Hop til indhold

Orm !!!


Gæst Heidi og Rex
 Share

Recommended Posts

Gæst Heidi og Rex

Jeg har opdaget at Rex har orm, så jeg ringede til dyrlægen og hun sagde jeg bare skulle komme og købe 2 piller.... Ja tak 2 stk milbemax vet piller for 247,28 kr... Blev jeg lige paf da !! Men han skal jo ha dem.

 

Er der nogle, der ved noget om, hvor man evt. kan købe dem fra udlandet af eller bare billigere ??? For det er jo ikke sidste gang han får orm..

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske der er en mening med det med ormemedicin:???:

 

Det middel du har fået, bruges også til behandling af fx hjerteorm. Og med hjerteorm er det ekstremt vigtigt at hunden er under skarp opsyn under behandlingen, og evt. sideløbende behandles med antibiotika eller binyebarkhormon. Behandlingen kan i værste fald betyde at hunden dør hvis dyrlægen ikke er inde over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Heidi og Rex

Jo Rex er jo kun 12 uger, så han er hvalp længe endnu... Og er rigtig glad for at komme alt i munden og æde det.

 

Hvorfor er det ikke sidste gang?:genert: Luna er lige blevet 9 år og har ikke haft orm siden hun var hvalp:-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Jo Rex er jo kun 12 uger, så han er hvalp længe endnu... Og er rigtig glad for at komme alt i munden og æde det.

 

Det er ikke sikkert at han får orm igen. Her er det kun Svea der har haft orm efter hvalpetiden. Og det er fordi hun kan finde på at stjæle kattens mus. Hvis han ikke æder mus er det usandsynligt at han får orm lige med det første igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Heidi og Rex
Måske der er en mening med det med ormemedicin:???:

 

Det middel du har fået, bruges også til behandling af fx hjerteorm. Og med hjerteorm er det ekstremt vigtigt at hunden er under skarp opsyn under behandlingen, og evt. sideløbende behandles med antibiotika eller binyebarkhormon. Behandlingen kan i værste fald betyde at hunden dør hvis dyrlægen ikke er inde over.

 

Død ??? Det må du ikke skrive. Jeg har snakket med dyrlægen og havde ham med derud.. De undersøgte ham godt nok ikke. Men jeg vejede han og han vi pillen efter sin vægt, og så skulle jeg gi ham pille nummer 2 om 3 ugers tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Død ??? Det må du ikke skrive. Jeg har snakket med dyrlægen og havde ham med derud.. De undersøgte ham godt nok ikke. Men jeg vejede han og han vi pillen efter sin vægt, og så skulle jeg gi ham pille nummer 2 om 3 ugers tid.

 

Det hun mener er vist, at hvis du begynder at gå og købe ormepiller fra udlandet uden at have snakket med dyrlægen om behandling, en anden gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nej, det er kun ved behandling af hjerteorm! Det er fordi der kan ophobes så mange orm i hjerte og luftveje at massedød kan føre til propper som hunden dør af.

 

Jeg tænker at det er en af grundene til at ormemedicin generelt ikke fåes i håndkøb. For skulle hunden nu have hjerteorm uden at man ved det, kan kuren jo have store konsekvenser:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Heidi og Rex
Det hun mener er vist, at hvis du begynder at gå og købe ormepiller fra udlandet uden at have snakket med dyrlægen om behandling, en anden gang.

 

Ja det kan jeg godt se. Håber ikke han får det mere så, for jeg kan da godt regne ud at det er en dyr en hvis han skal have den omgang et par gange om året..

 

 

Nej nej, det er kun ved behandling af hjerteorm! Det er fordi der kan ophobes så mange orm i hjerte og luftveje at massedød kan føre til propper som hunden dør af.

 

Jeg tænker at det er en af grundene til at ormemedicin generelt ikke fåes i håndkøb. For skulle hunden nu have hjerteorm uden at man ved det, kan kuren jo have store konsekvenser:(

 

Hvor fra ved man om det er hjerteorm eller bare orm hunden har??? Ja jeg kunne jo nok google det, men nu spør jeg her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nej, det er kun ved behandling af hjerteorm! Det er fordi der kan ophobes så mange orm i hjerte og luftveje at massedød kan føre til propper som hunden dør af.

 

Jeg tænker at det er en af grundene til at ormemedicin generelt ikke fåes i håndkøb. For skulle hunden nu have hjerteorm uden at man ved det, kan kuren jo have store konsekvenser:(

 

Rolig rolig, ikke skræmme livet af hvalpens ejer!

 

En enkelt behandling Milbemax er ikke nok til at udskille hjerteorm, slet ikke i en så voldsom dosis.

Når der behandles for hjerteorm er behandlingen fuld dosis ugentligt i en måned. Er hunden hårdt ramt gives ofte prednisolon samtidig.

 

Heidi og Rex: Hjerteorm kan man ikke se med det blotte øje, så har du spottet orm hos din hvalp er det en form for indvoldsorm og relativt uskadelige - men skal selvfølgelig fjernes med en behandling, som du også har fået af dyrlægen.

Hjerte- og lungeorm testes via afføringsprøver, hvor larverne kan ses i mikroskop, når afføringen bliver testet. Nu ved jeg ikke hvor du bor henne i landet, men det er en god idé ca. 2 gange årligt at samle afføringsprøver tre dage i træk og lade dyrlægen teste for hjerte- og lungeorm, for det er ikke altid at hunden viser symptomer på at være smittet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Heidi og Rex

NYT spørgsmål omkring orm !!!

 

De sidste 3 måltider Rex har fået efter han har spist sin ormepille, har han ikke spist op. Kan pillen have indvirkninger på hans appetit??

 

Han sover, drikker og leger som han plejer. Hans afføring kan være lidt tynd 1 eller 2 gange dagligt ellers normalt..

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg tænker at det er en af grundene til at ormemedicin generelt ikke fåes i håndkøb. For skulle hunden nu have hjerteorm uden at man ved det, kan kuren jo have store konsekvenser:(

 

For mange år siden, kunne man købe ormemidler i håndkøb. De blev så gjort recept pligtige, fordi man var bange for resistens , fordi mange bare behandlede for en sikkerheds skyld uden, at dyrene havde orm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine har haft orm (4 og 1 år), og den yngste af dem er også altædende - inkl. lort fra andre dyrearter :mums: .... så det kan nu sagtens være sidste gang han får orm... ;-) Jeg ville nok bare bide i det sure æble og købe de dyre piller hos dyrlægen og så satse på, at det er en engangsfornøjelse....

Link til indlæg
Del på andre sites

Stort set alle hvalpe fødes med orme i tarmsystemet, hvis tæven ikke er fuldt aformet inden parring. Man aformer normalt også under drægtighed, fordi "sovende , Hvilende" orm aktiveres af drægtighedshormonproduktionene, og derved gennem navlestrengen går til fostrene.

Jeg aformer både tæve og hvalpe fra 3 ugers alderen og igen 3 uger efter og ofte lige en gang til.

Det var faktisk ikke for at besværliggøre hunde og kattehold, at ormemidler blev receptpligtige, men landbrugets enorme brug af disse midler. De ramte bare også kæledyrsejerer. Ormemidler har altid være dyre.

Link til indlæg
Del på andre sites

...Jeg kunne da godt forestille mig, at hvis man behandler en hund mod orm med jævne mellemrum, og den på et tidspunkt også får hjerteorm, så vil nogle af hjerteormene måske overleve fordi dosis ikke er stor og langvarig nok. Og de hjerteorm, der overlever, er de orm, der bedst kan tåle ormekuren. Altså orm, der er på vej til at blive resistente.

 

Når så hunden -meget senere-- begynder at hoste på grund af ormene, så er det de resistente orm, der har lavet æggene og larverne, der generer i lungerne.

Så er det ikke så sikkert, at sygdommen kan helbredes.

OG endnu værre: De lorte hunden lægger mens den producerer larver, de indeholder også resistente larver som bliver spist af snegle og derefter af andre hunde.

 

Der så heller ikke kan helbredes...

 

---Da Silke havde hjerteorm for 9 år siden, var et af de få tegn, at hendes afføring nogle gange var lidt blævret. Senere mistede hun lysten til mad. Men energien var uforandret.

Da hun var knap 1 år begyndte hun at hoste....... Hun blev straks undersøgt, men det var næsten for sent..

 

 

--Selvfølgelig skal en hvalp have ormekur hvis den har synlige orm. Men det er nok også en god ide at få chekket den for hjerte/lungeorm. Både af hensyn til hvalpen, men så sandelig også af hensyn til andre hunde i nabolaget.

 

Lær din hvalp, at han ikke må æde hvadsomhelst. Slet ikke, hvis det er madrester, nedfaldsfrugt eller andre ting, som der kan være små snegle i.

 

For ellers VIL Rex få orm igen. Bare af den farlige slags.

 

Og indtil han har lært det, så betal hvad det koster og få ham testet for H/L orm hver 3. måned.

 

MieJ: Hvalpeejere har al mulig grund til at være skræmte. Og hellere det, end de mister deres lille nye familiemedlem..

Link til indlæg
Del på andre sites

...Jeg kunne da godt forestille mig, at hvis man behandler en hund mod orm med jævne mellemrum, og den på et tidspunkt også får hjerteorm, så vil nogle af hjerteormene måske overleve fordi dosis ikke er stor og langvarig nok. Og de hjerteorm, der overlever, er de orm, der bedst kan tåle ormekuren. Altså orm, der er på vej til at blive resistente.

 

Når så hunden -meget senere-- begynder at hoste på grund af ormene, så er det de resistente orm, der har lavet æggene og larverne, der generer i lungerne.

Så er det ikke så sikkert, at sygdommen kan helbredes.

OG endnu værre: De lorte hunden lægger mens den producerer larver, de indeholder også resistente larver som bliver spist af snegle og derefter af andre hunde.

 

Der så heller ikke kan helbredes...

 

---Da Silke havde hjerteorm for 9 år siden, var et af de få tegn, at hendes afføring nogle gange var lidt blævret. Senere mistede hun lysten til mad. Men energien var uforandret.

Da hun var knap 1 år begyndte hun at hoste....... Hun blev straks undersøgt, men det var næsten for sent..

 

 

--Selvfølgelig skal en hvalp have ormekur hvis den har synlige orm. Men det er nok også en god ide at få chekket den for hjerte/lungeorm. Både af hensyn til hvalpen, men så sandelig også af hensyn til andre hunde i nabolaget.

 

Lær din hvalp, at han ikke må æde hvadsomhelst. Slet ikke, hvis det er madrester, nedfaldsfrugt eller andre ting, som der kan være små snegle i.

 

For ellers VIL Rex få orm igen. Bare af den farlige slags.

 

Og indtil han har lært det, så betal hvad det koster og få ham testet for H/L orm hver 3. måned.

 

MieJ: Hvalpeejere har al mulig grund til at være skræmte. Og hellere det, end de mister deres lille nye familiemedlem..

 

Birgitta, jeg ved ikke hvad du svarer på, men det er ihvertfald ikke mit indlæg :confused:

 

Jeg synes da ikke der er nogen grund til at give en ny hvalpeejer, der taler om synlige indvoldsorm, en stor forskrækkelse og advare om blodpropper og død, fordi den får en enkelt ormekur.

 

At man skal være varsom med hjerte- og lungeorm behøver du ikke belære mig om. Jeg har mistet en hund til skidtet.

Men nu var det ikke det trådstarter spurgte til, men til indvoldsorm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stort set alle hvalpe fødes med orme i tarmsystemet, hvis tæven ikke er fuldt aformet inden parring. Man aformer normalt også under drægtighed, fordi "sovende , Hvilende" orm aktiveres af drægtighedshormonproduktionene, og derved gennem navlestrengen går til fostrene.

Jeg aformer både tæve og hvalpe fra 3 ugers alderen og igen 3 uger efter og ofte lige en gang til.

Det var faktisk ikke for at besværliggøre hunde og kattehold, at ormemidler blev receptpligtige, men landbrugets enorme brug af disse midler. De ramte bare også kæledyrsejerer. Ormemidler har altid være dyre.

 

Selv om du aformer tæven kan hvalpene sagtens have orm. Jeg udstiller mine tæver regelmæssigt i Sverige, og da både Sån-ja og Godis blev parret i Sverige fik de ormekur da de skulle derop for at parres. Alligevel har jeg endnu tilgode at opleve at hvalpene ikke fødes med orm. Samme oplevelse har min kollega der opdrætter sealyhamterrier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Af mine 3 beagler er det kun Oscar der havde et "alvorligt" anfald af orm - nemlig spolorm - da han var hvalp - omkring 12 uger cirka. En morgen kastede han så voldsomt op ude i vores gang og det væltede ud med orm på ham. Jeg gik til dyrlægen samme dag og fik en ormebehandling - 3 piller som jeg betalte 20 kr. for - og siden da har ingen af mine beagler haft orm. Darwin fik en obligatorisk ormebehandling da han var til dyrlæge check i 12-14 ugers alderen - men han havde ingenting.

 

Charlie er knap 8 år og ikke orme behandlet siden han var hvalp - Oscar bliver 5 og havde så orm da han var 12 uger - Darwin er lige blevet 2 og har ikke haft noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til CHR

Jeg aformer før parring og i sidste del af drægtigheden og skriver jo netop, at jeg igen gør det fra 3 uger og med 3 ugers mellemrum på hvalpe og tæver.

Desværre tror folk ofte at fordi de ikke finder orm i afføring, så har hvalpen ingen, men de ses jo kun sjældent i faces.

Og at få almindelige indvoldsorm udryddet kan virkelig være svært, ikke så meget på mine hjemmefødte, men på nogle de græske hvalpe, jeg har haft i pleje.De har haft enerme mængder, trods ormekur dernede fra.

Så det kan bekymre mig lidt at en hvalpekøber synes det er så dyrt, når nu det er så almindeligt.

.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...