Hop til indhold

Hjælp til opdragelse og hundetræning


Gæst Jever
 Share

Recommended Posts

Gæst Jever

Hej H-F

Jeg er en ung jæger på 22 som skal til at erhverve mig min første jagthund, en Kleiner Münsterländer.

Jeg har ingen erfaringer overhovet med hunde og derfor vil jeg gerne vide "alt" inden jeg får hunden, da jeg ikke ønsker at hunden skal lide under min manglende evner.

Så det jeg leder efter er informationer på hvordan man regere i de forskellige situationer, hvor en hund enten gør noget godt eller noget skidt. Lige ledes hvordan og hvor tidligt man skal begynde med træningen, jeg ved jo før du starter træningen jo nemmere bliver det.

 

Så alt hvad der hedder links, bøger, film og lignede omkring det at erhverve sig en hund til hunden er fuld trænet og klar til jagt.

 

Venlig hilsen

Jesper Jakobsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til:vinken:

 

 

Har du bestilt hvalpen? I så fald, hvornår kommer den?

 

Bum bum, en god ide er Irene Jarnveds bog "Hvalpen". Det er et godt sted at starte:-)

 

Personligt bruger jeg udelukkende positiv træning, dvs. at jeg roser for god adfærd og ignorerer dårlig adfærd. Princippet bruges også i forbindelse med klikkertræning, og du kan finde et gratis e-mail kursus på canis.dk. Du behøver ikke bruge klikker for at bruge positiv træning.

 

Og så bør du finde en god jagthundeklub i dit område. Hvor bor du henne?

 

Hvis du får hvalpen fra en god opdrætter af brugshunde, vil den givetvis være renlig og måske endda have lært basale kommandoer som sit og dæk. Så snart hvalpen er faldet til i sit nye hjem hos dig, kan du begynde at træne. Lad den gerne gå rundt med snoren på hjemme i haven nogle dage, så den vænner sig til at have snor på.

 

Når i begynder at gå ture, kan du allerede der begynde at øve lineføring - dog kun i få sekunder af gangen. Tag en godbid i munden, hvalpen skal gå pænt med skulderen ud for dit venstre knæ og kigge dig i øjnene. Når hvalpen går fint, kaster du godbidden fra munden og ned til den.

 

Det vigtigste for en jagthund er vel at apportere, så start med hyggelig leg derhjemme, hvor du kaster noget som hvalpen skal komme og aflevere. Hvis den har problemer med at slippe, siger du "slip" og roser+giver godbid så snart den slipper.

 

Indkald er også super vigtigt, og og kan trænes fra hvalp. Det er nemmest i starten hvis i er to personer. Den ene holder hunde, og den anden kalder hvalpens navn. Så snart den kommer, får den KÆMPE ros og godbid.

 

Hvis i er startet med sit, dæk, apport og indkald, er i ret godt rustede til at begynde på et seriøst jagthundehold (hvalpehold) :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst majsek

pyha det med træning er som med børn Hvad er man til ??? feks er der mange hundetræner der fornægter at man under træning i gå ture trækker i hasbånd andre syntes det er en god ide ( jeg hader iøvrigt selv den ide man smadre deres nakke ) som udgangs punkt er det ros ros ros og vigtigst Kontakt kontak man kan ikke træne en hund hvor ikke der er kontakt .. bider hvalp i ting bytter man unoden ud med legetøj siger kort nej ¨når man fjerner det forbudte og roser dyyyydtig :) for at hunden tager det godkendte .......... noget at det første i træner er jo at hunden genkender sit navn og indkald altså at den kommer når du kalder ;)........ MIT råd er frem for at læse 117 ideer til opdragelse at gå til hvalpetræning det er ikke voldsomt dyrt få grundprincipperne og lidt baggrundviden om hvofor hunden gør dit eller dat !!! Og så en masse sundfornuft kontakt --- når du her i starten træner med dæk sit og kom ¨når jeg kalder så brug guffer der er hurtigt spist ostebidder skinketern ect ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil give Anne1979 ret i bog-anbefalingen - og læs helst bogen før du får hvalpen hjem!

Nu har jeg godt nok aldrig købt hund fra en brugshundeopdrætter, men en 8-ugers hvalp, der er fuldt renlighedstrænet? Det vil jeg se før jeg tror det :hmm:

 

Jeg er også enig i at du bør finde en klub snarest. Men samtidig vil jeg råde dig til at være meget kritisk med hvem du tager imod råd fra. Der er mange gamle jagtfolk, som stadig har den holdning at en hund er en simpel brugsgenstand, der skal sparkes i gang. Hvis du gerne vil have en arbejdsglad hund, så find din rådgivning et sted hvor de har taget moderne træningsmetoder til sig.

 

Skal din hund være i huset eller i hundegård?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for svaret Anne1979, jeg vil finde bogen og prøve den.. Jeg bor i Esbjerg området og har lige meldt mig ind i den lokale jagtforening hvor de også kan hjælpe med jagt træningen når hunden bliver lidt ældre..

Umulia: Det bliver en familie hund der skal bo inden døres og sammen med en Jack russel terrier på 1,5 år (kærestens hund)..J eg har endnu ikke fået/bestilt hunden, men det bliver racen Kleiner Münsterländer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh kleineren er en dejlig hund. Men det er også lidt af en mundfuld.

Den er lynende intelligent og lærenem.

Den skal stimuleres ordentligt og trænes med for ikke at blive en forstørret pestilens som er pisse irriterende.

 

Mht træning, så håber jeg at du har været nede og se træningen i jagtforeningen. Hold dig for alt i verden fra de der kæft trit og retnings træningspladser, som mange jægere er så begejstrede for. De har kun hund som potensforlænger.

 

Bare fordi man har en jagthund behøver man ikke træne hos en jagtforening. Hvis det er meningen den skal bruges til jagt kan du supplere. Men jeg har desværre intet godt at sige om de klubber. Synes de råber og skriger og river og flår i de arme dyr.

 

Min veninde har to kleinere. Den ene har gået til hundetræning (vi gik sammen) og den er så dejlig og nem. Den anden er aldrig trænet og kan som det vildeste sitte. Den er rimelig rundtosset i hovedet. De bliver så heller ikke stimuleret ret meget af nogen art desværre.

 

Held og lykke med hvalpen når den kommer engang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal lige høre om det er bogen af Irene Jarnved "Fra hvalp til hund"

eller om det er af Lone Grevas "hvalpen"

 

Begge:lol:

 

Synes det lyder rigtig fornuftigt at du har fundet en race der både egner sig til arbejde og hygge. Og at du har styr på hvilken klub i skal bruge.

 

Måske du skulle oprette ne tråd og høre om der er nogen der kender en god opdrætter? Og hvis du ikek er så meget inde i det med avl og sygdomme, er der masser af kloge hoveder der kan hjælpe dig med at finde hoved og hale i det hele:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går bestemt ikke ind for kæft-trit-og-retning, og grunden til jeg gerne vil have en Kleiner Münsterländer er netop at det er en rigtig dygtig jagt hund med også perfekt som familie hund.

Jeg tror jeg vil følge dit råd Anne1979 mht. at finde en god opdrætter, har ikke selv den store forstand på det, så længe den kommer fra en jagt glad familie kan det ikke være helt skidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er andre der har forslag til bøger eller lignende er de stadig velkommen til at poste.

Nu ved jeg lige så meget om jagt, som der principielt kan ligge bag på en kortklippet fingernegl, men jeg bilder mig alligevel ind at vide, at man altid skal have hund med på jagt? Hvis du så går på jagt med andre i jagtklubben, så vil der vel altid være en eller flere hunde, og de ejere kan du sikkert få glæde af.

 

Vi har et par passionerede jægere herinde, den enes navn har jeg glemt, den anden hedder DKWichert. Hvis du sender ham en privat mail - og hvis han ikke er på ferie -, så er jeg sikker på, at han vil være god at spørge til råds.

 

Go' vind med det hele. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et forslag til dig. For jeg har selv gjordt noget meget forkert.

Jeg har engelsk cockerer , men adopterede en jagthundehvalp fra Grækenland, ca 10 -12 uger og med en Vizhlamor, og sikkert en pointerfar.Hun var syg og extrem svag og kom i jan 2005.Da jeg fik denne hvalp på benene og hun fik overskud, stod jeg ofte i mit vindue og syntes at det var så skideflot, når hun stod sit stand for f.eks duer i baghaven. Når hendes tålmodighed så var slut tonsede4 hun så efter dem. Nå- da hun blev ældre var hendes indkald rigtig dårlig ved vildt eller dugf af vildt i nærheden og jeg måtte skrive til en garvet jagthundetræner.Det var Steen Stenild, der så forklarede mig at fejlen var min. En jagthund med højt medfødt interesse for vildt må aldrig jage på egen pote. Skal slet ikke være i haven uden jeg er med og kan stoppe dette, så det KUN udføres på kommando.Dette gør , at hun nu ikke kan gå løs altid , f.eks langs en kornmark, for hvis hun hører fasaner eller agerhøns, kan hendes indkald svigte og hun er over alle bjerge.

Her kommer Steens hjemmeside. Han er rigtig dygtig til at forklare de ting, man kan gøre fejl af. Så læs og spørg dig frem.

forsidespanielskolen

Ved godt at din ikke er en spaniel i engelsk forstand, men mener de generelt er temmelig ens på jagt .

Helt og lykke med at finde den rigtige, måske kan Steen også råde dig der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ulla,

Mange tak, det var jo et super råd, tror faktisk det er sket med min kærestes Jack russel, den jagter alt levende, og er ikke til at styre hvis den først får færten af noget.

Men kan se linket til hjemmesiden ikke virker, ellers tror jeg den linker forkert.. :D

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved ikke så meget om det her men en af mine kollegers mand er meget aktiv indenfor racen og jeg fandt den her klub på nettet (tror nok du allerede har søgt der men så har du det da):

 

DMK

 

 

hvis du vil have hans kontaktoplysninger kan jeg sende dem til dig i en privat besked

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Ulla,

Mange tak, det var jo et super råd, tror faktisk det er sket med min kærestes Jack russel, den jagter alt levende, og er ikke til at styre hvis den først får færten af noget.

Men kan se linket til hjemmesiden ikke virker, ellers tror jeg den linker forkert.. :D

Ret mig flux, hvis jeg tager fejl, men er en JRT ikke avlet til at jage selvstændigt? Og så er det jo en anderledes sag end med en kleiner münsterländer, der vel skal jage sammen med et menneske. Sådan da. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Jeg kan vældigt godt lide at du skriver "opdragelse og træning" da de to begreber adskiller sig væsentligt i min verden.

 

Nogle går hårdnakket indfor princippet: Beløn det du gerne vil se igen og ignorer det du ikke vil se igen og det synes jeg er et fint princip indenfor træning men ikke indenfor opdragelse.Jeg mener vi ikke kommer udenom at sætte fornuftige grænser for vore hunde, hvis de skal fungere til hverdag og til fest.

 

Du spørger, hvordan du skal reagere og det er et spørgsmål som kræver et langt svar med afsæt i forståelse af hundeadfærd og der kan du få hjælp af gode hundebøger.

Selvom din hund skal være jagthund vil jeg udover de bøger du allerede har fået anbefalet, anbefale "Familiehunden " af Lone Greva også, da der er meget basisviden i den og du jo også skal have en velfungerende familiehund.

 

Yderligere kan anbefales Freddy Worm Christiansens "Ulve og hundes adfærd" især den del som går ind i hvorfor de gamle "lederskabsregler" ikke står til troende og derfor skader mere end de gavner.

Ligesådan Anders Hallgrens "Alfasyndromet" som ligeledes handler om de gamle alfamyter. Alle bøger findes på biblioteket.

 

Hvis du går ud fra at ingen hvalp bevidst forsøger at trodse, drille eller gå efter magten ligegyldigt hvad den gør, kan du nå langt i opdragelsen alene med den holdning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ret mig flux, hvis jeg tager fejl, men er en JRT ikke avlet til at jage selvstændigt? Og så er det jo en anderledes sag end med en kleiner münsterländer, der vel skal jage sammen med et menneske. Sådan da. :cool:

 

Jo Dina, det tror jeg du har ret i, men man skal jo stadig kunne kalde den til sig. Ved mange bruger dem til rævegrave, så skræmmer de ræven op af graven, så jægeren kan skyde den, men så nytter det jo ikke noget hvis hunden er lige i halen på ræven, da man jo nødig vil skyde hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...