Hop til indhold

Kan hunde, der ikke taler samme sprog, bo sammen ?


Gæst Anaid
 Share

Recommended Posts

Gæst Anaid

Ja, jeg beklager den mærkelige overskrift, men vidste ikke lige, hvad jeg skulle skrive....

 

Men efter at have fulgt tråden med "drømmehunde", kom jeg til at tænke på, hvilken reseach, jer der har to eller flere hunde har gjort da I valgte nr. 2, 3 osv.....

 

Emil er jo spidshund, og det er tydeligt, at når han møder andre samojeder, huskier og malamutter, så taler de bare samme sprog. De synes det er sjovt at hoppe op af hinanden og "leger på samme måde", hvorimod hvis vi fx. møder en retriever, så svinger de ikke med det samme. De leger ligesom på en anden måde.

 

Hvis ikke min eventuelle hund nr. to bliver endnu en samojed, drømmer jeg jo om en aussie, som er en hyrdehund, og der tænker jeg så....gad vide om en sammo og en aussie ville kunne "svinge" sammen ??

 

Hvad har I af erfaringer ift. "forskellige" typer hunde ??:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Vi har to meget forskellige hunde, en FT springer og en boxer. Jeg vil sige de er ret gode venner :-D

Boxeren kan være meget voldsom når han leger, og sætter gerne lyd på. Det synes springer ikke altid er så fedt, han bliver lidt bange og trykket. Så støtter vi ham, eller får boxer til lige at slække lidt på 'charmen' ;-)

 

Så jeg vil sige det sagtens kan lade sig gøre, hvis man er lidt obs på eventuelle 'misforståelser'. Hvis hund 2 vokser op sammen med hund 1 lærer de jo også hinandens sprog at kende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

For vores vedkommende så har vi to (på papiret) meget forskellige hunde, der knuselsker hinanden og trives utrolig godt sammen.

Den ene er en cavalier/FB blanding og den anden er en border collie blanding - Så i legestil har de ikke ret meget tilfælles.

Men de har bare fundet en måde at lege på, der er deres og som fungere for dem.

Kaia har bare tilpasset sig Bamses måde at lege på, uden de store problemer.

 

Den næste hund bliver en ren bc' og jeg er da lidt spændt på hvordan den lige falder ind sammen med de to indspiste tornadoer.

Og om hyrdeinstinktet viser sig ifht. tornadoerne jagtlege.

Men vi er egentlig ikke så nervøse for det, for Kaia elsker stort set alle bc'er hun har mødt, selv dem som normalt ikke kan med andre hunde og kærligheden er gengældt.

Og Bamse skal bare ikke have en lab eller boxer i huset, som ofte er voldsomme i kropslegene og tit har vilde poter - Så længe de er hvalpe er de OK, men når de bliver store bryder han sig ikke om deres meget fysiske leg.

Alle andre hunde er OK, når bare han har kendt dem fra hvalp.

 

Nu er det så heldigt at den eneste race jeg virkelig brænder for er bc'en - Så det passer jo fint med mine hunde og jeg har ingen betænkeligheder ved at få en hvalp af den race.

Men havde jeg nu kastet kærligheden på en lab, så måtte familieforøgelse vente til Bamse ikke er her længere.

For jeg tror der kan være visse racer, som bare ikke dur' sammen. Er f.eks ikke sikker på jeg ville putte en whippet og chihuahua under samme tag....:mrgreen:

Og så er der jo personligheds-spørgsmålet.... Ikke alle hunde ved hvordan de burde lege ifht. hvilken race de er.

 

 

Så ville bare tage ham med ud og se hvilke hunde han trives med og leger godt med og træffe en beslutning ud fra det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror slet ikke der er nogle problemer.

 

Jeg har også en samojed, og mange hunde på hans alder (eller yngre) leger fint sammen, de skal bare lære Luxens måde at lege på.

Som består af, gø - hoppe - springe - gø - knurre - gø - parre - æde kraven på den anden hund - gø - knurre - slikke den anden i numsen :mrgreen: .

 

Men sjovt du også ønsker en aussie som nr. 2 hund, jeg drømmer også om den hund :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stor tilhænger af ordsproget "lige børn leger bedst" når det kommer til hunde... 2 vældigt forskellige typer kan sagtens få masser af glæde ud af hinanden og evt. også sagtens lege fint sammen.... men der er nu noget helt specielt ved at se hunde leger med "samme slags"... Mine to tøser leger på samme måde - og med lige meget larm! Det er en stor del af glæden ved de to for mig, at de leger på samme måde og har samme "interesser" om man så må sige....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MartineSophia

Jeg ved ikke hvor meget jeg kan sætte mig ind i det.. Men jeg ved at min mops hvalp leger allerbedst med en japansk spids som hedder Kiba, de to hunderacer har jo ikke ret meget med hinaden at gøre. Min mops elsker at lege rundt med store hunde. Det betyder også at hver gang vi er på sådan en plads hvor han må løbe løs der finder han den største hund der er og leger rundt med den.. en gang var det en rigtig sød dobberman og sidst vi var der var den en labredor som han løb rundt efter og hyggede med :P.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to meget forskellige hunde (en terrierblanding og en whippet) og det går okay.

 

Terrieren elsker klart mynden mere end omvendt, men hun er helt sikkert glad for at have en artsfælle i huset og kan man ikke få andet må man jo tage til takke med en arrig lille terrier :genert:

 

Mine leget sjældent sammen, de leger på meget forskellige måder. Men de ligger næsten altid op af hinanden og skiftes til at slikke hinandens ører osv.

 

Whippet vil lege løbelege og terrieren brydeleg. Indimellem kan de lege trækkeleg sammen, men det er også den eneste leg de kan sammen.

Mine to var voksne da de blev ført sammen, det er muligt at de ville have lært at elske de samme lege hvis de havde mødt hinanden som yngre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Jeg tror såmænd at hvis de bor sammen, så skal de osse nok lære at læse hinanden -om det så fører til at de svinger sammen, er jo lidt forskelligt.

 

Herhjemme tales der fint sammen -men de svinger ikke sådan rigtigt. Altså de enes fint og der er sjældent gnidninger. Men de er ligesom bare aldrig RIGTIGT blevet venner.

Reiki leger ikke meget, hverken med Gaia eller med andre. Men han skelner ikke nævneværdigt på hvilke hundetyper han hygger sig godt med. Han har både andre spidshundevenner, retrievervenner og diverse blandings-venner. Han foretrækker voksne hunde der bare gerne vil tøffe rundt sammen med ham, snuse, løbe lidt og hygge.

Rigtig lege, gør han kun med min mors tæve, som er en DSG-blanding og bestemt ikke hverken ligner eller opfører sig som en spids:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det som Amocca, hvilket også er årsagen til at bliver ved retrieverne, når jeg kigger på nr 2:-D

 

Der er ikke noget bedre end at se Luna lege med Binka (sort lab). Nogle gange når vi går tur med en veninde's 2 dsg'ere, så kan der godt komme lidt leg, men det er mest tagfat, ikke bodyslammere og tyggen i kinder:-D

 

Når det kommer til andre hunde end Binks, så vil Luna helst bare tulle rundt og snuse (og tisse over):-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

mine som er schæfer kan godt lide bryde lege eller kamplege hvor man bider hårdt i hinandens hals og kinder især og benene og de passer ikke sammen med feks hunde som kan lide løbe efter mig lege som aussier kan lide eller det der med at feks andre racer som aussier hopper ind i dem så på den måde svinger de slet ikke men de kunne sagtens svinge fint med retrivere da de lidt leger på samme måde schæferen er måske lidt mere voldsom nogen gange

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Tror vi må have en aussie ejer på banen? Det kommer nok an på den måde de leger på.

 

Mine leger rigtig godt sammen og vildere med hinanden end med andre hunde, også mere fejt :mrgreen: Voodoo er absolut løbe-fan, løbe løbe løbe og nogle gange er løbe så fedt, at han gør det i cirkler. Handler meget om at jagte og blive jagtet.

 

Motor vil gerne løbe først men derefter vil han, hvis det er rigtig godt, gerne ligge på ryggen og blive tygget i, men så må den anden hund ikke være for voldsom, så gider han ikke.

 

Sjovt nok leger Motor suuuuper godt med meget små hunde, de er nok bare så små at han ikke synes de er for vilde når han ligger på ryggen, og så med meget store dovne hunde, for de er også så rolige i bevægelserne.

 

Voodoo prøver mest at gøre hvad de andre gør, alt for at kunne lege, men han bryder sig ikke om det bliver alt for vildt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine leger så forskelligt og ingen af cóckerne husker jeg har vist stor interesse for leg med fremmede hunde, ikke engang til hvalpemotivation. Men de leger da herhjemme i haven og selv hende på snart 12 år leger hver dag.

Græske Nana leger næsten kun vilde fangstlege , men aldrig nu med fremmede hunde. Græske Snoopy vil lege med alle , på nær dem , han er bange for. Og så er han fej, for hvis nogle er bange for ham, så skal han stoppes, inden han går over gevind.

Freddy leger aldrig med andre cockerer, skønt vi går på et rent cockerhold med jævnaldrende. Og en del skønne tæver. Måske spiller det ind at hans far også er der, og styrer festen i pausen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stor tilhænger af ordsproget "lige børn leger bedst" når det kommer til hunde... 2 vældigt forskellige typer kan sagtens få masser af glæde ud af hinanden og evt. også sagtens lege fint sammen.... men der er nu noget helt specielt ved at se hunde leger med "samme slags"... Mine to tøser leger på samme måde - og med lige meget larm! Det er en stor del af glæden ved de to for mig, at de leger på samme måde og har samme "interesser" om man så må sige....

 

Mja. Jeg kan jo se, at når vi er sammen med opdrætter eller andre der har en del hunde, så har deres hunde slet ikke behov for at lege på samme måde som Emil har, og så længes jeg efter at han har en legekammerat til hverdag. Derfor vil jeg jo ligesom også at de trives sammen fremfor at jeg får dækket mit behov for en aussie :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

På de to hvalpehold vi har gået på var det en collie, der var bedste ven, der kunneman fræse afsted efter hinanden, men når han har leget med andre samojeder (det har været søskende) så er det noget med at fræse, at hoppe højt og slå flik flak i luften og hoppe op af hinanden med forpoterne. De aussierne jeg kender er noget mere forsigtige og lydige, så jeg tænker om han bliver "for meget".

Han er seføli stadig ung, så meget kan ske endnu, men synes det er rigtig interessant at læse om jeres erfaringer.

 

Og jeg vil se om jeg kan støve play dates op med aussier, måske det bliver samtidig med at vi skal forsøge os med noget hyrdning.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Jeg har en cairn terrier og en Aussie. To meget forskellige hunde, vi var på ingen måde nervøse for om de ville få glæde af hinanden. Det vi var mest bange for var om det ville blive en harmonisk lille flok, og om Chili ville byde hvalpen velkommen. Vi valgte helt bevidst at vente med hund nummer 2 til vores Cairn Chili havde en god alder. Min største frygt var virkelig om de ville kunne enes, for ville bare ikke havne i den situation hvor vi var nødsaget til at skulle skille dem ad, og træffe beslutning om at gå af med den ene.

Så vi brugte meget tid på at snakke om hvordan vi forholdte os når hund nummer 2 kom ind i familien, og vi indvidede de forskellige opdrættere da vi gik i gang med at finde vores Aussie mht. hvilken type hund vi havde i forvejen osv. osv. osv.

 

Nu har Chili og Caia levet sammen i mere end 3 år, og de har det rigtig godt sammen. De putter ikke som sådan, det er Chili alt for selvstændig til, men de elsker at lege bryde leg, ligge og bide i hinanden, slikke hinanden i øret, og løbe sammen når de er ude at gå. Det bedste de ved er at jagte en pind eller løbe efter en bold sammen.. Tja, de er et umage par, men de kan ikke undvære hinanden:lun:

 

De har ikke det samme legemønster, men nu er Chili vores Cairn ikke den mest opsøgende hund der elsker at lege med andre. Hun vil helst rende rundt og snuse, grave og bare løbe. Hun leger faktisk kun med Caia.

 

Caia som er vores aussie elsker at løbe, og gerne i cirkler, hvis Chili ikke lige gider at komme, sætter Caia efter Chili og får hende "hjem". Hun er en meget fysisk hund der bruger kroppen rigtig meget når hun leger.. Nogen gange kan hun godt være lidt voldsom over for Chili, men som en ægte terrier fortæller Chili at nu er det nok, og så bliver det ved det. Når hun får lov til at løbe med andre hyrde hunde kan jeg også tydeligt se en helt anden type leg. Med BC'er er det løøøøøb, fang mig, og i cirkler, og når det er med andre Aussies er der lidt mere kropskontakt, body slam. Hun er ikke så vild med for meget bryde leg.. Det skal helst bare være løb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror helt klart på at "lige børn leger bedst", det er tydeligt at vores husky leger bedst med andre huskies eller spidshunde... Men det betyder absolut ikke at han ikke leger godt med mange andre racer, og Dexter er faktisk helt vild med retrievers! Hans to bedste venner er en Golden Retriever, og den anden en Labrador Retriever...

 

Vi har haft det meget i tankerne, og var faktisk ret kede af at ingen af de racer vi umiddelbart ville ønske som en hund nr. 2, var racer som ville være specielt vilde med et "husky temperament"... Heldigvis har vi kunne teste Dexter på de forskellige racer vi var vilde med, og det har faktisk indenfor de sidste to-tre uger åbnet op for nogle racer jeg faktisk helt havde droppet at ville have!

 

Det er helt klart at Dexter ville synes det var fedest hvis vi fik en husky mere... Men ærlig talt hund nr. 2 kommer for VORES skyld, ikke for hans... De skal selvfølgelig kunne hygge sammen og være venner... Men hund nr. 2 er (ligesom hund nummer 1) en hund vi køber til os alle sammen, og vigtigst af alt er at vi vil have den, og ikke om den leger godt med Dexter, hvis den så ikke har et temperament der passer til os og de ønsker vi har til hund nummer to (Og ved at have vores første hund, er vi blevet en hel del opmærksom på nogle egenskaber vi savner i ham, som vi sætter pris på skal være ved hund nummer 2)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har jo fyr og bi. En 53 kg Berner dreng og en 5,5 kg Tibbe pige og selvom de er forskellige i størrelse og sind, hvor den ene er en selvstændig arbejdende race og den anden en selskabshund, så går det ud over al forventning. De er bedste venner og alle tiders legekammerater. Det er helt fantastisk at se dem sammen. De leger løbe efter hinanden, bokse (hun med hele sin lille krop og han med snuden og panden) og spurte afsted sammen. Det er den rene fornøjelse at betragte dem. Jeg tror ikke det har så meget med forskellige sprog at gøre som med om de to dyr klikker sammen. Gør de det, finder de sikkert en måde at få fornøjelse ud af hinanden på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Mine hunde der er en berner og en aussie taler samme sprog, men leger vidt forskelligt :-) .

 

De har det rigtigt godt sammen og nyder hinandens selskab, men når det kommer til leg er de ikke et godt match, da min berner slet ikke kan følge med min aussie hurtige løb, body slam, biden i bagben m.m.

Til gengæld leger min aussie rigtigt godt med lette retrievere, der gider at løbe i fuldt firspring og hvor man kan snige sig ind på hinanden "uden at den anden opdaget det ":stupid:.

Så det med legen vil jeg tænke over en anden gang, når jeg om laaaaang tid skal have en ny hund.

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Min genbos retriverhvalp lærte meget hurtigt at lege "borderleg" af min gamle tæve, der hader at blive bodyslammet af en 35 kg. retriever.

Vores forskellige racer har altid haft stor glæde af hinanden.

Vores yngste border collies bedste udenfor-hjemmet ven er en broholmer.

Jeg synes dog også jeg ser en speciel glæde når en af mine hunde møder en der "taler helt samme dialekt", men den samme glæde ser jeg i min søsters spidshund, når hun møder en border. Hun bryder sig bare ikke om fremmede hunde, men alle bordere er hendes bedste venner, uanset deres interesse for hende, for dem er hun vokset op med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trinus

Vi har 3 hunde - 2 PBGV og en Broholmer.

 

De 2 racer er som nat og dag: lille/meget stor - aktiv/lidt doven - hurtig/langsom - udpræget jagtinstinkt/ikke meget jagtinstinkt osv

 

Vi havde vores Petit'er først - og da valget af nr. 3 faldt på en Broholmer lavede jeg en del research. Bla. kontaktede jeg både hvalpeanviser og formand for Broholmerselskabet for at høre deres mening om den hundesammensætning. Da begge sagde at det så de ingen problemr i, blev vi skrevet op til hvalp. Jeg fik kontakt til Aslan herinde - og var på besøg for at høre mere om Broholmeren.

 

Jeg var ikke bekymret for mine Petit'er, for jeg kender jo deres temperament og måde at omgås andre hunde på som helt problemfrit - det var mere om de ville acceptere en meget anderledes hund i flokken jeg tænkte på.

 

Da vi fik Humle hjem, blev han totalt lagt på is af begge hunde. Han var luft - og de skulede meget surt på os. Men sådan gjorde Luffe nu også da Buddy flyttede ind, selvom de er samme race og enddan fra samme opdrætter og halvbrødre - så det lagde vi ikke noget i. Og de tøede da også op efterhånden.

 

I dag hvor Humle er 8 måneder, er de en fasttømret flok på trods af deres forskelligheder, som er meget tydelige. Især Buddy og Humle er meget glade for hinanden og er altid i nærheden af hinanden. Luffe gider ikke bunkesovning - men det elsker de 2 andre.

 

Den mest tydelige forskel (bortset fra størrelsen) er jagtinstinktet - eller manglen på samme. Petit'erne er støvere og næsehunde, og glammer og skriger ved den mindste fært af vildt. Og det brød Humle sig bestemt ikke om da han var helt lille. Han blev bange - og ville hjem! I dag kigger han underligt på dem - og tror de vil lege :slem:..

 

Humle er rigtig sød til at være forsigtig, når han leger med de små. Han ligger sig ned, og lader dem kravle på sig.

Men jeg kan bestemt mærke på ham, når vi er sammen med andre Broholmere, at de fornemmer, at de er ens - og det elsker han. Ingen tvivl om det!

 

Men hans flok - det er Petit'erne!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg beklager den mærkelige overskrift, men vidste ikke lige, hvad jeg skulle skrive....

 

Men efter at have fulgt tråden med "drømmehunde", kom jeg til at tænke på, hvilken reseach, jer der har to eller flere hunde har gjort da I valgte nr. 2, 3 osv.....

 

Emil er jo spidshund, og det er tydeligt, at når han møder andre samojeder, huskier og malamutter, så taler de bare samme sprog. De synes det er sjovt at hoppe op af hinanden og "leger på samme måde", hvorimod hvis vi fx. møder en retriever, så svinger de ikke med det samme. De leger ligesom på en anden måde.

 

Hvis ikke min eventuelle hund nr. to bliver endnu en samojed, drømmer jeg jo om en aussie, som er en hyrdehund, og der tænker jeg så....gad vide om en sammo og en aussie ville kunne "svinge" sammen ??

 

Hvad har I af erfaringer ift. "forskellige" typer hunde ??:vedikke:

 

Tjoh... De fleste andre hanhunde Dumle virkelig hader og virkelig ikke kan med er spaniels (som ham selv), men på den anden side var han også utrolig gode venner med Aslan, der er kastreret cocker.

Hans bedste ven var en DDB og det kan godt være de ikke talte samme sprog, men de fandt hurtig et helt specielt fælles sprog. Det bedste var at rulle ryg mod ryg mens de snappede bagud efter hinanden, så det i menneskeøjn lignede de lå og grinede helt vanvittigt af et eller andet :lol:

Da vi valgte Nova havde vi besluttet at hund nr. 2 skulle være en god familiehund, en hund med en stærk psyke, der ville kunne formå at sige fra overfor Dumle, men også en hund der kunne have ro på i de situationer Dumle ikke har og som ikke ville lade sig påvirke af hans reaktioner.

Det må vi sige vi har fået. Nok er hun ikke en spaniel og de leger bestemt ikke på samme måde, men Dumle nyder at ligge ned og rulle rundt mens terrieren hopper rundt ovenpå ham og hapser ører :lol: Inden vi fik Nova legeknurrede Dumle ikke og han kunne godt blive lidt forskrækket i starten når hun gjorde det, men nu legeknurrer han til den helt store guldmedalje når de er igang. Jeg tror begge hunde har lært meget af hinanden. Dumle er ihvert fald blevet bedre til at håndterer små hunde og skelne legeknurren fra rigtig knurren efter vi har fået Nova.

Jeg kan da godt se at når Nova leger med andre terriere så er det noget helt andet, så går der voldsom løb og brydekamp med knur i dem, men bare fordi de leger ens er jeg nu ikke sikker på de leger bedst :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...