Hop til indhold

Hund til enlig person i lejlighed

Gæst MDOJ
 Share

Recommended Posts

Hej, har gået og overvejet at få mig en hund i lang tid nu, men vil først lige undersøge det nærmere inden jeg går ud og køber en!

Jeg vil egentlig bare høre hvilken race I ville forslå mig, så jeg havde noget at gå ud efter.

Jeg bor alene i en 54kvm lejlighed. Er ung og frisk, så bager den gerne op og ned af trapper hver gang. Det kunne være rart, hvis det kunne løkkes at finde en hund som ikke gør, og fælder, så meget. Den må gerne være frisk på en løbetur, men gør ikke noget hvis den bare skal luftes stille og roligt.

Ellers skulle jeg ikke mene omstændighederne stiller de store krav. Størrelse gør mig ikke så meget, bare den selv kan leve på de vilkår. Går heller ikke op i racer, bare den ser sød ud, så en fornuftig pris vil være at fortrække.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det kan jeg godt se... Er ikke allergisk, men vil være rart hvis der ikke lå kæmpe mængder af hår over det hele.

Kærlighed og masser af opmærksomhed når jeg er hjemme. Hygge i sofaen, dejlige turer rundt om søen, enten løb eller gang. Har ikke nogle planer om at lærer den tricks/kommandoer eller noget i den stil. Er ikke den store hundeekspert.

Har kigget lidt på Sealyham Terrier, og generelt andre Terrier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som stenshoej nævner: hvad kan DU tilbyde?

Jeg bor i en 2v på 68 kvm på 2.sal, og jeg har en Jack russell terrier - og det går helt fint. Jeg ser intet problem med en hund i lejlighed uden have.. Men "vi" er også aktive, dvs agility, ture i skoven/strand etc, med i stalden/til ridestævner, tricks, lydighedstræning osv osv...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en Tjekkisk rottehund.

Den er aktiv, men ikke mere end, at man ikke behøver en flere km. lang tur hver dag.

Nogen siger, at den gør meget, men alt er jo relativt, og hvis man stopper den, så lærer den hurtigt, at det skal den ikke.

Cille gør faktisk kun hvis der kommer nogen ind her og hvis hun føler sig truet.

Hun fælder, men det er ikke i overflod.

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MartineSophia

Jeg er selv faldet for racen Volpino italiano som er en super dejlig lille vovse. Den er dog en lydhund så den er lavet til at give et vov fra sig hvis den føler at noget ikke er som det skal være men de er lette at få vent af med det hvis du ikke er interreseret i det. Jeg ved ikke hvor meget de felder det er jo en langhåret hund men jeg ved ivertfald at de næsten ikke kraver at blive badet kun ca. 1-2 gange om året eftersom at deres pels er selvrensende som ved mange andre hunde. Det er en hund der ikke kræver meget motion men det er jo en spidsrace så jeg er sikker på den vil elske at løbe en tur :).

Link til indlæg
Del på andre sites

Puddel? Men den kræver nok lidt stimuli - det gør alle hunde jo på den anden side.

Vil du gå til træning med hunden? Hvad tænker du af mental aktivitet? En hund er jo sådan indrettet, at hvis den ikke bliver stimuleret oppe på øverste etage, kan den finde på ballade (=ødelægger ting, gør osv.). En gåtur er jo ikke nok til at trætte hovedet.

*Overvejer at smide katte-kortet*

Link til indlæg
Del på andre sites

Mentalt, giver jeg mine hunde opgaver og træner med Shaping, en træningsform hvor hunden selv, skal prøve sig frem for at finde ud af hvad jeg vil have den til, det kan man sagtens bruge hjemme i stuen eller på gåturen. Jeg har så nogle hunde der også skal bruges på jagt/prøver og udstilling, så jeg skal øve mange ting med dem, men det er jo kun fordi at jeg synes at det er sjovt, der er mange andre ting man kan lave med sin hund.

Fysisk, så er jeg så heldig, at have plads til, at mine hunde kan få lov at spæne langt og hurtigt, men ellers er en svømmetur i havet også noget der kan trætte en hund, mine er ihvertfald meget rolige, når vi kommer hjem efter en tur på stranden. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

du kan jo læse lidt om de forskellige hundesports, og se om der er noget du finder interessant?

såsom Agility, lydighed, LP, HTM,-dogdancing rally, spor osv.

selv går vi til agility og træner basal lydighed og sjove tricks ved siden af.

... vist mest sjove tricks :mrgreen:

hvor mange timer har du i døgnet til hunden? hvor lang arbejdsdag har du? for hunden skal helst ikke være alene mere end 8 timer dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså man kan godt aktivere sin hund mentalt uden at gå til træning med den. Jeg har trænet flere cirkustricks og små praktiske kommandoer med mine herhjemme over små hygge-trænings sessions på stuegulvet.

Ellers er diverse foderbolde og lign gode, hvor hunden skal arbejde og bruge hovedet for at få maden ud. At have lidt forskellige af disse og bruge en-to af dem dagligt er en god ting, for så er det ikke det samme for hunden hver dag, og en god måde for hunden at bruge noget hjerneenergi.

Samt fodersøg og tyggeting er også aktiverende for hunden.

Hvis man gør det lidt dagligt. Så får hunden brugt hovedet.

Hvis man så vælger en hunderace, som ikke har behov for så meget aktivitet. Så kan man godt have en glad hund uden at gå til hundetræning med den. Dog vil jeg altid råde folk til at gå til hvalpetræning med sin hund.

En shih tzu ville for eksempel være et godt bud på sådan en hunderace.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Hvis jeg boede alene i lejlighed ville jeg personligt få mig en lille hund - taskestørrelse - så den kunne komme med rundt. Jeg er smaskforelsket i cavalier'en og boston terrieren, men det er bare mig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor i en meget lille lejlighed pt, men når jeg har Viggo, Cocker Spaniel, klare han sig fint.

I perioder har jeg ham 2-3 måneder af gangen, hvis hans far og mor har travlt.

Det klare han som sagt meget fint, mest fordi vi er aktive sammen og laver en masse øvelser, så han bliver så dejlig træt.. Og mig med for den sags skyld :D

Jeg har en meget glad hund som sagtens kan klare sig i det miljø, bare han bliver aktiveret nok.

Tror ikke alle Cocker Spanieler er egnet til små hjem, men Viggo er egnet hos mig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Puddel? Men den kræver nok lidt stimuli - det gør alle hunde jo på den anden side.

Vil du gå til træning med hunden? Hvad tænker du af mental aktivitet? En hund er jo sådan indrettet, at hvis den ikke bliver stimuleret oppe på øverste etage, kan den finde på ballade (=ødelægger ting, gør osv.). En gåtur er jo ikke nok til at trætte hovedet.

*Overvejer at smide katte-kortet*

Pudler er kloge og kræver en del hjernegymnastik, så tror ikke det er noget for TS.

Link til indlæg
Del på andre sites