Freia fik livmoderbetændelse efter 3 løbetide, blev så neutraliseret. Ingen ændring af pels eller vægt.

Mega fik livmoderbetændelse efter 2 løbetider, blev neutraliseret. Pelsen lidt mere ru, og værgtøgning.

Groa blev neutraliseret efter 1 løbetid, hun var kropumulig under løb, har aldrig oplevet noget lignende. Hendes pels er normal og vægten er heller ikke ændret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke lidt i overkanten at postulere, at alle spaniels får ødelagt pelsen?

 

Blandt besvarelserne er der enkelte der har oplevet at deres tævers pels ændrede sig, men de fleste har ikke oplevet ændringer.

 

Jeg har svært ved at se plussider ved en intakt tæve, hvis ikke man ønsker at avle på den.

 

Skulle jeg med sikkerhed ikke avle på mig selv, ville jeg også vælge at blive steriliseret:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender mange steriliseret og kastreret spaniel, ( 30 stk ) og pelsen er blevet dårlig på dem alle. Jeg har selv en border collie, en kepie x og en Gordon setter x hvis pels ikke har forandret sig. Men har ikke oplevet det på spaniel

Link til indlæg
Del på andre sites

Liselottes lady.jpgTil Anne

Jeg har kun set steriliserede tæver af spanielracen med normal pels , når ejer var virkelig dygtig og extrem flittig med trim. Og jeg har set mange, i de år jeg har haft spaniel.

Springere har oftest mindre pels end cockerer, men folk bør vide, at hvis de ikke selv orker denne extra arbejdsopgave, så er din smukke blanke hund ikke til stede mere, men ofte en mat filtret uldtot med masser af trittende underuld .

Jeg har her i formiddag netop trimmet igen -igen ,mine 2 gamle steriliserede cockere, og ja- det kræver sit at få en køn hund ud af dem. Og hvis man ikke selv kan , så koster det jo ca 600 kr ,mindst hver anden måned.

Og det bare for at holde huden sund og filterfri. Og det samme gælder for hanhunde.

Stellas Teitur er kastreret og han er så en undtagelse.

Her ses en steriliseret tæve Lady, der er smidt på gaden i Grækenland. Hendes anus var lukket til af filtre, så hun ikke kunne komme af med afføring , uden den sad i pelsen. Da en bekendt fik hende til DK , var hendes hud fyldt med sår efter stramme filtre og skidt. Det tog nogle måneder med trim at få hendes hud åben for luft på grund af sår i huden. Man kan jo ikke håndplukke døde hår der vokser ved sår uden stor smerte for hunden.

Og denne erfaring gælder hunde med spanielpels , cavalier og langhåret gravhund og sikkert mange flere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender mange steriliseret og kastreret spaniel, ( 30 stk ) og pelsen er blevet dårlig på dem alle. Jeg har selv en border collie, en kepie x og en Gordon setter x hvis pels ikke har forandret sig. Men har ikke oplevet det på spaniel

 

Puha, det lyder sørme ikke godt, at spaniels har en forhøjet risiko for at udvikle dårlig pels, ved sterilisering. Men omvendt kan jeg også forstå at der er mange meninger og historier, så det er lidt svært at finde ud af.

 

De fleste tæver, som der er blevet fortalt om, har været over 2 år, og derfor ældre end Stella vil være. Ud fra hvad jeg har læst, er den optimale sterilisations-alder mellem første og anden løbetid, og det er der man mindsker risikoen for sygdomme aller mest. Er der nogen, som vil fortælle om sterilisation af "unge" tæver, altså mellem første og anden løbetid. Det kunne være interessant og se om der er forskel på ændring af adfærd, pels mv., hvis tæven er steriliseret tidligere. Så kom frisk :klap:

 

Mvh Luise og Stella :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke var knap 7år da hun blev steriliseret. Jeg havde fra start af besluttet at hun skulle steriliseres når hun blev 7, på grund af den øgede risiko for livmoderbetændelse.

 

Hun blev ret meget roligere efter sterilisationen. Og jeg er glad for, at jeg ikke fik hende steriliseret tidligere.:hmm:

 

Problemet er, at jeg har trænet meget lydighed med hende fra hun var hvalp. Hun har bestået DKK-lydighed klasse 1-2 og 3 og vi var begyndt at træne eliteklasse.

Selv om hun stadig var glad for at træne efter hun var blevet steriliseret, så "tiggede" hun ikke mere om træning, som hun gjorde før. Og da jeg selv er halvgammel og med begrænset energi, så passede det mig egentlig meget godt, at vi kunne slappe af. Vi hygger os sammen nu, som to gamle veninder, der bogstavelig talt kan læse hinandens tanker.

 

---Det er bare, at hvis jeg havde BRÆNDT efter at gå op til lydighed i eliteklassen også, så havde det været en fejl at sterilisere Silke.

 

--Pelsen var lidt uldet i starten. Men jeg børstede hende meget. Og nu svømmer hun også meget. Så jeg synes hun er smukkere end nogensinde. Og hendes pels er ikke særlig meget forskellig fra hendes kuldsøsters. Hun blev først steriliseret sidste år på grund af livmoderbetændelse.

 

En hund ændrer sig i løbet af livet. Hvalpe er uimodståelige og livlige. Lækre og smukke i pelsen. Voksne hunde er strålende smukke når man passer dem godt både udvendigt og indvendigt. Med tiden ændrer de sig alligevel. De bliver tit roligere, får småskavanker, anderledes pels, anderledes temperament. Alligevel er de smukkere end nogensinde.

For vi ser jo ikke kun med øjnene, men med sjæl, hjerte og hukommelse. Og hvad vi ser, gør lige netop VORES hund helt enestående smuk og fantastisk:lun:.

 

Hvis du ikke har nogle bestemte ambitioner på din hunds vegne, så synes jeg at du bare skal beslutte dig og få det overstået. Der er INGEN!! der kan sige, hvordan lige netop DIN hund reagerer på sterilisationen. Om pelsen bliver lidt mere uregerlig, det kan du løse med en hundetrimmer hvert forår. Og så selv være flink med børsten resten af året. Det er et lille problem. Hunden indeni vil stadig være lige smuk i dine øjne.

 

Du slipper for at tænke mere på livmoderbetændelse, som virkelig er et stort problem hos lidt ældre tæver. OG Stella bliver altså forbavsende hurtigt "lidt ældre"..

 

Men hvis du går til prøver med hende, og ønsker at blive ved med at opnå fine resultater, så skal du måske lige overveje en ekstra gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke var knap 7år da hun blev steriliseret. Jeg havde fra start af besluttet at hun skulle steriliseres når hun blev 7, på grund af den øgede risiko for livmoderbetændelse. Hun blev ret meget roligere efter sterilisationen. Og jeg er glad for, at jeg ikke fik hende steriliseret tidligere.:hmm: Problemet er, at jeg har trænet meget lydighed med hende fra hun var hvalp. Hun har bestået DKK-lydighed klasse 1-2 og 3 og vi var begyndt at træne eliteklasse.

Selv om hun stadig var glad for at træne efter hun var blevet steriliseret, så "tiggede" hun ikke mere om træning, som hun gjorde før. Og da jeg selv er halvgammel og med begrænset energi, så passede det mig egentlig meget godt, at vi kunne slappe af. Vi hygger os sammen nu, som to gamle veninder, der bogstavelig talt kan læse hinandens tanker.

---Det er bare, at hvis jeg havde BRÆNDT efter at gå op til lydighed i eliteklassen også, så havde det været en fejl at sterilisere Silke.

--Pelsen var lidt uldet i starten. Men jeg børstede hende meget. Og nu svømmer hun også meget. Så jeg synes hun er smukkere end nogensinde. Og hendes pels er ikke særlig meget forskellig fra hendes kuldsøsters. Hun blev først steriliseret sidste år på grund af livmoderbetændelse.

 

En hund ændrer sig i løbet af livet. Hvalpe er uimodståelige og livlige. Lækre og smukke i pelsen. Voksne hunde er strålende smukke når man passer dem godt både udvendigt og indvendigt. Med tiden ændrer de sig alligevel. De bliver tit roligere, får småskavanker, anderledes pels, anderledes temperament. Alligevel er de smukkere end nogensinde.

For vi ser jo ikke kun med øjnene, men med sjæl, hjerte og hukommelse. Og hvad vi ser, gør lige netop VORES hund helt enestående smuk og fantastisk:lun:.

 

Hvis du ikke har nogle bestemte ambitioner på din hunds vegne, så synes jeg at du bare skal beslutte dig og få det overstået. Der er INGEN!! der kan sige, hvordan lige netop DIN hund reagerer på sterilisationen. Om pelsen bliver lidt mere uregerlig, det kan du løse med en hundetrimmer hvert forår. Og så selv være flink med børsten resten af året. Det er et lille problem. Hunden indeni vil stadig være lige smuk i dine øjne.

 

Du slipper for at tænke mere på livmoderbetændelse, som virkelig er et stort problem hos lidt ældre tæver. OG Stella bliver altså forbavsende hurtigt "lidt ældre"..

 

Men hvis du går til prøver med hende, og ønsker at blive ved med at opnå fine resultater, så skal du måske lige overveje en ekstra gang.

 

Grunden til mine overvejelser er både pga. de par måneder om året, hvor vi ikke kan komme afsted i skoven og lege med andre hunde. Derud over formindsker en tidlig sterilisering jo virkelig mange sygdomme, hvilket også er en væsentlig årsag. Men det som egentlig afskrækker mig mest er pelsen. Efter at der var nogen som skrev, at specielt en spaniels pels ændres ved sterilisering, har jeg googlet lidt på det og faktisk fundet frem til flere hjemmesider, som siger det samme.

Jeg var faktisk blevet overbevist om at Stella skulle steriliseres, men grundet risiko for ændring i pelsen, har altså afskrækket mig lidt, selvom det måske ikke betyder så meget.

Jeg går ikke til prøver med Stella og har ikke i sinde at gøre, så dette har ingen indflydelse på min beslutning.

 

Mvh Luise og Stella :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...