Hop til indhold

Nyt foder... igen igen...


BlackGSD
 Share

Recommended Posts

Har lige brug for lidt råd, erfaringer og input... ;-)

 

Har været nødtsaget til at skifte væk fra foderet af mrk. Flatazor, da det gav Gizmo nældefeber-udbrud... :vedikke: Meget mærkeligt. Der har ikke været nogen udbrud siden vi tog ham af foderet :-D Tilgengæld har både han og Ling fået sindssygt meget skæl efter vi skiftede foder, noget de aldrig har haft før - de får Royal Canin nu.

 

Så har I nogle forslag til gode fodermærker, som kunne være noget for et par aktive men også kræsne (:genert:) hunde???

 

Hvad vi indtil videre har prøvet af fodermærker, som de enten ikke fungerede på eller gad spise (som i slet slet ikke):

 

BARF

Ziwipeak

Arion

Eukanuba

Kingsmoor

Olivers

Flatazor

Royal Canin

 

 

Overvejer selv lidt Taste of the Wild, men kender intet til foderet...

 

De er som sagt ret kræsne :genert: og den der med, at de bare spiser når de bliver sultne nok den holder bare ikke her - de nægter totalt begge to, og kan sagtens gå i 7 dage uden at spise, tilgengæld bliver de så utålelige at være sammen med og taber alt for meget vægt - hvilket ingen af dem har krop til at kunne klare (de er meget slanke og veltrimmede begge to), og jeg vil også helst finde noget foder de både trives på og med glæde spiser.

 

Prisen er sådan set ikke det afgørende, men det skal da helst være overkommeligt, også set i forhold til hvilken mængde de skal have...

 

Så nogen der kan komme med nogle råd og erfaringer :blink: Og håber I gider, selvom det er endnu sådan en fodertråd, som der nok i forvejen er mange af... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

james wellbeloved har jeg god erfaring med til en småtspisende, halvkræsen hund. han spiser mere af det, end af noget andet vi har prøvet - vi har været forbi mange af de kornfri som TOWT, orijen og acana. han er særligt helt vild med deres and-og-ris-version, men jeg ved selvfølgelig ikke, om dine fungerer på korn. han fungerer allerbedst på deres turkey and vegetable, det spiser han også med fornøjelse. og han fungerer i øvrigt bedre på det end på noget andet, vi har prøvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. kræsenheden - har du prøvet at blande foder, sådan at du kører 2-3 slags samtidig, eller på skift? Det har jeg en veninde der endte med at gøre, til sin meget kræsne hund. :vedikke: Mine har fået Henne Basic de seneste mange år, og når vi er på camping får de Marcus Mühle, det er vel hvad jeg kan byde ind med af forslag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har grundet mine to yngste beaglers colitis problemer fodret med James Wellbeloved (de kornfri varianter) - de seneste 3½ måned - det har også fungeret fint nok - men nu har de pludselig fået en del skæl - så jeg er ved at gå tilbage til et gammelkendt foder, som jeg brugte det meste af sidste sommer - Taste of the wild - som mine beagler er helt vilde med - så der bliver jeg nok nu. Vi bruger lige nu Pacifica stream og Sierra Mountain - sammen med det sidste JW foder.

TOTW foder pillerne er små i det - men meget nemme at bløde op i vand - det får mine beagler da de elsker det på den måde. Desuden er foderet meget letfordøjeligt når man har mave hunde som mine.

 

Jeg har prøvet Wolfsblut - men finder pillerne alt for hårde og det giver mine hunde maveproblemer

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. kræsenheden - har du prøvet at blande foder, sådan at du kører 2-3 slags samtidig, eller på skift? Det har jeg en veninde der endte med at gøre, til sin meget kræsne hund. :vedikke: Mine har fået Henne Basic de seneste mange år, og når vi er på camping får de Marcus Mühle, det er vel hvad jeg kan byde ind med af forslag.

 

 

kræsenhed er sådan noget sjovt noget... Koldpresset rører Karla fx overhovedte ikke... det kan jeg pakke væk. Og ligesom Gizmo og Ling, så kan hun snildt gå en uge hvor hun nægter at indtage føde... Vi gør det samme som din veninde. Jeg mixer! De har længe været på en blanding af Olivers Selected Fish og Kingsmoor Pure. Lige nu er de på en blanding af Kingsmoor Pure og Arion Lam og Ris... Næste omgang bliver Kingsmoor Pure mixet med Robur. Og derefter Kingsmoor Pure mixet med Sams Field (jep jeg har meget Kingsmoor Pure stående :lol: )

Link til indlæg
Del på andre sites

kræsenhed er sådan noget sjovt noget... Koldpresset rører Karla fx overhovedte ikke... det kan jeg pakke væk. Og ligesom Gizmo og Ling, så kan hun snildt gå en uge hvor hun nægter at indtage føde... Vi gør det samme som din veninde. Jeg mixer! De har længe været på en blanding af Olivers Selected Fish og Kingsmoor Pure. Lige nu er de på en blanding af Kingsmoor Pure og Arion Lam og Ris... Næste omgang bliver Kingsmoor Pure mixet med Robur. Og derefter Kingsmoor Pure mixet med Sams Field (jep jeg har meget Kingsmoor Pure stående :lol: )

 

Ja, det er sq sjovt som de kan være så kræsne. Og så er der nogen der siger at hunde ikke har smag! :roll: Daiwa var enormt kræsen i en periode, men det gik i den grad over da hun blev ældre. Jeg mixede aldrig, men havde tit flere slags stående, som jeg skiftede imellem. Indtil jeg opdagede at hun var allergisk overfor kylling... :cry:

 

Tror ikke jeg vil vide hvorfor du har så meget Kingsmoor stående... :fornaermet::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kræsen-prinsessen gider kun spise Orijen, enten Puppy Large eller regional red, Acana kornfri (den med kvæg - kan ikke huske hvad den hedder) og Sport&Agility og så ryger RC også ned:vedikke:

 

Hun får tilskud af lakseolie uanset foderet, og fungerer super. Vi skifter ret meget mellem de forskellige, så hun ikke begynder at kede sig.

 

Hvis du fodrer kornfri varianter, kan du nok sagtens skifte mellem flere forskellige uden at maverne reagerer.

 

WB havde ingen interesse her i huset, det lugtede bare af urter. Orijen og Acana kornfri, dufter af stegt kød:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har rigtig gode erfaringer med både Orijen og Acana. Lige pt. fodre vi med Acana med vildt - Ayo elsker det. :mums: Og hun fungere super godt på det. Har endnu ikke haft nogen som helst problemer med hverken Acana eller Orijen. Sitto & Kency fik Orijen - de fungerede også super godt på det. Ayo er endt på Acana med vildt, og hun har flot skinnende pels, aldrig nogen problemer med afføring, den er altid som den skal være - og hun spiser Acana med stor velbehag. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene :-)

 

Tror vi prøver TOW, og ser om det kunne være noget ;-)

De får solsikke olie og Grizzly lakseolie sådan fordelt, så det ikke er det samme hele tiden. Har prøvet det med at mixe foderet, men det kan sagtens sorterers når det bliver serveret :rulle:

 

Er heldigvis forskånet for maveproblemer ved foderskift, men de er også vant til at få lidt forskelligt og rester fra os, så ingen problemer der, heldigvis ;-)

kornfrit og ikke kornfrit går jeg ikke så vanvittig meget op i, mere om mine hunde trives. Og så prøver jeg lige pt at undgå foder som er baseret for meget på urter, grønsager og bær, da jeg har en mistanke til, at det er det som trigger en nældefeber reaktion hos Gizmo (det startede i forbindelse med skift til Flatazor, som netop er baseret på urter, bær mm) og han har endnu ikke haft udbrud siden vi skiftede til RC, og de spiser det gladeligt... Men nøj hvor har de fået meget skæl, øv :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke erfaring med det endnu, men er faldet over et foder jeg fandt på DKK skuet og igen på kæledyrsmessen i Fredericia, som jeg synes virker enormt tiltalende. Det hedder Natural and Delicious. Det er kornfrie produkter fra den italienske producent Farmina. Deres andre varianter synes jeg ikke er tiltalende, men N&D (som det er forkortet) bruger frugter og grøntsager istedet for korn. Eksempelvis findes der Vildsvin og æble varianten, der indeholder flg.: Frisk udbenet vildsvin (22%), tørret vildsvinekød (20%), kartofler, frisk udbenet kylling, tørret kyllingekød, kyllingefedt, tørrede hele æg, friske sild, tørrede sild, fiskeolie, ærtefibre, tørrede gulerødder, tørret lucerneurt, inulin, frugt-oligosaccharider, mannan-oligosaccharider, tørrede æbler (0,5%) pulveriserede granatæbler, tørrede søde appelsiner, pulveriseret spinat, psyllium-frøkapsler (0,3%), pulveriserede solbær (0,6%), pulveriserede blåbær, sodium klorid, tørret bryggær, gurkemejerod (0,2%), glucosamin, chondroitinsulfat.

Det har et højt proteinindhold, men efter en del litteraturlæsning er jeg kommet frem til, at protein slet ikke er så slemt igen, fedtprocenten er også lidt høj, så det er en masse kalorier, der er godt for den aktive hund.

Som sagt har jeg ikke prøvet det endnu, men kunne godt overveje det foder når min hund engang bliver voksen og jeg ikke skal være så påpasselig med rette mængde osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kræsenpind af en springer har fundet sin madglæde og spiser to måltider om dagen nu.

 

Dette er sket efter vi skiftede over på N&D med vildsvin og æbler.

 

Det er det første kornfrie foder mine dyr har kunne spise uden at gå på hestepærerjagt på gåturene.

 

Hvis du vil holde dig væk fra urter, så tror jeg måske ikke det vil være et hit for jer.

 

Tøserne har ikke problemer med vægtøgning på N&D og ser fine ud i pelsen samt maven/konsistensen af afføringen , men det at de ikke har problemer med at holde vægten nede med et foder 18% fedt har jeg det sådan noget lunkent ved. Måske er jeg bare hysterisk, som den bedre halvdel mener.

 

Jeg køber det i min lokale MaxiZoo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kræsenpind af en springer har fundet sin madglæde og spiser to måltider om dagen nu.

 

Dette er sket efter vi skiftede over på N&D med vildsvin og æbler.

 

Det er det første kornfrie foder mine dyr har kunne spise uden at gå på hestepærerjagt på gåturene.

 

Hvis du vil holde dig væk fra urter, så tror jeg måske ikke det vil være et hit for jer.

 

Tøserne har ikke problemer med vægtøgning på N&D og ser fine ud i pelsen samt maven/konsistensen af afføringen , men det at de ikke har problemer med at holde vægten nede med et foder 18% fedt har jeg det sådan noget lunkent ved. Måske er jeg bare hysterisk, som den bedre halvdel mener.

 

Jeg køber det i min lokale MaxiZoo.

 

Hvorfor bliver du lunken over det? Min umiddelbare tanke ville da være at det er sunde kalorier? Hvis man sammenligner godt fedt og dårligt fedt i menneskeverdenen, tager folk, der spiser junkfood, vel også hurtigere på end folk der mæsker sig i f.eks. raw food eller bare et ordentligt måltid?

Jeg har ingen videnskabelig basis for dette, men synes da man ser en sammenhæng mellem folk, der spiser junkfood og folk, der ikke gør?

Link til indlæg
Del på andre sites

TOTW skal søde Ling og søde Gizmo nok blive glade for :mrgreen: Det er også et stort hit her i huset! Og ja, det er nogle gode små poser, så det er et overskueligt forsøg!

Tænk at du har prøvet Ziwipeak uden succes - det forstår jeg slet ikke kan lade sig gøre :slem: Hehe ...

 

Min svigermors DSG (Luna som du har mødt) fik også sindsyg mange skæl og fældede helt enormt da hun fik RC (den til steriliserede tæver). Det fik hun on-off i næsten 7 år indtil jeg i efteråret fik hende over på Acana. I dag er hende fældning moderat og skæl er der ikke flere af. Der er bare sket en kæmpe forandring i den kedelige pels hun havde før - det er helt vildt hvad det kan gøre. Lige da hun skiftede fik hun en B12 vitaminkur hun skulle tage for at få buk med alt skællen. Det hjalp også, men det skal primært tilskrives foderskiftet. Dertil kommer selvfølgelig at hun spiser med stort velbehag modsat før, hvor hun tit "sultestrejkede" sig selv et par dage ...

 

Min Nala er en smule kræsen (hvis hun får det samme for ofte stopper hun med at spise). Og så er hun jo en Westie blanding, så jeg er meget obs på allergi. Jeg har så fundet ud af at varieret kost, er det bedste for hende - både mht. apetitten, men også for at holde allergi for døren.

Jeg har typisk 4-6 fodervarianter hjemme af gangen jeg varierer med ved hvert måltid - foderet bruger jeg også som guffer på gåturene. Jeg sørger for at de er forskellige i smage og dufte, så det er "nyt" hver gang ... Jeg køber små poser hjem (2-4 kg af hver) og opbevarer de 6 slags i en 1 kg's beholder. Poserne ligger jeg i en beholder til hundemad.

Lige nu får hun Orijen Region Red, Acana Lamp&Apple, Acana Wild Praire, James Wellbeloved Grøntsager&fisk, Olivers med fisk og Kingsmoore Pure. Jeg har altså to med kylling og to med fisk ligenu, men det er også usædvanligt og er kun fordi det er nogle smårester der er tilbage. Jeg prøver ellers altid at have f.eks. en med vildt, en med lam, en med kylling, en med fisk, osv. - der findes heldigvis et hav af smage! Alt med meget protein vinder her i huset - ZiwiPeak (men det har jeg altså ikke råd til!), Orijen, TOTW og Acana er typisk topscorer. Det er også det jeg synes dufter bedst :mrgreen:

 

At varierer maden er nok noget af det bedste jeg har gjort :engel: Det er bare et kæmpe hit! Det kan jeg klart anbefale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg kan også anbefale at veksle mellem foder typerne - jeg har gerne gang i 3-4 forskellige slags - også fordi to af mine hunde har mave vrøvl så derfor har jeg valgt at sprede foderet ud, så de kommer hele vejen rundt og ikke kun fodres på den samme slags

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor bliver du lunken over det? Min umiddelbare tanke ville da være at det er sunde kalorier? Hvis man sammenligner godt fedt og dårligt fedt i menneskeverdenen, tager folk, der spiser junkfood, vel også hurtigere på end folk der mæsker sig i f.eks. raw food eller bare et ordentligt måltid?

Jeg har ingen videnskabelig basis for dette, men synes da man ser en sammenhæng mellem folk, der spiser junkfood og folk, der ikke gør?

 

Æhm, det må være fordi når jeg tidligere har brugt et foder med så høj fedtprocent i, så har jeg haft mere end svært ved at holde vægten nede på tidligere hunde.

 

Det du skriver lyder jo egentligt ganske logisk :-) Også selvom du ikke har videnskabelig bevis for det :-)

 

Jeg tror bare "vi" skal konkludere, at jeg er hysterisk og mistroisk overfor et foder købt i MaxiZoo for hundene fungerer på det og så må deres "moar" bare spænde hjelmen og slappe lidt af ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...