Hop til indhold

hvem der bare var hundeklipper.....


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Er lidt i klemme... Vores skønne langpelset feriebarn trænger i den grad til en klipning, ja bare blive redt igennem. Det sidste er ikke muligt, da hun bestemt ikke synes det er fedt, og fordi hendes pels er fyldt med knuder!!

 

Jeg har forsøgt at klippe lidt, men da hun ikke bryder sig om det, vil jeg ikke lave overgreb på hende. Jeg har forsøgt at give godbidder, men så snart jeg kommer til midt på ryggen med børsten vender hun hovedet ud efter min hånd. Tænderne viser hun ikke, men kan tydelig se hun siger stop.

 

Jeg var godt klar over hun trængte til en "kærlig hånd", men ikke at det var SÅ slemt :-(

 

Jeg har som sagt forsøgt, og har klippet lidt knuder af, men hendes ben fx, kan jeg næsten ikke klippe i pga filter og knuder.

 

De har sagt hun skulle klippes når der kommer hjem fra ferie. Men det sagde de også at hun skulle inden hun kom!!

 

Jeg har ikke råd til at tage hende af sted til en hundeklipper, knægten er på vej på efterskole, og det dræner kassen med bla 4 par nye sko i 45, og helt ny garderobe..!! ;-)

 

Hvad ville I? Ville i holde hende fast og få taget det væreste, eller simpelthen bare lade det være, og håbe den snak jeg selvfølgelig tager når ejeren kommer hjem, gør hun MÅSKE bliver klippet?

 

Lige for at understrege, Det er slemt! Vores egen var slem da vi overtog hende, og det er er værre. Luca blev klippet helt ned på benene. Og det er bestemt også nødvendigt her.

 

(Nå ja... jeg er heller ikke vildt god med en saks, så kønt vil det bestemt ikke blive...)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 106
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvis du stoler på du kan få ejerene til det ville jeg vente til de kom hjem.

hvis ikke ville jeg nok "bare" gøre det, ville simpelthen ikke kunne byde byde hunden at den går rundt med skind der strammer og gør ondt fordi pelsen er filtret.

 

Har du prøvet en trimmer på benene ? synes personligt den er lidt nemmere at styre ind under knuder og lign. Fik en lille shih tzu ind igår der skulle klippes helt i bund da den var en stor knude, Saksen ville hun ikke i nærheden af trimmeren var ikke noget problem da hun havde vænnet sig lidt til lyden.

Da hun var klippet kunne man de første 3-4 min se at hun gik lige som hun plejer (da hun kom) meget forsigtigt, lige pludselig begyndte hun bare at styrte rundt, rulle på græsset og havde det bare Herligt, så et bad men en hud beroligende shampoo kunne man bare se hvordan hun nød bare at kunne strække sig helt ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad ville I? Ville i holde hende fast og få taget det væreste, eller simpelthen bare lade det være, og håbe den snak jeg selvfølgelig tager når ejeren kommer hjem, gør hun MÅSKE bliver klippet?

Ingen af delene. At holde en hund fast kan være lidt for provokerende, hvis den er skræmt over at skulle friseres. Man må bruge list. :cool:

 

Jeg ville bruge en børste og en pænt stor skål kyllingestumper (feder ikke og man skal jo bruge mange). Så ville jeg børste fx ryggen, men jeg småsang tåbelige viser (sang har det med at berolige, synes jeg - skønt det ofte lyder ad helvede til). For hvert 5. eller 10. sekund ville jeg rose blidt og give hunden en lille kylleguf. Og jeg ville blive ved stille og roligt og også ind imellem løfte en ben eller kigge ind i et øre, og måske give et par tag med kammen - altsammen efterfulgt af ros og en guf. Sådan ville jeg sidde i så lang tid, som jeg vurderede, at hunden kunne klare det. Jo længere, jo bedre, for det viser, at hunden vænner sig til alt det pille-rode-rage. Og måske kunne du samtidig få lejlighed til at klippe de værste knuder af, hvis de er helt umulige at rede ud.

 

Med børste kommer man sikkert ikke særligt langt, men meningen er også mere at vænne hunden til at blive håndteret. Og hvis du gentager seancen et par gange i løbet af dagen, burde hunden kunne vænne sig til kam, børste og saks.

 

Og så ville jeg nok være temmelig fristet til at kyle børsten i hovedet på ejerne, når de kom for at hente hunden. Det er simpelthen for ringe, at de ikke bare engang imellem børster deres hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det hjælpe at bade hende og give masser af balsam, så pelsen bliver glattere og dermed nemmere at rede ud?

 

Hvordan gør du? Jeg har måtte tage filtre på sure katte og da har jeg klippet nedefra og op i "filten", sådan at den nærmest lignede en kam. Derefter kunne jeg forsigtigt rede med spidsen af en kam i en af spidserne af gangen. Pludselig var filten helt redt ud. Eller jeg har klippet filten helt ned og har så kunne børste bagefter hvilket kattene tydeligt har nydt.

 

Man kan også gøre det at man holder i en tåt hår og reder/børster den nedefra, så man ikke trækker i pelsen.

 

Tag de nemmeste steder først og giv gerne guffer og tag så et lille tag et svært sted og tilbage til det nemme sted igen. På den måde bliver det ikke så svært.

 

Om du bare skal voldklippe hunden er svært at svare på. Nogle hunde skal have at vide at man ikke finder sig i fis, hvis de har lært at de kan knibe udenom ved at té sig. Andre hunde vil gå helt ned på det. Men du skal i hvertfald gå frisk til fadet med en attitude som at nu gør vi bare lige dette her, så det ikke bliver mystisk og dermed mistænkeligt.

 

Plejevovsen kan have ondt i ryggen eller være øm i huden der hvor hun reagerer. Kan du tage hende med til dyrlæge for ejers regning og få hende klippet ned i bedøvelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsøgt hele ugen med godbidder af alle slags, jeg får ikke lov til redde hende bagerst på kroppen, og kun lige overfladisk de andre steder.

Knuderne er så store at at redde dem ud er umuligt. De fleste er så tykke som en tommelfinger nogle større....

Jeg har klippet lidt af i hendes armhule, men langfra nok...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår slet ikke, at man har en langhårshund, hvis man ikke orker at indtroducerer den fra start til pelspleje. Eller jævnliigt vil betale.

Min veninde har netop haft en border, der skulle slippes helt ned med maskine, fordi ingen trimmerer ville gøre det ,altså udrede dem. det er simpelthen for hårdt for hænder og skuldre, når de er total i filter. Min veninde er meget dygtig til pelsarbejde og det tog hende over 2 timers intensiv arbejde at udrede og udtønne den pels.Ejeren græd , da hun så sin hund sp fin.

I dit sted ville jeg holde fingrende væk og kun evt hvis den vil ligge afslappet på sofaen eller ligninde stikke en saks i den.

Ingen grund til at blive bidt , for det gør jo ondt.Og den vil nok miste tilliden til dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at nedklippe en pelsmishandlet Lhaso med det resultat ,at min klipper skulle sendes til reparation + slip af skær.Så at hjælpe gratis kan koste en nogle penge. Hende der plejede at hjælpe fik samme problem og ville ikke mere lægge udstyr til gratis.

Synes iøvrigt at man skal være rutineret med saksene for at starte op på så stor en filterpels, ellers må det tages over mange dage.Men det fremmer ikke hundens samarbejdsvilje.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville bestille tid hos dyrlægen, få hunden bedøvet og klippet ned:) regneing til ejer, det er synd at hunden skal gå sådan men jeg ville ikke ødelægge tilliden til en pasningshund ved at holde og klippe:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit ræsonnement bag at få det overstået på én gang, er at det - efter min mening - ødelægger tillidsforholdet mere hvis man hele tiden piller ved hunden. Den ved aldrig hvornår en hygge/afslapningsstund pludselig bliver til en omgang med børste eller saks. Så hellere sige "nu gør vi det, fordi jeg siger det!" og have et normalt forhold resten af tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke jeg er gået over hendes grænser - endnu... Hun er meget glad for at være her, ingen problemer her.

 

Det med at skulle få hende klippet på deres regning, vil kun ødelægge vores forhold, og i sidste ende ikke hjælpe hunden andet lige nu. Det vil næsten med sikkerhed ende her igen, hvis ikke jeg får taget en ordentlig snak med dem.

 

Jeg vil forsørge med kyllingguf, lade manden foder i lin strøm, imens jeg redder hende så godt jeg kan. Alt efter udfaldet, vil jeg se om jeg kan gøre noget ved hendes ben. Synes en uge mere, er for meget bare at gå at kigge på hende være så filteret. Det dur jeg ikke til!

 

Jeg har en trimmer af en ok god kvalitet, den har sine problemer i Lucas pels. Alt det kraftige underuld er en sej omgang, selvom jeg har købt speciel skær...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit ræsonnement bag at få det overstået på én gang, er at det - efter min mening - ødelægger tillidsforholdet mere hvis man hele tiden piller ved hunden. Den ved aldrig hvornår en hygge/afslapningsstund pludselig bliver til en omgang med børste eller saks. Så hellere sige "nu gør vi det, fordi jeg siger det!" og have et normalt forhold resten af tiden.

 

Generelt er jeg enig med dig i dette. Fumlen, usikkerhed, frem og tilbage skaber bare en spændt situation og mystificerer den.

 

Jeg ville nok vælge dyrlæge, bedøvelse og regning til ejer, det må komme ind under vanrøgt dette her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt er jeg enig med dig i dette. Fumlen, usikkerhed, frem og tilbage skaber bare en spændt situation og mystificerer den.

 

Jeg ville nok vælge dyrlæge, bedøvelse og regning til ejer, det må komme ind under vanrøgt dette her.

 

Nu er jeg muligvis farvet af at have set billeder af omtalte hund. Muligt hun har knuder og trænger til børste og klip (intet af dette ses umiddelbart på billeder), men vanrøgtet synes jeg ikke, hun ser ud. Heller ikke pelsmæssigt. Let forsømt måske. Der synes jeg, at Charlottes tanke om at tale med ejerne om det er langt bedre end at smide en regning deres vej. Det gavner ikke hunden i længden

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke jeg er gået over hendes grænser - endnu... Hun er meget glad for at være her, ingen problemer her.

 

Det med at skulle få hende klippet på deres regning, vil kun ødelægge vores forhold, og i sidste ende ikke hjælpe hunden andet lige nu. Det vil næsten med sikkerhed ende her igen, hvis ikke jeg får taget en ordentlig snak med dem.

 

Jeg vil forsørge med kyllingguf, lade manden foder i lin strøm, imens jeg redder hende så godt jeg kan. Alt efter udfaldet, vil jeg se om jeg kan gøre noget ved hendes ben. Synes en uge mere, er for meget bare at gå at kigge på hende være så filteret. Det dur jeg ikke til!

 

Jeg har en trimmer af en ok god kvalitet, den har sine problemer i Lucas pels. Alt det kraftige underuld er en sej omgang, selvom jeg har købt speciel skær...

 

Der er den mulighed, hvis din mand holder hende, at hun faktisk "overgiver" sig og slapper af. Ofte er det bare attituden og viljen bag handlingen som er problemet, altså at man bliver lidt for forsigtig og dermed gør hunden utryg.

 

Jeg vil se billeder før og efter :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok købe en mundkurv - man kan få nogle ret billige i stof - og så bare sørge for at få det overstået. Det er jo til hundens eget bedste.

Der kan muligvis gå en dags tid før I er tilgivet, men det skal nok komme.

Den metode kan man også sagtens bruge, men den har formentlig den sidegevinst, at hunden bliver bange for kam og mundkurv + mister en god portion tillid til frisøren. Jeg ved ikke....nogle gange bruger jeg selv den metode, der hedder "Ikke mere pjat, nu gør vi sådan, bum!", men lige med pelspleje gider jeg godt give det god tid. Muligvis fordi jeg har en trimmerace, der hurtigt kommer til at ligne en bjørn, hvis man ikke er flittig med trimmeknivene. Og så gider jeg simpelthen ikke stå der evig og altid med en enten bange eller - i mit eget tilfælde - en sur hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fået lov til at se på indersiden af hendes bagben. Der er store filtertotter. Det er tydeligt at alle de svære steder bliver hun ikke redt... Det kan man ikke se på billederne.

 

Har du ikke et telefonnummer til ejeren?

 

Hvis du ringer til dem og siger, at Jessie virkelig trænger til en grundig omgang og beder om at få lov til at sende hende til frisør, så kan det være at de bare bliver glade for at du vil sørge for at få det gjort mens de er på ferie? Du skal jo bare have deres ord for at de betaler det, det koster.

 

Hvis I ikke bor for langt fra hinanden, så kan du måske bruge Jessies sædvanlige frisør.. DET er nok det tryggeste.

 

Hendes pels ligner forøvrigt noget "steriliseret tæve-pels".. Der KAN være meget arbejde med sådan en.. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den metode kan man også sagtens bruge, men den har formentlig den sidegevinst, at hunden bliver bange for kam og mundkurv + mister en god portion tillid til frisøren. Jeg ved ikke....nogle gange bruger jeg selv den metode, der hedder "Ikke mere pjat, nu gør vi sådan, bum!", men lige med pelspleje gider jeg godt give det god tid. Muligvis fordi jeg har en trimmerace, der hurtigt kommer til at ligne en bjørn, hvis man ikke er flittig med trimmeknivene. Og så gider jeg simpelthen ikke stå der evig og altid med en enten bange eller - i mit eget tilfælde - en sur hund.

 

Selvfølgelig er det optimale at vænne hunden til regelmæssig pelspleje fra starten af, men det er jo ret tydeligt ikke sket i dette tilfælde. Derfor hellere rive plastret af i ét snuptag, og så begynde at arbejde på pelsplejen hjemme hos ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

De er på azorerne og ikke lige til at få fat på. De har heller ingen klipper, ved de en gang selv har klippet hende.

 

Hun er ikke steriliseret, hendes pels er bare strid i overpelsen (hvis det hedder sådan) jeg har givet hende lidt olie i mens hun har været her, i håb om den bliver lidt blødere.

 

Vi fik redt hende imens hun fik leverpostejsmad. Men det er for stort overgreb at skulle klippe. Bare vi rør ved knuderne er hun på vagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...