Hop til indhold

Shelterhunde risikere at ende som gadehunde den 31 august.


Tullemus
 Share

Recommended Posts

I må bære over med mig, at jeg poster så meget om gadehunde herinde, men kan det hjælpe bare en lille smule, så er jeg glad. :genert:

Så her kommer et nødråb den danske FB-gruppe : Save the dogs in Banja Luka.

 

Myndighederne har besluttet, at lukke shelteret i Banja Luka i Bosnien, den 31 august 2012 og de hunde der endnu ikke er blevet adopteret eller har fået plejefamilie, vil blive sat tilbage på gaden for at klare sig selv. Det drejer sig så vidt jeg kan se om 7-8 hunde.

 

Her er linket til gruppen:

Aanmelden | Facebook

 

 

Kære alle FB -venner ,dyre / hundeelskere ! Tiden er ved at rinde ud for vores hunde i Banja Luka ! På et tidspunkt så det meget optimistiskt ud, men flere af plejefamilierne har været nødt til at trække sine plejetilbud tilbage, hvilket vil sige , at vi nu igen står med et stort antal hunde, som risikerer at blive sat ud på gaden den 31 august! Det er hunde , som af forskellige grunde ,aldrig vil kunne klare sig som gadehunde, en har dårlig hjerte,( har brug for medecin ,specialkost )andre er født i shelteret og aner ikke hvordan man klarer det hårde liv på gaden . Alle hunde er nu blevet vænnet til menneskelig omsorg , de vil være nemme ofre for brutale hundefangere , mange vil ende som "bate .dogs " (Til træning af kamphunde ! ) VI KAN IKKKE LADE DETTE SKE!!! Vi beder jer indtrængende,; Hjælp os med at hjælpe hundene ! Hjælp med bare et lille beløb , så vi kan skaffe midlertidig pension til de hunde, som vi ikke når at få hjem inden den 31 august! Eller endnu bedre ., gå ind på vores side "Save the dogs in Banja Luka " , se de superskønne hunde , tilbyd en af dem pleje eller adopter!! Vi har også en auktion hvor du kan donere ting du ikke selv længere har brug for , pengene går til hundene (" Auktion til fordel for hundene i Banja Luka ") Du kan indbetale dit bidrag på : Paypal [email protected]l .dk eller reg.0056-0724893120 . På forhånd TAK !

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt det lyder rigtig barskt men er det ikke muligt at aflive de hunde det ikk lykkedes at finde hjem til? Det er selvfølgelig trist men virker som en bedre løsning end sætte dem på gaden.

 

 

Jeg kan sagtens forstå, din pointe i spørgsmålet.

Jeg ved ikke hvordan holdningen til at aflive dyr, er i Bosnien, men i Polen afliver man ikke hundene, medmindre, at de er meget meget syge.

 

Forhåbentligt lykkedes det, at finde nye adoptiv-og plejehjem til alle hundene. Det er ikke ret mange vi taler om, en 7-8 stk.

 

Personligt, synes jeg, at det er respektløst bare ,at aflive raske hunde og jeg ved godt, at man ikke kan redde hele verden, men man kan da forsøge, så har man da gjort et eller andet...lidt har vel også ret.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Klart at det er bedre at finde hjem til dem, men kan man ikke det, så er man ikke en hundeven hvis man overlader dem til alternativet.

 

Jeg er enig med jer.

Selv om jeg har en anden holdning, kan jeg da sagtens se, det forfærdelige i, at de bliver smidt på gaden, overladt til sig selv og en grum skæbne. Og så er der jo kun et alternativt tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens forstå, din pointe i spørgsmålet.

Jeg ved ikke hvordan holdningen til at aflive dyr, er i Bosnien, men i Polen afliver man ikke hundene, medmindre, at de er meget meget syge.

 

Forhåbentligt lykkedes det, at finde nye adoptiv-og plejehjem til alle hundene. Det er ikke ret mange vi taler om, en 7-8 stk.

 

Personligt, synes jeg, at det er respektløst bare ,at aflive raske hunde og jeg ved godt, at man ikke kan redde hele verden, men man kan da forsøge, så har man da gjort et eller andet...lidt har vel også ret.;-)

 

Det kan jeg selvfølgelig også godt forstå, og det har jeg også respekt for. Men den med dårligt hjerte er jo en hund som eks. er ekstra dyr da den skal have special kost og medicin - kunne man så eks. ikke aflive sådan en hund og så bruge pengene på at redde nogle sunde og raske hunde? ved godt det lyder meget barskt, men sådan var det jo nok gået i naturen (eller hvis man sætter dem på gaden).

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jeg selvfølgelig også godt forstå, og det har jeg også respekt for. Men den med dårligt hjerte er jo en hund som eks. er ekstra dyr da den skal have special kost og medicin - kunne man så eks. ikke aflive sådan en hund og så bruge pengene på at redde nogle sunde og raske hunde? ved godt det lyder meget barskt, men sådan var det jo nok gået i naturen (eller hvis man sætter dem på gaden).

 

 

Tja..jeg tror så desværre heller ikke, at den hund kommer videre i systemet.Det bliver svært, at finde nogen, der vil betale for dens forplejninger og medicin. Jeg har fået det indtryk, at alt hvad der kan holdes liv i, vil man for enhver pris forsøge, at redde. Som jeg skrev, så er der nogle lande, der ikke afliver deres hunde med mindre de er halvdøde i forvejen, men ved selvfølgelig ikke om det gør sig gældende i Bosnien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja..jeg tror så desværre heller ikke, at den hund kommer videre i systemet.Det bliver svært, at finde nogen, der vil betale for dens forplejninger og medicin. Jeg har fået det indtryk, at alt hvad der kan holdes liv i, vil man for enhver pris forsøge, at redde. Som jeg skrev, så er der nogle lande, der ikke afliver deres hunde med mindre de er halvdøde i forvejen, men ved selvfølgelig ikke om det gør sig gældende i Bosnien.

Jeg sympatiserer meget med de hunde her, men helt ærligt, så kunne jeg aldrig-aldrig finde på at støtte sådan en sag her. De hunde her burde blive aflivet, alt andet er pisse synd. Det de har gang i nu er jo en temmeligt pinlig form for emotionel blackmail. Hvis ikke - så.

 

Det kan godt være at de har hjertet på det rette sted, men det er sgu temmeligt smagsløst. Sorry.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sympatiserer meget med de hunde her, men helt ærligt, så kunne jeg aldrig-aldrig finde på at støtte sådan en sag her. De hunde her burde blive aflivet, alt andet er pisse synd. Det de har gang i nu er jo en temmeligt pinlig form for emotionel blackmail. Hvis ikke - så.

 

Det kan godt være at de har hjertet på det rette sted, men det er sgu temmeligt smagsløst. Sorry.

 

 

Altså, at forsøge at redde de raske hunde, ser jeg ikke noget galt i, det ville da være synd ikke, at prøve, men det er bare min holdning.;-)

Der er en deadline, der hedder den 31 august og tiden er jo ikke lige frem med dem, så det er vel forståeligt, at de køre frem med det tunge skyts. Vi kan sagtens blive enige om, at det er skrevet for at ramme der ,hvor det gør mest ondt.

Jeg er ikke medlem af gruppen eller på anden måde tilknyttet den, men så bare, at de forsøgte, at redde disse her hunde og ville såmænd bare videreformidle budskabet, mere er der ikke i det fra min side.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sympatiserer meget med de hunde her, men helt ærligt, så kunne jeg aldrig-aldrig finde på at støtte sådan en sag her. De hunde her burde blive aflivet, alt andet er pisse synd. Det de har gang i nu er jo en temmeligt pinlig form for emotionel blackmail. Hvis ikke - så.

 

Det kan godt være at de har hjertet på det rette sted, men det er sgu temmeligt smagsløst. Sorry.

 

Jeg sidder helt og tænker: hvem er det bedst for i den her situation, for hundene eller for de mennesker der prøver at redde dem???

 

Jeg har ærligtalt sat en femmer på det sidste...:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fulgt hundene i Bosnien lidt på fb. Så vidt jeg forstår er de fleste af dem allerede adopteret, eller på vej til plejefamilie. Det er da positivt? Og jeg vil i hvert fald krydse fingre for at resten af hundene også får er nyt hjem. Det kan jo være at der sidder nogen derude, som alligevel gerne vil adoptere en hund fra udlandet, og så kan de jo lige så godt hjælpe de her hunde.

 

Emotional blackmail? Måske. Synes dog der findes værre tilfælde, f.eks. hvis man besøger AIN's hjemmeside. Og jeg tror heller ikke der er nogen som får trukket en gadehund ned over hovedet.

 

Hunden med hjerteproblemer samles der penge ind til, så man kan hjælpe evt. plejefamilie/adoptivfamilie med omkostninger i forbindelse med sygdommen. Er enig med Retrieveren i,at de penge sikkert ville kunne hjælpe andre hunde. Men har samtidig forståelse for hvorfor shelteret prøver at omplacere ham.

 

Værst ser det ud for en staff blanding, som i øvrigt ser rigtig fin ud, desværre må hun ikke komme til Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fulgt hundene i Bosnien lidt på fb. Så vidt jeg forstår er de fleste af dem allerede adopteret, eller på vej til plejefamilie. Det er da positivt? Og jeg vil i hvert fald krydse fingre for at resten af hundene også får er nyt hjem. Det kan jo være at der sidder nogen derude, som alligevel gerne vil adoptere en hund fra udlandet, og så kan de jo lige så godt hjælpe de her hunde.

 

Emotional blackmail? Måske. Synes dog der findes værre tilfælde, f.eks. hvis man besøger AIN's hjemmeside. Og jeg tror heller ikke der er nogen som får trukket en gadehund ned over hovedet.

 

Hunden med hjerteproblemer samles der penge ind til, så man kan hjælpe evt. plejefamilie/adoptivfamilie med omkostninger i forbindelse med sygdommen. Er enig med Retrieveren i,at de penge sikkert ville kunne hjælpe andre hunde. Men har samtidig forståelse for hvorfor shelteret prøver at omplacere ham.

 

Værst ser det ud for en staff blanding, som i øvrigt ser rigtig fin ud, desværre må hun ikke komme til Danmark.

 

Det er nemlig positivt, at de fleste af dem er videreformidlet og håber da også, at både hunden med det dårlige hjerte og amstaffblandingen er så heldige, at blive omplaceret inden det er for sent. Selv om han har dårligt hjerte, kan han jo godt leve et godt liv på medicin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Emotional blackmail? Måske. Synes dog der findes værre tilfælde, f.eks. hvis man besøger AIN's hjemmeside. Og jeg tror heller ikke der er nogen som får trukket en gadehund ned over hovedet.

Dét gør der da helt sikkert, men det retfærdiggør jo ikke det her, ligesom målet heller ikke helliger midlet.

 

Tung skyts eller ej, så ville det være noget mere klædeligt og ikke mindst realistisk, hvis de skrev at de ville blive nødt til at aflive de resterende. Bare det, at de kan finde på at påstå at de vil sætte de her hunde på gaden igen er... ja, jeg har ingen ord. Jeg skriver påstå, fordi jeg inderligt håber at det bare er en trussel, alt andet er da skræmmende ansvarsløst.

 

Og de har hunde der er født på internatet? Hvorfor? Hvis de har fået gravide tæver ind, hvorfor har de så ikke aflivet fostrene? Det er da noget mere humant end at lade dem vokse op til uvisse skæbner. Måske bliver de adopteret, måske bliver de sat på gaden og ender som batedogs. WTF?

 

Smagløst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dét gør der da helt sikkert, men det retfærdiggør jo ikke det her, ligesom målet heller ikke helliger midlet.

 

Tung skyts eller ej, så ville det være noget mere klædeligt og ikke mindst realistisk, hvis de skrev at de ville blive nødt til at aflive de resterende. Bare det, at de kan finde på at påstå at de vil sætte de her hunde på gaden igen er... ja, jeg har ingen ord. Jeg skriver påstå, fordi jeg inderligt håber at det bare er en trussel, alt andet er da skræmmende ansvarsløst.

 

Og de har hunde der er født på internatet? Hvorfor? Hvis de har fået gravide tæver ind, hvorfor har de så ikke aflivet fostrene? Det er da noget mere humant end at lade dem vokse op til uvisse skæbner. Måske bliver de adopteret, måske bliver de sat på gaden og ender som batedogs. WTF?

 

Smagløst.

 

Men som Tullemus skrev, er det jo ikke altid tilladt at aflive raske hunde. Jeg har i hvert fald taget det som en selvfølge i denne sag, netop fordi der ikke er tale om aflivinig i stedet for at sætte dem på gaden :vedikke: Har godt nok ikke undersøgt det nærmere, men det er tilfældet i Polen, Ukraine og Grækenland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men som Tullemus skrev, er det jo ikke altid tilladt at aflive raske hunde. Jeg har i hvert fald taget det som en selvfølge i denne sag, netop fordi der ikke er tale om aflivinig i stedet for at sætte dem på gaden :vedikke: Har godt nok ikke undersøgt det nærmere, men det er tilfældet i Polen, Ukraine og Grækenland.

Og er det tilfældet, er det selvfølgeligt en anden sag. Selvom jeg nok vil mene, at mennesker med hjertet på det rette sted bør gøre en "undtagelse" og aflive alligevel :hmm:

 

Hvorfor er det forbudt at aflive raske hunde? Ved lov? Det har jeg aldrig hørt om før, virker godt nok tumpet.

Link til indlæg
Del på andre sites

er det ikke bare at sætte en hund ind i kennelen der har kennelhoste. Så bliver de da hurtigt syge allesammen, og derfor mulige at aflive?

 

Beklager meget for den lettere kyniske tilgang til sådan noget hér, men altså....... når man står med sådan et problem, så må man begynde at blive kreativ. Ellers er der sgutte meget mening i hvad man går og laver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og er det tilfældet, er det selvfølgeligt en anden sag. Selvom jeg nok vil mene, at mennesker med hjertet på det rette sted bør gøre en "undtagelse" og aflive alligevel :hmm:

 

Hvorfor er det forbudt at aflive raske hunde? Ved lov? Det har jeg aldrig hørt om før, virker godt nok tumpet.

 

Pas... Tumpet but true.

er det ikke bare at sætte en hund ind i kennelen der har kennelhoste. Så bliver de da hurtigt syge allesammen, og derfor mulige at aflive?

 

Beklager meget for den lettere kyniske tilgang til sådan noget hér, men altså....... når man står med sådan et problem, så må man begynde at blive kreativ. Ellers er der sgutte meget mening i hvad man går og laver.

 

Ser ikke nogen grund til at beklage..

 

Det gør man vel ikke, når man er af den holdning at hunde er levende væsner, og ikke en materiel ting som bare kan afskaffes uden videre omtanke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Pas... Tumpet but true.

 

 

Ser ikke nogen grund til at beklage..

 

Det gør man vel ikke, når man er af den holdning at hunde er levende væsner, og ikke en materiel ting som bare kan afskaffes uden videre omtanke?

 

Jo. Jeg beklager rent faktisk at jeg ER så kynisk at HVIS jeg stod i en situation hvor man enten får eksporteret samtlige rescues omgående, eller sætter dem på gaden igen for at gøre plads til nye og sygere individer der "trænger" mere lige nu og her............................

ja så kunne jeg rent faktisk få mig selv til, helt bevidst, at sørge for at hele flokken pludselig blev syge, så jeg helt efter loven rent faktisk måtte aflive nogle stykker af dem.

Jeg VILLE begynde at blive kreativ, for at få det til at fungere i praksis. Og det ér kynisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo. Jeg beklager rent faktisk at jeg ER så kynisk at HVIS jeg stod i en situation hvor man enten får eksporteret samtlige rescues omgående, eller sætter dem på gaden igen for at gøre plads til nye og sygere individer der "trænger" mere lige nu og her............................

ja så kunne jeg rent faktisk få mig selv til, helt bevidst, at sørge for at hele flokken pludselig blev syge, så jeg helt efter loven rent faktisk måtte aflive nogle stykker af dem.

Jeg VILLE begynde at blive kreativ, for at få det til at fungere i praksis. Og det ér kynisk.

 

Det er jo ikke fordi der skal gøres plads til andre hunde. Regeringen lukker shelteret.

 

Det ér kynisk. Og jeg kunne aldrig gøre det. Til gengæld ville jeg knokle min røv i laser for at for hundene adopteret, ligesom pigerne fra shelteret gør. På den måde kan man jo håbe på, at de hverken behøver at blive aflivet eller sat på gaden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer i koret der er forarget over, at internathunde bliver sat på gaden i stedet for at blive aflivet. Ingen tvivl om det.

 

MEN - og nu er jeg klar til at modtage lidt tæsk - er der mangel på hunde i de danske internater? Og er der gået lidt mode i at forsøge at redde hunde fra andre lande? Danske internater (og hundeejere) afliver rigtig mange hunde hvert år. Kunne det tænkes, at de ressourcer der bruges på at flyve en udenlandsk hund til DK kunne have være brugt bedre ved at adoptere en dansk internathund og så evt. donere et beløb til at informere/uddanne folk i disse hunde-ulande?

 

Har absolut ikke til hensigt at dømme eller kritisere nogen, men så vidt jeg har erfaret er det mest hensigtsmæssigt og økonomiskt at bruge sine kroner så tæt på hjemmet som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer i koret der er forarget over, at internathunde bliver sat på gaden i stedet for at blive aflivet. Ingen tvivl om det.

 

Det er vi vist alle sammen enige i!

 

MEN - og nu er jeg klar til at modtage lidt tæsk - er der mangel på hunde i de danske internater? Og er der gået lidt mode i at forsøge at redde hunde fra andre lande? Danske internater (og hundeejere) afliver rigtig mange hunde hvert år. Kunne det tænkes, at de ressourcer der bruges på at flyve en udenlandsk hund til DK kunne have være brugt bedre ved at adoptere en dansk internathund og så evt. donere et beløb til at informere/uddanne folk i disse hunde-ulande?

 

Har absolut ikke til hensigt at dømme eller kritisere nogen, men så vidt jeg har erfaret er det mest hensigtsmæssigt og økonomiskt at bruge sine kroner så tæt på hjemmet som muligt.

 

Det argument kommer altid op når man snakker adoption af udenlandske hunde. Imo er det meget sandhed i det. Pengene vil uden tvivl række længere i Danmark. Og jo - der er sørgeligt mange hunde herhjemme der mangler er hjem. MEN, det er jo op til fok selv at bestemme hvordan de vil hjælpe, og jeg synes ikke man skal kritisere, at nogen har lyst til at adoptere en hund fra et andet land (ved godt du ikke kritiserer), det er trods alt bedre end at bruge sine penge på meningsløs avl og hundehandel herhjemme... Synes jeg.

 

Jeg har en veninde som har startet sin egen nødhjælpsorganisation, som arbejder i Afrika. Hun bruger MANGE penge på at rejse derned flere gange om året, penge som sikkert kunne række længere hvis hun gav dem til en stor (ikke-korrupt) organisation. Men jeg synes da stadig, at det er beundringsværdigt at hun gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...