Hop til indhold

Skal hunde være sociale??


HNP
 Share

Recommended Posts

Kan se om jeg kan komme på gåtur kl 17.30 i aften, for der ved jeg vi kan være heldig at møde den hund og ejer. Må bare være lidt mere modig :oops:

Prøv at vende det om og tænk på, hvordan du selv ville reagere, hvis bemeldte dame kom til DIG og spurgte, om I ville med hjem og lege lidt. Jeg tænker næsten, at du ville blive glad. Hvorfor skulle hun så ikke ønske selskab til SIN hund? Hunde er sociale væsener præcis som vi mennesker er. Og både hunde og mennesker ønsker regelmæssigt selskab af artsfæller.

 

Så tag dig flux sammen og kom ud af røret kl. 17.30. Hvis I mødes, er du en gladere hundeejer allerede kl. 18 - eller før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan se om jeg kan komme på gåtur kl 17.30 i aften, for der ved jeg vi kan være heldig at møde den hund og ejer. Må bare være lidt mere modig :oops:

 

Håber I møder dem! Det behøver ikke at være så svært. I står og kigger på hundene der leger, så er det nemt at sige noget om at det er dejligt at se de leger så godt - og så kan du snildt vippe samtalen ind på din hunds situation. At hun savner at lege med nogen, og at det ville være rart for hende med en lidt mere fast "gåturskammerat", som hun kunne lege med. For det kan måske være nemmere at foreslå fælles gåture til at starte med, og når man kender hinanden lidt bedre kommer det med haveleg og kaffedrikning nok helt af sig selv! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det vil ikke være synd for hende, hvis hun ikke leger med hunde til træningen eller i en hundeskov? Jeg vil jo bare tro det vil ende med en asocial sur mokkehund, hvilket jeg ikke ønsker..

 

Allerhelst ville jeg ønske hende nogle hundevenner som kan lege privat. Fordi så er det under kontrol. Argh! Jeg synes det er svært!

 

Når nu din hund er vokset op med fri leg, vil jeg til en vis grad synes det ville være synd at afskære hende fra den del af det sociale liv.

Men den leg du beskriver med mokker og mobbere ville jeg aldrig udsættte min hund for og aldrig fri leg i store grupper.

 

Jeg synes det lyder som en god plan at komme til træningen og sige nej tak til den frie mobning og ikke mindst begrunde hvorfor. Muligvis er der andre der har det som du, men ikke tør stikke næsen frem. Muligvis kan nogle af hundeejerne sagtens se problemet, når der bliver peget på det.

 

Det må være muligt at finde gåturkammerater og/eller legekammerater som I mødes med, hundelegekammerater som passer til din hund.

 

Du kan aldrig være sikker på, at din hund ikke møder en hund, som ikke overholder spillereglerne, men des flere gode oplevelser hun har i bagagen des bedre kan hun håndtere et møde, som går galt. Blandt andet derfor synes jeg, det er en god ide at vedligeholde hendes positive syn på andre hunde ved at lade hende være sammen med andre positive hunde :-) I den forbindelse er det værd at være opmærksom på at et enkelt godt hundemøde/samvær som varer længe giver en hund meget mere end flere møder/samvær i kortere tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gjorde det!! Ja, jeg gjorde!! Er sgu helt stolt af mig selv :klap2:

Hun synes det var en fantastisk god idé, så nu har vi udvekslet mobilnumre og aftalt at det skal være i næste uge :banan:

Og for lidt siden var der en anden der spurgte om jeg og hund vil komme hjem til dem og træne og lege. Så fedt :ivrig:

 

Da jeg startede den her tråd var jeg ret øv over alt det her, men nu synes jeg det er fedt igen.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Når nu din hund er vokset op med fri leg, vil jeg til en vis grad synes det ville være synd at afskære hende fra den del af det sociale liv.

Men den leg du beskriver med mokker og mobbere ville jeg aldrig udsættte min hund for og aldrig fri leg i store grupper.

 

Jeg synes det lyder som en god plan at komme til træningen og sige nej tak til den frie mobning og ikke mindst begrunde hvorfor. Muligvis er der andre der har det som du, men ikke tør stikke næsen frem. Muligvis kan nogle af hundeejerne sagtens se problemet, når der bliver peget på det.

 

Helt sikker jeg vil blive spurgt om hvorfor jeg fravælger det, og har skam også tænkt mig at svare ganske ærligt. Det vil jeg have det ganske fint med..

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg undrer mig lidt over hvor træneren er i det her? altså hvis der er hunde der har en dårlig oplevelse så ville jeg da forvente at en træner træder ind og deler hundene op eller gør noget andet for at sikre at alle har det godt...

 

jeg er stor tilhænger af fri leg efter træning. Men kun fordi vi går et sted hvor det foregår under ordnede forhold. Jeg har en hund med lidt tendens til egetkønsaggression og derfor ville jeg aldrig nogensinde bare slippe ham løs i en stor flok. Men træneren og jeg har arbejdet meget med at introducere skipper for de andre på holdet på en god måde. Og på 3 måneder er vi gået fra at jeg stod med ham i snor på afstand. Til at han nu leger med alle hunde på holdet uden der har været den mindste optakt til problemer. Minus 1 hanhund hvor vi er helt enige om at det nok ikke er nogen god ide at de render frit sammen. Og så skiftes jeg og dens ejer bare til at stå udenfor indhegningen med vores hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg undrer mig lidt over hvor træneren er i det her? altså hvis der er hunde der har en dårlig oplevelse så ville jeg da forvente at en træner træder ind og deler hundene op eller gør noget andet for at sikre at alle har det godt...

 

 

Ja, det undrer skam også mig. Men folk ser bare forskelligt på det med hundeleg.. Hvilket er fint nok for nogle, bare ikke for min hund og mig. Jeg ønsker gode oplevelser for min hund, specielt nu hun bliver ældre. Og hun har heldigvis et rigtig flot hundesprog, som vi ofte har fået avide i fx. hundeskoven af folk helt uopfordret. Det sprog vil jeg jo helst ikke have ødelagt af :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej hunde skal ikke absolut være sociale.

Har haft flere hunde der gerne legede/hilste på alt og alle på 4 ben

Har haft hunde der absolut ikke kunne døje synet af andre hunde

Har hunde der gerne leger/hilser på de fleste.

 

For mig er det ikke et must at de skal kunne lege med alt og alle eller for den sags skyld nogen, MEN de skal acceptere at andre hunde er i nærheden uden at skabe sig , eller lave udfald.

Det ville dog være noget nemmere hvis nogen folk slap den tankegang at fordi deres hunde er pokkers sociale så skal mine absolut også være det , det skal de ikke og når jeg ikke vil have hundene hilser forventer jeg folk respektere et nej.

 

Fri leg til træning fint hvis det er et tilbud under ordnede forhold hvor hundene ikke bliver udsat for mere end de kan klare, ser engentlig helst at hundene leger i små grupper på maks 5-6 stykker hvor de er blevet introduceret for hinanden lidt af gangen.

Er det en stor vild bunke skal mine hunde ikke være med den gamle vil blive totalt stresset når hun ikke kan holde øje med alle, den nye vil risikere at blive tromlet af de større hunde /hvalpe det bette pus vejer pt som 8 ugers kun 1900 gr.

 

Det vil jeg ikke udsætte dem for så hellere mødes med et par faste tur kammerater

Link til indlæg
Del på andre sites

Utroligt mange hundeejerer mener , der er noget galt , hvis andres hunde end deres, ikke er sociale. Jeg har 7 hunde, fra 10 mdr til over 12 år, og EN er social.De andre har flokmentalitet-fis af, vi har nok i os selv..

Alle har været til hvalpemotivation, men ikke alle har som unghunde gidet lege med fremmede hunde, bare accepteret dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Jeg gjorde det!! Ja, jeg gjorde!! Er sgu helt stolt af mig selv :klap2:

Hun synes det var en fantastisk god idé, så nu har vi udvekslet mobilnumre og aftalt at det skal være i næste uge :banan:

Og for lidt siden var der en anden der spurgte om jeg og hund vil komme hjem til dem og træne og lege. Så fedt :ivrig:

 

Da jeg startede den her tråd var jeg ret øv over alt det her, men nu synes jeg det er fedt igen.

 

Sådan dér!!! :klap2:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
jeg undrer mig lidt over hvor træneren er i det her? altså hvis der er hunde der har en dårlig oplevelse så ville jeg da forvente at en træner træder ind og deler hundene op eller gør noget andet for at sikre at alle har det godt...

 

Det er der desværre nogle træningspladser som praktiserer, ud fra devisen 'hundene skal lære at klare det selv'.

 

HNP, jeg synes det er en skide god idé at du siger fra, og begrunder det. Jeg gik selv sådan et sted med min første hund, og jeg stolede blindt på træneren, fordi hun måtte jo vide bedre end jeg. Måske er der andre der står i samme situation med en lidt dårlig fornemmelse i maven og så ville det være rigtig godt hvis du kunne bidrage med et andet perspektiv og åbne for den mulighed at det behøver ikke at være sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Det er vel i grunden op til den enkelte, og hvad vedkommendes hund egner sig til, sådan rent socialt.

Det der irriterer mig mest er når man møder den slags mennesker: JEG vil have at din og min hund leger sammen! DU har åbenbart ikke ret til at have nogen anden mening i den sammenhæng.

 

Enig...og så er det også tit med den der "jamen de finder jo selv ud af det, så må min bare lade være med at være fræk"...

 

Det er jeg sgu ik så sikker på folk stadig synes, hvis Victoria eller Pablo sætter tænderne i vedkommendes hund...

 

Vi vælger selv vores hundevenner....men det er måske også lidt nemmere når der ikke er ret mange træningspladser hvor man er velkommen, og påtvunget mundkurv og line...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er egentlig også vildt så autoritetstro man kan være. Jeg mødte en dame i dag, som mente at hendes hund og Bobo selv skulle finde ud af det, når Bobo humpede hendes. Og jeg VED jo godt, at det skal de ikke, for det gør ikke noget godt for ham overhovedet. Men alligevel stopper jeg op i stedet for at gå hen og pille ham af. Og det gjorde jeg kun, fordi hun var ældre end mig.

 

Så ærgrer man sig da lige gul og blå hele vejen hjem! Øv...

 

Og undskyld trådstarter - ved godt det ikke har noget med emnet at gøre, kom bare til at tænke på det i forbindelse med de trænere, der mener hundene skal klare det selv..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Enig...og så er det også tit med den der "jamen de finder jo selv ud af det, så må min bare lade være med at være fræk"...

 

Det er jeg sgu ik så sikker på folk stadig synes, hvis Victoria eller Pablo sætter tænderne i vedkommendes hund...

 

Tro mig ... sand historie:

 

Mig (iført aggressiv amerikansk bulldog): I skal ikke komme herhen!

Ham (lystigt på vej for at hilse): Skal de ikke lige sige hej?

Mig: Nej, hende her bliver ret sur.

Ham: Jamen det er fint, min trænger til at blive sat på plads.

 

Jeg var fristet til at lade ham prøve :mrgreen:

 

Sorry for OT

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det gjorde jeg kun, fordi hun var ældre end mig.

SÅDAN skal det være. I det gamle Kina nød ældre mennesker stor respekt. Du må være skabskineser.

 

P.S. Fremover bliver du simpelthen nødt til at give mig ret i ALting, for......traLAAAAA....jeg er ældre end dig. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det undrer skam også mig. Men folk ser bare forskelligt på det med hundeleg.. Hvilket er fint nok for nogle, bare ikke for min hund og mig.

Men hvis de par "trælse oplevelser", som du har set, er endt med nogle deciderede slagsmål, så må folk vel normalt se temmelig ens på den form for hundeleg? Det står du formentlig slet ikke alene med.

 

Hvis det derimod udelukkende har været teatertorden, der har forskrækket dig, så er det ikke sikkert, at du bliver forstået. Men det er i grunden ligegyldigt, for DU bestemmer over DIN hund, også til træning. Og vil du ikke have, at hun er med i legen, så skal hun ikke være med i legen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Taiki var som hvalp meget social. Der går sjældent en dag nu, hvor han ikke leger, løber, snuser eller tisser med én eller anden hund. Men der er også en del hunde, han bare ikke kan med. Nogle af dem var sure på ham allerede da han var hvalp, nu er han så stor at han svarer igen.

 

Jeg forcerer det aldrig. Jeg bruger morgenturen som indikation på, hvilken slags dag det er. Er han opsøgende og glad ved mødet med andre hunde, kan vi godt tage i en større indhegning den dag, hvor han løber frit og leger m.m. Men er han tilbageholdende og lidt "knotten", er det bare ikke en dag hvor vi prioriterer det; men vi møder tit hunde han kan med på vores ture og følges lidt med dem, og det er jo fint.

 

Taiki er en hund, hvor han egentlig bliver helt okay med tiden, hvis han får tingene i sit helt eget tempo. Et eksempel er hans skyhed over for fremmede, især børn. Han har været decideret bange for dem. Nu er det sket flere gange, at fremmede børn må komme hen og klappe ham.

Vi bor lige ved siden af legepladsen til en skole/fritidshjem og de sidste mange måneder har han ville sidde på en kunstig høj og bare kigge på de legende børn. De skulle ikke komme for tæt på, så ville han tage flugten. Børnene var gode til at acceptere det og sige til hinanden: "Han er bange for os, han skal bare have lov til at sidde!". Elsker fandeme de unger her på Nørrebro, de er så skide rapkæftede - men når det virkelig gælder, har de bare respekt. Det har aldrig været dem som var problemet.

 

Nå, men anyway, langsomt blev det sådan at børnene kunne give ham godbidder, men uden at røre ham. Han kunne godt fare lidt sammen hvis de grinede over at hans tunge kildede hånden, men han havde løs line og kunne tage flugten hvis han ville, så han styrede det selv.

 

Nu må nogle børn gerne ae ham forsigtigt, når de har givet ham godbidder. Vi sørger selvf. for at se efter hans signaler og at det kun er 1-2 børn ad gangen. Jeg er ret sikker på, at med tiden bliver han faktisk ret glad for børn; han udviser allerede stor interesse for at lege med dem. Vi presser ikke på, for vi vil gerne have en positiv-oplevelses-rate på 100%, så vi er selektive mht. hvornår, hvordan og hvor mange der hilser osv. Hellere en dag uden børnekontakt end en dag, hvor det bliver for meget.

 

 

Det har været på samme måde med en del hunde. Hvis han har fået lov til at se dem lidt an og gå et par meter bagved, snuse hvor de snuste og tisse hvor de tissede, så hilser han glad på dem næste gang.

Det er klart, at de sure hunde gider han ikke, men ellers kan han godt være afvisende, endda knurre, af en hund og næste dag være glad for at møde den.

 

Jeg spørger nogle gange ejere, jeg har set før (så jeg ved, at jeg nok vil rende ind i dem og deres hunde i fremtiden), om vi må "stalke" dem. Altså gå nogle meter bagved dem, så Taiki bare kan se på hunden fra sikker afstand, tisse og snuse osv.

 

Jeg er ret sikker på, at i Taikis hoved går han tur SAMMEN med den anden hund... men det foregår så i en tryg afstand, hvor de kan se hinanden, men ikke ellers kan interagere.

Og næste gang vil Taiki så være glad og nysgerrig, og man kan gå en tur rigtig sammen og ikke nogle meter væk som en anden lurer. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...