Hop til indhold

skal man blande sig eller bare lade stå til?


Gæst Syfongse
 Share

Recommended Posts

Gæst Syfongse

Hej hundeforun,

Jeg giver jer en lille klagesang og håber i kan hjælpe mig med nogle moralske kvaler:

Vi er lige flyttet til en helt ny by og er ved at lære nye hunde og mennesker at kende. Vi har så både set og mødt en ældre dame med en stor, sort hund, rigtig lækker hund faktisk. Men kvinden virker lidt, skal vi sige "forvirret".. Hun er i hvert fald ikke helt som folk de er flest ;) men det gør sgu ikke mig noget, det der gør mig noget er, at hun ikke rigtig kan gå med sin hund; den trækker fordi den er glad og hun står imod med hælene og er meget usikker og tør slet ikke noget som helst med hunden. Vi har flere gange set hende komme ud af huset med hunden, gå 5 meter og så tilbage i huset igen. Og man kan se at hunden ikke vil ind igen med det samme :( i flere dage har vi set hende gøre dette. Kun én gang har vi mødt hende ude ved hundeindhegningen som hører til boligforeningen og som er et sted hvor hundene kan tumle uden snor. Men hun vil absolut helst ikke have at de hilser på andre hunde. Det gjorde vi første gang de mødtes og bare den mindste brummen fra en af dem og hun var meget forskrækket og begyndte at tale om forsikringer og alt muligt. Man kunne slet ikke snakke med hende i almindelighed; hun hører ikke rigtig hvad man siger. Jeg har så ondt af den hund, over at den muligvis ikke får andet motion end det vi ser og kvinden ser slet slet ikke ud til at nyde at have med den hund at gøre. Jeg har snakket med min kæreste om man skulle henvende sig til hende og spørge om hun har lyst til at vi hjælper hende med at lufte hunden, men det skal jo formuleres helt rigtigt, så man ikke giver hende det indtryk at man ikke synes hun selv gør det godt nok. Og fordi hun er sådan lidt, "la la", så er det svært at forestille sig hvordan hun vil reagere.. Overvejede helt i dag at tilbyde at købe hunden, bare så jeg kan finde den et hjem hvor den har et sjovere liv, hvis hun nu ikke ville tage i mod hjælpen..

Men hvad siger i andre hundefolk?? Jeg har meget svært ved bare at vende ryggen til det og lade det ske..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse

Ja, det er det vi tænker.. Men man møder hende jo aldrig fordi hun gemmer sig i sin lejlighed. Så skal man stå klar når hun kommer ud de 2 minutter det varer. :P har overvejet at smide en seddel i hendes postkasse. Det gør måske at hun bedre kan tage stilling til det uden det er for anmasende og ringe til os hvis hun bryder sig om det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan jo sige at du har bemærket at hun af og til har svært ved at komme ud med hunden, og så foreslå at tage den med på en tur for hende.

 

Hvis hun er en ældre kvinde, er det jo ikke nødvendigvis en fornærmelse, eller kritik, men blot en slags kendsgerning at det kan være svært med de lange gåture.

Du kan jo også ringe på og sige at hendes hund virker så sød, så om de ikke vil med ud at gå en tur sammen med jer, og har hun ikke lyst til det, kan du så tilbyde at lufte hunden for hende.

 

og så er det ærgerligt at hun har valgt en størrelse hund, som hun er så usikker på.. det er sådan en skam, når folk laver fejlmatch med deres hunde. Men det er flot at I viser interesse og gerne vil hjælpe den :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt ville jeg ikke ligge en seddel i postkassen, da hun måske misforstår det og bliver endnu mere nervøs eller gal... Men jeg syntes det er en rigtig god ide, at spørge hende på en venlig måde en dag, m hun vil med på en gåtur eller om hun ønsker hjælp med hunden, så skal hun endelig bare sige til, så har i kastet bolden op, og så er det op til hende, om hun vil gribe chancen...:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt ville jeg ikke ligge en seddel i postkassen, da hun måske misforstår det og bliver endnu mere nervøs eller gal... Men jeg syntes det er en rigtig god ide, at spørge hende på en venlig måde en dag, m hun vil med på en gåtur eller om hun ønsker hjælp med hunden, så skal hun endelig bare sige til, så har i kastet bolden op, og så er det op til hende, om hun vil gribe chancen...:blink:

 

Enig... Derudover ved man jo heller ikke hvad baggrunden for hendes "frygt" er... Måske har hunden været i slagsmål, eller hun har haft en hund der er kommet til skade, eller har gjort skade, og derfor er hun varsom...

 

Men skal ikke altid dømme folk for hårdt... Jeg ville også tilbyde at tage hunden med på tur...

 

Og igen når det er sagt ville jeg ikke blande mig udover det, medmindre jeg kan se at hunden er i direkte mistrivsel, det er jo groft sagt op til folk selv hvordan og hvor meget de vil lufte deres hunde... Og mit næste skridt ville være at f.eks. kontakte dyrenes beskyttelse eller få nogen til at snakke med hende som kunne hjælpe hende vejen frem...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville helt afgjort prøve at rette henvendelse til hende , feks når jeg så hende gå med sin hund , når jeg ikke havde min egen hund med og så feks invitere hende på en kop kaffe gerne i det fritløbsområde I har ved jeres boligområde , det kunne jo ske på et tidspungt hvor der ikke er andre løse hunde så hun måske vil føle sig lidt mere tryg. Jeg mødte nogle af mine bedste venner gennem min 1 hund - det var dem der tog initiativ til at invitere mig dengang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også tilbyde hende at købe en halti til hunden. Hun vil dermed kunne holde den i alle situationer. Nej stadig ikke optimalt for vovse, men så vil den da komme ud og blive luftet, og det er da bedre end 5 meter. Jo mere hun føler at hun har kontrollen, jo mere vil hun også turde med vovse, og jo bedre for vovse. Så selvom halti kun bør være et træningsredskab så vil jeg nu alligevel prøve den vej. Måske får hun på et tidspunkt så meget kontrol over hunden at hun tør gå uden haltien.

 

Så kan hun selv få glæde af gåturene sammen med hunden.

 

Evt. tilbyde hende at ud kan gå med de første ture sammen med hunden og hjælpe med at der ikke sker noget med hendes hund. Lade den hilse på andre hunde (hvis den er venlig og de er venlige) osv. så damen får større sikkerhed.

 

Ja ved godt der er noget arbejde ved det, men hvis du har lyst vil det være mit bud :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Syfongse

Alt hvad i siger har jeg stort også haft oppe og vende i hovedet og der er jo så mange ukendte faktorer, at det er svært at vide hvorfor hun har det som hun har det. Men jeg tror jeg vil prøve at falde i snak med hende en dag, heeeelt tilfældigt :P og så komme ind på om jeg kan hjælpe hende med noget

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej hundeforun,

Jeg giver jer en lille klagesang og håber i kan hjælpe mig med nogle moralske kvaler:

Vi er lige flyttet til en helt ny by og er ved at lære nye hunde og mennesker at kende. Vi har så både set og mødt en ældre dame med en stor, sort hund, rigtig lækker hund faktisk. Men kvinden virker lidt, skal vi sige "forvirret".. Hun er i hvert fald ikke helt som folk de er flest ;) men det gør sgu ikke mig noget, det der gør mig noget er, at hun ikke rigtig kan gå med sin hund; den trækker fordi den er glad og hun står imod med hælene og er meget usikker og tør slet ikke noget som helst med hunden. Vi har flere gange set hende komme ud af huset med hunden, gå 5 meter og så tilbage i huset igen. Og man kan se at hunden ikke vil ind igen med det samme :( i flere dage har vi set hende gøre dette. Kun én gang har vi mødt hende ude ved hundeindhegningen som hører til boligforeningen og som er et sted hvor hundene kan tumle uden snor. Men hun vil absolut helst ikke have at de hilser på andre hunde. Det gjorde vi første gang de mødtes og bare den mindste brummen fra en af dem og hun var meget forskrækket og begyndte at tale om forsikringer og alt muligt. Man kunne slet ikke snakke med hende i almindelighed; hun hører ikke rigtig hvad man siger. Jeg har så ondt af den hund, over at den muligvis ikke får andet motion end det vi ser og kvinden ser slet slet ikke ud til at nyde at have med den hund at gøre. Jeg har snakket med min kæreste om man skulle henvende sig til hende og spørge om hun har lyst til at vi hjælper hende med at lufte hunden, men det skal jo formuleres helt rigtigt, så man ikke giver hende det indtryk at man ikke synes hun selv gør det godt nok. Og fordi hun er sådan lidt, "la la", så er det svært at forestille sig hvordan hun vil reagere.. Overvejede helt i dag at tilbyde at købe hunden, bare så jeg kan finde den et hjem hvor den har et sjovere liv, hvis hun nu ikke ville tage i mod hjælpen..

Men hvad siger i andre hundefolk?? Jeg har meget svært ved bare at vende ryggen til det og lade det ske..

 

Jeg kan godt forstå din frustration, men jeg har svært ved at forestille mig, at der ville komme noget godt ud af, at I blander jer. Ikke mindst hvis hun ikke er helt rask i hovedet. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Min by, har sin egen skøre hundeejer. Har spurgt hende om jeg må lufte hendes hunde en af gangen, gratis.(hun havde 5, 3aflivet per dom nu). :(

Hun mente kort sagt, at hunde ikke har sko på som os mennesker - så hunde skal ikke gå men kun ud i hendes store have. Det er umuligt at ændre det synspunkt, i en dame med let skizofreni og som samtidigt er super medicineret for at holde hende i ro(voldsdømt knivstikker osv).

 

Efter hun fik aflivet sine hunde, har hun lært at holde hundene i snor til hun kommer ud i den indhegnede have. Og minsandten om hun også går en tur ved søen med de to små gamle vovser. Nu kan jeg ikke huske moralen med hvorfor jeg skulle nævne denne dame, men mener det var noget med; dyrenes beskyttelse kan evt. hjælpe med den indledende snak - tit reagerer folk mere kraftigt(på positiv måde) hvis det er en "autoritet" der henvender sig. Ved ihvertfald at nogen bare tænker "skide bezzerwizzer" hvis den dumme nabo der altid glor så underligt, spørger om de må gå med sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst SarahRanders

Umiddelbart lyder det ikke somom, det er noget helt galt.. Man kan jo heller ikke rigtigt vide om hun kun lufter hunden når i ser det, medmindre i overvåger hende 24/7 hvilket ville være vildt ulækkert og jeg personligt ville i hendes tilfælle blive ret sur over :) meeen, hvis det virker til at hun som en ældre dame måske har det lidt for hårdt med så stor hund, med hensyn til at lufte hunden, så synes jeg at man kunne starte med at hilse på hende og hunden (først og fremmest, for at se hvordan hun og hundens personlighed er.) og uden at virke dømmende som du lyder i beskeden, rose hendes hund og spørge om du må lufte den for hende en gang imellem hvis det et det du hat lyst til. Ellers tænker jeg at så længe hunden bliver luftet og ikke ser underernæret, syg eller at det virker til at den er gal med den hund, så synes jeg ikke at det rager nogen hvormeget eller hvorlænge hun lufter sin hund. Der er altså folk der gerne vil have en stor hund, (især ældre mennesker), fordi det giver dem en tryghed i hjemmet. Og nogen vil helst ikke have at hunden snuser til for mange fremmede eller andre mennesker i det hele taget fordi de gerne vil have dem som vagthunde derhjemme. Og det lyder ihvert fald som om det rent faktisk godt kunne være det. Så stop med at dømme folk, og se det fra mange andre vinkler.. Og så længe der ikke rigtigt er noget galt synes jeg det et vildt skummelt du/i sådan overvåger hende.!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SarahRanders

Og det kan sagtens være at hunden får mere omsorg end mange andre hunde når hun er hjemme med dem, kan jo godt være de er lidt besværlige at gå tur med også.. Man ved jo aldrig.. Synes ihvert fald at kvinden her bliver dømt til at være skør ud fra små bemærkning der ikke er helt så relevante.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo ikke nødvendigvis noget forkert i, at hun ikke vil have at hendes hund hilser på andre. Det Må Karla helst heller ikke, og det sker kun når vi bliver tvunget ud i det... Os med skarpe hunde lever et rimeligt forsigtigt liv i disse hundelovstider!

 

Når det er sagt, så ville jeg da høre hende om hun ikke ville med ud at gå en tur og hvis det går fint, så tilbyde at tage hendes hund med ud når I alligevel skulle gå en tur. IKKE til fritløbsområder - det ville jeg ihvertfald ALDRIG tillade en anden at gøre med min hund uden mig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...