Hop til indhold

Kommunikation mellem hunde


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Jeg har en billedserie fra mødet mellem min gamle hanhund og en ung hanhund af eget opdræt som netop er kommet tilbage til mig. Her inde snakker vi jo meget om hundesprog, hvad betyder det når en hund gør sådan og sådan, de små detaljer som vi ikke altid ser osv osv osv.

 

Derfor tænkte jeg at det kunne være sjovt/spændende at lægge serien op her og høre hvad I hver især ser i den :-)

Som oftest er det jo vores erfaring der fortæller os hvad hundens kropssprog betyder, så derfor er der ikke garanti for at vi ser det samme, eller tolker det samme. Det kan osse være der er forskel alt efter hvilke bøger vi har læst (eller ikke har læst).

 

Jeg håber I alle sammen har lyst til at byde ind med jeres fortolkning!

 

hIMG_1054.jpg

hIMG_1055.jpg

hIMG_1059.jpg

hIMG_1061.jpg

hIMG_1062.jpg

hIMG_1063.jpg

hIMG_1064.jpg

hIMG_1065.jpg

hIMG_1068.jpg

hIMG_1069.jpg

hIMG_1070.jpg

hIMG_1075.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er lidt svært at se på billederne, men vil prøve alligevel at tyde situationen. For mig at se "ser" Morfar (ja, det hedder han herhjemme :genert::lun:) ikke den unge knægt. Snuser lidt her og snuser lidt der, for at vise overblik og at han ikke er ude på ballade. At tage det stille og roligt, er sådan vi gør herhjemme og det kan den unge lige så godt lære fra start.

På sidste billede der man, at Morfar lunter væk og at den unge stille og roligt følger efter, og har forstået budskabet med ro...

 

Er det helt forkert?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det tror jeg bestemt ikke :-)

 

 

Det er faktisk en ret svær opgave du har stillet :lol: Det er svært når man umiddelbart ikke kender hundene og deres personlighed, men som jeg i hvert fald ser det, så har Morfar en utrolig ro over sig og prøver at vise den unge han, at her kan han tage det roligt og nyde livet. Altså hakuna matata :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså sjovt med det der hovedstøderi - det tror jeg ikke umiddelbart man ser hos særlig mange andre racer. Men det ser da bestemt ud til at de synes hinanden er hyggeligt, og jeg vil som Marie sige, at den gamle ser meget rolig og 'overskuds-agtig' ud i sit kropssprog, hvor den unge han på et af billederne slikker - tydeligt tegn på underlegenhed og venskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det er lidt svært når man ikke kan se hundene i bevægelse - men jeg kan gå lidt ud fra mine egne hunde.

 

Jeg ser dæmpede signaler fra den gamle af hundene. Den unge kommer med opfordringer til leg (hovedet der puffer mod den gamle)

Den ældre synes ikke interesseret og forsætter sin snusen rundt (dæmpet signal) - Som jeg ser det lykkedes det den ældre at dæmpe den unge, så han også går rundt og snuser

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså sjovt med det der hovedstøderi - det tror jeg ikke umiddelbart man ser hos særlig mange andre racer. Men det ser da bestemt ud til at de synes hinanden er hyggeligt, og jeg vil som Marie sige, at den gamle ser meget rolig og 'overskuds-agtig' ud i sit kropssprog, hvor den unge han på et af billederne slikker - tydeligt tegn på underlegenhed og venskab.

 

Jeg er ikke helt sikker på jeg ved hvad du mener :-)

Jeg kan godt se der er et billede hvor det kunne se ud som om de to hunde støder hovederne sammen, men det gør de nu ikke. På billede to er den unge hunds hoved bagved den gamles og den gamle vipper hovedet lidt på skrå og vender derved næsen lidt væk fra den unge.

 

Men igen er jeg ikke helt sikker på det er det du mener. Det jeg ser som karakteristisk for racen er deres måde at lægge skallen ind mod os mennesker, specielt når vi står op og at det derfor af nogle opfattes som at de skal til at snuse dem i skridtet hvilket ikke er tilfældet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

:hjerte::hjerte::hjerte: ...altså ...

 

 

Nåja, fortolkningen, den glemte jeg rent :lol:

 

På billede et ser jeg en ung hund der ikke helt ved hvilket ben han skal stå på (og nej, det er ikke fordi han letter det ene ;-) ) han kigger lidt rundt, han tisser og ser i det hele taget ud som om han lige skal 'lande'. Jeg ser en gammel hund som giver ham tid og plads til lige at orientere sig.

 

Så bliver ynglingen nysgerrig og begynder at blive interesseret i den gamle på 'hva laver du? hvad snuser du til?' måden. Der er en serie hvor den unge har siden til kameraet og den gamle har front mod det - hvor han gradvist løfter hovedet, i takt med at den unge drejer sit væk. Det ser jeg som et 'bliv nu ikke for kæk makker' - men udført på en meget rolig, overskudsagtig og ikke-truende måde. Og unge han forstår signalet og vender hovedet væk. Herefter er respekten etableret og han giver sig til at rende i røven på 'bossen' Jeg synes der er noget 'befal fører - jeg følger!' over de sidste 5 billeder :-D

 

Min fortolkning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt sikker på jeg ved hvad du mener :-)

Jeg kan godt se der er et billede hvor det kunne se ud som om de to hunde støder hovederne sammen, men det gør de nu ikke. På billede to er den unge hunds hoved bagved den gamles og den gamle vipper hovedet lidt på skrå og vender derved næsen lidt væk fra den unge.

 

Men igen er jeg ikke helt sikker på det er det du mener. Det jeg ser som karakteristisk for racen er deres måde at lægge skallen ind mod os mennesker, specielt når vi står op og at det derfor af nogle opfattes som at de skal til at snuse dem i skridtet hvilket ikke er tilfældet ;-)

 

Nåååh.. Jamen jeg troede de sådan lige stødte hovederne sammen - lidt ala måden de læner sig op ad deres mennesker. Kender nemlig en GD der gør det med de andre hunde :) Men så har jeg bare set forkert

Link til indlæg
Del på andre sites

Så bliver ynglingen nysgerrig og begynder at blive interesseret i den gamle på 'hva laver du? hvad snuser du til?' måden. Der er en serie hvor den unge har siden til kameraet og den gamle har front mod det - hvor han gradvist løfter hovedet, i takt med at den unge drejer sit væk. Det ser jeg som et 'bliv nu ikke for kæk makker' - men udført på en meget rolig, overskudsagtig og ikke-truende måde. Og unge han forstår signalet og vender hovedet væk. Herefter er respekten etableret og han giver sig til at rende i røven på 'bossen' Jeg synes der er noget 'befal fører - jeg følger!' over de sidste 5 billeder :-D

 

Min fortolkning.

 

Osse min, sjovt at læse at du så detaljeret har fået det hele med :-)

 

Ja, det vil sige, jeg kan jo i virkeligheden ikke vide om jeg selv har fået det hele med, men jeg deler ihvertfald dine observationer og tolkninger ;-)

Jeg syntes det var rigtig sjovt at få den gamles blik med i denne sammenhæng og er vild med hans måde at besidde chef-stolen på. Samtidig er jeg osse glad for at den unge hund 100% fanger budskabet og at jeg nåede at fange det, for det er virkelig den slags helt diskrete kommunikation mellem hunde der er interessant efter min mening :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Skriver lige mit indtryk, inden jeg får læst det hele :mrgreen:

 

Den unge virker usikker (klart nok) og fører derfor halen op for at virke mere "selvsikker", skraber i jorden/urinmarkerer osv. (godt nok kun på første billede, umiddelbart). Han tør dog hurtigt op og er venlig og afdæmpet nysgerrig. Synes måske han virker til at forsøge at fjolle lidt på billede 5, er det vidst, men hurtigt stopper igen og "poserer" lidt, forsøger at "imponere". Men uden at gøre antræk til ballade, bare ren "uf, han kiggede, må hellere lige virke stærk, bare for en sikkerhds skyld"-agtigt. Ganske enkelt fordi han ikke lige ved, hvordan han reagerer bedst endnu. Men herefter vælger han bare at følge stille efter.

Billede nr. 2 kan jeg ikke lige greje, synes det virker meget intimt (hoved mod hoved) ift. hvad jeg umiddelbart læser ud fra de andre billeder. Men de står jo til fri fortolkning, jeg mangler lidt det generelle bevægelsesmønster og så er jeg ikke så bekendt med racen :mrgreen:

 

Den ældre hanhund holde øje med den nye, uden at virke specielt interesseret. Han tager det afslappet, hviler nok i sig selv. Han er ikke i tvivl om, at han er "bedre" end det unge skvat, så han er ikke bange for, at den skulle begynde på noget :lol: Anderledes sagt: En god, erfaren hanhund, der lader den nytilkomne komme af sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Osse min, sjovt at læse at du så detaljeret har fået det hele med :-)

 

Ja, det vil sige, jeg kan jo i virkeligheden ikke vide om jeg selv har fået det hele med, men jeg deler ihvertfald dine observationer og tolkninger ;-)

Jeg syntes det var rigtig sjovt at få den gamles blik med i denne sammenhæng og er vild med hans måde at besidde chef-stolen på. Samtidig er jeg osse glad for at den unge hund 100% fanger budskabet og at jeg nåede at fange det, for det er virkelig den slags helt diskrete kommunikation mellem hunde der er interessant efter min mening :-)

 

Åh, for søren, ja, havde da fuldstændig overset den gamle hunds hovedløften der :oops: Det var så der hvor jeg snakkede om "i tvivl", hvor han virkede til at fjolle lidt og så prøve at imponere lidt (manglede ligesom hans bevægelser her, om de var lidt stive eller fjolle eller begge dele - eller om han måske bare trak sig tilbage) og så ikke alligevel og hvorefter han ligesom "finder sin rolle".

 

(ja, nu fik jeg så læst tråden :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, for søren, ja, havde da fuldstændig overset den gamle hunds hovedløften der :oops: Det var så der hvor jeg snakkede om "i tvivl", hvor han virkede til at fjolle lidt og så prøve at imponere lidt (manglede ligesom hans bevægelser her, om de var lidt stive eller fjolle eller begge dele - eller om han måske bare trak sig tilbage) og så ikke alligevel og hvorefter han ligesom "finder sin rolle".

 

(ja, nu fik jeg så læst tråden :lol:)

Det er det jeg synes er sjovt, at vi ser forskellige ting alt efter hvad vi forventer at se måske. Og det er altid sjovt (synes jeg) hvis nogle kan påpege noget man selv havde overset i første omgang :-)

 

Knægten minder om en 10-års fodboldtosset dreng, der møder Nicklas Bendner (?). Ærbødig og super-tiltrukket af det store idol.

 

Det er i hvert fald, hvad mine øjne får ud af de rigtig søde billeder.

Hold kæft en sjov sammenligning :mrgreen: men spot-on!

 

Hvor er det en fin billedserie af flot diskret komunikation fra en "leder" der hviler i sig selv og ved hvad han står for... Han må være en fantastisk hund at have til unge brushoveder :-) Tænk at kunne dæmpe gemytterne blot ved et hovedløft...

Jeg er i hvert fald vild med ham og hans overblik :lun: Hans mor var leder af flokken til hun blev 9 år gammel og da jeg måtte tage afsked med hende overtog han hendes rolle. Tæver og hvalpe er totalt pjattede med ham og de fleste hanhunden stikker piben ind. De unge hanhunde opfører sig normalt som man ser i denne billedserie og finder sig godt til rette under hans vejledning ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Overordnet ser jeg en gammel og ung hanhund hvor den unge følger den gamle og efterligner alt han gør. Som en snottet 6 års knægt beundrer og følger den 14 årige

 

Jeg tør næste vædde på, der intet er at snsuse efter på græsset men at den gamle gør det som et led i at den unge skal blive interesseret. Samtidig kan han studere den unge.

Der kunne være en lille lyd i den gamle på fotoet hvor de snuser sammen og hvor han dukker nakken, men absolut ikke nødvendigvis. Nu vil jeg læse hvad andre ser :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Overordnet ser jeg en gammel og ung hanhund hvor den unge følger den gamle og efterligner alt han gør. Som en snottet 6 års knægt beundrer og følger den 14 årige

 

Jeg tør næste vædde på, der intet er at snsuse efter på græsset men at den gamle gør det som et led i at den unge skal blive interesseret. Samtidig kan han studere den unge.

Der kunne være en lille lyd i den gamle på fotoet hvor de snuser sammen og hvor han dukker nakken, men absolut ikke nødvendigvis. Nu vil jeg læse hvad andre ser :-D

 

Nix, ingen lyd, det bruger han generelt ikke :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst soesdalgaard

Jeg ser to rigtig velafbalanceret hunde, hvor den ældre har fundet en god snuse-plet, som den yngre også gerne vil undersøge (mine hunde ELSKSER at undersøge snusepletter og gør det ofte sammen - når den ene finder en, kommer de andre susende til). Men her 'hvisker' den ældre til den yngre, at han skal vente til det bliver hans tur - herpå forsætter turen på sindig vis med to veltilpasse hunde, der ved de er sammen, holder sammen og har det fantastisk med det. Dejlig billedeserie :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser en ældre hund der snuser her og der og siger "jeg gør er ikke spor farlig, går bare her og snuser" og en yngre hund der lunter efter og siger "okay... siger du der er noget spændende der?! Hvad er det?! Må jeg være med?"

og den ældre der siger "naaarh... så flytter jeg mig lige herover"

og den yngre "så tager jeg lige en sniffer sammen med dig"

den ældre: "arh det er så ikke en god idé!"

den yngre: "sikker? Okaay så flytter jeg mig" (kigger væk, kigger væk, ikke bliv sur)

den ældre: "accepteret... så går vi herover"

den yngre: "ok... jeg smutter med, men snuser nu pænt bagved og ikke lige i samme plet"

den ældre: "arh så kom da"

 

:lol: ja lidt mærkelig beskrivelse, men kunne vist bedst beskrives sådan det jeg så :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...