Hop til indhold

Hunde der aldrig går uden snor


Gæst AaseLarsen
 Share

Recommended Posts

Gæst AaseLarsen

Hej Hunde-Forum.

 

Synes I det er synd for hunde der aldrig går uden snor?

 

Hvorfor/hvorfor ikke?

 

Jeg har kig på nogle forskellige racer, men der er ikke rigtig nogle steder her hvor vi bor hvor man må have hunden til at gå uden snor. Den vil derfor formegentlig altid skulle have snor på når vi er ude.

 

Jeg er ret ny i hundeverdenen, men har fået flere kommentarer om at det er synd for hunden aldrig at få lov til at strække ud osv?? Hundeskoven vil sjældent være muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en der næsten altid går uden og en der næsten altid går med snor, grundet for stort jagtinstinkt. Jeg synes ikke det er synd for hende der altid går i snor, men hun er så også uden snor flere gange om ugen på sportspladser, træningspladsen, i kolonihaven osv. så hun kan få lov at strække igennem og løbe og lege frit...

 

Går vi steder hvor den ældste går fri, så går den yngste enten i 8 meter flexline eller i en 10 meter sporline, så hun har en del frihed men samtidig er til at hale ind igen, hvis hun skulle få færd...

 

Det er ikke synd, at alle gåture foregår i snor nej, men hunden SKAL have lov at kunne strække ud og løbe af og til, efter min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er en lille hund, der kan gå i flexline, så kan det være ok at den næsten altid er i snor. Den har jo aldrig prøvet andet.

 

Men at have en labrador eller noget lignende i snor altid, det vil i længden kunne give for ensformig belastning af leddene. Hunden vil jo altid bevæge sig i en påtvungen gangart.

De store hunde kan selvfølgelig godt have flexline på, men ikke hvis de skal hilse på andre hunde. De skarpe liner kan skade både hunde og menneskeben (erfaring:(). Og man kan ikke lige trække en labrador hjem på plads hvis den har 8 meter flexline på.

 

Så hvis du anskaffer dig en lille hund og måske lærer den at løbe sammen med dig, så den ikke går i samme hastighed altid, -så synes jeg ikke det er synd.

 

--Du skal dog finde ud af hvor den skal møde andre hvalpe og unghunde, INDEN du anskaffer den. For en snorhund får jo kun de legekammerater, som DU sørger for. Mange af de helt små racer kan jo sagtens lege sammen i en have eller en lille indhegning, --eller hjemme i stuen. Man skal bare starte med at lede efter legekammeraterne samtidig med at man leder efter den hvalp man vil anskaffe.

 

Og så har man som ejer en forpligtelse til at gøre snorturene så spændende, at hunden ikke savner det frie liv.

 

Min egen hund går næsten altid løs. Men hun er også en meget lydig golden retriever. Vi har gjort meget ud af lydighedstræning fordi jeg ikke vil have en hund, som ikke kan gå løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle
Jeg har en der næsten altid går uden og en der næsten altid går med snor, grundet for stort jagtinstinkt. Jeg synes ikke det er synd for hende der altid går i snor, men hun er så også uden snor flere gange om ugen på sportspladser, træningspladsen, i kolonihaven osv. så hun kan få lov at strække igennem og løbe og lege frit...

 

Går vi steder hvor den ældste går fri, så går den yngste enten i 8 meter flexline eller i en 10 meter sporline, så hun har en del frihed men samtidig er til at hale ind igen, hvis hun skulle få færd...

 

Det er ikke synd, at alle gåture foregår i snor nej, men hunden SKAL have lov at kunne strække ud og løbe af og til, efter min mening.

Jeg har ogsåen hund der går i snor og en hund der er uden snor, men i min verden er det ikke synd for min hund i snor, da jeg giver han så mange andre chancer for at være uden snor, så som ved strand tidlig morgen eller sent aften, da der ikke er nogen på stranden, og når han er i hundeskov eller indhegnet områder, men han strækker også ud ved en cykeltur, og ud over det, så løber han også agility, og der er de uden snor:-D, men en fellini kan også være en løsning for jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har to hunde, der altid er i snor, og ja, jeg synes det er synd, og jeg har dårlig samvittighed over det :???:

Eneste formildende omstændighed er at vi trods alt har en have, hvor de kan løbe i cirkler.

 

Da jeg havde bil, plejede vi at køre til sikre luftesteder, hvor de kunne få sig en løbetur, men efter at jeg har mistet mit arbejde har vi ikke råd til bil, og det går desværre ud over hundene :(

 

Jeg vil sige som nogle af de andre, at det kommer an på race. Min Bulldog tror jeg trives fint nok med at være i snor altid, men min Grand Danois gør ikke. Så vælg en mindre hund med et moderat motionsbehov, som du evt. kan lufte i fleksline.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min går ikke uden snor mere, fordi der kom en voldsom hund løbende efter hende og jeg så ikke kunne få hende hen til mig, fordi hun lå på jorden eller løb alt hun kunne... Jeg stoler ikke på andre hunde! :cry: Men hun går i en lang sporline, en flexline eller en alm. snor, alt efter hvilken tur vi er på. Når hun ikke er i løbetid tager vi i hundeskoven 1-2 gange om morgenen hvor hun løber og får strækket ud. Men ellers er hun jo også uden snor i vores have, så hun mangler skam ikke noget. Men ville ønske jeg kunne gå løs med hende på almindelige gåture, også selvom det ikke er lovligt her hvor vi bor :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke også lidt sådan, at jo større hund - jo mere plads for at strække igennem? Ved Rex feks aldrig ville kunne nå op i fart i sporlinen, ville måske fungere v en gårdhund??? I hundeskov har han alt for travlt med at snuse rundt og eftertisse alle de steder, hvor andre hunde har været så frække at lade vandet:rolleyes:

Han strækker igennem når han opdager noget i bagenden af haven, som han skal nå rundt om huset og ud til vejen og skælde ud på:confused: og når han er løs på sportspladsen, og vi kaster bold!! For ellers er der da slet slet ingen grund til at komme så voldsomt op i tempo.. *G* dovne hundedreng..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg ejer en race der sjældent, vil kunne gå uden snor - da jagt instinktet er meget stort hos dem. De kan ligesom alle andre typer hunde lære det hvis det absolut er noget de skal.

 

Jeg lufter mine efter situationen - det vil sige - hvor vi går tur henne. Går vi i områder hvor der er muligheden for at strække ud, så har beaglerne spor line eller flex line afhængig af terræn. Går vi almindelige ture i kvarteret har de en dressurline på, som kan forlænges hvis behovet opstår for det.

 

Jeg syntes ikke det er synd de er i snor, fordi de netop får muligheden for at kunne løbe "frit" og støve rundt som der er behov for når man er en beagle. Desuden har vi en stor have hvor der er frit slag til at "tosse" rundt - hvis de skulle få lysten til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke også lidt sådan, at jo større hund - jo mere plads for at strække igennem? Ved Rex feks aldrig ville kunne nå op i fart i sporlinen, ville måske fungere v en gårdhund??? I hundeskov har han alt for travlt med at snuse rundt og eftertisse alle de steder, hvor andre hunde har været så frække at lade vandet:rolleyes:

Han strækker igennem når han opdager noget i bagenden af haven, som han skal nå rundt om huset og ud til vejen og skælde ud på:confused: og når han er løs på sportspladsen, og vi kaster bold!! For ellers er der da slet slet ingen grund til at komme så voldsomt op i tempo.. *G* dovne hundedreng..

 

mjaaa. Det tror jeg ikke man kan sige. Min den yngste Johna, som er dsg/jrt blanding - altså en lille hund- kan læbe op med Nina Cs whippets, ergo, hun har brug for meget plads for at strække helt ud ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

efter min mening er det helt afhængigt af hvor man bor om det er ansvarligt at lade sin hund gå uden snor - hvis det er et meget trafikeret sted eller et sted med meget vildt - ja så skal hunden selvfølgelig være i snor , jeg har endnu ikke oplevet nogen som havde så meget kontrol over deres hunde at det har været forsvarligt at lade den være løs her hvor jeg bor - selvom der er MANGE løse hunde. Så man må gå et sted hen hvor det ikke er farligt for hunden ( eller til gene for andre . der måske er bange for hunde ) så når mine 2 pus skal være løse foregår det i div. parker eller hundegårde for her er desværre ingen hundeskov. Jeg kan ikke " snuppe " FLEX liner - for folk har sjældent kontrol over deres hunde når de har sådan en på - heller ikke over små hunde - og jeg har oplevet alt for mange farlige situationer med hunde i flexliner hvor hunden var ude af kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jojo Amocca... Men hun kommer jo nok væsenlig hurtigere op i fart end mit drog af en hund:)

Han havde forresten da vi lige havde fået ham en super lille hundeven i hundeskoven(papillion noget?) og hun elskede, at spurte langs hegnet ud mod motorvejen og "jagte" bilerne.. Rex legede glædeligt med, men endte ret hurtigt med, kun at løbe halvvejs med, og så vende rundt sammen med hende *G*

Han gider altså kun op i fart, når der er noget af interesse at arbejde for..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hunde-Forum.

 

Synes I det er synd for hunde der aldrig går uden snor?

 

Hvorfor/hvorfor ikke?

 

Jeg har kig på nogle forskellige racer, men der er ikke rigtig nogle steder her hvor vi bor hvor man må have hunden til at gå uden snor. Den vil derfor formegentlig altid skulle have snor på når vi er ude.

 

Jeg er ret ny i hundeverdenen, men har fået flere kommentarer om at det er synd for hunden aldrig at få lov til at strække ud osv?? Hundeskoven vil sjældent være muligt.

 

Har du en stor have?

 

Har du bil eller andre muligheder for at transportere din hund ud på de "åbne vidder"?

 

Hvis ikke vil jeg absolut synes det er et skidt hundeliv at være i line i hverdagen.

 

Som det meget sociale dyr hunden er, har hvalpen behov for at slå sig løs sammen med andre hunde for at lege og derved blive opdraget af de andre. Den skal kunne lege uhindret med andre hvalpe.

 

Hundens krop har brug for at blive motioneret ordentlig igennem i hop og spring og her er statisk løben ved en cykel eller sammen med en person slet ikke det samme.

 

Har du derimod adgang til en have, hvor hunden kan løbe og lege samt mulighed for et par gange om ugen at køre ud på mere åbne arealer, synes jeg det er ok.

 

Du skal udover det fysiske også være opmærksom på, at hunde mentalt har behov for at opleve nyt, her blandt andet fremmede arealer, så de får stimuleret alle deres sanser.

 

I det daglige kan en hund som regel trives med at være i en 10 - 20 meter line, så den kan komme væk fra sit "anker" og mærke vinden suse gennem pelsen når den galopperer rundt. Dette er efter min mening en vigtig del af hundens mentale pleje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke " snuppe " FLEX liner - for folk har sjældent kontrol over deres hunde når de har sådan en på - heller ikke over små hunde - og jeg har oplevet alt for mange farlige situationer med hunde i flexliner hvor hunden var ude af kontrol.

 

Jeg har for nylig modstræbende overgivet mig til flekslinen, som i det mindste giver hundene en smule frihed. Men jeg har altid en dressurline med, som jeg klipser på hvis vi skal passere noget eller nogen, jeg ved vil være fristende at trække hen imod - Vinnie vil gerne i kødet på andre hunde, og Cicero tror at alle menneskers højeste ønske er at nusse med ham. I de situationer stoler jeg ikke på flekslinen alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en sidebemærkning: det kan være fint med en lang line, men så tænk hvor hvor stor en radius din race har fra føren. Min retriever løber gladeligt 50 meter væk og så synes han stadig at han er tæt på :) Han stopper først op og venter efter 50-60 meter. Så man kommer ikke langt med en 10 meter line og han føler sig meget begrænset de steder hvor han er nød til at have den på. Og 50 meter line har jeg opgivet at styre for længst. Så jeg tror ikke en retriver vil trives i en 10 meter line.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går altid med Cookie i en flexline. Kæresten har af og til besvær med at styre den men jeg har komplet styr over flexlinen. Det koster meget opmærksomhed, tilgengæld ved jeg også hvordan hun går, hvad hun bliver interesseret i og hvordan hun ser ud når hun får fært af noget eller begynder at overveje ting som at gå over vejen eller ind i et krat. Hun har altid haft flexline og jeg ville ikke byde hende mindre end det ,fordi hun netop ikke er god til indkald og vi ikke bare kan lade hende gå løs. Hun er løs på stranden og ude på marken og så har vi en lille bitte have hun må rende i.

Jeg har trænet mig selv meget til at lægge mærke til alle de små tegn, ellers ville jeg også have problemer med flex.. jeg betragter den lidt som en måde at tolke "frihed under ansvar". Hun har frihed til at gå (efter gigten løber hun sjældent når vi går tur) ca 5 meter omkring os, men det er stadig mig der har ansvaret til at kunne få hende i sikkerhed hvis der sker noget.

 

 

Hvis bare det er hundens gåtur, så ser jeg ikke noget problem i at have den i snor. Det er alligevel også påkrævet de fleste steder idag. Og med hundens gåtur mener jeg, at den skal have lov til at bestemme tempo, retning (cookie går forrest og bestemmer hvilke veje jeg skal gå), gåturens længde (nogle gange skal vi bare ned til skiltet, andre gange hiver hun mig ud på laaaange ture) og hunden skal have lov til bare at stå og snuse eller glo.

 

Jeg har altid fornuftigt tøj på, på cookies eftermiddagstur for det er her hun får lov til at bestemme. Morgenturen er en fastlagt rute. Jeg er blevet "hevet" ud på brakmarker og ind i skove og jeg følger bare med, indenfor rimelige grænser. Jeg afstemmer også mit tempo efter hendes.

Hvis det er en stor hund kan jeg godt forestille mig det bliver svært. Men ikke med små hunde. Det kræver bare mere træning af dig end af hunden. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har altid snor på, vi bor i et jagtområde, og det kombineret med Luna's store jagtiver er ikke en god kombination...

 

Luna ligner absolut ikke en det er synd for, eller som ikke får strukket ud under turen. Hun har en 8 meter flexline på, og hun giver den fuld gas på gåturen, op og ned af stengærder, ned i åen, op på bakken osv. Hun er altid fuldstændig udkørt og fyldt med småskrammer efter sådan en tur.

 

Så hvorvidt det er synd at hunden altid har snor på afhænger vel af hvordan gåturen foregår, hvilket tempo, hvilke aktiviteter, og hvor meget hunden får lov til at "skabe sig" under turen.

 

Og som Potemis, så har jeg også lært at tolke Luna's kropssprog så jeg kan styre hende uden om kid, harer eller lignende som ligger lige i grøftekanten. Og som Potemis gør jeg næsten også alt for at "følge" Luna, det vil sige at hun altså ikke er opdraget til at "gå pænt", jeg bliver derimod "trukket" rundt på turen og følger villigt med medmindre der er adgang forbudt, eller jeg rent fysisk ikke kan følge hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har altid snor på, vi bor i et jagtområde, og det kombineret med Luna's store jagtiver er ikke en god kombination...

 

Luna ligner absolut ikke en det er synd for, eller som ikke får strukket ud under turen. Hun har en 8 meter flexline på, og hun giver den fuld gas på gåturen, op og ned af stengærder, ned i åen, op på bakken osv. Hun er altid fuldstændig udkørt og fyldt med småskrammer efter sådan en tur.

 

Så hvorvidt det er synd at hunden altid har snor på afhænger vel af hvordan gåturen foregår, hvilket tempo, hvilke aktiviteter, og hvor meget hunden får lov til at "skabe sig" under turen.

 

Og som Potemis, så har jeg også lært at tolke Luna's kropssprog så jeg kan styre hende uden om kid, harer eller lignende som ligger lige i grøftekanten. Og som Potemis gør jeg næsten også alt for at "følge" Luna, det vil sige at hun altså ikke er opdraget til at "gå pænt", jeg bliver derimod "trukket" rundt på turen og følger villigt med medmindre der er adgang forbudt, eller jeg rent fysisk ikke kan følge hende.

 

men har du ikke samtidig en ret stor have/indhegnet mark, hun også kan løbe i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en sidebemærkning: det kan være fint med en lang line, men så tænk hvor hvor stor en radius din race har fra føren. Min retriever løber gladeligt 50 meter væk og så synes han stadig at han er tæt på :) Han stopper først op og venter efter 50-60 meter. Så man kommer ikke langt med en 10 meter line og han føler sig meget begrænset de steder hvor han er nød til at have den på. Og 50 meter line har jeg opgivet at styre for længst. Så jeg tror ikke en retriver vil trives i en 10 meter line.

 

50 meter er langt, synes jeg, det kræver stor lydighed hos hunden at lade den løbe så langt ud.

Selv synes jeg 20 - 30 meter som regel må være nok for en retriever, men det vigtigste med langlinen er efter min mening, at hunden ikke altid skal føle sin ejer som en bremse, et anker som puster den i nakken ligegydigt hvor den går. Derfor foretrækker jeg en line på ca 20m. Linen kan iøvrigt ligge på jorden lige til at træde på, hvis hunden gør anstalter til at ville længere væk

 

Luna har altid snor på, vi bor i et jagtområde, og det kombineret med Luna's store jagtiver er ikke en god kombination...

 

Luna ligner absolut ikke en det er synd for, eller som ikke får strukket ud under turen. Hun har en 8 meter flexline på, og hun giver den fuld gas på gåturen, op og ned af stengærder, ned i åen, op på bakken osv. Hun er altid fuldstændig udkørt og fyldt med småskrammer efter sådan en tur.

 

Så hvorvidt det er synd at hunden altid har snor på afhænger vel af hvordan gåturen foregår, hvilket tempo, hvilke aktiviteter, og hvor meget hunden får lov til at "skabe sig" under turen.

 

Og som Potemis, så har jeg også lært at tolke Luna's kropssprog så jeg kan styre hende uden om kid, harer eller lignende som ligger lige i grøftekanten. Og som Potemis gør jeg næsten også alt for at "følge" Luna, det vil sige at hun altså ikke er opdraget til at "gå pænt", jeg bliver derimod "trukket" rundt på turen og følger villigt med medmindre der er adgang forbudt, eller jeg rent fysisk ikke kan følge hende.

 

Du bor på landet og det privilegium har alle ikke. I byerne kan man jo ikke flintre rundt i hundens tempo op og ned, rundt og under og såvidt jeg kan forstå på trådstarter, er det ikke er en mulighed at strække ud på de daglige ture ej heller at komme i hundeskov.

Så bliver linesituationen pludselig en helt anden

Link til indlæg
Del på andre sites

men har du ikke samtidig en ret stor have/indhegnet mark, hun også kan løbe i?

 

Jo, jeg har 1.800 kvm have, så det gør selvfølgelig også en forskel :hmm:

 

50 meter er langt, synes jeg, det kræver stor lydighed hos hunden at lade den løbe så langt ud.

Selv synes jeg 20 - 30 meter som regel må være nok for en retriever, men det vigtigste med langlinen er efter min mening, at hunden ikke altid skal føle sin ejer som en bremse, et anker som puster den i nakken ligegydigt hvor den går. Derfor foretrækker jeg en line på ca 20m. Linen kan iøvrigt ligge på jorden lige til at træde på, hvis hunden gør anstalter til at ville længere væk

 

 

 

Du bor på landet og det privilegium har alle ikke. I byerne kan man jo ikke flintre rundt i hundens tempo op og ned, rundt og under og såvidt jeg kan forstå på trådstarter, er det ikke er en mulighed at strække ud på de daglige ture ej heller at komme i hundeskov.

Så bliver linesituationen pludselig en helt anden

 

Det kunne ellers se sjovt ud :lol:

 

Men du har ret, hvis man ikke har samme mulighed for at give hunden luft under vingerne og chancen for at té sig åndsvagt, så er det ikke optimalt at den altid skal være i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må min hund virkelig have et sølle liv :b Eeeej :b

Jeg kan ikke slippe min spidshund fri, medmindre hun er i hundeskoven eller i en indhegnet have. Hun løber ikke væk, men jeg kan bare ikke få hende på line igen.

Normalt går hun i flexline, men vi tager hende ofte i hundeskoven.

Vi har også en 15m snor vi binder på hendes sele. Den giver vi slip på, så hun er 'fri‘. Vi sørger selvfølgelig for, at være et mere 'øde' sted på nogle skæve tidspunkter, hvor man kan se langt frem. Hun nyder det virkelig :-) fordelen er, at vi hurtigt kan få fat i hende, hvis der kommer nogle mennesker i horisonten ;) vi samler bare snoren op eller træder på den. Hun virker overhovedet ikke påvirket af, at der er en snor hængende efter hende :o)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig haft dårlig samvittighed over at beaglerne ikke kan gå uden snor. Det er sådan det er, og de får jo stillet deres behov alligevel. Jeg vil dog sige at efter vi har indhegnet 4ha hvor de kan rende løs, så kan jeg da sagtens se at de bruger kroppen på en anden måde når de er løs og det kan jeg ikke tilbyde dem når de er i snor.

 

Men overall - nej jeg synes ikke det er synd at hunde altid luftes i snor.

 

Dog vil jeg sige at der skal være en have så man kan lade dem rende løs i den, for ellers får de ikke strukket ordentligt ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er begyndt at lufte/lege med nikki på "boldpladsen" som er min nabo hver aften, istedet for mine lange ture(pga hendes poteproblem).. Hold kæft hun render og springer som en flok køer der endelig bliver sluppet fri på græsmarken.. <3 Kan helt klart se, at min hund nyder at rende frit på den enorme græsplæne og lege med bolden langt mere - end at gå rask til på asfalt/grus osv. Nogen gange kan det måske være synd, dunno.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...