Hop til indhold

Da I valgte jeres hund(e)


Therese
 Share

Recommended Posts

Hvilken kriterier havde I så? Hvilke egenskaber lagde I vægt på hos hunden? Lever hunden op til det I regnede med at få? Ikke forstået på den måde, at I elsker jeres hund mindre, men bare om hunden lever op til det I gerne ville have da I valgte race. Hvilke negative sider har racen eller hunden evt. haft ift. jeres livsstil?

 

Jeg sidder selv og hopper lidt frem og tilbage mellem flere forskellige racer, og kan simpelthen ikke beslutte mig, fordi der er så mange racer der har et eller andet jeg godt kan lide.. Så nu har jeg fulgt MM's råd og lavet en liste over hvad det reelt er jeg ønsker i en hund for at få sat ord på det og blive mere bevidst om det og derfor måske nemmere kan finde HUNDEN :mrgreen:

 

Og så fik jeg bare lyst til at høre hvilke overvejelser I andre gjorde jer, da I skulle vælge hund - eller hvilke overvejelser nogen af jer måske gør jer lige nu :blink:

 

Min liste ser indtil videre sådan her ud:

  • Den skal som udgangspunkt være venlig overfor mennesker og andre hunde - lidt reservation er OK, men jeg vil ikke have en hund, der som race har ry for at ville sætte tænderne i postbuddet og lignende.
  • Ingen tendens til eget-kønsaggression.
  • Racen skal være kendt for at være god til at lære at omgås katte og andre mindre dyr. Det kræver selvfølgelig træning, men man behøver jo ikke gøre det sværere end højst nødvendigt :blink:
  • Samarbejdende og førerorienteret - hunden skal med stor sandsynlighed kunne lære at gå løs, da jeg synes snoren er en pestilens :roll: Og så kunne jeg godt tænke mig at gå til træning med hunden og måske konkurrencer. Og jeg gider bare igen ikke gøre det sværere for mig selv end højst nødvendigt...
  • Og så skal den selvfølgelig kunne trives i byen - altså ikke være overdrevet sky eller vagtsom eller andet i den stil...

 

Jeres tur :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 61
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Valbytøsen

Spændende! Jeg valgte at få en fransk bulldog, da det er en mindre hund, der kan være i lejlighed, men hvor der stadig er HUND i - forstået på den måde at det ikke knækker sammen når man nusser den eller blæser væk, hvis det stormer lidt ;-D At racen er imødekommende og sociale, at de hviler i sig selv, ikke gø uafbrudt, kan transporteres forholdsvist nemt i bus/tog, og at de elsker gåture/lege men også at være sofakartofler :-D Og sikkert mange flere begrundelser!!

Glæder mig til at høre hvilken race det bliver :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lidt på hvorfor du vil have hund? Altså ingen kritik af dig, men mere et spørgsmål om, hvad det er du vil med din hund? Skal den være motionspartner, bruges til noget træning, være hyggehund og lignende. Hvad er det præcist der får dig til at søge efter hund og hvordan har du forestillet dig at dit liv med din fremtidige hund skal se ud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde helt præcise kriterier til, hvad mine hunde skulle bruges til (med undtagelse af den græske gadehund). Jeg ved nøjagtig hvad mine hunde skal have af egenskaber, som passer til det formål jeg bruger dem til. Og det er på baggrund af dette, at jeg træffer mit valg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Zamzam er den eneste vi har valgt, resten er hovsa'er

- han måtte gerne hade børn (han elsker dem :roll:)

- han måtte gerne have fysiske defekter, som en skæv hale eller knækøre (han er 100% fysisk perfekt)

- han skulle bruges til agility (tog over et år, før han begyndte at fatte bare minimalt)

- han skulle være Petrines ven (de var venner et par måneder, siden har de stort set aldrig lavet noget sammen)

- han skulle være reserveret (han elsker ALLE)

 

...så tror vi bare fortsætter med hovsa'er, de har det med at ramme lidt mere plet

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor tæt på naboer, så hunden skulle være socialt anlagt og ikke gøende. Det skulle være en hund der var blød at røre ved, men ikke alt for langhåret, da jeg ikke gider grisseriet. Det skulle være en hund jeg selv kunne holde nede (pelsmæssigt) og den måtte ikke være for stor eller for lille. Det skulle være en hund der gad at lave noget uden at være for urolig,.. det var vist det jeg mest gik efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha, så kommer man i tænkeboksen... For egentlig ville jeg bare have en hund, der var nøjagtigt ligesom min første rigtige hund Hector(min families gamle weimaraner). Bare lidt mere selvsikker.

Hector var verdens dejligste hund. Han og jeg havde et rigtig tæt forhold, og vi brugte flere timer om dagen på at trave rundt og lege i skoven. Han var min tro følgesvend og var med mig overalt. Selvom han var jagthund, havde han og jeg en form for symbioseforhold. Han vidste hvornår han måtte løbe efter dyr eller hvornår han skulle blive hos mig.

Jeg var 14 da vi fik ham, og det var mig der stod for træningen af ham, så hvordan han blev så dejlig, er mig en gåde!

Han var meget lydfølsom (atypisk for racen), og jeg vil ikke sige nervøs, men han kunne godt blive noget forskrækket hvis man pludselig havde hængt tøj til tørre i kælderen, og han kom derned. Så blev der lige gøet lidt af det :stupid:

 

Så jeg ville så gerne have en hund som ham - bare meget mindre energisk, da jeg er studerende og ikke har råd til at købe ny sofa, seng, stilletter, og you name it af ting han ville bide i. Ligeledes har jeg desværre ikke tiden til 3 timers ture nu hvor jeg læser, så der skulle være lidt mere ro over hunden. Og så har jeg en svaghed overfor den grå farve weimaraneren har, så engang må jeg tilbage til den race, men indtil videre synes jeg så at granden passer godt på mine krav. Og den merle farve, der gør, at hunden ligner en sælhund, kan jeg ikke stå for!

Godmodig, uselvstændig, legelysten, glad, intelligent (det kan pt diskuteres :sjov:)... Og så er kort pels altså et must. Jeg giiiiiider ikke pelspleje, lugten af våd hund, mudder over det hele osv.

Jeg ville så gerne have en hund, der ikke savlede så meget, og som var lidt mere spinkelt bygget end de europæiske grander, så jeg ledte primært efter hvalp fra en amerikansk-agtig tæve - hvilket jeg heldigvis fandt. Hun er dog parret med en lidt mere europæisk han, hvilket Marley tager lidt efter med læber, men slet ikke så 'slemt' som det kunne være :)

Indtil videre, synes jeg, jeg har fået hvad jeg ønskede. Og jeg har på en eller anden måde kunne smække hans selvtillid lidt op her mens jeg har haft ham, så det er jo bare positivt.

 

EDIT: Men nu, efter jeg har fået ham, må jeg indrømme, at jeg ville ønske, at jeg havde fået en hund i en udstillingsgodkendt farve. Så det skal min næste grande være - og med stamtavle selvfølgelig.

Redigeret af lilleraev
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Karla skulle jeg bruge til lidt hyggeagility og det var vist sådan ca. de tanker jeg havde gjort mig :mrgreen: jeg endte så heldigvis med en hund som var et naturtalent og som elsker sporten ligeså højt som jeg er endt med at gøre - så det var jo fantastisk heldigt.

 

Johna skule bruges til agility på samme plan som Karla - det vil sige en hel del :lol: Ved hende lagde jeg vægt på masser af drift og energi, langbenede forældre med god bygning og den slags. Hun har så indtil videre ikke ligefrem vist sig at være et naturtalent :lol: og af og til tvivler jeg på, at hun nogensinde bliver den agilityhund jeg ønsker hun skal blive... :vedikke: så måske skal jeg bare afholde mig fra at tænke og købe med hjertet istedetfor :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg svare ret præcist på - her er et gammelt indlæg:

 

Sonja og andre har ønsket en racetråd, så det må jeg hellere lave. For at I kan komme med kvalificerede bud, så kommer her lidt baggrund om os (familien)

 

Vi skal have nyt familiemedlem af den firbenede art. Det er nu ved at blive planlagt, at det skal være til sommer (selvom alt i mig siger nu :oops::lol:)

 

Jeg har altid haft hund i mit liv. Som i så længe jeg kan huske. Indtil for 2 år siden. Jeg har haft en masse forskellige racer og blandinger, da jeg har en tendens til at ende med genbrugshundene :lun:

 

Vi er en familie på 2 voksne, 2 børn og 2 katte. Til sommer vil børnene være 4½ og 3 år. Så vi er en småbørnsfamilie, hvad det indebærer af godt og ondt.

 

Jeg arbejder ikke fuld tid (efter eget valg) og træner hunde i min fritid (eller hjælper med at opdrage deres ejere, er nok nærmere sagen) Der vil være alene-hjemmetid i hverdagen på 6-8 timer (det er inkl transport til og fra arbejde, så 8 timer er maks på en lang dag) Kattene er der til selskab.

 

Kattene er vant til hunde. De hvæser og sprutter i starten, men så snart de ved, at de ikke bliver spist af den fremmede hund, vil de sådan set gerne ligge i ske.

 

Børnene er glade for dyr, men den store har lidt svært ved, når hunde gør (hun er generelt meget lyd-sensitiv) Den store pige elsker at putte. At krølle sig sammen på sofaen med en kat eller hund er det bedste hun ved. Nogle gange har jeg svært ved at få hende med om morgenen, fordi hun og den sorte kat liiiiiiige skal nusse færdigt. Den lille er lidt mere "ligeglad". Hun vil gerne ae og snakke, men hun har ikke den medfødte dyreinteresse som hendes søster (og mor)

 

Vi kan tilbyde et familieliv, daglige ture i området og på grønne arealer, leg i haven, træning, hundeskov (et par gange ugentligt) og selvfølgelig hundeleg med hundevenner i omgangskredsen.

 

Jeg vil gerne træne en del, men må også erkende, at jeg har mindre børn, der også kræver mor-tid, en mand, der gerne vil dyrke sin fritidsaktivitet (når børnene sover dog) og realistisk kan jeg ikke bruge 5 timer dagligt i hverdagen. Jeg vil ikke udstille.

 

Nu ved de af jer, der følger med i alt og intet, at vi hælder til:

 

Storpudel

Mynde (Galgo, Greyhound, Whippet)

Löwchen

Alm. genbrugsguld.

 

Evt genbrugshund skal kunne ses og mødes først, derfor skal den være i dansk pleje, hvis det er en galgo.

 

Manden har så lige sendt en mail, at hans drøm om en irsk ulvehund stadig lever :lol:

 

Men ellers, leg løs og find på. Foreslag som tøjhund fra BR o. lign. modtages KUN i pb :blink:

 

Så ud fra det en familiehund, der gider træne lidt, god til børn/katte, ikke voldsomt gøende.

 

Det har jeg fået....mit største problem lige nu er....at jeg vil have en til :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lidt på hvorfor du vil have hund? Altså ingen kritik af dig, men mere et spørgsmål om, hvad det er du vil med din hund? Skal den være motionspartner, bruges til noget træning, være hyggehund og lignende. Hvad er det præcist der får dig til at søge efter hund og hvordan har du forestillet dig at dit liv med din fremtidige hund skal se ud?

Lidt all-round :-D Jeg vil gerne både gå til træning og konkurrencer, men jeg vil også gerne have en hund, der kan følge med når jeg løber eller cykler og tager på forholdsvist lange gåture, men den skal selvfølgelig først og fremmest kunne trives som "familie"hund - altså den skal som sagt ikke være decideret sky eller voldsomt vogtende eller noget i den stil... Så den ikke kan trives med et liv i byen, hvor der vil være noget larm og en hel masse mennesker, børn, katte, andre hunde osv. osv.

 

Det er egentligt ikke fordi jeg har voldsomt mange krav, synes jeg.. Og jeg tilpasser mig da også gerne lidt til den hund jeg får og de ting den synes er sjovt.. Men nogle ting skal selvfølgelig være opfyldt for at vi kan have det godt sammen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gerne have en aktiv hunderace, som kunne være en god motions-og løbepartner.

 

Samtidigt bor vi på 1ste sal, så hunden skulle være så lille at vi let kunne bære den op/ned af trapperne, den skulle være let at træne til et pålideligt indkald, og til ikke at gø hver gang nogen bevæger sig i opgangen.

 

Kærestens krav var at den havde masser af pels, og at det ikke var en chihauha:roll:

 

Så ja, aktiv udendørs, rolig indendørs, let at træne, masser af pels, og større end en chihauha = en sheltie :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vent! nu er jeg faktisk forvirret! Har du ikke lige fået Bobo?
Hehe... Det kan jeg godt forstå... Men Bobo er jo ikke min i den forstand... Det er egentligt mest min mor og stedfars hund, jeg kalder ham bare min hund, fordi det synes jeg også lidt han er, når jeg bor her :engel: Men det er meningen at jeg skal have min egen på et tidspunkt... Sådan rigtig min egen :mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Har du et overblik over hvordan dine boligforhold bliver når du skal have din egen? Som du kan se spillede det en meget stor rolle i vores valg af hund ;-)

 

Ellers synes jeg du gør det helt rigtige ved at fokusere på hundetype/personlighed. Så kan du jo altid tilpasse størrelse og energi niveauet til hvad der nu passer i din dagligdag. En vigtig ting som jeg ikke kan se på din liste er om du er til "skarpe personligheder" som fx terrier eller gravhunde, eller mere følsomme hundetyper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første hund blev en Labrador retriver fordi:

 

1. - Jeg ville have en aktiv "natur glad" hund, både til træning, lange gåture ude i det blå og ditto endnu længere cykelture ud i det blå.

 

2. - Jeg ville ikke have en vogter eller vagt hund

 

3. - Jeg ville have en social hund der med stor sandsynlighed ville være super glad for både mennesker og andre hunde.

 

4. - Den skulle være mellem stor og kort pelset og helst sort og så skulle det være en tæve.

 

Buster var alt det, bortset fra det der med tæve *S*

 

Med Misja var det næsten de samme ting jeg ønskede, dog var jeg villig til lang pels (hun er samojede, husky og labrador blanding) og denne gang skulle det være en tæve.

 

Misja blev kortpelset og meget-meget signalfølsom og en "flugt-hund", hun havde ikke være i hænder eller ude for en dør da jeg hentede hende hjem så det har pænt meget været op ad bakke med hende og mellem os de første år.

 

Hun var bestemt ikke det jeg havde troet eller forstillet mig eller håbet på, pga. hendes store følsomhed og konstante tilbøjlighed til mistro/mistillid og flugt. Men jeg stod ved hende, havde tiden + resurcer og fandt hjælpen der bragte os videre og bragte os sammen. Nu her i hendes 10. år, vil jeg ikke være foruden hende, vi er groet ind i hinanden...

 

Max var Golden retriver, omplacerings hund og han var alt hvad jeg forventede af racen. Bortset fra en ødelagt pels, lang som en Berner sennes, og at han ikke ejede løst til jagt/træning :lol:

 

 

Min næste hund må gerne være vagtsom og endnu mere trænings/samarbejdene, komme fra en god erfaren opdrætter, have stamtavle.....og være hvid! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du et overblik over hvordan dine boligforhold bliver når du skal have din egen? Som du kan se spillede det en meget stor rolle i vores valg af hund ;-)

 

Ellers synes jeg du gør det helt rigtige ved at fokusere på hundetype/personlighed. Så kan du jo altid tilpasse størrelse og energi niveauet til hvad der nu passer i din dagligdag. En vigtig ting som jeg ikke kan se på din liste er om du er til "skarpe personligheder" som fx terrier eller gravhunde, eller mere følsomme hundetyper.

Mht. bolig ved jeg kun, at det bliver en lejlighed... Men det haster jo heller ikke med at finde et sted, skal jo ikke være ude til en bestemt dato... Så jeg har jo god tid til at finde det helt rigtige sted... :)

 

Og jeg er ikke rigtig til terrier og lignende... Men det er nu mest, fordi jeg ikke har tålmodighed til at sige alting tusind gange, fordi hunden liige skal prøve om grænsen nu er den samme som sidst en gang til... Overdrivelse fremmer forståelsen... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første hund blev en Labrador retriver fordi:

 

1. - Jeg ville have en aktiv "natur glad" hund, både til træning, lange gåture ude i det blå og ditto endnu længere cykelture ud i det blå.

 

2. - Jeg ville ikke have en vogter eller vagt hund

 

3. - Jeg ville have en social hund der med stor sandsynlighed ville være super glad for både mennesker og andre hunde.

 

4. - Den skulle være mellem stor og kort pelset og helst sort og så skulle det være en tæve.

 

Buster var alt det, bortset fra det der med tæve *S*

 

Med Misja var det næsten de samme ting jeg ønskede, dog var jeg villig til lang pels (hun er samojede, husky og labrador blanding) og denne gang skulle det være en tæve.

 

Misja blev kortpelset og meget-meget signalfølsom og en "flugt-hund", hun havde ikke være i hænder eller ude for en dør da jeg hentede hende hjem så det har pænt meget været op ad bakke med hende og mellem os de første år.

 

Hun var bestemt ikke det jeg havde troet eller forstillet mig eller håbet på, pga. hendes store følsomhed og konstante tilbøjlighed til mistro/mistillid og flugt. Men jeg stod ved hende, havde tiden + resurcer og fandt hjælpen der bragte os videre og bragte os sammen. Nu her i hendes 10. år, vil jeg ikke være foruden hende, vi er groet ind i hinanden...

 

Max var Golden retriver, omplacerings hund og han var alt hvad jeg forventede af racen. Bortset fra en ødelagt pels, lang som en Berner sennes, og at han ikke ejede løst til jagt/træning :lol:

 

Min næste hund må gerne være vagtsom og endnu mere trænings/samarbejdene, komme fra en god erfaren opdrætter, have stamtavle.....og være hvid! :mrgreen:

det lyder som om du har en bestemt race i tankerne? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg købte Labell, var mit hovedepunkt af finde en stor hund i en lille krop. DET FIK JEG. :hjerte:

´Jeg boede på 3.sal i esbjerg centrum, og den shæffer jeg ønskede mig, var ikke et helt oplagt emne.

 

Min næste hund bliver en Dobermann, men nu er det også nogle helt andre punkter jeg går efter. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

det lyder som om du har en bestemt race i tankerne? :blink:

Mjaa.... jeg har en top 5 liste på racer som jeg heletiden vender tilbage til.....Ny på den liste er så den hvide...swisiske (staves?) hyrdehund og jeg ville ellers have forsvorget nogensinde ever igen, at få et hvidt pels-kræ (har haft to næsten helt hvide katte) igen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle mine hunde har været valgt mere eller mindre efter tilfældighedsprincippet - og jeg synes jeg har været heldig hver gang :5up:

 

Jeg "bruger" ikke mine hunde til andet end at de er familiemedlemmer. De får den aktivering, fodring osv. hver især har behov for, ligesom børn får hvad de har behov for. Dog har erfaringen vist at hunde af en bestemt type er dem, der passer bedst til min livsstil, mit temperament og mit aktivitetsniveau, som - indrømmet - ikke er imponerende højt ;-) Derfor går jeg efter nogle bestemte racer, som jeg enten har gode erfaringer med, eller på baggrund af diverse research mener vil passe til mig.

 

Da jeg, af økonomiske årsager, var nødt til at skille mig af med min bil, spillede hundens størrelse en afgørende rolle sidste gang - ellers var det helt sikkert blevet en GD igen, men sådan en er svær at transportere i en cykeltrailer...

Valget faldt på at det enten skulle være en Staffordshire Bullterrier, en Mops eller en Bulldog. Men jeg vil ikke have hverken Engelsk eller Fransk Bulldog pga. helbredsproblemer, og hvad der, efter min mening, er uetisk avlspraksis - inseminering og kejsersnit. Mops har nogle af de samme problemer.

Derfor fik jeg interesse for Olde English Bulldogge, der skulle være et forsøg på at skabe en sundere Bulldog. At det så ikke er alle opdrættere, der tager den side af sagen alvorligt, har jeg først opdaget senere, men indtil videre tror jeg, at jeg har fået et godt eksemplar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg købte Labell, var mit hovedepunkt af finde en stor hund i en lille krop. DET FIK JEG. :hjerte:

´Jeg boede på 3.sal i esbjerg centrum, og den shæffer jeg ønskede mig, var ikke et helt oplagt emne.

 

Min næste hund bliver en Dobermann, men nu er det også nogle helt andre punkter jeg går efter. :slem:

Jeg aner intet om dobermann, så jeg kan ikke helt sætte mig ind i hvad det er for nogle punkter man går efter, når man gerne vil have sådan en... :-D Så... Gider du uddybe? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjaa.... jeg har en top 5 liste på racer som jeg heletiden vender tilbage til.....Ny på den liste er så den hvide...swisiske (staves?) hyrdehund og jeg ville ellers have forsvorget nogensinde ever igen, at få et hvidt pels-kræ (har haft to næsten helt hvide katte) igen :lol:

Årh ligesom mig... Jeg har også nogle racer, som bare bliver ved med at spøge, selvom jeg ellers har besluttet mig for en race... Så hører jeg lige et eller andet om den race og så bliver jeg ubeslutsom igen :lol:

 

Men nej, jeg er med på den med de hvide hunde... Hehe... Sådan en skal jeg godt nok heller aldrig eje... Så kan man jo se alt skidtet :scared:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...